joost
20-08-2003, 20:28
RTM Preview:
RTM pakt dit weekend met de grote middelen uit. Maar liefst 4 Porsches strijden tijdens de 25ste editie van de 24 uren van Zolder om de hoogste eer. Teambaas Patrick Bastiaans weigert echter voorspellingen te maken, “ een 24 uren wedstrijd is als een wiskundeoefening waar je naar de oplossing zoekt zonder echter echt de opgave te kennen, laat staan de parameters. Dit maakt het tegelijk mooi en aantrekkelijk maar ook aartsmoeilijk. De vier teams benaderen de wedstrijd ieder vanuit hun specifieke positie.”
De leider in het GTB-kampioenschap, Franz Lamot droomt (samen met Bart Couwberghs en Anton Gonnissen #32) van een mooie einduitslag maar de broodnodige punten voor het kampioenschap primeren. Zelfs de trainingen en kwalificaties staan volledig in het teken van deze opgave. “Wij gaan zeker geen topplaats op de grid zoeken of als een gek erin vliegen na de start. Ons doel is na 6 en 12 uren een maximaal aantal punten te scoren en hoog te eindigen. De enige externe factor die onze race kan beïnvloeden is een opgave van de Thiers-broers. Dan zouden we pas echt rustig naar de finish cruisen...”
“Net zoals op de wagen van Rudy, Marc en Kurt, rijden wij ook volgens een vastgelegd schema en we wijken daar niet van af.”
Kurt Dujardyn (Goossens-Penders-Dujardyn #31) beaamt dit:” Marc mag iets sneller rijden maar ook hij moet ‘zijn’ schema respecteren. Ons doel is echter de Vipers en Corvette te schaduwen en in geval van pech voor deze monsters, klaar te staan om de overwinning weg te kapen. Op snelheid kunnen we hen toch niet aan. Zelf sta ik dit jaar maar voor de tweede maal aan de start van een Belcar-manche maar ik probeer met mijn ervaring toch wat bij te brengen voor het team.
Franz en Kurt hebben wel vragen bij het opdelen van de punten: “Wij houden enorm van endurance wedstrijden maar het geven van punten na 6 en/of 12 uren neemt de charme van deze evenementen weg. Het is jammer dat we hier de piste van Spa volgen...”
Een heel ander verhaal horen we van Leo Van Sande (#14 Ristanen-Paltalla). “De herfst van mijn carrière breekt aan en ik zou dit jaar echt willen schitteren. Daarom reken ik volop op de snelheid van ‘mijn twee Finnen’. De kwalificaties en het begin van de wedstrijd staan hoog op mijn verlanglijstje, niet in het minst vanwege de TV-coverage. Maar natuurlijk wil ik ook finishen en liefst zo hoog mogelijk.”
Tenslotte staan ook de vrijbuiters de Gastines, Nelissen Grade en Guido Dumarey met hun 993 3.6 (#57) op de deelnemerslijst. De piloten beseffen maar al te goed dat enkel regelmaat en een probleemvrije race kunnen leiden tot een mooi resultaat. “Maar wij rijden ook in dienst van het team, mochten wij één van de anderen kunnen helpen zullen we het zeker niet laten.”
RTM
RTM pakt dit weekend met de grote middelen uit. Maar liefst 4 Porsches strijden tijdens de 25ste editie van de 24 uren van Zolder om de hoogste eer. Teambaas Patrick Bastiaans weigert echter voorspellingen te maken, “ een 24 uren wedstrijd is als een wiskundeoefening waar je naar de oplossing zoekt zonder echter echt de opgave te kennen, laat staan de parameters. Dit maakt het tegelijk mooi en aantrekkelijk maar ook aartsmoeilijk. De vier teams benaderen de wedstrijd ieder vanuit hun specifieke positie.”
De leider in het GTB-kampioenschap, Franz Lamot droomt (samen met Bart Couwberghs en Anton Gonnissen #32) van een mooie einduitslag maar de broodnodige punten voor het kampioenschap primeren. Zelfs de trainingen en kwalificaties staan volledig in het teken van deze opgave. “Wij gaan zeker geen topplaats op de grid zoeken of als een gek erin vliegen na de start. Ons doel is na 6 en 12 uren een maximaal aantal punten te scoren en hoog te eindigen. De enige externe factor die onze race kan beïnvloeden is een opgave van de Thiers-broers. Dan zouden we pas echt rustig naar de finish cruisen...”
“Net zoals op de wagen van Rudy, Marc en Kurt, rijden wij ook volgens een vastgelegd schema en we wijken daar niet van af.”
Kurt Dujardyn (Goossens-Penders-Dujardyn #31) beaamt dit:” Marc mag iets sneller rijden maar ook hij moet ‘zijn’ schema respecteren. Ons doel is echter de Vipers en Corvette te schaduwen en in geval van pech voor deze monsters, klaar te staan om de overwinning weg te kapen. Op snelheid kunnen we hen toch niet aan. Zelf sta ik dit jaar maar voor de tweede maal aan de start van een Belcar-manche maar ik probeer met mijn ervaring toch wat bij te brengen voor het team.
Franz en Kurt hebben wel vragen bij het opdelen van de punten: “Wij houden enorm van endurance wedstrijden maar het geven van punten na 6 en/of 12 uren neemt de charme van deze evenementen weg. Het is jammer dat we hier de piste van Spa volgen...”
Een heel ander verhaal horen we van Leo Van Sande (#14 Ristanen-Paltalla). “De herfst van mijn carrière breekt aan en ik zou dit jaar echt willen schitteren. Daarom reken ik volop op de snelheid van ‘mijn twee Finnen’. De kwalificaties en het begin van de wedstrijd staan hoog op mijn verlanglijstje, niet in het minst vanwege de TV-coverage. Maar natuurlijk wil ik ook finishen en liefst zo hoog mogelijk.”
Tenslotte staan ook de vrijbuiters de Gastines, Nelissen Grade en Guido Dumarey met hun 993 3.6 (#57) op de deelnemerslijst. De piloten beseffen maar al te goed dat enkel regelmaat en een probleemvrije race kunnen leiden tot een mooi resultaat. “Maar wij rijden ook in dienst van het team, mochten wij één van de anderen kunnen helpen zullen we het zeker niet laten.”
RTM