Log in

View Full Version : Bandenmaat: Wijziging van de reglementen


airco
29-08-2003, 18:07
Michelin bereidt op dit moment een press release voor in reactie op de veranderingen op de bandenreglementen die de FIA woensdag doorvoerde. Twee dagen geleden waarschuwde Charlie Whiting, de technisch afgevaardigde van de FIA, dat de banden niet meer voor gebruik nagemeten zullen worden, maar als ze afgesleten zijn.

Waarom meten ze dan de breedte? De Michelin rubbers worden bij gebruik breder en dat brengt een voordeel mee. Een illegaal voordeel. Dit brengt Michelin natuurlijk helemaal uit balans met nog slechts drie races te gaan dit seizoen. Michelin zal hun compounds voor Monza nu helemaal moeten herontwikkelen. Iets wat onhaalbaar is als we Pierre Dupasqier mogen geloven!

De bandenfabrikant uit Clermont-Ferrand gaat vandaag dus nog een press-release vrijgeven waarin ze hun ongenoegen over de situatie alsook hun ongeloof zullen uiten.

bron: f1world.be (http://www.f1world.be)

Dit is gewoon pure hilariteit in de F1 .....

Nuja ... als je het een beetje van dichterbij bekijkt heeft de FIA wel een punt ....

Michelin loopt al een heel seizoen de kantjes eraf wat betreft de breedte van het loopvlak van de band ....
Het loopvlak van een F1-voorband moet tussen de 30,5 en de 35.5 cm breed zijn ....
De Michelin's zijn als ze van de fabriek komen exact 35,5 cm breed ....

Onder invloed van slijtage komt de band op een breder stuk en overschrijdt de breedte van het loopvlak dus de 35,5 cm ....
Meer contactruimte ==> meer ruimte om grip te hebben

Dit verhaal lijkt een beetje op de groevenhistorie (die nog een bepaalde breedte en diepte moeten hebben).

Als het tegen de reglementen is moet de FIA optreden ....
Of de FIA nu net op dit ogenblik van de titelstrijd is een andere kwestie :)

Met dank aan F1-world voor het artikel.

A.J.
29-08-2003, 18:07
De F1 teams hebben een brief gekregen waarin ze te horen kregen dat de banden vanaf nu na gebruik gecontroleerd worden. Tot nu toe waren er bepaalde afmetingen van de groeven en vooral de breedte die enkel voor gebruik nagekeken werden. Nu moeten deze afmetingen kloppen na de race. Of anders vertaald : Ferrari en Bridgestone hebben zolang zitten klagen om Michelin te beperken. Benieuwd of dit gevolgen gaat hebben ???

Toch straf dat men NU met zo'n dingen afkomt :confused:
Volgens staat de F in FIA voor Ferrari :+

gelezen op www.autosport.com

Finish
29-08-2003, 18:12
Als het tegen de reglementen is moet de FIA optreden ....


klopt. Ben benieuwd....

airco
29-08-2003, 18:31
Originally posted by A.J.
Ferrari en Bridgestone hebben zolang zitten klagen om Michelin te beperken. Benieuwd of dit gevolgen gaat hebben ???

Toch straf dat men NU met zo'n dingen afkomt :confused:
Volgens staat de F in FIA voor Ferrari :+

gelezen op www.autosport.com

Dat is natuurlijk een kleuring die je aan een bericht kan geven ......
Vraag is of de klacht van Bridgestone en Ferrari (aannemende dat de klacht vanuit die hoek komt) niet terecht is ...

Als een reglement zegt dat 35,5 cm de maximumbreedte is .... Dan moeten de michelins daar ook aan voldoen ....

Het gaat niet op om een band met een loopvlak van 35,5 cm te maken (tijdens de meting) om er dan voor te zorgen dat die na enkele ronden (banden inrijden (scrubben) tijdens de trainingen) een loopvlak van 36 cm of meer hebben ......

redje
29-08-2003, 18:41
Michelin gebruikt eigenlijk een gat in de reglementen. Er staat eigenlijk dat die breedte moet gelden op nieuwe banden, dus ja.
In zekere zin goe gevonden, maar toch, er is nog de geest van het reglement hé.

TYRI F1
29-08-2003, 19:34
maar de geest is niet het regelement. Dat maakt het verschil. FIA heeft een maas in hun wet gevonden en proberen dit per direct te sluiten. maar dat kan niet 1 2 3, en dat weet de fia donders goed!

Gilles
29-08-2003, 20:02
Airco, kleine update:

Na de recente artikels in de pers en de vragen die we kregen van de journalisten willen we graag enkele punten verduidelijken.

Na de Grote Prijs van Hongarije heeft de FIA een nieuwe interpreatie gemaakt op het sportief reglement aangaande de F1 banden. Deze bekijkt de definitie van de breedte van de voorbanden, als ze gemeten worden in nieuwe staat, volgens artikel 77 c van het Sportief Reglement. De FIA wil nu de breedte meten van het contactoppervlakte nadat er mee gereden werd op de baan.

We willen enkele punten verduidelijken:

- Onze voorbanden zijn volgens de regelementen van de F1 voorschriften van de FIA. De controles worden gedaan op nieuwe banden die de interpretatie van artikel 77 c bevestigd.

- De procedure om de breedte van het contactoppervlak is ons niet gekend en dat staat iedere verdere verandering in de weg. We kunnen moeilijkheden verwachten in de definitie omdat ze met systematisch contact met variabele objecten zoals kerbstones, die afhankelijk van hun profiel en positie, de banden tot het midden van de zijkant kunnen aanraken.

- Alle Michelin partners zijn bezorgd door deze regelverandering omdat ze allemaal hetzelfde voorbandenprofiel gebruiken.

- We staan ervoor open om deze regel te bespreken met de FIA en te helpen om een meetprocedure te ontdekken die we kunnen invoeren in 2004. We voelen aan dat het niet realistisch is om dit te doen voor de Italiaanse F1 Grote Prijs.

Gilles
29-08-2003, 20:03
Als Michelin bestraft zal worden voor het gebruik van die banden willen ze mogelijk niet aantreden in de GP van Italie. Ze willen dus de GP boycotten omdat ze 'illegale' banden maken. Ze willen meer tijd om een band te ontwikkelen ...

Michelin voordeel? Altijd 8 blauwe bolletjes in de top 10 en twee roden van Ferrari? Is het hierop terug te brengen?

redje
29-08-2003, 20:08
Originally posted by TYRI F1
maar de geest is niet het regelement. Idd, maar ge kunt een wet naar letter of geest interpreteren. En da's allebei even legaal.

airco
30-08-2003, 02:03
Originally posted by Gilles
Airco, kleine update:

- Onze voorbanden zijn volgens de regelementen van de F1 voorschriften van de FIA. De controles worden gedaan op nieuwe banden die de interpretatie van artikel 77 c bevestigd.


Dit is toch wel een straffe interpretatie van Michelin ......
Heb ff artikel 77c opgezocht .....

Before the second qualifying practice begins each driver must nominate which specification of tyre he will use
for the remainder of the Event.
c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the
lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.


Er staat dat de rijder voor de 2e kwalificatie-sessie een bandentype moet kiezen dat hij voor de rest van het weekend moet gebruiken .....
En de banden moeten aan een reeks voorwaarden voldoen ....

Wanneer er controles plaatsvinden staat nergens vermeld ....

HHugo
30-08-2003, 10:04
Originally posted by airco

Wanneer er controles plaatsvinden staat nergens vermeld ....

Toch wel: Each front dry weather tyre, when new,...
Dat is dus geen interpretatie, het staat er gewoon zo

3 races voor het einde van het seizoen, en de FIA gaat weer eens de regeltjes omgooien. Ik heb het eerder al eens gezegd: dat ze eerst eens duidelijke regels leren opstellen, dan worden al zulke belachelijke discussies vermeden. Geen enkel redelijk mens kan toch verwachten dat een bandenfabrikant nu eventjes in minder dan 2 weken een nieuwe band zal ontwikkelen en x aantal sets zal kunnen meebrengen naar de volgende GP - dan nog de snelste omloop van het hele seizoen. Hoeveel crashes gaan we dan niet zien. Misschien de nieuwe strategie om nog meer spektakel te brengen :rolleyes:

Dat ze de reglementering voor volgend seizoen aanpassen, ok, maar Michelin bestraffen in de laatste 3 races is ronduit belachelijk. :mad:

airco
30-08-2003, 11:50
ach sorry .... erover gelezen .... was al laat overigens ;)

Savi
30-08-2003, 12:12
Ze straffen zo laat op het seizoen is ergens wel dom ja, maar ergens ook niet, moesten ze het hele jaar er een voordeel uit gehaald hebben. dan verdienen ze een sanctie natuurlijk.

Oneliner
30-08-2003, 12:15
Mja, dat is nu al wel een fenomeen dat al heel het seizoen duurt hé. Ik vind het maar raar dat ze daar NU net mee afkomen. Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat.

Pas op, ze hebben gelijk é, reglementen zijn reglementen, maar om ze daar NU op te pakken is wel een beetje vreemd vind ik. Michelin kan NOOIT een nieuwe band ontwikkelen tegen de volgende race(s). Mijns inziens zijn dit dingen die bij de eerste race van het seizoen grondig gecontroleert moet worden. 3 races voor het einde, wanneer bridgestone de strijd lijkt te gaan verliezen gaan ze even ingrijpen...

Lijkt me weer wat verdacht. Maarja, just is just...

redje
30-08-2003, 12:20
Originally posted by airco
ach sorry .... erover gelezen .... was al laat overigens ;)
Het komt erop neer of het 'Furthermore' gedeelte bij de nieuwe banden hoort of niet en dat is het gat in de regel.

airco
30-08-2003, 12:26
Originally posted by Oneliner
Mja, dat is nu al wel een fenomeen dat al heel het seizoen duurt hé. Ik vind het maar raar dat ze daar NU net mee afkomen. Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat.

Dit is hetgeen ik tegen A.J. ook al zei .... een kleuring die je aan je bericht kan geven. Je insinueert dat de FIA Schumacher gaat helpen ....

Als Bridgestone of Ferrari zijnde lijkt het me heel logisch dat je tegen zulke praktijken van Michelin (naar de letter van de wet, maar niet naar de geest) klacht in dient bij de FIA.

Als FIA zijnde moet je antwoorden op die klachten:
- Ofwel "steun" je Ferrari en Bridgestone in hun klacht (naar de letter van de wet, maar niet naar de geest)
- Ofwel doe je alsof je neus bloedt ..... Maar bij deze laatste houding moet je je wel beseffen dat het de deur openzet naar het gebruikt van andere gaten in het reglement.

De FIA heeft in deze zaak gewoon geen keuze. Dat ze er nu mee komen lijkt me eerder een tactische zet van Bridgestone ... maar dat is helaas hun goed recht.

airco
30-08-2003, 12:33
Originally posted by Oneliner
Michelin kan NOOIT een nieuwe band ontwikkelen tegen de volgende race(s).

Tja Michelin zal zeker zeggen van niet .... Al was het maar om een overgangsmaatregel af te dwingen bij de FIA. En het dreigen met een boycot hoort daar ook bij ....
Pierre Dupasquier is niet van gisteren ;)

Anderzijds .... tijdens een normale testweek staat er in iedere press-release van een team dat test ....
"tyre-testing for the next GP"

Finish
30-08-2003, 12:33
Originally posted by Savi
Ze straffen zo laat op het seizoen is ergens wel dom ja, maar ergens ook niet, moesten ze het hele jaar er een voordeel uit gehaald hebben. dan verdienen ze een sanctie natuurlijk.

akkoord.

En als de situatie nu eens omgekeerd was, de Bridgestones die al een heel seizoen de regels aan het overtreden waren. Zou onze goede vriend Ron Dennis dan een oogje toegeknepen hebben ? Nee hoor, briefje naar de FIA en koekenbak.

Volgens mij staat de F in FIA voor Ferrari


De 'F' in FIA staat voor 'F*cking idiots' (met dank aan Montoya ;))
Ze hadden er al heel wat sneller bij moeten zijn. Of Ferrari hier achter zit, laat ik in het midden. Enkel vind ik het wel een beetje cru om bij elke FIA-beslissing uitspraken te moeten horen als 'Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat' of onlangs nog, bij Ralfkes boete: 'tis weer een Schumacher, dus de FIA knijpt een oogje toe'
Als je in zo'n beweringen gelooft, geloof je beter niet meer in de sport zelf. Dan ga je er namelijk van uit dat de FIA het wedstrijdverloop én het kampioenschap grotendeels bepaalt, en dat de uitslag pro forma al vastligt voor de race gereden is.
En ik denk dat de FIA enkel geinteresseerd is in een reglementair F1-kampioenschap. Iedereen wees met een beschuldigende vinger naar Ferrari toen hun barge-boards in Maleisië 99 onreglementair waren. En toen zaten we ook tegen de voorlaatste race aan. Op de koop toe hadden ze die barge-boards niet het hele seizoen gehad, Michelin heeft al het hele kampioenschap voordeel van die band.
Aanpassen die band, zou ik zo zeggen.

TYRI F1
30-08-2003, 12:40
tzal wel weer een rechtzaak worden... :(

HHugo
30-08-2003, 13:46
Originally posted by Finish Iedereen wees met een beschuldigende vinger naar Ferrari toen hun barge-boards in Maleisië 99 onreglementair waren. En toen zaten we ook tegen de voorlaatste race aan. Op de koop toe hadden ze die barge-boards niet het hele seizoen gehad, Michelin heeft al het hele kampioenschap voordeel van die band.

Sorry maar ik kan het niet laten: Ik meen me te herinneren dat Ferrari voor die afwijking enkel een geldboete gekregen heeft, terwijl Mclaren in Brazilië '99 voor een onreglementaire voorvleugel z'n punten afgenomen werd. Dit terwijl de afwijking bij Mclaren kleiner was dan bij Ferrari. Ik bedoel maar dat de FIA nooit op een consequente manier sancties oplegt. En dat brengt dan de roddels van F(errari)IA met zich mee.

Als ze nu in de komende GP de banden na de race gaan opmeten zonder een duidelijk omschreven procedure, dan is dat grote onzin. Heb je die banden al eens goed bekeken na de race: de helft van het circuit plakt erin. Bridgestone loopt evenveel kans op een 'onreglementair' loopvlak als Michelin

HHugo
30-08-2003, 13:56
Originally posted by airco
Tja Michelin zal zeker zeggen van niet .... Al was het maar om een overgangsmaatregel af te dwingen bij de FIA. En het dreigen met een boycot hoort daar ook bij ....
Pierre Dupasquier is niet van gisteren ;)

Anderzijds .... tijdens een normale testweek staat er in iedere press-release van een team dat test ....
"tyre-testing for the next GP"

Tyre testing is het uitkiezen van één of twee van de specifieke compounds die de bandenfabrikant aanbiedt voor de volgende GP. Het gaat niet om totaal nieuwe geometriën en die compounds werden zeker niet op 2 weken tijd ontwikkeld en geproduceerd.

airco
30-08-2003, 13:58
Originally posted by HHugo
Als ze nu in de komende GP de banden na de race gaan opmeten zonder een duidelijk omschreven procedure, dan is dat grote onzin. Heb je die banden al eens goed bekeken na de race: de helft van het circuit plakt erin. Bridgestone loopt evenveel kans op een 'onreglementair' loopvlak als Michelin

Wel je zegt het toch zelf ....

In Hongarije zijn de michelins al opgemeten na de race ..... Verschillende exemplaren werden te breed bevonden ..... Toch hebben ze geen sanctie gekregen .... Enkel een brief met de vraag om het aan te passen tegen de GP van Italië. Zelfs geen boete ....

Na de GP van Hongarije dienden onbekenden klacht in, waardoor de FIA de voorste Michelin banden niet in nieuwe toestand, maar na de race opmat. Verschillende exemplaren werden te groot bevonden.

bron: f1pits.net (http://www.f1pits.net)

Maleisië '99
Ferrari wordt na de race gewezen op de barge-boards die gebruik maken van een gat in de reglementering.
==> Geldboete + aanpassen tegen de volgende GP

Ik zie echt niet in waaruit je kunt concluderen dat de FIA pro Ferrari is.
-------------------------------------
Bovendien is de kans dat Bridgestone de regel niet haalt kleiner omdat die zowieso smallere voorbanden hebben.

Finish
30-08-2003, 14:05
De FIA beweerde dat die barge-boards van Ferrari vlak na de race door slechte meetapparatuur gemeten werden, er zou een afwijking geweest zijn in de afstelling. Bleek dat die barge-boards dus toch reglementair waren.
Als dit verhaal correct is, was Ferrari een onschuldig slachtoffer.
Als dit verhaal niet correct is, is de FIA een corrupte, partijdige organisatie, die zich enkel bemoeit met de financiële belangen (waaronder het aantrekkelijk maken van een kampioenschap door het nemen van al dan niet dubieuze belissisingen).
-Sorry voor dit deel offtopic-

on topic dan:
Als ze nu in de komende GP de banden na de race gaan opmeten zonder een duidelijk omschreven procedure, dan is dat grote onzin. Heb je die banden al eens goed bekeken na de race: de helft van het circuit plakt erin. Bridgestone loopt evenveel kans op een 'onreglementair' loopvlak als Michelin


Dan moeten ze consequent blijven en ook een keertje bij Bridgestone gaan horen...

HHugo
30-08-2003, 14:36
De FIA kon geen boete opleggen, want de banden waren reglementair. Ze mogen die banden 100 keer opmeten na de race, als er enkel eisen gesteld worden aan de nieuwe band (en Michelin voldoet daaraan), dan kunnen ze enkel optreden als er een afwijking is voor de race.

Over het Maleisië incident: de bargeboards waren ok, maar stonden te laag bij de grond. Het was dus een kwestie van die bij de volgende race correct te monteren. Die banden ga je echter niet zomaar eventjes veranderen tegen de volgende GP hoor.

Gilles
30-08-2003, 16:15
dit kan bridgestone misschien al een race terug hebben opgemerkt, maar hebben ze het nu pas gezegd ... waarom? het kampioenschap gaat nu beslist worden en bridgestone heeft er alle baat bij als michelin met banden moet rijden die nog niet getest zijn geworden.

als je vals speelt krijg je een straf ... michelin nam het risico....

daarom misschien die suprematie van michelin? wie weet ... wie weet

HHugo
30-08-2003, 16:19
The tyre situation is going to make a lot of noise these days, especially if the FIA doesn't change its position, which is not very clear, just like the sporting regulation on that subject for that matter may say some people.

Article 77 describes in details the characteristics that a tyre must have but it is clearly stated that these elements are for a new tyre, inflated at 1,4 bar. But now the FIA is saying that these characteristics must be followed all the time, including during the race or at a control point after the race. This changes everything !

The goal of Bridgestone and Michelin is to make the most competitive tyres as they can and to achieve this, the engineers must follow clear rules. If the regulation stipulates that a new tyre must follow certain characteristics, it is because the FIA is fully aware that under racing conditions, a tyre heats up, wears down and deforms. If the FIA wish to define the characteristics of a used tyre, it should be mentioned in the regulation, which is not the case at the moment.

This situation upsets Pierre Dupasquier because the FIA want the new interpretation of article 77 to be valid as soon as the Italian GP, which is absolutely impossible according to Duspasquier. As a matter of fact, the tyres for the Italian GP are already made or almost ready. So what can Michelin offer to their customers in Italy ? A tyre that doesn't exist or a new tyre that has never been tested before ? In these conditions, it may be better to just stay home...

That is exactly what Pierre Dupasquier is thinking about : "If the FIA stay on its position, it is possible that the five teams using Michelin tyres will not make the start of the Italian GP," declared the Michelin Competition boss.

This situation comes in at the worse possible time, just when the championship battle is at its best. The Bridgestone engineers were very capable of replying to Michelin with new, improved products before the end of the season, especially that private testing will be starting once again in a couple of days.


FIA Sporting regulation, article 77

77 Quantity and type of tyres :

b) All dry-weather tyres must incorporate circumferential grooves square to the wheel axis and around the entire circumference of the contact surface of each tyre.

c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
d) Each rear dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.

www.f1-live.com

Gilles
30-08-2003, 18:25
bij de nieuwe banden staat een opsomming met -
zoals iemand op ons F1forum al aanhaalde, bij Furthermore staat geen opsommingsteken, dus lijkt het alsof de banden altijd binnen deze maatstaf moeten vallen.

Guido
01-09-2003, 10:10
Originally posted by airco
...

Ik zie echt niet in waaruit je kunt concluderen dat de FIA pro Ferrari is.
...

zegt iedere welgemutste Schumacher/Ferrari fan.

't zijn ezels en het blijven ezels bij de FIA. Niets krijgen ze deftig georganiseerd en iedere serie waar ze zich mee bemoeien hebben ze,of zijn ze kapot aan het maken.

De GPWC kan er voor mijn part niet snel genoeg komen. En dat Michelin samen met Williams en McLaren de rest van het seizoen maar boycotten voor mijn part. Dan is het direct gedaan met diene zever altijd.

En de FIA geen keuze? Natuurlijk hebben ze een keuze. Ze hebben geen guts dat is het.

airco
01-09-2003, 10:34
Originally posted by Huudo
zegt iedere welgemutste Schumacher/Ferrari fan.

't zijn ezels en het blijven ezels bij de FIA. Niets krijgen ze deftig georganiseerd en iedere serie waar ze zich mee bemoeien hebben ze,of zijn ze kapot aan het maken.

De GPWC kan er voor mijn part niet snel genoeg komen. En dat Michelin samen met Williams en McLaren de rest van het seizoen maar boycotten voor mijn part. Dan is het direct gedaan met diene zever altijd.

En de FIA geen keuze? Natuurlijk hebben ze een keuze. Ze hebben geen guts dat is het.

:applaus: voor de prachtig gefundeerde mening van Huudo :rolleyes: :rolleyes:

Als je in je post niet verder komt dan wat flamen naar de FIA, Schumacher of Ferrari ..... post dan gewoon niet. Ik begrijp überhaupt al niet wat die 2 laatsten plots misdaan hebben in deze discussie.

Ik ben reuzebenieuwd van u te vernemen welke keuze de FIA dan wel heeft (buiten het standpunt dat ze nu innemen).
Die uitleg is hopelijk iets boeiender dan bovenstaande http://www.tweakers.net/g/s/sleepey.gif

redje
01-09-2003, 12:51
Originally posted by airco
:applaus: voor de prachtig gefundeerde mening van Huudo :rolleyes: :rolleyes:

Als je in je post niet verder komt dan wat flamen naar de FIA, Schumacher of Ferrari ..... post dan gewoon niet. Ik begrijp überhaupt al niet wat die 2 laatsten plots misdaan hebben in deze discussie.

Ik ben reuzebenieuwd van u te vernemen welke keuze de FIA dan wel heeft (buiten het standpunt dat ze nu innemen).
Die uitleg is hopelijk iets boeiender dan bovenstaande http://www.tweakers.net/g/s/sleepey.gif
Bijna elke discussie in F1 wordt teruggebracht tot een discussie tussen de Ferrari-fans en de Mclaren-williams-fans. Nu weeral, mclaren en williams-fans verdedigen Michelin en Ferraristi Bridgestone. Verkeerde houding volgens mij, en ik verdedig Bridge dan ook nie 100% aangezien er een gat is in het reglement.

Sennake
01-09-2003, 13:01
Originally posted by redje
Nu weeral, mclaren en williams-fans verdedigen Bridge en Ferraristi Bridgestone.

Michelin bedoel je waarschijnlijk i.p.v. Bridge?

En wat het "gat" in het reglement betreft : ik kan erin komen dat de FIA dat wil dichten tegen de aanvang van volgend seizoen, maar wat dit seizoen betreft vind ik het onredelijk om te stellen dat het reglement vanaf heden anders geïnterpreteerd dient te worden, met de nodige gevolgen.

Ik geloof niet dat het de bedoeling is van de FIA om Ferrari aan een volgende titel te helpen (dat neemt eerder spankracht weg in de F1 dan omgekeerd en dat kan nooit de bedoeling zijn), maar ofwel is het reglement het ganse seizoen fout geïnterpreteerd door Michelin en moeten ze de teams die met die banden rijden maar alle punten afpakken, ofwel moeten ze consequent zijn met de reeds gereden GP's en alles laten bij het oude. Een soort van "jurisprudentie" dus.

Persoonlijk denk ik dat dit ook gaat gebeuren : het verleden heeft al dikwijls genoeg aangetoond dat dreigementen en zelfs uitgesproken straffen na verloop van tijd teruggeschroefd of zelfs kwijtgescholden worden. Volgens mijn bescheiden mening is dit de spreekwoordelijke storm in een glas water. Maar wie ben ik eh?

Finish
01-09-2003, 14:16
Persoonlijk denk ik dat dit ook gaat gebeuren : het verleden heeft al dikwijls genoeg aangetoond dat dreigementen en zelfs uitgesproken straffen na verloop van tijd teruggeschroefd of zelfs kwijtgescholden worden. Volgens mijn bescheiden mening is dit de spreekwoordelijke storm in een glas water. Maar wie ben ik eh?

klopt. Dat gebeurt eigenlijk veel te veel bij de FIA de laatste tijd. Een strafke uitdelen en dan in beroep toch maar een kleine boete opleggen of alles weglachen. De FIA is raar bezig :no:

...en jij bent Sennake !

redje
01-09-2003, 14:40
Originally posted by Sennake
Michelin bedoel je waarschijnlijk i.p.v. Bridge?

Idd, effe aanpassen. ;)

airco
01-09-2003, 16:01
Originally posted by Sennake
Ik geloof niet dat het de bedoeling is van de FIA om Ferrari aan een volgende titel te helpen (dat neemt eerder spankracht weg in de F1 dan omgekeerd en dat kan nooit de bedoeling zijn), maar ofwel is het reglement het ganse seizoen fout geïnterpreteerd door Michelin en moeten ze de teams die met die banden rijden maar alle punten afpakken, ofwel moeten ze consequent zijn met de reeds gereden GP's en alles laten bij het oude. Een soort van "jurisprudentie" dus.

Dat laatste "alle gereden GP's onaangeroerd laten"
==> lijkt me een redelijke oplossing.

Maar blijft de vraag wat gedaan met de komende GP's
==> Michelin een soort "toelating" geven om het seizoen vol te maken met hun huidige banden die "tegen de geest van de wet zijn".
dan benadeel je Bridgestone die het reglement wel geïnterpreteerd hebben zoals het hoort
Bestaat de mogelijkheid dat Williams of McLaren de titel pakt door gebruik te maken van een gat in het reglement :rolleyes:
Dit zet de deur wagenwijd open voor toekomstig uitbuiten van onvolkomenheden in het reglement.

==> Eisen van Michelin dat ze op Monza met nieuwe banden staan, anders disqualificatie

Titelstrijd is hoogstwaarschijnlijk over
Risico op een uitslag met 8 wagens op Monza


Dit zal een keuze voor het minst slechte worden ..... Wat dat is ?

airco

Finish
01-09-2003, 16:19
Met andere woorden, wat er ook gebeurt, dit seizoen eindigt in een dikke anti-climax ?

:(

airco
01-09-2003, 16:51
In mijn ogen wel ja .... Ik zie niet in welke alternatieve keuze de FIA heeft.

Oneliner
01-09-2003, 17:11
Zonet nog ergens een "mogelijkheid" gelezen.
Bridgestone heeft de voorbije races ook met een "iets" bredere band geëxperimenteerd, en haalde niet de gewenste resultaten, vandaar de klacht van bridgestone...

Scapa
01-09-2003, 17:16
De banden zijn heel het seizoen al ok bevonden dus moeten ze nu ook maar niet komen zeuren! Stoppen met zagen Bridgestone en bewijs dat je het beter kan, op de baan weliswaar! Michelin heeft een band gemaakt die volgens het reglement in orde is, op het randje maar reglementair. Dit is geen "gat" in het reglement ofzo, het is gewoon het reglement. Het gaat toch niet op om een paar weken voor een GP ineens te eisen dat ze opnieuw moeten beginnen zeker!

Finish
01-09-2003, 17:19
Originally posted by Oneliner
Zonet nog ergens een "mogelijkheid" gelezen.
Bridgestone heeft de voorbije races ook met een "iets" bredere band geëxperimenteerd, en haalde niet de gewenste resultaten, vandaar de klacht van bridgestone...

versus

Bridgestone manager Hisao Suganuma ontkent dat zijn bedrijf aan de oorzaak zou liggen van de bandenrel die de F1 sinds dit weekend tijstert. De Japanner ontkent dat zijn bedrijf de FIA zou getipt hebben over de mogelijke illegaliteit van de Michelin-banden.

Suganuma ontkent dus dat de brief van de FIA aan Michelin een gevolg zou zijn van een actie door zijn bedrijf. Bridgestone zou geen klacht ingediend hebben tegen concurrent Michelin. Nochtans is het wel heel duidelijk dat de Japanners op de hoogte waren van het voordeel dat Michelin door hun iets bredere banden zou hebben.

“Bredere banden leveren meer grip op, laten efficiënter remmen toe, de wagen is makkelijker te besturen en je krijgt er veel minder onderstuur door.”

Bridgestone zou de voorbije races zelf al geëxperimenteerd hebben met een iets bredere band, maar aan de resultaten te zien zouden die nog niet veel vooruitgang gebracht hebben. Vandaar dat insiders vermoeden dat de Japanner hun concurent via de FIA proberen te nekken.

bron: f1racing.nl

Bridgestone ontkent Michelin 'verklikt' te hebben. 't Is altijd maar een schuldige zoeken, wie heeft het rommeltje in gang gezet ?
....

airco
01-09-2003, 17:20
Originally posted by Oneliner
Zonet nog ergens een "mogelijkheid" gelezen.
Bridgestone heeft de voorbije races ook met een "iets" bredere band geëxperimenteerd, en haalde niet de gewenste resultaten, vandaar de klacht van bridgestone...

dat was niet in een race-situatie ....

Bridgestone heeft enkel bredere banden getest op Fiorano

airco
01-09-2003, 17:25
Originally posted by Finish
Bridgestone ontkent Michelin 'verklikt' te hebben. 't Is altijd maar een schuldige zoeken, wie heeft het rommeltje in gang gezet ?
....

Wie weet was het Paul Stoddart wel .... Die onder druk van Trust-baas Perridon met Resultaten moet komen ....Dus dacht Paultje .... als we hen zo wat saboteren vallen er wel punten te rapen :+ :+ :D:D

airco
01-09-2003, 17:53
Originally posted by stijnconinx
De banden zijn heel het seizoen al ok bevonden dus moeten ze nu ook maar niet komen zeuren! Stoppen met zagen Bridgestone en bewijs dat je het beter kan, op de baan weliswaar! Michelin heeft een band gemaakt die volgens het reglement in orde is, op het randje maar reglementair. Dit is geen "gat" in het reglement ofzo, het is gewoon het reglement. Het gaat toch niet op om een paar weken voor een GP ineens te eisen dat ze opnieuw moeten beginnen zeker!

Ik hoop dat je op de hoogte bent van een wereldwijd aanvaard beginsel in de rechtspraak
"De Geest van de wet primeert boven de Letter van de wet"

Indien we jou redenering toepassen op de GP van Monaco 2 jaar geleden ......
- Arrows kwam toen met voorvleugels waar op de neus nog een extra vleugel gemonteerd was recht in het gezichtsveld van de piloot
http://www.f1racing.net/photo/monaco/thu47b.jpg
==> voor de letter van de wet ... geen probleem. Er was niks wat dit verbood aan Arrows. Toch duurde het maar een uurtje of ze waren verboden. Heel de voorbereiding van Arrows voor Monaco naar de vuilbak.

Als er nu een situatie ontstaat die door het reglement niet voorzien is, maar die volgens de organisator tegen de geest van de reglementen is ...... Waarom zouden ze dat dan niet mogen verbieden.

Pascal
01-09-2003, 17:58
De oplossing : al de reeds gereden GP' s opnieuw rijden :+ :+ :D :D

Dit met reglementaire banden ;)

C U

airco
01-09-2003, 17:59
Originally posted by Pascal
De oplossing : al de reeds gereden GP' s opnieuw rijden :+ :+ :D :D

Dit met reglementaire banden ;)

C U

Das pas een gedacht se ;)

en iedereen die tickets had mag opnieuw gaan zien met hetzelfde ticket ;)

Guido
02-09-2003, 12:21
Originally posted by airco
:applaus: voor de prachtig gefundeerde mening van Huudo :rolleyes: :rolleyes:

Als je in je post niet verder komt dan wat flamen naar de FIA, Schumacher of Ferrari ..... post dan gewoon niet. Ik begrijp überhaupt al niet wat die 2 laatsten plots misdaan hebben in deze discussie.

Ik ben reuzebenieuwd van u te vernemen welke keuze de FIA dan wel heeft (buiten het standpunt dat ze nu innemen).
Die uitleg is hopelijk iets boeiender dan bovenstaande http://www.tweakers.net/g/s/sleepey.gif

Ik mag hier best "volgens u" ongefundeerde meningen formuleren, voor zover ik weet is dat niet tegen de huisregels.

Toon mij waar ik geflamed heb op Ferrari en Schumacher?? Enkel naar de FIA heb ik zwaar uitgehaald. De verwijzing naar Ferrari en Schumacher was er naar een uitspraak die jij eerder hebt gemaakt en staat bovendien in een aparte alinea. Uw beoordeling is dus niet alleen fout, ook de suggestie om maar niet te posten is ongepast, maar bon, zand erover.

De keuze die de FIA heeft is zoals Sennake aanhaalt. Als de banden niet reglementair zijn, dienen alle punten afgepakt waar deze banden werden gebruikt. En ik weet als techneut maar al te goed, en zij trouwens ook, dat geen enkele reglement waterdicht te krijgen is aangezien de ingenieurs zullen blijven zoeken in het "op het randje" gebied. (ingenieur - ingenieus) Kwestie van de FIA is om daar een beetje volwassen op te reageren, maar dat lukt niet altijd even goed.

Boeiend? Who cares.

;)

airco
02-09-2003, 12:38
Originally posted by Huudo
De keuze die de FIA heeft is zoals Sennake aanhaalt. Als de banden niet reglementair zijn, dienen alle punten afgepakt waar deze banden werden gebruikt. En ik weet als techneut maar al te goed, en zij trouwens ook, dat geen enkele reglement waterdicht te krijgen is aangezien de ingenieurs zullen blijven zoeken in het "op het randje" gebied. (ingenieur - ingenieus) Kwestie van de FIA is om daar een beetje volwassen op te reageren, maar dat lukt niet altijd even goed.

Dus omdat Michelin geen alternatief voorzien heeft moet de FIA de band die naar hun mening "over het randje is" maar toelaten voor de rest van het seizoen. :rolleyes: :rolleyes:
Waarschijnlijk is dat de reactie waar je als Mercedes-fan op hoopt, maar of dat dan de volwassen reactie is durf ik te betwijfelen.

Guido
02-09-2003, 12:43
Originally posted by airco
Dus omdat Michelin geen alternatief voorzien heeft moet de FIA de band die naar hun mening "over het randje is" maar toelaten voor de rest van het seizoen. :rolleyes: :rolleyes:
Waarschijnlijk is dat de reactie waar je als Mercedes-fan op hoopt, maar of dat dan de volwassen reactie is durf ik te betwijfelen.

'k heb net de FAQ gelezen en denk dat ik het hier bij ga laten. Eer aan mezelf houden, zoals dat zo mooi heet, want hieruit geraken gaan we niet doen denk ik.

Ongeacht wat wij ervan denken. De FIA is de baas en wat zij beslissen, is wet. Net als de scheidsrechter die onterecht een penalty geeft of verkeerdelijk een rode kaart trekt.

;)

airco
02-09-2003, 12:44
Originally posted by Huudo
Ongeacht wat wij ervan denken. De FIA is de baas en wat zij beslissen, is wet. Net als de scheidsrechter die onterecht een penalty geeft of verkeerdelijk een rode kaart trekt.

;)

;)

Sennake
02-09-2003, 13:04
Nu is het enkel nog wachten op een bandenconstructeur die een band ontwikkelt die in nieuwe toestand de gewenste breedte heeft, tijdens de race aanzienlijk breder wordt en op het einde van zijn "looptijd" terug de gewenste breedte aanneemt :+

Dit doet me terugdenken aan Tyrrell die ooit hun minimum gewicht behaalden door een extra ballast aan loodbolletjes mee te nemen in hun wagens, die vlak na de start "gedropt" konden worden en aldus een enorm gewichtsvoordeel opleverden... Dit is niet uit mijn duim gezogen (in tegenstelling tot het voorgaande), dit is ECHT gebeurd! Maar het heeft (uiteraard) niet lang geduurd...

A.J.
02-09-2003, 13:22
Originally posted by Sennake

Dit doet me terugdenken aan Tyrrell die ooit hun minimum gewicht behaalden door een extra ballast aan loodbolletjes mee te nemen in hun wagens, die vlak na de start "gedropt" konden worden en aldus een enorm gewichtsvoordeel opleverden... Dit is niet uit mijn duim gezogen (in tegenstelling tot het voorgaande), dit is ECHT gebeurd! Maar het heeft (uiteraard) niet lang geduurd...

Ik denk dat het toch iets anders was bij Tyrrell. Ze hadden loodbolletjes in hun radiators. Ze reden de race met slechts een minimum aan water aan boord en tijdens de laatste pitstop werd er dan "water" bijgetankt voorzien van loodbolletje om de wagen op zijn voorgeschreven gewicht te brengen. Het grootste deel van de race werd dus gereden met een wagen die een stuk te licht was. Destijds was het verboden om te tanken in de pits, en dus ook "water" tanken was verboden. Ze werden om verschillende redenen gediskwalificeerd dat seizoen, buiten sjoemelen met het gewicht zijn ze ook gepakt op illegale benzine, onreglementaire gaten in de bodem van de wagen en onreglementaire benzine leidingen.
Zo gingen enkele mooie resultaten van Brundle en Bellof verloren.

Sennake
02-09-2003, 13:29
Originally posted by A.J.
Ik denk dat het toch iets anders was bij Tyrrell. Ze hadden loodbolletjes in hun radiators. Ze reden de race met slechts een minimum aan water aan boord en tijdens de laatste pitstop werd er dan "water" bijgetankt voorzien van loodbolletje om de wagen op zijn voorgeschreven gewicht te brengen. Het grootste deel van de race werd dus gereden met een wagen die een stuk te licht was.

Juist. Toen ik mijn tekst nalas dacht ik al "hoe kregen die mannen hun wagen dan op hun juiste gewicht na de race?" Op de manier zoals jij het zegt was dit geen probleem. Tot ze gepakt werden natuurlijk. Maar enfin, basically kwam het erop neer dat ze dus "te licht" rondreden in de race...

Gilles
02-09-2003, 20:19
<i>2003 Formula One Techincal Regulations
ARTICLE 2: GENERAL PRINCIPLES

2.4 Compliance with the regulations.
Automobiles must comply with these regulations in their entirety at all times during the Event. Should a competitor feel that any aspect of these regulations is unclear, clarification may be sought from the FIA Formula One Technical Department.
</i>

dit komt uit het regelement ... kort samengevat ... de banden moeten dus STEEDS aan de eisen voldoen en niet enkel bij de start.

airco
02-09-2003, 20:55
Gilles ...

Stond dit al in het reglement .... Of is dit recent aangepast in het licht van de gebeurtenissen omtrent de banden.

sledge
02-09-2003, 21:13
Originally posted by airco
Dus omdat Michelin geen alternatief voorzien heeft moet de FIA de band die naar hun mening "over het randje is" maar toelaten voor de rest van het seizoen. :rolleyes: :rolleyes:
Waarschijnlijk is dat de reactie waar je als Mercedes-fan op hoopt, maar of dat dan de volwassen reactie is durf ik te betwijfelen.

Ik vind van wel. Michelin bezigd die band al 1.5 jaar, zonder problemen. Nu blijkt dat ze "een gat" in het reglement gebezigd hebben. Het enige dat de FIA in mijn ogen kan doen is een verbod instellen vanaf 2004.
PS: Ik ben Ferrari-fan ;)

Gilles
02-09-2003, 21:15
er is dus NIETS aan het regelement veranderd ... de FIA heeft gewoon gezegd ... vanaf nu controleren we ook de banden na de race omdat we gehoord hebben dat de banden van Michelin breder zijn dan toegelaten na de race ...

daar komt het zo op neer.

redje
02-09-2003, 21:30
Originally posted by airco
Gilles ...

Stond dit al in het reglement .... Of is dit recent aangepast in het licht van de gebeurtenissen omtrent de banden.
Da stond er al, maar verandert niks aan de problemen, want bij de bandenregel staat expliciet dat het in nieuwe toestand is.

HHugo
02-09-2003, 23:17
Originally posted by redje
Da stond er al, maar verandert niks aan de problemen, want bij de bandenregel staat expliciet dat het in nieuwe toestand is.

Dat vind ik ook. Als die bandenafmetingen voor een heel raceweekend zouden gelden, dan moeten bijv. de groeven in de band na de race nog even diep zijn als voor de race. Kunnen ze bij de aankomst in Monza meteen het hele veld diskwalificeren :rolleyes:

airco
02-09-2003, 23:30
Originally posted by HHugo
Dat vind ik ook. Als die bandenafmetingen voor een heel raceweekend zouden gelden, dan moeten bijv. de groeven in de band na de race nog even diep zijn als voor de race. Kunnen ze bij de aankomst in Monza meteen het hele veld diskwalificeren :rolleyes:

Komt meteen de aap uit de mouw waarom het zolang geduurt heeft vooraleer Bridgestone een klacht heeft ingedient ....
Eerst moesten ze een band ontwikkelen die zijn groeven lang genoeg kan houden.

Nu dit gelukt is konden ze met een gerust hart klacht indienen tegen Michelin :+ :+

Gilles
03-09-2003, 14:06
Originally posted by redje
Da stond er al, maar verandert niks aan de problemen, want bij de bandenregel staat expliciet dat het in nieuwe toestand is.
Die expliciet nieuwe toestand geldt niet ... want het hoort niet bij de opsomming ...

Er is een opsomming van 4 dingen over NIEUWE banden ...

en dan staat er: "Furthermore" ... VERDER ... moet de band 270 mm breed zijn...

en de wagen moet STEEDS aan de regelementen voldoen ... dus is Michelin in fout ...

Ross Brawn geeft trouwens toe dat Ferrari het gemeld heeft en Michelin heeft al nieuwe banden getest wat wil zeggen dat ze niet recht in hun schoenen zouden staan ... :fight:

Guido
03-09-2003, 14:53
De discussie over wie wat en hoe in het reglement, heeft nu wel lang genoeg geduurd. 't zal de FIA uiteindelijk zijn die beslist. Amen to that.

Maar wat interessanter is, is de manier waarop de puzzel van eerdere geruchten etc in elkaar begint te passen. Er zitten nog tegenstrijdigheden in op dit moment, maar tijd brengt raad.

De commentaar van Michelins zijde:
Taken from F1.racing-live.com
"Our tyres have always been considered legal," declared Pascal Vasselon to Gazzetta dello Sport. "We have no reasons to modify them and we are contesting the new interpretation of the regulation by the FIA. Moreover, our tyres for the Italian Grand Prix were fabricated just after the Budapest race so we don't have enough time to modify our development and fabrication programme."

Should we expect to see a dramatic Italian GP with serial disqualifications ? It is not impossible, but Pascal Vasseon estimates that it is up to the FIA take their responsibilities. "It's a strange situation because the FIA didn't explain to us how they will inspect the tyres," added the Frenchman. "but if the FIA want to disqualify 10 cars at the end of the Italian GP, then they can do it."

Da's weer typisch. De FIA zegt een hoop, maar is absoluut niet specifiek. :rolleyes:

en iets verder zegt Pierre Dupasquier op dezelfde website f1.racing-live.com

The new interpretation of the rules by the FIA has forced us to react. You don’t think for one moment that Michelin would not respond to the challenge? Our people have been working 24 hours a day since last Wednesday and new tyres are being tested in Monza as we speak. For anyone that knows anything about the tyre world, to do what we’ve just managed is a huge achievement and this is only possible thanks to the hard work and fast reaction time of our teams here in Clermont- Ferrand.

Euh, Michelin, gaan jullie nu met nieuwe banden rijden op Monza of niet??

Tevens staat er te lezen nog steeds op dezelfde site dat Ross Brawn toegegeven heeft dat zij de kat de bel hebben aangebonden...

"It was us who told the FIA at the end of the race that their treads were too big - we are not going to accept losing this way anymore," Brawn was quoted as saying in Wednesday's Gazzetta dello Sport. Asked what advantage a wider tread gave to a car, Brawn said: "It gives a better balance to the front of the car when braking because of the distribution of weight, making it more efficient on the bends."

Verder nog wat geneuzel in hetzelfde artikel over het hoe en waarom van de klacht, maar wat echt interessant is, is dit:

The FIA has threatened to disqualify teams using these tyres at the Italian Grand Prix on September 14. In Hungary 10 days ago, Fernando Alonso's Michelin-shod Renault actually lapped Schumacher's Ferrari -- an almost unheard-of incident in Formula One. FIA president Max Mosley and Whiting, his technical delegate, visited the Ferrari factory in Maranello last week, where they met the president, Luca Di Monteze molo, the sporting director, Jean Todt, Brawn, Schumacher, and various engineers.

Nu moet er mij eens iemand heel fijntjes komen uitleggen wat Mosley en Whiting daar zijn gaan doen, en waarom ze niet bij Williams of McLaren zijn langs geweest? Toch niet om te luisteren naar de klachten van Ferrari? Alles is gebaseerd op fotomateriaal, zelfs metingen zijn er niet, dus alles had toch prima via electronische weg kunnen geregeld worden?

Vast en zeker to be continued.

redje
03-09-2003, 16:50
Originally posted by Gilles
Die expliciet nieuwe toestand geldt niet ... want het hoort niet bij de opsomming ...

Er is een opsomming van 4 dingen over NIEUWE banden ...

en dan staat er: "Furthermore" ... VERDER ... moet de band 270 mm breed zijn...

en de wagen moet STEEDS aan de regelementen voldoen ... dus is Michelin in fout ...

Ross Brawn geeft trouwens toe dat Ferrari het gemeld heeft en Michelin heeft al nieuwe banden getest wat wil zeggen dat ze niet recht in hun schoenen zouden staan ... :fight:

De wagen moet altij in orde zijn volgens de regels.
Een van die regels zegt: de nieuwe banden moeten max 270mm breed zijn (in de veronderstelling dat er geen gat in het reglement is, dus dat de Furthermore bij die 4 punten hoort). Dus altijd moeten nieuwe banden max 270 mm breed zijn. Simple as that. Dus t is nie da de banden altijd max 270 mm breed moeten (wederom in de veronderstelling dat er geen gat is).

Scapa
03-09-2003, 16:56
Ik stel mij toch volgende vraag: hoe kunnen ze dat nu exact meten als de mannen na het afvlaggen van de race een hele ronde op het vuile deel van de baan rijden en zo gewoon alle rommel op baan kleeft?

Stel u voor dat ze de piloten een mesje meegeven en ze dan tijdens de uitloopronde stoppen, even uitstappen en alle banden platsteken :D Zo er iets in het reglement staan dat dit verbied?

airco
03-09-2003, 17:43
Our people have been working 24 hours a day since last Wednesday and new tyres are being tested in Monza as we speak.

Ah ... Het was toch deze persoon die vrijdag nog aan het janken was dat ze op 2,5 week geen nieuwe banden konden ontwikkelen .....

wel .... Nu gaat het plots op 6 dagen ....

toch rare mensen daar bij Michelin zele :rolleyes:

redje
03-09-2003, 17:51
Originally posted by airco
Ah ... Het was toch deze persoon die vrijdag nog aan het janken was dat ze op 2,5 week geen nieuwe banden konden ontwikkelen .....

wel .... Nu gaat het plots op 6 dagen ....

toch rare mensen daar bij Michelin zele :rolleyes:
Idd, ze beweren van alle kanten da ze niet op tijd klaar geraken, maar toch zegt Pierreke dat ze al aan t testen zijn. :rolleyes: :confused:

Finish
03-09-2003, 17:59
ah well....

als het hun lukt en ze halen het kampioenschap met één van hun teams binnen, dan is het extra krediet voor Dupasquier en de zijnen...

Sennake
03-09-2003, 18:22
Het is normaal dat een bedrijf op 2 paarden wedt : enerzijds trachten te bewerkstelligen dat ze hun "oude" banden mogen behouden door (o.a.) te stellen dat ze niet rond geraken, anderzijds alle zeilen bijzetten om het onmogelijke toch trachten te verwezenlijken. Trouwens, het hebben van een nieuwe band betekent nog lang niet dat hij competitief is, zwijgen van superieur aan Bridgestones...

Dus daar zou ik niet al te veel achter zoeken, dat lijkt me een normale reactie, daarvoor hoef je echt niet schizofreen te zijn.

Wat niet betekent dat ik daar goed tegen kan : in mijn jonge tijd had je ook altijd van die gasten die tijdens de examens panikeerden en beweerden van NOOIT op tijd alles geblokt te krijgen, en na de examens kwamen ze buiten met 90 % of zo :rolleyes: Krijg ik dus wel de kriebels van eh! Maar dit even terzijde en off-topic.

Wat Stijn zegt houdt trouwens ook wel steek : ik heb vandaag nog staan kijken in de ateliers van GLPK naar de gebruikte banden van de laatste 24 uren, en ik vraag me in godsnaam af hoe je het loopvlak van een versleten band waar een centimeter "pick-up" aankleeft, definiëert :confused: :confused: :confused:

airco
03-09-2003, 18:31
de pick-up eraf schrapen ?
weet uberhaupt al niet of zoiets lukt ?

Scapa
03-09-2003, 19:08
Originally posted by airco
de pick-up eraf schrapen ?
weet uberhaupt al niet of zoiets lukt ?

Je kan dat er afschrapen maar tot waar is dan weer de vraag? Eigenlijk stelt deze vraag zich niet, ze rapen zoveel rubber als ze willen op en zo zullen de officials ze moeten controleren...

Raceboy
03-09-2003, 20:11
De klacht tegen de Michelin-banden kwam
van Ferrari. Dat heeft Ross Brawn, de
technisch directeur van Ferrari, in de
Gazetto dello Sport gezegd.

Volgens Ferrari zijn de banden van
Michelin niet reglementair omdat ze te
breed zijn. "Wij aanvaarden niet langer
om op die manier te verliezen", zegt
Brawn. De teams van Williams en McLaren
rijden met Michelin-banden. Ferrari
gebruikt Bridgestone.

De FIA heeft al gewaarschuwd dat teams
die onregelmatige banden gebruiken in
de Grote Prijs van Italië in Monza,
gediskwalificeerd zullen worden.

bron: vrt tt

Oneliner
03-09-2003, 21:54
Ja tis toch logisch dat Michelin een nieuwe band aant ontwikkelen is???? En die zal did nog niet 100% klaar zijn tegen monza. Dermee dat ze er mee moeten testen hé...

Sennake
03-09-2003, 22:36
Nog een bedenking : als ze de banden controleren vlak na de race, zijn ze nog heet en dus breder dan na pakweg een uur of zo, als ze afgekoeld zijn... Wordt daar ook rekening mee gehouden? Zie dat de Bridgestones vlak na de race ook te breed zijn door uitzetting van de hitte :D Iedereen gediskwalificeerd!

En als er nu ne slimme een bandenwissel doet 1 ronde voor het einde en dus met nieuwe banden finisht? (Als zijn voorsprong het al toelaat natuurlijk)... Tja, dan zullen ze de gebruikte bandensets wel moeten wegmoffelen natuurlijk...

Sennake
03-09-2003, 22:37
Originally posted by airco
de pick-up eraf schrapen ?
weet uberhaupt al niet of zoiets lukt ?

Vrees ik voor : die pick-up versmelt werkelijk met de rest van de band. En dan heb je geen rechte lijn meer aan de rand van je loopvlak, geloof me vrij. Benieuwd welke maat dan telt, de minimum of de maximum breedte...

A.J.
03-09-2003, 22:50
De reden dat de piloten in de uitloopronde naast de lijn gaan rijden om rubber "op te rapen" is niet ontstaan om de groeven te bedekken maar vooral om de minimum rijhoogte te verhogen. Dat ze maar snel terug met "slicks" gaan rijden....

airco
04-09-2003, 11:37
Originally posted by stijnconinx
De banden zijn heel het seizoen al ok bevonden dus moeten ze nu ook maar niet komen zeuren!

De stelling dat Michelin al een heel seizoen met dezelfde voorband rijdt blijkt niet te kloppen ....

Quote van een woordvoerder van de FIA:
"Er lijkt voldoende reden te zijn om aan te nemen dat de betrokken banden niet dezelfde zijn als die die bij het begin van het seizoen gebruikt werden. Het is ook mogelijk dat de afstelling van de auto gewijzigd is, wijzigingen van de manier waarop de banden werden gebruikt."


deze uitspraak slaagt toch wel een behoorlijk gat in de verdediging van Michelin ....

HHugo
04-09-2003, 17:54
Originally posted by airco
deze uitspraak slaagt toch wel een behoorlijk gat in de verdediging van Michelin ....

In die quote wordt gesproken over een wagenafstelling die gewijzigd is. Gaat het hier over één welbepaald team of over alle michelingebruikers?

Bart.Vandecavey
04-09-2003, 21:01
Originally posted by airco
de pick-up eraf schrapen ?
weet uberhaupt al niet of zoiets lukt ?

Ik heb ze dat in de Belcar nog weten doen bij Kurris en Vetters. Met een spatel gemonteerd op een brander...
Ik denk wel niet dat je van zo'n banden nog topprestaties moet verwachten...

Scapa
04-09-2003, 21:06
Er zijn er nog die dat doen hoor en redelijk wat zelfs! Een band op sommige plaatsen heel warm maken en op andere wat minder is volgens mij niet echt bevorderlijk voor de prestaties ;)

Gilles
04-09-2003, 21:29
dit is geen sluikreclame, maar een mooie vergelijking ...

http://www.f1world.be/f1-filesco.php?id=2751_0_3_0_C

let vooral op die foto ... héél erg duidelijk waar het probleem is.

DJ Scorpio
05-09-2003, 08:13
Ferrari in beroep tegen uitslagen 2003 ???

Ferrari dreigt ermee alle resultaten van het huidig seizoen aan te klagen. Het Italiaanse team vindt dat de Michelin-teams de verzamelde WK-punten niet verdiend hebben omdat ze 'illegale banden' hebben gebruikt.

“Ferrari is heel verveeld en gefrustreerd met deze zaak”, aldus Ferrari’s technisch directeur Ross Brawn. “Een groot deel van de Michelin-teams hebben illegale banden gebruikt – en we weten niet hoe lang ze dit al doen.”

Ferrari-rijder Michael Schumacher leidt momenteel het kampioenschap met één punt voorsprong op Williams-rijder Juan Pablo Montoya. McLaren-rijder Kimi Raikkonen staat op de derde plaats, op twee punten van de wereldkampioen. Een protest zou kunnen betekenen dat het kampioenschap in de rechtzaal beslist wordt.

“Het zou fout zijn, moest een auto het kampioenschap winnen en de hele tijd op illegale banden gereden hebben”, gaat Brawn verder. “De competitie zou zijn waarde verliezen en we mogen mensen niet het kampioenschap laten winnen wanneer zij zich niet aan de regels houden.”

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Bron: F1Racing.nl (http://www.f1racing.nl/news.php?ID=62284)

Ferrari's technisch directeur Ross Brawn zou graag willen dat de teams die op eender moment met de illegale Michelin's reden, gediskwalificeerd zouden worden. Dat verklaarde hij in het magazine Autosport.

"We zijn er over deze zaak nog niet uit, we zijn het aan het bekijken. De metingen werden uitgevoerd meteen na de Grote Prijs van Hongarije en de resultaten waren dat de banden breder waren als toegelaten.We zijn nu aan het bekijken wat we gaan doen maar we zijn allerminst tevreden met de huidige situatie. Een wagen met illegale banden kan toch niet het kampioenschap winnen?"

Als Ferrari degelijk in beroep zal gaan tegen de race-uitslagen waarbij de Michelin-teams op illegale banden reden - het zal weliswaar moeilijk zijn om dat tijdstip te achterhalen, maar Autosport meent te zeggen dat Michelin sinds de GP van San Marino haar illegale banden inzette - zal het gebruik maken van artikel 179B van de Internationale Sportieve Code. Deze regel zegt dat het mogelijk kan zijn dat oude resultaten veranderd worden indien er een 'nieuw element' ontdekt is.

Verder liet Mark Webber vandaag ook weten dat de nieuwe bandensituatie verre van gunstig is en dat de 'nieuwe' Michelin banden niet goed functioneren onder zijn Jaguar. Dit kan wel eens de kanteling in het wereldkampioenschap zijn.

Bron: F1World.be (http://www.f1world.be/f1nieuws.php?id=2764_0_2_0_C)

DJ Scorpio
05-09-2003, 08:18
Originally posted by Gilles
dit is geen sluikreclame, maar een mooie vergelijking ...

http://www.f1world.be/f1-filesco.php?id=2751_0_3_0_C

let vooral op die foto ... héél erg duidelijk waar het probleem is.

Die foto's maken wel heel duidelijk wat het probleem is. Maar de vraag blijft of dit illegaal was of niet. Volgens mij zijn de reglementen van de FIA niet sluitend genoeg zoals al zo vaak het geval was bij voorgaande discussies.

Hetgeen ik raar vind is dat onze Ron Dennis zich nog niet heeft laten horen, de andere michelin-teams hebben toch al gereageerd. Maarja Ron is altijd de eerste om te janken als hij nog maar denkt dat er kans is dat een ander team de regels overtreden heeft, maar als hij zelf in overtreding is dan is hij nergens te bespeuren. Door die kerel heb ik een hekel aan McLaren. Spijtige zaak want ik heb zeker veel respect voor Kimi en David.

Finish
05-09-2003, 11:39
wat een dikke vette ontgoochelende anti-climax voor dit superspannende seizoen :(

Hakki
05-09-2003, 11:54
Originally posted by DJ Scorpio
Maarja Ron is altijd de eerste om te janken als hij nog maar denkt dat er kans is dat een ander team de regels overtreden heeft, maar als hij zelf in overtreding is dan is hij nergens te bespeuren.
euh...Ron Dennis is hier niet in overtredeing, ronneke kan er niks aan doen dat de bandjes zo gemaakt zijn, ALS deze dan wel echt niet regelementair zijn

wa betreft ross brawn, dienen heeft precies ni liever da ferrari slechter en slechter komt te staan bij de niet-ferrarifans, azo een overdreven gedoe...

Finish
05-09-2003, 12:18
Originally posted by Hakki
euh...Ron Dennis is hier niet in overtredeing, ronneke kan er niks aan doen dat de bandjes zo gemaakt zijn, ALS deze dan wel echt niet regelementair zijn

wa betreft ross brawn, dienen heeft precies ni liever da ferrari slechter en slechter komt te staan bij de niet-ferrarifans, azo een overdreven gedoe...

'overdreven gedoe' ? Dit hele seizoen was geen strijd tussen Schumacher en Raikkonen / Montoya maar een strijd tussen Bridgestone en Michelin. Michelin had dit seizoen duidelijk de betere band, maar als ze dit hebben kunnen presteren door de reglementen te negeren, heb ik toch, net als Brawn, mijn bedenkingen bij die Michelinoverwinningen. Ik ben er namelijk nog altijd van overtuigd dat de F2003-GA nog altijd de beste wagen op de grid is en dat de banden de oorzaak zijn van Ferraris achteruitgang. Zoals DJ Scorpio zegt, mocht bridgestone te brede banden hebben en Ronneke wist ervan, dan zal die ook niet lang gewacht hebben om Bridgestone bij de FIA te verklikken....

Enkel weer typisch dat Ferrari het hier weer te verduren krijgt.

'We zitten na jaren Ferraridominantie weer in een spannend seizoen en dan komen Todt en de zijnen het boeltje weer eens verpesten' Zo'n mentaliteit hangt er bij de niet-Ferrari fans. Ferrari als de grote schuldige en pretbederver, omdat de Michelinband niet reglementair is :rolleyes:

DJ Scorpio
05-09-2003, 12:24
Originally posted by Hakki
euh...Ron Dennis is hier niet in overtredeing, ronneke kan er niks aan doen dat de bandjes zo gemaakt zijn, ALS deze dan wel echt niet regelementair zijn

wa betreft ross brawn, dienen heeft precies ni liever da ferrari slechter en slechter komt te staan bij de niet-ferrarifans, azo een overdreven gedoe...

OK ik neem mijn woorden terug, Ron Dennis is niet in overtreding maar ik vind het toch raar dat er vanuit de hoek van McLaren geen reactie komt terwijl Ron anders voor iedere kleinigheid moord en brand ligt te schreeuwen.

En wat betreft dat overdreven gedoe, ik vind toch dat de foto's heel duidelijk een serieus verschil in loopvlak weergeven wat uiteraard een heel groot verschil in grip zal betekenen en misschien enigzins de plots opgelopen achterstand van Bridgestone verklaart. Maar ik blijf erbij dat dit allemaal niet gebeurt zou zijn als de reglementen meer sluitend waren.

DJ Scorpio
05-09-2003, 12:31
Schumi zijn mening over de bandenkwestie:

Titelverdediger Michael Schumacher heeft zijn zegje gegeven omtrent de Michelin-soap. Schumacher spreekt zijn technisch directeur Ross Brawn tegen, die nieuwe race-uitslagen wil zien. Volgens Schumacher zal de FIA geen aanpassingen doen aan de voorbije races.

"Het is een heel verwarrende gebeurtenis, en er zijn veel mensen met en zonder de nodige kennis die zich uitspreken over hoe breed of hoe smal de banden zijn. Ik denk niet dat de FIA iets zal doen aan de dingen die in het verleden gebeurd zijn, maar ze zullen aan de toekomst werken. Ik denk wel dat de Michelin-teams zich zullen aanpassen aan de regels."

Bron: F1World.be (http://www.f1world.be/f1nieuws.php?id=2781_0_2_0_C)

airco
05-09-2003, 12:33
Finish spreekt wijze woorden :)

ik kan het zelf niet beter vertellen ....

redje
05-09-2003, 13:19
Originally posted by airco
Finish spreekt wijze woorden :)

ik kan het zelf niet beter vertellen ....
Idd. Elk team zou zo reageren, maar omdat Ferrari het is, zeggen vele mensen op de fora dat het 'losers' zijn.

Savi
05-09-2003, 13:35
Originally posted by Finish
'overdreven gedoe' ? Dit hele seizoen was geen strijd tussen Schumacher en Raikkonen / Montoya maar een strijd tussen Bridgestone en Michelin. Michelin had dit seizoen duidelijk de betere band, maar als ze dit hebben kunnen presteren door de reglementen te negeren, heb ik toch, net als Brawn, mijn bedenkingen bij die Michelinoverwinningen. Ik ben er namelijk nog altijd van overtuigd dat de F2003-GA nog altijd de beste wagen op de grid is en dat de banden de oorzaak zijn van Ferraris achteruitgang. Zoals DJ Scorpio zegt, mocht bridgestone te brede banden hebben en Ronneke wist ervan, dan zal die ook niet lang gewacht hebben om Bridgestone bij de FIA te verklikken....

Enkel weer typisch dat Ferrari het hier weer te verduren krijgt.

'We zitten na jaren Ferraridominantie weer in een spannend seizoen en dan komen Todt en de zijnen het boeltje weer eens verpesten' Zo'n mentaliteit hangt er bij de niet-Ferrari fans. Ferrari als de grote schuldige en pretbederver, omdat de Michelinband niet reglementair is :rolleyes:

Amen.

(ik noem het gewoon frustraties)

Guido
05-09-2003, 15:12
Originally posted by redje
Idd. Elk team zou zo reageren, maar omdat Ferrari het is, zeggen vele mensen op de fora dat het 'losers' zijn.

Ach ja, hoge bomen vangen veel wind, dus dat erop Ferrari nu het hardst geschoten wordt is een menselijke eigenschap. En de F-1 heeft altijd al geleefd op controverses en dit sedert het ontstaan van het kampioenschap. Dus niks nieuws onder de zon :cool: .

redje
05-09-2003, 15:43
Originally posted by Huudo
Ach ja, hoge bomen vangen veel wind, dus dat erop Ferrari nu het hardst geschoten wordt is een menselijke eigenschap. En de F-1 heeft altijd al geleefd op controverses en dit sedert het ontstaan van het kampioenschap. Dus niks nieuws onder de zon :cool: .
Da's waar.

Sennake
11-09-2003, 14:53
Vandaag gelezen op F1-Live.com :

Michelin motorsport director Pierre Dupasquier is keen to underline the strength of the Clermont-Ferrand company's performance in the most recent race.

He said: « Such a result was almost beyond our wildest dreams. Fernando Alonso and Renault spearheaded a magnificent display by Michelin's partner teams and our domination was absolute. »

« As for the recent debate about tyre tread widths, we are happy to see that the FIA clarified the issue in its most recent statement by confirming the legality of our tyres and considers the matter closed. For us, our stance on the interpretation of rule 77c has not changed. »

« Looking ahead to this weekend's Italian Grand Prix, I'm sure our main rival Ferrari will be a factor because its chassis characteristics suit circuits such as this. If the narrow front tyres they prefer are going to help them anywhere, it will be here at Monza! »

Is de zaak hiermee gesloten????
Veel geblaat en weinig wol blijkbaar, en zoiets had ik eigenlijk van de ruggengraat-loze FIA ook wel verwacht...

Guido
11-09-2003, 15:04
Benieuwd of de meeting met Whiting, Dennis, Witmarsh, Williams en Head op het hoofdkwartier van McLaren hier iets mee te maken heeft.

Gaat ge zien, zondag een regenrace en van heel de bandenpolemiek geen sprake. Dat zou pas lachen zijn. :+

HHugo
19-09-2003, 19:36
Michelin vs Bridgestone

The tyre conformance situation is not over yet. The FIA decided to sample one set of tyres from Williams (Michelin) and Ferrari (Bridgestone) after the Italian GP. The FIA has the intention of verifying the dimensions of the tyres but also their compound, which should take a long time.

This might be Michelin's response to Bridgestone. It appears that during private testing at Monza, Michelin engineers noticed that the front and rear Bridgestone tyres were wearing differently. According to them, this could mean that the compound on the front tyres and rear tyres are different, which is against the regulation (FIA Sporting regulation, article 76b).

"We have no case against Bridgestone," said a Michelin spokesperson. "but it is true that our partners noticed some anomalies on rival teams' tyres. We only mentioned this situation to the FIA."

Bridgestone admitted that the FIA is analysing a set of their tyres, taken after the race at Monza but the tyre manufacturer is confident that no regulation infringement will be found.

The FIA laboratory will also verify the symmetry of the tyres' grooves. Pierre Dupasquier admitted recently that he was doubting the conformity of Bridgestone tyres in that area. Article 77 of the FIA Sporting regulation mentions :

b. All dry-weather tyres must incorporate circumferential grooves square to the wheel axis and around the entire circumference of the contact surface of each tyre.
c. Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread.

Of course this tiresome situation is starting to overshadow the exciting championship finale. Let's just hope that the tyre regulation controversy is not coming back to divert attention from the real battle at hand.
bron: www.f1-live.com

En zo kunnen we bezigblijven natuurlijk...

Finish
19-09-2003, 19:38
wie weet gaan die banden straks nog eens volledig reglementair raken ! :eek:

redje
19-09-2003, 21:16
Ik wil niet de boeman spelen, maar ze gaan naar de FIA op basis van zaken die ze gezien hebben tijdens testen en niet tijdens de race. Wat ze daar gebruiken, is niet noodzakelijk hetzelfde als tijdens de race.

airco
19-09-2003, 23:39
mja zolang de banden die ze in beslag hebben genomen afkomstig zijn van een GP is er geen probleem he

redje
20-09-2003, 00:01
Originally posted by airco
mja zolang de banden die ze in beslag hebben genomen afkomstig zijn van een GP is er geen probleem he
Idd, maar t is maar zeer de vraag of ze op die banden iets zullen vinden.

Gilles
20-09-2003, 10:30
mannen, da van die banden is al bekend van 18 september. ik wist het net even sneller als F1-live :P

Verder nog even dit meedelen:

<i>De F1world.be redactie kreeg vandaag te horen dat haar informatie van gisteren omtrent de inbeslagname van de linkervoorbanden en rechterachterbanden van Ferrari en Williams correct was.

Het was Bridgestone zelf dat ons kon bevestigen dat de FIA de banden heeft genomen die Ferrari en Williams hebben gebruikt in de vrijdagkwalificatie in Monza.

“Ja, stalen werden genomen van beide Bridgestone en Michelin banden tijdens de Grote Prijs van Italie, Monza. We weten wel nog niet wanneer we de resultaten mogen verwachten”, aldus Bridgestone Motorsport woordvoerster Rachel Ingham aan F1world.be.</i>

en

<i>Tijdens de week voor de Grote Prijs van Italië hebben de Michelin-ingenieurs een opvallend feit vastgesteld. De banden van de gummiboeren uit Japan hadden een ongewone reactie op het hogesnelheidscircuit. Enkel op de voorbanden waren er blaren te vinden, terwijl er op de achterbanden geen blaren te zien waren. Normaal gezien zijn de achterbanden veel zwaarder belast en hebben zij het eerste last van blaren.

“Dat is technisch gezien zeer merkwaardig, want de achterbanden worden 20° Celcius warmer dan de voorbanden. Wanneer dan blaren zouden opduiken moeten die blaren eerst op de achterbanden komen”, aldus een niet nader genoemde ingenieur in een Engelse krant. </i>

Oneliner
20-09-2003, 12:31
ik vind dat michelin klacht moet indienen... ;)

Obi-Jan
20-09-2003, 12:59
Dus wordt hier gesuggereerd dat Bridgestone verschillende compounds voor en achter gebruikt? -Lijkt me sterk dat ze zich zouden laten pakken zo kort na dat ze zelf de concurrentie beschuldigd hadden.

Jan.
=---

Gilles
20-09-2003, 15:00
tijdens testen mogen ze zo rijden ... maar niet tijdens het race-weekend ... verder zouden ze dus tijdens een race-weekend zo wel hebben gereden, maar was dit in monaco