Log in

View Full Version : Autosportverslaggeving


Driesco
03-06-2003, 07:32
Beste Eric,

Graag had ik even een vraagje persoonlijk aan u gericht.

Wat zou het kosten om bv. wekelijks een programma te brengen van 30 minuten indien het beeldmateriaal aangeleverd wordt ?
Daar ik vrij goede connecties heb met alle automerkleveranciers moet zoiets als Pitstop toch ook mogelijk zijn op Canvas.

Als externe sales van een communicatiebureau wil ik hiervoor gerust even samenzitten om de haalbaarheid daarvan te polsen.

Ik denk dat zowel Zolder als Francorchamps vragende partij zijn, daar zij daar momenteel zelf moeten voor betalen om beelden op TV te krijgen. Wat ik eigenlijk niet goed snap, is hoe het komt dat bv voetbalclubs geld krijgen om beelden uit te zenden en dat circuits moeten betalen om zendtijd te krijgen.

Een goed programma in combinatie met een eigen autsoportsite en een magazine zou een goede zaak zijn voor vlaanderen daar wij toch over genoeg piloten beschikken met schitterende resultaten de laatste maanden.

Misschien helpt dat om weer een piloot in de F1 te brengen. Bedrijven willen maar 1 ding en dat is reclame. Jan Heylen zie ik als een van de mogelijkheden om hoger op te geraken.

Het aanbod van races is er, piloten ook, rally kunnen we bekijken op een andere zender, voor circuit en karting is de markt nog open. Belcar - Clio - Yaris - MINI - Fun Cup - Touring Cup - ETTC - DTM - enz...

Met veel plezier steeds tot uw dienst om even te brainstormen.

Eric Dupain
03-06-2003, 08:16
Driesco,

ik stel voor dat je me es een mailtje stuurt op eric.dupain@pandora.be en dan laat ik je mijn telefoonnummer weten zodat we elkaar es kunnen bellen als je dat ok vindt ?

Peter Baert
03-06-2003, 18:53
Ik zou graag even reageren op het voorstel van Driesco.

Ik weet niet welke contacten jij hebt in het automilieu, maar dan zijn het blijkbaar niet de contacten, die ik heb met de marketing- en reclame-afdelingen van de Belgische invoerders.

Het is op dit moment verdomd moeilijk om bij de merken centen los te krijgen voor autosport op TV.
Ik geef als voorbeeld het WK rally.

Bijna een jaar heeft het geduurd om een akkoord te maken voor het WRC 2003 op VTM en Kanaaltwee dit jaar. En daarbij mag je niet vergeten dat VTM als commerciële zender reclamezendtijd in ruil kan bieden voor de investering in de TV-productie.
Een nuloperatie dus. De investering wordt meteen omgezet in reclamespots, en dan zijn er nog de vele reportages in het prime time nieuws.
Elk merk springt daar meteen op, denk je dan.
Wel, zelfs die uitzonderlijk gunstige publicitaire context is niet voldoende om de merken over de brug te krijgen. Citroen bvb. vond het niet aantrekkelijk en had daar geen budget meer voor!
Het budget dat dit jaar is rondgehaald, is net genoeg om de TV-rechten voor WRC te betalen. Er is al geen geld meer om nog ter plaatse te gaan.

Ik weet dat er de afgelopen jaren vanuit VRT gepolst is om WRC te brengen. Dat kon, op voorwaarde dat de betrokken merken publicitaire return zouden krijgen op de VRT in de vorm van spots. En dat is dus onmogelijk. Bovendien zit VRT met een excluviteit op het vlak van autosponsoring, ik dacht Opel.

Het voorstel is dus nog een Vlaams TV-magazine dat hetzelfde zal brengen als Pitstop TV, ook al werkend met een klein budget. Een website, daar zul jij dan wel voor zorgen, denk ik :) en dat magazine ... Tja, nog een magazine in het nu al bomvolle magazinerek in de winkel.
Turbo zit net niet in het rood, Autonews leeft bij de gratie van drukker en uitgever Claudie Tanghe, niet door de massa abonnementen, hoor.
Ik vermoed dat dat nieuwe magazine wishful thinking is.

En in deze moeilijke tijden voor de automerken (verkoop daalt dramatisch) moeten we nou net de beschikbare middelen nog es versnipperen ... :confused: over 2 Vlaamse TV-magazines, die gewoon hetzelfde gaan brengen. Weer Belcar, weer Clio, weer Yaris, weer Mini, weer hetzelfde ...
Een wekelijkse frekwentie van begin maart tot eind november betekent bovendien 42 uitzendingen!
Dat programma zal extern moeten geleverd worden aan de VRT. Maar wie gaat dat extern bedrijf betalen? Niet VRT. Dat bedrijf zal dus centen moeten zoeken bij sponsors. Maar die sponsors willen return via spots of billboards. En dat kan dan weer niet op VRT. Als je die sponsors al vindt ...

Pitstop TV draait al op een belachelijk klein budget, ondanks het feit dat het magazine op een commerciele zender loopt.

Maar vooral de versnippering van de beschikbare budgetten, dat moeten we net nu doen ...

Driesco
03-06-2003, 20:07
Bij deze reageer ik 1 maal op de reactie van Peter en dan gaan we weer on topic.

Ik weet niet welke contacten jij hebt in het automilieu, maar dan zijn het blijkbaar niet de contacten, die ik heb met de marketing- en reclame-afdelingen van de Belgische invoerders.

Bah, vrij raar, want het is toch zo dat op uitzondering van 2 merken iedereen bij mij hun drukwerken besteld, en volgens mij zijn dat dezelfde mensen als waar jij meestal mee samenzit.
Ik heb nooit gezegd dat er geld zit, integendeel ( bij ons zakt ook alles ) maar volgens mij kan er op een constructieve wijze wel iets besproken worden.
Het is op dit moment verdomd moeilijk om bij de merken centen los te krijgen voor autosport op TV.
Ik geef als voorbeeld het WK rally.

Bijna een jaar heeft het geduurd om een akkoord te maken voor het WRC 2003 op VTM en Kanaaltwee dit jaar. En daarbij mag je niet vergeten dat VTM als commerciële zender reclamezendtijd in ruil kan bieden voor de investering in de TV-productie.
Een nuloperatie dus. De investering wordt meteen omgezet in reclamespots, en dan zijn er nog de vele reportages in het prime time nieuws.

Deze reclamespots kunnen volgens mij nuttiger gebruikt worden aan binnenlandse projecten dan aan WRC 2003 waar volgens mij maar een klein % mensen zit voor te springen, met daarbij de uren van uitzending.

Elk merk springt daar meteen op, denk je dan.
Wel, zelfs die uitzonderlijk gunstige publicitaire context is niet voldoende om de merken over de brug te krijgen. Citroen bvb. vond het niet aantrekkelijk en had daar geen budget meer voor!

Even heel braaf de opmerking lanceren dat de vroegere " ruilhandel " inderdaad niet meer gaat, merken betalen liever is mijn eigen ervaring.

Het voorstel is dus nog een Vlaams TV-magazine dat hetzelfde zal brengen als Pitstop TV, ook al werkend met een klein budget.

Gezonde concurentie tussen Pitstop en Canvas mag en moet om het niveau op peil te houden.

Een website, daar zul jij dan wel voor zorgen, denk ik en dat magazine ...

Ik vrees van niet, want de websites die we nu maken zijn, ofwel uit eigen plezier ( TC en Belkarting ) of betalend ( MINI en Speedlovers ) die we bouwen in opdracht van.

Tja, nog een magazine in het nu al bomvolle magazinerek in de winkel.
Turbo zit net niet in het rood, Autonews leeft bij de gratie van drukker en uitgever Claudie Tanghe, niet door de massa abonnementen, hoor.
Ik vermoed dat dat nieuwe magazine wishful thinking is.

Ook hier denk ik dat je het niet goed voor hebt. Verschillende mensen hebben de hand uitgestoken ( omdat ze weten dat ik in de drukkerijen zit ) om een gezamelijk blad uit te geven. Persoonlijk loop ik daar al een ganse tijd mee rond, maar de haalbaarheid was er niet. Niet omwille van de kosten maar omwille van de pre press. Als verschillende clubs en verenigingen hun eigen gedeelte opmaken is een autosportblad wel mogelijk, zonder dat het in de winkel verschijnt en voor een lachwekkend bedrag. Voor nog geen 1.5 euro breng je een magazine op de markt in quadri, 48 pag met nietjes.
Haalbaarheid dus 200% op voorwaarde dat bv VAS - MAK - Bokkenrijders en anderen deel willen uitmaken van het project. Nogmaals, voor mij moet het niet hé, ik zag enkel 3 offertes passeren voor ongeveer hetzelfde werk, daarmee zeg ik, waarom niet allemaal samen aan iets bouwen.

Pitstop TV draait al op een belachelijk klein budget, ondanks het feit dat het magazine op een commerciele zender loopt.

Probeer dan de uitgestoken handen van sommige mensen ook te grijpen en samen te werken, je kan er misschien zelf ook beter van worden :)

Maar vooral de versnippering van de beschikbare budgetten, dat moeten we net nu doen ...

Voor mij hoeft het zeker niet, ben er zeker geen voorstander van, maar wel van een doorgedreven samenwerking. Het fenomeen doet zich voor in verschillende sporttakken en wij zitten samen als een bende egotrippers ons eigen lot af te wachten.

Voor mij case closed, en zij die hulp willen zal ik steeds helpen met of zonder hulp.

Peter Baert
03-06-2003, 20:35
Voor mij is het nog niet closed, ik bepaal dat liever zelf. :)
En zo off topic is dit nu ook weer niet, dacht ik, het gaat om autosport op TV, dus ook over F1.

Driesco, jij bent een circuit-man. Ik vrees voor jou dat rally veel populairder is in Vlaanderen dan circuit. Dat is een traditie en dat zal niet snel veranderen met 2 Belgen op het hoogste niveau in het WK rally, Loix en Duval.
Ik geef je de tip om binnenkort eens naar de Duitsland rally te gaan kijken. En de Vlamingen te tellen ...

WRC wordt op VTM niet weggemoffeld in een gespecialiseerd programma, maar wordt nu al jaren gebracht met items in het VTM Nieuws, VTM Goal en VTM Stadion, oftewel de felbegeerde prime time met uitzending tussen 19u30 en 20u00 ...
Denk je dat Hyundai/Citroen/Peugeot een spot zal zetten rond een reportage over Belcar die uitgezonden wordt op een godvergeten uur op Kanaaltwee of Canvas? Waaraan het dan nog niet zelf deelneemt?
Als je het hebt over magazines als Pitstop TV of Champion's, dan praten we net over uren waarop weinig mensen voor TV zitten.
Met prime time bereik je de hoogst mogelijke doelgroep, maw. iedereen.

Ik vermoed dat jij contacten hebt met de reclamebureaus die in opdracht werken van de merken. Ik zie Laporta van Renault, Cromphout van Peugeot, Devreese van Toyota, Sileghem van Hyundai, ... niet meteen persoonlijk hun reclamedrukwerk bestellen.

Heb je al eens onderhandelingen gevoerd met een directeur marketing, die zijn budget ziet slinken omdat de verkoop daalt? En dan zou hij nog liever betalen voor spots in plaats van die in ruil te krijgen voor een investering, waarin hij nog eens aan bod komt in de vorm van TV-reportages die in prime time op TV worden uitgezonden? :) :)
Die marketing-directeur wil ik meteen ontmoeten, ik zou meteen zaken doen ... Spijtig genoeg gaat het even anders.

Het print-magazine dan. Ik wens je veel succes. Maar dan zul je wellicht verwachten dat een magazine als Pitstop TV daarvoor pub gaat voeren "omdat het voor de goeie zaak is".
Jij doet ook hier weer een beroep op de bereidwillige medewerking van renstallen, teams, ... Zo kun je toch geen project op lange termijn uitwerken. En ik begrijp het niet goed: als het dan toch 200% haalbaar is, waarom is het er nog niet? Omdat je moet draaien op vrijwilligerswerk?
Waarom is het zo moeilijk om een website draaiende te houden? Omdat je moet draaien op vrijwilligerswerk of de persberichten, die door derden aangeleverd worden.
Het business-plan voor dat magazine wordt moeilijk, denk ik. :)
Maar ik wens het initiatief alle succes toe.

En dat geldt ook voor een concurrerend magazine op Canvas. Inderdaad, concurrentie houdt je scherp. Maar dat ben ik gewoon met www.pitstop.tv en andere projecten.

Ik bewonder je entoesiasme en je idealisme. Ik sta nu al 13 jaar in de autosport. In het begin dacht ik ook dat er met "uitgestoken handen en solidariteit" veel zou gerealiseerd worden. :)
Ik ben iets wijzer geworden, ik reken nu enkel nog op mezelf ... It's a cruel world out there ...
En ik bouw zeker geen projecten meer op vrijwilligerswerk. Vroeg of laat loopt het fout, ook dat heb ik geleerd.

:)

redje
03-06-2003, 21:01
Originally posted by Driesco
Deze reclamespots kunnen volgens mij nuttiger gebruikt worden aan binnenlandse projecten dan aan WRC 2003 waar volgens mij maar een klein % mensen zit voor te springen, met daarbij de uren van uitzending.

Gij onderschat toch de interesse voor rallye ze. Daar kijkt meer volk naar dan da gij denkt.

Eric Dupain
03-06-2003, 21:48
Als ik één ding mag zeggen over de voorgaande posts.

- Het topic dat ik gestart heb was om aan te kondigen wat er vorige zondag te zien zou zijn op Canvas aangaande autosport. Beschouw dat als een extraatje naar de kijker toe. Waarom hier op het forum ? Niet alleen hier op het forum maar ook andere sites (zonder namen te noemen hebben dat bericht gepubliceerd, zonder verplichting).

- Persoonlijk heb ik een goede relatie, samenwerking met Peter. Dat wil ik ook zo houden. Ja, journalisten van diverse zenders werken regelmatig samen, net zoals een tijdje geleden dat het geval was met de World Series. Peter Baert (VTM) en Vincent Fransen (RTL) kunnen hiervan getuigen. We proberen elk apart, op onze eigen manier, met eigen gedachten iets te doen met autosport. Dat is toch fantastisch !!! Daar kunnen jullie als kijker enkel maar bij winnen !

- Peter staat 13 jaar in het vak, ikzelf nog maar een jaar of twee. Maar één ding weet ik zeker, en dat weet Peter ook, ... het is verdomd niet makkelijk om dingen zomaar op de buis te krijgen. Begrijp me niet verkeerd, maar de kijker heeft daar soms een verkeerd beeld van ... maar zoals ik zeg, begrijp me niet verkeerd. Vaak draait het om rechten, centen, ... Vaak is de wil wel aanwezig om iets te doen, maar goede wil alleen is niet genoeg. En ... je moet ook nog de ruimte krijgen om de dingen op de buis te krijgen. Er is niet enkel autosport, maar ook nog andere sporten.

- Daarom vind ik het ook fantastisch dat de beelden van de Belcar en promotiecups ter beschikking gesteld worden van de Belgische TV zenders. De mensen van circuit Zolder en de RACB doen daar inspanningen voor. Iedere zender krijgt exact dezelfde beelden. En iedereen doet daarmee wat hij of zij wil.

- Dus, ... om een lang verhaal kort te maken. Iedereen maakt zijn eigen reportages op zijn eigen manier, met zijn eigen invalshoeken. Leve de samenwerking, die er soms is, leve de autosport die op TV komt. Hoe meer, hoe liever. Jullie als kijker kunnen er alleen bij winnen. Laat ons journalisten, en daarmee wil ik niet hautain uit de hoek komen, de leukste reportages voor jullie als kijker maken. Tips zijn steeds welkom ... ik denk dat iedere journalist daar voor openstaat. Laat ons dit forum niet gebruiken om ruzie te maken maar om over autosport te praten.

Guido
04-06-2003, 01:08
Het feit alleen al dat er nog steeds in Vlaanderen - en dus ook hier - gediscusieerd wordt over wie, wat , hoe, waar, wanneer, om hoe laat enz is echt typerend voor Vlaanderen.
Vlamingen zijn niet op dezelfde manier met autosport bezig als Walen of Engelsen, voorbeelden legio. En dat gaat ver zelfs tot op politiek vlak, want ook daar dienen ze mee te werken natuurlijk. Als ge ziet wat ze in Zolder over de jaren heen geflikt hebben en als ge ziet wat er van Francorchamps is geworden. Wel dan moet ge niet ver zoeken. Vlamingen zijn met hun verstand bezig, Walen "avec toute leur coeur" en daar zit het verschil. Niets, welke goede bedoelingen ook, ik ben ervan overtuigd ;) , zullen dat veranderen.

Om maar te zeggen - en ja Eric het is jou thread en ik ben recht voor de raap ;) (zo kom je het verst) - dat ik LaDeux al jaren in mijn hart draag en dat het niet zo snel zal veranderen.

Succes met de verdere uitbouw van F-1 op Canvas. Maak er maar iets moois van!! :cool:

Guido
ps. voorbeeld: ik woon op een ferme boogscheut (18km) van Hasselt en tóch kachel ik nog altijd naar Huy om mijn modelbouwspullen te kopen. De zaak wordt immers gerund ginder door autosportliefhebbers en niet door "business men". :D
pps: Eric, we moeten eens een pint gaan drinken. Heers <-> Sint-Truiden, da's vlak bij! ;)

Eric Dupain
04-06-2003, 08:30
Huudo, gelijk dat je recht voor de raap bent ivm jou voorkeur. Aan ons om dat te veranderen door nog betere reportages te maken.

En ivm dat pintje, ... daar hou ik je aan. Tot binnenkort.

Sway Bar
04-06-2003, 10:54
Originally posted by Eric Dupain
Aan ons om dat te veranderen door nog betere reportages te maken.


Hopelijk lukt het jullie :)
Die reportages voor de wedstrijd waren zeer leuk.
Toch heb ik al 6/7 GP's gekeken naar ITV.
Maar als vader er bij zit kijken we naar Canvas. Anders zit pa constant te vragen wat die Engelsman heeft gezegd. Of wanneer er reclame op ITV komt zap ik ook naar Canvas en blijf ik soms plakken.

Spanje was de enige GP die ik volledig heb gezien op Canvas en dat was goed, smaakt naar meer...

Werner333
04-06-2003, 18:02
Originally posted by Eric Dupain
- Dus, ... om een lang verhaal kort te maken. Iedereen maakt zijn eigen reportages op zijn eigen manier, met zijn eigen invalshoeken. Leve de samenwerking, die er soms is, leve de autosport die op TV komt. Hoe meer, hoe liever. Jullie als kijker kunnen er alleen bij winnen. Laat ons journalisten, en daarmee wil ik niet hautain uit de hoek komen, de leukste reportages voor jullie als kijker maken. Tips zijn steeds welkom ... ik denk dat iedere journalist daar voor openstaat. Laat ons dit forum niet gebruiken om ruzie te maken maar om over autosport te praten.

Thats the spirit. Hoe meer autosport op TV hoe beter. :cool:

Megane
04-06-2003, 19:15
Waarom kan dan champions en moteurs wel aandacht geven aan de mindere races? :confused:

Die 2 geven wekelijks een overzicht van bekende en minder bekende Rally's en races.

TommySoprano
04-06-2003, 19:40
Ik denk dat de "cultuur" anders is in Wallonië. Sla er donderdags, La Dernière Heure maar eens op na. 2blz autosport! En ook regionale autosport, hoor. Ook Le Soir, La gazette des Sports en Vers l'avenir doen hun duit in het zakje.
Ik heb jaren naar de MX gegaan toen m'n neef nog BMB reed. In plaatsen zoals Mons wordt er gewoon een hele provinciale baan afgezet, om als paddock te fungeren.

Ik kan het nog best als volgt verwoorden, als je in Vlaanderen aan gemotoriseerde sport doet ben je een crimineel, in Wallonië ben je een held!!

NGT Racing
08-06-2003, 12:35
Ik zou hier toch een pluim willen geven aan Pierre Delettre en het Cybernetteam,
Permanente livestream met tweetalige verslaggeving gedurende het hele weekend, 512k downloadsnelheid, perfect full-screen, 0 euro te betalen, een lovenswaardig initiatief.
Toegegeven, voor de puristen worden er nogal wat onwaarheden verkondigd door de commentatoren maar ze doen hun best.

Voor alle betrokken mediamensen die hier ronddwalen : We gaan ons toch niet laten doen door de walen zeker :-)))))))

http://www.race-rally.be/2003/spaeurorace2003/multimedia/streaming/livedyn/VideoLive.asp#

Eric Dupain
08-06-2003, 13:49
Tja, ... persoonlijk zou ik Delettre niet zomaar eren ... Voor het tweede jaar na elkaar gaat de Rally van Luxemburg niet door. De Boucles de Spa was een lachertje op gebied van veiligheid. Niet genoeg veiligheidsposten zegt hij dan ... Andere organisaties , met minder middelen, slagen wel waar hij niet slaagt.

Dit heeft niets met kritiek te maken, ... dit heeft alles met objectiviteit te maken !

NGT Racing
08-06-2003, 14:02
Euh voor de duidelijkheid, ik ken Delettre niet, ik wist zelfs niet dat hij verantwoordelijk was ( of onverantwoordelijk als ik het goed begrijp :-) ) voor het organiseren van rally's.

Binnen het topic autosportverslaggeving vind ik voor het Belcargedeelte dat mij persoonlijk het meeste interesseert hier meer info dan bv 24 uren ring of 24 LM verleden jaar.

waar elders krijg je en de tijden, comments bij de tijden, en een livestream en video highlights aan hoog debiet.

als je het objectief bekijkt vanuit die kant zit er toch iets in he.

Eric Dupain
08-06-2003, 16:28
Da klopt wel.

Guido
08-06-2003, 23:37
Originally posted by TommySoprano
Ik denk dat de "cultuur" anders is in Wallonië. Sla er donderdags, La Dernière Heure maar eens op na. 2blz autosport! En ook regionale autosport, hoor. Ook Le Soir, La gazette des Sports en Vers l'avenir doen hun duit in het zakje.
Ik heb jaren naar de MX gegaan toen m'n neef nog BMB reed. In plaatsen zoals Mons wordt er gewoon een hele provinciale baan afgezet, om als paddock te fungeren.

Ik kan het nog best als volgt verwoorden, als je in Vlaanderen aan gemotoriseerde sport doet ben je een crimineel, in Wallonië ben je een held!!

Toch nog ene die het snapt :)