Log in

View Full Version : Is Win 98 "end of Life ?"

fordje
10-10-2003, 21:54
"Updates ophalen voor de computer

Besturingssysteem: Windows 95/98/NT

Microsoft Windows NT(r) Workstation, Windows 98, Windows 98 Tweede editie en Windows 95 hebben het einde van hun productondersteuningscyclus bereikt. (Als u niet zeker weet welke versie van Windows u gebruikt, kunt u dit uitzoeken door de instructies te volgen voor het controleren van uw versie van het besturingssysteem).

Updates die voor Windows 98 werden uitgebracht, zijn in het archief beschikbaar op de website Windows Update. De Microsoft Support-website biedt bovendien een aantal bronnen die u kunt gebruiken om ondersteuning te zoeken.

Microsoft biedt echter geen technische ondersteuning meer voor deze releases. Het wordt daarom aangeraden om een upgrade uit te voeren naar Windows XP Professional of Windows XP Home Edition, zodat u gebruik kunt maken van de service voor automatische updates en andere beveiligingsvoorzieningen die beschikbaar zijn gekomen sinds uw besturingssysteem werd uitgebracht. "

Bron http://www.microsoft.com/netherlands/security/protect/windows9x/updates.asp

Moeten we nu echt allemaal als gekken Xp gaan kopen en veel geld uitgeven ???

Raceboy
10-10-2003, 21:58
Nee dat staat er niet he. Er komen gewoon geen updates meer uit. Wil je meer zekerheid, dan is het aangeraden om te updaten.

airco
11-10-2003, 00:04
Lijkt me een vrij logische zet ...

windows 95 = 8 jaar oud
windows 98 = 5 jaar oud
windows NT4 = 9(?) jaar oud ....

Besturingssystemen kost handenvol geld .... Microsoft doet dit voor al zijn besturingssystemen minstens 5 jaar .... Daarna is het gewoon niet rendabel (en dan bedoel ik meer dan enkel de economische brekening) om het langer vol te houden.
Er zijn naast de economische redenen vaak ook technische redenen waarom updates na een aantal jaar niet meer op een normale manier kunnen (zonder half het OS te herschrijven)

Gilles
11-10-2003, 16:11
Originally posted by fordje
Moeten we nu echt allemaal als gekken Xp gaan kopen en veel geld uitgeven ???

kopen? :confused: :D

yvdp
11-10-2003, 16:18
ja zenne, kopen.
Het is door het downloaden dat de besturingssystemen zo duur zijn geworden.

Raceboy
11-10-2003, 17:44
Originally posted by yvdp
ja zenne, kopen.
Het is door het downloaden dat de besturingssystemen zo duur zijn geworden.

volgens mij draai je de logica hier om. Is het door de dure OS dat ze zoveel gedownload worden.

sledge
11-10-2003, 17:47
Originally posted by raceboy
volgens mij draai je de logica hier om. Is het door de dure OS dat ze zoveel gedownload worden.

En zo is de visceuze cirkel rond :)
Nuja, ik heb Xp in elk geval legaal gekocht. Waarom het niet doen? Xp zal jaaaren meegaan....

Raceboy
11-10-2003, 17:53
Originally posted by sledge
En zo is de visceuze cirkel rond :)
Nuja, ik heb Xp in elk geval legaal gekocht. Waarom het niet doen? Xp zal jaaaren meegaan....

Longhorn ? :rolleyes:
Ik vind eigenlijk wel dat ze jou als betalende klant wel goede service moeten geven dan voor die hooge prijs.

sledge
11-10-2003, 18:23
Lonhorn? Vrewacht jij dat Lonhorn verschijnt, en opeens Xp compleet verdwijnt? Het zal zo snel wel niet gaan.

Raceboy
11-10-2003, 18:54
Originally posted by sledge
Lonhorn? Vrewacht jij dat Lonhorn verschijnt, en opeens Xp compleet verdwijnt? Het zal zo snel wel niet gaan.
idd zo gaat het niet maar je zal wel minder updates zien voor XP, MS pusht je zo naar Longhorn.

Gilles
11-10-2003, 19:11
Bij mij stond het er ook op toen ik mijn PC kocht maar ik kon die opmerking gewoon niet laten :)

airco
12-10-2003, 00:12
longhorn verschijnt in .... 2005(??)

Geloof me dat XP heus nog wel supported zal zijn tot 2007-2008

yvdp
12-10-2003, 12:25
longhorn --> begin 2004. (gaat toch rond)
en het is nog niet helemaal duidelijk of hij longhorn gaat heten. Het zou ook wel een windows2003 kunnen worden.

airco
12-10-2003, 13:10
longhorn --> begin 2004. (gaat toch rond)
en het is nog niet helemaal duidelijk of hij longhorn gaat heten. Het zou ook wel een windows2003 kunnen worden.

windows 2003 zal het zeker en vast niet worden .... want dat bestaat al (server operating system)

verder lijkt me eind 2005 begin 2006 realistischer dan begin 2004 ...

http://www.tweakers.net/nieuws/28417/?highlight=longhorn

airco
13-10-2003, 16:54
http://www.tweakers.net/nieuws/29201

2006 dus ;)

bron: Microsoft medewerkers

yvdp
13-10-2003, 18:32
M'n vader heeft connecties binnen microsoft Belgium en die zeggen dat hij januari of februari uit zal komen.

Martijn
14-10-2003, 19:37
M'n vader heeft connecties binnen microsoft Belgium en die zeggen dat hij januari of februari uit zal komen.

2004???
2006, mja, de serverversie dan pas in 2007 imo :rolleyes:

Ik zal je een ding zeggen qua releasedates: pin jezelf er niet te hard op vast. Denk maar eens aan het spel Half Life 2, ook vertraagd 'zogezegd' omdat er code was uitgelekt. Windows is ook maar de zoveelste in diezelfde rij hoor. Cru gezien is Windows ook maar software(die wel een groot deel van de markt bezit, maar da's een andere(al zo veel keren evoerde) discussie).

yvdp
15-10-2003, 21:42
Volgens mij ligt er toch een groot verschil tussen operating systems van microsoft of een spel van Valve...
Er werd eerst zelfs gezegd dat de nieuwe windows samen met office 2003 zou uitkomen. Windows heeft een beetje vertraging opgelopen en daarom komen ze niet samen uit. Office2003 komt 21 oktober uit overigens.

Martijn
15-10-2003, 21:58
Volgens mij ligt er toch een groot verschil tussen operating systems van microsoft of een spel van Valve...
Er werd eerst zelfs gezegd dat de nieuwe windows samen met office 2003 zou uitkomen. Windows heeft een beetje vertraging opgelopen en daarom komen ze niet samen uit. Office2003 komt 21 oktober uit overigens.

Je hebt ergens wel gelijk hoor, daar niet van.
Ik wil gewoon zeggen dat ik persoonlijk niet erg veel belang aan releasedates hecht. Kan u zeggen: Windows XP heb ik geinstalleerd op men eigen PC 4 maanden andat het uitkwam.
Ik ben nu al 3 maanden aan't zeggen dat ik de 2003 ga installen. Al 6 maanden dat ik linux ga installeren....

Nu terug wat meer on-topic: voor mij zal Windows 98 altijd een veel gebruikt besturingssysteem blijven. Ik zal zeker en vast de eerste 10 jaar niet afstaan van een dualboot/kleine harde schijf die windows 98 draait.
Ik ben in principe iemand die veel partities/delen wil om zo meerdere OS'sen te kunnen booten. Windows 98 blijft volegsn mij de eerste 5-10 jaar nog een veel gebruikt OS omdat het (imo) een keerpunt is: na windows 95(welke brak was) en voor Me (welke eveneens even goed was, let maar eens op de slordige (Nederlandse) vertaling.). Daarbij komt nog dat Windows 98 een platform is waarop veel oude applicaties nog steeds werken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan particulieren die hun programma's niet gaan updaten o.w.v. 'niet strikt noodzakelijk; het werkt toch nog?'

redje
17-10-2003, 12:53
Ik ben nog tevreden me mn Windows 98. Bijna geen last met virussen. ;)

flugel
18-10-2003, 16:07
Originally posted by redje
Ik ben nog tevreden me mn Windows 98. Bijna geen last met virussen. ;)

same here

fordje
18-10-2003, 16:30
Dat is ook voor tot nu toe mij een van de redenen om zo lang mogelijk met Win 98 door te gaan.... Daarnaast is het ook wel meegenomen dat vrijwel alle (?) virussen die nu ontwikkeld worden zich vrijwel alleen richten op XP en afgeleiden. Ik zou het dus jammer vinden mocht mircosoft alle deuren dicht gooien naar Win 98.
Hiermee worden niet alleen meer potentiele surfers getroffen, het kost die mensen nog es een pak geld om hun "virusveilige " omgeving te verlaten en te upgraden naar een meer uitgebreide, maar ook meer gevoeligere omgeving.

Waarom dus Win98 niet laten bestaan naast XP. Laat de yup's zich verkneukelen in de meest recente besturingssystemen, wij " anciens" houden het wel bij het meer conservatieve Win 98 :)

Martijn
18-10-2003, 16:42
Dat is ook voor tot nu toe mij een van de redenen om zo lang mogelijk met Win 98 door te gaan.... Daarnaast is het ook wel meegenomen dat vrijwel alle (?) virussen die nu ontwikkeld worden zich vrijwel alleen richten op XP en afgeleiden. Ik zou het dus jammer vinden mocht mircosoft alle deuren dicht gooien naar Win 98.
Hiermee worden niet alleen meer potentiele surfers getroffen,

Inderdaad, ik draai hier ook nog 2 Windows 98's omdat die 'snel en goed werken'. Voor het iets zwaardere werk en de dagdagelijkse bezigheden gebruik ik Windows XP Pro omdat ik (zeker voor webdesign & programming) een stabiele omgeving eis en omdat ik op dit systeem nu echter mijn programma's heb draaien.
Die opmerking i.v.m. die virussen is inderdaad (deels) correct, wat niet wil zeggen dat je niet meer geinfecteerd kan raken.

Originally posted by fordje het kost die mensen nog es een pak geld om hun "virusveilige " omgeving te verlaten en te upgraden naar een meer uitgebreide, maar ook meer gevoeligere omgeving.
En dat geld gaat naar... :+ :D :rolleyes:

Waarom dus Win98 niet laten bestaan naast XP. Laat de yup's zich verkneukelen in de meest recente besturingssystemen, wij " anciens" houden het wel bij het meer conservatieve Win 98 :)
Inderdaad, dat is een mooie gedachte, zij het vanuit het gebruikersoogpunt ;-)
Office .Net(of hoe hij dan ook gaa heten, de opvolger van XP, Nr.13 geloof ik) gaat NIET meer werken op PC's lager dan Windows 2003 SP1 dacht ik. Zelfde discussie: Is Windows 98 end of life, aangezien meer en meer programma's niet meer gaan werken.

airco
19-10-2003, 12:21
Originally posted by Martijn
Office .Net(of hoe hij dan ook gaa heten, de opvolger van XP, Nr.13 geloof ik) gaat NIET meer werken op PC's lager dan Windows 2003 SP1 dacht ik. Zelfde discussie: Is Windows 98 end of life, aangezien meer en meer programma's niet meer gaan werken.

wel juiste informatie verspreiden he .... ;)

windows 2000 (service pack 3)
windows XP (service pack 1)
windows 2003

Daarnaast is het ook wel meegenomen dat vrijwel alle (?) virussen die nu ontwikkeld worden zich vrijwel alleen richten op XP en afgeleiden.

WOW ... wat een fabeltje

Als je het lijstje met de gevaarlijkste virussen van de voorbije maanden overloopt dan vinden we ...
w32.bugbear, w32.swen.a, w32.dumaru, w32.klez, w32.sobig

Allen treffen ook windows 98.

Verder heb je ook de w32.Blaster en w32.welchia .... inderdaad enkel windows 2000/XP ....
Als je hiermee problemen hebt .....eigen lompe fout ... http://windowsupdate.microsoft.com en je was nooit in de problemen gekomen... de patch was al maanden op voorhand beschikbaar

De indruk wekken dat moderne virussen windows 95/98/me is niet (of minder) aantasten is :frusty: :no: