View Full Version : McLaren MP4/18....
EINDELIJK is hij er:
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2003/team-mclaren/diapo_101.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2003/team-mclaren/diapo_102.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2003/team-mclaren/diapo_103.jpg
die neus ! :eek:
JPMontoya
20-05-2003, 19:04
gladjes. . . zeer gladjes
Oneliner
20-05-2003, 19:12
idd, very smooth...
Kben eens benieuwd!
schumivill
20-05-2003, 19:15
t'is gelijk nen Colibri met die neus :D ,ik ben echt es benieuwd.
Zo'n neus kan toch nie veel downforce genereren??
En die achtervleugel is lelijk.
Oneliner
20-05-2003, 19:32
Tis weer gene ferrari zenne... ;)
Mopje é, elk zijn mening.
Ik vind hem er in ieder geval heel snel uitzien. Als hij dat nu ook nog is...
Originally posted by Oneliner
Tis weer gene ferrari zenne... ;)
Mopje é, elk zijn mening. :D :D :D D'er zit wel wa Ferrari-achtigs in aangezien de transmissie door een ex-medewerker van Ferrari ontworpen is, en da ziet ge.
Originally posted by redje
Zo'n neus kan toch nie veel downforce genereren??
Nou, dat zullen ze bij McLaren wel beter weten denk ik. De versie die je nu ziet zal waarschijnlijk niet tijdens een GP te zien zijn. Kwestie van zand in de ogen strooien bij de anderen.
Toch wel effe schrikken: ze hadden de 18 aangekondigd als 'uiterlijk niet erg verschillend van de 17', maar het begint al met een wijziging in de livery. (een merkbare dus)
Wat valt er op:
- de Batman voorvleugel
- de voorophanging: blijkbaar evolutie drie van de Rinland ophanging met een aerodynamisch element in het verlengde van de bargeboards (met die bargeboards volgen ze opnieuw het Ferrari-model)
- de achterpartij: ingewikkelde ophanging en zijpontons die snel naar binnen lopen (ook Ferrari), alles zeer compact
- achtervleugel lijkt bijna een uitloper van de motorkap, veel aerodynamsiche wijzigingen
-terugkeer naar de driehoekige luchthapper op de airbox, ipv dat lelijke ronde ding dat erop gekwakt stond
- nieuwe livery natuurlijk
de zijpontons lijken ook tamelijk vlak en laag achteraan, maar dat is moeilijk te zijn op die foto's
de 18 krijgt ook een nieuwe motor...
hopelijk gaat dit zo snel als het eruit ziet :)
waarom de auto van kimi? Wordt hij nu al als eerste rijder bezien?
roadrunner
20-05-2003, 19:56
Originally posted by schumivill
t'is gelijk nen Colibri met die neus :D ,ik ben echt es benieuwd.
Te hopen dat ie over het circuit vliegt, en nie in de lucht :D
Originally posted by HHugo
Toch wel effe schrikken: ze hadden de 18 aangekondigd als 'uiterlijk niet erg verschillend van de 17', maar het begint al met een wijziging in de livery. (een merkbare dus)
Wat valt er op:
- de Batman voorvleugel
- de voorophanging: blijkbaar evolutie drie van de Rinland ophanging met een aerodynamisch element in het verlengde van de bargeboards (met die bargeboards volgen ze opnieuw het Ferrari-model)
- de achterpartij: ingewikkelde ophanging en zijpontons die snel naar binnen lopen (ook Ferrari), alles zeer compact
- achtervleugel lijkt bijna een uitloper van de motorkap, veel aerodynamsiche wijzigingen
-terugkeer naar de driehoekige luchthapper op de airbox, ipv dat lelijke ronde ding dat erop gekwakt stond
- nieuwe livery natuurlijk
de zijpontons lijken ook tamelijk vlak en laag achteraan, maar dat is moeilijk te zijn op die foto's
de 18 krijgt ook een nieuwe motor...
hopelijk gaat dit zo snel als het eruit ziet :)
Die motor zit ook al in de huidige MP4/17D.
Ik meen toch ergens gelezen te hebben dat het een nieuwe is, kzal het nog eens nagaan...
Norbert Haug, Vice President of Mercedes-Benz Motorsport, talks about the entirely new engine in the MP4-18 : "The FO 110P V10 is completely new. The engine has been purpose built for the MP4-18 to form an integral part of the car. Everybody at Mercedes- Ilmor in Brixworth and Mercedes-Benz in Stuttgart have been working extremely hard developing the new engine as well as further improving the FO 110M V10 which is currently being run in MP4-17D. With the FO 110P we intend to take a further step forward to contribute efficiently to the competitiveness of the overall package."
Dan hoop ik da die nieuwe moteur nie veel sterker is dan de huidige.
Die draait al een hele tijd op de testbank, kdenk dat je serieus zal mogen hopen (hoop ik :D)
Die draait al een hele tijd op de testbank, kdenk dat je serieus zal mogen hopen (hoop ik :D) Als m dan al sterker is, is hij dan evenwaardig aan ne Ferrari-motor??
Nog een belangrijk punt vergeten bij opvallende zaken: de bovenliggende uitlaten hebben afgedaan: de uitlaatgassen worden opnieuw door de diffuser geblazen!!
Nog een belangrijk punt vergeten bij opvallende zaken: de bovenliggende uitlaten hebben afgedaan: de uitlaatgassen worden opnieuw door de diffuser geblazen!!
Idd, en daar hebben ze vorige keer da ze da gedaan hebben, serieuze problemen mee gehad.
Als m dan al sterker is, is hij dan evenwaardig aan ne Ferrari-motor??
Weet ik niet, maar den BMW is zeker sterker dan de Ferrarimotor, en toch wordt Williams in z'n hemd gezet. T'is 'het pakketje' dat telt... afwachten dus...
Idd, en daar hebben ze vorige keer da ze da gedaan hebben, serieuze problemen mee gehad.
De vorige keer deed iedereen dat (voordat Ferrari begon in '98 met het andere concept), en dat dan nog jaren lang. kweet niet welke serieuze problemen je bedoelt?
De vorige keer deed iedereen dat (voordat Ferrari begon in '98 met het andere concept), en dat dan nog jaren lang. kweet niet welke serieuze problemen je bedoelt? T is iets ingewikkeld ze, maar k ga toch proberen. T feit dat de gassen langs de diffuser gaan, zorgt voor extra downforce ofzo, wegens de warme gassen, maar als ze remmen, zijn er minder tot bijna geen gassen, en dat op een moment dat ze downforce nodig hebben. En blijkbaar kloegen de piloten of onderstuur in de bochten omwille van dat.
FO 110P ... zou die maar 110 paarden hebben??
Weinig hé? :)
Hij ziet er in elk geval goed uit!
Oneliner
20-05-2003, 20:51
De Mp4/18 zal dus inderdaad kunnen werken met zowel de motor van de 17D als de nieuwe. Wanneer de nieuwe nog niet betrouwbaar is, passen ze dus gewoon de 17/d er terug in.
T is iets ingewikkeld ze, maar k ga toch proberen. T feit dat de gassen langs de diffuser gaan, zorgt voor extra downforce ofzo, wegens de warme gassen, maar als ze remmen, zijn er minder tot bijna geen gassen, en dat op een moment dat ze downforce nodig hebben. En blijkbaar kloegen de piloten of onderstuur in de bochten omwille van dat.
Hetzelfde effect geldt volgens mij ook op de achtervleugel bij het Ferrari-concept.
Volgens mijn bescheiden mening (lees: wat volgt is wild gokwerk) doet Mclaren dat gewoon uit plaatsgebrek. De motorkap sluit echt wel heel nauw aan rond de versnellingsbak. Bij Ferrari is die wat ruimer zodat de uitlaten erbij kunnen. Mclaren kiest ervoor om zoveel mogelijk airflow over de vleugel te krijgen en stopt de uitlaten terug onderin.
goeie foto(om alles goed te zien)
Klikken (http://www.formula-one.net/pics03/velke/20-05-1b.jpg)
wel ni aan te raden voor mensen met een gewone verbinding, tis nogal vrij groot:)
jammergenoeg ook weer schuin, kzou graag foto's van de zijkanten es zien, maar da wordt wachten tot morgen...enfin ja, nog iets extra's om naar uit te kijken!
Er zitten wel een reeks gedurfde elementen in ....
ben eens benieuwd naar tijden
The Leader
20-05-2003, 21:39
Vreed schoon de nieuwe kleuren. En de neus gedurfd design. Ik hoop de nieuwe wereldkampioen in wording.
Vandaag ook nog gelezen dat deze wagen gebouwd is om 2 verschillende versnellingsbakken te herbergen. Moesten er problemen zijn met het nieuwe model versnellingsbak (wat een totaal nieuw ontwerp gaat zijn), dan kan de huidige versnellingsbak gebruikt worden.
Bron: http://www.f1racing.nl/news.php?ID=57544
JPMontoya
20-05-2003, 23:59
ik denk eerder dat deze wagen zal strijden voor de 2004 title en niet voor de 2003 title.
JPMontoya
21-05-2003, 17:08
http://www.f1racing.nl/photo/upload2/oCZWJbuhQCZib.jpg
http://www.f1racing.nl/photo/upload2/vQMTuPxGnmDOb.jpg
Hmmm, ziet er goed uit eh.....
Nu nog zien of de auto even snel is dan dat hij er uitziet...
wel slechts 8 ronden vandaag .....
nuja het is zijn eerste dag .... veel verder dan wat installation-laps zullen ze niet gekomen zijn vandaag
Wordt deze wagen trouwens in Monaco ingezet ? Of toch pas Canada of Silverstone ?
Mij hebben ze wijsgemaakt : Silverstone...
En ik dacht dan weer Duitsland :s
Wie dit weekend het “breaking news” heeft gelezen op F1 pits weet dat onze bron in Oostenrijk ons toevertrouwd heeft dat de MP 4/18 waarschijnlijk zijn eerste race zal rijden op de Nürburgring in Duitsland.
David Coulthard heeft nu het McLaren team gevraagd om zich niet te laten vangen aan de hatrick van het Ferrari team en de MP 4/18 alleen in te zetten als deze volledig klaar is.
De voorsprong die McLaren heeft opgebouwd aan het begin van het seizoen begint stilaan te verminderen door het scarletrode team uit Italië.
ondanks dat gegeven zegt Coulthard dat de MP 4/18 niet zal racen voor de Grote Prijs van Europa.
David Coulthard: "Je kan het proces gewoon niet versnellen, hij zal in ieder geval niet in Monaco racen, er is een mogelijkheid dat hij ingezet kan worden in Canada, maar er is meer kans dat hij pas in Duitsland zal worden ingezet.
Ik denk dat de nieuwe wagen de kloof met Ferrari zal dichten en we weten dat we hem zo vlug mogelijk zullen moeten inzetten willen we een kans maken voor het kampioenschap.
We kunnen hem alleen maar buiten brengen als hij betrouwbaar is en het heeft wat tijd nodig om dat te kunnen bewerkstellen."
Ondertussen is McLaren het enige team dat hun wagen nog niet echt heeft voorgesteld aan het grote publiek. Ferrari bracht de F2003-GA uit tijdens de Grote Prijs van Spanje en het bleek een schot in de roos te zijn voor Ferrari want het bracht hen meteen de eerste zege van dit seizoen.
Vandaag zullen we de eerste testtijden krijgen van de MP 4/18, maar Ron Dennis heeft al gewaarschuwd dat men niet moet denken dat de MP 4/18 een blitse start zal maken.
Het eerste werk dat ze bij McLaren zullen doen is alle data en dergelijke vergelijken.
Ron Dennis is in ieder geval vandaag naar het zuiden van Frankrijk gevlogen om de circuitdoop van de MP 4/18 mee te maken op het Paul Ricard circuit.
Bron: www.f1pits.net
De tijd die ze nemen om te testen is en blijft ongelofelijk kort .....
Als het effectief de nurburgring wordt zoals de bron op f1pits beweert ... dan resten er nog slechts 2 weken testen (afgezien van de komende 2 dagen)
dan mag er absoluut niets tegenzitten in het testproces .....
Originally posted by airco
De tijd die ze nemen om te testen is en blijft ongelofelijk kort .....
Als het effectief de nurburgring wordt zoals de bron op f1pits beweert ... dan resten er nog slechts 2 weken testen (afgezien van de komende 2 dagen)
dan mag er absoluut niets tegenzitten in het testproces .....
En ze hebben vandaag al een hydraulisch lek gehad.
Paul Ricard testing session, Wednesday 21 May
1. Kimi Raikkonen McLaren MP4/17D 1'11"255 (84 laps)
2. Juan Pablo Montoya Williams FW25 1'11"453 (91 laps)
3. David Coulthard McLaren MP4/17D 1'11"527 (91 laps)
4. Marc Gene Williams FW25 1'12"033 (107 laps)
5. Olivier Panis Toyota TF103 1'12"858 (68 laps)
6. Allan McNish Renault R23 1'13"062 (96 laps)
7. Alex Wurz McLaren MP4/18 1'16"118 (17 laps)
De tijden zijn voorlopig allesbehalve .... nuja laat ons ook geen voorbarige conclusies trekken
Oneliner
21-05-2003, 21:52
Laat ons zeggen dat ik er 100% zeker van ben dat die auto sneller kan dan 1.16.1 :p
Uit deze tijdem oede idd geen conclusies trekken :)
Als dat voorlopig hun enige chassis is, zou ik het ook rustig aan doen hoor...
Als dat voorlopig hun enige chassis is, zou ik het ook rustig aan doen hoor...
Daarmee dat het me ook bijzonder hard zou verwonderen dat ze er over een maand mee op de GP van europa staan ....
Deze week test wurz nog met 1 chassis .....
Dan hebben ze in principe nog 2 weken test-time om alle kinderziekten eruit te puren en de wagen een optimale set-up te geven. Dit is in mijn ogen bijzonder weinig ....
De laatste jaren brengen de grote teams ook maar hun wagens uit begin februari, en begin maart is dan de eerste race. Das dus ook maar een maandje...
mja maar pre-season testing gaat een hele maand constant door (enkel pauze in het weekend)
Zo heb je dus snel 5 weken getest.
season-testing mag enkel in de week na de GP ....
dan blijven er nog slechts 2 weken over voor europa
Ik hoop dat de wagen even goed presteert als dat hij eruit ziet, want ze zullen het nodig hebben.
Werner333
22-05-2003, 20:26
New McLaren hits trouble at Ricard
Wurz is forced to stop on out lap
McLaren's new MP4-18A challenger hit major trouble for the first time in testing at Paul Ricard today (Thursday) when it stopped on an out lap.
Alexander Wurz was forced to stop on the right hander after Signes corner, although eye witnesses report that the car showed no outward signs of any problem. The new machine was stuck in the pits for some time yesterday (Wednesday) due to a faulty hydraulic sensor.
Due to the strong winds at Paul Ricard, the tarpaulin that was meant to cover the stricken car kept blowing away. Eventually, no less than eight McLaren personnel were dispatched to hold it down and make sure that photographers could not get a close-up shot of the machine as it was towed back to the pits.
Wurz completed a couple of installation laps throughout the day, but the exhausts appeared to be setting fire to the bodywork and required a squirt of fire extinguisher each time he returned to the pits. He eventually managed a five-lap run at the end of the day.
:D :D :D :D :D
but the exhausts appeared to be setting fire to the bodywork and required a squirt of fire extinguisher each time he returned to the pits
hupla .... den achterkant van den MP4-18 kan terug naar de tekentafel.
Ferrari heeft 3 maand nodig gehad om de plooien uit de F2003-GA te krijgen..... Toen was Coulthard constant aan het speculeren over de onbetrouwbaarheid van de Ferrari ....
Nu krijgen ze een koekje van eigen deeg blijkbaar
Tja, ze moesten maar nie zo lang wachten me hunne wagen.
Ok, Nieuwe McLaren in Indianapolis :D Of mogen we dan al spreken van de 'oude' McLaren ? :)
Paul Ricard testing session, Thursday 22 May
Juan-Pablo Montoya Williams 1'10"815 (71 laps)
David Coulthard McLaren 1'10"815 (120 laps)
Kimi Raikkonen McLaren 1'11"435 (93 laps)
Marc Gene Williams 1'12"082 (106 laps)
Cristiano Da Matta Toyota 1'12"320 (104 laps)
Allan McNish Renault 1'12"427 (156 laps)
Alexander Wurz McLaren 1'14"620 (10 laps)
Originally posted by Finish
Ok, Nieuwe McLaren in Indianapolis :D Of mogen we dan al spreken van de 'oude' McLaren ? :)
Waarom gebruiken ze die nie voor volgend jaar?
Is het mijn gedacht,of hangt die voorvleugel wel héél hoog hier?
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2003/team-mclaren/diapo_119.jpg
Originally posted by sledge
Is het mijn gedacht,of hangt die voorvleugel wel héél hoog hier?
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2003/team-mclaren/diapo_119.jpg
Dat is voor in de quali's , voor als ge in de grindbak rijdt dan is vleugel niet kapot. (besparen hé) :D:D:D:D:D:D
Misschien is dat de wagen voor Raikonen die in Stuttgart gaat rijden tegen Ralf S. gewoon op straat.
Op dat traject liggen er misschien verkeersdrempels :D
Dat die daar gaan rijden is voor de verjaardag van ADAC.
Originally posted by Megane
Misschien is dat de wagen voor Raikonen die in Stuttgart gaat rijden tegen Ralf S. gewoon op straat.
Op dat traject liggen er misschien verkeersdrempels :D
Dat die daar gaan rijden is voor de verjaardag van ADAC.
Heb zo toch een vaag vermoeden dat ze daar hun enige MP4-18 chassis niet voor gaan gebruiken :+
Hangt niet hoger dan normaal. Je moet er wel rekening mee houden dat sedert het seizoen 2001 de voorvleugel volgens het reglement een goeie 5cm hoger moet hangen in vergelijking met vroeger. Misschien valt dit nu wel extra op omdat die foto vanuit die hoek is genomen, maar het is al enkele jaren zo dat de vleugels hoger hangen dan vroeger. :)
mja ik denk ook dat hier vooral sprake is van optisch bedrog .....
Door de foto zo laag tegen de grond te nemen lijkt de Vleugel hoger te hangen ....
Dexter ... where are you ;) Geef de mening van de fotograaf eens ;)
Bart.Vandecavey
23-05-2003, 22:15
damned waar is Luc als je hem nodig hebt! Luc, Luc, o shit ja dat werkt hier niet :D (inside joke)
Originally posted by Bart.Vandecavey
damned waar is Luc als je hem nodig hebt! Luc, Luc, o shit ja dat werkt hier niet :D (inside joke)
Voor de Luc moet ge opt pitstop-forum zijn. ;)
Paul Ricard day 4 (unofficial)
Pos Driver Chassis-engine Tyres Time Laps
1 Juan Pablo Montoya Williams-BMW M 1m32.307s 69
2 Alex Wurz McLaren-Mercedes M 1m33.566s 30*
3 Marc Gene Williams-BMW M 1m34.059s 65
4 Pedro de la Rosa McLaren-Mercedes M 1m34.099s 74*
5 Ricardo Zonta Toyota M 1m36.218s 62
M = Michelin
* Wurz in MP4-18, de la Rosa in MP4-17D
Oneliner
23-05-2003, 23:33
Heb gelezen dat met een quasi volle bak reden.
Welwel, ik blijf hopen :)
mja valt nie echt op af te gaan he .... moeten *WET*-tijden zijn ....
Paul Ricard is normaal 1.10 ofzo
twas op Paul Ricard's 3B circuit ofzoiets...
da zou meer gelijkend zijn aan dat van Montreal...
mja juist ook zoiets gevonden in die aard ....
Today the configuration of the track changed to 3B - the longest version which allowed teams to work on Canadian Grand Prix preparations with the long straights. This transformd the 4.15km circuit used so far this week, into a 5.8km track.
Ah, de mannen kennen hun geschiedenis niet. Tot '86 werd altijd het lange circuit gebruikt (wat ik persoonlijk veel leuker vond), maar na het dodelijke ongeval van Elio de Angelis reed men steeds op het korte.
Originally posted by Oneliner
Heb gelezen dat met een quasi volle bak reden.
Welwel, ik blijf hopen :)
En als ze speciaal nie me de extra gewichten rijden, dan bedriegt da ze.
Sorry als ik weer 30 jaar te laat kom, maar zijn deze uitlaten nieuw?
http://www.f1racing.be/photo/upload2/sAYpLPSlVzxVb.jpg
ik heb ze ook nog niet eerder gezien ... dit is misschien de aërodynamische oplossing voor de andere uitlaten die het chassis vuur lieten vatten ;)
Ik zie geen uitlaten zitten in die openingen. Ook niet op andere foto's (en helemaal ingezoomd). Het lijken meer koel-openingen (zoals de Ferrari die haaievinnen heeft) Waarschijnlijk zijn de koelopeningen tussen de motorkap en de kap op de versnellingsbak (daar waar die bovenste armen van de ophanging zitten) onvoldoende...
de rijwind kan toch niet langs de achterkant naar binnen ... het lijkt er trouwens op dat die buizen die naar boven komen van alumium ofzo zijn, ze hebben een andere kleur als het chassis.
Originally posted by Gilles
de rijwind kan toch niet langs de achterkant naar binnen
Maar de warme wind kan zo wel weg en meegedragen worden door de voorbijvliegende koele rijwind.
Originally posted by raceboy
Maar de warme wind kan zo wel weg en meegedragen worden door de voorbijvliegende koele rijwind.
idd, en die kleur is optisch bedrog op die foto, op andere foto's kan je zien dat die schoorstenen een stuk bodywork zijn...
maar ik spreek niet over de schoorstenen maar over die uitlaten wat onder 'mercedes benz' staan, die bedoel ik ...
maar ik spreek niet over de schoorstenen maar over die uitlaten wat onder 'mercedes benz' staan, die bedoel ik ...
wij ook. :)
Die buitenste openingen leiden het grootste deel van de lucht die door de radiator gaat meteen naar buiten, omdat het totale luchtdebiet van de radiator te veel warmte veroorzaakt nabij de motor. Een gedeelte ervan gaat echter wel langs de motor, omdat dat nog enigzins een koelend effect heeft. In vergelijking met een gesloten ruimte waar een 10-cilinder aan 18 à 19000 rpm staat te draaien, is een beetje luchtflow nog altijd voordeliger. Nu zullen ze waarschijnlijk gemerkt hebben dat die openingen achteraan bij de ophanging onvoldoende zijn voor de afvoer, en hebben ze die nieuwe schoorstenen geplaatst. De vorm en positie van die schoorstenen zal ongetwijfeld nog wijzigen na verdere tests in de windtunnel. Misschien zijn ze enkel maar nodig in de warmere klimaten waar er gereden wordt. De haaievinnen op de Ferrari zien we ook niet altijd...
Als het over uitlaten van de motor zou gaan, zou je de uiteinden ervan moeten kunnen zien, maar op andere foto's kan je zien dat er enkel een kunststof schoorsteen staat.
maar als die dan in het bodywork verweven zitten, waarom zit er dan nog een apart plaatje bij, dat zie je goed dat dat plaatje over het zwarte gaat...?
by the way, even een vraagje ... echte uitlaten kan ik nergens terugvinden op de mclaren, rijden ze nog steeds met de hoge uitlaten (in tegenstelling tot Ferrari die met een lage uitlaat rijden. Die uitlaat ziet er net uit als die nieuwe schoorstenen op de McLaren)
dat plaatje is omdat die schoorstenen een tijdelijke opstelling zijn. Ze kunnen die nog gemakkelijk verwisselen met andere types schoorsteen. In een race zal je dit type zeker niet zien
de uitlaten zelf zitten net naast het achterlicht (aan elke kant eentje), op de basis van de achtervleugel. Daarmee dat die bij de eerste tests in brand vloog. Zoiets kan echter snel verholpen worden met wat hittebestendig materiaal. Dat zijn in elk geval geen problemen die de introductie van de wagen in gevaar brengen. ( andere problemen wel natuurlijk, en bij Mclaren is dat traditioneel de motor :()
Dus McLaren rijdt nog steeds met de zogenaamde 'hoge uitlaten'...
De 'lage uitlaten' die de andere teams toepassen zouden toch beter zijn voor de aerodynamica?
de motor is de laatste tijd wel de achillespees van de McLaren, en dit sinds 2000 ongeveer. Daarvoor was de McLaren ontzettend betrouwbaar.
Zoiets kan echter snel verholpen worden met wat hittebestendig materiaal. Dat zijn in elk geval geen problemen die de introductie van de wagen in gevaar brengen. ( andere problemen wel natuurlijk, en bij Mclaren is dat traditioneel de motor :()
Lijkt me sterk dat die andere uitlaten de aerodynamica niet ernstig gaan beïnvloeden ....
dus introductie staat daar wel op losse schroeven he
Wat dat mij verbaast is dat zoiets als een "motorkap" voor een F1 uberhaupt uit een brandbaar materiaal ontworpen geraakt. Werken ze bij McLaren met jobstudenten of zo? -Een beetje ingenieur weet toch wel dat die uitlaten en zo roodgloeiend komen te staan? -Laat dat nu nog ne kilo meer wegen, het lijkt me toch evident dat dat iets is dat zeker niet in de fik mag schieten... :rolleyes:
Jan,
=---
KIMI op pole met de oude wagen !
Is die nieuwe wel nodig ???
Originally posted by A.J.
KIMI op pole met de oude wagen !
Is die nieuwe wel nodig ???
Toch wel. Anders gaan ze de titel nie kunnen halen, de punten worden pas aan de finish uitgedeeld; de pole is maar de helft van de prestatie.
Michael maakt kleine fout (2 tienden) in sector 1, en een grove fout in sector 2. daar zit hij 2 meter naast de ideale lijn en kan hij laat accelereren.
Toch wel. Anders gaan ze de titel nie kunnen halen, de punten worden pas aan de finish uitgedeeld; de pole is maar de helft van de prestatie.
Jullie vergeten toch wel echt snel. Voor de start van het seizoen werd duidelijk gesteld dat ze de schade gingen proberen te beperken tot de introductie van de nieuwe auto. Dat lukt ondertussen aardig. Er is geen haast bij want ook werd gesteld dat 2004 het objectief is voor de titel.
Terwijl iedereen aan zijn 2003 wagen sleutelt om die optimaal te krijgen tot aan het einde van het seizoen om dan met de 2004 wagen aan de gang te gaan, is McLaren dan al bijna een jaar bezig met de ontwikkeling van de wagen voor de 2004 campagne, nl. de MP4/18! Mij lijkt het dat we de 18 tijdens de laatste 3 to 4 races van het jaar zullen zien en dat als voorbereiding op 2004.
Om Ferrari te onttronen en flinke dreunen in 2004 te verkopen lijkt me dit een goede strategie.
Overigens kan je de McLaren van dit jaar, de MP4/17D, bezwaarlijk dezelfde auto als de 2002 versie bestempelen. Alleen de monocoque is nog de oude. Het overige is verbetert, geoptimaliseerd enz. Ze doen het goed, de jongens. Ik geloof er opnieuw in. :D :D
Gisteren zou Ron Dennis gezegd hebben dat ze deze week besloten hebben om een MP4/19 te ontwikkelen voor het 2004 seizoen.
Originally posted by Huudo
Ik geloof er opnieuw in. :D :D
Je was toch je hoop niet verloren zeker :no: ;)
Je was toch je hoop niet verloren zeker :no: ;)
Neen, maar ik bijt mijn nagels niet meer weg tijdens de wedstrijden - de frustratie begint te verdwijnen :D
Neen, maar ik bijt mijn nagels niet meer weg tijdens de wedstrijden - de frustratie begint te verdwijnen :D
Ik bijt enkel mijn nagels stuk bij de start als de Mclarens vooraan staan op de grid, zoals vandaag dus (zenuwen)...
Volgens de BBC zou Dennis inderdaad geïnsinueerd hebben dat de nieuwe wagen pas volgend seizoen zou worden ingezet. Ik ken niets van het reglement, maar blijkbaar zou er een testverbod zijn in de zomer, waardoor het wel erg nipt wordt om de MP4/18 tijdig klaar te stomen tenzij voor de laatste paar GP's.
Gert Vermersch zegt dan nog dat ze ook al aan de 19 bezig zijn. Waar zitten de McLaren-boys met hun gedachten? Ze zijn dus me drie wagens bezig.
Alsof ze het bij McLaren nog niet druk genoeg hebben met het doorontwikkelen van de MP4/17D en de voorbereidingen van de eerste race met de MP4/18, gaat het team nu ook nog beginnen met het ontwerp van de nieuwe MP4/19. Dat gaf teambaas Ron Dennis op de Nurburgring te kennen.
'We hebben genoeg data verzameld om stilaan aan de bouw van de nieuwe wagen (de MP4/19) te beginnen. Die moet dan ergens in de loop van volgend jaar debuteren,” aldus Dennis.
Die geeft dus net als techisch directeur Newey aan dat in de toekomst de ontwerp- en introductiefase van een nieuwe wagen wel eens zou kunnen verschuiven. Ook Newey verwacht dat er een tijd komt dat aan het begin van het seizoen gewoon met de oude wagen wordt gestart.
'De situatie waarbij elk team bij de start van het seizoen met een nieuwe wagen verschijnt lijkt stilaan te veranderen,” denkt ook Dennis.
Intussen blijft het wel nog steeds wachten op de nieuwe MP4/18. Die zal volgend jaar ook zeker nog de eerste races afwerken.
bron:f1racing.nl
Gert Vermersch had gelijk; 3 wagens bij McLaren.
Met de MP4/17D racen ze, de MP4/18 proberen ze klaar te stomen voor Silverstone en de MP4/19 zit in z'n beginfase, voorzien voor de helft van seizoen 2004. :rolleyes:
3 wagens in ontwikkeling bij McLaren. Werk genoeg !
Ik ben zondag verschoten van het feit dat McLaren (of Mercedes) een 7-tal piloten onder contract heeft (volgens Tassin en Vigneron). Da's ook de moeite...
Daarmee kun je al wat ontwikkelingswerk verrichten... Ze zullen wel weten wat ze doen zeker, maar lijkt me allemaal toch wel straf.
bron:f1racing.nl
Gert Vermersch had gelijk; 3 wagens bij McLaren.
Met de MP4/17D racen ze, de MP4/18 proberen ze klaar te stomen voor Silverstone en de MP4/19 zit in z'n beginfase, voorzien voor de helft van seizoen 2004. :rolleyes:
3 wagens in ontwikkeling bij McLaren. Werk genoeg !
De 18 draait zijn test kilometers en de 19 wellicht op de tekentafel. Euh, da's niet zo heel gek. Ieder team zit rond deze tijd in de fabriek al bezig aan de wagen van volgend jaar. Het is alleen zo dat er wat vertraging opzit bij de 18. Anders had er geen hond naar gekraait.
en wat de 7 piloten betreft. Ze rijden er maar met 3, maximaal 4.(KR, DC, AW, PDR) Tevens zitten Heidfeld, Albers en allicht nog iemand anders ook onder contract. Maakt 7.
Originally posted by Mario
Ik ken niets van het reglement, maar blijkbaar zou er een testverbod zijn in de zomer, waardoor het wel erg nipt wordt om de MP4/18 tijdig klaar te stomen tenzij voor de laatste paar GP's.
testverbod loopt van na de GP van Groot Brittanië en stopt na de GP van Hongarije. Als de MP4-18 dus niet in Silverstone is dit weekend zien we hem in het beste geval slechts in Monza ....
Ieder team zit rond deze tijd in de fabriek al bezig aan de wagen van volgend jaar
Ieder team rijdt dit seizoen dan ook al met de 'nieuwe' wagen.
En 'wat' vertraging bij de MP4/18 ? Een nieuwe wagen introduceren na de helft van het seizoen lijkt me toch wel érg laat.
Is de MP4/18 in feite wel de wagen van dit seizoen, of die van 2004 ? Want die wagen gaat dit seizoen minder races rijden dan hun MP4/17D-model. Dan kunnen ze meteen de MP4/19 opschuiven naar 2005 :D
Oneliner
01-07-2003, 13:44
Waarom zouden ze de mp4/18 forceren... Laat die maar rustig ontwikkelen, de mp4/17D is voldoende om mee te kunne. Moest dit niet het geval zijn, dan had de mp4/18 waarschijnlijk volgende week ofzo al aan de start gestaan, maar met de nodige twijfels.
MAarbon, werk genoeg voor Mclaren de komende weken :)
dit quote Finish op 1 Juli vanop F1-racing.nl
Alsof ze het bij McLaren nog niet druk genoeg hebben met het doorontwikkelen van de MP4/17D en de voorbereidingen van de eerste race met de MP4/18, gaat het team nu ook nog beginnen met het ontwerp van de nieuwe MP4/19. Dat gaf teambaas Ron Dennis op de Nurburgring te kennen.
Op 01/07 zijn ze dus begonnen aan de MP4/19. Nu lees ik vandaag hetvolgende
Ron Dennis:
As far as the MP4/19 is concerned, it will be ready to go on a circuit before the end of this season."
Ik wil nu niet negatief doen hoor .... Maar .... een wagen ontwikkelen (vanop een leeg blad papier tot een rijdende versie) in 3 maand :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :+
Ik denk dat ze bij McLaren beter eens een cursus efficiënt plannen gaan volgen .... De MP4/18 is maanden te laat ... en nu gaan ze dingen plannen die onrealiseerbaar zijn.
Ok, ik dénk dat we nu toch heel voorzichtig mogen vaststellen dat McLaren even het noorden kwijt is, niewaar ?
Die MP4/18 gaat dus gewoon een soort 'interim-wagen' zijn ? Een overstap van de MP4/17D naar de MP4/19. Konden ze dan niet meteen beginnen aan de MP4/19 en die MP4/18 links laten liggen ? Wat een vreemde handel.
Ok, ik dénk dat we nu toch heel voorzichtig mogen vaststellen dat McLaren even het noorden kwijt is, niewaar ?
Die MP4/18 gaat dus gewoon een soort 'interim-wagen' zijn ? Een overstap van de MP4/17D naar de MP4/19. Konden ze dan niet meteen beginnen aan de MP4/19 en die MP4/18 links laten liggen ? Wat een vreemde handel.
ze hebben misschien nu al door da de MP4-18 ni zo revolutionair is als ze gedacht hadden...mss wordt et nen hele flop:s
vandaag de ongelofelijke hoeveelheid van 7 (zeven) ronden !!!!
goe bezig daar bij McLaren
Nuja, als ze met die MP4/17D bezig blijven zoals nu, zit een 3de plaats in het constructeurskampioenschap er nog altijd in. En hier en daar wat 4de en 5de plaatsen. (De wagen moet dan wel betrouwbaar zijn, want op dat vlak zitten ze er ook nog bijlange niet, vraag maar aan Kimi op de Nürburgring :D )
ik heb vandaag vernomen dat mc laren ook al een mp4/19 aan het ontwikkelen is
Wij hebben dat zo'n 20tal posts terug ook al vernomen, en hierboven hebben we het erover :D
Beke lezen eh Supra ;)
vandaag de ongelofelijke hoeveelheid van 7 (zeven) ronden !!!!
goe bezig daar bij McLaren
7 ronden door Wurz idd, maar ook 41 ronden door De La Rosa in de andere 18. Ik geef toe dat het nog altijd geen race-afstand is, maar je moet de feiten wel volledig geven hé... :rolleyes:
Verklaring voor de 7 rondes van Wurz: zijn tests waren 'aborted race starts', maw electronica dus. (In het verleden is het wel meer gebeurd dat wagens bij een race herstart niet goed wegkomen omdat de start-hulp-electronica maar voor één start voorzien is.)
wie laatst lacht, enz.
We zullen wel zien. Zoals reeds eerder gezegd, dit is iets waar ieder team mee af te rekenen krijgt in het winter seizoen. Alleen is er dan geen hond - lees journalist - in geïnteresseerd om in de koude wintermaanden de circuits af te schuimen naar nieuws. Alles wordt in dit stadium behoorlijk uitvergroot moet ik zeggen.
Niet vergeten dat de 18 vanaf een wit blad papier is ontwikkeld, om de grote stap naar de top terug te maken - lees 2 seconden en meer te vinden per ronde. Typisch wordt een nieuwe wagen doorontwikkeld op het vorige concept en dat gaat natuurlijk sneller.
Afwachten tot de eerste operationele inzet.
vandaag heb ik wa items van mc laren gekregen bij producten van terroson. op alle f1 wagens die op de producten stonden was de naam david te lezen (nooit kimi). weet iemand waarom ??????
:Offtopic:
(eerste coureur bij McLaren ofzo ?
http://f1.racing-live.com/photos/2003/tests16/diapo_195.jpg
Misschien een beetje stof van de remmen :confused: :+ :+ :+
NO WAY dat we die wagen een van de komende GP's te zien krijgen ..... Indien ze het toch durven is het je reinste zelfmoord voor de titelkansen.
Maarnee gij, da's de jaarlijkse zomerbarbecue bij McLaren. Ze zijn het vlees wat aan het braden ;)
Maarnee gij, da's de jaarlijkse zomerbarbecue bij McLaren. Ze zijn het vlees wat aan het braden ;)
ik geloof zelfs helemaal niet meer in het concept mp4/18 dit jaar. Is pakweg een teststuk en een idee om volgend jaar in Australië de 19 op de grid te hebben. Zoals iemand reeds aanhaalde, de 18 gebruiken ze als model om verder op te ontwikkelen. Dit is mijn visie erop. Zou dit kunnen?
McLaren gisteren weer 10!!!! rondjes gereden .... 10 seconden trager als de F2003 ...
en zoals airco zegt: de MP4-18 inzetten = suicide, maar de MP4-17,die lijkt last te hebben van kleine probleempjes
:Offtopic:
(eerste coureur bij McLaren ofzo ?
waarom zetten ze kimi niet als 1 ste persoon. die is toch beter dan david...
hoe kunnen ze nu weten wie het best gaat doen in een seizoen?!? Vorig jaar scoorde david meer punten dan kimi, dus is het logisch dat hij het nummer 1 krijgt. Hij is dan ook al langer bij het team dan kimi.
op die paar testrondjes van de mclaren zou ik de auto toch op de baan houden alexander...
http://f1.racing-live.com/photos/2003/tests16/diapo_171.jpg
Vandaag baanrecord verscherpt door Wurz met 2 tiende van een seconde in Barcelona, 0.7 seconden sneller dan Badoer
STUTTGART (BELGA/AG) Het racedebuut van de nieuwe Zilverpijl is weer verschoven. Formule 1-renstal McLaren-Mercedes besloot vrijdag nog voor het einde van de vierdaagse tests in Barcelona om de nieuwe MP4-18 niet aan de start te brengen van de Grote Prijs van Groot-Brittannië in Silverstone op 20 juli. Wanneer de nieuwe wagen nu in koers uitkomt, is nog niet bekend."We twijfelen niet aan het potentieel van de MP4-18. Alleen hebben we meer tijd nodig. De ontwikkeling wordt nadrukkelijk voortgezet", legde Mercedes-sportchef Norbert Haug uit. Wanneer de nieuwe wagen nu in koers uitkomt, is nog niet bekend. Dat zal afhangen van de testresultaten, maar het is ten vroegste op 14 september in de Grote Prijs van Italië. Van midden juli tot eind augustus geldt in de Formule 1 een testverbod. (DWM)
En hopla, tot in Monza :D
Sway Bar
11-07-2003, 21:27
jawadde!
Zijn ze eigenlijk al bezig met de auto voor volgend jaar?
Originally posted by Sway Bar
jawadde!
Zijn ze eigenlijk al bezig met de auto voor volgend jaar?
Ook een goede morgen. Duidelijk dat je de rest van de vorige pagina's niet gelezen hebt... :rolleyes:
wel effe erbij zeggen ...
Adrian Newey heeft zijn hart & ziel in die wagen gestoken en hij gaat geen nieuwe tekenen voordat de "nieuwe" McLaren races gaat rijden ...
dus dat project mp4/19 zal er nog lang niet komen hoor...
wel effe erbij zeggen ...
Adrian Newey heeft zijn hart & ziel in die wagen gestoken en hij gaat geen nieuwe tekenen voordat de "nieuwe" McLaren races gaat rijden ...
Toch is McLaren op dit moment al bezig aan de MP4/19
de binnenkant misschien, want ze zijn eraan bezig, dat weet ik ook wel ...
maar Newey zal in ieder geval niet opnieuw een nieuw chassis tekenen.
de binnenkant misschien, want ze zijn eraan bezig, dat weet ik ook wel ...
maar Newey zal in ieder geval niet opnieuw een nieuw chassis tekenen.
Je kan geen binnenkant maken zonder buitenkant he.
een evolutie op de motor ... de binnenkant kan op maat van de buitenkant gemaakt worden ;)
Originally posted by raceboy
Je kan geen binnenkant maken zonder buitenkant he.
buitenkanten genoeg bij McLaren zenne ;)
Oneliner
13-07-2003, 22:01
waarom zou Newey geen nieuwe auto tekenen???
Als Mclaren de nodige €'s op tafel gooit....
Hij zou al getekend zijn btw...
mjah, iedereen is hier maar aan het gokken volgens mij... Ikzelf weet er weinig of niets van. Het uiteindelijk verhaal zal ooit wel eens duidelijk worden zekers?
Adrian Newey van McLaren heeft laten weten dat het team uit Woking voor 2004 geen helemaal nieuwe wagen zal ontworpen. Logisch lijkt dat, want in 2003 is Mclaren na 7 van de 16 races nog niet verschenen met haar MP4-18.
"Ik weiger te starten vooraleer we met de nieuwe eens een race rijden! Het is moelijk om nu al te weten wat er vanaf volgend jaar als standaard zal gelden, maar we zullen geen nieuwe wagen inzetten in 2004", aldus Newey.
Oneliner
13-07-2003, 23:28
idd, volgend seizoen wordt met de 18 gestart, en tijdens het seizoe nwordt de 19 ontwikkeld... :)
zelfde scenario als dit seizoen wss hé.
Sway Bar
14-07-2003, 10:32
Ook een goede morgen. Duidelijk dat je de rest van de vorige pagina's niet gelezen hebt... :rolleyes:
Toch wel, maar ne paar weekjes geleden :)
Die thread staat hier al een tijdje zeer on topic.
Adrian Newey van McLaren heeft laten weten dat het team uit Woking voor 2004 geen helemaal nieuwe wagen zal ontworpen. Logisch lijkt dat, want in 2003 is Mclaren na 7 van de 16 races nog niet verschenen met haar MP4-18.
"Ik weiger te starten vooraleer we met de nieuwe eens een race rijden! Het is moelijk om nu al te weten wat er vanaf volgend jaar als standaard zal gelden, maar we zullen geen nieuwe wagen inzetten in 2004", aldus Newey.
En dit is wat ik er op 29-jun in deze zelfde thread over schreef:
Originally posted by Huudo on 29-jun-2003
.... Voor de start van het seizoen werd duidelijk gesteld dat ze de schade gingen proberen te beperken tot de introductie van de nieuwe auto. Dat lukt ondertussen aardig. Er is geen haast bij want ook werd gesteld dat 2004 het objectief is voor de titel.
Terwijl iedereen aan zijn 2003 wagen sleutelt om die optimaal te krijgen tot aan het einde van het seizoen om dan met de 2004 wagen aan de gang te gaan, is McLaren dan al bijna een jaar bezig met de ontwikkeling van de wagen voor de 2004 campagne, nl. de MP4/18! Mij lijkt het dat we de 18 tijdens de laatste 3 to 4 races van het jaar zullen zien en dat als voorbereiding op 2004.
Om Ferrari te onttronen en flinke dreunen in 2004 te verkopen lijkt me dit een goede strategie.
Maar goed, wat baten kaars en bril als de "anders gekleurde fan" niet lezen wil... :rolleyes:
Daar is Williams nu al mee bezig, met de wagen van dit seizoen. Williams, een team dat wél in staat blijkt te zijn om het seizoen met een nieuwe wagen te starten die meteen competitief is. Een wagen die halverwege het seizoen zelfs als 'dominant' bestempeld wordt. En wees maar zeker dat ze daar nu ook al met de wagen van 2004 bezig zijn, die ongetwijfeld nog sterker zal zijn.
Benieuwd wat die MP4/18 vanaf Monza gaat doen. Als het bakje daar niet vooruit geraakt, is er pas echt werk aan de winkel voor McLaren.
de Ferrari F2004 ... daar is in april al aan begonnen ... en ik denk wel dat mijn bron betrouwbaar is :D
McLaren wilde toch graag de nieuwe wagen in San Marino ingezet hebben om dit jaar de titel te pakken, maar het is nu eenmaal niet zo mooi gelopen als McLaren gehoopt had
Bij williams dachten ze aan het begin van het seizoen dat de auto helemaal niet goed ging zijn... Hij werd te traag bestempeld. Ook dit is anders gelopen. In de andere richting dan bij McLaren weliswaar.
Komaan mensen, je kunt moeilijk beweren dat de MP 4/17D niet meer competitief zou zijn. Op de Nürburgring had Raikkonen zonder technische problemen op een drafje gewonnen...
alhoewel ... Ralf had de achterstand al voor de helft verkleind ...
maar ik denk toch dat Williams en McLaren veel te danken hebben aan het Franse rubber
Originally posted by Mario
Komaan mensen, je kunt moeilijk beweren dat de MP 4/17D niet meer competitief zou zijn. Op de Nürburgring had Raikkonen zonder technische problemen op een drafje gewonnen...
Die technische problemen die ze beginnen te hebben, zorgen er juist voor dat hij niet meer zo competitief is. De wagen moet nog altijd de race uitrijden.
"To win a race, you first have to finish", aldus Ron Dennis
En weer nieuw nieuws ivm de MP4/18 op f1-live:
cLaren's hopes of mounting a serious challenge to Ferrari and Williams this season have suffered a setback after it was revealed their new car won't race at the British Grand Prix at Silverstone on Sunday. It was also reported on Monday that the MP4-18, which has been dogged by technical problems, may not even appear until the final two races of the season in the United States and Japan.
A spokesman for Mercedes, the engine partners of McLaren, told the BBC that even racing at Monza for the Italian Grand Prix in September, the final European grand prix, has yet to be decided.
"The team will decide the next course of action after reviewing the results of last week's test," the spokesman said. The MP4-18 showed its potential in Barcelona when McLaren test driver Alexander Wurz set the fastest time on the final day of testing last Friday.
However, the BBC said that sources close to McLaren have said that despite the car being considerably faster than the 2002 version, poor reliability is still causing problems. The MP4-18 has not yet passed all the impact tests required by F1's governing body, the FIA.
McLaren kan het voor dit seizoen dus wel vergeten. De MP4/18 is zelfs al twijfelachtig voor Monza, betrouwbaarheidsproblemen spelen de grootste rol.
Als dit allemaal volgens plan verloopt, hebben ze bij McLaren toch een rare planning :rolleyes:
Hun beoogde doel aan het begin van dit seizoen was dus 'de schade beperken' ? 'Schade' komt enkel voor wanneer de planning in de war zit, wanneer de strategie niet klopt.
Die MP4/18, daar werken ze nu toch al een dik jaar aan, of niet soms ? Helft seizoen 2002 moeten Newey en co aan deze bak begonnen zijn. Nu, een jaar later zitten ze nog altijd met betrouwbaarheidsproblemen. Dat komt er van, als je je moet concentreren op twee totaal verschillende wagens tegelijkertijd.
De échte planning van Ron Dennis bestond erin de MP4/18 in te kunnen zetten na een vijftal races, om zo de concurrentie flinke dreunen toe te dienen. Maar bij de ongelooflijk late introductie van de wagen in mei, bleek het ding zo'n probleemkind te zijn, dat ze een streep konden trekken over seizoen 2003. Gelukkig kan die MP4/17D nog net mee (deels dankzij de superieure Michelins) en komt er soms nog wel eens een verrassing uit de bus vallen.
En als ze met die wagen pas op Indianapolis starten, kunnen ze hem meteen aan een loeizware test onderwerpen, want op Indy telt betrouwbaarheid enorm mee (de engine-blow-up van Hakkinen in 2000 zit er nog vers in bij Mercedes)
36 seconden full throttle in Turn One (Turn One van de Indy dus) tot einde rechte lijn, chicane
19.000 voor Williams en 18.750 voor Ferrari, tijdens de eerste kwalif ... tijdens de race zal het rond de 18.000 liggen om de motor niet te overbelasten, hoewel de beide motoren toch sterk betrouwbaar zijn.
zonet het weerbericht gehad => Veel regen
De MP4/18 faalde nu ook in zijn tweede crashtest !!!
lijkt wel dat deze wagen vervloekt is
met 0,1% gefaalt :D
Komt de McLaren MP4-18 nog wel? Men kent problemen met de betrouwbaarheid, en men kon een eerste FIA crashtest niet overleven. 'Dat is bij de meeste teams zo bij hun eerste crashtest', vertelde Norbert Haug toen.
En wat blijkt nu? McLaren raakte ook niet door haar tweede crashtest, zodat een debuut van de MP4-18 veraf is. "De regels schrijven voor dat ieder onafhankelijk deeltje niet meer dan 35% van de energie mag absorberen, en in één van onze structuren was dat 35.1%."
"De overlevingscel was nog helemaal intact en onbeschadigt", verdedigt Whitmarsh de MP4-18 nog.
Men stelt zich al geruime tijd de vraag of de MP4-18 wel komt. Want dat hij snel is, dat is bewezen, maar dan moeten eerst de andere problemen opgelost worden: "We rijden pas met de MP4-18 als deze tegelijk snel en betrouwbaar is", verkondigde Martin Whitmarsh gisteren nog op de persconferentie. "Als dat het geval is zullen we ermee racen."
McLaren stelde het debuut van de MP4-18 al 3 keer uit: Imola, Nurburgring en Silverstone. Nu wordt de MP4-18 pas in Monza verwacht, op 3 races van het einde. "Maar de MP4-17 is nog competitief genoeg", meldde Whitmarsh nog die de laatste 4 races een mokerslag van de concurrentie moest incasseren.
Nieuwe McLaren wellicht nooit in GP
De McLaren-Mercedes MP4-18 rijdt wellicht nooit in een Grand Prix. De ontwikkeling van de Zilverpijl liep opnieuw vertraging door het falen van een crashtest. Daardoor is een debuut van de auto vóór de Grand Prix van Italië op 14 september onmogelijk geworden. Van 11 juli tot en met 24 augustus mag er niet worden getest. Na de Grand Prix van Italië resten alleen de overzeese races in Amerika en Japan.
McLaren-baas Ron Dennis erkent dat McLaren te grote risico's heeft genomen. Hij zegt dat zijn team de vooruitgang van Ferrari heeft overschat. "In de afgelopen zomer keken we naar de prestaties van Ferrari van 2002 en we concludeerden dat ze dit seizoen weer een belangrijke stap voorwaarts zouden maken", zegt hij in The Guardian.
"We concludeerden daarom dat we een kwantumsprong vooruit moesten maken met onze nieuwe auto, niet gewoon een evolutionaire stap", aldus Dennis. "Naar nu blijkt hebben we wellicht de vooruitgang die Ferrari zou maken, overschat."
McLaren begon het seizoen verrassend sterk met de MP-17D, een hybrideversie van de auto van vorig jaar. David Coulthard en Kimi Raikkonen boekten er elk een zege mee. "Achteraf is het fout geweest om de MP-17D niet de MP4-18 te noemen", zegt Ron Dennis. "Daarom refereren mensen ernaar als een 'oude auto', maar de waarheid is dat de vleugels, het bodywork, versnellingsbak, voorwielophanging, achterwielophanging en de gewichtsverdeling zijn gewijzigd ten opzichte van de auto van vorig jaar."
Het fabrieksteam van Mercedes investeerde miljoenen dollars in de parallelle ontwikkeling van twee versnellingsbakken voor de MP4-18. Op die manier probeert de renstal milliseconden te winnen bij het schakelen tussen versnellingen. De eerste tests zijn uitgevoerd met een titaniumversnellingsbak, maar er wordt ook gewerkt aan een versie in een koolstofvezelcomposiet. De ontwikkeling van de nieuwe auto liep vertraging op door twee ernstige crashes van Alexander Wurz en Kimi Raikkonen.Ook waren er problemen met motorvibraties. Tot overmaat van ramp doorstond het chassis ook tweemaal een crashtest niet.
Dennis doet nu voorkomen of de ellende het begin van een nieuw tijdperk inluidt. "De tijd dat een auto aan het eind van het seizoen wordt afgeschreven en te zeggen 'okee, we bouwen een compleet nieuwe auto voor het nieuwe seizoen' ligt achter ons. Denk ik. De evolutie van een auto is een continu proces. Een raceauto is een momentopname van dat proces op een bepaalde dag."
Bron: www.formule1.nl`
Wie zei er daar kostenbesparing :rolleyes:
wie zei er daar 'alles verloopt volgens plan' :rolleyes:
Werner333
22-07-2003, 21:03
Mag ik even heeeeeeeeeeel hard lachen? :D :D :D
Hopelijk kunnen wij dan lachen volgend jaar als de nieuwe wagen (ik veronderstel dat ze dan wel een nieuwe zullen hebben) met al die ontwikkelingen de pannen van het dak rijdt. (fingers crossed :D ) Mét koolstofvezel versnellingsbak, dat zou toch wel weer een mijlpaal zijn in de Formule 1 techniek. Mclaren heeft dan een jaar voorsprong in de ontwikkeling hiervan.
Werner333
22-07-2003, 21:48
Het is je gegund. Ik ben dan wel Ferrari fan (FERRARI) in hart en nieren, maar afwisseling kan nooit kwaad.
of wordt het net zoals bij het gebruik van de Birilium legering enkele jaren geleden in de motorblokken. Ferrari toen gaan janken bij de FIA en bye bye Birilium en daarmee ook enkele jaren research en centen die erin geïnvesteerd waren en Mercedes met een oude blok aan de start van dat seizoen...
Wel een ontgoocheling moet ik zeggen... :(
In ieder geval, we zitten nog maar 3 jaar zonder piloten titel op dit moment. Tot 21 jaar zullen ze het wel niet laten komen. ;) Dus mannen, geniet er nog maar van, voor zolang het duurt. :D
Werner333
22-07-2003, 22:07
In ieder geval, we zitten nog maar 3 jaar zonder piloten titel op dit moment. Tot 21 jaar zullen ze het wel niet laten komen. ;) Dus mannen, geniet er nog maar van, voor zolang het duurt. :D
Thats the spirit. ;)
of wordt het net zoals bij het gebruik van de Birilium legering enkele jaren geleden in de motorblokken. Ferrari toen gaan janken bij de FIA en bye bye Birilium en daarmee ook enkele jaren research en centen die erin geïnvesteerd waren en Mercedes met een oude blok aan de start van dat seizoen...
Wel een ontgoocheling moet ik zeggen... :(
Koolstofvezel kunnen ze maar moeilijk verbieden, want dan mag je de helft van de wagen weggooien.
Idd wel jammer dat we de 18 niet zullen zien racen, maar met 7 punten achterstand in het WK mag je het hoofd nu nog niet buigen hé. Alhoewel de laatste drie GP's meer in de kaarten van Williams en Ferrari spelen. Ferrari stelt Williams ondertussen als grootste concurrent voor de titel, Mclaren heeft voor hen al afgedaan (dit jaar toch)...
Koolstofvezel kunnen ze maar moeilijk verbieden, want dan mag je de helft van de wagen weggooien.
Idd wel jammer dat we de 18 niet zullen zien racen, maar met 7 punten achterstand in het WK mag je het hoofd nu nog niet buigen hé. Alhoewel de laatste drie GP's meer in de kaarten van Williams en Ferrari spelen. Ferrari stelt Williams ondertussen als grootste concurrent voor de titel, Mclaren heeft voor hen al afgedaan (dit jaar toch)...
denk dat ze gelijk gaan hebben. Kimi zal wel dicht eindigen, daar niet van, maar nog erover geraken. Denk het niet. Dat wordt jaartje N° 4. :(
Biriliyum is een zwaar kankerverwekkende stof ...... Bovendien was het absoluut niet ondenkbaar dat hiervan deeltje met de uitlaatgassen mee zouden komen ....
Lijkt me niet meer dan logisch dat de FIA deze stap neemt :rolleyes:
En dat nu juist Ferrari dit voorlegt aan de FIA ;) Alsof McLaren zo een kans zou laten liggen moest ze zich voordoen ....
Biriliyum is een zwaar kankerverwekkende stof ...... Bovendien was het absoluut niet ondenkbaar dat hiervan deeltje met de uitlaatgassen mee zouden komen ....
Lijkt me niet meer dan logisch dat de FIA deze stap neemt :rolleyes:
En de meerderheid van de spullen die we dagdagelijks gebruiken, niet of wat? 'k wil me zelfd niet uitspreken over de inhoud van standaarduitlaatgassen enz.
Voor iedere stap/actie is er een perfecte uitleg te bedenken/verzinnen. :rolleyes:
En dat nu juist Ferrari dit voorlegt aan de FIA ;) Alsof McLaren zo een kans zou laten liggen moest ze zich voordoen ....
Yeah right, whatever.
;)
Volgens de laatste berichten komt de MP4-18 dit jaar niet meer aan de start van een Grand Prix. Als dit zo is, dan wordt dat een duur jaar voor McLaren.
Het revolutionaire aan de MP4-18 zou de versnellingsbak zijn die gebruik maakt van een dubbele koppeling.
Koppeling 1: Versnellingen 1-3-5-7
Koppeling 2: Versnellingen 2-4-6-R
Op deze manier zit er practisch geen verlies op het schakelen. De koppeling die niet in gebruik wordt, pre-selecteert de volgende versnelling, waardoor er minder tijd verloren gaat.
Vreemde zet, aangezien vanaf volgend jaar terug met semi-automatische bakken gaat worden gereden. De piloot gaat terug zelf moeten aangeven welke versnelling hij wil. Er gaat dus opnieuw tijd verloren gaan!
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/3119207.stm
Dennis geeft op zijn beurt bijna toe dat de MP4/18 waarschijnlijk nooit een race zal rijden... Ik heb het hele feuilleton op BBC gevolgd en het is af en toe wel om te lachen.
Toch wel de grootste ontgoocheling die ik sedert 88 - toen ik echte Mclaren fan ben geworden - heb moeten slikken... :( :(
Maar goed, het leven gaat verder en ook hier komen we wel uit.
http://members1.chello.nl/~r.saalmink/mp4183.jpg
http://f1.racing-live.com/photos/2002/hockenheim/diapo_226.jpg
Foto1: De MP4/18 (boven), vergeleken met de MP4/17D
Foto2: De MP4/17 vorig jaar in Hockenheim.
Volgens Dennis is de MP4/17D een totaal andere wagen, enkel de monocoque bleef onaangepast.
Volgens Dennis is de MP4/17D een totaal andere wagen, enkel de monocoque bleef onaangepast.
En uw punt in deze is??
En uw punt in deze is??
lol ? :confused: geen. Puur informatief. Leek me gewoon eens interessant om die 3 wagens onder mekaar te bekijken.
lol ? :confused: geen. Puur informatief. Leek me gewoon eens interessant om die 3 wagens onder mekaar te bekijken.
ok ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.