Log in

View Full Version : Vakbonden

FastFons
23-06-2003, 22:49
Vanwege een staking in Oostduitsland van de metaalbond, zit BMW met een
gebrek aan onderdelen om de productie van de 3-serie op gang te houden.
Hoewel het economisch niet zo best gaat in Duitsland en zeker niet in
voormalig Oost-Duitsland, staken ze daar om een 35-urige werkweek af te
dwingen.

In mijn ogen zijn de ophitsers van de vakbonden bijna misdadigers. Ik krijg meer en meer de buik vol van de vakbonden, het gaat hen enkel nog om het verwerven van een machtspositie. Kijk maar eens naar de nog niet zolang geleden blokkeringen van onder andere de AD-delhaizes, omdat de vakbonden daar nog niet genoeg vertegenwoordigd waren, waren de warenhuizen toe (de mensen wilden wel werken) Ze helpen een goede interne verstandhouding om zeep in vele gevallen. Als het goed gaat met het bedrijf moeten ze absoluut meer loon voor hun leden, maar als het slecht gaat denkt geen kat eraan aan inleveren. Zo komen er enkel maar meer werklozen. Kijk naar Sabena, daar wilden de vakbonden van de piloten ook niet inleveren...
Of nog zo van die onzinnige bedenkingen van de vakbonden: we willen wel minder werken, maar evenveel loon (straks geloven ze zelf nog dat zoiets realistisch is)
Vakbonden hebben in het verleden zeker hun nut gehad, maar ik vind ze tegenwoordig volledig voorbijgestreefd. Ok ze moeten de rechten van de werknemers verdedigen, maar te is te

Voila da moest ff van mijn hart, waarschijnlijk jaag ik hier enkele mensen tegen mij in het harnas, maar je kan onmogelijk beweren dat er geen vorm van waarheid inzit.

FF

redje
23-06-2003, 23:45
Duitsland is speciaal geval, daar heeft de vakbond veel meer macht dan hier.

A.J.
23-06-2003, 23:54
Hier zijn ze anders ook goed bezig. Kijk maar naar de spoorwegen. En als binnenkort net als bij Sabena een hoop mensen ontslagen worden dan is het ook niet goed. Mijn ervaring is dat de grote hoop van de vakbondafgevaardigden diegenen zijn die het minst graag werken. Heb jaren in een fabriek gewerkt en daar was dat in ieder geval zo. Eerst gaan slijmen bij iedereen en daarna verkozen worden. Eenmaal verkozen kunnen ze bijna niet meer ontslagen worden en werken is er dan ook niet meer bij. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn maar toch de meerderheid.
Als ze willen staken, voor mij OK maar dan zonder vervangingsinkomen en de mensen die willen werken, laten werken.

Guido
24-06-2003, 00:31
FastFons, ge zijt niet alleen in deze, ik denk er net zo over :mad:

airco
24-06-2003, 11:35
Originally posted by FastFons
Vanwege een staking in Oostduitsland van de metaalbond, zit BMW met een
gebrek aan onderdelen om de productie van de 3-serie op gang te houden.
Hoewel het economisch niet zo best gaat in Duitsland en zeker niet in
voormalig Oost-Duitsland, staken ze daar om een 35-urige werkweek af te
dwingen.

In Oost-Duitsland staken ze voor een 35-uren week ...... Iets wat in West-Duitsland al jarenlang een verworven recht is.

Zou jij 38 uur gaan werken voor dezelfde wedde terwijl je collega die 500 meter verder in West Duitsland werkt dat loon al na 35 uur werken krijgt :rolleyes::rolleyes:
Lijkt me niet meer dan logisch dat ze staken.

Over het algemeen zijn er inderdaad een reeks voorbeelden op te noemen waar vakbonden misbruik maken van de door hun verworven rechten. Toch zou ik nooit terugwillen naar een periode waar er geen vakbonden zijn ...... Uitbuiting van arbeiders zou schering en inslag zijn.

airco
24-06-2003, 11:42
Originally posted by A.J.
Hier zijn ze anders ook goed bezig. Kijk maar naar de spoorwegen. En als binnenkort net als bij Sabena een hoop mensen ontslagen worden dan is het ook niet goed. Mijn ervaring is dat de grote hoop van de vakbondafgevaardigden diegenen zijn die het minst graag werken. Heb jaren in een fabriek gewerkt en daar was dat in ieder geval zo. Eerst gaan slijmen bij iedereen en daarna verkozen worden. Eenmaal verkozen kunnen ze bijna niet meer ontslagen worden en werken is er dan ook niet meer bij. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn maar toch de meerderheid.
Als ze willen staken, voor mij OK maar dan zonder vervangingsinkomen en de mensen die willen werken, laten werken.

Wat moeten ze dan doen ..... 10.000 man zonder slag of stoot laten buitenkieperen om uiteindelijk te stranden met een spoorwegennet zoals in Groot-Brittanië. Als je de laatste 10 jaar al eens met de trein hebt gereden in Groot-Brittanië weet je wat ik bedoel. Op mijn treinrit van Manchester naar Dover heb ik wat maanden geleden meermaals een bijna dood ervaring gehad ....

Betreffende vakbondsafgevaardigden .... Het gebeurt inderdaad te vaak dat eens de afgevaardigden verkozen ze niks meer uitsteken (ze hebben toch een beschermd statuut). Maar omwille van het misbruik dat een deel personen hiervan maakt heel het vakbondssysteem te gaan afschaffen ...... :rolleyes:

FastFons
24-06-2003, 14:38
Ik zeg niet afschaffen, maar er moet toch iets mee gebeuren. Trouwens, staken bij de nmbs haalt niet uit, ze treffen er enkel de mensen mee, de politiek steekt het tekort achteraf toch maar bij. En sorry maar bij de nmbs kan ik goed begrijpen dat er 10000 man teveel werkt. Altijd maar klagen en bij het minste van die belachelijke stakingen, maar hebt ge die mensen al eens ooit zien doorwerken? Die komen volgens mij niet meer bij als ge ze in de prive zet. Overheidsbedrijf of niet, het moet productief blijven, zo blijft ge enkel nen bodemloze put vullen.
Ik hoop dat de regering zich even hard opstelt als in de sabena kwestie, het moet maar eens gedaan zijn van overbetaald werk, met een enorm pensioen ook nog eens.
Stel u voor dat ne zelfstandige aan het zelfde tempo zou werken, ik denk nie dat zijn zaak lang zou bestaan...

FF

Guido
24-06-2003, 15:24
idd en hoeveel van die vakbondsmannen en politiekers hebben vroeger in de '60, '70 en '80er jaren alleen vriendjes aan jobkes geholpen. De zogeheten kruiwagens die je nodig had om er binnen te geraken. En nu, wel nu krijgen we met z'n allen die rekening gepresenteerd...

In het geval Sabena gingen de vakbonden in die jaren gewoon staken als ze er geen personeel bijkregen en wat deed de regering, juist extra aanwervingen. Of dat die nu nodig waren of niet, ze deden het gewoon - de vakbond had en heeft gewoon te veel macht. Maar het Waalse staal heeft wel aangetoond dat hun macht aan het slinken is, langzaam maar zeker. De gewone werkende mens, die niet gepistoneerd geweest is, heeft dat al lang in de gaten en eens al die pistons allemaal op pensioen zijn, is het grote vakbondsspelleke wel uit. Dan zullen ze een gewone organisatie zijn zoals zovelen.

Niet zo in de VS. Toen de verkeersleiders daar eind jaren '80 een beetje te lang staakten, werden ze allemaal ontslagen door de regering Reagan en vervangen door anderen. Onmiddellijk opgelost. Ik denk niet dat Amerikaanse werknemers meer uitgebuit worden dan wij in Europa. Sure ze hebben minder vakantie en minder privileges - en ze zijn wel jaloers op onze sociale voorzieningen - maar de faktuur moet betaalbaar blijven.

Zoals steeds zal het juiste er wel ergens midden in liggen.

NGT Racing
24-06-2003, 18:31
Ik denk dat ze 2à jaar geleden inderdaad een paar zaken in de goede richting hebben bijgestuurd, maar op business vlak zijn die kerels een ramp.
Bij VW hebben ze aantal jaar terug de fabriek platgelegd omdat een arbeider ontslagen was die herhaaldelijk de hem toegewezen bouten niet had gemonteerd, toen ik dat hoorde ging mijn haar rechtstaan.
Mr Vink is niet populair maar kan wel tellen, inkomsten van de rijzigers + inkomsten van de staat - afschrijvingen - loonkosten - diversen = resultaat bij voorkeur groter dan nul.
Waar ik vind dat hij nog wat zacht is, is het feit dat hij zegt dat de overheid moet zeggen welke diens ze verwachten en hoeveel centen ze daarvoor over hebben. Ik ben ervan overtuigd dat er momenteel teveel volk rondloopt ( letterlijk ) bij de NMBS, dus het is niet omdat de overheid bijpast dat we ze allemaal moeten houden, dan beaal ik die manne nog liever met mijn belastingen op den dop dan bij het spoor bij manier van spreken.

FastFons
24-06-2003, 20:31
dat laatste zinneke durfde ik persoonlijk niet in de mond nemen maar ik dacht het wel, bovendien hebben de meeste "sabeniens" al opnieuw een job, de meeste werklozen zijn nog de piloten (HAHA, sorry kon het nie laten). Is ook nie moeilijk te begrijpen, een steward/stewardess is in mijn ogen niet meer dan een veredelde ober/hostess. In de horeca is er werk genoeg...

FF

airco
24-06-2003, 21:20
Originally posted by FLAT6
Ik ben ervan overtuigd dat er momenteel teveel volk rondloopt ( letterlijk ) bij de NMBS, dus het is niet omdat de overheid bijpast dat we ze allemaal moeten houden, dan beaal ik die manne nog liever met mijn belastingen op den dop dan bij het spoor bij manier van spreken.

niks doen op den dop

of weinig doen bij de NMBS

==> geef me dan dat laatste maar ...

NGT Racing
24-06-2003, 21:56
Originally posted by airco
niks doen op den dop

of weinig doen bij de NMBS

==> geef me dan dat laatste maar ...

persoonlijk helemaal niet akkoord

de mensen die werken : deftig betalen
de mensen die tijdelijk pech hebben via sociale zekerheid helpen
de mensen die geen zin hebben om te werken en op de kap van anderen willen leven ( dus niet enkel diegenen die doppen ) na de nodige herkansingsmogelijkheden uitkering intrekken.

een beetje drastisch en niet realist maar kom, voor hen die willen werken is er werk.

mijn zeer persoonlijk gedacht

FastFons
24-06-2003, 21:57
Das nog een ander discussie natuurlijk maar ik vind dat de uitkeringen veel te dicht tegen het minimumloon liggen. Hoveel mensen doppen niet en werken daarbij nog in't zwart...

FF

NGT Racing
24-06-2003, 22:06
Spoort idd niet aan tot werken,
ik heb het geluk om er nog geen gebruik van te moeten hebben maken, maar ik zou de uitjkering zelfs durven optrekken,
alleen begrijp ik niet dat ze onbeperkt in de tijd wordt uitbetaald.

Mario
25-06-2003, 08:35
Toch een kleine kanttekening als het mag : er is bij mijn weten nog geen parlementaire onderzoekscommissie geweest naar de rol van de vakbonden bij het faillissement van Sabena of bij de huidige toestand bij het spoor. Daarentegen wel naar het falen van het management en de dubieuze rol daarin van Swissair (in het geval Sabena). Ook de strapatsen van Schouppe hebben heel wat meer schade aangericht dan wat de vakbonden ooit zouden kunnen (ABX e.d.).

Benieuwd wat er nu in Ford Genk gaat gebeuren : het gezond verstand zegt dat je het best die nachtploegen laat vallen, zo vallen er (hopelijk) geen ontslagen, maar het maakt wel een serieus verschil op het einde van de maand. Het zal maar jullie portemonnee zijn waar ze in zitten. Delicaat allemaal.

FastFons
25-06-2003, 16:22
Tja ik zou ook liever niet minder verdienen, maar als je moet kiezen tussen minder of helemaal niets meer is de keuze rap gemaakt vind ik...

FF

Rrubinio
25-06-2003, 18:06
Ik heb een job in een < zelfstandige kleinhandel > beter bekend bij de vakbond als < paritair comité 201.00 >. Voor ons doet de vakbond NIETS. Staken is buiten zo simpel is dat.
Wij werken van 8u50 tot 18u15 a 18u20 (met 2 x15 min + 30 min pauze) maakt dat toch nog ± 8u25 per dag of 41u25 terwijl we toch maar voor 40 uur betaald worden. Dat is middeleeuws. En nu zitten ze te zaniken om op zondag open te doen. En wat doet de vakbond alweer NIETS, tenzij je op de Grote Markt pinten pakken met een rode of groene plastiekzak om je lijf een protest actie kunt noemen. Terwijl bijna ½ van de aangesloten leden van het ACV onder paritair comité 201… valt, een goede melk koe. Centen binnenhalen en verder laten stikken.
Bij mijn echtgenote werden laats 80 mensen op straat gezet, en wie was daar niet bij ?. Juist ja die 4 van de vakbond ! ! ! En wat deden ze voor die 80 die wel moesten gaan. NIETS !!

NGT Racing
30-06-2003, 17:37
Genoten van de actie van de NMBS vandaag,
ik heb maar een uurtje of twee langer in de wagen gezeten dan op andere dagen in het brusselse.

Goe bezig, doe zo voort, de bevolking begrijpt het volledig

:frusty: :frusty: :frusty: :frusty: :frusty: :frusty: :frusty:

Hoppa
30-06-2003, 20:15
Originally posted by FastFons
man teveel werkt. Altijd maar klagen en bij het minste van die belachelijke stakingen, maar hebt ge die mensen al eens ooit zien doorwerken? Die komen volgens mij niet meer bij als ge ze in de prive zet....

FF

Ik denk dat je je teveel laat leiden door wat je op tv ziet zoals bij "het leven zoals het is". Inderdaad, er zijn nog vééééél mooie jobs aan de spoorweg en inderdaad, een hoop volk zou zich nogal verschieten als ze in de "privé" moesten werken, maar als er een trein passeert, wat wil je dan dat een spoorlegger doet, eronderspringen om toch maar verder te kunnen werken? Ook de 2 rangeerders in Brussel Zuid, iedereen zegt, amai die moeten niet veel doen, inderdaad, op een zondag hebben die mensen niet veel werk. Dat ze dat er niet bij vermeldden in het programma kan je toch wel begrijpen van VTM, anders zou het cliché van de luie NMBS-er wel eens doorprikt kunnen worden.
Ik werk al meer dan 20 jaar bij de NMBS en heb daar al verschillende jobs gedaan, ik weet zeer goed dat er mensen zijn die er een kunst van maken om zo weinig mogelijk te doen maar adt is ook het geval in het bedrijf waar mijn echtgenote werkt en dat is dan "den prive".

Het grote punt is dat wanneer er 10.000 mensen bij de spoorweg wegggaan er kan gesleuteld worden aan onze statuten waarbij wel eens onze ziekteverzekering en ons pensioen zou kunnen sneuvelen. Voor die dingen is de NMBS zelf verantwoordelijk. Jullie moeten niet zeggen dat jullie voor ons moeten betalen. Als we gaan doppen wel natuurlijk. Aan jullie de keuze.

Mario
30-06-2003, 20:22
Ik als pendelaar (meestal trein, soms moto) heb wel begrip voor de actie van vandaag. Vandaag met de moto naar het werk en content dat ze het niet een van de vorige weken gedaan hebben, da's ook een manier om het te bekijken. De verkeerschaos zou nog stukken groter zijn geweest.

Als ik moet kiezen tussen een dag staking en een treinverkeer dat binnen enkele jaren op apegapen ligt, is mijn keuze snel gemaakt. Haal in gelijk welke organisatie een vierde van het personeel weg en je zult de gevolgen wel merken. Als er bovendien nauwelijks nog geïnvesteerd gaat worden, tja, waar gaan we dan naartoe. Nu al regelmatig wat vertraging door een kapotte kabel enzovoort.