Log in

View Full Version : KruidvatCD's

Finish
03-09-2003, 16:28
CD-r's binnen twee jaar onleesbaar!
Zijn uw dierbare kinderfoto's nu verloren?
De cd-r een duurzaam medium? Vergeet het maar. Een praktijktest toont aan dat de kans bestaat dat uw gegevens zelfs na twee jaar volstrekt onleesbaar zijn. U bent gewaarschuwd. Redt uw huwelijksreportage - en al die andere onvervangbare zaken - voor het te laat is!
-pc-active.nl

In de PC-Active (nederlands computerblad) van september '03 is er een ophefmakend artikel verschenen over de houdbaarheid van een CD. Jarenlang heeft men iedereen wijsgemaakt dat de gegevens op een Compact Disc schijfje bijna een halve eeuw perfect bewaard werden, maar Pc Active toont aan dat deze wijsheid een fabeltje is. Zij hadden twee jaar terug een doosje Kruidvat-CD's gekocht, backupdata op de schijfjes gekopieerd, en vervolgens de handel in een proper afgesloten doosje en een stofvrije, gesloten kast geplaatst. Onlangs hadden ze de ceedeetjes terug nodig, en geen enkel schijfje bleek nog leesbaar te zijn. Met enkele nauwgezette, gedetailleerde tests tonen ze in het artikel aan dat de Kruidvat-CD op zowat alle sectors zwaar beschadigd is, wat de CD totaal onleesbaar maakt.
Niet alleen Kruidvat-CD's kwamen slecht uit de tests; ook MMore vertoonde duidelijk verval.
De uiteindelijke kwaliteit-CD's, in de test een TDK, deden het heel wat beter, maar vertoonden hier en daar toch al duidelijke fouten, die na x aantal jaren mogelijk nog zullen vermeerderen.

Voor Kruidvat- en/of MMore-bezitters, komt volgend programmaatje (shareware) misschien van pas:

CD/DVD Diagnostic 2.02
Slechte cd-r schijfjes vallen door de mand
Met het programma CD/DVD Diagnostic kunt u uw reeds gebrande schijfjes controleren op kwaliteit. Dit programma is in het blad beschreven in het artikel over de kwaliteit van cd-r-schijfjes, waarin de cd-r schijfjes van Kruidvat, MMore en Platinum niet goed uit de test kwamen.

redje
03-09-2003, 16:57
CD-R's zijn al zo duur nie meer, na anderhalf jaar gewoon copiëren. ;) Kheb wel zo'n kruidvatcd liggen, mss best es doen dan.

airco
03-09-2003, 17:34
Bwa ... dit was al langer geweten ....

Als je dingen lang wilt bijhouden .....
==> Goeie writer kopen (plextor)
==> goeie schijfjes kopen (die uit de fabriek van Tayo Yuden zijn de beste)

Die Tayo Yudun worden dan geretailed door verschillende merken (oa Platinum)

Finish
03-09-2003, 17:47
Die Tayo Yudun worden dan geretailed door verschillende merken (oa Platinum)

Ik denk dat Platinum-cd's ook niet al te best uit de tests kwamen. Feit is gewoon dat zelfs kwaliteitscd's na ongeveer 10 jaar ongetwijfeld fouten zullen gaan vertonen, daar waar de cd-fabrikanten ons altijd beloofd hebben dat ze een leven lang kunnen meegaan. En als ik al mijn ceedeetjes opnieuw kan gaan backuppen, dan zit ik wel enkele weken intensief bezig, denk ik :)

airco
03-09-2003, 18:00
Ah ..... mja ... zou wel kunnen

Vroeger waren die best goed .... Maar die merken veranderen ook van tijd en stond eens van leverancier .... dusja

Ottooke
03-09-2003, 19:38
Ik heb ook dat mijn cd's minder goed leesbaar worden, dan maak ik een kopie van die cd. Het kost toch niets meer tegenwoordig. En binnenkort heb ik een dvd schrijver, dan heb ik al heel wat cd'tjes minder nodig :)