PDA

View Full Version : Zijn er teveel race series voor eenzitters??


A.J.
21-07-2003, 11:41
Het is tegenwoordig toch wat met de Formula series. Veel verschillende series maar slechts enkele met een behoorlijk deelnemersveld.

In de jaren '70 en '80 was alles veel duidelijker. Je begon in FFord, Formule Renault of zelfs Formula Opel Lotus met allemaal volle startvelden.Daarna stapte je over in F3 (Duitsland, British F3, Frankrijk of Euro F3). Dan was er Formule 2 wat daarna F3000 werd en dan waren er 25 tot 30 Formule 1 zitjes beschikbaar.
Het was zeer uitzonderlijk als er één van deze series met minder dan 25 à 30 deelnemers zat.
Tegenwoordig zijn er tal van Formule 3 series en tevens een hoop kampioenschappen tussen F3 en F1. Even een opsomming van de diverse kampioenschappen en het aantal deelnemers:

F3 series :
Euroseries : 30 deelnemers OK
British F3 : 26 OK
maar dan : Australie (19) Duitsland(16) Zuid Amerika(17) Italie(16) Spanje(16) Japan(13) Finland(11) F3 Asia(8)

FIA F3000 : 16 wagens tijdens laatste race
Euro F3000 : 14
Renault V6 : 19
World Series by Nissan : 22 (OK)
World Series Light : 14
Formula Nippon : 18

De tijden zijn ooit beter geweest maar volgens mij ligt het vooral aan het feit dat er teveel kampioenschappen zijn.
Ook in de USA was het vroeger beter

IRL : 22 (Indianapolis 33)
CART : 19
Infinity Pro series : 14
Toyota Atlantic : 16
Barber Dodge : 16

Raceboy
21-07-2003, 13:34
Nog vergeten:

Europa:

Formula Palmer (26) gaat dus best wel goed, maar allemaal oude kerels ipv Jonge talenten

Amerika:

Formula Star Mazda (31)

Dus sommige series hebben nog wel succes :)

Werner333
21-07-2003, 14:13
Ik denk dat je als jonge piloot absoluut geen idee hebt welke serie je eigenlijk moet kiezen.
Elk jaar plukken de F1 bonzen wel een talent uit een of andere serie en dan is deze serie plots DE serie.
De situatie vroeger was idd duidelijker.
Wat nu ook meespeelt is het feit dat elke constructeur zijn eigen serie wil. Want als je nog een klasse lager gaat kijken dan al de series die al opgenoemd zijn wordt het echt niet meer te doen.
En dan klagen dat er niet genoeg starters zijn. :rolleyes:

kartboyke
21-07-2003, 15:38
+ de grote budgetten dat er gevraagd worden! :(

Mark
21-07-2003, 17:28
Di verhaaltje geld niet alleen voor eenzitters.........

Maar in de UK zijn goed op weg om tegen de wildgroei van series iets te doen.........

De MSA is voor 2004 een stuk strenger, ze stellen een aantal minimum-eisen, zoniet.....geen licentie. Op dit moment krijgen 30 series geen licentie voor 2004.

Om ff in onze apelandjes te blijven, de markt voor single-seaters in de Benelux heeft enkele jaren rondom de 25 tot 30 stuks gelegen.......maar hee zowel Renault Belgie en Renault Nederland komen op het wonderbaarlijke idee om ieder voor zich een aparte klasse op te richten.

Resultaat: 3 klassen waar een hoop geld wordt weggesmeten......rijders die niet leren racen omdat er te weinig tegenstand is. Heren geldschrapers......oh, sorry ik bedoel management ;)....goe bezig mannen !! Schaamt u allen voor uw kortzichtigheid, eigenwijsheid of hoe je het noemen wilt.

Wie is de dupe? Het jonge talent waar het in eerste instantie allemaal om begon.....

joost
30-07-2003, 08:08
en dan nog de bokkencup....

Baron
31-07-2003, 00:43
A.J. heeft volkomen gelijk. Je kan door het bos de bomen niet meer zien. Vroeger was het inderdaad veel eenvoudiger : minder raceklassen met veel grotere startvelden. De officiële instanties moeten hoogdringend iets doen aan de wildgroei van al die promotieformules. Hier heeft immers niemand baat bij; de grote verliezer is de autosport zelf.
En zoals kartboyke al aangaf: de budgetten die moeten aangebracht worden zijn echt niet meer normaal te noemen. De huidige economische crisis zal helaas niet voor een verbetering zorgen.
Het is dus zeker nodig dat een aantal instanties de koppen eens bij mekaar steken om tot een meer uniforme structuur van promotieklassen te komen.

Raceboy
06-02-2004, 20:03
Schrap die Barber dodge maar in Amerika. Die bestaan dit jaar niet meer. Meer hoop for de toyota atlantic?

Raceboy
01-08-2006, 21:49
Amerika:

Formula Star Mazda (31)


Blijven maar groeien. 150 (!) chassis verkocht. Iedere race starten er 40 wagens.