PDA

View Full Version : 1000 KM De Race


joost
31-08-2003, 13:59
Race verslag 1000 km

Uur 1 (12.50 – 13.50)

Met enkel de Courage op intermediates, lijken al de toppers te geloven in een droge middag. Tom Kristensen schiet dan weg vanop de eerste startrij en rijdt a rato van 5 seconden per ronde van de rest van de SR1 prototypes weg. Maar Spa zou Spa niet zijn als al na 3 ronden het water met bakken uit de lucht komt gevallen.
Andy Wallace op de #5 DBA profiteert hiervan om even de leiding over te nemen, Kristensen zit hem echter op de hielen.
De verassing van de openingsronden is Renaud Kuppens (Vertigo) die nauwelijks enkele seconden per ronde toegeeft op de prototypes. In de 6de ronde slaagt hij erin 2 seconden sneller te draaien dan de Audi... Gedurende het hele eerste wedstrijduur blijft de kleine Belgische wagen de GT-klasse aanvoeren. De wagen van Euser en Menten ligt 9de, Hemroulle 12de en Porsche van Fumal 25ste.
Na 19 ronden slaagt Kristensen erin om opnieuw de leiding te veroveren, Na een klein uur wedstrijd is dit de top-10:

1. #25 Audi
2. #5 DBA – 5”
3. 16 Courage – 52”
4. #1 Dome – 1’27”
5. #6 Lola – 1’57”
6. #2 Dome – 1 lap
7. # 121 Vertigo
8. #133 Mosler
9. #130 Marcos
10. #192 TVR

© Joost Custers

joost
31-08-2003, 15:56
Spa 1000 KM wedstrijd na 3 uur

Op een snel opdrogende piste wordt duidelijk dat de Audi enkel nog de regen moet vrezen. De voorsprong van het Belgische Audi team groeit zienderogen. Na 2 uur wedstrijd bevinden zich nog 4 wagens in dezelfde ronde en de voorsprong op de DBA bedraagt meer dan ιιn minuut. In de GT-klasse heeft de #192 dewalt TVR de leiding overgenomen van de Belgische Gillet. Maar het verschil tussen de top-5 in GT is slechts 30”. Hier blijft alles te spelen.
Opschudding als na iets meer dan 2 uur de #1 Dome van de baan gaat. Jammer genoeg betekent het incident ook meteen de opgave voor de wagen van Lammers. Tom Kristensen zet ondertussen de ene na de andere snelste ronde neer en vergroot stelselmatig zijn voorsprong op de DBA en de Courage.
De kleine Golf is ondertussen ook uit de wedstrijd verdwenen met een stukke versnellingsbak.
De wedstrijd tussen de prototypes lijkt in een beslissende plooi te vallen maar de GT’s raken maar niet weg van elkaar. Net voor halverwege de 1000 KM, bedraagt het verschil tussen de top-4 nauwelijks 45 seconden. De #133 Mosler, de Gillet, de Marcos LM 600 van Euser en de #192 de walt TVR wisselen elkaar aan de kop van de wedstrijd regelmatig af. In de SR2 klasse leidt de #52 Lucchini met twee ronden voor op de #63 Lucchini.

Stand na 3 uren:

1. #25 Audi 71 ronden
2. #5 DBA - 1 ronde
3. #16 Courage
4. #6 Lola - 3 ronden
5. #2 Dome
6. #52 Lucchini - 7 ronden
7. #63 Lucchini - 9 ronden
8. #133 Mosler
9. #192 TVR
10. #122 Mosler

Stop press: Menten stopt op het circuit, meer nieuws later.

NGT Racing
31-08-2003, 16:13
Live update op RTBF2 om 17.15 als ik goed geluisterd heb

Scapa
31-08-2003, 17:25
DBA gecrashed...

airco
31-08-2003, 17:33
net als tijdens de 24u van Francorchamps is ook nu de safety car geklasseerd :p

http://users.skynet.be/ris/circuit/1000km/ris.htm

joost
31-08-2003, 18:53
Eindverslag wedstrijd: Jan Lammers wereldkampioen & Audi wint de 1000 KM

Halfweg en einde verhaal voor de Marcos LM 600. Jos Menten spon aan de dubbele linkse en kreeg de wagen niet meer gestart. Hij gaf de fout ook ruiterlijk toe in het bijzijn van Cor Euser.
Waar de wedstrijd bij de proto’s gereden is, blijven de GT’s knokken voor iedere meter. Na het wegvallen van de Marcos gaat de strijd tussen twee Moslers, de TVR en de Gillet.
Na ongeveer 4 uren begint het plots terug te regenen, De Audi heeft ondertussen zowat anderhalve ronde voorsprong op de DBA en twee op de Courage. Ara beperkt zich er toe met regelmatige rondetijden de wedstrijd te controleren. Het typische Ardennenweer zorgt ervoor dat het op sommige delen van de wedstrijd quasi droog blijft en op andere delen water giet.
Hierdoor gaat Shimoda eraf en komt de safety car voor de tweede maal op de piste. Meteen is ook de laatste dreiging voor de Audi verdwenen. Bovendien kan Jan Lammers de champagne ontkurken, want hij is voor de tweede opeenvolgende maal wereldkampioen FIA sportscars. Dit betekent ook dat Dome de laatste wedstrijd zal laten links liggen en dat het FIA-kampioenschap wel eens hier op Spa zouden kunnen eindigen.
Met nog een uur te gaan ligt de wedstrijd in GT nog volledig open. De #133 en #122 Mosler worden door amper 53” gescheiden. Ugeux volgt op 1 ronde en Hemroulle ligt eervol 6de en 12de algemeen. Fumal heeft ondertussen geprofiteerd van wat uitvallers om de top-20 in te duiken.
Bovenaan slaagt gaping erin om de derde plaats te ontfutselen aan de Lola van Lavaggi. De ontknoping in de Britse GT is onwaarschijnlijk, drie ronden bedraagt het verschil amper 4”. Barbosa op de wagen van Martin Short #122, bekend van zijn uitstap in Zolder, komt als een speer terug op Tommy Erdos.
De Audi wint, zoals verwacht, de 1000 KM. De Britse Gt wordt dan toch gewonnen door de Mosler van Short als Erdos in de laatste ronde uitvalt zonder benzine...

Uitslag:

1. #25 Audi 144 ronden
2. #16 Courage - 4 ronden
3. #2 Dome - 6 ronden
4. #6 Lola
5. #52 Lucchini - 15 ronden
6. #122 Mosler - 17 ronden
7. #63 Lucchini
8. #133 Mosler
9. #192 TVR - 18 ronden
10. #121 Gillet - 21 ronden

Hemroulle werd 13de en Fumal 20ste

© Joost Custers

airco
31-08-2003, 18:57
met dank aan Joost voor de live-verslaggeving van de 1000 km

Knap werk http://forum.depaddock.eu/images/icons/icon14.gif

TYRI F1
31-08-2003, 19:18
waarom zou ie de auto links laten liggen? lammers dan he, is dat ivm geld?

Mark
31-08-2003, 21:23
Originally posted by TYRI F1
waarom zou ie de auto links laten liggen? lammers dan he, is dat ivm geld?

Welk nut heeft die race nog? SR1 is beslist.........Lammers kan zijn centen beter gebruiken voor de race in November te Le Mans.

Als RfH niet naar Nogaro gaat waarom zouden die andere 2 of 3 SRI wagens nog afreizen?

Over SR2 hoeven we al helemaal niet te spreken..........