PDA

View Full Version : Het einde van CART ?


Raceboy
14-08-2003, 23:16
CART schrapt zijn races in Duitsland en Engeland. Dat is een gevolg van de zware financiele crisis die de Amerikaanse Formule 1 op dit ogenblik meemaakt. Het bericht komt van SportBusiness International, maar is nog niet bevestigd door CART zelf.

De Champ Car-organisatie, een beursgenoteerd bedrijf, staat op de rand van het bankroet. In het tweede kwartaal, dat de trips naar Brands Hatch en de Lausitzring bevatte, is de schuld opgelopen tot 5 miljoen euro.
Vooral de transportkosten voor de Europese races zijn buitensporig geworden, terwijl de publieke belangstelling dan weer meer dan bevredigend was.

Enkele teameigenaars, onder wie Paul Newman, hebben plannen om CART over te nemen en van de beurs te halen.

bron: pitstop.tv

En volgend jaar zou IRL ook met roadcourses beginnen. De hele eenzitterij gaat naar de knoppen daar in de USA.

Mark
14-08-2003, 23:25
een iets uitgebreider stukje op autosport.nl

Nadat de onderhandelingen met Bernie Ecclestone schipbreuk leden omtrent een eventuele overname van het CART circus, zijn er nu duidelijk aanwijzingen dat CART onder het beheer komt van het driemanschap Paul Newman, Gerry Forsythe en Kevin Kalkhoven, die samen met Craig Pollock eigenaar is van PK Racing.
Doel van dit drietal is om CART door haar 24e levensjaar heen te slepen en
CART fans moeten minder populaire maatregen verwachten!

Paul Newman, eigenaar van Newman Haas Racing en voormalig filmacteur wordt volgens insiders gezien als één van de drie nieuwe CART leiders.
CART heeft gisteren op Mid Ohio al door laten schemeren wat men in 2004 kan verwachten.
Newman, Kalkhoven en Gentilozzi zullen vermoedelijk de komende dagen alle aandelen opkopen.
Men moet afwachten of zij voldoende middelen kunnen vergaren om CART voor 2005 levensvatbaar te houden.

Deze wending zal een aantal impopulaire maatregelen met zich brengen. CART zal haar kalender beperken tot 14/16 races en de Europese wedstrijden worden definitief van de kalender geschrapt is de verwachting.
Vooral Brands Hatch en Lausitz, waar CART de promotie voor haar rekening nam leverden enorme verliesposten op.
Verder zullen worden de overige ovals uit kostenoverwegingen evneneens van de kalender geschrapt.

Teambaas Paul Gentilozzi zou reeds een contract getekend hebben met een concertorganisator, en CART zou de CART Rocks formule gaan toepassen, is de verwachting, m.a.w. bij alle races zullen er live rock concerten georganiseerd worden, waarbij stratencircuits zoals Denver, Long Beach natuurlijk veruit favoriet zijn.

Overigens is er nog meer nieuws over het team van Newman Haas. Dario Franchitti, die in de IRL voor het team van AGR uitkomt, maar vanwege een rugblessure na enkele races het seizoen voortijdig moest beeindigen heeft zo goed als zeker een
contract met het team van Paul Newman voor 2004 getekend.
Dit laat ruimte open voor speculatie omtrent de positie van Sebastien Bourdais en Bruno Junqueira.
Bourdais zou mogelijk weleens richting F-1 kunnen verhuizen?

De geluiden dat NASCAR Teambaas Richard Childress naar de IRL wil uitbreiden worden steeds sterker. De naam van Sam Hornish is daarbij reeds gevallen, maar nu zou ook de naam van Paul Tracy gevallen zijn.
Na de gestolen Indy zege in 2002 lijkt dit eerder onwaarschijnlijk, maar Tracy bevestigde gisteren met Childress over NASCAR gesproken te hebben.

tekst Willem J. Staat

Raceboy
14-08-2003, 23:30
Originally posted by Marshal

Doel van dit drietal is om CART door haar 24e levensjaar heen te slepen en
CART fans moeten minder populaire maatregen verwachten!


24ste ? :rolleyes:
CART bestaat maar sinds 1996 hoor.

Mark
14-08-2003, 23:32
Originally posted by raceboy
24ste ? :rolleyes:
CART bestaat maar sinds 1996 hoor.

Pietje precies dat je bent ;)

Neem aan dat ze de indycar jaren hierin meetellen...........

Raceboy
14-08-2003, 23:39
Originally posted by Marshal
Pietje precies dat je bent ;)

Neem aan dat ze de indycar jaren hierin meetellen...........

Dat mag je in deze discussie eigenlijk niet doen he. Tijdens Indycar ging alles goed en waren er grote startvelden, veel fans en grote namen aan de start. Maar toen gingen de heren van CART een beetje ruzie maken met Tony George. En wat hebben we nu ? TWee: één met enkel ovals en één die een gemixt kampioenschap rijdt. Twee met kleine startvelden (CART 19 (!) wagens). IRL leeft best wel: veel grote namen, bekende koers (indy 500), verschillende motorenbouwers die strijd leveren. En wat is CART ? Een soort technologische formule ford.

Mark
14-08-2003, 23:51
Tja wie met wie ruzie heeft gezocht zal voor ons gewone stervelingen altijd een vraag blijven. Als ik de boekjes mag geloven is Tony George de grote etter in het geheel.......meneer wilde de Indy 500 nog meer in het zonlicht zetten, kreeg last van hoogmoeds waanzin en dacht: Ach de wereld draait om de Indy 500, ik kan mijn eigen serie wel beginnen.

Idd, de belangrijkste single-seater race ter wereld was de Indy 500, al die teambazen in paniek om hun sponsorcenten en hoppa richting Tony George. George werd hierbij wel geholpen door het slechte management van CART en de miserable beursgang van CART.

Zoals reeds gezegd, we hebben nu kampioenschappen die naar mijn mening niet veel meer voorstellen.

De gemiddelde amerikaan zal niet eens weet hebben van deze kampioenschappen, NASCAR rules in dit gedeelte van de wereld.

A.J.
15-08-2003, 00:04
De situatie met Tony George is zo'n beetje als de ACO in Le Mans. Als je de grootste race van het jaar hebt dan wordt het kampioenschap ondergeschikt lijken deze mensen te denken. En misschien hebben ze gelijk want wie kent de diverse wereldkampioenen voor sportscars of vroeger WK der Merken?? De winnaars van de 24 H Du Mans kennen ze wel.
Net hetzelfde met de INDY 500. De winnaar van deze race neemt meer publiciteit dan de IRL en de CART kampioen samen, dus Tony George zal het wel halen.

En je hebt gelijk Marshal :

NASCAR RULES IN THE USA en bij mij ook wel

Mark
16-08-2003, 12:53
Ze zijn listig aan het schuiven met de aandelen van CART.

Kalkhoven heeft op diverse manieren ruim 20 miljoen aandelen binnengetikt, volgens mij is er wat aan de hand ;)


http://www.shareholder.com/cart/EdgarDetail.cfm?CIK=1051825&FID=1209191-03-17403&SID=03-00

Hoppa
16-08-2003, 17:39
Originally posted by Marshal
en hoppa richting Tony George. .

wat heb ik hiermee nu weer te maken, ik weet van niks ;) :p :frusty:

Mark
19-08-2003, 14:42
Originally posted by Marshal
Ze zijn listig aan het schuiven met de aandelen van CART.

Kalkhoven heeft op diverse manieren ruim 20 miljoen aandelen binnengetikt, volgens mij is er wat aan de hand ;)


En jawel hoor, het plannetje is opeens een stuk duidelijker:

Open Wheel Racing bids for CART
A new group called Open Wheel Racing LLC has proposed a takeover of CART. The group consists of Gerry Forsythe, Kevin Kalkhoven, Paul Gentilozzi, Carl Russo and Motorock LLC. They have offered a deal which will pay CART shareholders $0.50 per share, which is well below the current market value of $1.87 but they argue that reviving the series will involve the need for major investment in the future and CART is unable to find an alternative form of funding at the moment. The offer must now be put to CART shareholders to see if they will accept the offer.
http://www.grandprix.com/ns/ns11654.html


Twee artikeltjes die erbij horen:
http://www.grandprix.com/ns/ns11655.html
http://www.grandprix.com/ns/ns11656.html

Tja aandelen CART, die hebben hetzelfde verloop als dotcom aandelen.........gisteren nog 1.86 USD en vandaag al reeds te koop voor 1.26 USD. Een koopje mevrouw ;)

Waar het dolende schip CART (of welke naam het ook mag krijgen )gaat stranden is mij op dit moment volledig wazig.

TYRI F1
19-08-2003, 15:38
toen in de tijd met villeneuve was het super kewl! De amerikanen hebben nascar als autosportgod, geen enkele amerikaanse fabrikant wil echt investeren in een motor voor een andere klasse. Chevy en Ford (lees cosworth) doen nu namelijk ook al samen. :'(

Mark
11-09-2003, 20:25
Originally posted by Marshal

Waar het dolende schip CART (of welke naam het ook mag krijgen )gaat stranden is mij op dit moment volledig wazig.

Nou de buit is binnen voor een prikkie ;)

New holding company Open Wheel Racing Series has acquired CART for the cash equivalent of $0.56 per share and has stated that it intends to continue sanctioning the Champ Car World Series. AUTSPORT.COM

Ennuh, wat ze willen is eigenlijk hetzelfde zoals het nu is...dus hoop voor de single-seater freaks.

Open Wheel Racing Series intends to fulfil its commitment to these fans by keeping Champ Car in its current format of ovals, road races and street courses. It is our intention that Champ Car will be the premier open wheel racing series of the Americas."

Alhoewel dat woordje "the Americas" wat raar klinkt, Willen ze meer races in Zuid- en Midden Amerika?

Bart.Vandecavey
11-09-2003, 21:13
Originally posted by Marshal
Alhoewel dat woordje "the Americas" wat raar klinkt, Willen ze meer races in Zuid- en Midden Amerika?

Het wordt gereden in Noord-Amerika en gewonnen door Zuid-Amerika :D

Mark
15-09-2003, 19:09
Het gekonkel, het politieke spelletje krijgt weer een dimensie mee:

Tijdens de gisteren op Monza verreden Italiaanse Grand Prix werd Charlie Whiting geassisteerd door CART wedstrijdleider Chris Kneifel, voormalig Chevrolet fabriekscoureur en Champcar-rijder.
Een interessante ontwikkeling nu OWRS, eigendom van Gerald Forsythe, Craig Pollock, Kevin Kalkoven en Paul Gentilozzi, CART overgenomen heeft.
De overname is nog slechts een formaliteit. Interessant is de plotselinge FIA rol ten opzichte van CART, in het verleden wilde men dit kampioenschap vaak niet erkennen...CART wedstrijd Chris Kneifel, ooit door Paul Tracy als clown bestempeld vanwege zijn kordate optreden, maakt sinds gisteren deel uit van de FIA Safety Circuits and Safety Commission.

Een interessant gegeven is dat Charlie Whiting van de FIA dit seizoen Chris Kneifel vanuit Race Control bij meerdere wedstrijden in CART geassisteerd heeft.
Het feit dat de FIA ons erkent betekent dat we van elkaar kunnen leren en dat we toch wereldwijd bovenaan in de verschillende autosportagendas staan aldus Chris Kneifel. Een uitspraak van Kneifel, waarin kort voor Indianapolis mogelijk veel gelezen kan worden.

We gaan de Champcar evenementen op dezelfde wijze als FIA sanctioned events organizeren, vanaf de vlagprocedures tot aan Race Control toe. Ik ben hier in Monza om ervaring op te doen en juist het feit dat de FIA mij uitgenodigd heeft betekent een enorme erkenning van de FIA voor Champcars.

Concreet gezien zet de FIA Champcars in feite op een lijn met de door haar georganiseerde F1/F3000/Sportscar en WRC kampioenschappen. Deze morele steun betekent dat er bij de FIA vertrouwen is in de toekomst van de Champcars.

Tekst Willem J. Staat, AUTOSPORT.NL

Tja wat moeten we hier van denken? FIA ( Lees Ecclestone) zijn weer met iets bezig. Die Charlie Whiting is een muppet die bestuurd wordt door zijn oude werkgever Ecclestone, in de tijden van Brabham.

Krijgen we een F1 America series of zoiets?

marcel
15-09-2003, 19:24
dat de FIA de Cart erkent, tot daar aan toe (is niet slecht te noemen), maar da ze ni met hun reglementen-spellekes afkomen zoals in F1 en WRC

TYRI F1
15-09-2003, 21:58
america blijft natuurlijk wel het land van de show. Je moet er dus meer omheen doen dan alleen regelements wijzigingen om het voor het publiek aantrekkelijk te maken.
Ik denk dat ze voor de publiciteit e.d. iets meer naar nascar moeten kijken. Daar lukt het namelijk wel.

Baron
12-10-2003, 01:55
Originally posted by Marshal
Tja wat moeten we hier van denken? FIA ( Lees Ecclestone) zijn weer met iets bezig. Die Charlie Whiting is een muppet die bestuurd wordt door zijn oude werkgever Ecclestone, in de tijden van Brabham.

Krijgen we een F1 America series of zoiets? [/B]

Het plannetje van Ecclestone is toch wel duidelijk. Het succes van de Amerikaanse Formule 1-tegenhanger (Indycar - CART - Champcar) is Ecclestone al een paar decennia lang een doorn in het oog. Nu CART door de economische crisis zwak staat, profiteert Bernie E. er in de vlugte van het zootje onder controle te nemen en zijn FIA-rules op te dringen.
Vanuit Ecclestones standpunt is dit niet eens zo slecht bekeken. Hij droomt er al jaren van om de Indycars ondergeschikt te maken aan de Formule 1; en er een promotieklasse, een kweekvijver van talent dat naar de Formule 1 kan doorstromen, van te maken die vergelijkbaar is met de Europese Formule 3000.
En op lange termijn : Amerikaanse piloten in de Formule 1, een grotere interesse vanwege het Amerikaanse publiek en sponsors, Grand Prix (meervoud) in "the Americas" en ............kassa, kassa, kassa voor Bernie E. :D