PDA

View Full Version : M3 GTR (CSL): N-GT of Toerisme?

Scapa
12-08-2003, 15:03
Op het forum van ten-tenths.com is er een leuke, doch heftige :D , discussie aan de gang mbt de klasse waarin de BMW M3 GTR al dan niet moet worden ondergebracht. Nu de M3 CSL verkrijgbaar is (vanaf september toch maar je kan nu al bestellen) is BMW van plan om de M3 GTR bij de FIA te laten homologeren als N-GT. Dan zou deze wagen dus volgend jaar bvb kunnen deelnemen aan het FIA-GT kampioenschap en Le Mans. In de Belcar worden ze momenteel ondergebracht als Toerisme. Wat denken jullie ervan?

BTW: de bewuste topic: hier klikken (http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?s=&threadid=41661) Echt de moeite om eens na te lezen, vanalles wordt er bijgesleurd om de anderen van gedacht te doen veranderen: aantal deuren, de vorm van de daklijk, de grootte van de achterzetels, vergelijkende foto's, het feit dat Porsche ooit geprobeerd heeft de 911 als Toerisme te homologeren, de DTM, face-lift van de coupé... noem maar op :D

Voor de volledigheid, hier gaat het dus over
http://www.bmwworld.com/images/cars/m3/m3_gtr_street.jpg

A.J.
12-08-2003, 15:28
Deze wagen is een toerismewagen voor mij aangezien ditzelfde model (in zijaanzicht vrijwel helemaal gelijk aan de gewone E46 zoals in ETCC) op vraag van BMW is gehomologeerd als toerismewagen. Met een andere motor en als coupe maakt nog niet dat het plots een GT is.

joost
12-08-2003, 17:50
Dit is natuurlijk een GT, waarschijnlijk kennen de meeste de letter en de geest wel...

A.J.
12-08-2003, 17:57
Dan is het wel de vraag : welke Belcar BMW mag uitkomen in divisie T en welke in divisie GT ???

Scapa
12-08-2003, 17:59
Voor wat betreft de Belcar stelt zich deze vraag niet denk. Reglement staat na dit jaar nog voor twee jaar vast denk ik en daarin wordt het E-46 model, ongeacht 4-deur of coupé, in de toerisme klasse ondergebracht.

Roel
12-08-2003, 18:35
voor mij ook een GT, eventueel zoals Stijn al schreef, in de Belcar als Tourisme :)

Maarten
12-08-2003, 18:37
is dit niet te vergelijken met de seat in de afgelopen 24u van Francorchamps? is dat een GT, daar wel ergens anders niet?

ik zou die bmw anders graag volgend jaar in Francorchamps tegenkomen!

Raceboy
12-08-2003, 18:40
Originally posted by Maarten
is dit niet te vergelijken met de seat in de afgelopen 24u van Francorchamps? is dat een GT, daar wel ergens anders niet?

ik zou die bmw anders graag volgend jaar in Francorchamps tegenkomen!

Die SEAT is een echte GT (kop dicht :D ) die in het Spaanse GT kampioenschap rijdt.

A.J.
12-08-2003, 18:50
Het zal wel een ewige discussie blijven. Zo is er ook de Clio V6. Twee jaar geleden reed deze wagen in de Belcar bij de GT's terwijl nu hij in de touring cup bij de toerismewagens rijdt.
Van mij mag een E-46 als GT gehomologeerd worden zoals dat trouwens in het verleden al was in de American Le Mans series maar in mijn ogen blijft het een toerismewagen.

Giovanni
12-08-2003, 20:20
Dit zal inderdaad een eeuwige discussie blijven, alhoewel we ons vrij snel er vanaf kunnen maken.
Een GT wagen is van nature een "Sportwagen", een "Toerisme" is een auto die bedoelt is om personen te transporteren.
Een doordeweekse BMW E46 behoort uiteraard tot de tweede klasse, daar is weinig discussie over.
Een BMW E46 M3 GTR kan je dus gerust als sportwagen bestempelen maar wat doe je dan met de 4 plaatsen ?
Je kan dit ook in de andere richting bekijken.
Een Porsche ( 911 of andere ) heeft ook vier plaatsen ofwel 2+2 zoals hij beschreven staat bij de verkeersbelasting.
Dit zijn er eveneens 4.
Ik denk dat het tijd wordt dat de FIA dit ergens gaat vastleggen om op die manier latere discussies te kunnen verhinderen.
Tijdens de 24 h. van Spa was er inderdaad de Seat Silhouette die naar de letter van het reglement inderdaad een GT is.
Een silhouette is inderdaad een wagen die voor niks anders bedoelt is dan racen.
Er bestaat zelfs geen enkele silhouette om op de openbare weg te rijden.
Maar daar wringt het nu net want een silhouette wordt net gebouwd naar een model van een legaal toegelaten personenvoertuig.
M.a.w. je kan geen silhouette bouwen van een Viper, Corvette, Porsche, e.d.
Voor mij mag de M3 CSL of GTR gerust als sportwagen beschouwd worden maar op circuit blijft het een toerisme.
Wat ga je anders met alle andere toerismes doen, zijn die niet allemaal bedoelt om sportief mee om te springen ?
Uiteraard zou ook ik graag een BMW M3 GTR tussen die bende "Janette" Porsches ( De Le Mans gangers weten waarover we het hebben ) zien rijden maar ik vrees voor een gevaarlijk voorbeeld !!!

Raceboy
12-08-2003, 20:31
EEn viper is ook een soort silhouette. Buizenchassis + daar de bekleding op.

AlainH
12-08-2003, 21:46
't Zou heel tof zijn om volgend jaar FIA GT mee te mogen rijden :) maar het blijft een Tourismewagen voor mij...
Het reglement van een kampioenschap beslist echter of de wagen mag meerijden en in welke klasse hij valt...

AlainH
12-08-2003, 21:47
Aja, en de CSL is al te koop, bij een van de sponsors staat er eentje in de vitrine... Stond beter gezegd, want de eigenaar heeft hem al afgehaald ;)

Lemans
30-08-2003, 10:40
Auto opgebouwd als silhouette , altijd een GT???
En dan hetzelfde model ergend in een touring-klasse terugvinden??
Denken jullie niet dat het publiek daar moeite mee gaat hebben?
Een verschil maken aan de hand van verkoopscijfers mischien?
Ik zie een echte GT nooit de verkoopscijfers halen van een massa-product zoals de E46 van BMW, verkrijgbaar in diesel ,gegeert
door menig vertegenwoordiger en zeker niet gekozen voor zijn GT-aspiraties!

Scapa
30-08-2003, 10:42
De M3 CSL kunnen we niet echt een massa-product noemen eh ;)