View Full Version : Omloop van Vlaanderen
Eric Dupain
11-09-2003, 21:15
Zaterdag en zondag 13 en 14 september wordt er in Roeselaere en omstreken de rally "Omloop van Vlaanderen" georganiseerd, dat is de 4de rally tellend voor het Belgisch kampioenschap rally divisie 1. Topfavoriet voor de eindzege is Pieter Tsjoen (Toyota Corolla WRC)die in Roeselaere zekerheid kan krijgen omtrent zijn tweede Belgische titel. Tsjoen moet dan wel 4 punten meer scoren dan zijn naaste concurrent Bernard Munster. " Het zou tof zijn dat ik dit weekend de titel kan binnen halen, maar mocht dat niet het geval zijn dan is het gewoon uitstel. Het zou al grondig moeten mislopen om de titel niet te pakken dit jaar. "
Het dreigt echter een saai weekend te worden voor Pieter Tsjoen nu zijn strijdmakker Patrick Snijers in laatste instantie verstek moet laten gaan. Reden is een conflict met tuner First. " Ik vind het enorm spijtig dat ik dit weekend niet kan starten, maar het is volledig buiten mijn wil om " zegt Snijers. " Ik vind het enorm spijtig voor mijn supporters, maar zij zullen mij dit jaar nog enkele keer aan het werk zien. Ik rij zeker nog drie wedstrijden dit seizoen en maak mijn plannen binnenkort bekend. "
Door het wegvallen van Snijers is Bernard Munster, met een aftandse Subaru Impreza, de voornaamste belager geworden van Pieter Tsjoen.
In de standaardklasse lijkt de strijd iets boeiender te worden, waar we een nieuw duel Colsoul-Bouche mogen verwachten. Colsoul was de beste in Ieper, Bouche viel uit. De Waal zal proberen revanche te pakken op de West Vlaamse wegen.
In de Super 1600 klasse is er de strijd tussen het Cols (Fiat), Bragard en Collard (Citro๋n) en Gaban (Volkswagen).
In het totaal moeten er 22 klassementsritten worden afgewerkt, 14 op zaterdag en 8 op zondag. Goed voor in het totaal 201 km tegen de chrono. Zaterdag start de wedstrijd om 09.45 en eindigt de eerste dag om 20.56 u. Op zondag brullen de motoren opnieuw vanaf 10.16 u en mag de winnaar een feestje bouwen omstreeks 15.45 u.
Stand kampioenschap
1. Pieter Tsjoen 28 punten
2. Bernard Munster 11 punten
3. Dominique Bruyneel 11 punten
4. Bruno Thiry 10 punten
5. Patrick Snijers 08 punten
Don Kamiel
11-09-2003, 23:55
Vraagje, ik zie overal dat ze zaterdag om 9u45 starten.
Volgens mij is dit 8u31 en is de proef 9,45 km lang ;)
Eric Dupain
12-09-2003, 08:16
Don Kamiel, ... een chance da we met twee zijn want je hebt gelijk. Zo zie je maar dat we ons ook eens kunnen vergissen.
we zullen er ongetwijfeld zijn ;)
meer info kan je ook terugvinden op hun site www.omloopvanvlaanderen.be
RIS voorziet ook voor deze wedstrijd tussenstanden http://users.skynet.be/ris/rallye/omloop/
al bij al vond ik het zaterdag een saaie bedoening, echt geen D1 waardig (een VAS rallysprint geeft meer spectakel) mede omdat topfavorit Patrick Snijers (Subaru Impreza) ontbrak, en waar waren de aangekondigde Gary Midwinter (Subaru Impreza WRC) en de "spectaculaire" John Morgan (Ford Escort) ?
en ook niet te spreken van Joost Boxoen die z'n kat stuurde :(
het was tevens oppassen voor snelheidscontroles; er was zelfs een "optische getunede Johny" BMW van de partij (ik heb deze al eerder in Ieper opgemerkt)
een 90-tal foto's zijn te vinden op :
Belgian Subaru Impreza Drivers Community (http://groups.msn.com/SubaruImpreza) (zie Events)
hierbij alvast enkele sfeerbeelden :
http://www.imagestation.com/picture/sraid79/p275486877e810c20b9b9c9137f45c8fb/fb1a3377.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid79/pdc40df5dc6246a5df30c0814456a7b95/fb1a32c7.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid79/pb7f1f4dd38a81eed79158db48e6682a2/fb1a312b.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid79/p9629835e4fffc6676b938395bb4235b9/fb1a2f77.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid79/pc2b952784cb09419413e06f3d628721d/fb1a2ab0.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid79/pc537ef0c63d2db0ee7222a0127035e60/fb1a2a67.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid79/p837c2c3cb9fb9ea999ab51497a0d5f6c/fb1a2a27.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid79/p81dcaa2ab286766f24bbc187079adb3a/fb1a203f.jpg
http://www.imagestation.com/picture/sraid79/p0492c7da6a0210c50dcec1569fc47182/fb1a247e.jpg
LDWRX
Eric Dupain
14-09-2003, 09:20
Deze 44ste Omloop van Vlaanderen startte in mineur. Net voor de shake down gaf Patrick Snijers forfait. De Limburger raakte niet akkoord met tuner First. En ook KP 1 werd afgelast omdat er niet voldoende veiligheidsposten kwamen opdagen.
Tsjoen kreeg dezelfde opdracht als in de Wallonie: geen foutjes maken en winnen... Net als in Namen hield Pieter er een strak ritme op na, kwestie van geconcentreerd te blijven. Hij verdient een 10 op 10 want hij draaide alle scratchen van de eerste dag. Achter de Oost-Vlaming ontspon zich een interessante strijd voor de tweede plaats tussen Tim Van Parijs en Bernard Munster. Beide rijders kregen hun deel van de pech. Bernard Munster vertrok naar eigen zeggen iets te traag, maakte een paar foutjes en moest Van Parijs voor laten. Maar dan deed de versnellingsbak van de Mitsubishi moeilijk. Eerst viel de tweede versnelling uit en toen ook de derde versnelling wegviel besloot men de bak te wisselen. Na deze ingreep begon de turbo tekenen van verzwakking te vertonen, vandaar dat de leider in het D2 kampioenschap na de eerste dag nu een achterstand van 20 seconden telt op Munster.
In de S1600 wijkt het scenario van deze Omloop niet af van dit van de vorige wedstrijden dit seizoen. Larry Cols pakte meteen de leiding en liet zich slechts in ้้n KP de scratch afsnoepen door Pascal Gaban die aanvankeleijkk meekon met de Fiat rijder. Een kapotte bougie en een sortie in de derde ronde duwden hem echter ver terug in het klassement. Door de lekke band van Casier in de eerste Kp, de sortie van Bragard en de problemen van Gaban ligt Ollivier Collard ook dit keer op vinkenslag. Hij heeft echter duidelijk moeite om het ritme van de Fiat te volgen, die op gebied van wegligging duidelijk een voorsprong heeft genomen op zijn concurrenten.
En ook in de GpN was het aanvankelijk spannend. Bob Colsoul bleef dicht in de buurt van Bouche tot de derde ronde. Bob moest even de rol lossen en tijdens de slot KPs moest de Landenaar heel wat tijd toegeven na problemen met de ontsteking.
In de top-10 noteren wij ook uitstekende prestaties van Yannick Bodson, 4de algemeen met de Audi S2, van Davy Vanneste die met zijn Saxo Kit Car 8ste algemeen staat (net achter Collard) en van Andy Lefevere (10de) die de show steelt met zijn achterwielaangedreven BMW.
Vanhuysse-Degandt domineren de Challenge Saxo. Verrassend bezetten de Luxemburgers Schammel en Wagner, die een race in de race rijden, de plaatsen 2 en 3 met een exact gelijke tijd. Genten en Petitjean volgen op respectievelijk 6 en 7 seconden. Spanning troef! Challenge leider Marnick Van Lancker kreeg zijn deel van de pech en kwam nooit in zijn gewone ritme.
In de Focus Tour leidt plaatselijk piloot Ferdi Perneel voor Verloo en Jardon, in het begin sukkelend met electriciteitsproblemen.
Na de eerste dag blijven van de 79 gestartte teams nog 63 in de wedstrijd.
Stand na de eerste dag (zonder bestraffingen) :
1. Tsjoen-Chavallier,Toyota Corolla WRC in 1u 0101 2.Munster-Caesemaeker, Subaru Impreza op 2 54 3. Van Parijs-Peyskens, Mitsubishi Lancer op 314 4.Bodson-Delmelle, Audi S2 op 451 5.Cols Godd้, Punto S1600, op 455 6.Bouche-Bourguignon, Mitsubishi Evo7, op 503 7.Collard-Toubon, Saxo S1600 op 536 8.Vanneste-Squedin, Saxo Kit Car op 538 9.Lefevere-Messelis, BMW 325i op 556 10.Colsoul-Colsoul, Misubishi Evo7 op 608
Eric Dupain
14-09-2003, 19:14
Toen het bekend raakte dat Patrick Snijers forfait moest geven twijfelde niemand eraan dat Pieter Tsjoen deze 44ste Omloop van Vlaanderen op zijn naam ging schrijven. Voor de overwinning was er nooit strijd, gelukkig ging het er in de nevenklassementen heel wat spannender aan toe.
De start van de editie 2003 verliep wat moeizaam. De deelnemers stonden reeds aan de start van KP Zilverberg voor deze goed en wel opgebouwd was. Resultaat: KP 1 werd al meteen geannuleerd, maar van dan af liep alles gesmeerd.
En zo ook voor Pieter Tsjoen die motivatie vond in de uitdaging om alle scratchtijden te draaien. Ik rij een strak ritme want ik mag mijn concentratie niet verliezen, aldus de winnaar. D1 Kampioen 2003 kan hij zich echter nog niet noemen want Bernard Munster eindigde tweede na een mooi duel met Timothy Van Parijs tijdens de eerste wedstrijddag. De D2 kampioen in spe moest eerst de rol lossen door versnellingsbakproblemen en moest de tweede dag opgeven met motorproblemen. Voor de start van de laatste ronde was het nog niet uitgemaakt wie als derde man op het podium ging klimmen. Lange tijd leek het Yannick Bodson te gaan worden maar KP Passendaele (KP20) werd hem fataal.
Larry Cols, die net als tijdens de vorige D1 rallys de S1600 domineerde, finishte als derde algemeen en wiste daarmee zijn slechte ervaring van vorig jaar uit. In die S1600 kon aanvankelijk Pascal Gaban het best weerstand bieden. Een kapotte bougie en een schuiver in een West-Vlaamse gracht duwden hem ver terug in de rangschikking. Ollivier Collard had moeite om het opgelegde ritme te volgen maar houdt de spanning in het kampioenschap. Ondanks zijn 4 zeges kan Larry Cols zich immers nog steeds geen foutje veroorloven want Collard blijft aanklampen.
En ook in de standaardklasse ging het er de eerste dag spannend aan toe. Bouche en Colsoul bleven lange tijd slechts door een paar seconden gescheiden. Door probelemen met de ontsteking in de laatste zaterdagronde moest Bobke dan de rol lossen. Bart Dujardin eindigde derde, geen verrassing voor wie het VAS rallykampioenschap volgt.
In de top-10 vallen nog een paar sterke prestaties te noteren zoals de 6de plaats algemeen van Davy Vanneste die lange tijd in een secondenstrijd was verwikkeld met de S1600 Saxo van Collard tot een slippende koppeling hem wat tijd deed verliezen. Net achter hem finishte Andy Lefevere met zijn BMW 325i als 7de algemeen en Vandewauwer eindigde met zijn Renault Clio RS als 10de, een opsteker na zijn moeilijk seizoensbegin.
De Challenge saxo werd een ware thriller in Roeselare. Vanhuysse vertrok als een raket en leidde na de eerste dag met een voorsprong van ้้n minuut op een viertal dat slechts gescheiden werd door 7 seconden. De Luxemburgers Schammel en Wagner bezetten zelfs de tweede plaats met een gelijke tijd. Petitjean en Genten moesten nauwelijks wat toegeven. De tweede wedstrijddag begon slecht voor Vanhuysse, hij reed lek. Schammel werd de nieuwe leider en zijn directe belager Wagner verloor meer dan een minuut na een sortie. Genten pakte in de laatste ronde de tweede plaats voor Petitjean.
In de Ford Focus Tour leidde Ferdi Perneel van begin tot einde. Jardon, in de beginfaze geplaagd met electrische problemen, kon toch nog tweede eindigen al moest hij aanvankelijk nog Verloo voor zich dulden.
De Historic wedstrijd was een kolfje naar de hand van Paul Lieaer (Escort RS 1600). Na de opgave van Gaby Goudezeune (wiel verloren) kon hij vrij makkelijk afstand nemen van Frederik Delplace (Opel Manta) en Mathias Viaene (Opel Ascona).
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.