PDA

View Full Version : F1 op Canvas

Eric Dupain
30-05-2003, 20:25
Aanstaande zondag kunnen de F1 fans afstemmen vanaf 13.35 u voor enkele leuke reportages vooraleer we aan de GP van Monaco beginnen.

Allereerst serveren we u gedurende bijna 9 minuten een exclusieve babbel met Fernando Alonso, "The rising F1 star". Sammy Neyrinck bezocht vorige week de fabriek in Enstone en had daar een gesprek met Alonso.

Een tweede stukje dat we op jullie loslaten is een reportage ivm de nieuwe McLaren. Adrian Newey geeft tekst en uitleg.

Zondag best afstemmen op Canvas dus !

Eric Dupain
Vrt Tv Sport

Speesman
30-05-2003, 20:36
Ik zal voor mijn tv zitten om 13u35 :)

redje
30-05-2003, 22:13
Ikke ook. Toch tijd over die dag.

JPMontoya
30-05-2003, 23:54
ik ook, dan begint Warm-up op LaDeux :):)

Obi-Jan
31-05-2003, 01:24
Ik kijk live op Canvas en neem La deux (of La Une, navenant) op, kwestie van een breder spectrum aan gezichtspunten te hebben... en dan te bedenken dat ik vorig jaar F1 kijken afgezworen had. :D

Om even wat opbouwende kritiek te geven, Eric, heb ik de indruk dat de Canvas crew en beetje de neiging heeft om race-strategie ondergeschikt te maken aan het beeld van de race op het moment zelf en, langs de andere kant, eerder geneigd is om een bepaald, al dan niet achtergrond-, verhaal af te maken i.p.v. op de ontwikkelingen in beeld in te spelen.

't Is natuurlijk vroeg dag en het duo Vigneron-Thys is zeer op elkaar ingespeeld, dus ik maak me geen zorgen. Dat komt wel voor elkaar. :cool:

Jan.
=---
PS.: 't is natuurlijk super cool dat de VRT "De Paddock" ontdekt heeft. Power to the race-fans!!

Beemer
31-05-2003, 04:54
Ik moet jammer genoeg naar een communiefeest dus de race zal op de video staan.

joost
31-05-2003, 09:48
Oh neen, Eric Dupain op depaddock, help....

redje
31-05-2003, 09:50
Originally posted by Obi-Jan
Ik kijk live op Canvas en neem La deux (of La Une, navenant) op, kwestie van een breder spectrum aan gezichtspunten te hebben... en dan te bedenken dat ik vorig jaar F1 kijken afgezworen had. :D

Om even wat opbouwende kritiek te geven, Eric, heb ik de indruk dat de Canvas crew en beetje de neiging heeft om race-strategie ondergeschikt te maken aan het beeld van de race op het moment zelf en, langs de andere kant, eerder geneigd is om een bepaald, al dan niet achtergrond-, verhaal af te maken i.p.v. op de ontwikkelingen in beeld in te spelen.

't Is natuurlijk vroeg dag en het duo Vigneron-Thys is zeer op elkaar ingespeeld, dus ik maak me geen zorgen. Dat komt wel voor elkaar. :cool:

Jan.
=---
PS.: 't is natuurlijk super cool dat de VRT "De Paddock" ontdekt heeft. Power to the race-fans!!
De VRT wil een breed publiek bereiken en die kennen die achtergrondverhalen nie, maar trouwe fans wel en da stoort voor zulke mensen.

Mistery
31-05-2003, 09:59
Originally posted by joost
Oh neen, Eric Dupain op depaddock, help....

Inderdaad, Eric Dupain op De Paddock...Toch niet normaal waar onkruid allemaal groeit, hé Joost :D :D :D

LOL

Eric Dupain
31-05-2003, 11:04
Joost en Dries ... Indeed , ik heb de paddock ontdekt !!!

En , ... wacht maar , je hebt alles nog niet gezien (lol) !

Obi Jan, als ik effe mag antwoorden op jou reactie dan kan ik je zeggen dat je misschien ergens gelijk hebt. Vigneron en Tassin zijn 10 jaar bezig, wij anderhalf jaar. RTBF gaat vaak ter plaatse, wij af en toe. Ervaring en vooral persoonlijke contacten zijn heel belangrijk in de F1. Maar als je niet vaak ter plaatse gaat, heb je ook niet zoveel persoonlijke contacten. Snappie ? Maar, ik kan je verzekeren dat er enorm hard gewerkt wordt en dat de VRT enorme inspanningen doet om autosport op de buis te brengen. Na de eerste Belcar wedstrijd zijn er enorm veel positieve reacties geweest op het mailadres van de VRT sport. Dat zijn dingen die helpen natuurlijk. Aan jullie om te kijken en kritiek (positief of negatief) te leveren, aan ons om zo hard mogelijk onze best te doen !

Maar, de persoon die helemaal de nagel op de kop heeft geslagen is Redje. We maken inderdaad televisie voor een breed publiek. En daar horen fans bij en zowel mensen die gewoon kijken uit interesse en de boekjes en de sites er niet op nalezen. Kortom, we proberen voor iedereen ons best te doen.

Tot binnenkort mannen !

redje
31-05-2003, 11:06
Ola, ik had het just. Maar t zal moeilijk zijn iedereen tevreden te houden, maar ik ben al tevreden dat de VRT veel moeite doet voor de autosport en alle begin is moeilijk.

joost
31-05-2003, 11:09
Lang leve Eric ... Lang leve Eric ... Lang leve Eric

Eric Dupain
31-05-2003, 11:14
Dank je wel Joost ! Voor mij een pintje, ... eigenlijk een Carlsbergje ... the best beer in the world.

Maar nu wijken we af zeker van het onderwerp ???

joost
31-05-2003, 11:21
Dat laat een trotse Leuvenaar zich niet zeggen. Onder mijn ogen uit addergebroed...

redje
31-05-2003, 11:52
Is Eric van Leuven?

Eric Dupain
31-05-2003, 11:56
Neen hoor Redje, maar Joost blijkbaar wel ...

Maar , hij heeft ergens een riant buitenverblijf in een riante villawijk ... lol

Werner333
31-05-2003, 12:40
:Offtopic:

Pyle
02-06-2003, 16:42
F1 op Canvas :(
Voor Stefan Lammens bestaat er maar 1 piloot: M. Schumacher en het valt serieus op hoor!

Om maar te zwijgen over zijn commentaar, ik word er gewoon ambetant van. Hij zit soms piloten af te breken omdat... ja waarom? omdat hij ze niet kan uitstaan? En Saelens die durft presies niks verkeerd woord zeggen... moest hem ooit eens in F1 geraken.... ah ja en enthousiasme van de commentator kan een race ook boeiender maken. :) Kijk maar eens naar ITV :D

Nee hoor, geef mij maar F1 op LaDeux en als ik ITV zou hebben op de kabel dan zou F1 kijken op ITV.
Zelf Beart & Verellen van kanaal2 (waar ik ook op gezaagd heb) gaven veel beter commentaar dan op de VRT.

JPMontoya
02-06-2003, 16:51
Originally posted by Obi-Jan

Bedoel je niet Vigneron - Tassin?

Finish
02-06-2003, 17:25
Originally posted by Pyle
F1 op Canvas :(
Voor Stefan Lammens bestaat er maar 1 piloot: M. Schumacher en het valt serieus op hoor!

Om maar te zwijgen over zijn commentaar, ik word er gewoon ambetant van. Hij zit soms piloten af te breken omdat... ja waarom? omdat hij ze niet kan uitstaan? En Saelens die durft presies niks verkeerd woord zeggen... moest hem ooit eens in F1 geraken.... ah ja en enthousiasme van de commentator kan een race ook boeiender maken. :) Kijk maar eens naar ITV :D

Nee hoor, geef mij maar F1 op LaDeux en als ik ITV zou hebben op de kabel dan zou F1 kijken op ITV.
Zelf Beart & Verellen van kanaal2 (waar ik ook op gezaagd heb) gaven veel beter commentaar dan op de VRT.

Saelens ? Goossens bedoel je. LaDeux is idd nog altijd beter, maar Stefaan Lammens is er toch al een flink pak op vooruitgegaan in vergelijking met vorig jaar. En Goossens biedt best wel een meerwaarde. En al dat Frans begint mijn keel uit te hangen :D
Die 'Nieuwsblad'-journalist (denk ik) van enkele weken terug vond ik wel enorm goed. Die mag best wel eens terugkomen.

redje
02-06-2003, 17:42
Saelens en Vermesch geven alleen commentaar als Marc nie kan.
En Lammens maakt inderdaad progressie, al een geluk. En die info van Goossens is soms zeer handig, omda men t zelf nie ziet.

Eric Dupain
02-06-2003, 18:49
Pyle, mag ik toch effe subtiel opmerken dat niet David Saelens maar wel Marc Goossens co-commentator was in Monaco ?

Iedereen heeft een vrije mening, hetgeen ik respecteer maar ... de beste stuurlui staan zoals steeds aan wal en het gras is altijd groener bij de buurman.

Toch nog effe iets zeggen over de collega's. Je zegt dat Peter en Filip ook nogal zaagden ... tja, ... sorry, daar ben ik het ook niet mee eens. Peter en Filip deden het vroeger ook goed.

Iedereen heeft zijn eigen stijl, zijn eigen manier om dingen aan elkaar te praten. Vergeet één ding niet. Zowel ter plaatse op het GP als in Brussel ( als we vanuit Brussel commentaar geven) moeten we ons altijd baseren op één en hetzelfde scherm, ... het beeld dat jullie ook te zien krijgen.

redje
02-06-2003, 18:55
Originally posted by Eric Dupain
de beste stuurlui staan zoals steeds aan wal.
Da heb ik dus elke race voor, ik zet constant zelf commentaar te geven en mn moeder wordt daar horendul van. :p Ik doe da gewoon omda de commentators de verhalen vertellen voor de niet F1-kenners en wa minder op de race focussen.

NGT Racing
02-06-2003, 18:57
Ik apprecieer de analyses van Marc meer dan die van Tassin,
als Marc onder de indruk is van de wegligging van een wagen,
kan je er vanuit gaan dat die wagen een indrukwekkende ophanging heeft, je hoort het gewoon in de stem van een man met ervaring.
het enthousiasme bij de zuidbelgische collega's ligt wat hoger en dat werkt aanstekelijk.

redje
02-06-2003, 18:59
Originally posted by FLAT6

het enthousiasme bij de zuidbelgische collega's ligt wat hoger en dat werkt aanstekelijk.
Hopelijk wordt da bij de vrt me de tijd ook zo.

Guido
02-06-2003, 19:24
Allez, 'k zal mijn gedacht ook eens ventileren zie :D

Ik keek, ten tijde van Murray Walker, nog naar BBC, hij was een entertainer 1 klas, en zijn enthoesiasme en liefde voor de sport primeerde boven de technische kennis die hij had van de F-1. Toen ITV met het contract en Walker lopen ging, bleef er of K2 of La2 over. Heb een tijdje naar K2 gekeken en kreeg het op mijn heupen van hun Schumi voorliefde en gebrek aan entertainment gehalte en liefde voor de sport. Getuige de nogal droge en stijve berichtgeving. Dus dan maar mijn Fransch aangescherpt en La Deux geprobeerd. En zij genieten tot nader order, voor mij, nog steeds de voorkeur.

Toen kwam Canvas op de proppen. Wel, als je sport verslaggeving, in het algemeen en F-1 verslaggeving, in het bijzonder, wil doen, wel dan moet je ter plaatse zijn. Het feit dat dit veel minder gebeurd bij VRT dan bij RTBF heeft met keuzes - spreek met liefde en passie voor de autosport - te maken. In Wallonie leeft autosport bij een veel groter publiek dan in Vlaanderen - iets wat wellicht ook historische achtergronden heeft. enz. And that simply shows tijdens de uitzendingen.

Ik wil verslaggevers die de koers op een leuke, gepassioneerde, maar objectieve manier presenteren - d'er mag al eens iets mis zijn, who cares! Iets wat in Vlaanderen nog moet ontdekt worden. Heeft niets met stuurlui en wallen te maken. Ik ben kijker - en dus klant - en ik heb de vinger aan de afstandsbediening. Maak het beter en ik blijf misschien hangen.

just my 2 cents. ;)

Oneliner
02-06-2003, 19:24
Mja, al bij al vind ik de VRT'ers steeds beter worden. Nu durft Marc er zo ook eens tussen te komen, dat ontbrak er in het begin wel een beetje aan.

En zoals FLAT6 zegt, als Marc zegt dat die auto onderstuur, overstuur, of gewoon miniem veel tijd verliest, heeft hij het gezien. Dusja, het evolueert wel vind ik.

Dus Keep up the good work, OOK IN DE NIET-EUROPESE GP's ;)

Eric Dupain
02-06-2003, 19:33
Huudo, bedankt voor je reactie die eerlijk en recht voor de raap is. Het is evenwel unfair ons nu al te vergelijken met ITV of La Deux, zenders die meer dan 10 jaar rechtenhouder zijn in de F1. Vergeet niet dat wij slechts anderhalf jaar bezig zijn en dat we niet enkel met F1 bezig zijn maar ook met tennis, voetbal, wielrennen. We kunnen ons niet enkel focussen op autosport, hoe graag we dat misschien ook wel zouden willen.

Klant is inderdaad koning, en daarom brengen we vanaf dit jaar reportages ivm de formule 1. Zo hadden we dit jaar al een exclusief gesprek met Jos Verstappen en vorige week nog met Fernando Alonso. We brachten reportages van Toyota, Bar Honda, Sauber ... Daarnaast brengen we vanaf dit jaar ook Belcar. Zie je wel , klant is koning ... wij werken er hard aan voor jullie als kijker !

NGT Racing
02-06-2003, 19:39
Go Eric,

hint : bij de RTBF geven ze steeds een reportage van de Porsche Supercup die voor de F1 rijdt.
Ik beloof plechtig van niet meer te zappen als jullie dat ook coveren ;-)

Werner333
02-06-2003, 19:44
Originally posted by FLAT6
hint : bij de RTBF geven ze steeds een reportage van de Porsche Supercup die voor de F1 rijdt.
Ik beloof plechtig van niet meer te zappen als jullie dat ook coveren.
PLease noooooooooooooooooooooooo.
:D :D :D

Eric Dupain
02-06-2003, 19:51
FLAT 6 , ... spijtig man ... maar daar hebben we de rechten niet van. Als de Porsches het nog iets beter doen in de Belcar, dan kunnen we die ook langer in beeld brengen. Longin heeft dit weekend een prima wedstrijd afgewerkt in Nederland, ... dat belooft dus !

NGT Racing
02-06-2003, 19:54
hint 2 :

rechten ruilen voor voetbalrechten waarvan jullie er ( veel te ) veel hebben :-))))))

Raceboy
02-06-2003, 19:56
Nog een hint: op RTBF gaven ze vroeger in warm up de eerste 5 minuten enkel wat beelden uit het verleden ( historische gevechten en dingen die de "ouderen" zich zeker nog herrineren) . geen commentaar erbij, enkel gemonteerd op een muziekje. Zoiets geeft dus een enorm stijlvol begin en zorgt al voor een eerste adrenalinerush.

Bart.Vandecavey
02-06-2003, 20:23
Sorry Eric maar ik kan hier nog altijd ITV ontvangen maar tijdens de commerciële onderbrekingen zap ik wel naar Canvas. En ik moet zeggen dat MG goed commentaar leverde en Stefaan id al beter is. Dat van die banden had Marc direct door. Maar aan Martin Brundle kan hij nog niet tippen...

sledge
02-06-2003, 20:24
Originally posted by raceboy
Nog een hint: op RTBF gaven ze vroeger in warm up de eerste 5 minuten enkel wat beelden uit het verleden ( historische gevechten en dingen die de "ouderen" zich zeker nog herrineren) . geen commentaar erbij, enkel gemonteerd op een muziekje. Zoiets geeft dus een enorm stijlvol begin en zorgt al voor een eerste adrenalinerush.

yep, alleen daarvoor al zet ik em op LaDeux, ook de omgevingsbeelden en gloires locales zijn de moeite :)

Eric Dupain
02-06-2003, 20:54
Allez, het is hier plezant om te komen. Allerlei tips, fijn dat jullie zo meedenken !

Megane
02-06-2003, 21:38
Ik kijk RTL 5 via schoteltje, die mannen zitten er boven op.
Die mannen zijn met 2 reporters in de PITS en overall commentator Olav Mol, trouwens deze week hadden zij een pitspost met Albert van Monaco. :gas:.

Obi-Jan
03-06-2003, 19:22
Originally posted by JPMontoya
Bedoel je niet Vigneron - Tassin?

Ja, inderdaad, dat soort lapsussen overkomt mij vaker... mijn huisarts zegt dat ik me dat niet mag aantrekken, maar ik vind 33 te jong om al dat soort gaffen te beginnen slaan. Wat denkt gij? :D

Jan.
=---

Raceboy
03-06-2003, 21:06
En vanaf nu gaat het hier weer 100% over F1 op Canvas. als je iets anders wilt zeggen maak je maar een nieuwe topic.

Finish
04-06-2003, 10:59
Ziezo, kleine split thread gedaan.
Voor verdere Baert / Driesco / Dupain discussies:

<a href="http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5246">Community forum - Autosportverslaggeving</a> ;)

Eric Dupain
04-06-2003, 20:11
Pyle, ... dat luchtiger en grapjes maken is normaal als je langer bezig bent. Dan begin je echt te spelen, te dollen zeg maar. En gelijk heb je , dat moet kunnen en maakt het geheel luchtiger. We werken er hard aan. Als we ooit het geluk hebben om jaren aan de stuk bezig te zijn dan ga je merken dat ik het bij het rechte eind heb. Bedankt voor je eerlijke reactie !

Pyle
04-06-2003, 22:06
Dat geloof ik zeker, want het is al beter dan vorig jaar. Vorig jaar was ook wel een zeer ondankbaar seizoen want het was oersaai tenzij je een Schumi-/Ferrari-fan bent.

Toch vind ik dat de commentator zelf (Stefan dus) meer commentaar moet geven dan de co-commentator (Mark Goossens dus) Een co-commentator die echt iets weet van autosport uit ondervinding is zeker goed, die kan dan weetjes over racen, de wagen, de afstelling,.. uit de doeken doen. Maar het is niet normaal dat de co-commentator meer zinnigs te vertellen heeft dan de commentator. En ja, ik weet het niet, maar soms irriteert Stefan zijn commentaar mij. Misschien is hij TE pro schumi in ik teveel contra... maar ik vind dat hij ook soms dingen volledig verkeert inschat bvb. een persoon valt 3x achtereen uit door mechanische pech. Indien dit niet schumi is dan durft Stefaan wel eens zeggen "Ja, ... is toch slecht bezig, zijn teamgenoot heeft al meer punten, is hij dan wel zo'n supertalent?" Ja die... kan je gerust Montoya (of Villeneuve) ofzo invullen.

Ik zal de volgende GP nog eens naar Canvas kijken en dan kan je op mijn feedback rekenen ;)

Euh, klein vraagje: Wordt de GP van Canada rechtstreeks uitgezonden?

Bart.Vandecavey
04-06-2003, 22:09
Kleine opmerking wel, het Frans en het Engels is een veel emotionelere taal... Als je bijvoorbeeld in het Engels zegt: "He's overwhelmed with joy." Dan kan je daar veel meer emotie in leggen dan in "Zijn geluk kan niet op." Of nog beter "Go, Go, Go." in het nederlands "Ga, ga, ga" of zelfs "start, start, start" trekt op niet veel... Je moet meer zoals een Bert Devies vroeger deed spelen op het coccoon gevoel. Nouw lekker die warmup meepakken met een kopje koffie en een croisantje... er meer warmte in steken maw...

Eric Dupain
04-06-2003, 22:18
Pyle,

schiet me niet af hè ... de Amerikaanse GP's ( Brazilië, Canada en US) worden in uitgesteld relais uitgezonden op zondagavond om 23.30 u. We hebben wel een extraatje, ... een stukje Belcar van de wedstrijd van aanstaande zondag wordt je aangeboden net voor of net na de GP.

sledge
04-06-2003, 22:39
Pyle,

schiet me niet af hè ... de Amerikaanse GP's ( Brazilië, Canada en US) worden in uitgesteld relais uitgezonden op zondagavond om 23.30 u. We hebben wel een extraatje, ... een stukje Belcar van de wedstrijd van aanstaande zondag wordt je aangeboden net voor of net na de GP.

Zolang de presentatrices de uitslag niet op voorhand zeggen, ben ik content. (Sorry, kon het niet laten ;) :D )

Natuurlijk is het jammer dat het in uitgesteld relais komt, maar dat was al van vooraf bekend. maar eerlijk is eerlijk, de VRT heeft op zondagavond al goed gevuld programma. Toch denk ik dat de meesten wel op La Deux zullen afstemmen.

redje
04-06-2003, 22:40
Pyle,

Dan kan ik de GP 2 keer bekijken, kga toch eerst naar LaDeux kijken en dan naar canvas.
En @Bart, kzou zeggen da ze meer Engels gebruiken, maar da zal van hun taaladviseur mss nie mogen.

Mario
05-06-2003, 08:11
Originally posted by Bart.Vandecavey
Kleine opmerking wel, het Frans en het Engels is een veel emotionelere taal... Als je bijvoorbeeld in het Engels zegt: "He's overwhelmed with joy." Dan kan je daar veel meer emotie in leggen dan in "Zijn geluk kan niet op." Of nog beter "Go, Go, Go." in het nederlands "Ga, ga, ga" of zelfs "start, start, start" trekt op niet veel... Je moet meer zoals een Bert Devies vroeger deed spelen op het coccoon gevoel. Nouw lekker die warmup meepakken met een kopje koffie en een croisantje... er meer warmte in steken maw...

Niet mee akkoord.

Engels is gewoon de lingua franca geworden in de autosport en daarom lijkt het voor velen normaal dat Engels "beter" geschikt zou zijn. Bovendien, met al die Engelstalige muziek, films, uitdrukkingen enz. waar je niet aan kunt ontsnappen, wordt gewoon de moeite niet meer genomen om zelf eens na te denken wat het Nederlandstalige equivalent is/kan zijn. Met Nederlands kun je evenveel nuances weergeven als in het Engels of Frans, gewoon een kwestie van je eigen taal goed te kennen.

Pyle
05-06-2003, 13:10
Pyle,

Jammer, dan valt het nog af te wachten of ik dan naar Canvas kijk... ik kijk nu eenmaal liever live. Dan moet ik geen nieuws en radio vermijden ;)

Speesman
05-06-2003, 18:38
Originally posted by sledge
Zolang de presentatrices de uitslag niet op voorhand zeggen, ben ik content. (Sorry, kon het niet laten ;) :D )

Sinds dat dat vorig jaar ooit is voorgekomen (was trouwens ook tijdens de gp van canada) zet ik bij de niet-rechtstreekse uitzendingen altijd het geluid af tot ik zie dat de uitzending begonnen is.

Eric Dupain
13-06-2003, 21:04
Aanstaande zondag wordt de Grote Prijs Formule 1 van Canada gereden. Canvas zendt , zoals in het begin van het seizoen aangekondigd , de wedstrijd niet rechtstreeks uit. Voor het seizoen werd reeds aangemeld dat de Amerikaanse wedstrijden NIET live op de buis zouden komen. Die hard fans zullen ongelukkig zijn vanwege het niet rechtstreeks uitzenden, anderen zullen mogelijk tevreden zijn dat ze langer op het terras kunnen blijven plakken.

Omstreeks 23.20 u wordt de GP in uitgesteld relais uitgezonden met commentaar van Stefaan Lammens en Gert Vermersch.

Late opblijvers worden beloond want na de GP hangt nog een leuke reportage van zo'n 7 minuten van de Belcar manche die afgelopen zondag gereden werd in Francorchamps. In deze reportage bekijken we de toerisme divisie en legt Guino Kenis uit wat een toerismewagen is. Kan misschien banaal klinken voor sommigen, maar VRT maakt niet enkel televisie voor freaks maar ook voor een breed publiek.

Het verslag is een werkstukje van Eric Dupain en Sammy Neyrinck en omvat zéér leuke beelden, boeiende onboards. Kortom autosport van de bovenste plank !

Finish
13-06-2003, 21:26
Jammer van het uitgesteld verslag, maar wel top om Gert Vermersch nog eens uit te nodigen :)
Ik kan mogelijk toch niet rechtstreeks kijken, en 's avonds stem ik dan wel af op Canvas ;)

redje
13-06-2003, 21:49
Aanstaande zondag wordt de Grote Prijs Formule 1 van Canada gereden. Canvas zendt , zoals in het begin van het seizoen aangekondigd , de wedstrijd niet rechtstreeks uit. Voor het seizoen werd reeds aangemeld dat de Amerikaanse wedstrijden NIET live op de buis zouden komen. Die hard fans zullen ongelukkig zijn vanwege het niet rechtstreeks uitzenden, anderen zullen mogelijk tevreden zijn dat ze langer op het terras kunnen blijven plakken.

Omstreeks 23.20 u wordt de GP in uitgesteld relais uitgezonden met commentaar van Stefaan Lammens en Gert Vermersch.

Late opblijvers worden beloond want na de GP hangt nog een leuke reportage van zo'n 7 minuten van de Belcar manche die afgelopen zondag gereden werd in Francorchamps. In deze reportage bekijken we de toerisme divisie en legt Guino Kenis uit wat een toerismewagen is. Kan misschien banaal klinken voor sommigen, maar VRT maakt niet enkel televisie voor freaks maar ook voor een breed publiek.

Het verslag is een werkstukje van Eric Dupain en Sammy Neyrinck en omvat zéér leuke beelden, boeiende onboards. Kortom autosport van de bovenste plank !
Ik ga de GP 2 keer zien ze, ik wil die reportage wel zien.

yvdp
13-06-2003, 22:01
redje, dat had je al eens gezegd:D
Ik ga de late uitzending toch kijken, leer meestal tot een uur of 9 door en daarna nog even kijken hé

redje
13-06-2003, 23:27
Originally posted by yvdp
redje, dat had je al eens gezegd:D

Examenstress. :( :(

Snelle Japie
15-06-2003, 01:16
Na de qualifying niet live, nu ook de race niet live (wel uitgesteld). Ben eens benieuwd of ze de uitslag gaan verklappen voor de race of niet (is ooit gebeurd dacht ik of vergis ik me).
Allessinds staat één ding vast: RTL 5 rules met Olav Mol :)

Speesman
15-06-2003, 15:45
Ge moogt zeker zijn dat ik het geluid niet aanzet totdat ik een F1 wagen zie :)

redje
15-06-2003, 16:16
Originally posted by speesman
Ge moogt zeker zijn dat ik het geluid niet aanzet totdat ik een F1 wagen zie :) :eek: :eek: Vorige keer hebt ge de resultaten dus gehoord. :D

Raceboy
15-06-2003, 16:21
Ik hoop dat ze het deze keer wel aankodigen als de Grote Prijs Formule 1 van Canada en niet zoals ze op VRT grag zeggen de Grote formule 1 prijs van Canada. :rolleyes:

NOx
15-06-2003, 16:58
Grote formule 1 prijs van Canada.

Hehe, ja, dat is ook elke keer weer eventjes een moment waarop je denkt: jha.... :crazy:

Maar kom, das rap vergeven eh :D

Oneliner
15-06-2003, 17:07
Originally posted by raceboy
Ik hoop dat ze het deze keer wel aankodigen als de Grote Prijs Formule 1 van Canada en niet zoals ze op VRT grag zeggen de Grote formule 1 prijs van Canada. :rolleyes:

HAHA lol idd, daar hebbek me ook al dikwijls vragen bij gesteld.
De grote formule 1 prijs... :D

Finish
15-06-2003, 20:48
Originally posted by Finish
Jammer van het uitgesteld verslag, maar wel top om Gert Vermersch nog eens uit te nodigen :)
Ik kan mogelijk toch niet rechtstreeks kijken, en 's avonds stem ik dan wel af op Canvas ;)

ik kon rechtsreeks kijken, dus het werd deze keer LaDeux. Live heeft toch nog altijd een streepje voor op uitgesteld verslag...

Napoleon
15-06-2003, 21:56
Ik ben eens benieuwd wanneer ze eens een voetbalmatch in uitgesteld relais uitzenden... Voor een handvol idioten mag het handenvol geld kosten om 's nachts wedstrijden uit te zenden.
De auto- en motorsportliefhebbers zijn en zullen altijd stiefmoederlijk behandeld worden door dit huis van vertrouwen.
Een spijtige zaak.

PS: Mijn vrouw klasseert me soms ook bij die idioten hoor. Vooral wanneer ik 's nachts opsta om een F1-wedstrijd aan de andere kant van de wereld te kunnen bekijken.

airco
15-06-2003, 22:11
Originally posted by Napoleon
Ik ben eens benieuwd wanneer ze eens een voetbalmatch in uitgesteld relais uitzenden... Voor een handvol idioten mag het handenvol geld kosten om 's nachts wedstrijden uit te zenden.

Sry he ... maar weer eens niet akkoord ....
Als je de interesse voor voetbal vergelijkt met de interesse voor autosport dan zit hier een hemelsbreed verschil.

Een match als Anderlecht - Brugge zou in België kunnen rekenen op meer kijkcijfers dan om het even welk ander autosport-evenement. Zulke matchen geven ze ook niet live. Zelfs niet in uitgesteld relais. Die liefhebbers moeten het doen met een samenvatting van 5 minuutjes. Wat lopen we dan in godsnaam te klagen dat we de "volledige" wedstrijd slechts enkele uurtjes later te zien krijgen.

De vorige jaren was ik vaak akkoord met veel van de kritiek op de autosportverslaggeving. Als ik zie wat we tegenwoordig krijgen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat sommigen hier blijven klagen "uit gewoonte".

redje
15-06-2003, 22:16
Originally posted by airco
Als je de interesse voor voetbal vergelijkt met de interesse voor autosport dan zit hier een hemelsbreed verschil.

Een match als Anderlecht - Brugge zou in België kunnen rekenen op meer kijkcijfers dan om het even welk ander autosport-evenement. Zulke matchen geven ze ook niet live. Zelfs niet in uitgesteld relais. Die liefhebbers moeten het doen met een samenvatting van 5 minuutjes. Wat lopen we dan in godsnaam te klagen dat we de "volledige" wedstrijd slechts enkele uurtjes later te zien krijgen.

De vorige jaren was ik vaak akkoord met veel van de kritiek op de autosportverslaggeving. Als ik zie wat we tegenwoordig krijgen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat sommigen hier blijven klagen "uit gewoonte".
Ze krijgen misschien maar 5 minuten, maar er zijn wel 100den programma's over diene voetbal en dan nog eens int nieuws.

Guido
15-06-2003, 22:18
Originally posted by Mario
Niet mee akkoord.

Engels is gewoon de lingua franca geworden in de autosport en daarom lijkt het voor velen normaal dat Engels "beter" geschikt zou zijn. Bovendien, met al die Engelstalige muziek, films, uitdrukkingen enz. waar je niet aan kunt ontsnappen, wordt gewoon de moeite niet meer genomen om zelf eens na te denken wat het Nederlandstalige equivalent is/kan zijn. Met Nederlands kun je evenveel nuances weergeven als in het Engels of Frans, gewoon een kwestie van je eigen taal goed te kennen.

Daarstraks was er anders weer een mooi voorbeeld te horen op LaDeux. Toen RB zijn voorvleugel half patat hing zie Gaetan Vigneron: "Il va sans doute devoir rentrer parce-qu' il a un problème avec sa (of son??) moustache." Enkele ogenblikken later verloor Pizzo zijn voorvleugel en ook toen werd die lyrish moustache genoemd. Dan zit ik toch te glimlachen hoor.
In het Nederlands kom je allicht niet verder dan: "Barichello's voorvleugel ligt er bijna af"... Tenzij je natuurlijk iemand hebt die én een F-1 adept én een goed reporter is én die bovendien met woorden spelen kan. Dan wel ja, anders :no:

Finish
15-06-2003, 23:12
'Barrichello z'n snor vliegt eraf'....

hmm, nee, dat klinkt inderdaad niet :)

Snelle Japie
15-06-2003, 23:23
Als je dan de commentaar op RTL 5 hoort zeggen ze op zulke moment:
" dan ben je het bokkie " :) of dingen als " aju paraplu " :)
Soms is het wel denken van: man, wat zeg je toch allemaal :)

Mario
16-06-2003, 09:20
Originally posted by airco

Dat heeft ook en vooral met uitzendrechten te maken hé. Van matchen uit de nationale competitie mogen ze voorlopig niet meer laten zien, da's alles.

Voor de rest wordt elke flutmatch waar een man en een paardekop naar komt kijken en zonder veel belang, uitgezonden (zie maar naar allerlei voorbereidingstoernooien in augustus - september en onnozele kwalificatiematchen voor een of andere competitie).

Maar het is uiteraard positief dat de BRT meer aandacht besteedt aan autosport (nu nog motorsport :p)

Speesman
16-06-2003, 15:36
Ik heb een kleine opmerking: waarom heeft canvas niet de persconferentie uitgezonden? Er kwam geen programma meer achter de F1, dus da was geen reden.

airco
16-06-2003, 15:57
de belcar kwam erachter :)

Eric Dupain
18-06-2003, 13:22
Speelsman, dat heeft te maken omdat er technische problemen waren. Het signaal werd opeens onderbroken waardoor we maar een klein gedeelte hebben binnengekregen en de rest niet. Het was gepland dat de persconferentie zou worden uitgezonden. Zoiets heet overmacht.

Speesman
18-06-2003, 13:39
Tis speesman hoor :)

Tja, technische problemen kunnen altijd opduiken, daar kunnen jullie niets aan doen.

Sennake
18-06-2003, 13:54
Potteke-stamp en vlokoers komen nu eenmaal nog steeds op de eerste plaats voor de gemiddelde "sportliefhebber" in Vlaanderen. Dat een TV-zender daar dan op inspeelt kan ik niet anders dan "commerciëel handig bekeken" noemen. Maar ik heb toch de indruk dat de gemotoriseerde sporten een inhaalbeweging aan het maken zijn, en daarin ligt niet alleen voor de TV-zenders een taak weggelegd : ook vanuit de hoek van de fans (wijzelf bijvoorbeeld) kan het promoten van autosport alleen maar tot een grotere populariteit leiden. Uiteraard is de impact van een TV-zender oneindig keer groter, maar elke bijdrage, hoe klein ook, werpt zijn resultaten af. Daarom vind ik het ook zo positief dat hier een soort van interactie ontstaat tussen de grote media en wij, de "kleine man" met een groot hart voor autosport.