PDA

View Full Version : FR Dijon Team Smolderen


joost
18-08-2003, 22:14
Formula Renault in ‘la douce France’…

De onvoorziene uitstap naar Frankrijk bracht voor Joeri Smolderen niet alles wat er van verwacht kon worden. Het circuit maakte echter een stevige indruk op Joeri, “ het circuit was echt de moeite, het is een mooie piste die veel van je kunnen vergt.”
Het weekend begon zoals gewoonlijk met de vrije trainingen, maar hier in Dijon waren deze ééns zo belangrijk. Gezien de jonge wolven het circuit niet kenden, ging iedereen op zoek naar de juiste afstelling. Na wat geschipper tussen korte en lange versnellingsbakverhoudingen, vond het team Smolderen de juiste afstelling. Maar net toen Joeri de baan weer op kwam om een stevige tijd neer te zetten, beslisten de weergoden daar anders over: regen en game over and out.
Tijdens de officiële trainingen gingen de hemelsluizen opnieuw open, wat alles dubbel zo moeilijk maakte. Joeri gokte op een opdrogende piste op slicks maar werd door de nog steeds vochtige piste verrast. Zo ging een deel van de kostvare tijd verloren. “Ik kon terug de baan op maar vond niet echt het goede ritme, 2” toegeven op de kop is eigenlijk te veel”, verklaarde de jonge Limburgse piloot heel volwassen.
De tweede sessie viel letterlijk helemaal in het water, dus een verbetering zat er niet meer in…
Gelukkig bleef het op de racedag wel droog. Joeri startte goed maar een nieuwe schuiver wierp al snel roet in het eten. “Ik kon nog wel vertrekken maar moest 5 ronden toekijken alvorens ik losgetrokken werd. Daardoor had ik geen 75% van de afstand afgelegd en werd ik niet meer geklasseerd.”
De tweede heat begon alvast veelbelovend, Joeri vond meteen aansluiting bij het peloton en begon aan een opmars. Jammer genoeg raakte één van de andere deelnemers bij een inhaalmanoeuvre van Joeri de voorvleugel van de Renault. Joeri moest de rest van de race verder zonder vleugel, wat op een veeleisende piste als Dijon natuurlijk afgestraft wordt. Meer dan een 10de plaats zat er zodoende nier meer in.
Eens te meer zat er eigenlijk meer in dan er uit kwam, maar doorzetten is en blijft de boodschap.

Team Smolderen