View Full Version : Ethernet via de kabel
FleaBite
05-09-2003, 08:08
Op de website van de Telegraaf lezen we dat Essent een onderzoek zal starten naar 'Ethernet via de kabel'. Men wil kabelinternet vooralsnog minimaal vijf keer sneller maken dan het nu is. In de toekomst moet dit nog veel verder groeien. Om de mogelijkheden te kunnen onderzoeken is een samenwerkingscontract gesloten met het Finse Teleste. Momenteel wordt op het @Home-netwerk maximaal een snelheid van 2Mb/s gehaald maar met de nieuwe technieken zou het mogelijk moeten worden om maximaal 100Mb/s te halen. Het maakt hierbij niet uit of het om een down- of upload gaat en alles is mogelijk via het huidige netwerk. Begin volgend jaar zal gestart worden met een grootschalige proef waarna een evaluatie zal volgen. Aan een 'Ethernet via de kabel' zijn enkele grote voordelen gebonden:
Het voordeel van ethernet via de kabel is dat modems overbodig worden. De computer kan rechtstreeks worden aangesloten op het netwerk van Essent Kabelcom. Ander voordeel is dat deze nieuwe techniek met dergelijke snelheden vele malen goedkoper is in aanleg dan een totaal nieuw glasvezelnetwerk.
bron: tweakers.net (http://www.tweakers.net/nieuws/28606)
interessant, maar ik vraag mij af of Telenet deze mogelijkheid zou overwegen...
Originally posted by FleaBite
bron: tweakers.net (http://www.tweakers.net/nieuws/28606)
interessant, maar ik vraag mij af of Telenet deze mogelijkheid zou overwegen...
ja .... het investeringsprogramma daarvoor is zelfs al goedgekeurd .... Ik ben wel niet zeker of het deze techniek is die telenet wil introduceren ..... Maar ze gaan in ieder geval naar 100 Megabit.
Toch zal dit nog wel een tijdje duren vooraleer dit overal beschikbaar is ...... ze zullen eerst hun eigen main-loops aanpassen om daarna aan de commerciële introductie te beginnen.
Overigens staan we hier in Belgïe al wel een pak verder met kabelinternet dan bij onze noorderburen .... Daar is 2 megabit de hoogst beschikbare snelheid (via de kabel) ....
Hier in België zitten we al aan 10 megabit.
FleaBite
05-09-2003, 08:24
goed nieuws dan :)
Piet Konijn
09-09-2003, 06:48
en hoe zit het met de adsl gebruikers, mogen die ook een snellere verbinding verwachten??? Of is dit nog niet voor de nabije toekomst...
Telenet is zich stilaan aan het voorbereiden op de introductie van digitale televisie via de kabel. Dat zou rond 2004-2005 beschikbaar moeten zijn.
Ook ADSL heeft plannen om sneller te worden, maar dit gaat dan ten koste van de limiet (nu is er bijna geen controle op de datalimiet, maar dat zou dus veranderen).
Originally posted by Ottooke
(nu is er bijna geen controle op de datalimiet, maar dat zou dus veranderen).
Skynet heeft je toch iedere keer als je erover gaat hoor.
Originally posted by Piet Konijn
en hoe zit het met de adsl gebruikers, mogen die ook een snellere verbinding verwachten??? Of is dit nog niet voor de nabije toekomst...
Er bestaan snellere varianten van ADSL die zonder veel investeringen ingevoerd kunnen worden ..... Belgacom kan mits de nodige planning op enkele maanden tijd doorschakelen naar 8 Mbps.
Naast AssymetricDigitalSubscriberLine bestaat er ook SymetricDigitalSubscriberLine.
Hoewel deze techniek vooral nuttig is voor bedrijven (upload snelheid is dan even hoog als de download-snelheid) is een introductie naar private klanten ook niet onmogelijk.
De snelheden die telenet HOOPT te halen lijken mij uitgesloten via gewone telefoondraad. Alhoewel ze bij Belgacom ook niet op hun lauweren zullen rusten natuurlijk.
NGT Racing
09-09-2003, 17:34
De snelheid blijft altijd relatief aangezien we over de last mile spreken, binnen het netwerk wordt er ook gebruik gemaakt van oversubscription, er wordt gesteld dat niet iedereen op hetzelfde ogenblik zijn bandbreedte volledig aanspreekt.
Voor thuisgebruik worden er trouwens ook geen SLA's afgeleverd, het komt erop neer dat er NIETS gegarandeerd wordt, indien de bandbreedte beschikbaar is krijg je wat er op het pakje staat, indien je een 3Meg ADSL lijn hebt en je hebt pech dat het een beetje druk is op de LEX krijg hetzelfde reseltaat als met een 56k modem.
Blijft ook nog het put dat de mannen aan de andere kant bij voorkeur iets hoger debiet hebben dan jezelf, indien iedereen aan aan 100 meg kan downloaden, wat gaan dan de connecties voor de content providers worden zeven triljoe petabite ???
'k wil maar zeggen, het zal niet morgen zijn dat we het verschil in de huiskamer gaan merken
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.