View Full Version : GP F1 Duitsland - De Race !
Start-crash:
Barrichello, Raikkonen, Firman, Frentzen en Ralf Schumacher eruit.
leuk :D
Serieuze impact voor Raikkonen. Hij gaat eerst mooi voorbij Barrichello, Barrichello moet uitwijken voor Ralf Schumacher en knalt zo tegen Raikkonen aan. In het peloton knalt Firman op de Sauber en sleurt een BAR mee. Situatie nu: Montoya kan voor de zege gaan, Schumacher gaat een gouden zaak doen en met wat chance rijden Verstappen en Kiesa straks nog in de punten :D
Wel vreemd dat er geen rode vlag werd getoond. Nuja, momenteel is terug alles ok...
[update: 14u29]
Stefaan Lammens trekt met de flessenopener een biertje open en schenkt het in. Iemand ook gehoord ? :D
Montoya rijdt op kop en lijkt een makkelijke zege te pakken. P2 wordt een strijd tussen beide Renaults en Schumacher. De overige puntjes vallen binnen het bereik van Coulthard, Button, Da Matta, Panis en Webber.
[update: 14u47]
Alonso gaat even van de baan en laat Schumacher voorbij. Weeral een goede zaak voor Schumacher. Hij krijgt het in de schoot geworpen...Montoya bijna zeker winnaar. Verstappen heeft z'n Minardi aan de kant gezet.
RacingBoy-
03-08-2003, 14:10
Jammer voor Barrichello en Raikonnen. Wel gevaarlijk wat ralfke daar presteerde :)
Schumacher kan nu een schitterende zaak doen :)
http://www.formula1.nl/f1crew/2003/races/duitsland/zondag/images/03duitsland_startcrashraikkonen.jpg
http://www.formula1.nl/f1crew/2003/races/duitsland/zondag/images/03duitsland_startcrashraikkonen4.jpg
http://www.formula1.nl/f1crew/2003/races/duitsland/zondag/images/03duitsland_startcrashraikkonen5.jpg
ferme klapper toch wel...
RacingBoy-
03-08-2003, 15:32
lekke band schumacher, ligt nu op de 7de plaats.
ellendige Bridgestone... :mad: :fight:
Montoya verdiende winnaar
Eh voila, dat was dan weer de GP van Duitsland.
Ferme startcrash, redelijke race met een gedurfd maneuver van Schumacher op Trulli, de boeman in de laatste ronden van de race. Knappe, makkelijke zege van Williams en Michelin. Dikke, dikke pech voor Schumacher. Enige troost is dat Raikkonen niet finishte.
TOP:
*Montoya: Makkelijke race, betere coureur, betere wagen
*Coulthard: beperkt de schade voor McLaren.
*Schumacher: pech, maar hij reed een perfecte race.
*Toyota: beste resultaat tot nu toe. In hun tweede jaar lijken ze best op schema te zitten.
*Renault: is qua competitiviteit de gelijke van McLaren. Trulli is echt geen slecht coureur, maar hij krijgt het altijd hard te verduren. (en moe dat hij was :D Dat komt ervan, als je 3à 4 liter verliest in zo'n race :D)
*Button: slechte kwalificaties, maar toch altijd kanshebber op punten.
*Kiesa: Heeft zich goed gedragen :D
*Stefaan Lammers die z'n bierflesje opentrok en inschonk. Het moment waarop ik spontaan dorst kreeg :D
FLOP:
*Jordan: geknoei. Firman vond z'n rempedaal niet snel genoeg, Fisichella reed de hele tijd testrondjes.
*Sauber: Slecht bezig. Duidelijk op de terugweg.
*Bridgestone: Dé grote verliezer van het weekend. Een mokerslag van Michelin gekregen.
Conclusie: We hebben dit jaar een écht kampioenschap gekregen. Ferrari en Bridgestone krijgen een zware dreun te verwerken. Constructeurs - en rijderskampioenschap liggen met 4 races te gaan nog totaal open.
Zet Walfie maar bij de floppers. Die man mag van mij de volgende GP 10 plaatsen achteruit starten. Exit bridgestone bij Ferrari?
dat zou je gaan denken hé, maar hoe lang hebben die nog een contract?!?
1 M. Schumacher Ferrari 71
2 J.P. Montoya Williams 65
3 K. Räikkönen McLaren 62
4 R. Schumacher Williams 53
5 R. Barrichello Ferrari 49
6 F. Alonso Renault 44
7 D. Coulthard McLaren 41
8 J. Trulli Renault 22
9 M. Webber Jaguar 12
= J. Button BAR 12
11 G. Fisichella Jordan 10
12 C. da Matta Toyota 8
13 H. Frentzen Sauber 7
14 O. Panis Toyota 6
15 J. Villeneuve BAR 3
16 N. Heidfeld Sauber 2
17 R. Firman Jordan 1
-- A. Pizzonia Jaguar 0
-- J. Wilson Minardi 0
-- J. Verstappen Minardi
Constructeurs:
1 Ferrari 120
2 Williams 118
3 McLaren 103
4 Renault 66
5 BAR 15
6 Toyota 14
7 Jaguar 12
8 Jordan 11
9 Sauber 9
-- Minardi 0
Het kampioenschap ligt totaal open :eek:
Een Williams take-over in Hongarije ? (Hou de slaapzak maar al klaar voor deze race)
Schumacher z'n zesde ? Verre van ! Montoya z'n eerste ? Goed mogelijk ! Ik duim alvast ;)
Kiesa was ook enorm voorzichtig, stopt hij in het stadium om de anderen door te laten. Later dan dat heet momentje bij Montoya :eek:
Snelle Japie
03-08-2003, 16:00
Montoya eerste,
AJ, ik kan weeral een BMW t-shirt aandoen, eerst op zaterdag en nu ook nog op zondag :D
Iemand het interview gehoord met Connie Montoya na de finish?
Ze zei heel mooi op de vraag of er gefeest ging worden: "Yeah, he really deserves it" maar dan op een ondeugende manier :D
Die van RTL 5 antwoorden daarop: Montoya zal zich deze avond nog gaan amuseren :D
nog een flop (niet echt met de race te maken) Mc laren die het hun mekaniekers aandoen om met een zwarte overall te werken... ocharme die mannen :D
Ik vind dat de huidige "overmacht" van Michelin een beetje te veel aan Michelin wordt toegeschreven. Kijk eens met wie Michelin een contract heeft:
-Williams-BMW, McLaren-Mercedes en Renault: drie toppers
- Toyota en Jaguar: 2 teams die, o.a. dankzij goede piloten in de lift zitten.
En wie heeft Bridgestone?
- Ferrari : een topper
- Sauber en BAR : met moeite middenmoters
- Jordan en Minardi : ok, ze hebben ook banden nodig, maar daar is dan ook alles mee gezegd. :rolleyes:
Dat de condities een bepaald merk band een voordeeltje bezorgt, tot daar aan toe, maar die blauwe top 6 nu ligt heus niet enkel aan de band.
Jan.
=----
PS.: uitspraak van de race (toen de Renault mechaniekers zich voorbereidden op een pitstop)... "hier komen ze klaar" -Oei, oei, oei... Stefaan toch!! :D
Deze race was zoals ze allemaal mogen zijn
Spektakel, spanning, prachtige duels en ... afgezien van de eerste bocht, niet té veel schade!
spijtig voor webber op het einde
wat mij opviel is dat de 'officiele' teams maw gesteund door een de fabriek serieuze opmars beginnen te maken. Je ziet sauber, bar, jordan, minardi echt niet meer presteren in tegenstelling tot renault, toyota, jaguar (kwali) en drie tenoren!
interessante evolutie
Even ter ondersteuning van Obi-Jan wat cijfermateriaal :) (cursief erbij geschreven) Originally posted by Obi-Jan
Ik vind dat de huidige "overmacht" van Michelin een beetje te veel aan Michelin wordt toegeschreven. Kijk eens met wie Michelin een contract heeft:
-Williams-BMW, McLaren-Mercedes en Renault: drie toppers Respectievelijk 118, 103 en 66 punten. Samen dus al goed voor 287 punten.
- Toyota en Jaguar: 2 teams die, o.a. dankzij goede piloten in de lift zitten. Respectievelijk 14 en 12 punten, samen dus nog eens 26 punten.
Met deze 5 teams haalt Michelin 313 punten.
En wie heeft Bridgestone?
- Ferrari : een topper 120 punten
- Sauber en BAR : met moeite middenmoters Respectievelijk 9 en 15 punten. Totaal van 24 punten.
- Jordan en Minardi : ok, ze hebben ook banden nodig, maar daar is dan ook alles mee gezegd. :rolleyes: Jordan haalt toch nog 11 punten, maar helaas haalt Minardi geen enkel punt binnen voor Bridgestone.
Met 155 punten voor Bridgestone tegenover 313 punten voor Michelin is dus duidelijk te zien dat het verschil niet ligt aan de kwaliteiten van de bandenfabrikanten, te meer omdat ze beiden 5 van de 10 teams bevoorraden.
Dat de condities een bepaald merk band een voordeeltje bezorgt, tot daar aan toe, maar die blauwe top 6 nu ligt heus niet enkel aan de band. Precies, goed gezegd :D
Jan.
=----
PS.: uitspraak van de race (toen de Renault mechaniekers zich voorbereidden op een pitstop)... "hier komen ze klaar" -Oei, oei, oei... Stefaan toch!! :D Die uitspraak is mij jammer genoeg ontgaan :D
YES! 8)
Ralf to Lose Ten Grid Positions in Hungary
German Ralf Schumacher will lose ten grid positions at the Hungarian Grand Prix after the German stewards found him guilty of causing an accident at the start of today's race.
The Williams driver, starting from second place, moved to the left at the start of the event, leaving Ferrari's Rubens Barrichello with no place to go. The Brazilian hit Kimi Raikkonen's McLaren, his car losing three wheels in the high-speed crash that saw all three drivers eliminated from the race.
The drivers were summoned after the race, and the stewards said Ralf was to blame for the accident.
"The stewards of the meeting received a report from the race director which stated that the driver of car no. 4 (R. Schumacher) caused an avoidable collision, contrary to article 53 of the 2003 FIA Formula One Sporting Regulations and the drivers of car numbers 2, 4 and 6 (Rubens Barrichello, R. Schumacher and Kimi Raikkonen) and respective team managers were summoned," the FIA said in a statement.
"Having heard the explanation of each driver and having seen the different camera views of the incident, the stewards conclude that R. Schumacher began to move to his left to obtain a better racing line for the corner. R. Schumacher admitted to paying no attention to the position of the other cars during this manoeuvre.
"The stewards note that it is absolutely clear that R. Schumacher's car made contact with car number 2 (Barrichello), which in turn made contact with car number 6 (Raikkonen). Both drivers of cars number 2 and 6 were caught in a set of circumstances over which they had no control.
The stewards of the meeting impose on the driver of car number 4 (R. Schumacher) a drop of 10 grid positions at the driver's next race, in accordance with article 55(c) of the 2003 FIA Formula One Sporting Regulations. The competitor is reminded of its right to appeal."
It's the second time this kind of penalty is imposed in Formula One. Last year, Sauber driver Felipe Massa received the penalty for an accident at the Italian Grand Prix.
Bron: atlasf1
JPMontoya
03-08-2003, 18:39
de straf voor Ralf is niet meer dan terecht, Ralf moest zijn lijn maar houden. Het wal voor Ralf toch niet veel meer uitmaken. zijn titelkansen zijn voorbij volgens mij.
Originally posted by Obi-Jan
PS.: uitspraak van de race (toen de Renault mechaniekers zich voorbereidden op een pitstop)... "hier komen ze klaar" -Oei, oei, oei... Stefaan toch!! :D
yup, is mij ook opgevallen
dat met da fleske niet...maar da kan ook een glazen flesje frisdrank zijn hé?!
zei hij niet ook iets als: "Hoe gaat David nu de race aftrekken"
:no: hou het proper, hé mannen !
Filmpjes van de race weer te vinden op http://www.ukf1.net/
op http://www.angelfire.com/movies/f1seasons/ vind je dan weer een mooi overzichtje van de race, met op de achtergrond Chicane - Saltwater :D
En bij het bekijken van 1 van die startcrashfilmpjes zie je echt wel dat het Ralf z'n schuld is. Goede beslissing om hem 10 plaatsen terug te zetten. Kijk trouwens ook eens naar 'kip zonder kop' Ralph Firman; hij knalt eerst op Frentzen, gaat de baan af, komt dan terug de baan op en knalt -zonder reden- op Wilson :D
Achteraf toch een chapeau voor Montoya. Die kerel toont zich meer en meer bekwaam om wereldkampioen te worden. Hij moet wel oppassen dat hij zijn f*cking head niet stoot, maar ik zie hem meer kans hebben dan Raikkonen.
Originally posted by Finish
:no: hou het proper, hé mannen !
Filmpjes van de race weer te vinden op http://www.ukf1.net/
op http://www.angelfire.com/movies/f1seasons/ vind je dan weer een mooi overzichtje van de race, met op de achtergrond Chicane - Saltwater :D
hou het proper ... met het commentaar van de VRT mannen ... :D :D :D :D
Montoya kan misschien wel een pakske rijden, maar ik moet hem niet... En dat na z'n camera-incidenten...
Een leuke stand net vóór Hongarije : als Williams daar net zo sterk in de kwalifs voor de dag komt als de laatste weken, en Ferrari net zo slecht, ook wetende dat je in Hongarije niet voorbij kan steken, zie ik de kansen van Montoya echt wel reëel stijgen. Dit is al iets meer dan "wishful thinking" : dit begint er gewoon op te gelijken :)
Voor de niet-Schumacher fans is er trouwens nog een "TOP" eh Finish : Schumachers platte band :D Maar ik begrijp wel dat jij dat zo niet ziet en die er niet bij zet natuurlijk. Kwestie van gezichtspunt :)
Nu ja, hij stond op plaats 6, komt met geluk door die crash en wint wat plaatsen (iedereen die erdoor kwam had evenveel geluk uiteraard, maar ik heb het nu even over Schumi), rijdt een stevige koers (eerlijk is eerlijk) en eindigt met evenveel ongeluk terug op plaats 7. Het lot zal zichzelf in evenwicht willen houden hebben zeker?
In elk geval zijn er nu duidelijk afgebakend 3 titelkandidaten in evenveel teams (Ralf valt wat terug en moet ook nog eens 10 plaatsen achteruit in Hongarije, dus dat wordt hopeloos). Kan het nog spannender? Ik denk dat we stilaan mogen stellen dat wie nu nog uitvalt van de 3, naar zijn titelkansen zal mogen fluiten...
Originally posted by Sennake
Een leuke stand net vóór Hongarije : als Williams daar net zo sterk in de kwalifs voor de dag komt als de laatste weken, en Ferrari net zo slecht, ook wetende dat je in Hongarije niet voorbij kan steken, zie ik de kansen van Montoya echt wel reëel stijgen. Dit is al iets meer dan "wishful thinking" : dit begint er gewoon op te gelijken :)
Da is en blijft wishful thinking. Hungaroring is een circuit waar de Ferrari's gewoon super zijn en dan zeker Schumi. Dus denken dat het verhaal van Duitsland zich zal herhalen is wishful thinking.
DJ Scorpio
04-08-2003, 13:02
Originally posted by Sennake
Nu ja, hij stond op plaats 6, komt met geluk door die crash en wint wat plaatsen (iedereen die erdoor kwam had evenveel geluk uiteraard, maar ik heb het nu even over Schumi), rijdt een stevige koers (eerlijk is eerlijk) en eindigt met evenveel ongeluk terug op plaats 7. Het lot zal zichzelf in evenwicht willen houden hebben zeker?
Zeer flauwe opmerking naar mijn mening. Coulthard is tweede geworden en das ook zeker niet dankzij zijn sterke kwalificatie want als er iemand problemen heeft met het kwalificatiesysteem is het wel Coulthard. Als er anderen crashen dan schuiven degenen die er achter zitten nu eenmaal op, als je kampioen wilt worden moet je op de baan blijven en de finish bereiken.
OK ik ben dan wel een ferrari-fan maar Michaël had goed gevochten en verdiende zijn tweede plaats.
Voor er iemand reageert op mijn opmerking ivm Coulthard, die heeft voor mij zijn tweede plaats ook verdiend, die heeft ook ferm gevochten vooral op het einde van de race.
...en dat het warm was, bewijst deze foto:
http://www.f1racing.nl/photo/upload2/qvnlSzwrEYEGb.jpg
:eek: zelden zo'n uitgeputte foto van Schumacher gezien. Remember Maleisië '99, toen iedereen bekaf op het podium stond, en Schumacher als enige nog lol stond te trappen.
Conditieproblemen ?
Originally posted by Finish
Eh voila, dat was dan weer de GP van Duitsland.
.... Dikke, dikke pech voor Schumacher. Enige troost is dat Raikkonen niet finishte.
....
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze initieel op een 3-stopper stonden, tijdens de race zagen dat ze met een 2-stopper wellicht 2de gingen worden, de strategie dus veranderd hebben, en wisten dat de 3-stop-rubbers het geen lange stint gingen uithouden, toch maar gegokt hebben en Schumi hebben binnengehaald en op 2-stops gezet, en dat het fout is afgelopen. De karkas van de band was gewoon van de zijflanken los gekomen. Typish voor als de band "op" gereden is. De banden die ze gebruikten waren goed voor max. 17-20 ronden, dan moet je dus niet gaan gokken en er meer van verlangen. Pech gehad? Niks van, verkeerd gegokt en de rekening betaald. Het hele voorval bewijst dat Schumi niet alleen onder druk staat, maar gans Ferrari.
Stomme Ralf. Het "had" nog closer kunnen zijn aan de top. Maar goed, zo is het ook wel OK. Sennake heeft gelijk. Diegene van de 3 die nu punten laat liggen, kan het wel schudden.
Originally posted by Huudo
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze initieel op een 3-stopper stonden, tijdens de race zagen dat ze met een 2-stopper wellicht 2de gingen worden, de strategie dus veranderd hebben, en wisten dat de 3-stop-rubbers het geen lange stint gingen uithouden, toch maar gegokt hebben en Schumi hebben binnengehaald en op 2-stops gezet, en dat het fout is afgelopen. De karkas van de band was gewoon van de zijflanken los gekomen. Typish voor als de band "op" gereden is. De banden die ze gebruikten waren goed voor max. 17-20 ronden, dan moet je dus niet gaan gokken en er meer van verlangen. Pech gehad? Niks van, verkeerd gegokt en de rekening betaald. Het hele voorval bewijst dat Schumi niet alleen onder druk staat, maar gans Ferrari.
Ge weet nie op welke strategie ze stonden hé, dus weet ge ook nie of ze fouten gemaakt hebben.
Originally posted by DJ Scorpio
Zeer flauwe opmerking naar mijn mening. Coulthard is tweede geworden en das ook zeker niet dankzij zijn sterke kwalificatie want als er iemand problemen heeft met het kwalificatiesysteem is het wel Coulthard. Als er anderen crashen dan schuiven degenen die er achter zitten nu eenmaal op, als je kampioen wilt worden moet je op de baan blijven en de finish bereiken.
Heb ik iets gezegd over Coulthard of dat hij het wel verdiende dan? Ik stel gewoon vast dat het lot in deze race voor Schumacher zowel gunstig als ongunstig gezind was, en dat hij een quasi nuloperatie doet (6e op de grid, 7e aan de finish) wat het kampioenschap spannend houdt. Als Schumacher in Duitsland 2e wordt is de vogel meer dan waarschijnlijk gaan vliegen, en nu blijft hij in zijn kooi. Meer of minder hoef je daar niet achter te zoeken, ook niet als Ferrari-fan.
En als jij van oordeel bent dat elke overwinning of podiumplaats alleen behaald wordt puur op eigen verdienste, is dat je goed recht. Maar ik zeg dat er vaak een flinke dosis geluk nodig is om een koers te winnen. Wereldkampioen worden doe je wel niet op basis van geluk alleen, maar een race kan beslecht worden door de factor geluk. Ik denk dat ik die conclusie na bijna 40 jaar F1 te volgen vrij goed zou kunnen funderen...
En al wie die in die crash betrokken was (op de veroorzaker na misschien) had pech, en al wie erdoor geraakte had geluk. Dat is nu eenmaal een wetmatigheid in de F1, of zelfs in de autosport in het algemeen. Ik vond het wel eigenaardig dat een crash die 6 van de 20 wagens uit het startveld wegneemt niet gevolgd wordt door een rode vlag... Zeker als er nog 3 titelkandidaten bij betrokken zijn (gelukkig van 3 verschillende merken, zodat je van "favoritisme" niet kan spreken)...
Originally posted by Finish
zelden zo'n uitgeputte foto van Schumacher gezien. Remember Maleisië '99, toen iedereen bekaf op het podium stond, en Schumacher als enige nog lol stond te trappen.
Conditieproblemen ?
De rest was nu ook niet bepaald okselfris meer. :D
Temperatuur was 47 graden aan het asfalt en F1 rijders zitten daar niet ver boven. Geen ideale omstandigheden om U bijna twee uur stevig te gaan inspannen.
Ook een groot verschil tussen dat ge onbedreigt aan de leiding gaat zoals Montoya en dat ge moet knokken voor elke centimeter, zoals Michael en David.
Jan.
=---
Originally posted by redje
Ge weet nie op welke strategie ze stonden hé, dus weet ge ook nie of ze fouten gemaakt hebben.
Klopt, maar de theorie van Huudo werd tijdens de koers toch ook al geopperd door Stefaan Lammens en Marc Goossens, en volgens mij zaten ze er niet ver naast...
Er waren trouwens nog teams die volgens mij van strategie gewisseld hebben, maar de gevolgen waren minder desastreus. Mogelijk omdat ze minder van hun banden gevergd hebben dan Schumacher die nog moest knokken voor zijn plaats...
mjah, denk ook wel dat er van strategie gewisseld is. Bij williams bijvoorbeeld... Of kan iemand mij een andere betekenis geven van dat bord met "switch" op dat aan montoya gericht was?
Originally posted by redje
Da is en blijft wishful thinking. Hungaroring is een circuit waar de Ferrari's gewoon super zijn en dan zeker Schumi. Dus denken dat het verhaal van Duitsland zich zal herhalen is wishful thinking.
"Wishful" in elk geval : ik zou het graag zien gebeuren dus ik "wish" het. "Thinking" ook : aangezien het nog moet gebeuren kan ik er alleen maar aan denken, de feiten zullen pas binnen enkele weken op tafel liggen. Maar of ik zo onrealistisch ben door te denken dat Williams in Hongarije ook sterk voor de dag zal komen? We zullen wel zien zeker? Als er één circuit is dat qua inhaalmaneuvers en bochtenwerk iets of wat te vergelijken is met Hongarije, denk ik in eerste instantie aan Monaco. En wie heeft dit jaar de GP van Monaco gewonnen? Juist ;)
Dat is zeker geen wishfull thinking .... maar eerder realiteitszin ....
Williams heeft een veel beter totaalpakket (wagen + banden) dan eender welke concurrent .... OK, er zullen wel wat circuits zijn waar het iets minder dominant bovenkomt als afgelopen weekend .... maar de kloof zal niet verdwijnen de eerstkomende GP's
Misschien is dit een domme opmerking van mij, maar had Barrichello ook niet wat kunnen remmen toen hij merkte dat Ralf hem begon te sandwichen ?
Dan had hij misschien 1 of 2 plaatsen verloren, maar nog in de race gezeten, net als RS en Raikkonen.
Originally posted by Sennake
"Wishful" in elk geval : ik zou het graag zien gebeuren dus ik "wish" het. "Thinking" ook : aangezien het nog moet gebeuren kan ik er alleen maar aan denken, de feiten zullen pas binnen enkele weken op tafel liggen. Maar of ik zo onrealistisch ben door te denken dat Williams in Hongarije ook sterk voor de dag zal komen? We zullen wel zien zeker? Als er één circuit is dat qua inhaalmaneuvers en bochtenwerk iets of wat te vergelijken is met Hongarije, denk ik in eerste instantie aan Monaco. En wie heeft dit jaar de GP van Monaco gewonnen? Juist ;)
Inderdaad en ook McLaren zal met de MP4/17D wel een woordje kunnen meespreken in Hongaren land. Het wordt nog een keertje écht spannend.
Originally posted by Mario
Misschien is dit een domme opmerking van mij, maar had Barrichello ook niet wat kunnen remmen toen hij merkte dat Ralf hem begon te sandwichen ?
Dan had hij misschien 1 of 2 plaatsen verloren, maar nog in de race gezeten, net als RS en Raikkonen.
Ik denk dat Barricello echt geen kant op kon, zelfs remmen zou geen soelaas gebracht hebben. Hij was hoe dan ook de sigaar.
Originally posted by Huudo
Inderdaad en ook McLaren zal met de MP4/17D wel een woordje kunnen meespreken in Hongaren land. Het wordt nog een keertje écht spannend.
De 18 kan daar echt meedoen, die heeft een goede cokebottleshape, vele beter dan de 17D. En downforce, en liefst zonder luchtweerstand, is wat ge op de Hungaroring nodig is.
Originally posted by Mario
Misschien is dit een domme opmerking van mij, maar had Barrichello ook niet wat kunnen remmen toen hij merkte dat Ralf hem begon te sandwichen ?
Dan had hij misschien 1 of 2 plaatsen verloren, maar nog in de race gezeten, net als RS en Raikkonen. Had hij hard geremd, dan was er iemand op hem gereden.
Originally posted by Sennake
Ik denk dat Barricello echt geen kant op kon, zelfs remmen zou geen soelaas gebracht hebben. Hij was hoe dan ook de sigaar.
Dit is wat Rubinho er zelf van zei:
I am very disappointed. I had nowhere to go at the moment of the accident. I had an average start. I think both Ralf and Kimi took big risks, especially Kimi who went very wide to get past. Ralf moved to the left and gave me nowhere to go. I braked and then I was hit while not making any changes of direction with the steering wheel. A real shame, as today I could have had a good race and a great result.
Hij heeft, volgens hem, dus wel geremd.
Wanneer het hot is aan de top, gebeuren dit soort dingen natuurlijk. 't is aan de marshalls om uit te maken of er strafmaatregelen worden genomen. Niet aan mij. ;)
"Of kan iemand mij een andere betekenis geven van dat bord met "switch" op dat aan montoya gericht was?"
Waarschijnlijk gewoon een teken om het motormanagement te wijzigen: motor wat zuiniger laten draaien (minder toeren enzo, om zo alle risico's te vermijden. De voorsprong was toch meer dan groot genoeg.)
"Ik vond het wel eigenaardig dat een crash die 6 van de 20 wagens uit het startveld wegneemt niet gevolgd wordt door een rode vlag... "
Dat dacht ik eerst ook. Maar als je dan naderhand ziet dat eigenlijk alle gecrashte wagens van het het circuit waren, dat er weinig 'brol' op het circuit zelf lag en dat na een tweetal rondes de safety-car alweer binnenkwam, dan denk ik achteraf gezien wel dat dit een terechte beslissing was.
Op basis van die gegevens wel, de baan was vrij snel opgekuist en "veilig", maar men geeft dan eigenlijk wel een "echte" start voor 14 wagens, waarvan 3 topteams gehalveerd zijn. Ik weet eigenlijk niet of er in het reglement gewag gemaakt wordt van een minimum aantal wagens dat na zo'n incident nog moet kunnen verder rijden, maar ik kan me niet voorstellen dat ze bij een vergelijkbare crash waar bv nog 8 wagens heelhuids uitkomen (vgl met Spa destijds) gewoon de safety-car de baan opsturen en de boel laten rijden. Ergens moet er toch een grens liggen, denk je niet?
Misschien, maar waar trek je die grens dan? Dat is natuurlijk weer de vraag. Maar Spa was natuurlijk wel heel uitzonderlijk en onder compleet andere omstandigheden.
De start is een heel kritiek punt in de race, en er zijn veel risico's aan verbonden. Maar als je ziet dat de baan niet vol brokstukken ligt, en dat de marshalls snel en veilig hun werk kunnen doen, en dat geen enkele piloot medische hulp nodig heeft, waarom zou je dan een herstart geven? Dat nu drie topteams gehalveerd worden, is wel uitzonderlijk. Maar wat als die crash in het middenveld gebeurt, en dat bijvoorbeeld Jaguar, Toyota en Renault gehalveerd worden en dat beide Jordans eruit liggen? Dan krijg je natuurlijk discussies, want waarom zouden die teams dan geen tweede kans mogen krijgen. Daarenboven moet je nog rekening houden met het feit dat R. Schumacher nog in de pits geraakt en daar moet opgeven, dat Frentzen in de pits geraakt en daar opgeeft en dat Wilson pas na x aantal ronden uitvalt (wel te wijten door een geraakte Jaguar bijde start). Er zijn inderdaad 6 slachtoffers van de crash, maar slechts 3 zijn onmiddellijk uitgevallen.
Daarom denk ik dat de koersdirecteur het bij het rechte eind had om een safety-car de baan op te sturen in plaats van een rode vlag te geven.
Originally posted by F1world.be
Juan Pablo Montoyta reed zondag dan wel een saaie race vooraan, achter hem vonden de gevechten plaats. Het gevecht om de 2e plaats was vooral erg spannend, dat ging tussen Schumacher en Trulli, en later Coulthard en Trulli. Trulli was naderhand niet te spreken over de actie van Schumacher.
"Michael kon me inhalen na een manoeuvre dat niet fair is. Mij was altijd verteld dat we niemand mochten inhalen als je met 4 wielen naast de baan lag. Iedereen weet dat, ook Michael. Toen hij terug de baan op kwam liet ik hem genoeg ruimte en ik zei mezelf dat hij me die plaats zou terug geven, maar dat gebeurde niet. Ik wil niet met hem praten, dit moet de FIA maar afhandelen. Flavio zou er over klagen, maar dat was al niet meer nodig."
Het was niet meer nodig omdat Schumacher een lekke band kreeg, vermoedelijk van toen hij Trulli inhaalde.
Staartje zal er wel niet komen ... maar Trulli dwong volgens mij MS toch naast de baan éh :confused:
verkeerde thread, Gilles.
is toch van de GP van Duitsland? :s
Verder ... De look wat in Trulli zijn garagebox hing ... Even gemaild en kwam dit te weten ...
Wat was het leukste moment van Jarno zijn hele weekend? "De grote hoeveelheid ‘good-luck’ look die aan mijn wagen hing bracht me aan het lachen. Ik ben niet echt bijgelovig, maar na wat me dit seizoen allemaal is overkomen begon ik echt te denken dat het ongeluk me achterna holde."
"Zo een in elkaar gevlochten hoopje look bracht Jean Alesi geluk, en zijn vrienden gaven het mij op zijn aanraden. Wel, ik denk dat het werkt", aldus Trulli.
*******************
laatste nieuws: Williams over de geruchten van Gené; dat hij Ralf zou vervangen ... just binnengekomen ... héél erg vaag antwoord ...
Hi Mark,
The following is the only comment we are making at the moment. Please be advised that this is NOT a statement that was issued, it is a general response to any enquiries, such as yours, that we are receiving.
Frank Williams, the BMW WilliamsF1 Team Principal, today (Monday) confirmed that the team will be seeking to appeal the FIA's decision to penalise Ralf Schumacher following the incident at the start of the German Grand Prix.
Frank Williams said, "We fully respect the authority of the FIA, and
acknowledge their responsibility to protect the safety of those involved in the sport. However, we are using the appeal process provided for by the FIA to clarify all of the circumstances surrounding the incident, and the suitability of the penalty imposed."
Dit is de "de DePaddock Prono: GP F1 Duitsland - Hockenheim" thread ;)
Voila, even de handel op de juiste plaats gezet. Doe nu maar verder, Gilles ;)
Wat dat bericht over Gené betreft; het lijkt me nogal grof om Ralf voor de rest van het seizoen vrijaf te geven. Als Williams alles op alles wil zetten voor het kampioenschap, kan dit misschien wel een oplossing zijn, want Gené is zeker niet de slechtste. Maar Ralfke had tot Hockenheim een schitterend seizoen gereden (zonder uit te vallen en bijna altijd in de punten, mét twee zeges). Dat zou toch niet proper zijn van Williams t.o.v. Ralf.
Tis ni tot het einde van het seizoen hé ...
tis maar 1 race ... of het zou maar 1 race zijn ...
Bij nader uitpluizen van het hele boeltje viel mij een belangrijke zin op ... "Bij de eerstvolgende Grote Prijs die de piloot van wagen met startnummer 4 rijdt". Wat dus wil zeggen: Als Ralf de straf nu niet uitzit, zal het de volgende race zijn wat hij WEL rijdt ...
verder nieuws: McLaren heeft nieuwe testrijder onder contract ... Cheng Congfu ofzoiet...
Originally posted by Obi-Jan
Ik vind dat de huidige "overmacht" van Michelin een beetje te veel aan Michelin wordt toegeschreven. Kijk eens met wie Michelin een contract heeft:
-Williams-BMW, McLaren-Mercedes en Renault: drie toppers
- Toyota en Jaguar: 2 teams die, o.a. dankzij goede piloten in de lift zitten.
En wie heeft Bridgestone?
- Ferrari : een topper
- Sauber en BAR : met moeite middenmoters
- Jordan en Minardi : ok, ze hebben ook banden nodig, maar daar is dan ook alles mee gezegd. :rolleyes:
Dat de condities een bepaald merk band een voordeeltje bezorgt, tot daar aan toe, maar die blauwe top 6 nu ligt heus niet enkel aan de band.
Dat de dominantie van Williams bij de Duitse Grote Prijs te danken was aan de banden dat kon de neutrale toeschouwer ook al afleiden. Maar BMW Motorsportdirecteur Mario Theissen drukt het uit in tijdseenheid: "De laatste race bracht het bandenvoordeel ons ongeveer 1 seconde per ronde op."
1 Seconde per ronde ....... Lijkt me ook wel geloofwaardig gezien Mario Theissen er geen baat bij heeft om te overdrijven bij zulke uitspraken ..... De prestatie van zijn BMW wordt er enkel maar geringer op dan.
That's what Theissen said ... :)
nog ietsje ... Nick Heidfeld ... leuke kerel ... wel een beetje 'gemaakte of gedwongen antwoorden' in interviews ...
Stelling nummer 3: "Het chassis: Ferrari of McLaren?"
Ferrari
Stelling nummer 4: "De motor: Ferrari of BMW?"
Ferrari
Stelling nummer 5: "Bridgestone of Michelin?"
Bridgestone
:D
verder ....
Op welke plaats denk je dat Sauber het seizoen zal afsluiten?
"Ik vrees dat het slechts de achtste plaats zal zijn."
Gaan we Nick Heidfeld in de toekomst in een McLaren zien?
"Ik weet het echt niet..."
dat is al wat meer naar de realiteit toe vrees ik.
Ral's uitleg van het incident:
Bij de start heb je geen tijd om aan de anderen te denken. Ik week niet van mn lijn af, dus de anderen hadden tijd genoeg om mij te ontwijken
Originally posted by airco
1 Seconde per ronde ....... Lijkt me ook wel geloofwaardig gezien Mario Theissen er geen baat bij heeft om te overdrijven bij zulke uitspraken ..... De prestatie van zijn BMW wordt er enkel maar geringer op dan.
Ok, pak de Michelin teams morgen die seconde af en ze zijn nog steeds competitief met iedereen op Bridgestone met uitzondering van Ferrari.
M.a.w. het ligt niet alleen aan de banden. Michelin heeft gewoon het gros van de betere teams onder contract.
Jan.
=---
Originally posted by sledge
Ral's uitleg van het incident:
Dat 'em dan maar eens een brilleke gaat kopen.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.