View Full Version : Definitief verliezen van computergegevens
Een top tientje, best wel grappig :
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3193366.stm
Isabelle
17-10-2003, 09:35
Nochtans kunnen ze ook vrij ver gaan in het recupereren van gegevens.
Ik heb eens gehoord van een informaticus dat ze in sommige gevallen zelfs de harde schijf van een pc die een brand meegemaakt heeft, kunnen redden.
PS: Inderdaad, een leuk artikel. De BBC is een krak in dat soort amusante, maar tegelijkertijd informatieve teksten.
In het artikel staat ook te lezen: "In all the cases of the top 10 data loss accidents, computer files were rescued and restored." Je mag dus al heel veel doen om je harde schijf naar de knoppen te helpen. Er zijn bepaalde bedrijven die data-recovery doen, natuurlijk is dit enkel betaalbaar voor bedrijven. Als particulier moet je de meeste zaken in deze top 10 niet gaan proberen. In enkele gevallen kan een particulier zijn data nog redden door naar een informaticus te gaan, maar dan moet de schade aan de harde schijf minimaal zijn.
FleaBite
17-10-2003, 12:42
Originally posted by Ottooke
Je mag dus al heel veel doen om je harde schijf naar de knoppen te helpen.
Idd, als ik Cdt Debeuckelaere (was mijn docent voor Operating Systems, maar is ook Cdt in de NAVO in Evere) mag geloven, vernietigen ze schijven in het leger door ze een aantal keren te formatteren en daarna in een of ander zuur te gooien... om er zeker van te zijn dat de data die op de schijven stond niet meer kán gerecupereerd worden.
Schijven worden in t Leger en bij Navo vernietigd als volgt :
Low level format (schijf wordt volgeschreven met "0"-ekkes), zware elektromagneet wordt gedurende X tijd op schijf gezet langs beide zijden, opnieuw low level format
cds en diskettes worden met magneet bewerkt, en vervolgens in reepjes gesneden van +- 1cm breedte.
wordt het "restafval" ook niet in beton gegote?
FleaBite
18-10-2003, 18:38
Originally posted by laurent
Schijven worden in t Leger en bij Navo vernietigd als volgt :
Low level format (schijf wordt volgeschreven met "0"-ekkes), zware elektromagneet wordt gedurende X tijd op schijf gezet langs beide zijden, opnieuw low level format
cds en diskettes worden met magneet bewerkt, en vervolgens in reepjes gesneden van +- 1cm breedte.
euh.. dat zal ook wel werken zeker? :D
Originally posted by laurent
<snip> cds en diskettes worden met magneet bewerkt, en vervolgens in reepjes gesneden van +- 1cm breedte.
Dat van die magneet gaat niet veel helpen op CDs (optisch opslagmedium). Als ik het goed begrijp zouden die vermalen moeten worden. Maar ja, je kent het taaltje waarmee ze die instructies opstellen.
Net als Fleabite had ik begrepen dat de elektronica van de HDs nog met een of ander goedje onklaar wordt gemaakt voor ze in de recyclage gaan, maar zeker kan ik daar niet van zijn. Eenheden vernietigen alleen verbruiksmateriaal (=CDs en floppies) zelf, de echte hardware gaat terug naar ITC.
BTW: valt de beschrijving van deze methodes niet onder "Beperkte Verspreiding" ? :D
Jan.
=---
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.