PDA

View Full Version : SPA 24 Hours - De Kwalificaties


Mistery
25-07-2003, 00:41
Voor Anthony Kumpen en zijn teamgenoten is deze eerste kwalificatiedag zeer goed verlopen. Al in de trainingssessies lieten Kumpen en zijn Chrysler Viper GTS-R nr. 5 blijken dat ze over de goede vorm beschikten. En deze lijn werd doorgetrokken tijdens de avondkwalificaties. Reeds vrij vroeg in de eerste kwalificatie zette Anthony Kumpen een snelle tijd van 2.17.072 op de tabellen. Hij werd hiermee enkel voorafgegaan door twee Ferrari’s 550. Anthony Kumpen was vandaag dus de snelste Belg op de omloop van Spa-Francorchamps. Daarnaast was hij ook de snelste Viper-piloot, de eerste niet-Ferrari en de eerste Pirelli-piloot. Een derde plaats op de voorlopige startgrid van deze etmaalrace stemde tot zeer tevreden gezichten bij Carsport Force One. Morgen om 12.30u staat de ultieme sessie geprogrammeerd, een sessie waarin Anthony Kumpen zeker nog eens het onderste uit de kan zal halen!

De volledige uitslag van de avondsessies :

1 22
GT BMS Scuderia Italia Ferrari 550 Ma 184,273 0 2:15.718
2 23
GT BMS Scuderia Italia Ferrari 550 Ma 0:01.059 182,847 0 2:16.777
3 4
GT Carsport Force One Racing Festina Chrysler Viper 0:01.354 182,453 0 2:17.072
4 15
GT Lister Racing Lister Storm 0:01.565 182,173 0 2:17.283
5 2
GT Konrad Motorsport Saleen S7-R 0:01.955 181,657 0 2:17.673
6 1
GT Larbre Competition Chrysler Viper 0:02.468 180,982 0 2:18.186
7 7
GT Graham Nash Motorsport Saleen S7-R 0:03.144 180,101 0 2:18.862
8 21
GT Care Racing Ferrari 550 Ma 0:03.317 179,877 0 2:19.035
9 6
GT Creation Autosportif Lister Storm 0:03.463 179,688 0 2:19.181
10 9
GT JMB Racing Ferrari 550 Ma 0:04.033 178,955 0 2:19.751
11 24
GT Paul Belmondo Racing Chrysler Viper 0:04.112 178,854 0 2:19.830
12 18
GT Zwaan's Racing Chrysler Viper 0:05.649 176,910 0 2:21.367
13 11
GT Roos Optima Racing Team Chrysler Viper 0:05.930 176,559 0 2:21.648
14 106
G2 Escelsior Chevrolet C5-R 0:06.249 176,162 0 2:21.967
15 5
GT Carpsort Force One Racing Festina Chrysler Viper 0:06.597 175,731 0 2:22.315
16 89
N-GT Team Maranello UK Ferrari 360Mod 0:06.973 175,268 0 2:22.691
17 16
GT Wieth Racing Ferrari 550 Ma 0:07.190 175,002 0 2:22.908
18 25
GT Paul Belmondo Racing Chrysler Viper 0:07.452 174,682 0 2:23.170
19 50
N-GT Freisinger Motorsport Porsche 996GT3 0:07.529 174,588 0 2:23.247
20 103
G2 Darro Motor Racing Seat Toledo 0:07.535 174,581 0 2:23.253
21 52
N-GT JMB Racing Ferrari 360 Mo 0:07.703 174,376 0 2:23.421
22 61
N-GT EMKA Racing Porsche 996GT3 0:07.767 174,298 0 2:23.485
23 88
N-GT Team Maranello UK Ferrari 360Mod 0:08.080 173,919 0 2:23.798
24 17
GT Larbre Competition Chrysler Viper 0:09.162 172,620 0 2:24.880
25 73
N-GT Seikel Motorsport Porsche 996GT3RS 0:09.665 172,023 0 2:25.383
26 53
N-GT JMB Racing Ferrari 360 Mo 0:10.072 171,543 0 2:25.790
27 51
N-GT Freisinger Motorsport Porsche 996GT3 0:10.142 171,460 0 2:25.860
28 77
N-GT RWS Yukos Motorsport Porsche 996GT3 0:10.790 170,702 0 2:26.508
29 57
N-GT Menx Ferrari 360 Mo 0:11.185 170,243 0 2:26.903
30 104
G2 Perspective Racing Mosler MT 900 0:11.411 169,981 0 2:27.129
31 101
G2 Rollcentre Moster MT900 0:11.517 169,859 0 2:27.235
32 74
N-GT Team Eurotech Porsche 996GT3 0:12.060 169,235 0 2:27.778
33 66
N-GT Autorlando Sport Porsche 996GT3 0:12.069 169,225 0 2:27.787
34 75
N-GT Team Eurotech Porsche 996GT3 0:12.145 169,138 0 2:27.863
35 102
G2 AD Sport Porsche 996 0:12.151 169,131 0 2:27.869
36 72
N-GT Seikel Motorsport Porsche 996GT3RS 0:13.274 167,856 0 2:28.992
37 69
N-GT Proton Competition Porsche 996GT3 0:13.990 167,053 0 2:29.708
38 100
G2 Racing Team Belgium Vertigo Streiff 0:14.450 166,541 0 2:30.168
39 67
N-GT Autorlando Sport Ferrari 360 Mod 0:15.675 165,194 0 2:31.393
40 68
N-GT JMB Competition Ferrari 360 Mo 0:16.162 164,664 0 2:31.880
41 117
G3 Land Motorsport Porsche 996GT3 0:16.172 164,653 0 2:31.890
42 113
G3 James Ruffier Porsche 996GT3 0:16.933 163,833 0 2:32.651
43 107
G2 Aero Racing Morgan Aero 8 0:18.022 162,672 0 2:33.740
44 160
G2 Ice Pol Racing Team Porsche 996GT3RS 0:18.748 161,907 0 2:34.466
45 110
G3 Almeras Freres Porsche 996GT3 0:19.420 161,206 0 2:35.138
46 84
N-GT T2M Kaneko Porsche 996GT3 0:21.644 158,928 0 2:37.362
47 105
G2 RTM Porsche 996 0:22.349 158,219 0 2:38.067
48 109
G2 Van Moerkerke Laurent Stealth B6 MKI 0:22.669 157,899 0 2:38.387
49 171
G2 Didier Caradec Porsche 996GTS3RS 0:22.978 157,592 0 2:38.696
50 111
G3 Signa Racing Team Porsche 996GT3 0:27.919 152,833 0 2:43.637
51 115
G3 JMT Racing BMW Z3 0:31.377 149,671 0 2:47.095
52 118
G3 Campus Automobile Lotus Elise 0:33.016 148,217 0 2:48.734
53 126
G2 Zakspeed Chrysler Viper GTSR 6:48.923 045,919 0 9:04.641

Guy
25-07-2003, 01:08
Gelieve wel te noteren dat wagen 109 van Van Moerkerke niet de beruchte Stealth is ! Deze staat of stond wel in de Box met nummers en al, maar donderdag rond het middaguur werd de deelname geweigerd wegens het ontbreken van een FIA-goedkeuring voor de rolbeugel (of zoiets) Daarom werd er overgestapt op een Porsche 996.
Meer info heb ik niet hierrond.

airco
25-07-2003, 07:02
Wat is er met de zakspeed viper gebeurd ? want die staat toch wel extreem slecht

manu
25-07-2003, 07:11
Volgens "AUTOSPORT.BE" zou de Zakspeed-Viper een motorbreuk gehad hebben.

Mistery
25-07-2003, 09:01
Inderdaad, de motor van de Zakspeed Viper werd opgeblazen tijdens de eerste kwalificatiesessie. Dat zorgde voor nogal wat olie op de baan, met als gevolg een rode vlag gedurende 16 minuten...

R@ce@holiC
25-07-2003, 10:05
Originally posted by Mistery
Inderdaad, de motor van de Zakspeed Viper werd opgeblazen tijdens de eerste kwalificatiesessie. Dat zorgde voor nogal wat olie op de baan, met als gevolg een rode vlag gedurende 16 minuten... Dit allemaal in zijn 1e getimede ronde , vandaar die tijd :)

Wel spijtig , ik had wel eens willen zien hoe rap (of traag) die zijn !

Gilles
25-07-2003, 10:19
op Kanaal 2 stond te lezen dat de Lister van Bas Leinders mogelijk geweigerd wordt voor de rest van't weekend omdat hij niet heeft deelgenomen op de verplichte nachttraining...

Pedro Lamy en de zijnen zouden ook niet meer mogen deelnemen ... iemand meer info?

PorscheGT
25-07-2003, 10:34
ik niet maar als dat zo zou zijn verliest spa 2 kanshebbers...

manu
25-07-2003, 10:47
Zowel de Lister Storm nr.14 van Bas Leinders - nog steeds niet hersteld na de zware averij opgelopen in de tweede vrije oefensessie al gevolg van een sortie in de muur van onze landgenoot - als de Zakspeed Chrysler van Mollekens-de Radigues-Lamy (motorbreuk) werden van deze verplichting ontheven. Alvast geen leuke start voor onze toppers, hopelijk blijft het morgen droog wanneer de derde qualifyingsessie wordt verreden.

Ik vermoed dus dat ze wel zullen starten.

karld
25-07-2003, 10:59
RTM-Racing

momenteel 9de G2 .... 46ste algemeen

enkele foto's van onze bolide tijdens de qualifying op http://www.rtm-racing.be via link spa

Klein Venijn
25-07-2003, 12:40
kan men de tijden van de middagsessie ergens live op internet volgen?

PorscheGT
25-07-2003, 15:12
Spa24h Live (http://users.skynet.be/ris/circuit/24hspa)

Mistery
25-07-2003, 16:37
Originally posted by Gilles
op Kanaal 2 stond te lezen dat de Lister van Bas Leinders mogelijk geweigerd wordt voor de rest van't weekend omdat hij niet heeft deelgenomen op de verplichte nachttraining...



De wagen wordt toegelaten tot de wedstrijd, maar Bas Leinders zullen we daar niet aan de start zien. Bas werd op staande voet ontslagen bij Lister, met de vriendelijke doch dringende vraag zich nooit meer in hun omgeving te vertonen... Vrij begrijpelijk, nadat Bas zich eerder bij de Chief van Lister had gemeld met het gezegde dat hij niet alleen de beste Belgische piloot was, maar ook de beste piloot ter wereld... Daarvoor moet je dus echt...euh... kl....aan uw lijf hebben... Zeer aanvaardbaar dus dat men bij Lister officieel afscheid heeft genomen van "Bas uit Bree" .

Vraag is wel of dit geen verdere negatieve gevolgen zal hebben voor de internationale carrière van Leinders. Bas heeft op gelijkaardige manier reeds meerdere malen de deur dichtgekapt bij diverse teams, en de Chief van Lister is nu echt niet de minst belangrijke persoon in de racerij... Basje, met de voetjes op de grond blijven jongen, of anders...blijven zweven, maar daar zal het dan in de toekomst waarschijnlijk ook bij blijven. Jammer voor de belgische autosport, die dankzij de houding van Leinders nogmaals een negatief punt meekrijgt...

Beemer
25-07-2003, 18:54
Originally posted by Mistery
nadat Bas zich eerder bij de Chief van Lister had gemeld met het gezegde dat hij niet alleen de beste Belgische piloot was, maar ook de beste piloot ter wereld... Daarvoor moet je dus echt...euh... kl....aan uw lijf hebben... Zeer aanvaardbaar dus dat men bij Lister officieel afscheid heeft genomen van "Bas uit Bree" .

Hahahaha Limburgse bescheidenheid zeker :)
Goede prestatie van Kumpen!

Bart.Vandecavey
25-07-2003, 21:26
euhm is die wagen van Van Moerkerke niet de RS van JMT?

Mistery
25-07-2003, 21:29
Inderdaad, het is de maagdelijk witte Porsche waarmee Van Moerkerke aan de start komt, maar in de lijsten wordt nog steeds de Stealth aan het startnummer gekoppeld...

Mistery
25-07-2003, 21:59
Originally posted by Mistery
De wagen wordt toegelaten tot de wedstrijd, maar Bas Leinders zullen we daar niet aan de start zien. Bas werd op staande voet ontslagen bij Lister, met de vriendelijke doch dringende vraag zich nooit meer in hun omgeving te vertonen... Vrij begrijpelijk, nadat Bas zich eerder bij de Chief van Lister had gemeld met het gezegde dat hij niet alleen de beste Belgische piloot was, maar ook de beste piloot ter wereld... Daarvoor moet je dus echt...euh... kl....aan uw lijf hebben... Zeer aanvaardbaar dus dat men bij Lister officieel afscheid heeft genomen van "Bas uit Bree" .

Vraag is wel of dit geen verdere negatieve gevolgen zal hebben voor de internationale carrière van Leinders. Bas heeft op gelijkaardige manier reeds meerdere malen de deur dichtgekapt bij diverse teams, en de Chief van Lister is nu echt niet de minst belangrijke persoon in de racerij... Basje, met de voetjes op de grond blijven jongen, of anders...blijven zweven, maar daar zal het dan in de toekomst waarschijnlijk ook bij blijven. Jammer voor de belgische autosport, die dankzij de houding van Leinders nogmaals een negatief punt meekrijgt...

en in navolging hierop het artikel van Peter, verschenen op www.pitstop.tv :

Bas Leinders mag morgenmiddag niet starten in de 24 Uren van Francorchamps. Het startverbod komt van het Lister-team, waarmee Leinders de 24 Uren zou rijden. De Limburger had de Lister in de vrije trainingen zwaar beschadigd.

De crash van Leinders gisteren tijdens de laatste vrije training heeft dus zware gevolgen. Bas mag niet starten van teameigenaar Laurence Pearce.

Leinders: "Dit is de zwaarste ontgoocheling uit mijn loopbaan. Ik maakte een foutje, dat geef ik toe, maar deze beslissing is wel erg drastisch."
"Ik zat spijtig genoeg achter het stuur bij de crash. Het gebeurde bij het insturen van de Source. Een half uur voor aanvang van de sessie had het geregend, maar de baan was al opgedroogd, enkel de kerbstones waren nog wat vochtig. Een Lister is een wagen van Engelse makelij met het stuur rechts, en dat ben ik niet echt gewoon. Bij het remmen kwam ik even op een kerbstone aan de linkerkant van de piste terecht. De wagen brak dadelijk uit en vloog in de muur. De ophanging werd hierbij zwaar beschadigd."

Lister-baas Pearce was bijzonder scherp in zijn kritiek op Leinders. Het is zelfs mogelijk dat de crash nog voor een rechtbank komt.

Pearce: "De man die zich de beste rijder ter wereld noemt, mag nooit meer in een Lister rijden."

Door de crash kon de Lister gisteren en ook vandaag niet deelnemen aan de officiele chronosessies. De wagen zal nu helemaal achteraan starten, dus zonder Bas Leinders. Leinders wordt vervangen door Tom Coronel.

Daarbij nog deze kanttekening. Bij de start van de 24 Uren van Zolder vorig jaar slipte Joyce De Troch op een natte kerbstone in de muur. De Troch werd toen weggehoond ...

Maarten
27-07-2003, 20:48
ik heb vernomen dat het hier niet om die crash ging, maar dat de houding van Bas t.o.v. de teamchef en het team niet door het lint kon ...

een crash kan iedereen gebeuren hé! hij zou zich niet aan de teamafspraken willen houden, en dan kan je met een rijder dus niet veel doen hé!

Scapa
27-07-2003, 20:56
Originally posted by Maarten
ik heb vernomen dat het hier niet om die crash ging, maar dat de houding van Bas t.o.v. de teamchef en het team niet door het lint kon ...

een crash kan iedereen gebeuren hé! hij zou zich niet aan de teamafspraken willen houden, en dan kan je met een rijder dus niet veel doen hé!

Dat verhaal heb ik ook gehoord...

Ik zou zo zeggen goed bezig Bas, je zal er ver mee komen... De beste piloot van de wereld, yeah right :D . En dan in de pers laten uitschijnen dat het louter aan de crash ligt dat ze hem buitensmijten. Man man toch

A.J.
28-07-2003, 00:08
Originally posted by Mistery
en in navolging hierop het artikel van Peter, verschenen op www.pitstop.tv :


Leinders: "Dit is de zwaarste ontgoocheling uit mijn loopbaan. Ik maakte een foutje, dat geef ik toe, maar deze beslissing is wel erg drastisch."
"Ik zat spijtig genoeg achter het stuur bij de crash. Het gebeurde bij het insturen van de Source. Een half uur voor aanvang van de sessie had het geregend, maar de baan was al opgedroogd, enkel de kerbstones waren nog wat vochtig. Een Lister is een wagen van Engelse makelij met het stuur rechts, en dat ben ik niet echt gewoon. Bij het remmen kwam ik even op een kerbstone aan de linkerkant van de piste terecht. De wagen brak dadelijk uit en vloog in de muur. De ophanging werd hierbij zwaar beschadigd."



Ik reed twee weken geleden met een VW Funcup van Belgische makelij met het stuur rechts, maar veel last heb ik er niet van gehad :D