PDA

View Full Version : Tip : National Geographic in augustus

Mario
08-07-2003, 14:34
Als ik me niet vergis wordt er in augustus elke vrijdag een programma uitgezonden dat "Seconds from death" heet. Op zich niets bijzonders, maar ik heb de stellige indruk dat een aflevering gewijd zal zijn (geheel of gedeeltelijk) aan het ongeluk van Ayrton Senna.

Dus misschien dat het iemand hier interesseert. Waarschijnlijk zal het ook nog wel worden heruitgezonden.

airco
08-07-2003, 15:47
heb er inderdaad ook al eeb reclame-filmpje van gezien .....

zal wel slechts een gedeelte zijn dat over Senna gaan .. Er komen nog andere gevallen voor.....

Zoals de titel aangeeft onderzoekt het programma wat er gebeurt is in de laatste seconden voor iemands dood.

National Geographic staat toch wel garant voor kwaliteit

laurent
08-07-2003, 16:24
spijtig genoeg bij ons ni op de kabel

RX-7 freakske
08-07-2003, 19:22
Ik vind het toch eigenlijk iets wat ge niet doet. Terug dat ongeval laten zien, zoveel mensen( waaronder ik) zijn bij dat beeld geschrokken. En dan gaan zij dat nog efkes es trug laten zien.
Senna is altijd in mijn ogen een held geweest en dat blijft hij ook!!!!!!!!!!!!

Greetz the little one

yvdp
08-07-2003, 19:37
Dat is dus het mooie aan tv, wil je het niet terugzien, zap je gewoon weg... Simple as that

Mark
08-07-2003, 20:02
Originally posted by RX-7 freakske
Ik vind het toch eigenlijk iets wat ge niet doet. Terug dat ongeval laten zien, zoveel mensen( waaronder ik) zijn bij dat beeld geschrokken. En dan gaan zij dat nog efkes es trug laten zien.
Senna is altijd in mijn ogen een held geweest en dat blijft hij ook!!!!!!!!!!!!

Greetz the little one

Op welke grond zou je zoiets niet mogen laten zien? Dat je er liever niet naar kijkt kan ik heel goed begrijpen. Maar aan het vertonen van die beelden is an sich niets verkeerd.

Ligt er natuurlijk wel eraan hoe ze het presenteren. Als het met respect en eerbied wordt gebracht is er niets mis mee. Mochten ze het op verderfelijke commerciele manier brengen.......... Na de break ziet u de afloop van deze crash.......ja dan dus niet.

Maar NGC is normaal wel een verantwoord kanaal.

airco
08-07-2003, 20:30
NGC kennende zal het wel een analyse worden over hoe en waarom het misging ....

Dit moet imho ook gewoon kunnen. Als je zelf daar niet tegenkan .... kijk dan niet.

Sway Bar
08-07-2003, 21:06
agree airco

Gisteren en vandaag nog gaat het over de submarines. ( Tijdens de koude oorlog).
Echt zeer mooi in beeld gebracht.

Het leukste programma vind ik nog altijd: "bild for the kill"

Obi-Jan
08-07-2003, 23:26
Aan de beelden te zien is dit een serie die al eens onder de naam "Countdown to danger" in Amerika te zien is geweest.

Degenen die interesse hebben kunnen de aflevering over Senna hier downen....

ftp://141.211.234.112/Countdown to Danger - Senna Crash.divx.avi

(Copiëren en in je browser pasten of via anonymous FTP op het IP in de link)

DivX AVI formaat. Serieuze pil wel: >130MB

Jan.
=---

Supra
08-07-2003, 23:32
ik heb die spot ook gezien en ze laten zelfs senna zen dood lichaam op de draagberry zien (in de grindbak).
dat vind ik toch een beetje teveel van het goede(?).

Finish
08-07-2003, 23:42
Ik krijg tegenwoordig meer horror te zien in het dagelijks journaal dan in die spot. En 'medisch' gezien was Senna toen nog niet dood. Het is wel dankzij dit ongeval dat het filmen van gewonde coureurs ontoelaatbaar werd. Daarom bijvoorbeeld ook de lakentjes rond Schumachers' been toen hij in '99 crashte...

yvdp
09-07-2003, 17:02
en bij burti in spa in 2001

Supra
09-07-2003, 22:49
ik heb eens een meganne overkop zien vliegen in de 10 uren een paar jaar geleden(in de vileneuve). toen stonden ze er ook met zwarte doeken rond.

AlainH
11-07-2003, 22:28
Vrijdag 18/07 om 22u op NGC voor de geinteresseerden

Gilles
11-07-2003, 22:31
ik wilde het net ook al posten .... vandaag ging het over een ongeval in een chemische fabriek in India ...

In het voorprogramma voor volgende week sprak met over 'een foute programmering' tijdens de beelden van het ongeval van Senna ...

Was het niet de stuurstang die het begeven had, en het vizier van Senna stond wat open en daardoor kwam een stuk stuurstang ?

Gilles
18-07-2003, 22:06
prog over senna is nu bezig, eerst iets over een vliegtuig ... iedereen die nu op't forum is kan nog overschakelen naar de TV ...

Gilles
18-07-2003, 22:28
vorige keer kondigen ze aan => Volgende week Senna ...
Ik heb niets gezien vandaag :|

sledge
18-07-2003, 22:33
http://www.ngc.tv/prog_august/pic3_ayrtonsenna_a.jpghttp://www.ngc.tv/prog_august/pic3_ayrtonsenna_b.jpg

Gilles
18-07-2003, 23:42
Originally posted by AlainH
Vrijdag 18/07 om 22u op NGC voor de geinteresseerden
Dit zeiden ze vorige week na het programma ... vind het ook maar raar hoor :confused:

yvdp
18-07-2003, 23:54
kan ff niet meer volgen nu... :s wanneer is het programma nu juist? Of is het al geweest?

Gilles
19-07-2003, 16:12
het komt nu volgende week volgens sledge :)

sledge
19-07-2003, 16:14
Originally posted by Gilles
het komt nu volgende week volgens sledge :)

Deze afbeelding komt van de site van NGC zelf.

yvdp
20-07-2003, 22:53
ah, okido, opgeslagen in men gsm'pje :D

yvdp
01-08-2003, 18:01
THE DEATH OF AYRTON SENNA
Vrijdag 1 augustus om 22:00 uur
Ayrton Senna was three times world-champion, winner of 41 Grands Prix and considered to be the greatest motor racing driver of his generation. But in 1994, for no apparent reason, his car slammed into a concrete wall at 192 mph during the San Marino Grand Prix. Millions of people witnessed his death yet the tragedy is still unresolved. Recently the Williams-Renault team released secret telemetry recordings from Senna’s car and this year a controversial third trial for his manslaughter is likely. Watch Senna’s final seconds and find out what caused this catastrophic event.

bron: http://www.ngc.tv/

Sennake
01-08-2003, 22:35
Jawadde, nooit gedacht dat ik zó slecht geïnformeerd had kunnen zijn.

Ik heb dus altijd geloofd dat de stuurstang van Senna's wagen losgekomen was. Klopt dus helemaal niet : de wagen is gewoon van de baan gegaan door gebrek aan grip. Door het feit dat er zo lang achter de pacecar gereden was waren de banden afgekoeld en 4 à 5 mm "gekrompen", wat dan weer leidt een ander fenomeen : de bodemplaat raakt de grond daar waar ze dit in "normale" omstandigheden niet doet, en de wagen verliest zijn grip door 2 redenen : eerst en vooral omdat er geen lucht meer onder de wagen doorstroomt wat alle aerodynamische downforce wegneemt, en verder ook door het "ski-effect" van de bodemplaat op de weg. Ayrton heeft nog bliksemsnel gereageerd door te remmen en tegen te sturen (zo blijkt uit de telemetrie) maar hij had gewoon pech : het voorwiel breekt af en een ophangingspoot doorboort zijn helm. De rest is geschiedenis...

Toch jammer hoe de beste piloot aller tijden zo plots uit de wereld gerukt wordt... Maar ik ben desondanks wel blij dat ik gekeken heb. nu weet ik tenminste hoe de vork in de steel zit.

Sway Bar
01-08-2003, 22:44
Yup een goeie reportage en reconstructie erover.
Leuke beeldje trouwens van circa 10 jaar geleden.
Toch enorm jammer het zo is gegaan voor Senna.

redje
01-08-2003, 22:53
Originally posted by Sennake

Ik heb dus altijd geloofd dat de stuurstang van Senna's wagen losgekomen was. Klopt dus helemaal niet : de wagen is gewoon van de baan gegaan door gebrek aan grip. Door het feit dat er zo lang achter de pacecar gereden was waren de banden afgekoeld en 4 à 5 mm "gekrompen", wat dan weer leidt een ander fenomeen : de bodemplaat raakt de grond daar waar ze dit in "normale" omstandigheden niet doet, en de wagen verliest zijn grip door 2 redenen : eerst en vooral omdat er geen lucht meer onder de wagen doorstroomt wat alle aerodynamische downforce wegneemt, en verder ook door het "ski-effect" van de bodemplaat op de weg. Ayrton heeft nog bliksemsnel gereageerd door te remmen en tegen te sturen (zo blijkt uit de telemetrie) maar hij had gewoon pech : het voorwiel breekt af en een ophangingspoot doorboort zijn helm. De rest is geschiedenis...

Toch jammer hoe de beste piloot aller tijden zo plots uit de wereld gerukt wordt... Maar ik ben desondanks wel blij dat ik gekeken heb. nu weet ik tenminste hoe de vork in de steel zit.
Eindelijk kennen we de waarheid.

sledge
01-08-2003, 22:55

Het blijft nog steeds een veronderstelling van wat er kan gebeurt zijn. Ik heb het gevoel dat er meer potentieel in de reportage zat. Interresante uitleg over earodynamica dat wel, maar ik denk niet dat de reden van het ongeluk daar lag. Waarom? Omdat er nog een x-aantal wagens achter diezelfde safetycar reden. Indien senna's wagen echt als een ski werkte, moet er toch minstens één ander coureur zijn die eenzelfde voorval moet gehad hebben, zelfs maar voor een fractie van een seconde. Het afkoelen van de banden? Kan zijn, maar er werd ronde 6 opnieuw al voluit gegaan...

Rrubinio
01-08-2003, 22:56

De theorie van de grondplaat werd reeds gebruik tijdens het proces in Italië. Vandaar dat iedereen werd vrijgesproken en er niemand werd vervolg voor nalatigheid.

Er werd ook niet te lang achter de pacecar gereden, maar er werd vooral te traag achter de SC (Opel Vectra) gereden.
Na de crash van Senna heeft de FIA voor eigen materiaal gezorgd, die dikke Mercedes is dus geen luxe artikel maar bittere noodzaak.

AlainH
01-08-2003, 22:59
Voor degenen die het niet gezien hebben ( ik dus onder andere :frusty: ), straks om 01u00 herhaling

Sennake
02-08-2003, 00:30
Originally posted by sledge
Interresante uitleg over earodynamica dat wel, maar ik denk niet dat de reden van het ongeluk daar lag. Waarom? Omdat er nog een x-aantal wagens achter diezelfde safetycar reden. Indien senna's wagen echt als een ski werkte, moet er toch minstens één ander coureur zijn die eenzelfde voorval moet gehad hebben, zelfs maar voor een fractie van een seconde.

Tenzij de wagen van Senna op ideale hoogte stond in "normale" omstandigheden, t.t.z. net hoog genoeg om maximale downforce te creëren, zodat hij dan ook de enige was die door het trage rijden achter de pacecar - wat de banden deed krimpen + het zelf op de limiet rijden - wat de hoogte van de wagen ook vermindert (hoe sneller je rijdt, hoe meer downforce, hoe lager je tegen de grond hangt TOT je de grond raakt!) begon te "skiën" en zijn grip totaal verloor.

Ik hecht toch wel een grote waarde aan het wetenschappelijk onderzoek en de uitbating van de telemetrie-gegevens die in dit programma gebruikt werden. Ik denk dat dit wel degelijk de juiste verklaring is. Het stuur was zeker NIET de oorzaak, zoveel is duidelijk!

Obi-Jan
02-08-2003, 01:51
Door het snelle ontladen/laden van de achtervering krijg je ook nog eens het zogenaamde "jacking" fenomeen.

De schokdempers werken het ontspannen van de veren harder tegen dan het opspannen. Als er zich dus een snelle afwisseling van belasting voordoet, zoals hier met dat ketsen van de bodemplaat op het asfalt, komt iedere keer de veer een beetje minder terug dan dat ze ingedrukt werd, waardoor de auto *nog* lager komt te liggen.

Uiteindelijk maakt het niet veel uit of nu het stuur of de bandenspanning aan de oorzaak van de crash lag. 't Is een ongelukkige samenloop van omstandigheden met de voorophanging die er voor gezorgd hebben dat Senna niet levend uit wat zelfs met de autos en veiligheidsmaatregelen uit die periode een overleefbare crash was, is gekomen.

Jan.
=---

A.J.
02-08-2003, 02:32
In reportages in 1994 stond destijds ook vaak het probleem van de "lage bandendruk" te lezen. Een F1 van die periode reed met wat bredere banden dan nu en het waren echte slicks. De banden hadden een heel lage bandendruk als ze koud waren. Door de bandenwarmers die de banden reeds op 80° verwarmen, verhoogt de druk ook een beetje. Als de wagens dus op de grid staan krijgen ze meteen de bandenwarmers terug op de banden om deze druk te behouden. Doordat de safety car in Imola (na de crash van Pedro Lamy die op een stilgevallen wagen gebotst was) reeds in de eerste ronde op de baan kwam waren de banden gewoon warm, maar zeker nog niet heel heet. Achter de safety car konden ze de banden ook niet zo warm houden zoals de banden warmers. Dit temperatuurverlies leidde tot omtrekverlies en de gekende gevolgen.

Jammer dat precies mijn held "MAGIC" Senna slachtoffer werd van deze samenloop van omstandigheden.

Mario
02-08-2003, 08:38
Ik vond het ook een geslaagde reportage. Helemaal geen sensatiezucht en zo en toch onderbouwd met blijkbaar objectieve gegevens. Of het DE waarheid is, zou ik niet durven stellen, maar het klinkt waarschijnlijk. Alleen vraag ik me dan ook af waarom niemand anders met dat probleem geconfronteerd is geworden (misschien combinatie handling Williams en afstelling op het randje ?). 't Was wel nog eens leuk en ontroerend hem nog te horen en zien spreken, ook al was het maar even.

De piloot van de Vectra (een of andere Italiaanse racepiloot) was er zich pijnlijk bewust van dat zijn wagen helemaal niet aangepast was aan de omstandigheden en probeerde voluit te gaan, maar dat kon nooit volstaan. Senna zou naar het schijnt verscheidene malen zijn ongenoegen geuit hebben over het "trage" tempo van de pace car door er een paar keer naast te komen rijden of door bepaalde gebaren. Hij was zich dus bewust van het mogelijke gevaar.

Sennake
02-08-2003, 11:37
Wat er in de reportage ook duidelijk gemaakt werd (en wat ik eigenlijk al intrinsiek wist maar ik heb er verder nooit bij stilgestaan) : Senna was met F1 bezig zoals nog nooit iemand anders vóór hem met F1 bezig geweest was. Hij was voor 100% met zijn sport bezig en stak er al zijn tijd, energie en kennis in. Hij wilde alles van de wagen weten en niets aan het toeval overlaten. Door zijn toedoen is deze toewijding vandaag de dag de "norm" geworden : elke F1-piloot is nu evenveel met zijn sport bezig als destijds Senna.

Het is daarom dat ik "jonge" F1-fans niet echt kan "imponeren" met wat Senna voor de F1 betekende en deed : zij zijn niets anders gewoon, Senna heeft de voortrekkersrol zeer goed gespeeld en na hem volgde iedereen hem willens nillens hierin. Maar de oudere F1-fan (zeg maar degenen die vóór 1994 F1 volgden - daar zal ik met 1965 als eerste F1-volgjaar wel bij zijn :) ) herinnert zich nog maar al te goed de beelden van Senna die nog urenlang na de kwalifs in zijn wagen of in de box vertoefde als de andere piloten al lang "een pint pakken" waren...

Het is dus echt wel vreselijk ironisch dat precies die Ayrton Senna, die niets aan het toeval overliet, moet sneuvelen door een fenomeen dat zuiver aan een toevallige samenloop van omstandigheden te wijten is...

En net zoals Mario heeft het ook mij deugd gedaan om Ayrton nog eens aan het woord te zien, al was het maar voor zijn uniek en sappig Braziliaans-Engels accent dat ik nu al bijna 10 jaar mis...

Gilles
02-08-2003, 12:57
Maar met de oorzaak van zijn dood ... met dat wiel ... daar ben ik het niet mee eens ...

als ik me niet vergis is er een stuk ophanging door een opening in zijn helm naar binnen gekomen en dat zou de oorzaak van zijn verwonding zijn ... ik dacht dat ze ze daar eerder iets zeiden in het genre van: het wiel zat gekneld ...

A.J.
02-08-2003, 13:06
door het feit dat het wiel tussen de wagen en de muur gekneld zat is het wiel in de richting van zijn hoofd gegaan en is een stuk ophanging, dat vast zat aan het wiel, door het vizier gegaan. ik heb destijds een foto gezien van zijn helm en daar was een duidelijk gat te zien in het vizier.

Sennake
02-08-2003, 13:12
Originally posted by A.J.
door het feit dat het wiel tussen de wagen en de muur gekneld zat is het wiel in de richting van zijn hoofd gegaan en is een stuk ophanging, dat vast zat aan het wiel, door het vizier gegaan. ik heb destijds een foto gezien van zijn helm en daar was een duidelijk gat te zien in het vizier.

Het gaat dus wel degelijk om een doorboring van het VIZIER, het (verluchtings)gat in de helm heeft niets te maken met de crash :

http://www.ayrton-senna.com/s-files/picslib/picf3_1.jpg

Mark
02-08-2003, 13:31
Dat desbetreffende is tussen de neus en het oog naar binnen gegaan. Was het nu een centimetertje ofwat hoger geweest dan was het tegen de harde bescherming van de schedel aangekomen.......waarschijnlijk zonder fatale gevolgen. E.e.a. staat goed uitgelegd in het boek van Sid Watkins.

Bam-Bam
02-08-2003, 16:12
Ik vond het ook wel een intressante documentaire, alleen las ik op internet ergens dat deze reportage een soort pleidooi is van het WilliamsF1 team. Ik weet dus niet of het wel zo objectief was als het leek.
Feit is dat indien men nog krachten op de stuurstang heeft gemeten tot aan de muur, de stang dus nog niet gebroken was voor de crash. We weten wel niet of er met die telemetrie geknoeid is. Het verwonderde mij ook hoe soepel die stuurkolom in de demo van Williams was. Nooit gedacht dat die zoveel speling had en ik weet niet of dit tijdens races wel altijd zo is... Ik dacht dat zo'n stuurstang uit het hardste metaal (titanium) vervaardigd was.
Maar goed de theorie over de bandenspanning en een te lage afstelling zou ook wel kunnen kloppen. Alleen verwondert het mij dan net als jullie dat niet meer coureurs in de problemen kwamen en ook waarom Senna er niet al in rond 6 afschoot ipv in rond 7. Het kan natuurlijk altijd dat Senna net een riskante afstelling had, aan kop achter depacecar en dus minder snelheid kon maken, en bovendien op het verkeerde moment een oneffenheid in Tamburello raakt waardoor de wagen op het cruciale moment grip verloor.
Toch heel intressant die reportage en natuurlijk mis ik hem ook nog altijd...Alonso en Montoya zijn voorlopig de enige die mij een beetje doen terugdenken aan Senna, maar daar hebben we dan ook enkele jaren op moeten wachten.

Mario
02-08-2003, 23:01
Ik had ook de indruk dat dit de ideale oorzaak zou zijn voor het Williams-team en dat dit op een pleidooi van hun advocaat leek, waarmee ik niet wil zeggen dat het zo niet gebeurd zou zijn. Frank Dernie zal wel weten waarover hij praat, al was hij lange tijd Williams-ingenieur. Hij zal zijn reputatie wel niet zomaar te grabbel gooien. Hij heeft eigenlijk ook niets betwistbaars gezegd denk ik.

Ook een plezante verrassing om Alboreto nog eens te zien :), nog iemand die naar de eeuwige jachtvelden vertrokken is.

Obi-Jan
03-08-2003, 00:50
Originally posted by Bam-Bam
Ik dacht dat zo'n stuurstang uit het hardste metaal (titanium) vervaardigd was. <snip>

Titanium is het lichtste metaal en veroorzaakt ook mee van het minste wrijving als het langs een ander metaal schuurt. Of het hard is, weet ik zo nog niet niet (chroom-vanadium en cobalt legeringen zijn volgens mij harder). Als plaat kun je het in ieder geval met een guillotine verwerken, net zoals "mild" plaatstaal.

Dan nog hangt de speling door verbuiging van zo'n stuurkolom eerder af van het aantal rollagers/bevestingspunten waar die door loopt dan van het bebruikte material, volgens mij.

Jan.
=---