PDA

View Full Version : licentie C-free time behalen


Buumke
02-09-2003, 09:47
Beste,

Ik heb deze vraag gestuurd naar autoclub@racb.com, maar kreeg daar geen antwoord.

Misschien kan iemand van jullie mij verder helpen.


Ik ben Maarten Tack. Een fanatiek autoliefhebber. Ik zou echter graag een stapje verder gaan door zelf in de racewereld te stappen.
Hiervoor heb ik echter enkele inlichtingen nodig. Ik heb het gehele rookiebook al gelezen. Ik had al contact met een persoon van het circuit van Zolder. Deze persoon heeft me al enkele richtlijnen gegeven, maar verwees me door naar jullie voor verdere info.

Ik las de verschillende formules van vergunningen. Van C-freetime, C-promo, B-sprint tot B vergunning.

Is het nodig om steeds een lagere vergunning te hebben om een hoger te behalen? Heb je bv. een C-free time nodig om een C-promo te behalen en een C-promo nodig om een B-sprint te behalen? Of klopt de info uit het rookiebook dat je rechtstreeks een C-promo kan behalen? Wat zijn dan eigenlijk de verschillen tussen C-freetime en C-promo?

Kan je mij ook enige info geven in verband met de kostprijs, benodigdheden, plaats en data waar deze cursussen doorgaan?

Moeten er nog andere zaken geregeld worden na je een rijvergunning hebt of mag je vanaf dan racen binnen de toegestane categoriën? Of ben je verplicht van aangesloten te zijn bij een raceteam?

Hoelang blijft een rijvergunning dan eigenlijk geldig?

Maarten
02-09-2003, 13:28
een C freetime is alleen geldig voor fun cup en 2 pk

ik geloof dat je een B sprint nodig hebt voor de nationale kampioenschappen en hierop kan je voortbouwen voor de volgende licenties!

kostprijs ligt tussen de 250€ en 500€.

meer info kan je verkrijgen via de renstallen te lande

bv de MAK Mechelen via de vice-voorzitter Yves De Groote (yves.degroote@wanadoo.be)

die kan je de beste begeleiding geven in deze materie vermoed ik

Buumke
02-09-2003, 16:11
Heb je geen C licentie nodig om door te gaan naar B licentie?

Wat is dan eigenlijk het verschil in opleiding als je met een B-licentie ook mag deelnemen aan races waar je enkel een C licentie voor nodig hebt?

Lemans
02-09-2003, 22:47
Ik denk het volgende te weten, corrigeer me mannen als ik ergens een steek laat vallen.
De C-licentie is de gemakkelijkste, je moet er helemaal niets voor kennen, je kan ze op de dag van de meeting zelf aanvragen om
vooralsnog mee te rijden.
De A-licentie , of de provinciale tour op.
Voor deze licentie moet je toch wel op de hoogte zijn van ongeveer alle reglementen die te maken hebben met het provinciale (VAS-ASAF) circuit-gebeuren. De nadruk ligt wel op de theorie en minder op de stuurmanskunst. Versta me niet verkeerd,je moet wel je lijnen kunnen rijden maar men weet ook dat je een beginnend piloot bent, m.a.w. na een cursus bij ERAN of Carlier kan je de praktische proef wel aan.
En dan de B-licentie .
Deze licentie is nodig als je nationale wedstrijden wil rijden.
Theorie over reglementen en vlaggen kan men vergelijken met de A-licentie, doch de praktische proef is hier het belangrijkste . Je moet op het circuit kunnen bewijzen dat je SNEL en VEILIG kan sturen. Bij proeven die worden georganiseerd op het circuit van Zolder gaat ong. 80% terug naar huis zonder !
Dit is het ongeveer in grove lijnen!

Asterix
03-09-2003, 09:31
Originally posted by Lemans

De A-licentie , of de provinciale tour op.

Ik dacht dat de A-licentie boven de B zat en ook voor bepaalde internationale wedstrijden gold ?

serge
03-09-2003, 09:33
Als 80% naar huis gaat zonder, dan vraag ik mij af hoe sommigen aan die licentie geraken. Volgens mij moet je voor bijv. de Yaris Cup ook een nationale licentie hebben. Als je dan ziet op welke manier een of andere ex-Miss meerijd in de laatste Yaris Cup wedstrijd, dan stel ik mij toch wel wat vragen bij dat examen.