PDA

View Full Version : Nabeschouwing Racing Festival/Daikin Racing Team


P De Sonville
24-09-2003, 21:19
Mediagroup Van Dyck Belcar

Pech voor Alexandra en Stephanie

Na de ontgoocheling tijdens de 24 Uren van Zolder, waar de krachtbron van de BMW E46 M3 na 10 uren wedstrijd in de poeier draaide, gingen de Daikin-girls richting Francorchamps, voorzien van een nieuwe motor en een flinke dosis verse moed. Want Francorchamps is een circuit dat beide amazones goed ligt.
Maar reeds tijdens de trainingen konden beide dames niet het volle pond geven, door het feit dat de meter van de olietemperatuur tegen het rood ging aanleunen.
Met amper vier trainingsronden in de benen en achteraan op de startgrid nam Stephanie Boden de start en laveerde zich vrij makkelijk door het peloton naar de voorste gelederen in Divisie Toerisme. Iets na halfkoers nam Alexandra de BMW over en zette de opmars verder. Maar dan op 25 minuten van de geblokte vlag boorde de Daikin-bolide zich plots in de vangrail.
Alexandra: “Net voor de dubbele linkse hoorde ik een klap, waardoor de wagen een beetje onstabiel aanvoelde. Een paar bochten verder ging de wagen plots zonder te verwittigen dwars en keilde de vangrail in. Ik was totaal verrast. We lagen op dat moment 3de Touring, 2de in onze klasse, en reden op safe. Ik reed ooit zes seconden rapper in Francorchamps en was in geen gevecht verwikkeld.
We veronderstellen dat ik kreeg af te rekenen met een leeglopende band. Echt spijtig, want Stephanie had een perfecte stint afgewerkt. We hadden uitzicht op een podiumplaats en kwamen zodoende nog in aanmerking voor een top drie in de eindafrekening van het kampioenschap. De BMW is flink gehavend, maar we hopen dat we in de laatste wedstrijd tijdens de Masters in Zolder terug paraat staan”.
Ook Stephanie Boden was onder de indruk na haar goede start.
“De motor van de BMW is iets minder krachtig dan het exemplaar waarmee we in Zolder aan de slag waren, maar de wagen gedraagt zich héél stabiel en ik was héél tevreden met mijn resultaat. Het was wel even wennen omdat ik afgelopen weekend de Belcar moest combineren met de Formule Renault 2000.
De rem- en schakelpunten liggen anders, de wagens reageren totaal verschillend, maar ik kon me snel aanpassen aan de wisselende situatie”, aldus het 18-jarige Limburgse talent.




In de Mini Cooper Challenge kon Alexandra zich tijdens de eerste manche goed uit de slag trekken met een 8ste plaats, maar tijdens de tweede reeks kreeg de Wetterse advokate een paar tikken uitgedeeld waardoor ze verhuisde naar de 13de stek. « Niet totaal ontevreden, maar we krijgen de auto maar niet perfect afgesteld. Ik voel dat ik vlugger kan, maar de afstelling is niet op mijn rijstijl geschreven. Dat de wagen in staat is om goed te presteren bewees Fred Bouvy, die tijdens een test met mijn Mini een stuk sneller bleek ».

Ook met de Daikin-Toyota Yaris van Kelly Jamers viel dit weekend geen land te bezeilen. Daar waar de Zolderse amazone vorig seizoen in Francorchamps nog voor de pole streed, moest ze zich nu tevreden stellen met een vijftiende plaats op de startgrid.
Deze positie kon ze handhaven tijdens de eerste manche, terwijl ze zich tijdens de tweede heat moest tevreden stellen met een achttiende plaats.
« De wagen gedroeg zich héél nerveus en was onbestuurbaar », verduidelijkt Kelly.
« we doen er alles aan om tegen de Masters in Zolder de oorzaak te vinden om het seizoen in schoonheid af te sluiten ».