PDA

View Full Version : Toyota naar de DTM ?


Mark
24-09-2003, 22:17
Volgende wat hier staat is redelijk speculatief, op een aantal feiten na............. het is een gedachte die zo bij mij op komt borrelen.........


De deelname van Toyota is volledig gebaseerd op geruchten, van officiele zijde hebben we daar nog niks van terug gezien.

Er zijn echter wel feiten en "halve feitjes" die er op duiden dat Toyota, in welke hoedanigheid dan ook, met een project bezig is. Of dat project DTM is, is ook een veronderstelling.

Feit 1: De aankoop van een enorme lap grond in de buurt van de Nurburgring

Feit 2: Het stopzetten van de ondersteuning aan de diverse Yaris-cups, onder het mom van importeurs die het F1 project gaan steunen. Raar, want het F1 project liep al toen de Yaris Cups gestart werden

Feit 3: Toyota is niet meer actief op het hoogste nivo met een "road going model" in wat voor klasse dan ook. Geen WRC, Le Mans of toerwagenklasse...............

Gerucht 1: Leden van Zakspeed en Phoenix die ervan overtuigd zijn dat het Toyota gerucht klopt. Kun je dat lezen als: We hebben reeds een aanbod gekregen om daar te komen werken? Of nog sterker, Toyota is mijn volgende werkgever.............

Daarnaast zou het marketing technisch ook welkom zijn. In Duitsland heeft Toyota een zeer degelijk en positief imago. Met dank aan al die ADAC-verkiezingen, sportief is een ander verhaal. Voor Fritsie in de straat zou een DTM project zeer aansprekend zijn. Kuck mal, meine DTM-look wagen mit Fuchsenschwanz

F1 is goed om een algemeen marketing gevoel te creeren, maar je kunt het niet vlug naar een auto-model of doelgroep terug leiden. Dat is met een klasse als DTM wel goed mogelijk.

Nogmaals, het zijn speculaties maar een DTM project voor Toyota zou niet onlogisch klinken.

buruno
24-09-2003, 23:17
Over feit 1: Toyota is heel actief op de Ring qua testen van proto's en drivetraining voor testpiloten, die lap grond kan dus gewoon uitbreiding van die activiteiten betekenen, want design en engineering van de Europese Toyota modellen wordt altijd intensiever er groter in Toyota Europe in Zaventem.

Over feit 2: Dat is waar, maar het F1 project en Yaris project zijn ongeveer op het zelfde moment echt beslist. De Yaris Cup was toch maar voor 2 à 3 jaar bedoeld en richt zich meer op lokale markten, F1 is toch wel een wereldwijd marketingproduct. Na 3 jaar Yaris Cup is het marketing effect op die lokale markten (België, Nederland, Duitsland, etc.) wel uitgespeeld. F1 zal nu enkele jaren het imago moeten bepalen.

Over feit 3: Dat is een spijtig feit. Autosportliefhebbers willen niks liever dan Toyota in Le Mans, in de rally, DTM, ... Toyota is een schitterend autosportmerk met een mooie geschiedenis. Enkel F1 is wat mager voor ons. In de US tonen ze zich wel van verschillende kanten in de IRL, Toyota Atlantic, etc.

Gerucht 1:Om er een gerucht (of misschien al een feit) aan toe te voegen: Toyota zou aan een sportwagen( voor op de weg) werken die wel eens hun stokoude Supra zou kunnen vervangen voor de JGTC races? Die sportwagen zal intensief op de Ring getest worden (feit 1), en zou dus wel eens in DTM terecht kunnen komen??
Blijven dromen, tot het de waarheid wordt!

Mark
24-09-2003, 23:22
Originally posted by buruno
In de US tonen ze zich wel van verschillende kanten in de IRL, Toyota Atlantic, etc.


En der komt nog meer in de US, volgend jaar Craftsman Trucks Series en in 2006 of 2007 NASCAR.

Toch mooi he, dat gespeculeer ;)

Mark
11-10-2003, 13:09
(Nog) geen Toyota, wel Audi als full-works team.

Audi met fabrieksteams in DTM? Wat als gerucht al maandenlang de ronde doet binnen het DTM-circus, neemt steeds concretere vormen aan. Het dagblad Donaukurier uit Ingolstadt, normaliter bijzonder goed geïnformeerd waar het fabrieksaangelegenheden van Audi betreft, meldt in zijn uitgave van zaterdagochtend dat Audi de nieuwe A4 volgend jaar in de DTM door de teams van Joest en Abt wil laten inzetten. De ontwikkeling van de auto vindt momenteel plaats bij Audi Sport in Ingolstadt. Daarmee zou Audi voor het eerst na 1992 weer met eigen fabrieksteams in de DTM terugkeren.

Natuurlijk hult men zich in Ingolstadt officieel nog in stilzwijgen, maar het is een publie geheim dat het Team Abt Sportsline via de achterdeur al op grote schaal ondersteuning vanuit de sportafdeling aan de Ringler Strasse in Ingolstadt krijgt. Of Audi volgend jaar nog met sportwagens actief zal zijn, is momenteel zeer de vraag. Wel wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de Audi R10, de opvolger van de inmiddels al legendarische sportwagen R8. Mogelijkerwijs maakt de R10 volgend jaar zijn debuut tijdens een van de races van de nieuwe Le Mans Endurance Series (LMES), maar tijdens de klassieke sportwagenrace aan de Sarthe ontbreekt Audi vermoedelijk geheel. Wat uitgebreidere informatie over de sportactiviteiten van Audi volgt waarschijnlijk tijdens de Essen Motor Show in november. www.autosport.nl

Raceboy
11-10-2003, 13:24
Die R10 heet in Autosport wel de R9.

fast freddy
12-10-2003, 22:47
euuhhmm....maar is hetnet DEUTSCHE tourenwagen manschafft
en de drie merken die nu meeriden zjn toch enkel duits....wat kan toyota daar dan komen zoeken....of heb ik iets gemist

stel u voor de toyota avensis DTM:gas:

Mark
12-10-2003, 23:12
We zullen de hoofdredacteur maar eens op weg helpen ;)

Deutsche slaat niet op merken die aan het kampioenschap meedoen, maar aan het land waar de races (het grootste deel althans) worden gehouden. In een niet zo ver verleden deed Alfa mee aan dit kampioenschap. Trouwens hoe duits is Opel? Aangezien Opel op dit moment niet meer is dan een merknaam van GM.

De Avensis zou trouwens een uitstekend model zijn om als uiterlijk te dienen voor een DTM buizen-frame. Big-volume cars en 4 deuren is de richting die de DTM inslaat voor 2004.

Wellicht dat de DTM op die manier zijn echte oude glorie terug krijgt die het eind jaren '80 en begin jaren '90 had. DTM is fantastisch om te kijken maar ik, als lastige purist ;) , blijf toch denken aan de dagen dat de Alfa 155 verticale uitlaten had, die vakkundig werden dichtgeknepen door een C-class :D

Of de simpele 190 Evo of BMW M3 of Stuck in een Audi.....those good old days.

fast freddy
13-10-2003, 20:57
over dat hoofdredacteur zijn (ik ben 16 remember en dat ding is een theoretische status)

ah ja ik volg DTM nog mar een paar jaar...dus

en ik leer ook graag dingen bij vandaar bedankt :D

joost
13-10-2003, 21:24
En hoe Duits is Mercedes nog na de fusie met Chrysler? Het oude DTM heeft zelfs ooit nog een Rover (Thim) en een Toyota Supra gezien... Zolder 84?

fast freddy
13-10-2003, 21:27
woooww...toen was er zelfs nog geen sprake van mij

joost
21-10-2003, 22:16
Het gerucht rond Toyota is mij dit weekend vanuit zeer goede bron bevestigd. het japanse merk zou in 2004 of 2005 naar de DTM komen...

Joost

RX-7 freakske
05-11-2003, 22:05
amai, dat belooft.

TYRI F1
05-11-2003, 23:41
:D

Scapa
05-11-2003, 23:46
Originally posted by joost
En hoe Duits is Mercedes nog na de fusie met Chrysler? Het oude DTM heeft zelfs ooit nog een Rover (Thim) en een Toyota Supra gezien... Zolder 84?

Zou dit betekenen dat Toyota z'n F1 activiteiten, die toch serieus tegenvallen, terugschroefd?

Mark
05-11-2003, 23:50
Originally posted by stijnconinx
Zou dit betekenen dat Toyota z'n F1 activiteiten, die toch serieus tegenvallen, terugschroefd?

Denk het niet, als die F1-sites de waarheid schrijven wordt het budget opgestuwdt tot 500 miljoen Euro voor 2004!!

Wat dat betreft zijn DTM budgetten een fractie vergeleken bij de huidige F1 budgetten.

Scapa
05-11-2003, 23:55
Mja, toch maar oppassen met die bedragen. F1 is enorm duur maar pakweg 4 auto's mét bijbehorende toprijders is ook niet goedkoop. De bedragen uit de Super Touring waren ook duizelingwekkend.

Ottooke
06-11-2003, 00:45
Ik kan alleen maar hetzelfde zeggen als Marshal. Verschillende F1 sites vermelden dat Toyota het meeste geld in de F1 steekt van alle teams (zelfs meer dan Ferrari).

Scapa
06-11-2003, 01:18
De grootste investeerder in F1 is zeker en vast Honda.

Ottooke
06-11-2003, 15:27
Honda? Die worden nog eens niet genoemd in de artikels.
Voor 2003 had Ferrari ongeveer 300 miljoen euro, Toyota zou 310 miljoen euro hebben geïnvesteerd. Voor 2004 gaat het gerucht de ronde dat Toyota 500 miljoen wil gaan investeren!

redje
06-11-2003, 16:16
Originally posted by Ottooke
Ik kan alleen maar hetzelfde zeggen als Marshal. Verschillende F1 sites vermelden dat Toyota het meeste geld in de F1 steekt van alle teams (zelfs meer dan Ferrari).
Eigenlijk hebben ze bij toyota een ongelimiteerd budget.

Scapa
06-11-2003, 18:06
Originally posted by Ottooke
Honda? Die worden nog eens niet genoemd in de artikels.
Voor 2003 had Ferrari ongeveer 300 miljoen euro, Toyota zou 310 miljoen euro hebben geïnvesteerd. Voor 2004 gaat het gerucht de ronde dat Toyota 500 miljoen wil gaan investeren!

Toch niet, Honda is zeker en vast de grootste. Stond een tijdje geleden oa. op pitstop.tv ;)

Ottooke
06-11-2003, 21:21
Tja, het zou wel kunnen, maar de meeste berichten die ik heb gelezen vertelden wat ik ook gezegd heb. Over Honda word zeer weinig gesproken. En pitstop.tv is nu niet echt een site die in mijn favorieten staat ;)

Mark
13-10-2004, 23:18
Originally posted by buruno

Gerucht 1:Om er een gerucht (of misschien al een feit) aan toe te voegen: Toyota zou aan een sportwagen( voor op de weg) werken die wel eens hun stokoude Supra zou kunnen vervangen voor de JGTC races? Die sportwagen zal intensief op de Ring getest worden (feit 1), en zou dus wel eens in DTM terecht kunnen komen??
Blijven dromen, tot het de waarheid wordt!

Is het misschien dit?

Toyota 's been caught testing what some insiders are calling the "TXS," a limited-production exotic that might be powered by a V-10 engine worth 500 hp.

Foto 1 (http://www.thecarconnection.com/images/gallery/8592_image.jpg)

Foto 2 (http://www.thecarconnection.com/images/gallery/8591_image.jpg)
http://www.thecarconnection.com/index.asp?article=7633


Duidelijk is dat deze foto's genomen zijn op de Ring. Trouwens heb al maanden niks meer gehoord over Toyota en DTM ;) Dat was er eentje in de categorie "kwakkel"

Scapa
13-10-2004, 23:37
Dan zullen ze toch een vierdeurs-versie moeten maken om daar mee in DTM aan te treden...

gwyllion
14-10-2004, 00:06
Originally posted by Scapa
Dan zullen ze toch een vierdeurs-versie moeten maken om daar mee in DTM aan te treden...
Ik denk dat alleen de Avensis in aanmerking komt. Een DTM Toyota blijft voorlopig niet meer dan een gerucht.

foto 1 (http://www.thecarconnection.com/images/gallery/8592_image.jpg)
Kan mij iemand uitleggen waarom deze wagen 3 uitlaten heeft? Ik dacht dat uitlaten in machten van 2 kwamen.

Bart.Vandecavey
14-10-2004, 09:06
Originally posted by gwyllion
Ik denk dat alleen de Avensis in aanmerking komt. Een DTM Toyota blijft voorlopig niet meer dan een gerucht.

foto 1 (http://www.thecarconnection.com/images/gallery/8592_image.jpg)
Kan mij iemand uitleggen waarom deze wagen 3 uitlaten heeft? Ik dacht dat uitlaten in machten van 2 kwamen.

Een V6 met per 2 cylinders 1 uitlaat?

gwyllion
14-10-2004, 09:18
Originally posted by Bart.Vandecavey
Een V6 met per 2 cylinders 1 uitlaat?
Dan gebruik je toch gewoon 2 uitlaatcollectoren (eentje voor links, andere voor rechts) met daarop 1 uitlaat.

Mark
12-08-2005, 23:24
Hmmmmmm, komt deze kwakkel weer tot leven? Er is in ieder geval weer eentje die boel aan het ontkennen is. Oftewel, ontkenning is vaak de eerste vorm van bevestiging ;)

Afgelopen weekend waren Toyota F1 hotshot John Howett en Olivier Panis te gast bij Mercedes (lees ITR) op persoonlijk uitnodiging van Norbert Haug. Nobbie was er als de kippen bij om al speculaties de grond in te boren........dat is voor mij een iets te eenvoudige verklaring ;)

E.e.a. in de autosport van 11-07-05.

Mark
05-12-2009, 23:30
Wat is de search-functie van De Paddock toch heerlijk ;)

Dat Toyota zich terugtrekt uit de Formule 1, blijft niet zonder gevolgen. Vandaag is bekendgemaakt dat Toyota Motorsport in het Duitse Keulen liefst 500 van de 650 banen schrapt.

http://www.autosport.nl/news/19443/formule_1_veel_werknemers_ontslagen_bij_toyota_mot orsport.html


Slecht nieuws maar er blijft een racebedrijf actief van 150 werknemers!

A delegation from the DTM-organising ITR will travel to Japan to discuss the possibility of allowing the German touring cars and Super GT machinery to race together in the future, this week's AUTOSPORT magazine reports.

A number of options are believed to be on the table. One would be to equate the performance of DTM and Japanese GT500 cars to allow them to run together. A move towards Super GT regulations by the DTM, which is due to introduce new rules in 2011 or '12, could be another.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/80436


Volgens mij is 1 + 1 = 2 ;)

FIRE
05-12-2009, 23:39
Men roept al jaren dat het DTM goedkoper moet. Het huidige GT500 is dat zeker niet. Al zijn er ook geluiden dat GT500 overstapt naar het nieuwe FIA GT1 reglement.