PDA

View Full Version : Persmailing Circuit Zolder/Race promotion Night


P De Sonville
04-11-2003, 01:08
Zolder Touring Cup
Race Promotion Night

De laatste rechte lijn

Zaterdag 8 november wordt op Circuit Zolder met de Race Promotion Night traditioneel het seizoen 2003 afgesloten. De race over 10 uren is ook meteen de titelontknoping in de Zolder Touring Cup. En het wordt een onwaarschijnlijke Hitchcockthriller waarin het voor de hoofdpersonages inzake de titelontknoping nog alle kanten uitkan. Zowel voor de algemene titel als in de onderlinge divisies is nog geen enkele kampioen gekend. In tegenstelling tot de vijf voorgaande races over vier uren, gaat het ditmaal over een wedstrijd van 10 uren, waarbij dubbele punten te rapen vallen. 25% na 3 uren, 25% na 6 uren en 50% na 10 uren wedstrijd.
Er zijn in totaal nog 60 punten te verdienen. 20 voor het algemeen klassement en 40 in de verschillende divisies. Het feit dat momenteel Broodcooren/De Coster (BMW Compact) met 31 punten voorsprong op de eerstvolgende concurrent (de Gastinnes/RTM-Porsche) in de arena stappen, maakt hen automatisch favoriet. Het is niet denkbeeldig dat zij reeds na 6 uren wedstrijd de titel binnenrijven. Het is dankzij het liberaal puntensysteem waarbij een goed resultaat in de klasse méér opbrengt dan een plaats in de top 10, dat het leidende BMW in een zetel richting finale trekt. De Belgium Racing-BMW won telkens klasse 2 (Toerisme +2500cc) en was steeds in de top6 terug te vinden. De podiums werden steeds door Porsches bemand, maar alleen de BMW van Broodcooren/De Coster reed alle races uit en door de cumul van de punten leiden zij zodoende de dans. Maar met een slopende race over 10 uren weet je maar nooit. Niet alleen scoren de Porsches beter in het algemeen klassement, maar daarbovenop moet er nog rekening worden gehouden met teams die tijdens de Race Promotion Night de Touringkaravaan éénmalig komen vervoegen en zodoende de klassementsrijders grijze haren bezorgen. Zo konden Van Moerkerke/Dentant tijdens de laatste Touring-race in Francorchamps bepaalde titelpretendenten (RTM, US Carworld) belangrijke punten ontfutselen in de GT-klasse.

Op die manier kreeg de Belgium Racing-BMW van Broodcooren/De Coster enkele punten extra cadeau. En ook komend weekend zijn er extra kapers op de kust. Zo wordt o.a. bij AD Sport de Porsche 993, waarmee de broers Wauters de eerste wedstrijd wonnen, vanonder het stof gehaald voor het trio Menten, Maes en Rob Van Roey. Bert Longin komt ook met een Porsche aandraven, bijgestaan door debutanten De Jaeghere en Breugelmans. Een 2de Porsche nog voor RTM met o.a. Yves bastiaans (zoon van) voor zijn maidentrip in de autosport. Ook hebben verschillende hoofdrolspelers die nog in aanmerking komen voor de algemene titel versterking gezocht. Zo zal de Gastines het RTM-kuipje delen met Marc Goossens, komt Erik Bruynoghe het First-duo Diver/Kersten vervoegen en zal Eric Geboers de Difiro-Porsche van Martens/Schreurs komen versterken.

In de verschillende divisies zijn nog respectievelijk 40 punten te verdelen.
In divisie 1 komen in theorie nog een zestal Porsches in aanmerking, maar de strijd zal zich hoofdzakelijk toespitsen op de bolides van RTM, US Carworld, First Motorsport en Difiro, die gescheiden worden door amper 7 punten.

Broodcooren/De Coster gingen in divisie 2 (Toerisme+2500cc) als een pletwals over de concurrentie en hebben aan 3 punten voldoende om kampioen te worden. Reeds na 3 uren wedstrijd kunnen ze de job afmaken en mogen merkgenoten Brinkmann/Kolczewski en Jeuris/Werckx vechten voor de overige ereplaatsen. Maar ook hier worden verschillende gelegenheidsteams verwacht.

De bende van André Carlier (Dohet/Walckiers/Pasteels) beheersten met hun BMW tot hiertoe de klasse 3 (Toerisme-2500cc), maar kunnen in extremis nog bijgebeend worden door de Renault Mégane van Sluys/Petroons/Van Zeebrouck.

In de zéér populaire Klasse 4 (Toerisme-2000cc) is de Dehaye-VW Golf van Van Rompuy/Buytaert dit seizoen werkelijk outstanding, maar een 0-resultaat en de regelmaat van de Clio van Voet/Heyman brachten het Renault-duo aan de leiding met amper 2 eenheden voorsprong. Beide concurrenten delen zelfs de vijfde plaats in de algemene tussenstand van de Touring Cup. Klasse 4 wordt zoals gewoonlijk een boeiende wedstrijd in de wedstrijd met de Clio’s van Schmook/Ubeda, Servranckx/Van De Ven en Fryns/Essers als scheidsrechters.
Eén VW Golf tegen een bastion Clio’s voor de titel in klasse 4 dus.


Sprinters Cup Zolder


Wie houdt Van Der Sluys van de titel?

Ook de Sprinters Cup Zolder is in het kader van de Race Promotion Night aan zijn laatste wedstrijd toe. Het huwelijk tussen de Sprinters en de Historics lijkt geslaagd. Steeds een groot startveld en een gezellige nostalgische sfeer in de paddock. Ook op de piste moesten bepaalde ‘oudjes’, vooral dan de Lotussen Elan, niet onderdoen voor hun jongere collega’s. Maar na een paar ronden moeten ze toch de rol lossen. Volgens Lotusrijder Serge Lebeau zit het probleem hem louter in de banden.
“We zijn verplicht om de gesneden Dunlops te gebruiken. Na een paar ronden zijn die echter opgebrand en moeten we de rol lossen. Het gebruik van slicks is geen optie, want dan wordt de mecaniek te fel belast en krijgen we breuken”.

Er zijn nog 30 punten ( 10 voor de algemene uitslag en 20 per klasse) te verdelen en voor de algemene titel komen in theorie nog een tiental wagens in aanmerking. Maar de titelstrijd zal zich hoofdzakelijk toespitsen tussen de VW Golf van Tony Kevers en de Honda CRX van Van Der Sluys.
Kevers won met sprekend gemak drie van de vier wedstrijden, maar viel éénmaal uit, waardoor Van Der Sluys en de TVR van John Vandevenne de Golf voorbijfietsten in de tussenstand.
Indien de Dehaye-Golf van Kevers zonder kleerscheuren uit de arena komt, zal hij ongetwijfeld als eerste onder de geblokte vlag duiken. Maar als dat voldoende zal zijn voor de titel is een ander paar mouwen. Van Der Sluys rijdt in een andere klasse, en indien hij deze wint heeft de Honda-piloot voldoende aan een zesde plaats algemeen om kampioen te worden.
John Vandevenne is in theorie ook nog niet uitgeteld, maar zal zich hoofdzakelijk toeleggen op de titelontknoping in de Historic Cup waar hij enkel nog de Spyder van D’Hooghe en de Triumph van Coumans in de gaten moet houden.

AlainH
04-11-2003, 22:28
Kleine correctie, we ( -> de bende van Carlier ) kunnen nog bijgebeend worden door de Renault CLIO van Sluys/Petroons/Van Zeebrouck ;)

Maar we gaan ze de kans ni geven :p

Driesco
04-11-2003, 22:36
Schreurs - Martens - Geboers rijden niet dit weekend !!!!

ICEMAN
05-11-2003, 10:25
Net zoals in Francorchamps rijd DIFIRO weer niet. What's going on with this team?