PDA

View Full Version : taal

joost
11-06-2003, 12:44
Ik zou hierbij nog eens een oproep willen doen op op het forum correct Nederlands te gebruiken. Dus gebruik liefst geen msn, sms en andere slang, typfouten zijn natuurlijk normaal maar zoiets als 'wedstrijd' ipv 'cours' moet toch voor iedereen mogelijk zijn.
Dit is niet vanuit een of ander academisch of betuttelend standpunt maar het is gewoon vervelend om zaken te moeten lezen als: "toen k derna hoorde da t geen brokstukken waren, maar gestruikeld toen ie over de omheining sprong... dan had k zoiets van "roflol"; dit kan even goed in normale taal...

bedankt,

Joost

Jan
11-06-2003, 15:30
En dan mogen jullie nog blij zijn dat Joost tevreden is met Nederlands. In het Frans zou die *ROFLOL* moeten omschreven worden als "En train de rire bruyamment à s'en rouler par terre" ofte "ETRBRPT". Zeg nu zelf, dat lijkt nergens meer op.

jan, die nooit vertaler-tolk MSN/SMS gestudeerd heeft

fordje
11-06-2003, 16:34
Originally posted by jan
En dan mogen jullie nog blij zijn dat Joost tevreden is met Nederlands. In het Frans zou die *ROFLOL* moeten omschreven worden als "En train de rire bruyamment à s'en rouler par terre" ofte "ETRBRPT". Zeg nu zelf, dat lijkt nergens meer op.

ROFLOL :D :D :no:

Oude koeien he Joost....

Maar gelijk heb je !!

laurent
11-06-2003, 16:44
roflol, imho, asap zijn toch vrij aanvaard dacht ik

Dit is niet vanuit een of ander academisch of betuttelend standpunt maar het is gewoon vervelend om zaken te moeten lezen als: "toen k derna hoorde da t geen brokstukken waren, maar gestruikeld toen ie over de omheining sprong... dan had k zoiets van "roflol"; dit kan even goed in normale taal...
--> "toen k derna hoorde da t geen brokstukken waren, maar gestruikeld toen ie over de omheining sprong... dan had k zoiets van "haha wat meot je daarvoor zijn??";

is da dan zoveel beter?

joost
11-06-2003, 16:53
Originally posted by laurent
roflol, imho, asap zijn toch vrij aanvaard dacht ik

"toen k derna hoorde da t geen brokstukken waren, maar gestruikeld toen ie over de omheining sprong... dan had k zoiets van "haha wat meot je daarvoor zijn??";

is da dan zoveel beter?

a) dit is een voorbeeld
b) het gaat niet enkel om die afkorting maar om heel de zin

laurent
11-06-2003, 17:04
en je begrijpt helemaal ni wat er staat..
je kan het echt niet lezen?

Sorry dan, ofwel is mijn niveau te hoog, ofwel veel te laag, in alle geval, ik merk da de paddock niet langer een forum is voor mij...
k zal me voortaan beperken tot wat nodig is, en tot wat herlezen is door toch wel minstens een regent nederlands

yvdp
11-06-2003, 19:08
Originally posted by jan

ETRBRPT :D
Ik vind dat de taal die sommige paddockers gebruiken al genoeg aan bod is gekomen. Zorg er eerst maar eens voor of je zelf wel goed kan typen en/of mooi praten. Geloof mij, dit is niet even simpel voor iedereen.
greetz

Anneke
11-06-2003, 20:58
Ik denk dat we deze discussie al een paar keer gevoerd hebben... en telkens eindigt het zo met ja, we zullen ons best doen!!! Hopelijk deze keer beter... hoewel een discussie een aantal keer voeren niet echt vooruit helpt natuurlijk...
Laten we dan eens ons best doen he mannen :p (en vrouwen :p ) Ik doe mijn best ook!!!

Ottooke
11-06-2003, 21:12
laurent, jij bent echt niet de enige die af en toe op zo'n manier zijn mening op dit forum zet, maar er zijn veel mensen die het jargon van msn en dergelijke niet begrijpen. Dit forum probeert toegankelijk te zijn voor iedereen, niet alleen voor de jongeren die al die afkortingen wel kennen.
Probeer dus gewoon een beetje correct te zijn in het taalgebruik.
En nogmaals, jij word hier niet geviseerd (ik heb zo het gevoel dat jij dat wel denkt).

joost
11-06-2003, 21:20
Originally posted by Ottooke

En nogmaals, jij word hier niet geviseerd (ik heb zo het gevoel dat jij dat wel denkt).

Inderdaad, dit is niet persoonlijk. Als mijn snotapen van 14 een normale zin kunnen formuleren dan kan jij dat ook. Niemand vraagt je om in de voetsporen van Claus te treden maar enkel om 'k em gn zin om nen deftiche zin te maoken oept forum' te vermijden... ;)

Joost

airco
11-06-2003, 21:43
ik ga deze discussie niet opnieuw voeren .... Anneke heeft een perfecte samenvatting gegeven van alle vorige discussies over dit onderwerp. :)

Ik wil enkel een passage uit onze FAQ (under construction) hier posten:

Tekstuele eisen.
Aangezien de reacties die je typt de enige vorm van communicatie op het forum zijn, is het van belang dat anderen jouw reacties begrijpen, zeker als het de openingsreactie van een thread is: Hoe beter men jou begrijpt, hoe beter de discussie loopt. Let daarom zelf op de volgende zaken, maar probeer je niet al te druk te maken als er eens een foutje bij iemand insluipt:

1) Interpunctie
Begin zinnen met een hoofdletter, eindig ze met een punt (.) en plaats waar nodig een komma.

2) Lay-out
De forumsoftware breekt zinnen zelf af, harde returns zijn dus niet nodig. Probeer hiernaast een wat langer verhaal op te delen in alinea’s (dan mag je wel enteren)

3) Spelling
Niet iedereen is een taalwonder (en fouten maken is menselijk), maar probeer toch de juiste spelling aan te houden (ik wordT enzo )

4) Vermijd l33t SpEaK
Sommige mensen vinden het cool met de shift-toets te spelen tijdens het typen, of cijfers in plaats van letters te gebruiken. Houd dat een beetje binnen de perken, aangezien dit niet voor iedereen even leesbaar is.

5) Chat-termen
Veel mensen hebben op het Internet 1 hobby gemeen … chatten. Bij het chatten worden bijzonder vaak afkortingen gebruikt. Helaas zijn deze grappige afkortingen niet voor iedereen even goed te begrijpen. Daarom proberen we chat-termen zoveel mogelijk achterwege te laten. Zorg er tenminste voor dat de kern van je boodschap begrijpbaar is voor iedereen.

6) Vermijd een woordenzee
Dyslexie is een probleem waar veel mensen mee te kampen hebben. Daarom kan het af en toe voorkomen dat iemand een verhaal post waar nogal wat spel/stijlfouten in voorkomen en het is niet leuk om iemand daar steeds op te wijzen. Aan de andere kant, als je weet dat je dyslectisch bent, probeer het verhaal dan kort te houden en druk af en toe op [Enter]. Ondanks de welwillendheid van de meesten, is gebleken dat een woordenzee zonder 'enters' of leestekens niet goed gelezen wordt en dat is natuurlijk jammer.

De volledige FAQ staat (als alles goed is) dit weekend online.

flugel
11-06-2003, 23:19
Ik probeer er op te letten, beter zelfs soms neem ik zelfs een woordenboek om te zien of een woord nu eindigt op T of D, maar fouten zijn nu eenmaal menselijk hé. Maar ik volg Joost wel ergens het is inderdaad soms wel verleidelijk om die MSN en chat afkortingen te gebruiken, zelf doe ik dat ook regelmatig, maar ik denk dat afkortingen als lol en idd toch niet onleesbaar zijn, of vergis ik mij?

laurent
11-06-2003, 23:29
als mensen niet omkunne met afkortingen als ROFLOL, imho of asap, sorry dan... dan sta je idd beter in het onderwijs of zo, want dat zijn dingen die standaard in de bedrijfswereld worden gebruikt...

Klein voorbeeldje?

Mailtje van Atlas Air, Cargo maatschappij, afsluiting :

Thanks Coop
Brgds
LdMst

(volledig is dit
Thanks for Cooperation
Best regards
Load Master)

Dat dergelijke dingen niet kunnen, okay, omdat dit compleet gebonden is aan de luchtvaart sector. Maar dingen als Asap, KPI, IMHO etc ben k meer dan eens tegen gekomen op presentatie van bvb Scoot Europe, of Belgium Advalvas. Presentaties op boardmeetings, klantengesprekken of Monthly Overviews.

Ik ZoU nog zeggeuh moesjt ikkeuh hieruh in EnGeLtJeUsHTaaL beginneuh of breezahslettjeuh en okay, k geef het op, da is onleesbaar en onschrijfbaar...

redje
11-06-2003, 23:34
Wa betekent Imho eigenlijk? De rest begrijp ik wel.

laurent
11-06-2003, 23:42
IMHO : In My Honest Opinion

yvdp
11-06-2003, 23:46
Mjah, ik zou zeggen, discussie gesloten. Denk wel dat de punten voor de zoveelste keer duidelijk zijn...

NGT Racing
12-06-2003, 00:05
Fijn dat dat even verduidelijkt wordt,
ik was ervan overtuigd dat het in my humble opinion was,

Wat een mens hier al niet leert op Depaddock :D

airco
12-06-2003, 00:11
Originally posted by FLAT6
ik was ervan overtuigd dat het in my humble opinion was.

STOP

Onthou uw oude verklaring maar, want die is correct

IMHO = In My Humble Opinion (Volgens mijn bescheiden mening)

nog een paar andere:

ROFL = Rolling Over (the) Floor Laughing
LOL = Laughing out Loud

sledge
12-06-2003, 07:32
Originally posted by airco
STOP

Onthou uw oude verklaring maar, want die is correct

IMHO = In My Humble Opinion (Volgens mijn bescheiden mening)

nog een paar andere:

ROFL = Rolling Over (the) Floor Laughing
LOL = Laughing out Loud

En weer wat geleerd. Ik dacht altijd dat IMHO In My Honsest Opinion was :D ;)

Mario
12-06-2003, 07:57
Uit de vaak gestelde vragen van dit forum : wat betekent l33t (SpEaK) eigenlijk ? Ik heb geen flauw idee.

airco
12-06-2003, 08:14
- hoofdletters en kleine letters door elkaar
- bepaalde letters vervangen door een "gelijkaardig" cijfer

$ChUmAcHeR ==> Schumacher
M3gA ==> Mega

Ik ben overigens ook niet zo echt een kenner van die schrijfstijl .... Dus als mijn uitleg onvolledig of onjuist is ... vul mij maar aan.
Ik denk dat er hier op het forum nog niet echt gezondigd wordt tegen die regel. Hij staat er eerder preventief. :)

joost
12-06-2003, 08:44
Uiteindelijk ben ik de discussie niet gestart omwille van afkortingen maar om al de rest (dt-fouten, 'k' & 'em', grove spellingsfouten...) . Bovendien wil ik toch even verduidelijken aan Laurent dat zijn opmerking over het onderwijs compleet misplaatst is, ik heb trouwens jaren in de communicatiesector gewerkt en heb nu naast mijn werk in het onderwijs een eigen bedrijf, en dat hij zulke frustraties tegenover onderwijs, school ed. best voor zich houdt. Je trauma's zal je zelf moeten verwerken.
Er lopen heel wat gemotiveerde en breeddenkende jonge leerkrachten rond die ook wel weten wat asap wil zeggen en na hun uren leerlingen begeleiden via e-mail, msn ed. Maar hierover een boompje opzetten zou al snel leiden tot een hele boomgaard en dat is niet echt de bedoeling want dan gaan we :offtopic:

Joost

joost
12-06-2003, 08:47
Mijn mac heeft dus niet begrepen op sommige smileys...

Mario
12-06-2003, 09:14

M3gA ==> Mega

Allemachtig, lijkt me veel ingewikkelder en tijdrovender om die vreemde manier van schrijven te gebruiken dan gewoon het woord zelf.

laurent
12-06-2003, 09:35

M3gA ==> Mega

Ik ben overigens ook niet zo echt een kenner van die schrijfstijl .... Dus als mijn uitleg onvolledig of onjuist is ... vul mij maar aan.
Ik denk dat er hier op het forum nog niet echt gezondigd wordt tegen die regel. Hij staat er eerder preventief. :)

Effe verduidelijken...
1337 is niet hoofd en kleine letters door elkaar gooien, da is elfjeush of breezahsletjeuhtaal..

1337 ofte leet is letters vervangen door cijfers die erop lijken.
Vandaar 1337 (1 lijkt op l, 3 op een omgekeerde E, 7 op een T)
de enige vaakgebruikte vervanging is S door $.
Leet komt uit de spelletjeswereld, vooral de CS Community gebruikt het dikwijls. Andere gamers gebruiken het vele minder.
Leet kom van Elite (eliet uitgesproken).

Een andere gametaal is het te pas en te onpas "vervolledigen" van woorden door er orz zorz of sorz achter te zetten.
Dit geeft dan zoiets van "Ik ben een leetsorz" of "ik ga u ownzorz", in het nederlands dus "ik ben elite" en "ik ben uw meerdere" (ik ga u ownen, ik ga u bezitten, u loose, i win, u'll be my bitch om het cru te stellen)

de 2 samen geven veel moeite om te lezen, en na een tijdje hoofdpijn. Soms kan het grappig zijn of een situatie verduidelijken, maar hier op het forum kan dit idd niet. Vooral omdat dit helemaal geen game-forum is. Op spelletjesgarnaal of fragland kom je dit meermaals tegen, en niemand maakt er zich druk om. Maar hier zeg k ook "Liever niet"

Jan
12-06-2003, 09:42
Originally posted by FLAT6
ik was ervan overtuigd dat het in my humble opinion was,

Wat een mens hier al niet leert op Depaddock :D

En ik dacht dat het "In mijn heilige overtuiging" betekende. :rolleyes:
Sommigen zullen dat ook wel zo bedoelen :D

gr33tzrofl

jan

laurent
12-06-2003, 09:52
Originally posted by joost
Bovendien wil ik toch even verduidelijken aan Laurent dat zijn opmerking over het onderwijs compleet misplaatst is, ik heb trouwens jaren in de communicatiesector gewerkt en heb nu naast mijn werk in het onderwijs een eigen bedrijf, en dat hij zulke frustraties tegenover onderwijs, school ed. best voor zich houdt. Je trauma's zal je zelf moeten verwerken.
Er lopen heel wat gemotiveerde en breeddenkende jonge leerkrachten rond die ook wel weten wat asap wil zeggen en na hun uren leerlingen begeleiden via e-mail, msn ed. Maar hierover een boompje opzetten zou al snel leiden tot een hele boomgaard en dat is niet echt de bedoeling want dan gaan we :offtopic:

Joost

Zo misplaatst is mijn opmerking helemaal niet, en waarom niet? omdat ik meer dan genoeg weet over onderwijs, zowel vanuit het klas gebeuren als van "de guimard". Idd, vooral vrij onderwijs...
En hoe komt dit? 1.8 jaar relatie met regentes, pa die onderwijzer, directeur en nu begeleider is, een heleboel vrienden en vriendinnen die voor regent gaan, oudere vrienden die in het onderwijs staan, zelf van plan regent technische vakken te worden in land en tuinbouw richting. Dus trauma's of frustraties, laat dat al maar vallen.
Waarom zeg ik dit? Omdat het een typische opmerking is die ik eig alleen verwacht van mensen uit het onderwijs.
De terughoudendheid, het conservatieve... Er zijn evoluties, en nu gaan ze veel sneller dan vroeger. Maar spijtig genoeg is ons onderwijssysteem zo een logge machine, dat ze helemaal niet kan inspelen op veranderingen op korte termijn.
Pijnlijke zaak, maar je merkt het heel goed. "In mijn tijd" moest een huiswerk handgeschreven zijn. Nu MOET het ineens op PC getipt zijn. Maar wat met mensen die nog steeds niet over een PC (of mac) beschikken? Zo zijn er nog. Dit is geen opgelegde regel, maar een interpretatie van leerkrachten. De ouwe zweren nog steeds bij pen en papier, de jongere willen de kar van de jeugd opspringen en gaan er te ver in, de heel jonge zitten een beetje met de handen in het haar omdat zij de afgelopen jaren iets meer hebben geleerd in hun opleiding dan de oudere collega's (agogiek bijvoorbeeld, maar ook leren-leren, uitgebreide OVI,...) De piepjonge leerkrachten, die nu 1 of 2 jaar afgestudeerd zijn, zullen geen enkel probleem hebben met de gebruikte afkortingen. De oudere? Die zullen blijven hameren op taal en het correcte gebruik ervan.

Maar bon, het ging dus helemaal niet over afkortingen, alleen werd er serieus gefixeerd op afkortingen die ik gebruik.
En ik moet mij helemaal niet gefixeerd voelen, het gaat alleen over taalfouten. Maak ik dan zoveel fouten, genoeg om gequote te worden bij het begin van een thread over taal?

bien
12-06-2003, 09:55
Wel wel, :confused:

Ergens hebben jullie wel gelijk wat de taal betreft . ;)
Maar wat mij betreft , afkortingen en dergelijke storen me niet, ik vindt het soms leuk, dat geeft een persoonlijk tintje.
Zo kan je uit het taalgebruik vaak afleiden wat iemands persoonlijkheid is,( en er zitten hier hele toffe bij) :o
Stel dat iedereen hier op het forum een correct taalgebruik en of zinsbouw heeft wel dan zou het maar een( bekakte )bedoening worden, niet??? Sorry ,( stijve )bedoening. :(
In ieder geval , voor mij is er maar één regel :
always look at the bright site of life and enjoy every minute
"Have fun" en al de rest is bijzaak. :D
Trouwens wij Belgen mogen trots zijn op ons taalgebruik , er mogen er veel achter komen.

groetjes,

bien

laurent
12-06-2003, 10:03
Originally posted by bien
( en er zitten hier hele toffe bij) :o

groetjes,

bien

Ik dank u :D ^^

(^^ is trouwens ook een smiley, namelijk zo hard lachen da je je wenkbrauwen heel hoog trekt )

joost
12-06-2003, 10:53
ik vindt het soms leuk,

dat bedoel ik nu...en daarvoor moet je dus geen hoogopgeleid of bekakt iemand zijn...

bien
12-06-2003, 10:54
Al een geluk dat je er " wenkbrauwen " bij zet , ik zou anders iets anders denken ;)

In ieder geval , het is hier tof . :D

Ik heb er sinds ik op het forum zit hele toffe vrienden bij, dat zullen de mannen uit de Combes wel beamen.

bientje:bye:

Mario
12-06-2003, 10:58
Originally posted by laurent

elfjeush of breezahsletjeuhtaal..

Amai, wat gaan ze nog allemaal uitvinden ? Compleet onverstaanbaar voor mij.

Deze reactie toont uiteraard veel meer mijn onwetendheid dan dat het een oordeel is, maar wat mij persoonlijk betreft, hoeft het in ieder geval niet.

Ik ken nog het woordje "noob", maar dat zal iedereen hier wel kennen, zeker. Enfin, ik ga hier waarschijnlijk serieus off topic.

laurent
12-06-2003, 11:08
k zal is een copy-paste-je doen (een knip&plak? een ctrl-c + ctrl-V?) van Noxa (www.noxa.net) om jullie een voorbeeldje te geven van elfjeuhstaal

-------------------------------------------------------------------------------
Een post van suiwkuhrspintjeuh

~: stalkiiiiewj weet tattuk joe liefep:~
~:¢¾forevur ent evur¢¾:~
~:kwil joe nooit kwijtraak:~

.. [iiii] .. fanavOnt feezsjeu ofzO .. [¡ÆmOewha¡Æ] .. *trekt hiesteriz aan jellu su mOuw* .. F.E.E.Z.S.J.E.U.? .. .. =~biehiieer~= ..

..*hapt nr adum*.. ik siet mu [¢¾dreadjazprinseszie¢¾
] mOrrugeu .. *VURLANGT* .. liefie aaj weunt huggie..
:~:xsie joe dolgraagiez:~:
.. putankt da ik altij op joe kan reejkan ..
i juzt want to hold u close stefztjeu*

*kuzsjeu*

mizjot..
~ faded memOries of me and u ~
..*9 taagiez*.. iiii *verlangt*
-------------------------------------------------------------------------------

Verschrikkelijk nietwaar?

laurent
12-06-2003, 11:09
Originally posted by joost
dat bedoel ik nu...en daarvoor moet je dus geen hoogopgeleid of bekakt iemand zijn...

ik vint da je geleik hebt Joozt ;-)

(en nu goed....
Ik vind dat je hier gelijk hebt Joost ;-))

bien
12-06-2003, 11:22
Wel , ik heb een voorstel :

Laat ons is allen op de 24 uur van Zolder een pint gaan pakken,
daar zal je dan snel genoeg merken wie de taal machtig is na een pint of 10 . ;)

Wedden dat de meesten er dan al uit liggen !!! :D

bientje

laurent
12-06-2003, 11:24
uitliggen wel, maar niks houdt me tegen van verder te lullen als k lig....

laurent
12-06-2003, 11:50
ma eigenlijk t ging over schrijfvaardigheid, en niet over spreekvaardigheid, niet waar?

bien
12-06-2003, 12:59
Dat is juist , maar daar wil ik juist mee zeggen dat degenen die een perfecte zinsbouw of foutloos schrijven vaak geen juist taalgebruik hebben mondeling ( dialect) en dat is voor mij toch veel belangrijker.
Voorbeeld: een knappe griet waarvan uw ogen uit uw oogkassen springen totdat ze hun mond openen .

bien

laurent
12-06-2003, 13:15
en waar vervolgens een akelig dialect uitkomt waar ge spontaan de diaree van krijgt...

no thank you of liever, daar bedank ik voor

Mario
12-06-2003, 13:35

Voorbeeld: een knappe griet waarvan uw ogen uit uw oogkassen springen totdat ze hun mond openen .

bien

'k Zal die maar niet inkoppen zeker ? :+

Guido
12-06-2003, 23:00
Ben even een paar dagen in het buitenland geweest en kan dus nu pas hier even op inhaken. Ik probeer me zoveel mogelijk aan de taalregels te houden, niet alleen hier, maar gewoon overal. Dagdagelijks in marketing communicaties zitten, houdt je ook taalkundig scherp. Echter, als ik hier iets post, bekruipt me vaak het gevoel dat ik aan het spreken ben en dus niet aan het schrijven ben en dan gebeurd het wel eens

"da'k een geproken taal tegen u zal aanwenden. Ge moogt me da dus niet te kwalijk nemen".

Als dit indruist tegen de taalkundige regels van het huis, moet ik maar verbannen worden. Ik heb een vriend die een taalliefhebber is - ieder zijn ding natuurlijk - maar telkens op uw tellen moeten letten omdat je anders taalkundig terecht gewezen wordt, is ronduit irritant. Voor mij zijn het vriendschappelijke conversaties - ik erken dat sommige geschreven dingen nogal bij de haren getrokken zijn - waar soms al eens een Vlaamsche slag moet kunnen doorgeslagen worden. Ik dien er ook bij te vermelden dat ik toch wel telkens mijn berichtjes nalees als ik ze verstuur en verbeter indien nodig.

mijn kleine bijdrage - my 2 cents ;)

Finish
12-06-2003, 23:16
Net als de vorige taaldiscussies op dit forum, mijn mening nog eens :)

Bovenstaande post stemt volledig met mijn mening overeen. En niet alleen qua inhoud, ook qua stijl. D'r staat namelijk een loeier van een d<>t fout in :

en dus niet aan het schrijven ben en dan gebeurd het wel eens

...en toch blijft het perfect leesbaar. En daar gaat het dan ook om. Hou het leesbaar. Als je een foutloze taal wil, zoek die dan niet op een forum, maar in een tijdschrift of in een krant. (Hoewel dat laatste medium tegenwoordig ook fouten blijkt toe te laten. Ik verwijs jullie graag door naar de Gazet Van Antwerpen van vandaag, op de allerlaatste pagina: 'zij trachte' ipv 'zij trachtte')

Om even mezelf te quoten uit voorgaande taaldiscussies:

"Als germanistje Nederlands/Duits word ik dagelijks geconfronteerd met het belang van taal. Den deze hier, krijgt les van Professor Guy A.J. Tops, taalwonder en onmenselijk groot brein. In zijn cursus Algemene Taalwetenschap (= Nagaan wat taal in principe IS, m.a.w. een exacte taalbeschrijving geven) staan best interessante uitspraken.
Ik citeer:

Een document waarin van iedere 1000 lettertekens er 5 afwijken van de norm, wordt in onze maatschappij als onaanvaardbaar slecht gespeld beschouwd. Wat kost het aan tijd, aan geld, aan inspanningen van leraren en leerlingen om een 100% uniforme spelling te bereiken ? We kunnen beter onze tijd en energie in andere dingen steken dan dit soort steriel perfectionisme
en nog:

Ken en verzorg dus uw spelling, tenzij - en nu kom ik meteen bij mijn "maar" - tenzij je in een positie bent waar je je er niets van hoeft aan te trekken. Als je in dat geval bent, moet je m.i. je invloed aanwenden om het maatschappelijk belang dat aan spelling gehecht wordt, terug te dringen.
en deze vind ik nog mooier:

De houding van de strenge leraar die zegt: "Eén dt-fout en je hebt nul" is volkomen idioot, en, behalve als het een leraar Nederlands betreft, m.i. ook illegaal.

bron: 'Algemene Taalwetenschap Volume I - Universitas'

Conclusie: Zelfs een professor taalwetenschap aan de Antwerpse Universiteit vindt al deze aandacht voor taalfouten absurd. Het enige wat hij aanraadt, is correct te schrijven/spreken indien de geadresseerde dit uitdrukkelijk wenst.

En daar hou ik mij dan ook aan :)"

Anneke
13-06-2003, 18:05
Ik vind het ondertussen weer wat een belachelijke discussie te vinden! laten we nu gewoon ons best doen!!
iedereen maakt fouten en ik mag dan juf zijn, ik ga ze er niet allemaal uithalen, maar een beetje op de taal letten is een kleine moeite he!!! Ik zeg niet dat je elke zin 6 keer moet gaan lezen om er de fouten uit te halen, helemaal niet, want dat doe ik ook niet! Maar een klein beetje aandacht voor een duidelijk, voor iedereen leesbaar en vooral begrijpbaar stukje taal kan iedereen toch wel inbrengen he!
Als iedereen hier gaat bezig blijven over wat wel en wat niet kan blijft deze discussie voor de zoveelste keer eindeloos duren!
Als iedereen zijn best doet, dan is deze discussie overbodig!!
Voila, ik heb het gezegd :p

grtz

A.J.
15-06-2003, 23:00
Den deze hier, krijgt les van Professor Guy A.J. Tops, taalwonder en onmenselijk groot brein. In zijn cursus Algemene Taalwetenschap (= Nagaan wat taal in principe IS, m.a.w. een exacte taalbeschrijving geven) staan best interessante uitspraken.

Ik zit hier voor niks tussen...

Finish
15-06-2003, 23:14
Originally posted by A.J.
Ik zit hier voor niks tussen...

Ge zit wel tussen 'Guy' en 'Tops' :p

Beemer
16-06-2003, 23:54
Originally posted by Anneke
Ik vind het ondertussen weer wat een belachelijke discussie te vinden! laten we nu gewoon ons best doen!!
iedereen maakt fouten en ik mag dan juf zijn, ik ga ze er niet allemaal uithalen, maar een beetje op de taal letten is een kleine moeite he!!! Ik zeg niet dat je elke zin 6 keer moet gaan lezen om er de fouten uit te halen, helemaal niet, want dat doe ik ook niet! Maar een klein beetje aandacht voor een duidelijk, voor iedereen leesbaar en vooral begrijpbaar stukje taal kan iedereen toch wel inbrengen he!
Als iedereen hier gaat bezig blijven over wat wel en wat niet kan blijft deze discussie voor de zoveelste keer eindeloos duren!
Als iedereen zijn best doet, dan is deze discussie overbodig!!
Voila, ik heb het gezegd :p

grtz

Ja juf ann