PDA

View Full Version : Hoe houden jullie het hoofd koel tijdens de warme dagen in de auto?

Guido
05-08-2003, 23:34
Toen ik daarstraks naar huis kachelde dacht ik hier ineens aan. Hoe houden jullie het hoofd koel in de wagen op zo'n warme dagen als tegenwoordig?

Lijkt me eens leuk om te pollen.

Mijn ZX'je heeft slechts 68pk, maar wel een aircootje. Mechanisch exemplaar. 't is dus koud of warm, geen fancy temperatur regeling enz, maar wel lekker koel. Als je weet dat de airco zo'n 10% vermogen opslokt is mijn Citroentje niet meer vooruit te branden met de airco op, maar goed liever een beetje rustiger en fris dan snel en bezweet. :cool:

yvdp
05-08-2003, 23:45
ikzelf kan nog niet rijden, maar zusje heeft cabrio dus rijden we daar maar met mee

airco
05-08-2003, 23:46
alles open wat er open kan .....
Radio superhard om boven het windlawaai uit te komen .... en op tijd en stond eens doorrijden op de autostrade om heel wat wind (=koelte) te vangen.

Finish
05-08-2003, 23:46
Mijn pappie tuft nog lekker voort met zijn Renault Safrane, bordeaux-kleur, stoffen zetels, relatief donker interieur, GEEN airco en een ventilatiesysteem dat enkel warme lucht weet te blazen. Op de koop toe laat hij raampjes meestal dicht (lawaai op autosnelwegen enzo..) dus als ik meerijd, waan ik mij meestal in een regelrechte bakoven. Ik heb het hier over temperaturen rond de 30°, maximum was vandeweek al 35°. Dan plak je dus vanonder tot boven op het moment dat je die braadbak uitstapt.

(Trouwens, die Renault Safrane is momenteel 10 jaar oud (:D), en élk onderdeel is er ondertussen al aan vervangen geweest. Ik heb het hier echt over élk onderdeel :D. Daarom beweert mijn pappie dat zijn wagen zo goed als 'nieuw' is....:rolleyes: De medepassagiers zitten bij deze dus wel met de gebakken peren.)

Snelle Japie
06-08-2003, 00:02
Ik heb een Peugeot 205, 3deurs en de achterste klepvenstertjes open, de voorste open en rond bollen en ik moet toegeven, het waait hard maar het is wel fris en als het dan toch te warm is, mijn ouders hebben wel airco dus laat ik mijne in de garage en neem ik de auto van thuis :D Als ge zoiets kunt, merkt ge het ook heel goed in het verbruik van uw eigen voertuig :D

Guido
06-08-2003, 00:08
Originally posted by Finish
De medepassagiers zitten bij deze dus wel met de gebakken peren.)

Zijt ge zeker dat het peren zijn. Sorry maar dit kon ik niet laten. :+

ps. Weet alles over Renaults waar alles al eens aan vervangen is ;)

A.J.
06-08-2003, 00:36
Ik zet bij deze temperaturen niets open. Wel af en toe de verwarming op maximum. Dan wordt het echt heet in de wagen maar het is echt de enige manier om aan vergelijkbare temperaturen te komen van in een racewagen. En dit is niet om te lachen, ik doe dat soms echt !!!

Bart.Vandecavey
06-08-2003, 01:02
Ik heb een cabrio... wel zonder airco...

En nu gebruik ik toch meestal mijn scooter omdat ik anders geen parkeerplaats vind...

airco
06-08-2003, 02:27
Originally posted by A.J.
Ik zet bij deze temperaturen niets open. Wel af en toe de verwarming op maximum. Dan wordt het echt heet in de wagen maar het is echt de enige manier om aan vergelijkbare temperaturen te komen van in een racewagen. En dit is niet om te lachen, ik doe dat soms echt !!!

hmmzzzz Begrijpen kan ik het wel een beetje ..... Vind je het dan niet storend dat je als een vis zwemmende in het zweet uit je wagen komt, wetende dat je misschien nog enkele uren voortmoet in dezelfde kleren ??? Echt smakelijk is het wel niet :)

Sennake
06-08-2003, 07:23
Mijn 200 CDi heeft automatische airco :D
En het zal wel wat vermogen slikken, maar daar heb ik tot nu toe nog maar weinig van gemerkt...

krikke
06-08-2003, 07:32
"Ons" A4-rreke doet het de laatste weken beter dan onze frigo. Met temperaturen rond de 18 graden is het heerlijk om er eens mee rond te tuffen...
Bij het uitstappen krijg je dan wel de "slag van den hamer", maar die airco is in elk geval goed gerief... :D

DJ Scorpio
06-08-2003, 07:35
Heb een klimaatregeling in de wagen en tis een passatje met redelijk wa PK's dus ik merk daar gelukkig niet veel verschil in vermogen en als het meer zou verbruiken dan is da nog nie zo erg want tis een firmawagen met tankkaart. Dus enkel de baas wordt daar een beetje armer van :D

bart VDB
06-08-2003, 07:38
Mijn wagen heeft ook automatische airco. :D
Gisteren was ik even weg met de cabrio van mijn vrouw met gesloten dak, maar open raampjes. Het dak open was veel te heet met de zon recht op mijne 'bol'. Sommige verklaarde mij wel zot. :confused: Zo een weer en dicht rijden met een cabrio.

FleaBite
06-08-2003, 07:42
Ik zal in september mijn eigen wagen hebben (mijn eerste :) ), en die zal een electronische klimaatregeling hebben

NGT Racing
06-08-2003, 08:47
Ik heb een aircooje maar zet hem bij dit weer op 22 graden,
anders loop ik een hele zomer met een snotvalling rond,
als ik vaak in en uitstap word ik een beetje mottig van de temperatuursverschillen.

Gilles
06-08-2003, 11:46
wij doen het zo => http://users.pandora.be/airco/airco.gif

R@ce@holiC
06-08-2003, 11:46
De vervangwagen : 525d => klimaatregeling => 16° :)

Ma haar ottoke : R5 => vensterkes open , wat volgens het boekske ook ?groot? vermogenverlies inhoud :(

yvdp
06-08-2003, 12:29
Originally posted by Sennake
Mijn 200 CDi heeft automatische airco :D
En het zal wel wat vermogen slikken, maar daar heb ik tot nu toe nog maar weinig van gemerkt...
mijn vader zen e220 heeft zelfs airco in de stoelen ;) Is wel een oude e220, niet de nieuwste versie dus

Mark
06-08-2003, 12:31
Originally posted by FLAT6

als ik vaak in en uitstap word ik een beetje mottig van de temperatuursverschillen.

Dat verbaast me niks zeg, als "expert" zou ik het volgende advies willen meegeven: maximaal 5 graden terugkoelen t.o.v. de buitentemperatuur. Zowel voor auto, thuis of op kantoor.

Dan komt die spreekwoordelijke klap van de hamer wat minder hard aan. :)

Tja veel mensen willen teveel koelen, dat is op de eerste plaats niet gezond, werkt vermoeiend op het lichaam en kost bakken met energie.

Zelf maak ik nauwelijks gebruik van de airco in auto's, gewoon raampje open. Levenstijl aanpassen, beetje rustiger aan enzo en dan zijn deze temperaturen best te doen.

speedkicks
06-08-2003, 12:59
Ik heb niet zozeer last van de temperatuur in de wagen. (zonder airco en open dak).
Ik heb veel meer last van de bij dit weer schaars geklede jonge dames die ik overal tegenkom. :D

Mark
06-08-2003, 13:04
Originally posted by speedkicks

Ik heb veel meer last van de bij dit weer schaars geklede jonge dames die ik overal tegenkom. :D

Nou, ik ervaar dat niet als last :D, behalve mijn nek........die heeft daar wel weer last van..........van het omkijken naar jeweetwel :D :D

yvdp
06-08-2003, 13:05
ik heb daar geen last van hoor ;)

FastFons
06-08-2003, 13:12
Antraciet golfke uit 83, airco heeft hij helaas niet maar gelukkig wel een open dak. Net als de audi 100 van men ouders. Gelukkig heeft men pa zen volvo S60 wel airco maar die is enkel te gebruiken int weekend ...

FF

Finish
06-08-2003, 14:02
Ofwel is er iets mis met onze temperatuurmeter (die hebben we namelijk nog niet laten vervangen in onze Safrane), maar zonet wist de display mij te vertellen dat het warempel 45° was :D

Oja, ik heb het momenteel echt wel WARM :D

sledge
06-08-2003, 16:21
Ik vetrouw op de oerkracht van m'n benen om naar m'n werk te fietsen :D s' Morgens op 6uur aanzetten, alleen dalen. s' Namiddags in de verzengende hitte om 15u naar huis fietsen, in de blakende zon en alleen maar bergop :(

En als ik met onze wagen meerijd (Mitsu Space wagon van '91) Dan gaan alle vensters open.

redje
06-08-2003, 17:34
Vensters open want de ventilateur in onze 206 geeft alleen warme lucht, hij krijgt de lucht nie koud.

Guido
06-08-2003, 22:19
Interessant allemaal!

Iets meer dan helft heeft http://users.pandora.be/airco/airco.gif - sorry maar dat kon ik ook even niet laten :D :D - en niemand met het openbaar vervoer.

Maar goed ook, want anders valt de airco uit in de nieuwe treinstellen, kunnen er geen ramen open, vergeet de machinist op manueel te schakelen en wordt de hele zwik misselijk. 't is ook altijd iets met de NMBS. :mad:

Bart.Vandecavey
07-08-2003, 02:03
Sorry maar op de trein die ik neem is Aicro vooradig, en die werkt zelfs heel goed...

Guido
07-08-2003, 10:27
Originally posted by Bart.Vandecavey
Sorry maar op de trein die ik neem is Aicro vooradig, en die werkt zelfs heel goed...

Ik refereerde naar een voorval eerder deze week, waar de airco het niet deed, in een van de nieuwe treinstellen. ;)

Piet Konijn
30-08-2003, 02:31
Originally posted by A.J.

Is een goede voorbereiding voor moest het eens warm worden!!!

Is waar hebben ooit eens 68°c gemeten (24u 2001) in de cockpit van de wagen, dat is echt wel warm!!!

Chancerke dat het nu wat minder warm is he :):):)