P De Sonville
05-10-2003, 18:31
Zolder Touring Cup
Zege voor Van Moerkercke/Dentant
50 wagens passeerden de inschrijvingstafel en tekenden paraat voor de jaarlijkse uitstap van de Zolder Touring Cup richting Francorchamps. Meteen de laatste race van het seizoen over vier uren. Op 8 november worden de heren piloten terug in Zolder verwacht voor de zesde en laatste manche. Ditmaal over 10 uren en voor dubbele punten. En naar 24 uren-voorbeeld worden de punten verdeeld na 3 uren (25%), 6 uren (25%) en 10 uren (50%). Het toekennen van dubbele punten tijdens deze traditionele seizoensafsluiter maakt het geheel alleen nog spannender, want de Race Promotion Night zal beslissen over alle titels.
Na een mislukt debuut (versnellingsbak) met de Stealth B6 in de Belcar haalde Laurent Van Moerkercke nog eens de Porsche 996 GT3 (ex-Thiers) boven om het Touring-peloton te komen versterken. Een éénmalig optreden van de Belcarrijders, omdat er in Francorchamps met vrije uitlaat mag gereden worden. Ook Freddy Van Roey deed via de kleine poort zijn wederoptreden na zijn ernstig werkongeval.
De Difiro-Porsche van Martens/Schreurs raakte niet tijdig klaar wat Schreurs in zijn puntenjacht deed uitkijken naar een andere bolide. Dat zitje vond hij bij First Motorsport op de Porsche 993 van vader en zoon Van Roey. Een mooie geste van teambaas Jo Jamers, ondanks het feit dat Schreurs amper 2 punten voorsprong had op het vaste Firstteam Diver/Kersten.
Broodcooren/De Coster verstevigen leiderspositie
Ondanks het feit dat de US Carworld-Porsche 996 GT3 de pole veroverde met bijna 3 seconden verschil met Van Roey en 5 seconden op Van Moerkercke, draaide het niet uit op een gezondheidswandeling voor de Nedelanders.
De drie Porsches steelden tijdens het eerste halfuur de show door constant haasje over te spelen. bijwijlen op de rand van de limiet op een doorweekte piste.
De broers Dexters, goed voor een vierde chrono, verslikten zich door een foute bandenkeuze en namen de start op slicks. Een foute gok die ze achteraf gedeeltelijk door een strak tempo konden goedmaken met een zesde plaats.
Een haperende motor van de RTM-Porsche was de oorzaak dat een duidelijk gefrustreerde Rudy Penders de rol moest lossen met de top3, terwijl Dehaye en Guy Kersten zich voorzichtig aanpasten aan de nieuwe en natte omgeving.
Iets na halfkoers werd Patrick Schreurs, na een inschattingsfout van Ronald Vetters, van de baan gekegeld. Meteen een flinke streep door de rekening van de Difiro-rijder.
Van Moerkercke/Dentant gingen tenslotte met de bloemen lopen voor Dubois/Wijnen en de Gastines/Penders. Verhoeven/Van Hoof werden vierde na een fantastische inhaalrace vanuit laatste positie op de startgrid. Dit alles gebeurde onder het goedkeurende oog van Peter Theuws van Belgium Racing. Zijn BMW, bestuurd door Broodcooren/De Coster pakte met een vijfde plaats algemeen en een nieuwe klasseoverwinning opnieuw kostbare punten. Met een voorsprong van 31 punten op de RTM-Porsche gaan ze volgende maand met een gerust gemoed richting Zolder voor de eindafrekening.
Na de zware klap tijdens de 2003 Miles van Francorchamps had J.M. Dehaye een pak werk om de Golf van Van Rompuy/Buytaert terug in optima forma op de startgrid te plaatsen. En met brio, want de Golf draaide terug als een Zwitserse horloge en won het pleit in de 2-literklasse voor de Renault Clio van schmook/Ubeda en een schitterende Liard/Van De Plas in de Toyota Yaris, voorzien van een 1500 cc-krachtbron. Leiders in de tussenstand, Voet/Heyman, wonnen in extremis nog de eindsprint voor de vierde plaats van de US Carworld-Clio van Fryns/Essers en houden nog een saldo van 2 punten voorsprong over op de VW Golf van Van Rompuy/Buytaert.
De klasse 3 (+ 2000cc) werd gedomineerd door de Renault Clio van Petroons/Sluys/Van Zeebroeck voor de Carlier-BMW met Dohet/Pasteels/ Walckiers aan het roer.
Uitslag top 10 en klassewinnaars
1. VAN MOERKERCKE/DENTANT PORSCHE 996 GT3
2. DUBOIS/WIJNEN PORSCHE 996
3. DE GASTINES/PENDERS PORSCHE 993
4. VERHOEVEN/VAN HOOF PORSCHE 993
5. BROODCOOREN/DE COSTER BMW COMPACT
6. DEXTERS/DEXTERS/HERMAN TOYOTA SUPRA
7. DIVER/KERSTEN PORSCHE 964
8. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF
9. KEVERS/DEHAYE PORSCHE 993
10.SCHMOOK/UBEDA RENAULT CLIO
KLASSE 1 GT +2500CC
1. VAN MOERKERKE/DENTANT PORSCHE 996
2. DUBOIS/WIJNEN PORSCHE 996
3. DE GASTINES/PENDERS PORSCHE 993
KLASSE 2 TOERISME +2500CC
1. BROODCOOREN/DE COSTER BMW COMPACT
2. JEURIS/WERCKX BMW M3
3. SCHOENMAKERS/SERVRANCKX BMW M3
KLASSE 3 TOERISME +2000CC
1. PETROONS/SLUYS/VANZEEBROECK RENAULT CLIO
2. DOHET/PASTEELS/WALCKIERS BMW 325
3. TAVERNIER/BOUILLON RENAULT MEG
KLASSE 4 TOERISME –2000CC
1. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF
2. SCHMOOK/UBEDA RENAULT CLIO
3. LIARD/VAN DE PLAS TOYOTA YARIS
Zege voor Van Moerkercke/Dentant
50 wagens passeerden de inschrijvingstafel en tekenden paraat voor de jaarlijkse uitstap van de Zolder Touring Cup richting Francorchamps. Meteen de laatste race van het seizoen over vier uren. Op 8 november worden de heren piloten terug in Zolder verwacht voor de zesde en laatste manche. Ditmaal over 10 uren en voor dubbele punten. En naar 24 uren-voorbeeld worden de punten verdeeld na 3 uren (25%), 6 uren (25%) en 10 uren (50%). Het toekennen van dubbele punten tijdens deze traditionele seizoensafsluiter maakt het geheel alleen nog spannender, want de Race Promotion Night zal beslissen over alle titels.
Na een mislukt debuut (versnellingsbak) met de Stealth B6 in de Belcar haalde Laurent Van Moerkercke nog eens de Porsche 996 GT3 (ex-Thiers) boven om het Touring-peloton te komen versterken. Een éénmalig optreden van de Belcarrijders, omdat er in Francorchamps met vrije uitlaat mag gereden worden. Ook Freddy Van Roey deed via de kleine poort zijn wederoptreden na zijn ernstig werkongeval.
De Difiro-Porsche van Martens/Schreurs raakte niet tijdig klaar wat Schreurs in zijn puntenjacht deed uitkijken naar een andere bolide. Dat zitje vond hij bij First Motorsport op de Porsche 993 van vader en zoon Van Roey. Een mooie geste van teambaas Jo Jamers, ondanks het feit dat Schreurs amper 2 punten voorsprong had op het vaste Firstteam Diver/Kersten.
Broodcooren/De Coster verstevigen leiderspositie
Ondanks het feit dat de US Carworld-Porsche 996 GT3 de pole veroverde met bijna 3 seconden verschil met Van Roey en 5 seconden op Van Moerkercke, draaide het niet uit op een gezondheidswandeling voor de Nedelanders.
De drie Porsches steelden tijdens het eerste halfuur de show door constant haasje over te spelen. bijwijlen op de rand van de limiet op een doorweekte piste.
De broers Dexters, goed voor een vierde chrono, verslikten zich door een foute bandenkeuze en namen de start op slicks. Een foute gok die ze achteraf gedeeltelijk door een strak tempo konden goedmaken met een zesde plaats.
Een haperende motor van de RTM-Porsche was de oorzaak dat een duidelijk gefrustreerde Rudy Penders de rol moest lossen met de top3, terwijl Dehaye en Guy Kersten zich voorzichtig aanpasten aan de nieuwe en natte omgeving.
Iets na halfkoers werd Patrick Schreurs, na een inschattingsfout van Ronald Vetters, van de baan gekegeld. Meteen een flinke streep door de rekening van de Difiro-rijder.
Van Moerkercke/Dentant gingen tenslotte met de bloemen lopen voor Dubois/Wijnen en de Gastines/Penders. Verhoeven/Van Hoof werden vierde na een fantastische inhaalrace vanuit laatste positie op de startgrid. Dit alles gebeurde onder het goedkeurende oog van Peter Theuws van Belgium Racing. Zijn BMW, bestuurd door Broodcooren/De Coster pakte met een vijfde plaats algemeen en een nieuwe klasseoverwinning opnieuw kostbare punten. Met een voorsprong van 31 punten op de RTM-Porsche gaan ze volgende maand met een gerust gemoed richting Zolder voor de eindafrekening.
Na de zware klap tijdens de 2003 Miles van Francorchamps had J.M. Dehaye een pak werk om de Golf van Van Rompuy/Buytaert terug in optima forma op de startgrid te plaatsen. En met brio, want de Golf draaide terug als een Zwitserse horloge en won het pleit in de 2-literklasse voor de Renault Clio van schmook/Ubeda en een schitterende Liard/Van De Plas in de Toyota Yaris, voorzien van een 1500 cc-krachtbron. Leiders in de tussenstand, Voet/Heyman, wonnen in extremis nog de eindsprint voor de vierde plaats van de US Carworld-Clio van Fryns/Essers en houden nog een saldo van 2 punten voorsprong over op de VW Golf van Van Rompuy/Buytaert.
De klasse 3 (+ 2000cc) werd gedomineerd door de Renault Clio van Petroons/Sluys/Van Zeebroeck voor de Carlier-BMW met Dohet/Pasteels/ Walckiers aan het roer.
Uitslag top 10 en klassewinnaars
1. VAN MOERKERCKE/DENTANT PORSCHE 996 GT3
2. DUBOIS/WIJNEN PORSCHE 996
3. DE GASTINES/PENDERS PORSCHE 993
4. VERHOEVEN/VAN HOOF PORSCHE 993
5. BROODCOOREN/DE COSTER BMW COMPACT
6. DEXTERS/DEXTERS/HERMAN TOYOTA SUPRA
7. DIVER/KERSTEN PORSCHE 964
8. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF
9. KEVERS/DEHAYE PORSCHE 993
10.SCHMOOK/UBEDA RENAULT CLIO
KLASSE 1 GT +2500CC
1. VAN MOERKERKE/DENTANT PORSCHE 996
2. DUBOIS/WIJNEN PORSCHE 996
3. DE GASTINES/PENDERS PORSCHE 993
KLASSE 2 TOERISME +2500CC
1. BROODCOOREN/DE COSTER BMW COMPACT
2. JEURIS/WERCKX BMW M3
3. SCHOENMAKERS/SERVRANCKX BMW M3
KLASSE 3 TOERISME +2000CC
1. PETROONS/SLUYS/VANZEEBROECK RENAULT CLIO
2. DOHET/PASTEELS/WALCKIERS BMW 325
3. TAVERNIER/BOUILLON RENAULT MEG
KLASSE 4 TOERISME –2000CC
1. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF
2. SCHMOOK/UBEDA RENAULT CLIO
3. LIARD/VAN DE PLAS TOYOTA YARIS