View Full Version : GP F1 Groot-Brittanië : de race !
Als ik de startgrid zie (en ik heb de kwalifs dus totaal niet gezien, ik heb naar de Tour gekeken) valt me op dat MS weeral op plaats 5 staat, maar dat RB wel de pole pakt.
Daarom deze vraag (en het is dus niet de bedoeling om zout op de wonde te gooien, ik vraag het me gewoon af) : begint MS onder de druk te bezwijken, of is deze mindere prestatie zuiver te wijten aan een samenloop van omstandigheden? Wie de kwalifs gezien heeft zal hierop wel een klaar antwoord kunnen geven vermoed ik?
http://www.depaddock.eu/sennake/startgridgb.jpg
als ik het goed verstaan heb was het door het weer.
Zoals ik kon beoordelen maakte MS verschillende fouten. Hij zat op meerdere plaatsen naast de lijn en zelfs eenmaal helemaal op het gras. En wat dat bezwijken onder druk betreft, dat weten wij toch van hem. Zie de duels tegen Villeneuve, Hill & Hakkinen.
Volgens sommige bronnen stond er op het einde van de kwali's een stevige(re) wind dan in het begin van de sessie. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het een veelbelovende startgrid is.
Beetje balansproblemen op de auto gecombineerd met een beetje te neig geprobeerd om Rubinho te verslaan, denk ik.
Beetje overstuur in Copse nadat hij er bij de eerste partiëel 6/1000sten onder zat en dan bij het uitkomen van Abbey (zeker?) even te wijd en door het stof. Geen snelheid door Bridge en vuile banden voor het Luffield complex en het was naar de knoppen.
Gelijkaardig verhaal voor JPM, eigenlijk. Ongeveer even snel als Ralf in de eerste partiëel, maar veel verloren in Copse en uit het ritme voor de rest van de piste.
Jan.
=---
Die pole van Barichello is wel makkelijk te verklaren...op vrijdag geen tijd, dus zaterdag als eerste op een "groene baan"
M.a.w. Barichello heeft bij wijze van spreken op benzine dampen gereden. FF pole pakkken en de Williams-boys bij de eerste rondes ophouden.......op die manier kan Schumi snr. sneller naar voren komen.............
Alleen had men P4 in gedachte voor Schumi snr. en niet P6
Originally posted by Marshal
Die pole van Barichello is wel makkelijk te verklaren...op vrijdag geen tijd, dus zaterdag als eerste op een "groene baan"
M.a.w. Barichello heeft bij wijze van spreken op benzine dampen gereden. FF pole pakkken en de Williams-boys bij de eerste rondes ophouden.......op die manier kan Schumi snr. sneller naar voren komen.............
Alleen had men P4 in gedachte voor Schumi snr. en niet P6
Dat denk ik niet. Vergeet niet dat Schumacher sneller was dan Barrichello in de eerste sector. Ook heeft Schumacher gezegd dat het op Silverstone echt geen nadeel is om als 2de buiten te moeten komen. Ik weet dat Rubens zijn prestaties de laatste gp's niet denderend zijn, maar om dan meteen na een pole te roepen dat hij op dampen rijd vind ik erover.
En pet af voor Trulli, die meer verdient dan alleen maar de titel 'ploegmaat van Alonso'.
Originally posted by sledge
Ik weet dat Rubens zijn prestaties de laatste gp's niet denderend zijn, maar om dan meteen na een pole te roepen dat hij op dampen rijd vind ik erover.
Met dampen bedoelde ik dus dat Rubens met ontzettend weinig benzine heeft gereden. Waar niets mis mee is, gewoon een kwestie van strategie........
Op zijn engels klinkt dat ook veel mooier: He is running on fumes ;)
Originally posted by Marshal
Met dampen bedoelde ik dus dat Rubens met ontzettend weinig benzine heeft gereden. Waar niets mis mee is, gewoon een kwestie van strategie........
Op zijn engels klinkt dat ook veel mooier: He is running on fumes ;)
Jaja, ik weet wat je bedoeld. Te weinig benzine om op dezelfde strategie te staan als de anderen. (en on fumes staat inderdaad 100 keer beter als op dampen :D )
Ik zie MS toch echt op plaats 5 staan :rolleyes:.
En naast Trulli lijkt Da Matta me de meest sprekende prestatie te hebben neergezet van de eersten.
Speciaal voor Sennake (en voor de anderen die de tour interessanter vonden: )
<a href="http://www.midtown-madness.com/ukf1media/Silverstone_03_Q2_MSchumacher_Runs_Wide.mpg">Schumachers fout</a>
Wederom met dank aan www.ukf1.net en ITV
Schumi moest vroeger niet op de limiet rijden ... hij kon rustig op zijn gemakje kwalificeren en hij wist dat hij de pole had.
Hij kon de race op zijn dooie gemak aanvatten en rustig uitrijden ... althans, de voorbije 3 jaren zo ongeveer ...
maar nu moet hij in de trainingen al de limieten opzoeken om sneller te zijn als de andere wagens in de kwalificatie. Iets wat de Duitser lang niet heeft moeten doen en nu wel blijkbaar wat moeite mee heeft.
Ondanks zijn 1 kleine fout, en een 2de grote fout, nog een vijfde plaats, heb ik niet meer te zeggen als chapeau, sterke ronde.
Jaja, ik weet wat je bedoeld. Te weinig benzine om op dezelfde strategie te staan als de anderen. (en on fumes staat inderdaad 100 keer beter als op dampen :D )
Raar eigenlijk dat we in het Nederlands niet "sappig" over racen kunnen praten. Dat lukt zelfs de Duitsers(*). Zou dat zijn omdat we onbewust buitenlandse zegswijzen overnemen of proberen te vertalen, of ontbreekt ons gewoon de woordenschat?
Jan.
=---
(*) Opm.: ik vind deze een klassieker, van een Duitse RTL commentator over het incident met de exploderende remschijf van HHF: "Der Heinz hat dar 300 sachen 'rauf..." :D :D
Originally posted by Mario
Ik zie MS toch echt op plaats 5 staan :rolleyes:.
Indeed, my dear Watson ;)
(En niet John Watson eh)
Ik heb mijn post aangepast (vandaar dat je opmerking nu misschien onbegrijpelijk wordt voor een late lezer).
Geen probleem, Sennake.
De smiley was trouwens niet voor jou bedoeld, maar voor al de rest die niets had opgemerkt. Collectieve zinsbegoocheling of zo door die verrassend slechte startplaats ? :D
Odertussen een compleet door mekaar gesmeten rijdersveld: Beide Toyota's vooraan, Raikkonen in achtervolging en superveel inhaalmaneuvers...dat dankzij een gek met zelfmoordneigingen. Nuja, wat spektakel af en toe :)
tis inderdaad niet normaal
raikkonen en barrichello goed bezig, mooie inhaalmanoevres
Da Matta ook niet slecht. HIj is weg en blijft voorlopig weg. :)
Even stangen :
is MS een kneusje ? Ik herinner me nog het hoongelach van velen toen Coulthard twee jaar geleden in Monaco rondenlang achter een Arrows bleef hangen. Hier een analoge situatie, maar wel in Silverstone, wat toch een heel verschil is.
Maar gij stanger toch ! ;)
Villeneuve is nooit een makkelijke om voorbij te steken. En tussen beide heren smeult mogelijk nog een vete na.
Het wordt trouwens Barrichello vs Raikkonen voor de overwinning. Barrichello al de hele tijd supersterk bezig, Raikkonen ongelooflijk in de 'verouderde' McLaren. Die MP4/18 is precies echt nog niet nodig.
(en momenteel gaat Rubens Kimi voorbij. Dat wordt dus Rubens op 1)
En Michael Schumacher 'beperkt de schade' tot 1 puntje. Niks verloren :)
Wowa ! Toch nog eens een knappe race gezien, mede 'dankzij' die halve (of hele) gek die de baan opkwam. Gevolg: verschillende inhaalmaneuvers, pitstops, spektakel tot het einde toe!
Conclusie:
Top van Barrichello. Prachtige race, laten we hopen dat hij op dit elan verdergaat. Hij leek me reeds vanaf het begin van dit seizoen ingeslapen, maar nu bewijst hij het tegendeel. Knappe race ook voor de Toyota's, die die engelse gek mogen bedanken.
Raikkonen verspeelt 2 belangrijke punten in z'n strijd om het kampioenschap, maar wint er toch eentje op een nagenoeg onzichtbare Schumacher. Het leek wel of Schumacher en Barrichello van helm gewisseld hadden, deze race :)
TOP:
*Barrichello: Prachtig, mooi, schitterende race, verdiende overwinning na een perfect weekend.
*Raikkonen: buiten dat ene foutje toch mooi 3de in een inferieure McLaren. Is nog altijd titelkandidaat, ook na de 2 dubbels van Williams-BMW
*Montoya: onzichtbaar, maar goed voor een 3de opeenvolgende 2de plaats.
*Trulli: Prachtige race, heeft zwaar moeten balen toen die mafketel de baan opkwam. Anders hadden we hem misschien op het podium gezien.
*Button: Van plaats 20 naar plaats 8. Goed voor 1 puntje. Mooi zo. Over z'n teamgenoot zullen we maar zwijgen.
*Da Matta: De F1-race van z'n leven. Verdient 100% z'n stoeltje voor volgend seizoen bij Toyota.
*Coulthard: Not bad at all. Mooie inhaalmaneuvers. Eerherstel voor de Schot op z'n thuiscircuit.
FLOP:
*R. Schumacher en M. Schumacher: Onzichtbaar. Michael beperkt de schade, Ralf heb ik totaal niet gezien.
*Jaguar: De 'terminators' niet gezien. Buiten die keer dat Pizzonia z'n motor opblies.
*Jordan: Slechter dan slecht. Zelfs Fisico maakt fouten.
*Minardi: Rijden enkel mee om de hoop te vergroten. En daar steekt Stoddart dan z'n geld in ? Hij zou het beter aan mij geven :D
*Sauber: Op de terugweg. Jammer voor Nick, pech voor Heinz-Harald.
*Silverstone-organisatie: O mijn god. Een ontsnapte gek op de baan. Dat moest er nog bijkomen.
Spektakel gezien. Seizoen 2003 heeft gelukkig al seizoen 2002 overtroffen. Meer van dat ! (en dan zonder kamikaze-clowns)
Finish
Originally posted by Finish
Seizoen 2003 heeft gelukkig al seizoen 2002 overtroffen.
dat gebeurde al na Australië hoor
Filmpjes van de race (en van de race-idioot) zijn ondertussen weer te vinden op www.ukf1.net
<snip>
FLOP:
<snip>
*Jordan: Slechter dan slecht. Zelfs Fisico maakt fouten.
Leek mij dat er eerst iets afbrak dat en dat daarna Fisico een uitstapje maakte, maar hij was toch tegen de bierkaai aan het vechten. Ook leuk voor Firman om zijn thuis Grand Prix in zo'n zeepkist te moeten afwerken.
Jan.
=---
Ook opmerkelijk:
Montoya wipt over Ralf in de totaalstand. Hij staat 14 punten achter op Schumacher, 7 op Raikkonen.
En het constructeurskampioenschap ligt ook nog totaal open; Ferrari heeft 10 puntjes voorsprong op Williams, dat zelf 13 punten los staat van McLaren.
We gaan een spannend seizoenseinde tegemoet.
Er zit eigenlijk enige analogie in de F1 waar Schumacher langs alle kanten belaagd wordt en de Tour waar Armstrong hetzelfde lot ondergaat. Voorlopig houden beide heren nog stand, maar voor beiden geldt ook : hoe lang nog?
Enige verschil : Schumi heeft zijn 5 titels al binnen, Lance moet zijn 5e Tour nog winnen...
Het is echter wel dat schumi zijn 5de iets gemakkelijker binnehaalde dan lance dit zou doen hé (moest hij hem dit jaar pakken)
Oneliner
20-07-2003, 23:45
Originally posted by Sennake
Er zit eigenlijk enige analogie in de F1 waar Schumacher langs alle belaagd wordt en de Tour waar Armstrong hetzelfde lot ondergaat. Voorlopig houden beide heren nog stand, maar voor beiden geldt ook : hoe lang nog?
Enige verschil : Schumi heeft zijn 5 titels al binnen, Lance moet zijn 5e Tour nog winnen...
Amaai, ik loop al de gasnen dag met hetzelfde gedachte rond, en ik wilde het nog posten in den thread over de tour.
Iets in de aard van "als Lance de tour niet wint, wordt Schumi niet opnieuiw WK"
Blijkbaar een parallel lopende hersenkronkel dan die van sennake :)
Originally posted by Oneliner
Amaai, ik loop al de gasnen dag met hetzelfde gedachte rond, en ik wilde het nog posten in den thread over de tour.
Iets in de aard van "als Lance de tour niet wint, wordt Schumi niet opnieuiw WK"
Blijkbaar een parallel lopende hersenkronkel dan die van sennake :)
Me tree. Misschien is die gedachte besmettelijk.
met th... nu heb je "ik boom" i.p.v. "ik ook" gezegd.
Jan. :D
=---
ik zou m schumacher niet tot de flops rekenen
bij die tweede pacecar is iedereen gaan 'pitten' (in de pits hé :D) en schumacher zat gewoon vast achter barrichello, vandaar zijn 14de plaats na die procedure, toch mooi tot plaats 4 teruggekomen, mede door enkele mooie inhaalmanoevres, bv op villeneuve, hetgeen ralf niet gelukt is
verder zou ik raikkonen, niet echt tot de tops rekenen. Hij reed namelijk aan de leiding, maar is pas derde geëindigd. Hetgeen toch maar matig is, ondanks enkele mooie inhaalmanoevres.
Montoya, heel sterk gereden. Na de pacecar 12de, en mooi naar voren gereden.
Spijtig van de strategie van Toyota zowel voor panis als en vooral voor da matta. Hetzelfde voor Coulthard, de eerste pacecar kwam voor deze drie heren té vroeg, een paar ronden later en da matta stond op het podium, maar soit ...
Erg genoten, in de formule 1 inhalen is dus wel degelijk mogelijk. Schrap silverstone niet alsjeblieft, hetzelfde voor Francorchamps, laat ons nog liever monaco en hongarije schrappen, want dit beginnen toch gp's te worden, waar inhalen niet mogelijk is! Monaco is voor de teams niet plezant, alhoewel ik wel vind dat het een serieuze charme heeft, maar als racecircuit voldoet het wel niet helemaal meer, hetzelfde wb de accomodatie, maar soit .. vooral hongarije dan maar hé
En schrap in een moeite dan ook Imola.
Originally posted by Obi-Jan
met th... nu heb je "ik boom" i.p.v. "ik ook" gezegd.
Jan. :D
=--- :D :D :p :p T is dan toch opgevallen. :p
Genoten van een GP in normale omstandigheden dwz. zonder crashes, regen, met inhaalmanoevres, geweldig?
De Armstrong-Schumi besmetting heeft nog een slachtoffer gemaakt :D
Dit was zonder twijfel een van de betere races van de afgelopen jaren. Wie zei dat er in F1 niet meer ingehaald wordt? Amai, zoveel aktie, en dat al vanaf het begin van de race en in alle gelederen van het peleton. Top!
De omstandigheden hebben geholpen, maar dat is wel vaker zo bij goeie races. En wanneer gaat Rubinho nu eens ophouden met huilen als ie een race wint. Bij de 7de keer staat ie er nog altijd traantjes weg te pinken. :rolleyes:
Originally posted by Huudo
De Armstrong-Schumi besmetting heeft nog een slachtoffer gemaakt :D
Dit was zonder twijfel een van de betere races van de afgelopen jaren. Wie zei dat er in F1 niet meer ingehaald wordt? Amai, zoveel aktie, en dat al vanaf het begin van de race en in alle gelederen van het peleton. Top!
De omstandigheden hebben geholpen, maar dat is wel vaker zo bij goeie races. En wanneer gaat Rubinho nu eens ophouden met huilen als ie een race wint. Bij de 7de keer staat ie er nog altijd traantjes weg te pinken. :rolleyes:
Voor hem betekent een overwinning nog iets. Heb je gezien hoe hij Senna gedag zei toen hij op het podium kwam?
6de keer Huudo ;) (wat ze zeiden op vrt)
Originally posted by yvdp
6de keer Huudo ;) (wat ze zeiden op vrt)
Sorry, my mistake. Ik dacht dat het er 7 waren. ;)
Voor hem betekent een overwinning nog iets. Heb je gezien hoe hij Senna gedag zei toen hij op het podium kwam?
Gezien ja, maar het moet niet blijven duren he. Dat had hij voor mijn part ook in de auto kunnen doen he. Hij zal wellicht nooit van zijn Senna complex afraken.
Oh well, real men don't cry. Maar ja, ik denk dat dat in deze emo-maatschappij wel geen goede aarde meer vindt.
:Offtopic: Sorry. ;)
Werner333
21-07-2003, 12:48
Originally posted by Maarten
ik zou m schumacher niet tot de flops rekenen
bij die tweede pacecar is iedereen gaan 'pitten' (in de pits hé :D) en schumacher zat gewoon vast achter barrichello, vandaar zijn 14de plaats na die procedure, toch mooi tot plaats 4 teruggekomen, mede door enkele mooie inhaalmanoevres, bv op villeneuve, hetgeen ralf niet gelukt is.
Vind ik ook. MS zat vast door de warboel in de pits. Maar dat hoort er natuurlijk bij. Toch knappe, zij het wat anonieme inhaal race.
verder zou ik raikkonen, niet echt tot de tops rekenen. Hij reed namelijk aan de leiding, maar is pas derde geëindigd. Hetgeen toch maar matig is, ondanks enkele mooie inhaalmanoevres.
Ja de iceman is bijlange zo koel niet als iedereen hem voordoet.
Als je al zijn fouten optelt :rolleyes: Hij kraakt onder het minste beetje druk. Kimi moet nog heel veel bewijzen.
Erg genoten, in de formule 1 inhalen is dus wel degelijk mogelijk. Schrap silverstone niet alsjeblieft, hetzelfde voor Francorchamps, laat ons nog liever monaco en hongarije schrappen, want dit beginnen toch gp's te worden, waar inhalen niet mogelijk is! Monaco is voor de teams niet plezant, alhoewel ik wel vind dat het een serieuze charme heeft, maar als racecircuit voldoet het wel niet helemaal meer, hetzelfde wb de accomodatie, maar soit .. vooral hongarije dan maar hé
Voor mij mag Monaco direct weg.
Raikkonen is nog vrij jong hé. Iedereen maakt in zijn beginjaren fouten, ook MS. Bovendien zal hij zelf die bijnaam niet hebben uitgevonden, maar heeft hij die hoogstwaarschijnlijk aan de pers te danken. Hij heeft zelf al toegegeven dat hij ook angst kent. Ken er niet veel die dat zouden doen, want dan ben je zogezegd een zacht eitje en laat je je van je zwakke kant zien.
In Brazilië is het niet meteen een schande om te wenen. Die mensen zijn gewoon iets emotioneler dan Noord-Europeanen. Bovendien weende hij ook (volgens mij dan toch) om de last die van zijn schouders is afgevallen (nog geen race gewonnen dit seizoen, mensen die aan hem twijfelden). Ook weende hij vorig jaar niet (voor zover ik het mij kan herinneren) toen hij zeges cadeau kreeg.
Die zeges vorig jaar waren vooral te danken aan een superieure Ferrari. Deze zege heeft hij aan zichzelf te danken, na Hockenheim 2000 toch z'n mooiste tot nu toe. Hockenheim was natuurlijk superspeciaal omdat hij daar vanaf de 15de (of 18de?) startpositie vertrok. Hier vertrekt hij van pole, valt hij terug naar plaats 3 én weet hij op een prachtige wijze z'n foutje goed te maken. Op de koop toe eindigt hij deze race voor z'n kopman Schumacher. In Hockenheim 2000 had hij de chance dat Schumacher er bij de start zichzelf en Fisichella uitkegelde, zodat Ferrari als 1 team achter Barrichello stond.
Werner333
21-07-2003, 14:08
Originally posted by Mario
Bovendien weende hij ook (volgens mij dan toch) om de last die van zijn schouders is afgevallen (nog geen race gewonnen dit seizoen, mensen die aan hem twijfelden). Ook weende hij vorig jaar niet (voor zover ik het mij kan herinneren) toen hij zeges cadeau kreeg.
Ik denk dat je het hier correct samenvat, Mario.
.... Hockenheim was natuurlijk superspeciaal omdat hij daar vanaf de 15de (of 18de?) startpositie vertrok. ....In Hockenheim 2000 had hij de chance dat Schumacher er bij de start zichzelf en Fisichella uitkegelde, zodat Ferrari als 1 team achter Barrichello stond. Hij startte vanaf de 18e plaats. En M Schumacher werd door Coulthard aan de kant geduwd waardoor Fisichella tegen M Schumacher opreed. Voorts was de overwinning van Barrichello in Hockenheim zijn eerste GP zege, na 122 GP's gereden te hebben. Dat was een nieuw record dat nu nog altijd stand houdt.
wellicht dat het niemand is opgevallen, maar ik denk er net aan. 1ste ronde, volledige pack dendert slip streament Hangar Straight af. Alonso bij Schumacher, Alonso gaat naar de binnenkant Schumi wijkt uit en duwt Alonso met 1 kant van de wagen het gras in... beide in originele positie door Stowe.
Schumi op zijn best, zoals we hem vroeger kende. Benieuwd wat Brawn hierover te zeggen heeft...
Oneliner
21-07-2003, 22:36
Die actie was mij ook opgevallen Huudo.
Dat vond ik er weer net iets over van schumacher...
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.