PDA

View Full Version : Williams FW 13B - Tamiya 1/20


HHugo
22-10-2003, 18:45
Tijd om er weer in te vliegen: dit keer de Williams van 1990, in Thierry Boutsen - versie (uiteraard).

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6136&stc=1&d=1208618641

Bedoeling deze keer is niet om super-gedetailleerd te gaan, maar wel om zeer zuiver te bouwen, vooral qua lakwerk dus. Iets waar ik nog op moet oefenen.
Of de decals zo zuiver zijn, wordt afwachten. Ik heb deze doos enkele jaren terug zéér goedkoop opgepikt: maar de decals zijn er wel naar. Het decalvel is niet echt effen te noemen, en is naar alle waarschijnlijkheid vochtig geweest. Als dat zo is, zal ik toch nog op zoek moeten naar vervanging...

Niet veel detaillering deze keer, wat niet wil zeggen dat ik geen referentie-foto's kan gebruiken. Dus bij deze: wie foto's heeft van deze wagen (de echte dus) en de Renault-motor en er geen blijf mee weet, ik zou u zeer dankbaar zijn als je ze wil doormailen naar mij. :)

kevjef
22-10-2003, 19:41
Yep, schoon machien.
Ik heb deze doos nog niet gevonden maar dat komt nog wel.
Voorlopig kan ik nog even verder want ik heb er nog een stuk of tien van Tamiya om te bouwen ...
'k Heb er wel een mooi artikel over, zal het eens doorsturen.

Update (nu al): 'k zit hier op Google te zoeken naar foto's van de Williams en iets heel moois gevonden namelijk "Dr. Kim's Homepage". http://textile.snu.ac.kr/users/grizzly/gallery/fw13b/step1/default.asp

Guido
22-10-2003, 19:41
Ik kijk er al naar uit. Zal eens in mijn boeken kijken of ik iets vind!

Sennake
22-10-2003, 19:50
Zo ziet mijn model er uit (wel al meer dan 10 jaar geleden gebouwd). Bij gelegenheid maak ik wel eens betere foto's :)

http://users.skynet.be/sennake/pics_moca_f1_car/90_94_will_90_01.jpghttp://users.skynet.be/sennake/pics_moca_f1_car/90_94_will_90_02.jpg

HHugo
22-10-2003, 20:22
Originally posted by kevjef

Update (nu al): 'k zit hier op Google te zoeken naar foto's van de Williams en iets heel moois gevonden namelijk "Dr. Kim's Homepage". http://textile.snu.ac.kr/users/grizzly/gallery/fw13b/step1/default.asp

Bedankt voor de tip! Ziet er een interessante link uit...

Guido
22-10-2003, 22:26
Van alle Williamsen, behalve één, uit het Canon tijdperk die ik tot nu toe gezien heb, daarvan is het blauw steevast te licht van tint. :no: Incluis deze Dr. Kim de zijne.
Alle foto's die ik gezien heb, de laatste keer dat ik er eentje live zag was in 1988, dus ik kan mij de kleur niet meer herinneren, geven een duidelijk donkere tint weer. Blijkbaar is de kleurenopgave van Tamiya niet correct.

Welke het dan wel moet zijn? Dat zullen we aan diegene moeten vragen die ze precies wel goed heeft. ;) Sennake?

Die site ziet er wel keurig uit. Van gedetailleerde reports gesproken. Amai! De modelbouwkwaliteit is misschien niet supertop (ook de FW13B niet echt) maar hij heeft het écht wel goed in elkaar gestoken.

ps. ben enkele foto's aan't scannen ;)

HHugo
22-10-2003, 22:47
Dr. Kim beweert dat hij de decals gebruikt heeft, en de decals zien er donkerder uit dan op die foto's. Kan dat niet te maken hebben met belichting ofzo?

Guido
22-10-2003, 22:55
Ah, maar dan is het blauw van de decals verkeerd, zou ik durven veronderstellen. 'k heb nog eens in mijn boek gekeken "Murray Walker's 1990 Grand Prix Year" en er zijn foto's waar zowel de Williams als de lichtblauwe Leyton House op staan en van deze laatste lijken me de kleuren op de foto wel correct. Dus aan de belichting zal het wel niet liggen. Ah maar wacht eens even, even de decals van de FW11 erbij halen, die zijn juister denk ik. Moment...

HHugo
22-10-2003, 23:01
Dit is een foto van het decalvel:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6135&stc=1&d=1208618672

Guido
22-10-2003, 23:04
en dit een scan van de FW11

http://users.skynet.be/huudo/scale/fw11/FW11-decals.jpg

Wellicht dat de decals niet "dekkend" genoeg zijn en dat het wit eronder ze lichter doet "schijnen".

Als ik de FW11 (ooit) bouw, zal ik het blauw sowieso spuiten denk ik.

kevjef
03-11-2003, 20:54
Nog een mooie link met onder andere foto's van de Renault FW13B. Kijk bij de Formule 1 foto's - 1/20 en bijna beneden. Een stuk of vijf mooie foto's van de Renault.


http://home.t-online.de/home/john-w/

HHugo
03-11-2003, 21:16
Bedankt, ik heb ook nog enkele foto's gevonden op de site van sutton, maar die zijn wel lage resolutie en hebben een 'watermerk'.

kevjef
28-01-2004, 22:28
Originally posted by HHugo
Bedankt, ik heb ook nog enkele foto's gevonden op de site van sutton, maar die zijn wel lage resolutie en hebben een 'watermerk'.

Ik heb hier juist in een oud Tamiya magazine (spring 1991) een artikel gevonden over W13B (4 blz.). Zal eens inscannen en doormailen (als ik uw mail-adres nog vind ...)
Als het nog nodig is natuurlijk want 't is al een hele tijd geleden dat uwen thread op het forum kwam, laat eens iets weten misschien.

HHugo
28-01-2004, 22:53
Ja, ik ben nog altijd geïnteresseerd hoor. Ik zal dit weekend misschien eens wat foto's posten van de stand van zaken.
Onderdelen van de voorvleugel zijn geschilderd en voorzien van CF, moet nog een vernislaag op en dan sponsordecals.
Motorkap is geschilderd in 3 kleuren, ik heb die nu opnieuw mat gezet (het blauw had enorm veel orange-peel), en zal elk kleur nog eens een laag geven en daarna polieren.
Monocoque voorlopig enkel het geel geschilderd, blauw moet nog volgen.
De rechterarm van het figuurtje is ook aangepast (Boutsen stak zijn arm omhoog toen hij over de finish reed) om een natuurlijke houding te verkrijgen. Zo'n figuurtjes zijn gemaakt om het stuur vast te houden, elke andere positie van de armen zonder aanpassing ziet er niet uit. Figuur is nu geprimerd en klaar om te schilderen...

Guido
28-01-2004, 23:32
Originally posted by HHugo
Ik zal dit weekend misschien ...

Niks te misschien, neem er maar en posten die handel, we hebben nu al lang genoeg moeten wachten :D :D

HHugo
31-01-2004, 15:37
Dit zijn dan de eerste foto's. Eerst het lakwerk, straks de modificaties:

Het lakwerk van de motorkap. De gebruikte kleuren zijn Tamiya's TS16 geel en TS26 puur wit, en Dupli-color RAL5003 saffierblauw.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6130&stc=1&d=1208618713

Je kan goed de orange-peel zien in het blauwe gedeelte. Daarom zal ik alles nog eens mat schuren en elk kleur nog een laag geven. Alle kleuren moeten opnieuw omdat er ook nog de volgende fouten in zitten:

-Overgangen tussen twee kleuren niet goed genoeg: (dit is wel ingezoomd, in het echt ziet het er gelukkig niét uit als een maanlandschap)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6131&stc=1&d=1208618713

Op die overgangen is een speling van 0,5mm toegelaten, omdat er achteraf een wit-rood biesje van 1mm breed bovenop komt. Dit zal ik afsnijden van de blauwe decals (zie enkele posts hierboven).

-Nog een voorbeeld van een fout: hier kan je nog wat primer zien tussen het blauw en het geel:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6132&stc=1&d=1208618713

-Tenslotte nog deze: de overgang tussen blauw en wit op de pontons ligt niet op een rechte lijn:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6133&stc=1&d=1208618713

Hier de motorkap met de monocoque: je ziet dat er een kleurverschil is in het gele gedeelte. Ik had dit te laat opgemerkt, en heb de monocoque ondertussen al opnieuw afgeplakt en een extra laag geel gespoten. Het kleurverschil is nu weg:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6134&stc=1&d=1208618713

HHugo
31-01-2004, 15:56
Originally posted by HHugo
Bedoeling deze keer is niet om super-gedetailleerd te gaan, maar wel om zeer zuiver te bouwen, vooral qua lakwerk dus. Iets waar ik nog op moet oefenen. :)

Dat van dat lakwerk klopt nog altijd, het idee van box-stock heeft maar enkele dagen stand gehouden. Er zullen enkele kleine aanpassingen gebeuren om de wagen van Boutsen waarmee hij in Hongarije won correct te maken.
Zo zal ik de setting van de achtervleugel wijzigen naar een configuratie met meer downforce. Hiervoor zal ik één extra vleugelelement moeten maken, de andere worden gewoon onder een andere hoek gekleefd.

In Hongarije reed Boutsen ook met een camera rond. Die heb ik al gemaakt uit een versneden achtervleugel van een Porsche GT2:
(moet wel nog gelakt worden)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6125&stc=1&d=1208618770

Boutsen stak ook zijn rechterarm omhoog toen hij over de meet reed (zoals op Sennake's model). Ik heb die arm iets aangepast op het figuurtje, anders zag het eruit als hij met een gebroken arm rondreed (zie laatste foto):

Hier zie je hoe het raakvlak van de arm verdraaid is in 2 richtingen (blauw is origineel, grijs is putty), zodat de arm meer van het lichaam wegdraait, en de elleboog meer naar buiten gericht is:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6126&stc=1&d=1208618770

Even testen:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6127&stc=1&d=1208618770

Geprimerd en klaar om te schilderen:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6128&stc=1&d=1208618770

Links de originele arm, rechts de aangepaste:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6129&stc=1&d=1208618770


Tenslotte nog een foto van de voorvleugel zoals hij er momenteel uitziet (met flits zodat je het carbonpatroon kan zien):

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/Williams FW13B/Voorvleugel.jpg

FleaBite
31-01-2004, 16:20
Originally posted by HHugo
Even testen:
http://users.pandora.be/HHugo/tijdelijk/Minithierryke1.jpg

Bij het testen krijg je alleszins al een "thumbs-up" van Boutsen zelf ;) :D

Guido
31-01-2004, 22:26
Heel knap werk geleverd al tot nu toe. Figuurtje ziet er goed uit en de voorvleugel ook. 'k ben er zeker van dat de verf "akkefietjes" deskundig zullen gecorrigeerd worden!

Hou ons op de hoogte ;)

Dragonfly
04-02-2004, 01:25
Zier er al wreed goed uit :cool: . Zo verschillende kleuren spuiten is niet alles kan daar van meespreken :+

HHugo
17-02-2004, 22:23
Originally posted by HHugo

Of de decals zo zuiver zijn, wordt afwachten. Ik heb deze doos enkele jaren terug zéér goedkoop opgepikt: maar de decals zijn er wel naar. Het decalvel is niet echt effen te noemen, en is naar alle waarschijnlijkheid vochtig geweest. Als dat zo is, zal ik toch nog op zoek moeten naar vervanging... :)

Wat ik al vreesde, is nu dus aan het gebeuren: vanavond een eerste decal proberen leggen: een kleine 'Denim' decal op de arm van de piloot.
Ik had alle extra decalfilm aan de randen getrimd en de decal in 3 stukken versneden om beter in de plooi van de arm te passen.
Alles verloopt vlot totdat ik de decal nat maak en probeer los te krijgen. Niet dus. Ik heb het uiteindelijk losgekregen door met de punt van een mes onder een van de hoeken te snijden en stukje bij beetje te weken en los te trekken. (ja, dat is zeer gevaarlijk en nee, dat is niet de normale werkwijze om decals te plaatsen)
Daarna nog eens het tweede stukje geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Zoiets heb ik vroeger nog maar één keer voorgehad en dat was met een decal waar ikzelf een druppel water op gemorst had.
Tot nu toe nog geen decal verknoeid, en ik zal verder proberen, maar ik denk niet dat het zal lukken zonder een ander decalvel.

Bij mijn weten zijn er geen aftermarket-decals voor deze kit, dus zal ik maar eens proberen om bij Tamiya zelf zo'n vel te bekomen. Heeft iemand van jullie ooit al eens decals of andere onderdelen van een kit bijbesteld bij Tamiya? Dat bestelformuliertje dat achteraan op het plan staat is namelijk in het Japans geschreven, en de enige regel Engels die erop staat is 'For japanese use only'. (wat niet erg aanmoedigend klinkt) Elke raad is welkom... :frusty:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6124&stc=1&d=1208618954

Sennake
17-02-2004, 23:15
Met die decal-aanvraag kan ik je niet helpen, maar misschien wel met wat foto's, al was het maar wat morele steun...

Ik heb destijds ook dezelfde perikelen meegemaakt en heb de ontbrekende stukken (er waren sowieso te weinig sponsors voor de overall voorzien) met de hand bijgeschilderd. Dat gaat ook als het moet :)

http://www.depaddock.eu/sennake/01.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/02.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/03.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/04.jpg

Sennake
17-02-2004, 23:42
Bestel anders dit item eens :

Item #025 - $11.95. Tamiya 20025 Williams FW13B. (Inc. Barclay's).

Op deze site : http://www.f1specialties.com/decals_original.html

Mario
18-02-2004, 10:43
Ik heb enkele maanden geleden via een winkel (Point 50 en ook bij Broux) een nieuw decalvel besteld van Tamiya. Men had mij verwittigd dat dit verschrikkelijk lang kan duren (ettelijke maanden) en ik wacht inderdaad nog altijd. Maar ik ben een geduldig mens en het model zal wel niet weglopen.

Het schijnt dus wel degelijk mogelijk te zijn.

HHugo
18-02-2004, 18:47
Bedankt voor de tips :) . Ik wist niet dat ze die decals ook hadden in F1 specialties. Ik denk dat ik die ga proberen, dan kan ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om hun carbon-decals eens uit te proberen...

Mooie foto's, Sennake. In de doos zitten idd enkel decals voor de helm en de denim's op de armen. Ik heb nog een andere denim-decal uit de conversieset van St27 voor de FW11, die ik zal gebruiken voor de sponsoring op z'n borst.
De sponsoring van canon, ici, elf, champion enz. op z'n borst laat ik achterwege, omdat ik een ST27-gordelset zal gebruiken, en die dekt die sponsoring toch af.

Verder staat er op z'n linkerarm sponsoring van Labatt's, en op de rechterarm van Barclay en nog eentje waarvan ik nog niet heb kunnen achterhalen wat het is. Ik zie op jouw tweede foto die sponsoring in wit en zwart geschilderd, dus hoop ik dat jij me kunt vertellen welke sponsor dat is. Misschien heb ik daarvan toevallig een decal liggen...(wishful thinking)

Voor die Barclay sponsoring op de arm ben ik nu begonnen met afzonderlijke lettertjes uit te snijden uit het opschrift "Goodyear is the trademark of the goodyear tire & rubber company" dat onderaan op het decalvel van m'n MP4/4 stond. (op mijn foto zie je trouwens de B al staan; in dat zinnetje staat eigenlijk geen L, maar die zal ik wel uit een T of F snijden)
Voor de Labatt's sponsoring zal ik misschien ook zo tewerk gaan, kzal eerst zien of het lukt met Barclay

Guido
18-02-2004, 20:18
Originally posted by HHugo


Voor die Barclay sponsoring op de arm ben ik nu begonnen met afzonderlijke lettertjes uit te snijden uit het opschrift "Goodyear is the trademark of the goodyear tire & rubber company" dat onderaan op het decalvel van m'n MP4/4 stond. (op mijn foto zie je trouwens de B al staan; in dat zinnetje staat eigenlijk geen L, maar die zal ik wel uit een T of F snijden)
Voor de Labatt's sponsoring zal ik misschien ook zo tewerk gaan, kzal eerst zien of het lukt met Barclay

Da's het betere prutswerk. Maar 't zal wel mooi zijn als het klaar is. ;)

Sennake
18-02-2004, 21:46
Originally posted by HHugo
Ik zie op jouw tweede foto die sponsoring in wit en zwart geschilderd, dus hoop ik dat jij me kunt vertellen welke sponsor dat is.

Yep, dat is "MILLFIX".

HHugo
18-02-2004, 23:25
Originally posted by Sennake
Yep, dat is "MILLFIX".

Bedankt!, nu ik m'n foto's opnieuw bekijk, kan ik idd op één foto de letter M zien, en op een andere de 2 laatste letters ix. Blijkbaar is dat logo gewoon de naam millfix in zwarte letters op een witte achtergrond?

Sennake
18-02-2004, 23:33
Yep :)

HHugo
16-03-2004, 20:22
Vanavond wat foto's genomen:

De monocoque: ik ben begonnen met de carbondecals. De neus is nu klaar, straks de achterkant, binnenkant en zijpontons nog.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6119&stc=1&d=1208619008
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6120&stc=1&d=1208619008
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6121&stc=1&d=1208619008

Onderdelen voor de cockpit zoals ze er nu uitzien:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6122&stc=1&d=1208619008

Dit weekend zag de zetel er nog zo uit. Ik had iets teveel vernis gespoten. Ik gebruik Duplicolor vernis. Als je die in te dikke lagen spuit, komt er een witte schijn op. Dat is niet zo erg, want het droogt achteraf toch kleurloos uit. Op deze decal bleef het echter wit. Ik heb er uiteindelijk een nieuwe decal moeten over leggen.

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/Williams%20FW13B/disaster.jpg

Het figuurtje: dit is de eerste keer dat ik een figuurtje schilder. Het gezicht is meer als oefening opgevat, want straks komt er een donker vizier over, en kan je toch geen details meer zien.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6123&stc=1&d=1208619008

De Millfix en Barclay sponsoring op de arm is geslaagd. Alles met afzonderlijke lettertjes, en sommige letters zijn op zich nog eens samengesteld uit andere letters. (ik had bijv. geen M voor millfix, dus die letter is gemaakt uit een horizontale F met twee versneden stukjes T eronder)

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/Williams%20FW13B/millfix.jpg

De overall moet wel nog een laagje matte vernis krijgen...

Voor de Labatt's sponsoring op de andere arm heb ik niet zoveel moeite gedaan, want die zal bijna niet te zien zijn...

Sennake
16-03-2004, 22:58
Heeeeeel sjiek :)

Jan
17-03-2004, 00:12
Mooi, mooi.
Het "gezicht" van Boutsen, jongens wat kijkt die bang :D

jan

Guido
17-03-2004, 01:15
HHugo, dat zijn heel sjieke dinges! Meebrengen he de 26ste, dat we eens kunnen kijken irl. ;) Ben ook content te zien dat het blauw 'er goed uitziet'.

HHugo
17-03-2004, 20:01
Originally posted by jan
Mooi, mooi.
Het "gezicht" van Boutsen, jongens wat kijkt die bang :D

jan

Laat ons zeggen dat dat de ontroering van de overwinning is :D

Ik denk dat RAL5002 nog dichter bij het werkelijke kleur was geweest (nu is het 5003), maar ik vind het toch 'close enough'. Ik kan trouwens enkel voortgaan op foto's, want ik heb de wagen nog nooit irl gezien.

Guido
17-03-2004, 23:43
Originally posted by HHugo
..., want ik heb de wagen nog nooit irl gezien.

Als je ooit in de UK bent, mag een bezoek aan 's werelds grootste single seater museum niet ontbreken:
The Donnington Grand Prix Collection (http://www.doningtoncollection.com/index.html)

Er is niet alleen een 'McLaren Hall' maar er staan ook flink wat Williams', ook uit de periode 85 - 93. ;)

Aangezien ik op 5 en 6 april in de UK moet zijn voor het werk, zit de kans er dik in dat ik een dagje vroeger ga, naar Donnington doorrij, de eerste manche van het Britse GT-kampioenschap meepik en dan ook nog eens binnenwip in het museum natuurlijk - is dan de 5de keer denk ik. :D :D

sorry voor de :Offtopic: ;)

HHugo
18-03-2004, 21:41
Alweer een primeur voor mij: aftermarket gordels plaatsen.
Twee vraagjes: 1) weet iemand of die sluiting (ik weet niet precies hoe zoiets heet in het nederlands; buckle in het engels :confused: ) een bepaald kleur heeft of gewoon blank metaal is.
2) moet ik de metalen delen beschermen met wat vernis of mag ik dit zo laten?

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6118&stc=1&d=1208619140

Guido
19-03-2004, 00:00
de buckles lijken me goed te zijn zo. Af en toe heb ik ze wel eens in het zwart gezien - referentie foto's kunnen helpen. Als ze metaalkleur zijn echter, verf ik er niet en laat ik ze zoals ze zijn. De jouwe lijken me perfect. ;)

HHugo
07-07-2004, 18:57
Nu ik eindelijk mijn digitaal fototoestel terug heb, kan ik deze thread nog eens opgraven :)

Alle rood-witte biesjes werden afgesneden en het decalwerk is nu bijna af. Het resultaat is redelijk als je bedenkt dat ik voor elke afzonderlijke decal opnieuw het water (waarin de decals losgeweekt worden) moet koken. Gewoon lauw water volstaat niet want dan lossen de decals niet. Ze decals breken ook gemakkelijk, en de biesjes bleven maar opkrullen...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6113&stc=1&d=1208619174

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6114&stc=1&d=1208619174

Ik ben ook begonnen aan de uitlaten en de bodemplaat. De eerste 2 foto's is het resultaat van wat experimenten om verbrande/verkleurde uitlaten te spuiten.
De laatste foto's zijn de uitlaten: alle overtollige materiaal tussen de afzonderlijke buizen werd weggeslepen, de lasnaden werden aangebracht, geprimerd in Tamiya grijs en gelakt in X-18 enamel semi-gloss black. Volgende stap wordt Alclad II chrome...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6115&stc=1&d=1208619174


http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6116&stc=1&d=1208619174


http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6117&stc=1&d=1208619174

vanni
07-07-2004, 20:47
Ziet er veelbelovend uit. Echt knap :applaus:

Beniieuwd naar het eindresultaat ;)

Guido
08-07-2004, 00:37
sjiek, sjiek!

Hoe heb je de lasnaden gedaan op de uitlaten?

Carrosserie ziet er zeer goed uit en ook de test voor het verbrande effect beloofd veel goeds.

Cool om te zien dat je er nog aan bezig bent. Begon al schrik te krijgen. :D

Sennake
08-07-2004, 07:42
Originally posted by Huudo
Hoe heb je de lasnaden gedaan op de uitlaten?


Dat wil ik ook wel eens weten ;)

HHugo
08-07-2004, 17:30
Ik heb telkens twee stukjes afplakband gekleefd links en rechts waar ik de lasnaad wil hebben. Dan Tamiya basic putty daartussen aangebracht en er met een mesje lijntjes in getrokken. Dan de afplakband terug eraf zodat ook alle overschot aan putty meekomt. En uiteindelijk nog wat bijwerken terwijl de putty nog soepel is.
Ik zal zien eens het volledig geschilderd is of deze manier van werken overtuigend lijkt, zoniet probeer ik volgende keer iets anders.

Red DJ
12-07-2004, 18:36
Dikke proficiat!!!

Heel knap wat ik op dit forum hier allemaal al gezien heb.

Hoe doen jullie dat nu, want als ik zo een bouwkit ga kopen is dat altijd een dik geprul.

Ook de kleur van de wagens zijn mooier, is da gespoten of hoe doen jullie dat????

Integra
12-07-2004, 21:11
Uitmuntend resultaat wat we hier te zien krijgen. :applaus:

HHugo
17-07-2004, 21:56
Vandaag heb ik kunnen verder werken aan de uitlaten:

Vorige week had ik de uitlaten nog in AlcladII chrome gespoten, en daarna een laagje Duplicolor glanzende vernis (spuitbus). Normaal hoeft de chroom geen vernislaag, maar omdat de stukken nog veel verhandeld moesten worden, vond ik het beter om de chroom wat te beschermen. Op mijn testsprue's ondervond ik nl. dat de chroom nogal makkelijk eraf gaat bij te veel vastnemen...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6108&stc=1&d=1208619232

Dan de zones rond de lasnaden afgeplakt met Tamiya-tape. Op mijn referentiefoto (zie volgende post) kan je zien dat die zones anders verkleuren.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6109&stc=1&d=1208619232

Volgende laag is een eigen brouwsel van XF-6 copper, X-26 clear orange, XF-56 metallic grey, X-19 smoke en X-10 gun metal:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6110&stc=1&d=1208619232

Na een paar uurtjes drogen komen dan de kleuren: X-23 clear blue, X-24 clear yellow en X-26 clear orange:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6111&stc=1&d=1208619232
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6112&stc=1&d=1208619232

HHugo
17-07-2004, 21:56
Omdat ik nu ook weer geen kleurboek wil, werd alles weer wat afgezwakt met dezelfde mix die ik eerder al gebruikte. De lasnaden werden met een penseeltje geschilderd in Humbrol n°66 olive drab:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6103&stc=1&d=1208619304
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6104&stc=1&d=1208619304

Daarna mochten de stukjes tape eraf, en werden de lasnaden gedrybrusht met XF-16 flat aluminium:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6105&stc=1&d=1208619304
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6106&stc=1&d=1208619304
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6107&stc=1&d=1208619304

Dit is de referentie: (bron: www.aerogi.be (http://www.aerogi.be) )

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/Williams FW13B/aerogi.jpg

Voorlopig laat ik het daarbij. Enkele dagen links laten liggen en dan nog eens herbekijken of het goed genoeg is of niet. Sommige overgangen rond de lasnaden zijn nogal bruusk, en misschien moet er wel een laagje latte vernis over het geheel... Tips zijn welkom...

HHugo
17-07-2004, 22:03
En dit wordt dan de aansluiting naar de bodemplaat. Rond die buizen en onder de motor komt er nog Bare Metal Foil, de rest van de plaat zou ik volledig willen decallen mat carbon en kevlar

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6102&stc=1&d=1208619387

Guido
17-07-2004, 22:38
Ik heb geen commentaar. Het enige wat ik ging zeggen was dat de korrel van de kleuren nogal grof is maaar.... ik weet ook dat dit door het vergrotende effect komt van de foto en dat het er in het echt waarschijnlijk perfect uitziet.

Ik zou idd alles nog voorzien van een laagje matte vernis. Niet te dik, zodat er op sommige plaatsen nog wat satiné effect inzit.

Om de overgang van uitlaat naar chassis te maken, is niet zo simpel. Ik ben erover gestruikeld een aantal jaren geleden met mijn B-188 Benetton. Ik vond geen manier om de overgang dusdanig te laten verlopen dat je het niet zag. Gevolg: B-188 nog altijd in de doos tot wanneer ik eens een helder moment heb! of tot wanneer ik eens kan spieken bij een ander. ;)

Hhugo, weer een perfect model in opbouw!

Red DJ
26-07-2004, 20:49
Allemaal chinees voor mij, maar ZEER knap gedaan toch!!!!!!!

HHugo
11-10-2004, 19:32
Deze thread nog eens opgediept. Doel is om het model klaar te hebben voor de 22ste, alhoewel dat moeilijk wordt. Ik mankeer nog wat carbondecal (Renaissance) voor de achtervleugel, en zal die de eerste paar weken waarschijnlijk niet hebben (aangezien de modelbouwwinkel ook zonder zit -> zie Murphy :( ).


De achtervleugel in high-downforce-trim ipv low-downforce:

http://www.hhugo.com/Images/Williams%20FW13B/achtervleugel.jpg


De motor:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6097&stc=1&d=1208619416

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6098&stc=1&d=1208619416

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6099&stc=1&d=1208619416


Verbouwde achtervering:

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/Williams FW13B/schokdempers.jpg


Tamiya laat altijd de radiatorleidingen achterwege, dus maak ik die zelf uit getrokken sprue.

PS: Ik wil niet onderdoen voor de foto-ondergronden van Sennake en Huudo :D

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6100&stc=1&d=1208619416


http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6101&stc=1&d=1208619416

Dragonfly
11-10-2004, 21:51
Knap werk ;)
Hopelijk krijg je hem af tege de 22ste

Sennake
11-10-2004, 22:02
Af of niet, meebrengen eh de 22e. Zo een kunstwerk verdient alle lof, zelfs als het nog niet af is!

Guido
11-10-2004, 23:38
Originally posted by Sennake
Af of niet, meebrengen eh de 22e. Zo een kunstwerk verdient alle lof, zelfs als het nog niet af is!

Ja, heel zeker, en de auto met het glazen dak, waar de foto's op getrokken zijn, breng die dan ook maar ineens mee :D :D

HHugo
12-10-2004, 19:30
Originally posted by Huudo
Ja, heel zeker, en de auto met het glazen dak, waar de foto's op getrokken zijn, breng die dan ook maar ineens mee :D :D

Moest ik zo'n auto hebben, dan zou ik die met alle plezier meebrengen. Helaas heb ik die niet, maar het schuifdak van mijn Opel Astra is toch voldoende als ondergrond voor een 1/20ste model. Als ik ooit eens aan 1/12de begin zal die truc wel niet meer pakken :D :D

HHugo
19-10-2004, 22:07
Nog een update (toch vreemd dat ik telkens voor een modelbouwmeeting sneller werk dan gewoonlijk :rolleyes: :D )

Linker en rechterradiator: rechts bevat die zowel water- als oliekoeling, links enkel water. Verf is Alclad 'highly polished aluminium' op Tamiya's witte primer. Wash met Tamiya's XF-1 mat zwart, koppelingen van blauw geschilderde Tamiya masking tape met BMF spanbanden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6092&stc=1&d=1208619509

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6093&stc=1&d=1208619509

De motor ziet er met de radiatoren zo uit:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6094&stc=1&d=1208619509

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6095&stc=1&d=1208619509

De rechterkant is ondertussen ook gecompleteerd met kleppendeksel en lambdasensoren (op de foto nog niet).
Spijtig dat Tamiya die radiatoraansluitingen altijd achterwege laat, want het maakt toch een groot verschil.

Dit zijn de banden: de achterbanden zijn reeds geweatherd met pastel, de voorbanden nog niet. Ondertussen heb ik de achterbanden nog een tint donkerder gemaakt (onder kunstlicht zagen ze er goed uit, maar in daglicht leken ze nog 'te proper').

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6096&stc=1&d=1208619509


Straks moet de carrosserie ook geweatherd worden. Bij deze een oproep om voor de meeting van vrijdag geweatherde modellen mee te brengen,ik kan alle tips en voorbeelden gebruiken. (@ Huudo: kan jij uw Mercedes C9 meebrengen?)

Guido
20-10-2004, 22:58
Schitterend werk!!

Zal de C9 meebrengen, alsook het gerief waarmee ik het gedaan heb ;)

Dragonfly
22-10-2004, 00:00
Super werk :) hier kanek nog iets van leren.

Welke dikte draden gebruik je voor de motor te bedraden kan je het eventueel morge avond ff meebrenge ???