PDA

View Full Version : Ford Focus WRC 02 - Rally Corsica 2002 - Duval/Fortin (Tamiya - 1/24)


Sennake
09-09-2003, 21:53
Ik ben er eindelijk aan begonnen. Eerst heb ik de carosserie grondig geschuurd, gereinigd en ontvet. Daarna is de grondlaag gespoten (wit). Na 24 uur drogen werd de eerste laklaag (Tamiya TS-51 "telefonica blue") gespoten. De verf "dekt" niet echt goed zodat de randjes nog zichtbaar wit blijven. Minstens 2 extra deklagen zullen hier nodig zijn...

Na 24 uur kwam de 2e laklaag dus, en na nog eens 24 uur wachten heb ik de 3e laklaag gespoten. Het model ziet er nu acceptabel uit en dus laat ik het er voorlopig bij qua spuitwerk.

Als het model door en door droog is zal ik het nog lichtjes opschuren en daarna polieren. Dat zou het wat de laklaag betreft, moeten zijn. Daarna kunnen we beginnen met de decals...

Ondertussen heb ik de koplampen aangepakt. Die zijn foutief en dateren blijkbaar nog van het 1999 model. Tamiya heeft hier verzuimd om de juiste koplampen mee te leveren dus moeten we ze aanpassen. Het gaat hier namelijk om het 2002 model.

De koplamp-spiegel werd weggefreesd, en ik heb de dubbele koplampen zorgvuldig nagebouwd en in het lichtblok gelijmd. Morgen is de andere kant aan de beurt... En daarna is er nog een boel afwerking en schuurwerk te doen natuurlijk. Maar de lichtblokken zullen er in elk geval een pak realistischer en correcter uitzien...

Tot zover deze bespreking...

Guido
10-09-2003, 16:33
benieuwd om te vernemen hoe je dat nu weer geflikt hebt. Ziet er alleszins heel overtuigend uit! Knap!

HHugo
10-09-2003, 17:52
Originally posted by Sennake
Tot zover deze bespreking...

Dat kan niet hé; ons eerst nieuwsgierig maken met die koplampen en dan niet zeggen hoe je dat gedaan hebt ;)

Sennake
10-09-2003, 20:36
Originally posted by HHugo
Dat kan niet hé; ons eerst nieuwsgierig maken met die koplampen en dan niet zeggen hoe je dat gedaan hebt ;)

Tuurlijk niet, maar die uitleg kostte wel wat werk :)

Ok, hier gaan we :

Wat je voor dit werkje absoluut nodig hebt zijn koplamp-spiegels, want de vorm is zodanig gecompliceerd dat ik het niet zag zitten om ze zelf te maken van "scratch" (sommige artiesten zouden waarschijnlijk lachen met mijn onhandigheid maar goed).

Dus haalde ik één van de 4 Escort kits die ik nog liggen heb boven en ik besloot om tenminste 1 ervan te bouwen zonder het extra schijnwerper-lichtblok op de motorkap. Op die manier kon ik 4 van de 6 meegeleverde koplamp-spiegels recupereren. Op de eerste foto kan je zien welke kit ik bedoel en over welke onderdelen ik het heb.

Eens de spiegels afgeknipt en bijgewerkt waren, kon ik aan het echte werk beginnen. Ik sneed de opstaande rand weg van 2 spiegels en ik zaagde nog meer weg van 2 andere spiegels, om de kleinere spiegels te bekomen. Op de foto zie je één onbewerkte spiegel, één met de weggesneden rand en één waarbij ongeveer de helft van de spiegel verwijderd werd.

Hierna nam ik de zwarte lichtblokken onder handen. Ik freesde het binnenste weg, want daar komen de nieuwe spiegels te zitten. Alvorens ik kon testen of ze pasten, moest ik nog meer wegnemen van de kleine spiegels want die worden gedeeltelijk overlapt door de grotere spiegels. Dus sneed ik nog een stukje weg en ik kleefde het ontstane gat dicht met plastic sheet. Dit kan je allemaal zien in de volgende foto.

De volgende foto toont de afgewerkte kleine spiegel, en de 2 spiegels samengekleefd tot één geheel. Ondertussen had ik ook de lichtblokken bijgeschuurd en had ik er een nieuwe bodem aangekleefd om de spiegels gemakkelijker te kunnen monteren. De foto maakt één en ander duidelijk denk ik.

Maar nog was het wegsnijden niet gedaan! Ik moest ook nog een stuk wegsnijden van de onderkant van de samengekleefde spiegels om hen in de lichtblokken te laten passen. Eens dat gedaan was kon ik eindelijk testen of ze pasten. Hierbij kwam ik tot de vaststelling dat de "ampoules" niet in de juiste richting wezen maar dat was eigenlijk geen probleem omdat ik toch van plan was om ze te verwijderen en te vervangen door stukjes staaldraad.

Al wat ik nu nog moest doen was het kleven van de spiegels in het lichtblok en daarna de gaten opvullen met putty, secondenlijm en kleine stukjes plastic sheet. En daarna het eeuwige schuren, snijden en vloeken en herbeginnen en uiteindelijk tevreden zijn met het resultaat natuurlijk :)

Zoals reeds vermeld freesde ik de ampoules weg en verving ik ze door stukjes staaldraad (in de juiste richting deze keer), en ik vergat hierbij ook de pinkers niet... Ik had ook opgemerkt dat de vlakken boven de grote spiegel niet meer gegroefd zijn bij de 2002 versie, dus vulde ik die groefjes ook op...

Dit kan je allemaal zien in de laatste foto, evenals het uiteindelijke resultaat. Links zie je een lichtblok zonder ampoules, rechts een compleet lichtblok.

Waarschijnlijk zal ik nog wel wat schuurwerk hebben nadat de grondlaag aangebracht werd, maar dat is slechts een kleine aanpassing. En in tegenstelling tot de 1999-versie moeten deze lichtblokken helemaal in het chrome silver gespoten worden. Eens dat werkje geklaard is mag je uiteraard nieuwe foto's verwachten :)

HHugo
10-09-2003, 21:04
Knap :applaus:

Señor Bigfrit
15-09-2003, 22:47
Echt wel geweldig!

Heel goed gevonden en uitgewerkt !

En bedankt voor de meer dan duidelijke uitleg
Wie was dat die zei dat surfen een sufmakende bezigheid is?

Dank u !

olivier :D

Guido
16-09-2003, 10:07
't is inderdaad geniaal gevonden én zeer mooi uitgevoerd.

Sennake
09-12-2003, 21:06
Ik was jullie het eindresultaat nog schuldig...

Vwala!

(Apropos die witte stipjes op de carosserie zijn in feite de metaaldeeltjes die van het blauw een metallic-kleur maken en die in werkelijkheid bijlange zo opvallend niet zijn. Het is de flits van mijn fototoestel die verantwoordelijk is voor dit negatieve effect...)

Guido
09-12-2003, 21:53
op de eerste foto zou 'k echt niet zo weten... De tweede ziet er wel goed uit! En wat de metallic betreft, anders uw flits misschien eens in de lucht laten flitsen, als dat gaat natuurlijk ;)

Jan
09-12-2003, 23:19
Beter 1 flits in de lucht dan 10 flitsen.......... :D, maar Huudo heeft gelijk wat de flitstechniek betreft. Vereist wel een flitser met een hoog richtgetal en een smetteloos wit plafond. Ander truukje is een diffuser vóór de flits plaatsen (eventueel kalkeerpapier).

En dan focussen op die prachtige Focus.

jan

HHugo
10-12-2003, 18:46
Ziet er goed uit...

Sennake
23-12-2003, 23:11
Allez, de vakantie is begonnen en ik ook (herbegonnen aan mijn Focus dan).

Het "onderstel" (uitlaat, ophanging, zichtbaar deel van de motor,...) is geverfd en gemonteerd. Ik wil jullie de foto's van dit stadium dan ook niet onthouden...

jos
23-12-2003, 23:29
knap zeg

Guido
24-12-2003, 00:36
Dat ziet er heel netjes uit! 'keep on going' zou 'k zeggen. ;)

Sennake
24-12-2003, 00:43
Originally posted by Huudo
Dat ziet er heel netjes uit! 'keep on going' zou 'k zeggen. ;)

Ge moogt gerust zijn! Ik heb de smaak weer te pakken!

Guido
24-12-2003, 00:51
Originally posted by Sennake
Ge moogt gerust zijn! Ik heb de smaak weer te pakken!

Zelfde hier. Vakantie is vanavond begonnen en mijn D2'tje zal wellicht nog deze week af geraken. ;)

jos
24-12-2003, 01:05
Originally posted by Sennake
Ge moogt gerust zijn! Ik heb de smaak weer te pakken!
is dat gevaarlijk ????? :D

Sennake
24-12-2003, 10:29
Originally posted by jos
is dat gevaarlijk ????? :D

Gevaarlijk voor uw portefeuille ja, en besmettelijk ook :)

jos
24-12-2003, 12:28
ja dat is waar maar ik heb een ander probleem

ik heb plaats tekort om mijn wagens uit te zetten :confused:

Sennake
24-12-2003, 13:07
Originally posted by jos
ja dat is waar maar ik heb een ander probleem

ik heb plaats tekort om mijn wagens uit te zetten :confused:

Lol! Gij zijt duidelijk nog niet bij mij thuis geweest :D

Juha
24-12-2003, 13:19
Originally posted by jos
ja dat is waar maar ik heb een ander probleem

ik heb plaats tekort om mijn wagens uit te zetten :confused:
Ken dat probleem. :frusty:

jos
24-12-2003, 13:55
kent er niemand een goeie aannemer om een stukje bij te bouwen :D :D :D :D

Juha
24-12-2003, 14:42
De buren hun appartement huren als ze verhuist zijn. :D

Sennake
24-12-2003, 14:44
Maar we zijn aan het afwijken jongens... Effe weer on-topic please...

Guido
24-12-2003, 18:05
2 vraagjes nog over de onderkant:

1. Is het chassis gespoten met spuitbus of airbrush?
2. Welke kleur heb je gebruikt voor de uitlaat (die roestige kleur). Is dat een mix, of 'recht uit het potteke'?

Sennake
24-12-2003, 18:22
Originally posted by Huudo
2 vraagjes nog over de onderkant:

1. Is het chassis gespoten met spuitbus of airbrush?
2. Welke kleur heb je gebruikt voor de uitlaat (die roestige kleur). Is dat een mix, of 'recht uit het potteke'?

Lol, die uitlaat-kleur heeft blijkbaar nogal wat stof doen opwaaien (ook in automotiveforums.com trouwens)...

1. Met de spuitbus.
2. Blijkbaar (per ongeluk) XF-52 i.p.v. XF-57. Mea Culpa. Maar ik verander het niet meer hoor. Eens de wagen op zijn "poten" staat zie je er toch niets meer van.

Guido
24-12-2003, 18:24
Originally posted by Sennake
Lol, die uitlaat-kleur heeft blijkbaar nogal wat stof doen opwaaien (ook in automotiveforums.com trouwens)...

1. Met de spuitbus.
2. Blijkbaar (per ongeluk) XF-52 i.p.v. XF-57. Mea Culpa. Maar ik verander het niet meer hoor. Eens de wagen op zijn "poten" staat zie je er toch niets meer van.

Misschien kan je er nog wat XF-57 over dry-brushen zodat je een beetje een schakering krijgt?

Sennake
24-12-2003, 18:37
Originally posted by Huudo
Misschien kan je er nog wat XF-57 over dry-brushen zodat je een beetje een schakering krijgt?

Ik kan het proberen maar ik kan er nogal moeilijk aan eigenlijk. I'll give it a try :)

Guido
24-12-2003, 18:44
Originally posted by Sennake
Ik kan het proberen maar ik kan er nogal moeilijk aan eigenlijk. I'll give it a try :)

zo hoor ik het graag zie ;)

Sennake
26-12-2003, 02:07
Allez vooruit, we hebben nog eens wat verder gedaan en enkele foto's gemaakt. Enjoy!

Bart.Vandecavey
26-12-2003, 02:10
De brandblusser is vervallen! :D

jos
26-12-2003, 12:45
prachtig sennake

airco
26-12-2003, 13:20
ik wist niet dat Duval nog in de buggy-racerij zat :p

knap werk Guy

Speedy
26-12-2003, 13:30
Zoals altijd heel knap werk,vol bewondering kijk ik steeds naar jouw fotoreportages.Doe zo verder.
Greetz.

AlainH
26-12-2003, 15:32
amai da is mooooooi
en goe gevonden om de foto's te trekken met als ondergrond de bouwplannen :)

Guido
27-12-2003, 01:39
Nog wa verder gedaan? Heel het interieur steekt zo goed als in elkaar. ;) Heeel netjes!

Maandag mij dat setje van de gespen die je gebruikt hebt voor het reservewiel eens laten zien ;)

Ook de X-19 Tamiya smoke verricht weer wonderen :)

vanni
27-12-2003, 15:55
@Sennake: Beetje off-topic, maar met welk fototoestel werden de pics gemaakt?? ;)

jos
27-12-2003, 16:10
Originally posted by vanni
@Sennake: Beetje off-topic, maar met welk fototoestel werden de pics gemaakt?? ;)
mijn digicam is te koop hoor als je meer info wilt stuur een pm ;)

Sennake
27-12-2003, 17:00
Originally posted by vanni
@Sennake: Beetje off-topic, maar met welk fototoestel werden de pics gemaakt?? ;)

Hetzelfde toestel als waarmee ik alle autosport-foto's maak : Olympus C-700 Ultra Zoom. Daar zit nl. ook een macrolens-functie op die ik altijd gebruik voor het fotograferen van modelbouw-items.

jos
27-12-2003, 17:32
sennake wat gebruik je juist voor dat achterwiel mooi op zijn plaats te houden dat is zeer mooi ik zou dit ook willen nadoen

Sennake
27-12-2003, 18:25
Originally posted by jos
sennake wat gebruik je juist voor dat achterwiel mooi op zijn plaats te houden dat is zeer mooi ik zou dit ook willen nadoen

Ik wil je wel helpen, maar ik begrijp de vraag niet goed. Hoe bedoel "op zijn plaats te houden"? Gewoon vastlijmen zeker???

Ottooke
27-12-2003, 19:25
Ik denk dat jos de riemen van het reservewiel bedoelde ;)

jos
27-12-2003, 22:45
Originally posted by Ottooke
Ik denk dat jos de riemen van het reservewiel bedoelde ;)
inderdaad
sorry dat ik me niet goe uit drukte :confused:

Sennake
27-12-2003, 23:12
Ah datte. Wel, in eerste instantie plak ik het idd vast, maar dan ziet het er nog uit alsof het losligt en het spreekt vanzelf dat zo'n echt reservewiel niet los in de wagen ligt. Daarom moest ik riemen verzinnen. Ik had op een foto al gezien dat die bestonden uit hetzelfde (rode) materiaal als de veiligheidsgordels, dus ben ik in mijn "spareparts box" gedoken en er wat oversschotjes van de riemen uitgehaald van een Hasegawa bouwdoos. Ook de 3 gespen komen uit dezelfde doos. Aan de ene kant werden de riemen dan vastgemaakt aan de ligplaats van het reservewiel (met wat secondenlijm) en aan de andere kant heb ik de gespen aan de riemen bevestigd. Nu volstond het om nog een kopspeld in te korten en de 3 gespen aan die speld te rijgen, vast te plakken en klaar is kees.

http://perso.wanadoo.fr/eric.evain/images/autrevoiture/FOCUS2001/focus4l.jpg

Het moeilijkste was de riemen zodanig opspannen dat ze daadwerkelijk aangespannen lijken. Daar was veel geduld en een fijn pincetje voor nodig.

Zo simpel is dat ;)

Sennake
28-12-2003, 00:59
Ok, Ik heb nog wat meer voortgedaan en nog wat meer foto's genomen. Have fun. Commentaar is altijd welkom.

Sennake
28-12-2003, 00:59
En nog wat foto's :

jos
28-12-2003, 01:01
dat geeft wel een zeer mooi resultaat
knap gezien
in mijn sparebox zitten helaas geen zo'n overschotten van een Hasegawa bouwdoos
enkel velgen en banden

eens kijken of ik geen stukhe pvc nog over heb

Oneliner
28-12-2003, 01:20
Geweldig, alleen de lippenstift van die mannen is ni zooooo precies é. Met de lippenstift moet ge nog wa oefenen sennake ;)

Voor de rest blijf ik die focus ne fascinerende auto vinden...

Guido
28-12-2003, 01:21
ik ben de laatste om commentaar te mogen geven op figuren aangezien ik nog altijd zal moeten bewijzen dat ik er deftige kan maken aangezien ik me er nog nooit aan gewaagd heb. (zal de komende maanden wel veranderen met de 206 en Impreza 2002 in huis). Toch even volgende suggesties, of beter, dingen die ik anders zal trachten te doen.

Gordels: Ik ben van plan om deze te verwijderen, de figurine bij te werken en dan de "gewone" aftermarket gordels erover te leggen. Da's natuurlijk een pak meer werk, dat besef ik, en als ge onder tijdsdruk van een "gigantische nog te bouwen stock" :D staat, kan ik het compromis hier begrijpen. De zwarte omranding lijkt me iets te sterk geaccentueerd, zeker omdat ze ter hoogte van de schouders plots abrupt stopt.

Figurines: Kunnen ze er nog uit? Indien niet, dan vermoed ik dat je ze wel ok vind? Dan is er voor mij geen enkel probleem. Wat ik uit de vele gesprekken met de "figurinisten" geleerd heb, is dat je met een iets donkerdere tint vertrekt om dan al 'dry-brushend" naar de uiteindelijke tint te komen. Met op de uitsteeksels afronden met een beetje wit. Dat is toch hoe ik ze ga doen. De overalls zien er een beetje te vlak, te flets uit (ter hoogte van de armen en vingers bijv.) Allez, verstaat ge wat ik wil zeggen? ;) Ook de lippen lijken me iets te vol en te rood.
De houding is wel perfect en komt exact overeen met de positie van de wielen. Ook de tinten in het gezicht zijn zeer mooi.

Opnieuw, ik heb eigenlijk geen recht van spreken, vind het een knappe prestatie op zich, er aan durven beginnen is wellicht de grootste prestatie! Het kan natuurlijk zijn dat ze nog niet klaar zijn en in dat geval heb ik absoluut niks gezegd. ;)

jos
28-12-2003, 01:27
sennake die figuurtjes komen uitzonderlijk mooi uit ik heb er al een paar gemaakt en die kunnen niet tippen aan die van u
toch wel jammer dat die lippen daar zo fel in uit komen maar anders is er geen enkele opmerking
die figuurtjes is zeker niet te onderschatten om dit volledig perfect na te maken

proficiat

Sennake
28-12-2003, 01:28
Ze zitten erin en zitten vast. Nu is het wel zo dat ik de techniek van het figurine-schilderen niet zo dikwijls oefen, alhoewel ik bekend ben met de tips die Huudo zonet gaf. Voor figuren die "buiten" staan werk ik ook wel met die drybrush-methode, en geef ik de schaduwpartijen een donkere tint en wordt daarna alles nog eens gedrybrust met een licht tot witte tint.

MAAR... al dat werk om er later bijna niets meer van te zien (als de ruiten erin staan wordt het in de auto sowieso erg donker) en daarmee gepaard gaand de druk van nog 600 andere modellen te moeten bouwen, hebben me inderdaad tot dat compromis gedreven.

Wat niet betekent dat ik de lippen nog kan veranderen, ik ga ze een iets donkerdere tint geven. Maar toch wil ik ook hier benadrukken dat jullie de foto's zien die in feite minstens 2 keer zo groot zijn als het werkelijke model is, en dat het in realiteit veel minder opvalt. Dat geldt ook voor de schaduw van de gordels, Huudo, de foto's accentueren dit geweldig en in het echt valt het niet op. Je zal wel zien maandag...

Guido
28-12-2003, 01:35
ik versta het compromis perfect. Met de 10x keer lichtere druk waaronder ik werk (slechts een 60 "op stock") kunt ge wel verstaan dat wanneer ik eraan begin, er het uiterste zal proberen uit persen. ;)

En het is natuurlijk zo dat we dmv uw altijd zeer goede foto's er met onze neus pal opzitten. En nog eens chapeau want ge zijt er al verder mee dan ik.

*off-topic* De D2 C-Class DTM is ook af, en ik ben er niet content mee :( . Zal hem ook meebrengen. ;)

Sennake
28-12-2003, 01:44
Originally posted by Huudo
Gordels: Ik ben van plan om deze te verwijderen, de figurine bij te werken en dan de "gewone" aftermarket gordels erover te leggen.

DAT kan je vergeten hoor. Ik weet niet of je die nieuwe figuurtjes van Tamiya al eens in de hand gehad hebt, maar dat is een gans andere soort plastic dan de rest van de bouwdoos : het is meer een soort buigzaam rubber dat ABSOLUUT niet te schuren valt. Ook de gietnaden verwijderen gaat niet met schuren : ik heb alles moeten wegsnijden met een scalpel. Geen vooruitgang wat dat betreft in de figuurtjes-branche...

Guido
28-12-2003, 01:48
Originally posted by Sennake
DAT kan je vergeten hoor. Ik weet niet of je die nieuwe figuurtjes van Tamiya al eens in de hand gehad hebt, maar dat is een gans andere soort plastic dan de rest van de bouwdoos : het is meer een soort buigzaam rubber dat ABSOLUUT niet te schuren valt. Ook de gietnaden verwijderen gaat niet met schuren : ik heb alles moeten wegsnijden met een scalpel. Geen vooruitgang wat dat betreft in de figuurtjes-branche...

Ik moet toegeven dat ik ze alleen nog maar bekeken heb. Nog niet echt in mijn "pollen" gehad. Dat word dan echt wel de uitdaging... Maar goed, 'k heb 2 sets, dus ik kan er altijd eentje gebruiken om te experimenteren. Ben niet van plan om Solberg in de Scoob te plaatsen, wel onze Freddy in de blauwe Pug. ;)

vinnie
29-12-2003, 01:14
hallo
Ik heb mij namelijk ook de doos van de blauwe Focus van duval aangeschaft en heb de lichten vooraan kunnen ver krijgen in resine (afgegoten) via een modelbouw site voor 4€ namelijk bij deze site http://ansmodelisme.topcities.com/SECOND/cars/focusbleueduval.htm
moet eens een bezoekje brengen is de moeite waard.Maar vind jouw model ook al super amaai goe bezig daag

Guido
29-12-2003, 12:14
Originally posted by vinnie
hallo
Ik heb mij namelijk ook de doos van de blauwe Focus van duval aangeschaft en heb de lichten vooraan kunnen ver krijgen in resine (afgegoten) via een modelbouw site voor 4€ namelijk bij deze site http://ansmodelisme.topcities.com/SECOND/cars/focusbleueduval.htm
moet eens een bezoekje brengen is de moeite waard.Maar vind jouw model ook al super amaai goe bezig daag

Bij Ans Modèlisme zitten inderdaad enkele zeer goede automodelbouwers. Chirstophe Wéra, de bouwer van deze Focus, heb ik een tijdje geleden eens ontmoet en een aantal van zijn modellen in't echt gezien. Heel mooi! Het resin setje werd overigens gemaakt door Patrick Spitaels.

Kijk hier eens voor een volledig overzicht van de auto's gebouwd door hun clubleden. Ans Modèlisme (http://ansmodelisme.topcities.com/SECOND/cars/cars.html)

jos
29-12-2003, 12:19
hier op het paddock forum zitten veel straffere mannen
zoals sennake en huudo

knap wat ik van jullie hebben gezien
ik doe mijn best om er bij te horen maar dat zal nog niet voor morgen zijn vrees ik :rolleyes:

Bart.Vandecavey
29-12-2003, 13:34
Originally posted by Huudo
Bij Ans Modèlisme zitten inderdaad enkele zeer goede automodelbouwers. Chirstophe Wéra, de bouwer van deze Focus, heb ik een tijdje geleden eens ontmoet en een aantal van zijn modellen in't echt gezien. Heel mooi! Het resin setje werd overigens gemaakt door Patrick Spitaels.

Kijk hier eens voor een volledig overzicht van de auto's gebouwd door hun clubleden. Ans Modèlisme (http://ansmodelisme.topcities.com/SECOND/cars/cars.html)

Dit zinnetje vond ik wel grappig: j'avais essayer d'en réaliser mais ils n'étaient pas très réussis (over de lichten)

Guido
29-12-2003, 14:18
Originally posted by jos
hier op het paddock forum zitten veel straffere mannen
zoals sennake en huudo

knap wat ik van jullie hebben gezien
ik doe mijn best om er bij te horen maar dat zal nog niet voor morgen zijn vrees ik :rolleyes:

Ik ben zeker "ne straffe", maar op modelbouwgebied zijn er beslist nog veel meer die het nog beter kunnen dan ikzelf. 'k probeer ook maar gewoon mijn best te doen :o

En hoe zo, ik doe mijn best om erbij te horen? Je hoort erbij! Punt uit. Ook wij zijn ergens moeten beginnen en hebben al doende geleerd. En als ik mijn ervaring kan delen met anderen, heel graag zelfs. En een plaats als deze is de meest uitgelezen plaats daarvoor! :)

Sennake
29-12-2003, 15:02
Dit zijn de laatste foto's van de Focus' interieur (voordat de deurpanelen bevestigd worden, want dan zie je maar de helft meer van het "schoon weer". De pilotengezichten werden aangepast aan de hand van de opmerkingen en tips die ik mocht ontvangen. En ik moet toegeven dat het er nu een stuk beter uit ziet, waarvoor dus mijn dank.

Nu gaan de deurpanelen erop, en dan begin ik aan de eindfase : het afwerken van de carosserie, ruiten, en alles wat aan de buitenzijde bevestigd wordt. Foto's hiervan volgen later.

Sennake
29-12-2003, 15:03
En nog een paar foto's :

Guido
29-12-2003, 22:09
Ik heb deze namiddag de eer gehad om Sennake zijn werk te mogen aanschouwen, en de Focus ziet er prima uit!

Mooie zilveren ondergrond trouwens ;)

Sennake
29-12-2003, 23:12
Ondertussen heb ik de voorzijde alweer veranderd, nadat ik eens goed gekeken had naar de foto's op die site die je me aangewezen hebt :)

A.J.
29-12-2003, 23:21
Nu nog even langs bij Carglass :D

Sennake
29-12-2003, 23:28
Originally posted by A.J.
Nu nog even langs bij Carglass :D

En bij Stickerman :)

Guido
29-12-2003, 23:34
hey inderdaad. Dat was mij nog niet opgevallen, maar 't ziet er inderdaad stukken beter uit zo. Top! :cool:

A.J.
29-12-2003, 23:40
Originally posted by Sennake
En bij Stickerman :)

dan gaat gij u moeten haasten want die zit bijna in Afrika

Sennake
29-12-2003, 23:41
Originally posted by A.J.
dan gaat gij u moeten haasten want die zit bijna in Afrika

In dat geval zal ik het zelf maar doen zeker? ;)

HHugo
31-12-2003, 00:06
Begint er serieus goed uit te zien :cool:

Sennake
07-01-2004, 21:26
Eindelijk is alles wat aan de binnenzijde komt, klaar. Ik wou per sé vandaag de carosserie op het chassis zetten en zover ben ik nu :)

Nu nog decals aanbrengen en wat kleinere onderdelen zoals antennes, enz...

We gaan er nog geraken!

Sennake
07-01-2004, 21:27
En nog 4 foto's :

Snelle Japie
07-01-2004, 21:33
Uit nieuwsgierigheid, wat gaat er met de witte deurklinken gebeuren ??? Ziet er trouwens heel mooi uit!

jos
07-01-2004, 21:34
prachtig sennake

Sennake
07-01-2004, 21:45
Originally posted by Snelle Japie
Uit nieuwsgierigheid, wat gaat er met de witte deurklinken gebeuren ??? Ziet er trouwens heel mooi uit!

Daar komt een witte decal rond met "RS" op. De klink maakt als het ware deel uit van de witte letters.

jos
07-01-2004, 22:06
bah wat een slechte foto

Sennake
07-01-2004, 22:30
Originally posted by jos
bah wat een slechte foto

??? Hoe dat?

Bart.Vandecavey
07-01-2004, 22:31
Ga je hem dan een modderbad geven?

Sennake
07-01-2004, 22:34
Originally posted by Bart.Vandecavey
Ga je hem dan een modderbad geven?

Dat zou nogal onrealistisch zijn aangezien het de wagen van de Tour de Corse betreft :)

jos
07-01-2004, 23:07
Originally posted by Sennake
??? Hoe dat?
een foto van duval kan nooit mooi zijn bah duval :rolleyes:
ik zie liever je modelbouw wagentje :D :D :D

HHugo
07-01-2004, 23:20
Die grilles, zijn die inbegrepen of aftermarket?

Sennake
07-01-2004, 23:35
Originally posted by HHugo
Die grilles, zijn die inbegrepen of aftermarket?

Die zijn inbegrepen maar je moet ze zelf nog wel op maat snijden.

Bart.Vandecavey
07-01-2004, 23:44
Originally posted by Sennake
Dat zou nogal onrealistisch zijn aangezien het de wagen van de Tour de Corse betreft :)
De 2de dag was het nat ;)

http://rally.racing-live.com/photos/2002/corse/diapoa_206.jpg

Sennake
07-01-2004, 23:46
Ja dat wel, maar het blijft een asfaltrally eh. Modder is overdreven, wat opgespat vuil zou ik kunnen overwegen...

jos
07-01-2004, 23:47
Is hij ook niet van de baan gegaan misschien ken je een schademodel maken :D :D :D :D

Bart.Vandecavey
07-01-2004, 23:49
Hier een schone grote foto van de voorkant: http://rally.racing-live.com/photos/2002/corse/diapo_404.jpg

Sennake
07-01-2004, 23:52
Originally posted by jos
Is hij ook niet van de baan gegaan misschien ken je een schademodel maken :D :D :D :D

Zoiets moet je al vanaf de eerste dag plannen hoor :)
Daar is het nu veel te laat voor.

Sennake
07-01-2004, 23:53
Originally posted by Bart.Vandecavey
Hier een schone grote foto van de voorkant: http://rally.racing-live.com/photos/2002/corse/diapo_404.jpg

Thanks, dat is een mooie!

Guido
08-01-2004, 00:01
vandaag van de ene meeting naar de andere gelopen, dus is het heel fijn om hier nog even naar een schoon modelleke te komen pieren. Ziet er nog altijd heel goed uit. Met de 'désals' erop zal het een toppie zijn. ;)

Uitlaat niet vergeten, he? ;) (aan de binnenkant)

Guido
08-01-2004, 00:04
oh, nog iets, de ruitenwissers? Is dat gemodifieerd by Sennake of 'oob'? Ziet er goed uit!

Sennake
08-01-2004, 00:05
Originally posted by Huudo
oh, nog iets, de ruitenwissers? Is dat gemodifieerd by Sennake of 'oob'? Ziet er goed uit!

Dat is eigenbouw :)

Guido
08-01-2004, 00:06
Originally posted by Sennake
Dat is eigenbouw :)

Perfect!

Sennake
08-01-2004, 00:08
Originally posted by Huudo
Uitlaat niet vergeten, he? ;) (aan de binnenkant)

Hét mau gennen bang :D

Guido
08-01-2004, 00:39
Originally posted by Sennake
Hét mau gennen bang :D

Mo dan ist goe Petrick, anders had ik os Heidi wèral mutte belle. :+

Supra
09-01-2004, 20:42
komen er ook stickers op het roadbook

ac.cobra427
10-01-2004, 05:12
Sennake, op één van uw bakskes zie ik een labeltje staan "kneedbaar hout", wat mag dat wel zijn ?

AlainH
10-01-2004, 06:50
dat is wat het zegt dat het is... een pasta, die je goed moet kneden, en als ze uitdroogt, lijkt het hout...

Sennake
10-01-2004, 10:31
Originally posted by Supra
komen er ook stickers op het roadbook

Die zitten er al op, maar natuurlijk niet aan de achterzijde (de co-piloot houdt zijn roadbook niet achterstevoren vast eh).

Op deze foto zou je het moeten kunnen zien :

Sennake
10-01-2004, 10:33
Originally posted by AlainH
dat is wat het zegt dat het is... een pasta, die je goed moet kneden, en als ze uitdroogt, lijkt het hout...

Inderdaad. Wordt niet gebruikt voor de modellen zelf, maar wel voor het bouwen van diorama's. Bv als ik een houten kader maak en er hier en daar nog een gaatje opgevuld dient te worden.

Steven
10-01-2004, 10:34
ik heb nog een vraagje, welke soort lijm gebruik jij om uw ruiten te plakken, en hoe neem jij ze vast zonder veel vlekken te maken, ik heb daar altijd problemen mee, vooral van de focus.
en gebruik jij ook soms maskol (van humbrol, zo een paars gedoe)?

steven

Sennake
10-01-2004, 11:01
Originally posted by Steven
ik heb nog een vraagje, welke soort lijm gebruik jij om uw ruiten te plakken, en hoe neem jij ze vast zonder veel vlekken te maken, ik heb daar altijd problemen mee, vooral van de focus.
en gebruik jij ook soms maskol (van humbrol, zo een paars gedoe)?

steven

Ik gebruik meestal secondenlijm van Pattex. Voor ruiten is dat wel zeer delicaat aangezien secondenlijm een "witte uitbloei" op je ruiten teweegbrengt. Daarom gebruik ik witte houtlijm als het enigszins kan voor ruiten, of 2-componentenlijm, of vernis.

Maar de ruiten van deze Focus werden toch met secondenlijm gekleefd omdat de lijmoppervlakken zo klein zijn. Om de uitbloei te vermijden gebruik ik zo absoluut weinig lijm als mogelijk. Dit gaat als volgt : de carosserie wordt ondersteboven gelegd, de vooruit wordt op zijn plaats gezet en met wat tape ter plaatse gehouden, en dan doe ik een heel klein beetje secondenlijm aan een tandenstoker. Hiermee laat een een minuscuul beetje lijm tussen de binnenzijde van het dak en de ruit lopen. En verder nog eens hetzelfde tussen de binnenzijde van de motorkap en de ruit. Indien nodig nog eens aan de 2 zijstijlen ook en klaar is kees. Je ruit zal niet meer gaan lopen. Eventuele minimale uitbloei kan nog weggeveegd worden met een met thinner bevochtigde doek.

Maskol gebruik ik tegenwoordig niet meer, vroeger wel. Maar ik gebruikte het verkeerd. Ik dacht dat dat diende om af te plakken delen mee af te dekken (wat ook zo is) maar dan moet je nog steeds de rechte rand afplakken met tape, en de Maskol alleen gebruiken om wat achter de tape komt (grote delen dus) mee af te dekken. Maar dat doe ik gewoon met brede tape.

Dragonfly
10-01-2004, 11:47
Ze verkopen ook speciale lijm voor heldere delen. Dit is clearfix dit is goede lijm en zorgt ervoor dat de ruiten niet mat worden best wel goed.

Guido
10-01-2004, 13:14
Een ander product om ruiten mee te bevestigen is Crystal Clear van Microscale. Ik heb dat altijd gebruikt tot mijn potje leeg was. Sedertdien gebruik ik houtlijm. Secondenlijm is veel te 'tricky' voor mij.

Maskol heb ik wel, maar ik gebruik het zelden of nooit. Is meer bedoeld voor vliegtuigmodelbouw denk ik, om cockpit randen enzo mee te doen, dus het kleinere werk, typisch voor schalen 1/72ste en 1/48ste. Soms gebruik ik het wel om achterlichten te doen, maar meestal vertrouw ik op mijn vaste hand voor dit.

Sennake
10-01-2004, 23:42
Voila, hij is af. 1 foto nog snel gemaakt maar morgen ga ik er een serie maken in daglicht. Dan kan je ze in de loop van de dag verwachten...

Dragonfly
11-01-2004, 00:22
Ziet er chique uit nice and shiny alleen spijtig dat hij zo donker is een tint lichter had miss beter geweest maar toch knap werk ;)

Sennake
11-01-2004, 00:28
Dat blijkt een probleem te zijn van het Tamiya TS-51 Telefonica Blue : hoe meer lagen je spuit, hoe donkerder de tint wordt. Maar minder lagen was niet mogelijk omdat de verf niet goed "dekt" : daarom moest ik wel 3 lagen spuiten...

Maar je zal zien dat de buitenopnamen wel een pak lichter uitvallen hoor...

PorscheGT
11-01-2004, 00:53
spuit jij al je wagens sennake of verf je er soms ook? want dat verven om daar geen vlekken in te krijgen is moeilijk...

Bart.Vandecavey
11-01-2004, 03:15
Ik heb vroeger nog problemen gehad met een lijmdruppeltje die op een gechromeerd stukje was gevallen, die chroom was dus gewoon weg...

Sennake
11-01-2004, 12:14
Originally posted by Marcosmeister
spuit jij al je wagens sennake of verf je er soms ook? want dat verven om daar geen vlekken in te krijgen is moeilijk...

Wat de carosserie betreft en verder ook alle grote onderdelen, spuit ik idd alles met Tamiya spuitbussen. . Het is veel gemakkelijker, het resultaat is mooier en de verf (van de Tamiya spuitbussen dan toch) is nog sneller droog ook. Wat wil je nog meer? Ja, ik weet het, ze kosten wel vrij veel geld. Maar dat heb ik er voor over.

Verven doe ik alleen als het niet anders kan : zeer kleine onderdeeltjes of de figuurtjes, of onderdelen die eerst in een hoofdkleur gespoten zijn en daarna wat meegegoten onderdelen in een andere kleur zetten. Ook de rubberen raamdichtingen doe ik altijd met de hand. Maar ik ben gelukkig wel gezegend met een "vaste hand".

gunther1
11-01-2004, 12:20
Dat blijkt een probleem te zijn van het Tamiya TS-51 Telefonica Blue : hoe meer lagen je spuit, hoe donkerder de tint wordt. Maar minder lagen was niet mogelijk omdat de verf niet goed "dekt" : daarom moest ik wel 3 lagen spuiten...

kan je niet eerst een grondlaag leggen met een andere kleur?

PorscheGT
11-01-2004, 12:21
hoeveel kost ongeveer zo een busje tamiya want in de broux hangt daar tuurlijk gene prijs bij...

Sennake
11-01-2004, 12:28
Rond de 6 à 7 euro. Om te beginnen kan je misschien eerst eens een grote spuitbus halen in één of ander auto-center want die spuiten ook zeer goed en kosten ongeveer evenveel maar zijn 3 of 4 keer zo groot. Dan kan je de techniek wat leren alvorens de kleine Tamiya-busjes te kopen.

Supra
11-01-2004, 13:08
i want some pictures :D

PorscheGT
11-01-2004, 13:21
zou dat gaan als ik bijvoorbeeld een z8 koop van revell waar ik verf moet bijkopen... maar dat ik dan die in een andere kleur spuit als gezegt in het plan...??en dan bvb die verf ook in potje kopen voor binnenkant ofzo??als je me begrijpt...
in de broux staat ie alleen in het rood en zwart zou mooier zijn :D

Dragonfly
11-01-2004, 13:47
niemand zegt da je de kleuren moet volgen op het plan dus je doet ermee wat je zelf wilt. Dus ik zou zegge doen ! :)

En nu terug naar sennake zijn foto's want we zijn hier een beetje :Offtopic: dus i'm waiting for photo's :D