PDA

View Full Version : Le Mans: the race (1-6 hours)


joost
14-06-2003, 16:26
pagani al in de box, iemand nieuws?

redje
14-06-2003, 16:27
Originally posted by joost
pagani al in de box, iemand nieuws?
Jep, maar kweet nie wat er aan de hand is.

AlainH
14-06-2003, 16:43
Hij rijdt alweer

joost
14-06-2003, 17:29
Pagani: 24 minuten en 5 seconden in de box:
Voortrein geregeld alsmede spoiler, Anthony zit nu achter het stuur.

Al deze info vind je op de site van ACO onder 'Journal de course' waar per auto een volledige round-up staat. Je verdorie thuis beter volgen dan ginder...

R@ce@holiC
14-06-2003, 17:31
Krijg net bericht uit Le Mans : Game over voor de pagani.

joost
14-06-2003, 17:45
Jammer, maar ik had dat gisteren al voorspeld. Die wagen heeft meer testwerk en racewerk nodig. Volgens verschillende bronnen, heeft de wagen zeker potentieel maar ontbreken er gewoon kilometers. Hier in de wijk is het rustig...

M3-gtr
14-06-2003, 17:50
frank uitgevallen ?

joost
14-06-2003, 17:50
Dit is niet officieel maar Marc Goossens zou een probleem hebben (olielek????) ik kan dit niet bevestigen, wacht op nieuws...

Joost

joost
14-06-2003, 17:54
of een spin als gevolg van iemand anders zijn olielek...

fordje
14-06-2003, 18:06
Goossens gespint, achteraan band lek, kas achteraan vervangen. Diffusier vervangen en de wagen rijdt weer. Mark gaf in een intervieuw aan dat de wagen uitbrak achteraan, hij moest daardoor in de grindbak en heeft hier een lekke band opgelopen.

Maar geen problemen meer de zaak draait verder vlot.



Pagani rijdt ook nog steeds rond !


En knudde !! Audi verliest een wagen door een stomme beoordelingsfout. Ze staan halfweg zonder BENZINE !!

Bye bye Bila. STOM STOM STOM !!!

Eric Dupain
14-06-2003, 18:06
Marc Goossens nam vanop een zevende plaats de start in deze 24 uren van Le Mans. Na goed anderhalf uur wedstrijd kreeg Marc Goossens af te rekenen met een klapband linksachteraan. Het gebeurde in de Indianapolis bocht. Goossens schoof in de grindbak, wist de muur te ontwijken en kreeg de wagen terug op de baan. Onze landgenoot slaagde erin de pits te bereiken om een pitstop uit te voeren. De wagen had links achteraan wat averij opgelopen zodat er een volledig nieuwe achterkap gemonteerd werd. Na twee uur wedstrijd rijdt de wagen van Goossens nu rond op een 22ste plaats.

Voor Anthony Kumpen zit de wedstrijd er al op zonder dat hij zelf ook maar één meter in wedstrijd gereden heeft. Reden van opgave is een kapotte versnellingsbak. Op het ogenblik van opgave zat David Hart achter het stuur. Een reactie van een ontgoochelde Anthony Kumpen. " Het is reeds de derde versnellingsbak die stuk gaat. Onverklaarbaar want tot voor deze wedstrijd hadden we nooit versnellingsbakproblemen gehad. De wedstrijd zit er al op en dat is zeer spijtig. "

Ook een minder goed begin van het Panoz team die al zeer snel een ongeplande pitstop uitvoerden. Toch hangt Saelens nu op een twaalfde plaats.

fordje
14-06-2003, 18:09
? Eric, ik hoor hier op Eurosport dat de wagen nog in koers zou zijn? (18.05)


Weet jij definitief iets van Pagani?

Die mannen kletsen er dus maar wat op los ?

Eric Dupain
14-06-2003, 18:14
Heb just met Anthony gebeld.

Het is wel degelijk gedaan.

R@ce@holiC
14-06-2003, 18:17
Originally posted by fordje
? Eric, ik hoor hier op Eurosport dat de wagen nog in koers zou zijn? (18.05)


Weet jij definitief iets van Pagani?

Die mannen kletsen er dus maar wat op los ? Reeds om 17u31 heb ik dat bericht gekregen dat de wagen uitlag patrick. Zie mijn post.

fordje
14-06-2003, 18:18
Jammer !!!

OK uitrijden was mss wat veel gevraagd.

Maar zo rap aan de kant staan is niet echt goed te noemen.

Ze zijn wel in goed gezelschap, Biela kan misschien met Anthony gaan kaarten...

R@ce@holiC
14-06-2003, 18:19
Originally posted by fordje
Jammer !!!

OK uitrijden was mss wat veel gevraagd.

Maar zo rap aan de kant staan is niet echt goed te noemen.

Ze zijn wel in goed gezelschap, Biela kan misschien met Anthony gaan kaarten... Idd , opvallend veel problemen lijkt me...

redje
14-06-2003, 18:26
Originally posted by R@ce@holiC
Idd , opvallend veel problemen lijkt me...
Het is nog maar het beginseizoen van de Zonda, na veel testen zal die wel beter/betrouwbaarder worden.

Gilles
14-06-2003, 18:36
Originally posted by fordje
Ze zijn wel in goed gezelschap, Biela kan misschien met Anthony gaan kaarten...
lol ... bespeur ik daar een beetje sarcasme :)
spijtig dat de versnellingsbak het weer liet afweten :no:

R@ce@holiC
14-06-2003, 18:41
Originally posted by redje
Het is nog maar het beginseizoen van de Zonda, na veel testen zal die wel beter/betrouwbaarder worden. Ik had het dus over in het algemeen.

Dit jaar is 1 groot testjaar voor de Pagani zoals alom geweten. Laat ons hopen dat ie er binnen korte tijd helemaal staat !

redje
14-06-2003, 18:46
Originally posted by Gilles
lol ... bespeur ik daar een beetje sarcasme :)
Mag ne mens niet meer lachen. :mad:

Gilles
14-06-2003, 18:54
Originally posted by redje
Mag ne mens niet meer lachen. :mad:
ik kon wel lachen met die opmerking hoor :D :cool: , maar ik vind het spijtig voor Anthony ... Zal ongetwijfelt een teleurstelling voor hem zijn ...

fordje
14-06-2003, 18:57
Zeg... da's een sneer naar Biela hé, niet naar Anthony. :D ;)


Komaan, je bent Audi. Le Mans is je thuishaven, je hebt 3 jaar alles naar huis gelachen en dan doe je zoiets, ... wie is nu de kluns in huis.

Zet dan daar de Pagani naast, die mannen komen net kijken en liggen (bij wijze van spreken) nog in de pampers... :+

Raceboy
14-06-2003, 18:59
Originally posted by fordje

Komaan, je bent Audi. Le Mans is je thuishaven, je hebt 3 jaar alles naar huis gelachen en dan doe je zoiets, ... wie is nu de kluns in huis.


Die audi is niet een officiele audi he. :no: Trouwens zelfs bij het officiele audi gebeurden er straffe toeren. Zo zetten McNisch de audi bijn in de kant tijdens de eerste uren in 2000.

joost
14-06-2003, 19:01
Bon, een beetje off-topic. Na de Audi van Frank Biela, de Pagani een waarschijnlijk derde slachtoffer: De #91 TVR: "The #91 TVR is still stranded out at the Porsche Curves with RSS mechanics despatched to provide instruction to Richard Stanton"
Daarnaast valt het op hoeveel wagens er al enige tijd hebben verloren. De temperatuur en het hoge ritme gaan zeker nog hun tol eisen. Als ik deze lijnen typ, rijdt gabbiani op de Dome een van de Corvettes aan. beide kunnen hun weg vervolgen.

fordje
14-06-2003, 19:05
Originally posted by raceboy
Die audi is niet een officiele audi he. :no: Trouwens zelfs bij het officiele audi gebeurden er straffe toeren. Zo zetten McNisch de audi bijn in de kant tijdens de eerste uren in 2000.

So what ? Niet officieel, komaan. Die mannen hoeven maar met hun vingers te knippen en in Duitsland roept iemand "Jawohl, herr Führer". :D (No offence, hoor, this is a joke !)

Ok, het zijn privé-wagens, maar ze hebben toch een hele boel steun. De fout ligt hier eigenlijk niet bij de constructeur echter, maar bij de teamchef. Als Biela vraagt "kan ik nog een ronde doen" en hij zegt "Ja".

Ja, wat wil je dan als piloot... Maar ik vrees wel voor die kerel zijn job nu. De moet morgen niet bij Audi gaan vragen of hij het goed heeft gedaan :no:

Maar wie maakt zich nu ook belachelijk met dit akkefietje, .... juist.

fordje
14-06-2003, 19:06
Originally posted by joost
. Als ik deze lijnen typ, rijdt gabbiani op de Dome een van de Corvettes aan. beide kunnen hun weg vervolgen.

Tweede flater van die kerel, die ging er daarstraks in zijn eerste ronde al bijna af ! Goe bezig mannen,..

joost
14-06-2003, 19:08
Meer nieuws over de #91:

Bad news however for #91 towards the end of the first hour the #91 TVR has a big accident in the Porsche Curves – Richard Stanton complains that he was hit from the rear, assailant unknown and a short distance further on was “spat off the track into the wall.” Stanton is trying to get the stricken T400R back to the pits but the prognosis does not look good at the moment.

R@ce@holiC
14-06-2003, 19:40
Idd was ook op de beelden te zien eh op eurosportdat die TVR crashte..

Ottooke
14-06-2003, 19:46
Joost, wat is de URL van de ACO, ik vind enkel maar lemans.org.
Over die Audi's, er is inderdaad geen officiële Audi, maar Bentley behoort tot dezelfde groep als Audi, dus eigenlijk zijn er wel fabrieks Audi's :)

fordje
14-06-2003, 19:53
Originally posted by Ottooke
Joost, wat is de URL van de ACO, ik vind enkel maar lemans.org.
Over die Audi's, er is inderdaad geen officiële Audi, maar Bentley behoort tot dezelfde groep als Audi, dus eigenlijk zijn er wel fabrieks Audi's :)


FF opgezocht:

http://www.lemans-aco.com/


Doe geen moeite..."under Construction"

R@ce@holiC
14-06-2003, 19:54
Kan dat dat radio Le Mans niet bereikbaar is? ik heb het hier veen afgezet gehad tijdens de uitzending van eurosport maar graak er niet terug op :(.

Lambo
14-06-2003, 20:11
TVR (nr.91) is out: kapotte transmissie

bron: http://www.lemans.org/2003/24auto/index_gb.shtml

Megane
14-06-2003, 20:31
Pagani out.
Alle die mannen krijgen alles kapot zekers. :no: :fight:

Eric Dupain
14-06-2003, 21:39
Mannen, maar ook de dames niet vergeten,

Als je de live streaming even bekijkt op de officiële site ... bekijk dan de tijden die onze vriend Marc Goossens draait. Marc zit nu achter het stuur en draait rondjes gemiddeld van 3.42 !!!

Hij heeft na een half uur twee ronden goed gemaakt op de Panoz van Saelens die negende staat.

joost
14-06-2003, 21:43
Wat verwarring: http://www.lemans.org/2003/24auto/pages/classements_fr.shtml

Belgen zoeken elkaar op, David & marc: 9 en 10 / Michel Neugarten en Vanina: ook vlak achter elkaar....

verslag:

Hour 5

Did you expect any change in the 900 / GTP class? Smith and Blundell are at the wheel of the Bentleys, which apart from the Brabham headrest coming loose, have performed immaculately. So have the surviving Audis.

Seiji Ara took over the Goh Audi at 20.40 for his first turn at the wheel, and John Bosch did the same in the #15 RfH Dome. #5 has had its nose changed. These five are dominating the top group. Janos will provide an overall view at the end of this hourly report. The Audis, on new rubber, Pirro having his first run in the Champion car, are now both performing at more or less Bentley pace.

The Bucknum Pilbeam is stopped out on the track, near the end of the fifth hour.

Frank Biela, on that retirement: “I’m just so upset for the team. The reserve light came on and the team told me to pit the next lap. But coming out of the Porsche Corners, a Panoz was in front of me and also through the fast Esses.

“I was trying to keep my momentum and attempted to pass him on the left side but I was surprised by his acceleration and found myself baulked as the Panoz was beside me and I couldn’t turn across to the pit-lane which meant I had to start another lap.

“I knew it would be almost impossible to get around and the car started ‘coughing’. I had to park it and then I tried to get it back to the pits using the starter but it was impossible. I’m devastated.”

The delayed #50 Corvette has now found its way by the lead battle in GT into the top 20 at 20:05 and just a minute or so behind the Konrad Saleen , 6th in GTS. By the top of the hour the gap to the Saleen is down to just 20 seconds.

A problem (unknown at present) for the #72 Luc Alphand Ferrari allows the #53 Corvette back up to third in class, 14th overall.

20:40 and Kelvin Burt in the #80 550 inherits the GTS lead as Jamie Davies hits trouble in the #88 Ferrari, a top up of coolant apparently required. A two minute pitstop and Davies returns to the fray 20 seconds behind his team mate. Freon, now behind the wheel of the #53 Vette is closing in on the LMP900 Durango for 14th place overall as he continues to pressurise the Prodrive duo ahead.

The problem for the #93 AJR Porsche evidently was cured at the second time of asking, Lucas Luhr now lapping very rapidly and closing the gap to Timo Bernhard in the class leading Racers Group car 90 seconds ahead at 20:15.

Marc Lieb is still closing in on Mowlem, the Orbit car now fully back up to speed and lapping at a similar pace to Luhr .

20:35 and it’s the Racers Group turn for a problem, Timo Bernhard reporting a slipping clutch. The team are opting for a change of clutch which will drop the car out of the battle for the lead - for now.

Marc Lieb is in a position to take full advantage, the young German having passed Mowlem for fourth in class now grabs third as a result of the Racers Group’s misfortune.

The JMB Ferrari 360 pits out of sequence for attention to a loose rear diffuser allowing Mike Jordan in the #92 TVR to draw much closer, now just 12 seconds behind the Ferrari in a growing battle for 6th in class. The Ferrari though has the legs on the TVR and the gap grows to 20 seconds by the top of the hour.

20:55 and the Orbit car pits and goes into the garage, Mowlem will grab back the fourth in class by the top of the hour. It’s a left front radiator change for the #87 car (10-11 minutes).

Scapa
14-06-2003, 21:48
Het komt er dus op neer dat Biela himself in de fout is gegaan...

JPMontoya
14-06-2003, 22:51
Pagani eruit, zo snel al ;(

Oké, je 1ste jaar Le Mans is zowieso moeilijk. Maar dat ie het na iets meer dan 1h al laat afweten. Bijzonder zware nood om kraken. Vooral omdat die 1h, weinig laten merken als test voor de wagen. Misschien toch eerst eens wat meer rijden en ja, misschien was het iets te enthousiast om al dit jaar naar Le Mans te trekken.

fordje
15-06-2003, 08:30
edit

**removed¨**

joost
15-06-2003, 08:42
Originally posted by fordje

Enige Belg in wedstrijd is David Saelens,

neen, klopt niet, er zijn natuurlijk nog andere belgen, zie daarvoor thread 13-18 uur.

Bart.Vandecavey
16-06-2003, 21:24
Ik zou hier iets willen typen maar ik zal maar wijselijk zwijgen...

Mark
16-06-2003, 23:14
Originally posted by Bart.Vandecavey
Ik zou hier iets willen typen maar ik zal maar wijselijk zwijgen...

Zwijg jij ook al ;)

Laat ik het zo stellen, geklungel met Lotus GT1, Bitter GT1, Viper-evoluties die verdomd vaak "pech" hebben. Trek uw conclusie maar...........

O ja, er zijn Zonda's die 158.000 km op de klok hebben, met dezelfde motor en versnellingsbak.

Mistery
17-06-2003, 07:47
Originally posted by Marshal
O ja, er zijn Zonda's die 158.000 km op de klok hebben, met dezelfde motor en versnellingsbak.

Er zijn inderdaad Zonda's die 158.000 km op de teller hebben, maar helemaal niet met dezelfde motor en versnellingsbak als de GR versie. De motor die wordt gebruikt in de wegversie is niet onderworpen aan reglementering betreffende restrictoren en dergelijke, deze in de raceversie is dat wel...om maar één verschil aan te stippen... Natuurlijk zijn er nog pakken verschillen, hoe komt men anders aan een gerestricteerde motor van 580 PK ??? (wegversie van de 6.0 is helemaal niet gerestricteerd en heeft minder PK's)
De versnellingsbak van de GR versie is helemaal niet meer te vergelijken met deze van de wegversie. Het is natuurlijk makkelijk zeggen "ze hadden beter een standaard versnellingsbak gebruikt", maar dit kan gewoonweg niet met de racemotoren. De torque die op de bak wordt uitgeoefend is zodanig groot, dat een standaard versnellingsbak reeds bij de eerste meters zou begeven...

Carsport Modena geeft ruiterlijk toe dat het zorgenkind van de wagen wel degelijk de versnellingsbak is. Maar er wordt aan gewerkt, en zoals de press release vermelde : "Rome werd ook niet in één dag gebouwd en Carsport Modena ziet de toekomst alvast met een glimlach tegemoet."

Vergeet niet : in november 2002 hadden we een tekening...nu hebben we een racewagen en stonden we in Le Mans... Niet om daar grootse prestaties neer te zetten, want we wisten op voorhand dat dit niet mogelijk was. Maar op slechts zeven maanden werd heel wat gerealiseerd, en daar zijn we zeer blij mee. Om maar een voorbeeldje te geven : Oreca deed er drie jaar over alvorens ze een Viper GTS-R konden laten rijden, presteren was er toen ook nog niet bij. Dus eigenlijk zijn we nog niet zo slecht bezig hé... Het was gewoon één jaar te vroeg, maar niettegenstaande dit, heeft Le Mans 2003 ons een pak informatie en data opgeleverd die zeer nuttig zijn voor de verdere ontwikkeling van de wagen. En dat was onze bedoeling...

Scapa
17-06-2003, 12:31
Wie maakt de versnellingsbak?

Mark
18-06-2003, 19:19
Wat betreft boite de vitesse, dat kunnen ze bij Hewland, Quaife, Ricardo heel erg goed ;)

Lees de onderstaande link eens: http://www.verstappen.nl/NL/item41/bgrc08.html

Wie die bartus is weet ik niet precies, maar het moet een insider zijn. Bij zowat elk evenement in het buitenland waar nederlanders actief zijn, loopt hij ook rond. Wellicht een fotograaf/journalist die onder een alter ego op een lollige wijze zijn eigen mening verkondigd.

Gilles
18-06-2003, 19:49
Hij gaat ook met het F1 circus mee en er bestaan foto's van hem ... dus zo onbekend zal hij niet zijn ... hij stond een tijdje geleden nog op de foto bij verkoop van T-shirt's voor Minardi, samen met Paul Stoddart...ook ergens op't Verstappenforum te vinden ...

vind het wel zwakke commentaar van meneertje Hart en Hezemans ... *rolleyes*

Scapa
18-06-2003, 20:23
Iedereen kan natuurlijk fouten maken ... Als het verhaal zou kloppen, is dan het ganse personeelsbestand van Carsport verandert? Zou straf zijn...

redje
18-06-2003, 20:36
Wat een commentaar. Eerst van die mensen zelf horen of da wel waar is.

flugel
18-06-2003, 21:34
als het waar zou zijn wat Hezemans zegt, getuigt dit van toch wel minachting tegenover de macano's vind ik, maar als ik Hezemans zo zie heeft hij zelf 2 linkerhanden dan is het natuurlijk altijd makkelijk commentaar te geven...

Mistery
18-06-2003, 23:15
Ik heb net het "artikel" gelezen. Het lijkt me sterk dat dit de uitwerking is van een Nederlandse vete tussen de Verstappen clan en de Hezemans clan. Dat David Hart de geciteerde uitspraak heeft gedaan, betwijfel ik zeer sterk.

Wat de monteurs betreft : deze bestonden uit mensen van GLPK racing, die al jaren ervaring hebben en ook al hebben bewezen wat ze van een wagen kunnen maken. Daarnaast werden deze aangevuld met mensen die reeds maanden betrokken zijn bij de opbouw van de Pagani Zonda. De ingenieurs zijn mensen die hun sporen reeds hebben verdiend in de internationale endurance (o.a. bij Audi Sport...) en die het klappen van de zweep dus wel degelijk kennen...

Ik zal dit zeer kort samen vatten : de termijn om Le Mans voor te bereiden was zeer kort. In november 2002 hadden we tekeningen...in juni 2003 stonden we in Le Mans. Ik geef ruiterlijk toe dat dit zeer vroeg was, te vroeg zelfs.

Maar doe het ons eens na, op zeven maanden tijd een racewagen vanop NUL opbouwen en reeds grotendeels ontwikkelen. Wat velen niet weten is dat we onze kwalificaties reden zonder kwalificatiebanden, en toch reeds 4.04 op de tabellen zetten. In de wetenschap dat je er met een setje qualifiers een vijftal seconden af doet...zo slecht zijn we echt niet bezig hoor, geef ons alleen de nodige tijd, meer vragen we niet. Trouwens, aangaande de versnellingsbak werden vandaag reeds de nodige beslissingen genomen betreffende de aanpassingen. We gaan ons niet wagen aan voorspellingen, maar zullen wel zien waar we volgend jaar staan. De nodige conclusies trekken we zelf wel, daarvoor hebben we heus geen gefrustreerde "would be" journalisten nodig...