PDA

View Full Version : Ken Tyrell Overleden


TiBo
25-08-2001, 10:42
Ken Tyrrell, the former chief of British Formula One
team Tyrrell and the man who discovered Scottish racing legend Jackie Stewart, has died on Saturday morning, his family have announced.

Tyrrell died from illness in the early hours of Saturday morning, a spokesman for the family said from the family home in Surrey. He was 77.

Jackie Stewart, the former triple world champion, said he was "deeply saddened" by the death of the man considered a legend in Formula One circles.

Tyrrell helped to discover a number of British and foreign racing talents throughout his distinguished career.

Bron: F1Racing.net

Mario
26-08-2001, 10:17
Toch wel straf dat hier nog niemand op gereageerd heeft.

Maar ja, Ken Tyrrell behoort dan ook tot een compleet ander tijdperk en spreekt nu natuurlijk totaal niet meer aan en het verleden, da's toch maar overtollige ballast...

Voor mij persoonlijk betekende Tyrrell ook niet echt veel, want toen ik het ben beginnen volgen ('85) was het min of meer een team uit de achterhoede. Er kwam nog een opflakkering vanaf '89 met Jean Alesi en in mindere mate Stefano Modena, maar dat was het dan. Vond het wel jammer dat het toen niet verder in opwaartse lijn is gegaan.

Voor de rest staat Tyrrell bij mij synoniem voor de unieke P34. Heb het wel altijd jammer gevonden dat ze zo succesvol waren in hun strijd tegen Lotus (Fittipaldi of Peterson hadden wat mij betreft gerust in '73 wk mogen worden).

Toch wel een van de giganten uit de F1-geschiedenis die gestorven is (kanker las ik ergens). Gisteren toevallig op Grandstand een interview met Jackie Stewart gezien n.a.v. het gebeuren.

Condoleances aan de familie.

airco
26-08-2001, 10:52
HMMMZZZ ik ken hem geeneens!! buiten het feit dat ik kan vermoeden dat hij met het tyrell team wel iets zal te maken hebben gehad!!

airco

Finish
26-08-2001, 11:05
euhm..hij NOEMT Ken TYRELL :D

In ieder geval, ik heb idd niet geantwoord op deze thread hoewel de Tyrells nog vers in mijn geheugen zitten. Namen als Alesi, Katayama, Salo, Verstappen, Takagi, Rosset (!) hebben in z'n wagens gezeten. Toen ik F1 begon te volgen leerde ik Ken Tyrell kennen als de nablijver van de 'oude garde'. 'k Heb destijds ook nog goed om hem kunnen lachen wanneer hij uitspraken deed als 'Jos Verstappen is een uitstekend coureur en moet niet onderdoen voor een Schumacher'.

Toen hij eind '98 het F1-circuis achter zich liet door z'n team te verkopen aan de ietwat té ambitieuze Craig Pollock en z'n poulain Villeneuve leek het dan ook wel alsof met Tyrell het laatste vleugje 'F1-nostalgie' verdween. Ik heb in een uitgave van F1Racing '99 nog een artikel gelezen met foto's van Ome Ken die rustig in z'n zeteltje een door Murray Walker becommentarieerde race zat te bekijken, een pintje bier naast hem, lekker op z'n gemak. Mooi interview over een F1-figuur dat met stille trom uit de F1 ging en in feite min of meer vergeten werd.

Finish
26-08-2001, 16:46
Tyrrell served in the RAF during World War II, then built up a successful timber business in Surrey. His love affair with motorsport began in the 1950s as a driver, but by the end of the decade he was getting a taste for team management. He ran the Cooper-BMC team in Formula Junior, which marked the beginning of his eponymous team.


bron : autosport.com

Tyrell, piloot van de Royal Air Force in W.O.II
WaW ! Die had er een serieuze carrière opzitten.

Sennake
26-08-2001, 18:50
Ik heb nog niet gereageerd omdat ik zaterdag van 's morgens tot 2 uur 's nachts op de 24 uur van Zolder zat, en vandaag de ganse dag op de modelbouwwedstrijd zat waar ik dolgelukkig was omdat ik 7 prijzen in de wacht wist te slepen, met 10 ingeschreven auto's (3 eerste, 3 tweede en 1 derde prijs).
Voor mij is hij één van de grote constructeurs, samen met Colin Chapman, Enzo Ferrari, Jack Brabham en Bruce McLaren (die had iets te maken met McLaren, Airco :D :D :D )
Zijn grootste exploot zijn de 2 titels die hij met Jackie Stewart haalde en zijn fenomenale P34 zeswieler die vriend en vijand met verstomming geslagen heeft!
Het ga je goed Ken, je zal heel wat herinneringen kunnen ophalen met Enzo, Bruce en Colin denk ik...

Mario
26-08-2001, 20:16
Dat gij er niet waart, wist ik Sennake, het was eerder op de jonge garde bedoeld.

Finish
26-08-2001, 20:19
jamaar jamaar ! De jonge garde heeft oftewel 2de zit, oftewel vakantiejob hé ;)

Werner333
26-08-2001, 20:47
Ik was van Zaterdag morgen tot daarjuist, Zondagavond op Zolder voor 24 uur.
De Ken hoort tot de allergrootsten. Altijd meer oog voor talent dan voor geld gehad. Dat werd spijtig genoeg zijn team fataal.:( :( :(
Over de jeugd: Blijkbbaar zitten ze meer op het net dan in hun boeken. Ze kunnen misschien hun F1 geschiedenis eens wat bijschaven i.p.v. te Ut'en of zoiets:D :D :D

Finish
26-08-2001, 21:19
UT über alles !!!

Mark
26-08-2001, 23:21
Ken........last of the Mohicans.......

Die man straalde racen uit.......het ga je goed, ouwe reus

Rallyloverke
27-08-2001, 10:06
Heb geen internet thuis ... Dus ik kon ook niet eerder reageren.

Ook mijn deelneming aan de familie ...

Jan
27-08-2001, 11:40
Ja die Ken, heeft vooral in de seventies geschiedenis geschreven, en wat voor een. Stel voor dat de jeugd toch even die periode erop naslaat en zich niet blindstaart op de laatste 10 tot 15 jaar waar het Tyrrell team het toch met mindere goden moest rooien.
Niet te vergeten: Francois Cévert, een groot talent, maar voortijdig gestorven natuurlijk, heeft eveneens voor dit legendarische team gereden, en Jody Scheckter, en Patrick Depailler, en........
Eigenaardige vaststelling: zolang de bolides blauw van kleur waren en gesponsord door Elf ging het blijkbaar goed.

Groets,

Jan

Sennake
27-08-2001, 17:57
Tja Jan, sponsors haken snel af als het begint te minderen en dan is er weer minder geld om te ontwikkelen wat weer sponsors doet afhaken en je zit in een vicieuze cirkel eh!

Alain
28-08-2001, 12:56
Hmm, toen er Candy op de wagen stond ( Pironi ) en United Colors of Benetton ( Alboreto ) ging het ook nog goed.
Ironisch genoeg is de laatse rijder die een overwinning voor Tyrrell in de wacht sleepte ( Michele Alboreto ) enkele maanden geleden verongelukt :(

Voor alle duidelijkheid : hij HEET Ken Tyrrell en niet hij NOEMT.
Heten : een naam hebben
Noemen : een naam geven

vb. ik heet Guy maar ze noemen me Sennake...

Lambo
06-09-2001, 13:26
Mag ik er jullie op wijzen dat er toch nog "jeugd" is die wel probeert op de hoogte te zijn van wat er voor hun tijd gebeurde. Ik moet zeggen dat ik toch wel stil ben geworden. Het is blijkbaar een bijzonder zwart jaar voor oud-F1 helden... Alboreto, Brambilla, Tyrrell en in mindere mate ook bijvoorbeeld Gabriële Rumi...