View Full Version : Veiligheid in de Belcar
De gebeurtenissen in de Spa Euro Race hebben de veiligheidsproblematiek weer volop ter sprake gebracht.
Bijna iedereen heeft het dan over de zware crash van Georg Severich, waarbij ook een baancommissaris gewond werd. Ik denk echter dat het ongeval van de G&A-BMW een "normaal" race-incident was, een samenloop van omstandigheden waar niemand echt schuld aan had. Heel spijtig voor de betrokkenen, maar zulke ongevallen gebeuren nu eenmaal.
Wat ik echter wel heel verontrustend vind, is dat er alweer enkele gele vlag-incidenten geweest zijn, die wel zware gevolgen hadden kunnen hebben, en waar er wel schuldigen aan te wijzen waren. Ik heb Danny Dubois doorheen de jaren op zijn briefings ettelijke keren horen zeggen dat hij niet tolereert dat er met het leven van zijn baancommissarissen gespeeld wordt. Danny zal dat ook wel oprecht menen, maar zolang er niet wordt opgetreden, zullen zijn donderpreken bij bepaalde cowboys in dovemansoren blijven terechtkomen. Het spelletje "Geef eens wat extra gas onder de gele vlag" gaat gewoon verder.
Geel betekent : Gevaar! Snelheid aanpassen! Een piloot die onder een gele vlag van de baan gaat op een plek waar marshalls met een gestrande wagen bezig zijn, heeft geen enkel excuus. Wat die idioot in zijn gele Porsche zaterdag presteerde, kan gewoonweg niet. Voor zo een vergrijp is er slechts een afdoende sanctie: onmiddellijke uitsluiting!
Ik snap echt niet meer waarom er niet gereageerd wordt. Is het dan echt wachten op het moment dat er een dode valt?
Misschien in de 24 Uren van Zolder? :(
R@ce@holiC
10-06-2003, 11:21
Ik zou wel even willen reageren. De mensen (buitenstaanders) die blijven zeggen dat autosport gevaarlijk is voor de piloten hebben weereens ongelijk gekregen. Georg zei ook achteraf dat hij met een straatwagen dat nooit overleeft zou hebben. Je zou zeggen hij heeft geluk gehad dat hij nog uit zijn wagen kon kruipen , feit ok maar daar dient die rolkooi ook voor he...
Het zijn de marchals die wel degenlijk dus het meeste gevaar lopen zoals weeraleens bewezen dit weekend. De "fout" van die 2 spins kan aan 2 factoren liggen : het niet aanpassen van de snelheid van de piloten en wagens in kwestie of de marchals van de post(en) ervoor die eventueel geen geel vlagden wat ik ten zeerste betwijfel... En als het het 1e geval is moet daar zo streng mogelijk op gereageerd worden want geel betekend snelheid aanpassen , en niet gas bijgeven (zeker nie in de regen)...
Was die gele Porsche toevallig dezelfde als degene die tijdens het TWS weekend in Zolder onder gele vlag op een natte piste aan de REA de Mini eruit heeft gekegeld? Die wou toen tegen merkelijk hogere snelheid dan alle anderen die bocht aansnijden met de gekende gevolgen.
jan
In een andere thread over de Euro Races (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5300&perpage=15&pagenumber=1)
heeft Bart een link gepost naar een videocompilatie (http://www.race-rally.be/2003/spaeurorace2003/multimedia/streaming/video/wmv/presslaunch.asp?Ref=69)van afgelopen weekend. Daar is duidelijk te zien dat er een stuk is uitgeknipt tussen de slip van de wagen die in de grindbak kwam en de slip van nog 2 andere wagens nadien.
De vorige post heeft dus alle tijd gehad om de gele vlag te trekken en te zwaaien.
Als je dan kijkt naar de snelheid van alle wagens die passeren en de snelheid van die 2 wagens die spinden dan lijkt het mij dat deze 2 toch harder reden.
RX-7 freakske
10-06-2003, 16:55
Hoi ottooke, ik en men andere collega's van VBMK stonden toevallig op post 13, de post voor de dubbele linkse( de bocht waar je het net over had) En telkens als er geel werd gezwaaid op op post 14 werdt dat geel ook overgenomen door ons, omdat het voor de rijders die de bocht inkomen niet duidelijk en optijd zichtbaar is als er op post 14 gezwaaid wordt. We hebben de wagen toen zien schuiven en onmiddelijk de gele vlag gezwaaid wat post 14 ook deed. En trouwens als er marshall's op de baan zijn of in de grindbak op interventie zijn dan wordt er altijd op die post zelf en de post ervoor geel gezwaaid. Het levcen van de marshall's zit vol met risico's, en er zijn piloten bij die de betekenis van de gele vlag niet kenne denk ik, want er zijn er niet veel die van de gas afgaan!!!
greetz the little one
Geel negeren = ZWART
volgende keer geel negeren = Licentie inleveren.
Voor mij mogen ze die regel direct invoeren. En dan zullen ze dat wel afleren.
Geef de Marshall de bevoegdheid om deze straf op te leggen. Zij hebben allen radio verbinding.
En voor IEDEREEN hetzelfde.
weet je dan soms ook hoe het met die marshal gaat ?
Die marshal is niet geraakt bij het incident maar over de vangrail gestruikeld, dus niet zo erg lijkt me....
Ik kreeg van een bezoeker van depaddock nog een filmpje doorgestuurd wat perfect illustreert wat de gevaren zijn die marshalls lopen als het geel niet gerespecteerd wordt. Filmpje gaat over een moto-wedstrijd, maar de gelijkenissen met het verslag van de Belcar zijn wel sprekend.
je kan het filmpje hier (http://www.depaddock.eu/airco/Edmund-TrackCrash-90sec.wmv) bekijken.
Laat ons hopen dat zoiets nooit hoeft te gebeuren vooraleer de koersdirectie ingrijpt!!
vinnie belcar
11-06-2003, 12:56
ik denk toch te weten dat danny bv. de mosler , met toch een gekende piloot erop en een gastrijderswagen, uit koers heeft gehaald voor herhaaldelijk negeren van gele vlag, dit maar om te zeggen dat den danny wel degelijk zeer streng is op deze dingen, en ik kan het weten, 4 jaar terug heb ik ook eens een stop and go gehad, en dat voor een gele vlag na een bocht waar ik niet op tijd meer kon van het gas gaan, maar reglement is reglement, voor iedereen. :no:
Ik denk dat het toch allemaal moeilijk te beoordelen is, geel is zo'n vlag die er vanaf je begint met autosport of iets in die aard er in gepompt wordt, als je dan ziet hoe sommige rijden in zo'n situatie kan je je vragen stellen... een beetje respect voor de marshals zou niet misstaan, 'k denk niet dat je marshal wordt voor ff de kick te hebben voor weg te springen omdat een wagen stomweg geel negeert... maar weeral er zijn zeker en vast meer piloten die de vlag respecteren dan er zijn die dit niet doen.
het zij net de cowboys die ze negeren (of tout court niet opmerken) dat zowel de marshalls als de rest van het deelnemersveld in gevaar brengen, en de autosport in het algemeen in een slecht daglicht stelt.
(beter zo?)
In de belcar gebeuren inderdaad ook wel rare toeren: zondag heeft er iemand zelf een andere deelnemer (misschien zelf meer dat weet ik niet) voorbijgestoken in de busstop in de FORMATIE-ronde, dus voor de start. :no: :no: :no:
Tja,
Respect voor de gele vlaggen was echt wel de les van deze Belcar-manche. En die met zijn gele Porsche verdient wel de titel van het KUIKEN van deze wedstrijd. Hoewel hij vermoedelijk inderdaad wat te hard reed, vermoed ik toch ook dat het door de onervarenheid van de piloot was, die van het verschieten heel plots van het gas afging, dat de zaak aan het schuiven ging.
Moraal: dit soort capriolen probeer je beter eens met een kart, ipv met een Porsche in de regen...
vincentdb2001
11-06-2003, 19:15
Originally posted by JFL
En die met zijn gele Porsche verdient wel de titel van het KUIKEN van deze wedstrijd.
En de gasten met die paarse Porsche de titel van KUIKENS van de Belcar... Tijdens de Spa Belpro veroorzaakte ze een zware crash, met als grootste slachtoffer het duo Penders-Goossens. Tijdens de vorige race, deden ze nog eens het zelfde duo spinnen, in Les Combes...
OK, dit was zeker en vast niet de bedoeling, maar de feiten, en vooral de gevolgen, zijn er wel...
En de Porsches, zal U zeggen. Wel de Porsches eisten ook een stem in het debat op. Voorop de 996 van Penders-Goossens. Ook al kreeg Penders het even warm. Door een andere deelnemer in de graszoden gewerkt , moest hij even halt houden om het gras uit de luchthappers te halen. Maar hij kon zijn weg vervolgen.
bron : autosport.be
Vincent
Originally posted by vinnie belcar
ik denk toch te weten dat danny bv. de mosler , met toch een gekende piloot erop en een gastrijderswagen, uit koers heeft gehaald voor herhaaldelijk negeren van gele vlag, dit maar om te zeggen dat den danny wel degelijk zeer streng is op deze dingen, en ik kan het weten, 4 jaar terug heb ik ook eens een stop and go gehad, en dat voor een gele vlag na een bocht waar ik niet op tijd meer kon van het gas gaan, maar reglement is reglement, voor iedereen. :no:
Iemand bestraffen die meerdere malen geel negeerde is goed. Maar men moet ook piloten bestraffen die één maal geel negeren.
Er moet maar 1 piloot éénmaal een gele vlag negeren en dat is genoeg om een heel gevaarlijke situatie te veroorzaken voor iedereen.
Natuurlijk zijn er gevallen waar het niet meer mogelijk is om tijdig te reageren, maar dan moet er gekeken worden naar de omstandigheden.
Was er 4 jaar geleden geen voorwaarschuwing? Dan zou je die toch gezien moeten hebben en weten dat er achter die bocht geel werd gegeven?
Piet Konijn
12-06-2003, 00:40
Originally posted by stijnconinx
In de belcar gebeuren inderdaad ook wel rare toeren: zondag heeft er iemand zelf een andere deelnemer (misschien zelf meer dat weet ik niet) voorbijgestoken in de busstop in de FORMATIE-ronde, dus voor de start. :no: :no: :no:
Ik kan dat getuigen met on-board camra beelden die mischien later nog volgen als ik ze on line krijg :fight: :no: :no: :no:
Originally posted by vincentdb2001
En de gasten met die paarse Porsche de titel van KUIKENS van de Belcar... Tijdens de Spa Belpro veroorzaakte ze een zware crash, met als grootste slachtoffer het duo Penders-Goossens. Tijdens de vorige race, deden ze nog eens het zelfde duo spinnen, in Les Combes...
Vincent
Inderdaad, die was ik nog vergeten. Rudy Penders heeft me achteraf inderdaad bevestigd dat het om dezelfde wagen ging als deze die vorige keer Marc Goossens de muur in kwakte. Het was volgens Rudy aan de dubbele linkse (Pouhon), waar die wagen traag reed en tussen de twee bochten naar links kwam, ipv uiterst rechts te blijven. Op het moment dat Rudy voorbij stak, heeft die paarse Porsche hem achteraan links aangetikt, met als gevolg een uitstapje door het gras aan de linkerkant van de baan... Nu je't zegt, eigenlijk een incident dat sterk vergelijkbaar is met dat van vorige koers.
Misschien is de piloot in kwestie kleurenblind voor wit-rood-zwarte Porsches?? Het siert Rudy en RTM alleszins dat die er absoluut doodkalm onder bleef/bleven...
heeft er iemand foto's kunnen maken van dit incident met Rudy Penders?
bien
Originally posted by R@ce@holiC
...De "fout" van die 2 spins kan aan 2 factoren liggen : het niet aanpassen van de snelheid van de piloten en wagens in kwestie of de marchals van de post(en) ervoor die eventueel geen geel vlagden wat ik ten zeerste betwijfel...
Wij stonden net voor de dubbele linkse en ze hadde ons gevraagd van als zij (de post na ons) geel gaven, of wij da ook wouden doen. Wat natuurlijk ook t héél weekend gebeurd is.
[EDIT] Eum, da was al gepost. Thnx RX7-freakske.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.