PDA

View Full Version : Nabeschouwing Zolder Touring Cup te Francorchamps


P De Sonville
05-10-2003, 18:31
Zolder Touring Cup

Zege voor Van Moerkercke/Dentant

50 wagens passeerden de inschrijvingstafel en tekenden paraat voor de jaarlijkse uitstap van de Zolder Touring Cup richting Francorchamps. Meteen de laatste race van het seizoen over vier uren. Op 8 november worden de heren piloten terug in Zolder verwacht voor de zesde en laatste manche. Ditmaal over 10 uren en voor dubbele punten. En naar 24 uren-voorbeeld worden de punten verdeeld na 3 uren (25%), 6 uren (25%) en 10 uren (50%). Het toekennen van dubbele punten tijdens deze traditionele seizoensafsluiter maakt het geheel alleen nog spannender, want de Race Promotion Night zal beslissen over alle titels.

Na een mislukt debuut (versnellingsbak) met de Stealth B6 in de Belcar haalde Laurent Van Moerkercke nog eens de Porsche 996 GT3 (ex-Thiers) boven om het Touring-peloton te komen versterken. Een éénmalig optreden van de Belcarrijders, omdat er in Francorchamps met vrije uitlaat mag gereden worden. Ook Freddy Van Roey deed via de kleine poort zijn wederoptreden na zijn ernstig werkongeval.
De Difiro-Porsche van Martens/Schreurs raakte niet tijdig klaar wat Schreurs in zijn puntenjacht deed uitkijken naar een andere bolide. Dat zitje vond hij bij First Motorsport op de Porsche 993 van vader en zoon Van Roey. Een mooie geste van teambaas Jo Jamers, ondanks het feit dat Schreurs amper 2 punten voorsprong had op het vaste Firstteam Diver/Kersten.

Broodcooren/De Coster verstevigen leiderspositie

Ondanks het feit dat de US Carworld-Porsche 996 GT3 de pole veroverde met bijna 3 seconden verschil met Van Roey en 5 seconden op Van Moerkercke, draaide het niet uit op een gezondheidswandeling voor de Nedelanders.
De drie Porsches steelden tijdens het eerste halfuur de show door constant haasje over te spelen. bijwijlen op de rand van de limiet op een doorweekte piste.
De broers Dexters, goed voor een vierde chrono, verslikten zich door een foute bandenkeuze en namen de start op slicks. Een foute gok die ze achteraf gedeeltelijk door een strak tempo konden goedmaken met een zesde plaats.
Een haperende motor van de RTM-Porsche was de oorzaak dat een duidelijk gefrustreerde Rudy Penders de rol moest lossen met de top3, terwijl Dehaye en Guy Kersten zich voorzichtig aanpasten aan de nieuwe en natte omgeving.
Iets na halfkoers werd Patrick Schreurs, na een inschattingsfout van Ronald Vetters, van de baan gekegeld. Meteen een flinke streep door de rekening van de Difiro-rijder.
Van Moerkercke/Dentant gingen tenslotte met de bloemen lopen voor Dubois/Wijnen en de Gastines/Penders. Verhoeven/Van Hoof werden vierde na een fantastische inhaalrace vanuit laatste positie op de startgrid. Dit alles gebeurde onder het goedkeurende oog van Peter Theuws van Belgium Racing. Zijn BMW, bestuurd door Broodcooren/De Coster pakte met een vijfde plaats algemeen en een nieuwe klasseoverwinning opnieuw kostbare punten. Met een voorsprong van 31 punten op de RTM-Porsche gaan ze volgende maand met een gerust gemoed richting Zolder voor de eindafrekening.

Na de zware klap tijdens de 2003 Miles van Francorchamps had J.M. Dehaye een pak werk om de Golf van Van Rompuy/Buytaert terug in optima forma op de startgrid te plaatsen. En met brio, want de Golf draaide terug als een Zwitserse horloge en won het pleit in de 2-literklasse voor de Renault Clio van schmook/Ubeda en een schitterende Liard/Van De Plas in de Toyota Yaris, voorzien van een 1500 cc-krachtbron. Leiders in de tussenstand, Voet/Heyman, wonnen in extremis nog de eindsprint voor de vierde plaats van de US Carworld-Clio van Fryns/Essers en houden nog een saldo van 2 punten voorsprong over op de VW Golf van Van Rompuy/Buytaert.

De klasse 3 (+ 2000cc) werd gedomineerd door de Renault Clio van Petroons/Sluys/Van Zeebroeck voor de Carlier-BMW met Dohet/Pasteels/ Walckiers aan het roer.




Uitslag top 10 en klassewinnaars

1. VAN MOERKERCKE/DENTANT PORSCHE 996 GT3
2. DUBOIS/WIJNEN PORSCHE 996
3. DE GASTINES/PENDERS PORSCHE 993
4. VERHOEVEN/VAN HOOF PORSCHE 993
5. BROODCOOREN/DE COSTER BMW COMPACT
6. DEXTERS/DEXTERS/HERMAN TOYOTA SUPRA
7. DIVER/KERSTEN PORSCHE 964
8. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF
9. KEVERS/DEHAYE PORSCHE 993
10.SCHMOOK/UBEDA RENAULT CLIO

KLASSE 1 GT +2500CC
1. VAN MOERKERKE/DENTANT PORSCHE 996
2. DUBOIS/WIJNEN PORSCHE 996
3. DE GASTINES/PENDERS PORSCHE 993

KLASSE 2 TOERISME +2500CC
1. BROODCOOREN/DE COSTER BMW COMPACT
2. JEURIS/WERCKX BMW M3
3. SCHOENMAKERS/SERVRANCKX BMW M3

KLASSE 3 TOERISME +2000CC
1. PETROONS/SLUYS/VANZEEBROECK RENAULT CLIO
2. DOHET/PASTEELS/WALCKIERS BMW 325
3. TAVERNIER/BOUILLON RENAULT MEG

KLASSE 4 TOERISME –2000CC
1. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF
2. SCHMOOK/UBEDA RENAULT CLIO
3. LIARD/VAN DE PLAS TOYOTA YARIS

Mark
07-10-2003, 18:55
Volgens mij weet Driesco hier meer van ;)

Leiders in de tussenstand, Voet/Heyman, wonnen in extremis nog de eindsprint voor de vierde plaats van de US Carworld-Clio van Fryns/Essers

Kom je op een andere site, lees ik dit:

terwijl de Clio van Frijns/Essers zich in de laatste ronde van een vierde plaats beroofd zag worden door het afsnijden van de Busstop door een andere deelnemer.
Een protest tegen deze inhaalactie werd door de sportcommissarissen niet gehonoreerd. Bron: www.autosport.nl

Die Clio's hebben volgens mij een eigen leven in de Busstop Chicane :D

Werner333
07-10-2003, 18:58
Ik dacht dat Voet in de voorlaatste doortocht van de Source die 4 de stek al had terug gepakt.
Die ollanders toch he :D

Mistery
07-10-2003, 19:15
Ollanders.. zijn just goe genoeg om naar Le Mans mee te nemen hé, en dan nog, dan moet ge ze nog nen geluidsdemper op zetten tegen het snurken (oei oeie, ik krijg hier al kritiek, voor den afwas, maar dan wel niet als "ollander" hé) ...

Mistery
07-10-2003, 19:20
Maar ja , Marshall, die wijn verkopen ze ook niet overal hé jong... wa nen armen "Hollander" (ik was beleefd, MET hoofdletter hé) nie allemaal kan afzien...
Troost Jong, ge kunt nog altijd de Alfa's gaan vlaggen ! :p :o :p

Mistery
07-10-2003, 19:24
Grapje hé Hollander (MET hoofdletter)... tja... wie weet...

Mark
07-10-2003, 19:31
Je kunt een "koek op uw bakkes krijgen" :D , vlugge leerling hé, die nederlander :D


Maar bij UScarworld kunnen ze wel creatief persberichten schrijven, wist niet dat ze DE 24 uur van Zolder haddden gewonnen. Lijkt wel een bericht uit een zwaar foute krant als de Telgraaf of Bild. Vette suggestieve kop met ergens op het einde van het bericht de werkelijke boodschap.

Driesco
07-10-2003, 20:03
Best grappig toch die Nederlanders :D
Het was inderdaad kantje boordje daar in de busstop maar Chris was gewoon sneller. In de voorlaatste ronden bij het nemen van de Radillion werd Chris ( per ongeluk ) opgehouden door de R19 van onze vrienden hier. Chris moest van het gas en US Carworld kwam op weg naar Les Combes voorbij. Ze hebben het 1 ronde kunnen uithouden want we waren gewoon sneller. In de busstop kwam Chris naast de Clio langs de binnenkant maar schoof door tussen de 2 bandenstapels. Niks aan de hand dus en nog steeds achter de Clio van die mannen. Wat wel waar is, is dat hij een betere snelheid had op weg naar de Source waar hij dan wel binnendoor kon duiken en zo in de laatste ronde de 4de plaats kon pakken. Op die manier blijven we 2 luttele punten voor op Buytaert maar we staan toch mooi eerste.

Op papier hebben we geen schijn van een kans tegen de supergolf, maar 10H is 10H en er kan dus van alles gebeuren. :o

Walter - Chris en ikzelf staan dus klaar om dat klusje daar even te klaren, we hebben niets te verliezen en zullen ons vel dus duur verkopen. Het speciale puntensysteem zal ervoor zorgen dat je bij BRI een speciale strategie zal kunnen bemerken. We gaan aanvallen vanaf de eerste minuut tot het bittere einde. Aankomen is belangrijk, maar winnen staat voor de eerste keer bovenaan.

Eigenlijk is het zeer simpel. Diegene die uitvalt is geen kampioen.
Wij zijn momenteel de Clio weer binnenste buiten aan het keren op zoek naar enig euvel dat zou kunnen opduiken. Nieuwe motor( die trouwens goed gaat ) en nieuwe ophanging vooraan moeten ervoor zorgen tijden te kunnen draaien op Zolder rond de 1.51. Niet genoeg om de Golf te kunnen pakken, maar het is zo een week beestje die Golf.

Het zou mooi zijn, maar een top 5 algemeen en een 2de plaats in de klasse zou een succes op zich zijn, dat is dus ons streefdoel.

Hopelijk komen jullie ons een beetje aanmoedigen en mogen we pakken volk met Spandoeken - vlaggen - toeters en bellen verwachten langs het circuit. DTM toestanden in de TC.

Oeps, ik word wakker. We zullen die 10 toeschouwers wel een hand geven.

Tot 8 november allemaal.

crxy
07-10-2003, 23:34
van wie was die grijze civic wel nr 51

Driesco
08-10-2003, 01:13
Yannick van hier op het forum kan daar alles over vertellen.

Tigerracing
08-10-2003, 15:33
Het was op zijn zachtst gezegd een echte vuurdoop, maar dan wel overspoeld met bakken water. Eerste keer op Francorchamps en met een BMW op superglad parcours : PRACHTIG !!!!, jammer dat de ramen aandampten waardoor het zelfs niet meer mogelijk was om de binnenkant van de linkse bochten te zien. Spannend om zo Blanchimont trachten te nemen in 5 de.
Mogelijk vervolgen we deze ervaring tijdens de BTCS finale ! Als er iemand foto's heeft van BMW 91 mag hij ze altijd sturen (bedankt Stijn !)

Swa
09-10-2003, 17:07
Zeg Driesco, waarom is de Golf zo'n week beestje??
Hij heeft zijn diensten toch al meerdere keren bewezen:
2 X 24 uur van Zolder
25 uur van Francorchamps
...

Driesco
09-10-2003, 17:22
Ik bespaar je het lijstje van de keren dat hij niet aankwam :)

Vorig jaar in de TC zo een keer of 3, 2003 Miles niet. Ze zijn sneller maar onze wagen is betrouwbaarder. Als zij nu voor één keer dezelfde tijden wilden rijden als ons zodat we het in de laatste ronden konden uitvechten, dat zou pas spannend zijn.

Als het warm is hebben we een kans, daar hapert hun motor steeds, het zal natuurlijk ook weer vrij druk zijn op de baan, en als je zoals hen door het verkeer vliegt dan bestaat elke ronde weer de kans dat je jezelf even tegenkomt langs de baan.

We zullen wel zien, ga me er niet te druk over maken. Ik denk dat de kaarten ongeveer 50/50 liggen al heeft hun wagen technisch en qua snelheid wel een voordeel. Ongeveer 60 PK meer, begin er maar tegen te vechten hé.

Swa
09-10-2003, 17:45
De 2003 Miles was echt hun schuld niet hoor.
En vorig jaar zijn ze effectief maar één keer aangekomen wegens een overpowerde motor.
Als je de wedstrijden waar hij aangekomen is vergelijkt met degene waar hij uitgevallen is, ...
Bij warm weer hadden ze idd problemen. Dit omdat ze niet genoeg koeling kregen. Twee gaten in bumper en weg probleem.

Driesco
09-10-2003, 18:18
We zullen wel zien !

Swa, weet jij soms of ze met 2 of 3 piloten zullen rijden en wie dan de mogelijke 3de piloot zal worden ?

Swa
09-10-2003, 18:24
Normaal gezien met 3
Monsieur Dehaye himself.
Kan ook zijn dat ze met 4 rijden !?!

crxy
09-10-2003, 18:28
hoeveel pk,s heeft dieje golf dan wel, want er komt misschien nog iet beter aan.

Driesco
09-10-2003, 18:28
Waarom rijden ze dan niet met 6.
Een pitstopken minder of meer :)
Dat ze anders den Vincent Beernaert even laten meerijden hé, Jack heeft toch ook op de MINI mogen meerijden ! Niet aan Vincent zijn capaciteiten twijfelen hé, maar hij kent de wagen misschien wat minder. Alle redenen zijn goed genoeg om de Golf minder hard te laten gaan.

Driesco
09-10-2003, 18:30
Originally posted by crxy
hoeveel pk,s heeft dieje golf dan wel, want er komt misschien nog iet beter aan.

Jaja, jullie Civic moet inderdaad in de buurt draaien. 235 PK zeggen ze officieel, maar doe daar gerust nog maar enkele bij :)
Tegen dat jullie komen zullen wij weg zijn, klasse 4 zal in 2004 nog beter en sneller worden dan momenteel het geval.

crxy
09-10-2003, 18:37
voor onze eerste koers ging de civic toch nie slecht vind ik zo.

Driesco
09-10-2003, 18:40
You see, Driesco weet alles hé. Wat een plasje in Francorchamps al niet kan opleveren van info. :)

crxy
09-10-2003, 19:02
amaai,overal zitten spionnen!