PDA

View Full Version : Daikin-Racing

P De Sonville
20-08-2003, 14:21
Mediagroup Van Dyck Belcar

24 Uren van Zolder

Belangrijkste afspraak van het seizoen

De 24 Uren van Zolder is een wedstrijd die bij elke race-fan in het vet staat aangekruisd in diens agenda. Het orgelpunt van het Belcar-seizoen. Etmaalraces hebben altijd iets myhisch met tal van onbekende factoren en zijn doorgaans wedstrijden waarbij vooral de taktiek onder de loep wordt genomen. Vooral de teams die nog in aanmerking komen voor de respectievelijke titels pakken de zaken taktisch aan. En dit geldt ook voor het Daikin-team. Na de wedstrijden over 2 uren waarin Alexandra Van de Velde en Kelly Jamers ploeg vormden en de wedstrijd over 4 uren waarin Christian Van de Velde het team kwam versteken, werd in de persoon van Stephanie Boden een vierde pion aangetrokken om de etmaalrace vol te maken.

In dit soort wedstrijden moet de Daikin-BMW gensters kunnen slaan. Dit bewezen ze trouwens tijdens de laatste 4-urenwedstrijd in Francorchamps toen de vaste Daikin-pionnen, Alexandra en Kelly, bijgestaan door Christian Van de Velde hun eerste podiumplaats van het seizoen behaalden. Door de regelmaat van de reeds behaalde resultaten zijn beide amazones opgeklommen naar de derde plaats in de tussenstand op amper 4 punten van de tweede en en 14 punten van de leiders in TA (+3000cc). Wetende dat er tijdens de 24 Uren van Zolder dubbele punten te verdienen zijn (10 na 6 uren, 10 na 12 uren en nog eens 20 aan de eindmeet) zal menig teamchef de concurrentie sterk in de gaten moeten houden. Een zware taak die binnen het Daikin-team rust op de schouders van routinier Andy Jaenen.
Te traag starten kan puntenverlies betekenen na een kwart of na een halve wedstrijd, terwijl een te snelle start dan weer de mecaniek te fel kan gaan belasten. Want 24 uren zijn lang, zéér lang.

“De BMW M3 E46 komt in ieder geval in optima forma aan de start”, belooft Christian Van de Velde. “Alles werd gereviseerd, zodat we verder kunnen bouwen aan het kampioenschap met betrouwbaarheid als strategie. Onze BMW is niet de rapste van het lot, maar uiterst betrouwbaar. Uitrijden is de boodschap en zoveel mogelijk punten verzamelen. We blijven immers in running
voor de titel inDivisie Toerisme. Hopelijk kennen we dit jaar wat méér geluk, want iedereen zal zich waarschijnlijk nog de aanrijding met de Marcos herinneren van vorig jaar, toen ik ternauwernood ontsnapte uit de vlammenzee”.

Van Alexandra Van de Velde en Kelly Jamers is geweten dat zij een homogeen duo vormen en mekaar perfect aanvullen. De tussenstand in de rangschikking liegt er niet om. Beide meiden gaan ervan uit dat een strak ritme en een zuivere rijstijl de beste ingrediënten zijn om tot een goede score te komen. En indien het erop aankomt dat naar het einde toe een tandje moet bijgestoken worden om extra punten te sprokkelen, zullen ze zich niet inhouden om er nog een eindsprint uit te persen.
Grote onbekende in het gezelschap is de komst van Stephanie Boden. Ondanks haar jeugdige leeftijd (18 jaar) heeft deze Limburgse reeds een indrukwekkend palmares bijeengefietst. Na een aantal jaren karting ging de toen 16-jarige amazone richting monoplace en reed twee jaar Formule Ford, alvorens dit seizoen over te stappen naar de Formule Renault 2000. Voor Stephanie betekent de 24 Uren van Zolder geen maidentrip in de Belcar, want reeds eerder nam ze deel aan de 24 Uren met een Porsche 993 van het Speedlover-team van Dré Van Hoof.
“De test met de BMW viel behoorlijk mee en de wagen stuurt makkelijker dan een Porsche”, verduidelijkt Stephanie. “Ik hoop mijn steentje bij te dragen om de wagen aan de finish te brengen. Geen sprake van concurrentie binnen het team om de snelste tijd op de tabellen te zetten. Voor mij is dit een nieuwe uitdaging. Niettegenstaande ik mijn carriere voorlopig wil verder zetten richting monoplace (formule 3), ben ik toch gecharmeerd door het vertrouwen dat het Daikin-team in me stelt om samen met Alexandra, Kelly en Christian de 24 Uren tot een goed einde te brengen”.

Voor Alexandra en Kelly wordt het een superdruk weekend, aangezien beiden voor de start van de 24 Uren nog paraat tekenen in de Mini Cooper Challenge en Toyota Yaris Cup.
Daarin gaan de prestaties van beide dames niet ongemerkt voorbij. Kelly wil zich blijven handhaven in de kop van het peloton en wil dit weekend onder de 2 minuten duiken, terwijl de besttijd van leider en vriend Philip Jacobs amper 4/10 sec. rapper is. Ook de prestaties van Alexandra in de Mini Cooper Challenge gaan crescendo.
Tijdens het laatste optreden kon de Wetterse advocate zich manifesteren tussen de subtop met een 8ste en een 9de plaats op een veertigtal wagens. “Het zijn vooral de felicitaties achteraf die deugd doen”, stelt Alexandra. “Alleen in een Cup kan je jezelf bewijzen en situeren tegenover de concurrentie. In de Belcar is geen enkele BMW dezelfde, maar in een Cup strijdt je met dezelfde wapens. Daar kan je piloten voorblijven die je in de Belcar niet kan bijhouden omdat ze met ander of beter materiaal rijden”.