PDA

View Full Version : digitale fototoestellen

Tigerracing
11-06-2003, 11:43
Wetende dat er hier enkele kenners zijn, de volgende vraag : welke van deze toestellen is degelijk ?
Olympus C150
b) Samsung Digimax 101 c) Kodak EasyShare CX4230
wij wensen deze per 100 stuks aan te kopen.

Bart
12-06-2003, 01:15
Aangezien ik geen digitaal fototoestel heb (enkel al gebruikt), kan je mij amper een kenner noemen, maar ik heb de specificaties eens naast elkaar gelegd (knip en plakwerk) => http://users.pandora.be/spaey/basp/paddock/camera.xls

(rood aangeduid zijn de verschilfactoren)

bedenking 1: Ik beweer niet dat dit 100% correct en volledig is...

bedenking2: Ik heb de prijzen van de 3 toestellen van eenzelfde site gehaald... ongetwijfeld zijn er goedkopere winkels te vinden.

bedenking3: Op basis waarvan werden deze 3 toestellen geselecteerd??

Veel hangt natuurlijk af waarvoor het moet dienen...

=> image sensor: 1.3 megapixels is te weinig denk ik. Mijn schermresolutie staat hier op 1152*864. De 1280 op 1024 laat weinig ruimte om te knippen als je schermvullende foto's wil behouden. Met 1600 op 1200 is die ruimte er wel.

Ik heb onlangs afdrukken laten maken via elka.be van een wallpaper van 1024*768 van rally-live.com en afdrukken van 10*15 en 13*18 waren ok... 20*30 is te hoog gegrepen (ook voor de 2 megapixel toestellen denk ik) Maar ook hier weer... met 1600 op 1200 is er iets meer ruimte om stukken weg te knippen van de foto. Hoewel... als je in deze prijsklasse van digitale fototoestellen zit zal het maken van afdrukken op fotopapier eerder uitzondering zijn zeker?

=> flits: Samsung Digimax 101 kan je blijkbaar niet verplichten om de flits te gebruiken

=> filmpje: niet bij de Kodak Easyshare CX4230... misschien spijtig als het ook als een "speelgoedje" voor de kinderen bedoelt is.

=>macro: (iets heel dichtbij fotograferen) ik kan het niet terugvinden bij de samsung

=> zoom: enkel echte goede optische zoom bij Kodak. Digitale zoom is geen echte zoom == via de zoom optie van een grafisch software programma inzoomen.

(wat exif juist wil zeggen heb ik hier (http://www.takenet.or.jp/~ryuuji/minisoft/exifread/english/) teruggevonden)

=> drivers: omdat ik enkel van de Samsung Digimax 101 online een handleiding heb teruggevonden kan ik enkel meegeven dat voor windows 95/98/me het installeren van een driver noodzakelijk is, bij 2000/xp wordt het toestel automatisch als een soort van extra harde schijf herkend zonder dat er een driver moet geďnstalleerd worden. Ik weet dus niet of dit met de 2 andere ook zo is.

een betere en correctere uitleg ga je ongetwijfeld op een "foto" forum krijgen... bv www.belgiumdigital.com

Samsung Digimax 101 => een stuk goedkoper => minder in kwaliteit

Olympus C150 => leuk speelgoed (oa met de filmmogelijkheid) maar geen optische zoom... spijtig

Kodak Easyshare CX4230 => door de optische zoom komt het al aardig in de buur van een degelijk toestel... wel met die bedenking dat iets "echt" degelijk (zoals b.v. de Olympus C700 dat een aantal mensen hier heeft) +-700€ kost.

Ik hoop dat niemand me dit kwalijk neemt... maar als je dus in deze prijsklasse digitaal koopt ben je naar mijn mening geen echt fototoestel, maar een leuk "speeltje" aan het kopen dat je niet gebruikt om foto's van je reis naar spanje te nemen (als je minder dan 15 rolletjes per jaar maakt en je met kruidvat kwaliteit/service tevreden bent... blijf je beter analoog naar mijn mening... en zeker voor reizen waar je niet altijd over een pc beschikt om je geheugenkaartje leeg te maken en ook als afdrukken heel belangrijk zijn), maar om mee te nemen tijdens een wandeling/feestje met vrienden... en ik zie de kinderen van de lagere graad in de school waar ik (analoge) fotografie volg enorm veel plezier hebben met zoiets dus het is énorm belangrijk waarvoor het uiteindelijk moet dienen.

Misschien is het merk van de bijgeleverde batterijen al doorslaggevend ;)

100 * 200 € :eek: Misschien eerst eentje apart kopen?

Rrubinio
12-06-2003, 02:19
Originally posted by Tigerracing
Wetende dat er hier enkele kenners zijn

Digitale fotografie, nieuws, tips en reviews. (http://www.dfip.nl)

Rrubinio
19-06-2003, 16:39
Originally posted by Rrubinio
Digitale fotografie, nieuws, tips en reviews. (http://www.dfip.nl)

Tip1)
Moest je het zaterdag niet zien zitten op de Historic GP in Zolder rij dan even door naar Hasselt. In de Kortstraat (een zijstraat van de grote Markt) is Foto Bartok gelegen die toevallig dit weekend (21 & 22 juni) opendeurdagen houdt.
Zaterdag (photoday) demonstraties van bijna alles wat digitaal is:
Canon-Minolta-Nikon-Olympus-Pentax-Fuji-Sony-JVC-HP- enz....
Zondag (Videoday) met demo's van Pinnacle Studio clip en Studio 7-Sony DVD recorder-My Own videoStudio enz..........................
Tip 2)
Neem zaterdag uw geheugenkaart mee, voor iedereen is er gratis een 20/30 vergroting.