PDA

View Full Version : persbericht voorbeschouwing race 4


P De Sonville
30-07-2003, 01:36
Zolder Touring Cup

VW Golf van Van Rompuy/Buytaert beheerst 2-literklasse

Zondag 3 augustus valt op Circuit Zolder de nationale driekleur voor de start van de vierde wedstrijd van de Zolder Touring Cup.
Meteen ook de laatste koers over vier uren op het Zolderse asfaltlint. De vijfde wedstrijd wordt immers verreden in Francorchamps, terwijl de traditionele seizoensafsluiter op Circuit Zolder (Race Promotion Night) over 10 uren gaat.
Met de vierde wedstrijd op een totaal van zes zijn we dan ook net voorbij halfweg het kampioenschap. Niet wat de puntentelling betreft, want tijdens de Race Promotion Night zijn er immers in navolging van de etmaalraces dubbele punten te verdienen. Deze worden verdeeld na drie uren, zes uren en uiteraard bij het vallen van de finishvlag.

Na de laatste wedstrijd kregen we met US Carworld, First Motorsport en RTM een compleet Porsche-podium, maar de BMW van Belgium Racing deed de beste zaak, en staat autoritair aan de leiding. Even leek het erop dat tijdens het laatste treffen Martens/Schreurs naar hun tweede overwinning op rij fietsten, tot een lekke remleiding de Difiro-Porsche in de muur plantte.
Wat de tussenstand betreft kunnen we stellen dat we een interessante titelstrijd tegemoet gaan. Na drie wedstrijden zagen we reeds drie verschillende winnaars op het ereschavot. Telkens een Porsche, maar doordat deze stuk voor stuk reeds een steek lieten vallen is het momenteel de BMW Compact van Broodcooren/De Coster die de dans leidt in de tussenstand. Regelmaat loont nu eenmaal in de Zolder Touring cup. Door het feit dat er geen schrapresultaten voorzien zijn in het reglement en een klassezege het dubbele opbrengt van een algemene overwinning, kunnen we hier toch spreken van een paar verrassingen als we de algemene tussenstand bekijken. Vooral de derde plaats. Daar prijkt van de VW Golf van Van Rompuy/Buytaert die outstanding is in klasse 4 (-2000cc)
“De grootste eer is hier wel weggelegd voor Jean-Marie Dehaye, die de Golf steeds verder evolueert en hem telkens in optima forma aan de start brengt”, verduidelijk Jack ‘Pirelli’. “Vergeet niet dat deze wagen reeds de 25 Uren Fun




Cup won en tweemaal op het podium Toerisme stond tijdens de laatste edities van de 24 Uren van Zolder. Maar de Clio’s staan uiteraard ook niet stil. Tijdens de laatste wedstrijd moesten we het voetje lichten door koelingsproblemen en moesten we in extremis nog de Clio van Nelissen/Nelissen laten passeren.
Als we alle wedstrijden probleemloos kunnen uitrijden, kunnen we hoog scoren in de eindafrekening”, besluit Jack Buytaert, die er uiteraard voor zorgt dat de Golf steeds is uitgerust met verse sloefjes.
Maar ook de Clio-armada, aangevoerd door Voet/Heyman, Schmook/Ubeda en Nelissen/Nelissen blijven in de buurt hangen van de leiders in klasse 4.
Schmook/Ubeda moeten komende zondag noodgedwongen forfait geven en dat zal voor het Renault-duo een duik in het klassement betekenen.
Voet/Heyman daarentegen zijn met hun twee podiums strijdvaardig.
Dries Heyman: “De Golf bijbenen is gezien de verschil in vermogen utopisch. Wij moeten trachten telkens het podium te bemannen en wachten op een foutje van de concurrentie. Zoveel is duidelijk. En dan is er nog de onderlinge Clio-strijd. Gewoon een wedstrijd binnen de wedstrijd. Prachtig toch”?

Sprinters Cup Zolder

Van Der Sluys neemt de leiding over van Kevers

“Het kan verkeren”, zei Bredero. Het zit Tony Kevers niet mee in het regionaal omloopgebeuren. Nadat de Porsche, die hij deelt met Dehaye behoorlijk gehavend uit de tweede wedstrijd kwam, werd de leider in de tussenstand van de Sprinters Cup Zolder nu geplaagd door een lekke koppakking, waardoor de onfortuinlijke Golfrijder verstek moest laten. Merkgenoot Tony Frans ging met de bloemen lopen en Hondarijder Gerard Van Der Sluys neemt dankbaar de leiding over in de tussenstand.
Bij de Historics bleven de Lotussen van hardrijders Lebeau en François op stal, zodat merkgenoot Peter Govaerts, ondanks een ‘stop and go’ toch nog het laken naar zich kon toehalen. Ondanks dat alles blijven de TVR van John Vandevenne, de Porsche spyder van Corry D’Hooge en de Triumph van Roeland Coumans de top 3 bemannen.