View Full Version : GP F1 Europa - De Race !
...en POEF, zei de motor van Raikkonen !
Momenteel een slaapverwekkende vertoning. Enige pluspunt dat ik kan vernoemen is de commentaar van Gert en Stefaan, die best te pruimen valt. Want hoe praat je zo'n treintjesrace in 's hemelsnaam aan mekaar ?
Dan maar even een vroege samenvatting. 2/3de van de race zit erop, Ralfke aan kop, gevolgd door broer Michael en dan een nagenoeg onzichtbare Montoya. Grootste verliezer van het weekend: McLaren ! Coulthard kon al de hele tijd niet mee, Raikkonen mocht gaan balen. Die beelden deden me terugdenken aan Mika Hakkinens' pech in Barcelona 2001.
TOP:
*Williams: thuisrace voor BMW, leuk als je dan een overwinning meepakt. Zeker als dit ten nadele is van Mercedes.
*nog toppers ? Mwa...Ferrari rijdt wel mee, maar nooit écht overtuigend in de aanval.
FLOP:
*McLaren: lijkt me duidelijk. Norbert Haug moet nu wel héél stil zijn.
*Villeneuve: In duel met beide Minardis, onder druk, een spin, een keertje tegen het paaltje rijden. Jacques, Jacques, waar zijn we mee bezig...:rolleyes:
*Panis: 2 keer lullig in dezelfde bocht eruit. Verknoeit een perfect weekend voor Toyota.
Hola, toch nog wat opschudding: Montoya vs. Schumacher, nieuw hoofdstuk.
Deed me dan weer denken aan Jerez 97, zoals Vermersch ook net vertelt.
Wie in de fout ? Niemand. Maar Schumacher verliest dit duel wel knullig. Had-ie wat vroeger van het gas gegaan, had hij niet gespind. Maar een echte racer geeft nooit op, zeker ? ;)
Momenteel een BMW-één-twee. Tijd voor Berger om te juichen !
Vigneron viel even uit zijn rol : "mais Alonso, qu'est-ce qu'il fout là !!" Net voor de laatste bocht toen MS in zijn versnellingsbak zat.
Geen gebruikelijke woordenschat voor een journalist :D.
Denk dat de Spanjaard (rem?)problemen had (zie ongeval Coulthard).
Moet wel gezien Schum op een paar ronden tijd >10s op hem kon dicht rijden.
Magistraal maneuver van Montoya... gewoon niks op aan te merken. Schumacher te ver mee gegaan, te snel om echt aan de binnenkant te kunnen blijven en de prijs betaald. Nog een chance dat Coulthard zich in Alonso verslikte.
Jan.
=----
Er word gesproken over een (tijds)straf voor Alonso. Maar waarom zou McLaren dit willen? De enige die er beter van word is Schumacher...
Originally posted by sledge
Er word gesproken over een (tijds)straf voor Alonso. Maar waarom zou McLaren dit willen? De enige die er beter van word is Schumacher...
:no: Schumacher moet uit de uitslag worden geschrapt wegens hulp van buitenaf bij het opnieuw op het circuit komen.
Originally posted by Mario
:no: Schumacher moet uit de uitslag worden geschrapt wegens hulp van buitenaf bij het opnieuw op het circuit komen.
Ja, wat zeggen de regels daarover?
Ja, wat zeggen de regels daarover?
Dat zolang de motor nog draait en hij in versnelling kan gezet worden, hij opnieuw de baan mag opgeduwd worden. Gebeurde in het verleden ook nog. Denk maar Suzuka 89, waar Senna opnieuw de baan opgeduwd werd na het ongeluk met Prost. Hij werd gediskwalificeerd later, maar dat was omdat hij de chicane had afgesneden.
Geen probleem lijkt me dus. Het waren 3 marshalls en 1 toeschouwer! Die heeft de namiddag en de story van zij leven op zak :D en een ronde later de "duimen-omhoog" van Schumi - was wel cool.
Gewoon omdat die eens een les in race ethiek nodig heeft. Het gebeurde niet alleen daar - toen DC eraf ging - maar ook nog eerder bij het ingaan van de laatste bocht - ook met DC - en in de laatste ronde/laatste bocht maar dan met MS. Dus 3 keer met 2 concurrenten. Is dat de nieuwe stijl om iemand achter je te houden? En het dan op de remmen steken. pfff, dat ze hem maar eens een les leren. En dat Schum er dan wel bij vaart. So be it, ik kan daar mee leven.
Dus Pedro De la Rosa mag dat een hele race lang (Monaco paar jaar terug) en Alonso niet? -Kom kom, laat ons nie kinderachtig doen. Alonso zit op de 4de plaats en mag proberen DC zijn topsnelheidsvoordeel te niet te doen. DC is oud en wijs genoeg om daar op te anticiperen en er langs te gaan, i.p.v. zijn eigen keer op keer te laten vangen.
Denk nu vooral niet dat een van beiden, DC of MS, in de omgekeerd situatie de deur niet zouden hebben dichtgesmeten. Gentleman racedrivers is verleden tijd hoor.
Jan.
=---
het gaat hem niet over deuren dicht doen, het gaat erover om fors in de remmen te gaan zo'n 10 to 20 meter vroeger dan normaal. Als iemand u vlak op de hielen zit en dit niet verwacht dan krijgt ge dat soort manippen. Maar als je dat aanvaardbaar vindt, mij niet gelaten. Ik vind dat het wat zegt over de stijl van Alonso. Echt iets voor losers... http://www.automotiveforums.com/vbulletin/images/smilies/loser.gif
Om de hoogtepunten van de race nog eens na te kijken: http://www.ukf1.net
-> filmpjes genoeg daar, opgenomen van ITV !
Originally posted by Huudo
het gaat hem niet over deuren dicht doen, het gaat erover om fors in de remmen te gaan zo'n 10 to 20 meter vroeger dan normaal. Als iemand u vlak op de hielen zit en dit niet verwacht dan krijgt ge dat soort manippen. Maar als je dat aanvaardbaar vindt, mij niet gelaten. Ik vind dat het wat zegt over de stijl van Alonso. Echt iets voor losers... http://www.automotiveforums.com/vbulletin/images/smilies/loser.gif
Over de ethische kant kunnen we discussieren, maar ik wijs er maar op dat deze tactieken zo oud zijn als de straat en dat iedere F1 rijder zich daarvan zal bedienen als hij dat nodig acht. Om daar nu specifiek Alonso op te gaan aankijken, als het dan al opzettelijk was, vind ik dus een beetje vergezocht.
Alonso was er vroeg bij met dat remmen, maar, ten eerste, moest ik aan 300 per uur in een auto zitten waarvan ik aan de remmen twijfelde zou ik ook zeker niet te laat naar die pedaal grijpen en, ten tweede, hij zat in het midden van de baan om zijn lijn te verdedigen en moest dus meer snelheid kwijt. Uit de onboard van DC kreeg ik de indruk dat die zowieso zijn rempunt ging gemist hebben, of Alonso nu in de weg zat of niet (vooropgesteld dat ze bij het 100m bordje remmen).
DC had al eens een paar keer moeten corrigeren omdat Alonso trager dan normaal naar de koord van een bocht ging, dus kan 'm niet beweren dat 'm niet gewaarschuwd was en, als 'm Alonso gefaked en zichzelf de ruimte gegeven had, had 'm kunnen proberen van bij het uitkomen van de bocht een voordeeltje te halen. Een beetje eerder had David veel te laat door dat Alonso de eerste helft van de chicane ging missen en reed 'm zich ook vast. 'k Zal niet zeggen dat iemand die voor U 20m eerder remt dan ge verwacht niet verschietachtig is, maar dees situatie ruikt toch een beetje naar zure druiven.
Mijn gedacht denkt David te veel na bij wat dat 'm doet. Dat zou ook zijn qualificatieproblemen kunnen verklaren.
Jan.
=---
Beste Obi-Jan wat ge schrijft is natuurlijk allemaal waar, ware het niet dat het bij de ene keer bleef. Echter het gebeurde al voordien en achteraf met MS ook nog eens. Vandaar dat ik hem erop aankijk.
1 keer, tuurlijk wel. 3 keer met 2 concurrenten, ho maar. :no:
Monty-Schumi=race-incident, schumi remt wat laat, maar niet overdreven, en de ruimte die Montoya gaf, was wat klein, gevolg een klein contact en weg was Schumi.
En DC<>FA: wat Alonso daar uitstak, dat ik het niet weet, maar hij remde extreem vroeg, ok, hij had problemen, maar ik denk niet da die zo groot waren.
En McLaren, betrouwbaarheid daalt toch wat de laatste races en Coulthard leert vliegen.
Coulthard heeft geluk gehad dat hij niet over de kop ging, want het was bijna zover.
'k denk dat op het incident Alonso - Coulthard weinig aan te merken valt, Alonso houdt het midden van de bocht (verdedigt zijn lijn dus perfect) aan Coulthard om er voorbij te proberen, als ik dat on board beeld zag was het Coulthard die zich volledig misremde (mijn gedacht natuurlijk)
Mooie fase tussen Montoya en Schumi, spijtig van het tikje maar 'k vond het een mooi maneuver van Montoya...
Originally posted by flugel
'k denk dat op het incident Alonso - Coulthard weinig aan te merken valt, Alonso houdt het midden van de bocht (verdedigt zijn lijn dus perfect) aan Coulthard om er voorbij te proberen, als ik dat on board beeld zag was het Coulthard die zich volledig misremde (mijn gedacht natuurlijk)
Ik denk da Alonso wel echt te vroeg remde, maar da is mijn mening wel.
Geen probleem lijkt me dus. Het waren 3 marshalls en 1 toeschouwer!
Dat is precies waarom ik er nog niet zeker van ben dat de punten zo blijven : dat marshals een wagen terug de baan opduwen, ok, maar een toeschouwer? Is dat dan geen "hulp van buitenaf"? Ik denk dat het reglement hier zelfs niets over zegt! Waarom niet? Omdat die toeschouwer daar gewoon niet kàn zijn. Wat doet die daar eigenlijk? Of was het een marshal in "burgerkledij"? Wie kan hierop een zinnig antwoord vinden?
Originally posted by Sennake
Dat is precies waarom ik er nog niet zeker van ben dat de punten zo blijven : dat marshals een wagen terug de baan opduwen, ok, maar een toeschouwer? Is dat dan geen "hulp van buitenaf"? Ik denk dat het reglement hier zelfs niets over zegt! Waarom niet? Omdat die toeschouwer daar gewoon niet kàn zijn. Wat doet die daar eigenlijk? Of was het een marshal in "burgerkledij"? Wie kan hierop een zinnig antwoord vinden? Artikel 150 van de F1 Sporting regulations spreekt alleen van marshalls nie van toeschouwers, dus men zich niet echt staven op de reglementen. Er staat dat de marshalls de wagen terug de baan op moeten helpen, maar er staat niet of toeschouwers al dan niet mogen helpen. Moeilijk geval dus. Ik wil de beslissing alvast nie nemen.
Originally posted by redje
Ik denk da Alonso wel echt te vroeg remde, maar da is mijn mening wel.
weette wa een belgisch compromisje... 't zal iets tussen die 2 meninge zijn :)
weette wa een belgisch compromisje... 't zal iets tussen die 2 meninge zijn :) Goed idee.
De FIA heeft nr. 1 en 3 vrijgesproken, het incident was echt wel een race-incident.
Dat is precies waarom ik er nog niet zeker van ben dat de punten zo blijven : dat marshals een wagen terug de baan opduwen, ok, maar een toeschouwer? Is dat dan geen "hulp van buitenaf"? Ik denk dat het reglement hier zelfs niets over zegt! Waarom niet? Omdat die toeschouwer daar gewoon niet kàn zijn. Wat doet die daar eigenlijk? Of was het een marshal in "burgerkledij"? Wie kan hierop een zinnig antwoord vinden? naar het schijnt was die 'toeschouwer' de man uit diene groene 'tractor' dus eigenlijk ook een beetje marshal, alleen niet met de kleren ervan.
weette wa een belgisch compromisje... 't zal iets tussen die 2 meninge zijn :)
Ik moet mn mening herzien, na die en andere beelden grondig bestudeerd te hebben, remde Alonso niet veel vroeger en ligt de schuld grotendeels bij DC.
Alonso remde iets vroeger als normaal, DC remt iets later omdat hij een manouvre wilt uitvoeren, gevolg, groot snelheidsverschil. Maar voor mij had het toch iets weg van een brake-test ... wat als DC Alonso niet kan uitwijken, en zich de lucht in lanceert ? Dan zijn de gevolgen dramatisch!
Verder: Michael Schumacher maakt 10 seconden goed op Alonso op 2? ronden ... MS komt onder de achtervleugel van Alonso ... Alonso gaat midde bij het acceleren in de laatste bocht even doodleuk op de rem staan ... als MS daar niet op had gereageerd plakte Alonso netjes naast de baan ... dan zou het wel 'eigen schuld dikke bult' zijn ...
Originally posted by Gilles
Alonso remde iets vroeger als normaal, DC remt iets later omdat hij een manouvre wilt uitvoeren, gevolg, groot snelheidsverschil. Maar voor mij had het toch iets weg van een brake-test ... wat als DC Alonso niet kan uitwijken, en zich de lucht in lanceert ? Dan zijn de gevolgen dramatisch!
Verder: Michael Schumacher maakt 10 seconden goed op Alonso op 2? ronden ... MS komt onder de achtervleugel van Alonso ... Alonso gaat midde bij het acceleren in de laatste bocht even doodleuk op de rem staan ... als MS daar niet op had gereageerd plakte Alonso netjes naast de baan ... dan zou het wel 'eigen schuld dikke bult' zijn ...
eindelijk iemand die het doorheeft. Hij moet zich realiseren - als rookie - dat F1 geen spelletje is. Het doet me denken aan een "Hooligan" op de snelweg, die, indien je niet snel genoeg uit de voeten bent, ostentatief in de ankers voor je gaat eens hij je voorbij geraast is, bij wijze van, ik rij nu toch voor je.
Hij mag dan wel snel zijn, hij moet nog veeel leren.
als Alonso remproblemen had is het toch niet meer dan normaal dat hij wat vroeger begint te remmen ipv keer op keer zijn entry in de miki-chicane te missen.
En moest het al zo zijn dat hij een rem-test uitvoerde dan is dat not-done. Maar dan is DC wel de laatste die daarover mag klagen ..... Remember Spa in de regen (2000 ?) en schumi die achterin Coulthard klapt.
eindelijk iemand die het doorheeft. Hij moet zich realiseren - als rookie - dat F1 geen spelletje is. Het doet me denken aan een "Hooligan" op de snelweg, die, indien je niet snel genoeg uit de voeten bent, ostentatief in de ankers voor je gaat eens hij je voorbij geraast is, bij wijze van, ik rij nu toch voor je.
Hij mag dan wel snel zijn, hij moet nog veeel leren.
eindelijk iemand die het met mji eens is ... voor hetzelfde geld kan DC die Renault niet ontwijken, lanceert hij zich, en vliegt hij het publiek in, met X-aantal doden tot gevolg ...
Je kan discussieren over ethiek en dergelijke, maar dit is gewoon 'dangerous driving' ...
1 X = black/white flag ... 2de maal is ne zwarten hé ... want wat die daar in de laatste bocht met Schumacher doet, ik heb het zonet nog maar eens opnieuw bekeken
Bij dat met Coulthard remt hij duidelijk vroeger, en hij kiest niet eens een lijn, hij gaat gewoon in't midden rijden zodat er geen plaats is ... pure arrogantie en geen respect noem ik dat ...
Alonso accelereert, en vertraagt, terwijl MS in volle acceleratie zat ... MS zat met zijn neus in de boite van de Renault ... weer geen sportsmanship ...
Verder even terugdenken aan Brazilie 2003 ... geen gezwaaide vlaggen bij crash van webber ... nuja, niet voor Alonso ... die vliegt er gewoon nog eens tegen een wiel op ...
pak die jonge zijn licensie 1 race af en laat zien dat je er niet mee kunt lachen beste mannen van de FIA
Originally posted by airco
als Alonso remproblemen had is het toch niet meer dan normaal dat hij wat vroeger begint te remmen ipv keer op keer zijn entry in de miki-chicane te missen.
En moest het al zo zijn dat hij een rem-test uitvoerde dan is dat not-done. Maar dan is DC wel de laatste die daarover mag klagen ..... Remember Spa in de regen (2000 ?) en schumi die achterin Coulthard klapt.
als je remproblemen hebt moet je je op je lijn houden, en niet in't midden gaan rijden om iedereen te hinderen ... hopelijk heeft hij nu EINDELIJK zijn lesje geleerd (na Brazilie dit jaar en nu dit) maar ik vrees ervoor
Zalig toch al die discussies. Zoiets had de F1 nodig, eens een incident dat net niet of net wel over de limiet was. En laat het nu net Alonso zijn, die na zijn accident in Sao Poalo al het label roekeloos gekregen had. Eindelijk eens iemand die geen schrik heeft om wat risico's te nemen. Alonso is michien voor de camera's een schuchtere jongen, maar wie weet zal hij wel te lachen toen hij Coulthard voorbij zag glijden.
volgens mij zat hij zich echt een breuk te lachen toen hij Coulthard zag vliegen ... maar zijn maag draaide waarschijnlijk toen hij zat dat zijn startnummer under investigation stond door de Clerck of the Course ...
Zo een acties zie ik liever niet, dan nog liever JPM en MS die zo'n manouvres doen ... de reden is simple ... daar zal niemand bij verongelukken ...
wat als die McLaren de lucht ingaat en in't publiek vliegt ... wat als die McLaren de lucht ingaat en de wind eronder komt en hij op zijn kop valt ... die rolbeugel houdt dat niet, wees daar zeker van ... en DC zen nek zou het ook niet houden ...
Dan wil ik zien of Alonso nog lacht ... Ik word echt misselijk als er rijders zijn met zo'n instelling ... het is Formule 1 en niet F3 ...
Als is hier een gevaarlijk woord op depaddock. Aan de ene kant heb je natuurlijk gelijk, maar volgens mij zal het zover wel niet komen. Coultard zal echt wel geconcentreerd aan het rijden zijn, en zoals je ziet was de reflex er onmiddelijk. Er recht oprijden zoals Villeneuve en ralf in Melbourne (2001?) zou dus niet gebeurt zijn. En de afstand tussen beiden was natuurlijk ook relatief groot. Alonsozal zoiets wel niet doen als Coulthard in z'n slipstream hangt. Ook kon Coulthard wat beter anticiperen, want Alonso reed niet op de ideale rijlijn, dus word er zowiezo vroeger geremd.
Als is hier mss een gevaarlijk woord, maar dit keer is men beter weggekomen als het voorbeeld wat jij gaf van JV en RS ...
Coulthard was duidelijk naar Alonso aan't toerijden ... zoveel afstand was er toch niet tussen die 2 ... en anticiperen met 300 km/h is toch wel moeiljik .. als die voor u op zen rem duwt, zit ge er binne een halve seconde op ... het mag een wonder heten dat DC langs de Renault kwam
Ik spreek me niet uit over de schuldige, maar ik vond het wel knap dat Coulthard hem inderdaad nog heeft weten te vermijden.
De modale chauffeur zou er denk ik wel opgezeten hebben.
Als er niets aan de hand zou geweest zijn hadden ze Alonso zijn wagen ook niet under investigation gezet denk ik ...
kartboyke
01-07-2003, 17:25
Ik heb de wedstrijd niet gezien want ik zat in werchter, maar ik heb zo eens alle posts geleze.
Klopt het dat Alonso voor Coultard zat of was die al aan het dubbelen???
nee zekers hé, dan denk ik toch wel dat Alonso nog steeds doet wat hij wil om zijn positie te verdedige, Coultard is niet meer dan een ander en hij moet maar proberen er voorbij te gaan.
Zolang coultard achter Alonso zit mag Alonso zijn plaats verdedigen, als Coultard ernaast komt dan moet Alonso al wat meer gaan oppassen en als Coultard een deel er voorbij is moet Alonso inhouden of voorbij laten, zo simpel is het denk ik.
Wie rijdt er op dit forum wedstrijden in de gemotoriseerde tak?
Dan weet je zelf goed genoeg dat deze dingen overal gebeuren en dat je het zelf ook doet, rijd maar eens van de ideale lijn af en probeer er maar eens op dezelfde snelheid in te gaan en uit te komen, mij nog niet gelukt hoor. :no:
Originally posted by kartboyke
Ik heb de wedstrijd niet gezien want ik zat in werchter, maar ik heb zo eens alle posts geleze.
Klopt het dat Alonso voor Coultard zat of was die al aan het dubbelen???
nee zekers hé, dan denk ik toch wel dat Alonso nog steeds doet wat hij wil om zijn positie te verdedige, Coultard is niet meer dan een ander en hij moet maar proberen er voorbij te gaan.
Zolang coultard achter Alonso zit mag Alonso zijn plaats verdedigen, als Coultard ernaast komt dan moet Alonso al wat meer gaan oppassen en als Coultard een deel er voorbij is moet Alonso inhouden of voorbij laten, zo simpel is het denk ik.
Wie rijdt er op dit forum wedstrijden in de gemotoriseerde tak?
Dan weet je zelf goed genoeg dat deze dingen overal gebeuren en dat je het zelf ook doet, rijd maar eens van de ideale lijn af en probeer er maar eens op dezelfde snelheid in te gaan en uit te komen, mij nog niet gelukt hoor. :no:
Voila, je kan zoveel uitleg geven als je wilt, feit is ik rijdt op plaats 4 (met of zonder remproblemen speelt geen rol) en Coulthard rijdt op plaats 5, moet ik dan mijn plaats afgeven? Als Coulthard ECHT sneller is ging hij er wel voorbij... maar zoals Coulthard al meerdere malen bewezen heeft maakt die soms de foute keuze om op de foute plaats een inhaalmaneuver te plaatsen...
En dan die uitleg over een verwittiging, sinds wanneer moet je de koersdirektie van de F1 serieus gaan nemen? Hebben in het verleden al meermaals bewezen dat ze der een serieus potje kunnen van maken.
'k Zeg daarmee niet dat hetgeen Alonso deed volledig goed te praten is, maar sommige moeten zulke dingen toch in hun context praten en eens goed kijken naar de race voor je de 1001 reglementen begint boven te halen.
De essentie is toch nog altijd (denk ik toch) dat je in een race iemand moet inhalen voor een plaats te winnen? (of kom ik van mars??)
voor hetzelfde geld kan DC die Renault niet ontwijken, lanceert hij zich, en vliegt hij het publiek in, met X-aantal doden tot gevolg ...
Een beetje overdreven ofzo. Teveel naar driven gekeken... :rolleyes:
Originally posted by yvdp
Een beetje overdreven ofzo. Teveel naar driven gekeken... :rolleyes:
Monza 2000
Melbourne 2001
Originally posted by HHugo
Monza 2001
Melbourne 2002
Le Mans 1955 : 80 doden!
Originally posted by HHugo
Monza 2001
Melbourne 2002
Toen is er geen auto het publiek ingevlogen...
Le Mans 1955 : 80 doden!
Dat is een ezel vergelijken met een goudvis... Totaal anders
Originally posted by yvdp
Een beetje overdreven ofzo. Teveel naar driven gekeken... :rolleyes: NEEENEE
ZEKER NIET TEVEEL NAAR DRIVEN GEKEKEN ...
Denk eens even terug aan die testdag in Silverstone waar ene Ricardo Zonta zelfs tot over de omheining IN de tribune vloog!!!!! Toen ging hij op zen eige tot over de omheining ... was dit tijdens een race gebeurd: X-aantal doden!
Een wagen komt makkelijker over de omheining als hij gelanceert word met 280 km/h, dus neen, niet teveel naar Driven gekeken
Monza 2000=> 1 dode...
Melbourne 2001 => 1 dode...
Crash voorprogramma Suzuka => die cameraman blijft daar bijna dood en de coureur is verlamd!
Zeg mannekes, jullie kunnen er wat van. Als dit, als dat: precies een sirene. :D
Bon voor iedereen die de wedstrijd NIET gezien heeft en voor iedereen die het precies niet meer zo goed weet. Nog eens voor de laaste keer
Incident 1: Alonso vs. DC - bij het ingaan van de laatste bocht voor de rechte lijn, een 6 a 7-tal ronden voor het chicane incident, gaat Alonso plots op de rem, in het midden van de bocht. DC kan met rokende banden maar net ontwijken.
Incident 2: Alonso vs. DC - DC rijdt afwachtend en kan niet onmiddellijk een vuist maken. Bij het naderen van de bewuste chicane, kiest Alonso voor het midden van de baan, voor hen rijdt nog een 'backmarker', DC wil schijnbaar een maneuvre naar rechts doen (om naast Alonso te geraken?) wanneer Alonso duidelijk in de ankers gaat op een eerder moment dan dat ie de hele koers al had gedaan. DC verrast, schiet ernaast en vliegt eraf.
Incident 3: Alonso vs Schumi - Alonso verliest 10 sec. in de laatste 2 ronden op Schumi die in de laatste bocht ineens vlak achter de Spanjaard hangt. Alonso nog even leuk van het gas af en Schumi kan, met rokende banden, een aanrijding maar net vermijden.
Besluiten trek je er zelf maar uit. Alleen hoop ik dat de story Alonso/Briatore waar is. Anders is Alsonso-kid eeen verdraaid slecht verliezer als je het mij vraagt.
ps. Mercedes CLK-LM in Lemans eraf gevlogen (99?) - geen doden :D
Werner333
01-07-2003, 22:36
Incident 2: Alonso vs. DC - DC rijdt afwachtend en kan niet onmiddellijk een vuist maken. Bij het naderen van de bewuste chicane, kiest Alonso voor het midden van de baan, voor hen rijdt nog een 'backmarker', DC wil schijnbaar een maneuvre naar rechts doen (om naast Alonso te geraken?) wanneer Alonso duidelijk in de ankers gaat op een eerder moment dan dat ie de hele koers al had gedaan. DC verrast, schiet ernaast en vliegt eraf.
FA gaat van zijn lijn af om ze te verdedigen, wat zijn volste recht is, en moet bijgevolg iets vroeger remmen. DC moet dat voorzien en niet zoals de eerste de beste rookie denken dat hij nog een kans heeft. Voor mij ligt de fout volledig bij DC.
Trouwens Loontje komt om zijn boontje (of zoiets) remember Spa in de regen?
'Boontje komt om zijn loontje', denk ik, Werner ;)
Dit volledig terzijde...
Werner333
01-07-2003, 22:44
Thx :D :D :D
Originally posted by Werner333
FA gaat van zijn lijn af om ze te verdedigen, wat zijn volste recht is, en moet bijgevolg iets vroeger remmen. DC moet dat voorzien en niet zoals de eerste de beste rookie denken dat hij nog een kans heeft. Voor mij ligt de fout volledig bij DC.
Zoals reeds eerder gezegd. Als je dit eruit haalt, volledig terecht, overschot van gelijk. Maar een race is langer dan 1 incident. Er waren er 3, en dan denk ik van hmmm, geen toeval meer :no: en dan komt ook n° 2 in een ander daglicht te staan.
Hij remt vroeger, maar zeggen dat het een braketest is, is complete onzin. Hij remde tussen de twee laatste afstandsborden, waar dat iedereen remt.
euh, oei, ik moet naar de verkeerde koers gekeken hebben. Ik wist niet dat de regen met bakken naar beneden kwam afgelopen zondag. :rolleyes: Zou ik misschien naar een heruitzending van een andere koers gekeken hebben :confused:
:D :D :D
Originally posted by redje
Hij remt vroeger, maar zeggen dat het een braketest is, is complete onzin. Hij remde tussen de twee laatste afstandsborden, waar dat iedereen remt.
feit is, ze remmen bij 50 meter ... en bij iedere 50 meter staat een afstandsbord ...
dat wilt dus zeggen ... remmen tussen de 50 en de 100 meter ... toch een wat groot verschil hé :confused:
50 meter vroeger remmen is een wereld van verschil
ik heb just de filmkes op dienen site van de finish nog eens bekeken. Ik hou het op het feit dat David gewoon verrast was door het aanzuigeffect dat hij had op Alonso. Dit gecombineerd met ietsje vroeger remmen maakt dat hij zich lelijk mispakte aan het snelheidsverschil.
Van een schandalig manoeuver van Alonso kan je imho niet echt spreken.
Originally posted by airco
ik heb just de filmkes op dienen site van de finish nog eens bekeken. Ik hou het op het feit dat David gewoon verrast was door het aanzuigeffect dat hij had op Alonso. Dit gecombineerd met ietsje vroeger remmen maakt dat hij zich lelijk mispakte aan het snelheidsverschil.
Van een schandalig manoeuver van Alonso kan je imho niet echt spreken.
Als we het blijven beschouwen als een alleenstaand feit, dan zwijg ik erover.
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/images/smilies/headshake2.gif http://www.automotiveforums.com/vbulletin/images/smilies/sleeping.gif
feit is, ze remmen bij 50 meter ... en bij iedere 50 meter staat een afstandsbord ...
dat wilt dus zeggen ... remmen tussen de 50 en de 100 meter ... toch een wat groot verschil hé :confused:
50 meter vroeger remmen is een wereld van verschil
Hij remde ongeveer op dezelfde plek als waar Kimi remde in de kwalificatie, maximum een 15-20 meter verschil.
15-20 meter ...
AK zen column op F1 world ... blijkbaar maken die 20 meter een wereld van verschil
<i>Toen was het aan mij. Ik rijd uit de box en begin aan mijn opwarmronde. Toen de banden op temperatuur begonnen te komen, voerde ik het tempo op om in mijn ritme te geraken. Voor de laatste bocht van mijn opwarmronde begon mijn rechter been enorm te trillen. Ik kreeg het gewoon niet onder controle. Maar nu moest het gebeuren. Met een trillend been in 6de versnelling kwam ik de startlijn voorbij met een snelheid van +/- 300 km/h. Nu kwam het aanremmen voor de eerste chicane. Mijn been trilde zo erg dat ik besliste om een 20 tal meter te vroeg te remmen. Enkel uit schrik dat het niet meer zou lukken. Het gevolg was dat ik 20 meter voor de bocht al de snelheid had die ik moest hebben om in te sturen. “klote, hier gaat mijn goede ronde al” was het eerste wat in mij opkwam. Nu had ik toch niets meer te verliezen en de stress was ook weg. De rest van de ronde verliep perfect, met als resultaat een 3de tijd in de “superpole”. Ik mocht dus als 3de starten in mijn eerste wedstrijd op internationaal niveau. Iedereen in mijn omgeving was enorm tevreden. Ikzelf had hiervoor getekend hadden ze mij dit vooraf gezegd. Maar in de eerste bocht had ik 4 tienden verloren en indien dit niet was gebeurd stond ik op pole. <i>
In tijden maakt da verschil, maar DC moest zelf goed beseffen dat ze vlak bij de remzone waren, dus had hij wel kunnen verwachten da Alonso ging remmen.
Werner333
03-07-2003, 17:07
Als we het blijven beschouwen als een alleenstaand feit, dan zwijg ik erover.
Heb de zaak nog eens bekeken.
Er is idd een opeenstapeling van dingen van de kant van Alonso.
Wat niet wegneemt dat DC het beter had moeten inschatten.
Heb de zaak nog eens bekeken.
Er is idd een opeenstapeling van dingen van de kant van Alonso.
Wat niet wegneemt dat DC het beter had moeten inschatten.
volledig akkoord :)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.