Mistery
04-08-2003, 18:11
De tactiek van Belgian Race Invest wordt beloond !
Het kan geen toeval meer zijn: Belgian Race Invest heeft dit weekend nogmaals laten zien dat ze over een zeer homogeen team beschikken. De twijfel die er was voor de 4de manche van de Touring Cup werd meer dan een uur na de race omgezet in puur feestgedruis. BRI doet een zeer goede zaak wat betreft het kampioenschap. Wat meer is: BRI steekt niet onder stoelen of banken dat ze op de eindoverwinning in klasse 4 mikken! Een dagje om nooit te vergeten, met Dries Heyman in de hoofdrol…
“Het zag er nochtans niet schitterend uit bij de aanvang van dit wedstrijdweekend”, vertelt Dries Heyman. “Het was zelfs überhaupt niet de bedoeling dat ik zou rijden omwille van de zwangerschap van moeder de vrouw. Maar nood breekt wet en we waren weer van de partij.”
Dat het er bij aanvang van het weekend niet al te goed uit zag voor BRI heeft dan weer te maken met de motor van de wagen. Met meer dan 90 uur wedstrijd zonder enige revisie vreesde BRI dat het wel eens slecht zou kunnen aflopen.
“We nemen misschien wel veel risico wat betreft de wagen, maar we moeten ook aan onze budgetten denken. Door het feit dat ik niet alleen insta voor de Clio, maar ook voor de MINI is het soms moeilijk kiezen waar je de euro’s aan besteedt. Ik wist dat verkeerd kon aflopen, maar we namen het risico, zoals we er tijdens de race tientallen pakten”
Tijdens de chronosessie liep het al fout. Al in de eerste 5 ronden gaven zowat alle toeters en bellen in de wagen paraat… De wagen deed heel raar, net of er iets mis was met de elektronica. Door de opkomende warmte was het noodzakelijk om vlug een goede tijd neer te zetten, en men stuurde dan ook Dries Heyman de baan op met een stel nieuwe banden.
Maar tijdens de 2de ronde ging het al bijna mis toen hij in de eerste linkse bocht quasi compleet de controle over het stuur verloor en de Clio bijna tot schroot werd herschapen. Maar Heyman hield het hoofd koel en bleef jagen op die ene goede ronde. 1.52”456”” was de beste tijd na ronde 7 en er werd wijselijk besloten de banden te sparen voor de race. Chris Voet kreeg ook 2 nieuwe Dunlops vooraan en draaide een stevige 1.54”.2.
Met een 14de tijd algemeen en een 2de tijd in de klasse was de BRI-Clio weer mee met de bende van de grote jongens. Enige opschudding was er wel toen de wagens zich naar de piste begaven voor de startopstelling. Niet Chris Voet nam de start, maar wel Dries Heyman, en dit voor het eerst sinds 2 jaar. “Een tactische zet”, aldus de teamchef van BRI. Dries is dit jaar zeer snel met de Clio en bovendien is hij een tacticus van formaat. Terwijl hij aan het rijden is vergelijkt hij alle tijden van zijn concurrenten om snelheid te maken of te minderen. Het was bloedheet zondag. Dus de motor, de versnellingsbak en de banden sparen was dus geen overbodige…”
De eerste 10 ronden waren een boeiend kijkstuk. De Porsches vooraan, gevolgd door enkele BMW’s M3 en dan de snoeihard volgende Clio. Mee met de groten vooraan en vooral : samen met de naaste belagers, zijnde De Lannoy en Buytaert.
Dries Heyman: “De voet ging van het gas in ronde 37 toen ik zag dat Buytaert aan een slakkengang rond het circuit reed. Na 2 ronden zag ik hem staan op het rechte stuk en voor het eerst sinds in rij zag ik een kans op de overwinning. Uitrijden was nu de boodschap, vooral geen fouten maken.”
De rode VW Golf van Adriaenssens – De Lannoy gaf er ook de brui aan en alle wegen lagen open naar een eerste overwinning. Dries Heyman zette de wagen na 2 uur afzien keurig klaar voor Chris Voet die rustig rondjes kon rijden aan een tempo van 1.54, om zo de overwinning binnen te halen. Groot was dan ook de verbazing toen na de pitstop het BRI team terugzakte naar een 4 de plaats in de klasse.
“Kan onmogelijk”, ijsbeerde Heyman, en hij stuurde zijn mannen uit om de oorzaak te zoeken. Hij plaatste een mannetje bij het US Carwold team om alles nauwlettend in de gaten te houden. “Altijd hetzelfde met die mannen”, ging ontelbare keren over zijn lippen. “Altijd na de stops vallen we terug na hen, onmogelijk als je de tijden met elkaar vergelijkt.”
Na 3 uur race lag wagen nr. 58 van US Carworld nog steeds op kop met BRI op de 2de plaats, gevolgd door Sevranckx, die snel naderde op de BRI Clio. Het sein werd dan ook gegeven om het gevecht niet aan te gaan, en de belager voor te laten. Ontsteltennis alom binnen het team maar er was natuurlijk wel een reden waarom deze beslissing werd genomen.
“Het enige juiste verhaal is het volgende: toen Chris overnam van mij verloor hij reeds in zijn 2de ronde het kleine stoelkussentje. Dit kwam tussen de pedalen terecht en geconcentreerde ronden rijden met goede tijden zat er niet in voor Chris. US Carworld lag op dat moment in werkelijkheid een halve ronde voor; zij dachten een ronde en half.
Die mannen maakten de fout om van het gas af te gaan, indien we klacht hadden ingediend tijdens de race dan hadden ze dat nooit gedaan en werden we 2de. Nu gingen ze van het gas en dan gaven we Chris de opdracht om te flirten met de limiet van de wagen. Chris reed seconden per ronde sneller en 2 ronden voor het einde staken we ze voorbij. Tijdens de podiumceremonie zijn we klacht gaan indienen, het transpondersysteem was ergens een ronde vergeten aantikken, volgens ons wel te verstaan. Onze stelling werd juist bevonden door het feit dat we bij het maken van onze pitstop geen ronde kregen aangetikt op de transponder.”
BRI dus op het derde trapje van het podium, maar natuurlijk wisten ze dat ze feitelijk op de hoogste tree hadden moeten staan. Dat verklaarde de gespannen gezichten van de mannen tijdens de fotosessie op het podium, het lachen op dat moment was ver te zoeken.
Twintig minuten na het einde van de wedstrijd kwam het dan het verlossende verdict: BRI op de 1ste plaats en US Carworld op de 2de plaats.
“Juist is juist”, aldus teameigenaar Dries Heyman. “De inzet was vandaag zo groot, dat we wel moesten klacht indienen. Een eerste of een 3de plaats, het is een wereld van verschil qua punten. Ook in de algemene uitslag zijn we niet 9de maar 7de wat ook nog eens 2 punten extra oplevert. Zo komen we aan 6 punten extra ten opzichte van Buytaert en kompanen, en die punten kan je niet elke dag verdienen.”
Zoals je kunt merken is gerechtigheid geschied in klasse 4. En tacticus Heyman…? Die verdween al vrij snel na het bekendmaken van de beslissing van de koersdirectie. Waarschijnlijk hebben de Lokerse Feesten en zijn zwangere vrouw thuis er iets mee te maken…
Het kan geen toeval meer zijn: Belgian Race Invest heeft dit weekend nogmaals laten zien dat ze over een zeer homogeen team beschikken. De twijfel die er was voor de 4de manche van de Touring Cup werd meer dan een uur na de race omgezet in puur feestgedruis. BRI doet een zeer goede zaak wat betreft het kampioenschap. Wat meer is: BRI steekt niet onder stoelen of banken dat ze op de eindoverwinning in klasse 4 mikken! Een dagje om nooit te vergeten, met Dries Heyman in de hoofdrol…
“Het zag er nochtans niet schitterend uit bij de aanvang van dit wedstrijdweekend”, vertelt Dries Heyman. “Het was zelfs überhaupt niet de bedoeling dat ik zou rijden omwille van de zwangerschap van moeder de vrouw. Maar nood breekt wet en we waren weer van de partij.”
Dat het er bij aanvang van het weekend niet al te goed uit zag voor BRI heeft dan weer te maken met de motor van de wagen. Met meer dan 90 uur wedstrijd zonder enige revisie vreesde BRI dat het wel eens slecht zou kunnen aflopen.
“We nemen misschien wel veel risico wat betreft de wagen, maar we moeten ook aan onze budgetten denken. Door het feit dat ik niet alleen insta voor de Clio, maar ook voor de MINI is het soms moeilijk kiezen waar je de euro’s aan besteedt. Ik wist dat verkeerd kon aflopen, maar we namen het risico, zoals we er tijdens de race tientallen pakten”
Tijdens de chronosessie liep het al fout. Al in de eerste 5 ronden gaven zowat alle toeters en bellen in de wagen paraat… De wagen deed heel raar, net of er iets mis was met de elektronica. Door de opkomende warmte was het noodzakelijk om vlug een goede tijd neer te zetten, en men stuurde dan ook Dries Heyman de baan op met een stel nieuwe banden.
Maar tijdens de 2de ronde ging het al bijna mis toen hij in de eerste linkse bocht quasi compleet de controle over het stuur verloor en de Clio bijna tot schroot werd herschapen. Maar Heyman hield het hoofd koel en bleef jagen op die ene goede ronde. 1.52”456”” was de beste tijd na ronde 7 en er werd wijselijk besloten de banden te sparen voor de race. Chris Voet kreeg ook 2 nieuwe Dunlops vooraan en draaide een stevige 1.54”.2.
Met een 14de tijd algemeen en een 2de tijd in de klasse was de BRI-Clio weer mee met de bende van de grote jongens. Enige opschudding was er wel toen de wagens zich naar de piste begaven voor de startopstelling. Niet Chris Voet nam de start, maar wel Dries Heyman, en dit voor het eerst sinds 2 jaar. “Een tactische zet”, aldus de teamchef van BRI. Dries is dit jaar zeer snel met de Clio en bovendien is hij een tacticus van formaat. Terwijl hij aan het rijden is vergelijkt hij alle tijden van zijn concurrenten om snelheid te maken of te minderen. Het was bloedheet zondag. Dus de motor, de versnellingsbak en de banden sparen was dus geen overbodige…”
De eerste 10 ronden waren een boeiend kijkstuk. De Porsches vooraan, gevolgd door enkele BMW’s M3 en dan de snoeihard volgende Clio. Mee met de groten vooraan en vooral : samen met de naaste belagers, zijnde De Lannoy en Buytaert.
Dries Heyman: “De voet ging van het gas in ronde 37 toen ik zag dat Buytaert aan een slakkengang rond het circuit reed. Na 2 ronden zag ik hem staan op het rechte stuk en voor het eerst sinds in rij zag ik een kans op de overwinning. Uitrijden was nu de boodschap, vooral geen fouten maken.”
De rode VW Golf van Adriaenssens – De Lannoy gaf er ook de brui aan en alle wegen lagen open naar een eerste overwinning. Dries Heyman zette de wagen na 2 uur afzien keurig klaar voor Chris Voet die rustig rondjes kon rijden aan een tempo van 1.54, om zo de overwinning binnen te halen. Groot was dan ook de verbazing toen na de pitstop het BRI team terugzakte naar een 4 de plaats in de klasse.
“Kan onmogelijk”, ijsbeerde Heyman, en hij stuurde zijn mannen uit om de oorzaak te zoeken. Hij plaatste een mannetje bij het US Carwold team om alles nauwlettend in de gaten te houden. “Altijd hetzelfde met die mannen”, ging ontelbare keren over zijn lippen. “Altijd na de stops vallen we terug na hen, onmogelijk als je de tijden met elkaar vergelijkt.”
Na 3 uur race lag wagen nr. 58 van US Carworld nog steeds op kop met BRI op de 2de plaats, gevolgd door Sevranckx, die snel naderde op de BRI Clio. Het sein werd dan ook gegeven om het gevecht niet aan te gaan, en de belager voor te laten. Ontsteltennis alom binnen het team maar er was natuurlijk wel een reden waarom deze beslissing werd genomen.
“Het enige juiste verhaal is het volgende: toen Chris overnam van mij verloor hij reeds in zijn 2de ronde het kleine stoelkussentje. Dit kwam tussen de pedalen terecht en geconcentreerde ronden rijden met goede tijden zat er niet in voor Chris. US Carworld lag op dat moment in werkelijkheid een halve ronde voor; zij dachten een ronde en half.
Die mannen maakten de fout om van het gas af te gaan, indien we klacht hadden ingediend tijdens de race dan hadden ze dat nooit gedaan en werden we 2de. Nu gingen ze van het gas en dan gaven we Chris de opdracht om te flirten met de limiet van de wagen. Chris reed seconden per ronde sneller en 2 ronden voor het einde staken we ze voorbij. Tijdens de podiumceremonie zijn we klacht gaan indienen, het transpondersysteem was ergens een ronde vergeten aantikken, volgens ons wel te verstaan. Onze stelling werd juist bevonden door het feit dat we bij het maken van onze pitstop geen ronde kregen aangetikt op de transponder.”
BRI dus op het derde trapje van het podium, maar natuurlijk wisten ze dat ze feitelijk op de hoogste tree hadden moeten staan. Dat verklaarde de gespannen gezichten van de mannen tijdens de fotosessie op het podium, het lachen op dat moment was ver te zoeken.
Twintig minuten na het einde van de wedstrijd kwam het dan het verlossende verdict: BRI op de 1ste plaats en US Carworld op de 2de plaats.
“Juist is juist”, aldus teameigenaar Dries Heyman. “De inzet was vandaag zo groot, dat we wel moesten klacht indienen. Een eerste of een 3de plaats, het is een wereld van verschil qua punten. Ook in de algemene uitslag zijn we niet 9de maar 7de wat ook nog eens 2 punten extra oplevert. Zo komen we aan 6 punten extra ten opzichte van Buytaert en kompanen, en die punten kan je niet elke dag verdienen.”
Zoals je kunt merken is gerechtigheid geschied in klasse 4. En tacticus Heyman…? Die verdween al vrij snel na het bekendmaken van de beslissing van de koersdirectie. Waarschijnlijk hebben de Lokerse Feesten en zijn zwangere vrouw thuis er iets mee te maken…