View Full Version : Autokeuring
Juist naar de autokeuring geweest.
Efkes gebabbeld met die man daar (kwestie van "goei punten" te halen:p). Nu vertelde die mij toch ni zeker dat binnenkort (hij wist ook ni precies wanneer) alle niet-originele onderdelen aan de auto worden afgekeurd.
Dus o.a.:
-andere velgen
-spoilers
-verlagingssets
Als je dus je VW Polo een beetje lager gelegd hebt en schoon alu velskes (beetje groter en breder) hebt gestoken, wordt de auto afgekeurd en moet alles terug vervangen worden door de originele onderdelen.
Ik weet ni eh, maar van de 10 auto's die ik tegenkom, zijn er toch zeker een stuk of 7,8 met ander velgen en/of een spoilertje...
Dus gedaan met bredere banden, 19" velgen buikschuivers..
Der zullen weer veel mensen hun inkomsten gaan verliezen denk ik...
Sorry voor de typfouten, tzal wel te maken hebben met de examenstress zeker... :p
voor mijne Kangoo : No problemo :D
Bart.Vandecavey
27-05-2003, 19:48
Mijn auto is ook volledig origineel, ik vind trouwens een getunede wagen oerlelijk. Enkel op circuit kan ik dat wel ferm appreciëren omdat het daar een doel heeft.
Ik ben ook niet echt zo'n tuningfanaat. Als je een wagen koopt in de garage kan je daar meestal al kiezen tussen 3 sets van velgen. Dat is toch genoeg keuze?
Verlagingssets en spoilers zijn totaal overbodig op de openbare weg en zorgen op momenten voor gevaarlijke verkeerssituaties (snotapen die gaan racen wanneer het licht op groen springt, ik heb het vrijdagavond nog meegemaakt, of ook nog van die mensen die aan een slakkentempo over een vluchtheuvel rijden).
En als je echt een spoiler op je auto wil, koop dan bijvoorbeeld een MG, die hebben standaard een spoiler.
Sommigen vinden gewoon in het gamma van het merk niet de juiste velg naar hun goesting. Als je al verplicht wordt om velgen van het merk te kiezen... amaai je zal de prijzen (die nu al stevig zijn) nogal omhoog zien schieten: de wet van vraag en aanbod... :rolleyes:
Bart.Vandecavey
27-05-2003, 20:57
Ik denk wel dat ze officiële velgen nog zullen toelaten, zoals bijvoorbeeld van BBS, Azev, König, en andere maar dat ze gewoon spoorverbreders en velgen die gewoon te groot zijn voor de auto niet meer zullen toelaten. Dus als bijvoorbeeld in het boekske van uw auto staat dat er daat 15" op moet liggen dan moet je maar een 15" velg kopen hé...
Een getunde auto is zeker niet lelijk: licht verlaagd, nieuwe barchokken en een klein spoilerke, samen met nieuwe janten is zeker niet mis. Wagens die veranderd zijn in monsters met slechts enkele cm's speling van de grond daarentegen is wel lelijk.
Ik vind het gewoon ridicuul om bvb spoorverbreders te verbieden Uw roulementen gaan er snel van kapot maar dat is het probleem van de eigenaar. Als hij dat wil betalen, laat hem doen eh.
wij zitten nu ook met serieuze probs de meeste van onze 4x4's staan hoger dan normaal en onze banden zijn ook een maat groter dan normaal wel (soms toch) nog op de standaard velg.
Tot nu toe was er geen probleem zo lang ze niet uit de wielkasten staken. We zullen zien wat ze nu gaan zeggen.
Originally posted by A.J.
voor mijne Kangoo : No problemo :D
En met mijne Kangoo : ook no problemo :D
och, autokeuringen door al die maatregelen gaan ze toch volledig hun doel voorbij vind ik, een keuring van ne wagen dient toch om te checken of hij nog rijwaardig en veilig is, wat alu velgen, verlagingskits,... (indien ze goed geplaatst zijn) doen aan de veiligheid van de wagen is mij toch een raadsel.
Zelfde als die roettest bij diesels, sommige wagens gaan daardoor gewoon kapot...
Bart.Vandecavey
27-05-2003, 22:07
ik moet daar mee lachen met die roettest. Mijn oud wrak een Mazda 626 diesel van 89 geraakte daar door met roetuitstoot 0.
Toen ik daar mee reed schakelde ik aan 4000 a 4500 toeren. In de roettest zijn ze niet verder gegaan dan 3500 toeren...
Ik denk wel dat ze officiële velgen nog zullen toelaten, zoals bijvoorbeeld van BBS, Azev, König, en andere ...
Ze kijken in het boekje van de auto, naar de bandenmaten waarmee het voertuig gehomologeerd is, dus in principe mag je nog andere velgen steken, ze mogen alleen niet breder of groter zijn dan de gehomologeerde velgen.
Vraag is natuurlijk of er dan nog mensen zijn die andere velgen kopen, want meestal koop je toch een maatje groter of alleszins breder...
Ik vind mijn bakske in originele staat ook al leuk genoeg ...
http://users.skynet.be/sennake/pics_real_cars/mycar_merc_200_01.JPGhttp://users.skynet.be/sennake/pics_real_cars/mycar_merc_200_04.JPG
Originally posted by NOx
Ze kijken in het boekje van de auto, naar de bandenmaten waarmee het voertuig gehomologeerd is, dus in principe mag je nog andere velgen steken, ze mogen alleen niet breder of groter zijn dan de gehomologeerde velgen.
Vraag is natuurlijk of er dan nog mensen zijn die andere velgen kopen, want meestal koop je toch een maatje groter of alleszins breder...
Niks nieuw onder de zon dus, aangezien dit reeds in voege is sinds begin 2002. Er werd al eens een oogje toegeknepen, maar nu er recent een rondschrijven kwam van het Ministerie van Verkeerswezen naar de instanties die de keuringsstations beheren, wordt er al wat nauwer op gelet.
Waarschijnlijk weten jullie wel dat elke wagen ook over een gelijkvormigheidsattest beschikt, een verplicht boorddocument trouwens. Dit gelijkvormigheidsattest werd door de producent bekomen, na het voorleggen van een technische fiche met daarin zowat de meest belangrijke gegevens van de wagen, o.a. ook de maten van banden en velgen waarmee een bepaald type wagen kan uitgerust worden. Meestal worden er drie tot vijf verschillende maten van banden en velgen vermeld in deze technische fiche. Als je jouw wagen dus uitrust met zaken die niet stroken met de technische fiche, dan voldoet de wagen niet meer aan het gelijkvormigheidsattest, hetwelk ervoor werd uitgeschreven. In principe KAN jouw wagen niet goedgekeurd worden op die manier, aangezien de wagen niet conform is met de erbij horende boorddocumenten...Maar dan denken sommigen de oplossing te hebben gevonden : eventjes snel de hele handel demonteren, wagen laten keuren, en ja hoor...eens terug thuis aangekomen begint de montage opnieuw en begeeft men zich op de openbare weg met de andere banden en/of velgen en/of spoorverbreders...
Wat doet men dan eigenlijk : men rijdt dan rond met een wagen die niet conform is met de boorddocumenten. Je beschikt dan wel over een "groene" keuringskaart, doch niet voor de wagen in de staat waarmee je er mee op de openbare weg rijdt. Je overschrijdt dus een aantal keren de verkeerswetgeving, en bij een controle van de Politie, dan kan je nog enkele fikske boetes oplopen ook...
Dus jongelingen : "bezint eer ge begint" is ook in dit geval een gepaste slogan...
Nja, in sommige gevallen is het ook niet meer als juist dat men optreed, maar wat met onderdelen (buiten de velgen) die in de catalogus staan van een bepaald automerk?
Denk maar bv aan een dakspoilertje op een Ford Fiesta.
Ford heeft deze spoilertjes (tzijn natuurlijk geen joekels van vleugels...) in zijn catalogus staan.
Aangezien die spoiler er origineel niet opstond (en dus waarschijnlijk niet op het gva staat), zou die in principe er ook af moeten gehaald worden.
Dan denk ik dat er een aantal mensen gaan reageren van:
Hoe, tis van de constructeur zelf, en zelfs dat wordt niet goedgekeurd. De constructeurs zullen toch wel weten wat kan en niet kan op hun modellen zeker...
Over spoilers en dergelijke wordt in het rondschrijven geen melding gemaakt...
Originally posted by Sennake
http://users.skynet.be/sennake/pics_real_cars/mycar_merc_200_01.JPGhttp://users.skynet.be/sennake/pics_real_cars/mycar_merc_200_04.JPG
volledig mee eens :D
pffff tot zover de plannen voor de dragpipes, 16duims TSW velgen en Spax-setje....
Zoals in de meeste gevallen zal de soep ook hier wel minder heet gegeten worden dan ze opgedient wordt ....
Originally posted by Sennake
Hoe kan die ooit door de keuring raken? Er hangt niet eens een deftig plak op :D ;)
Originally posted by sledge
Hoe kan die ooit door de keuring raken? Er hangt niet eens een deftig plak op :D ;)
Dat is speciaal voor jou afgeplakt zodat je me niet gaat komen stalken :D
Patroclos
28-05-2003, 17:50
Originally posted by Ottooke
snotapen die gaan racen wanneer het licht op groen springt, ik heb het vrijdagavond nog meegemaakt,
Ik vind het wel leuk om die te frustreren met mijn 8 jaar oud ford fiesta'ke...
FastFons
28-05-2003, 17:57
Ik vind het eerder leuk om met een 20 jaar oud golfje in iedere bocht de meerderheid van de recente mazoutstoven te achtervolgen of buitenom in te halen. Aan het rood licht moet het zelfde autootje door zijn lage gewicht ook zelden passen (kan ook tot 6500 toeren doortrekken in tegenstelling tot de dieselminnende rijders). Wanneer ik mij echter aan de snelheidlimieten houdt komen ze mij eerst voorbij geraast tegen een ongelooflijke snelheid. Om in de eerst volgende bocht te parkeren en mij terug te zien passeren (wat een colaires dat opwekt nie te doen)...
FF
PS: ik vind tuning wel mooi, maar dan eerder in een bescheiden vorm. Niet in de extreme vormen zoals ge veel foorkotten ziet rondrijden...
Originally posted by Patroclos
Ik vind het wel leuk om die te frustreren met mijn 8 jaar oud ford fiesta'ke...
Haha, ik vond het ook leuk. Voor mij een Peugeot 106 van een 5 tal jaren oud en daarnaast een nieuwe Audi A3.
Daarachter stond ik met mijn Peugeot van 15 jaar oud.
En wie trok er het snelste op? Juist ja, ikke :D Volgens mij heeft die gast zich verschrokken toen hij merkte dat ik hem kon volgen, die is na een paar 100 meter van de gas gegaan en is achter de Audi gaan rijden (die dacht misschien dat ik van de politie was :D ).
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.