PDA

View Full Version : RACB Formula Renault Academy : Rookie test 2003


A.J.
06-11-2003, 08:21
Op 25/26/27 november is het weeral zover. Dan wordt de rookie test verreden om twee piloten aan te duiden die volgend jaar in de Formule Renault 1600 uit zullen komen.
Als je tegenwoordeig op donderdag gaat kijken in Zolder dan zie je vrijwel meer FR1600 rijden dan pakweg tijdens de laatste races. Ze zijn vlijtig aan het testen.

Bij de Outdoor rijders moeten normaal gezien Jonathan Thonon (nipt geklopt door Nico Verdonck vorig jaar) en Pieter Belmans (reeds podium gereden in Formule Ford tijdens 24u van Zolder) de favorieten zijn. Een heel groot talent is naar mijn mening Niels Cox, een vorige week 15 jaar geworden jongeling, die buiten enkele rondjes tijdens onze Eran dagen geen ervaring heeft. Dit zal wel een nadeel zijn tegenover diegenen die momenteel donderdag na donderdag aan het testen zijn, maar ik ben er zeker van dat Niels van zich zal leten spreken.

Bij de Indoor rijders zit opnieuw Nikki Swannet die we onlangs nog tijdens de 3 hours of Misteryracing.com konden bewonderen.

FormulaV-JH495
06-11-2003, 08:35
Hopelijk rijden er volgend jaar meer wagens mee in die reeks ... want dit jaar was het wat magertjes ... :)

moeten die mannen dan ook onder de 95dba blijven ??

Mistery
06-11-2003, 08:50
We mochten Niels twee keer begroeten op de ERAN dagen, en vooral de eerste keer was ik onder de indruk van wat hij presteerde. Hij had nog nooit op het circuit gereden maar gaf blijk van veel inzicht... Vorige week was hij opnieuw present en ook dan zette hij zijn beste beentje voor.

Nikki Swannet kennen we uit de indoorkarting. Zoals A.J. reeds zei was hij ook van de partij tijdens de 3 Hours of Misteryracing.com , waar hij zowel de pole positie als de snelste ronde achter zijn naam bracht. Normaalgezien krijgen we Nikki ook aan de start van de Paddock karting op 15 november...

Duimen dus voor deze "bekende" gezichten !

Pascal
25-11-2003, 01:22
Straks is het dan zo ver !!!!!!!!!

Succes allemaal.

C U

Pascal
25-11-2003, 18:23
Voila, de eerste dag zit er op.

Heel wat onbekende gezichten gezien. Het is eens wat anders. Sommigen gedroegen zich als een bende schoolkinderen. Nu ja ze zijn tussen de 14 en 19. Sommigen echter gedroegen zich heel wat volwassener.

Wat zeker is. Ze hebben een drukke dag gehad. Op het programma stond oa Technical, Medical, Management en uiteraard Track.

De eerste dag hebben ze gereden met een standaard Renault (of wat had je gedacht). Voor sommigen waarschijnlijk de eerste keer achter het stuur in een auto (met versnellingen). Sommigen zagen we ook reeds aan het stuur van een F Renault 1600.

Morgen nog een testdag en dan donderdag de examens en selectie van de twee gelukkigen.

Toch enige smet op deze dag. Ik zag allen aan boord van de standaardwagen ZONDER helm. In het begin van de dag ging het er nog niet zo snel aan toe maar later in de namiddag zag je ze toch reeds scheuren.

Toch een organisatie van de RACB. Zij zouden m.i. toch het goede voorbeeld moeten geven, niet.

C U

DamonHill
25-11-2003, 18:52
Vandaag was inderdaad redelijk kalm, toch voor ons, gelukkig niemand die zijn 1600 in de muur parkeerde :)

De dag begon anders al goe :rolleyes: Nog voor ze de baan opgingen, in de pit: iemand van die gasten in een auto van TBR wou remmen, oeps verkeerde pedaal, ging dus op de gas staan, reed achterin de andere auto van TBR, die ook nog eens tegen 1 van onze wagens schoof. :frusty:
Gelukkig weinig schade :)

Morgen komen de 1600's pas in de namiddag de baan op (allright uitslapen :D)

DamonHill
27-11-2003, 21:01
De Renault Academy 2003:

http://www.team-astromega.com/academy2.jpg


http://www.team-astromega.com/academy4.jpg


http://www.team-astromega.com/academy5.jpg


http://www.team-astromega.com/academy8.jpg

stickerman
27-11-2003, 21:10
Is er ook een volledige uitslag beschikbaar?

DamonHill
27-11-2003, 22:56
Nee een volledige uitslag is er niet, in de indoor won Bertrand Baguette en bij de outdoor Christophe Mawet (foto).

Rrubinio
28-11-2003, 02:36
Originally posted by DamonHill
Nee een volledige uitslag is er niet, in de indoor won Bertrand Baguette en bij de outdoor Christophe Mawet (foto).
:no:
Christophe Mawet >> indoor
Bertrand Baguette >> outdoor >> Klasse ICA

A.J.
28-11-2003, 21:15
Niels Cox was toch wel één van de revelaties van deze Rookie test. Hij was één van de allerjongsten (net 15 geworden) maar dat kon je niet zien op de piste. Hij zat in de groep van Coach David Saelens samen met uiteindelijke winnaar Bertrand Baguette. Tijdens de eerste chrono's met de Formule Renault 1600 wagens reed Niels een tijd van slechts 1 seconde langzamer dan Baguette. Met deze tijd prijkte hij als tweede na de voormiddag sessie (15piloten) en zelfs sneller dan medefavoriet Thonon. Belmans moest nog rijden in de namiddag toen de baan wat droger was en reed dan ook de snelste tijd. Top4 na de eerste selectie : 1. Pieter Belmans, 2. Bertrand Baguette, 3. Niels Cox en 4. Jonathan Thonon (Op Niels na allemaal piloten met ervaring met formule wagens)
Tijdens de namiddag werd dan ook de top 8 een tweede kans gegeven om zich een tweede keer te bewijzen. Dezelfde namen aan de top, behalve Niels Cox die na De Bock pas 5de was. En dit omdat hij met een niet aangepaste wagen moest rijden. Er waren namelijk 2 wagens afgesteld voor kleine piloten, 2 op medium en 2 voor grote piloten. Door een ongeval in de voormiddag was er 1 "grote" wagen uitgeschakeld. Niels moest dus in een wagen rijden waar de pedalen een stuk te ver naar achter stonden en ook zijn eigen stoeltje kon niet in de wagen. Het was dus voor deze Zonhovense belofte bijna onmogelijk om voor zijn kansen te gaan. De finale werd dan uiteindelijk gewonnen door Baguette voor Belmans en Thonon, duidelijk een streep door de rekening van de twee favorieten. Niels kreeg na afloop veel felicitaties van enkele leden van de jury en enkele coaches, die eigenlijk ook niet echt akkoord waren met de gang van zaken maar ze waren duidelijk onder de indruk.

Bij de Indoor mannen was er een mooi resultaat voor Nikki Swannet. Hij was een beetje onzeker tijdens de eerste rit maar nadat ik hem enkele tips gaf, die hij goed uitvoerde, wist hij zich vlot te plaatsen voor de finale met de laatste 5 piloten (deze piloten waren uit 100 karters gekozen in Francorchamps, maar nationaal hebben honderden rijders uiteindelijk deelgenomen aan deze challenge). In deze finale draaide Nikki de 3de tijd en kwam dus een beetje te kort tegen de algemene winnaars.

Benieuwd hoe de winnaars het er vanaf gaan brengen in 2004? Hopelijk krijgen we Niels Cox nog vaak te zien op het circuit want in deze jongen schuilt werkelijk veel klasse.

B.V.S.
28-11-2003, 23:31
Originally posted by A.J.

Hopelijk krijgen we Niels Cox nog vaak te zien op het circuit want in deze jongen schuilt werkelijk veel klasse.

zet mer gerust...!!!
spijtig voor Niels, maar we zullen nog van em horen... zeker van...!

FormulaV-JH495
29-11-2003, 00:26
A.J. .. ken jij niemand die een F.Rnault 1600 verhuurd voor een halve dag ... ik wel er wil eentje testen ...

Kan er iemand mij helpen met info over een Formel Köning ??
die hebben een 1400 Polo motor met 120PK erin en zien er echt ferm uit ... zo eentje wil ik ook gaan testen ...

Volgend jaar ga ik 3 races meerijden in de 750MC ... Lydden Hill - Silverstone - TBA .. A.J. heb jij enkele tips voor mij om op een goeie start te kunnen trainen .. thx

A.J.
29-11-2003, 04:49
Originally posted by FormulaV-JH495
A.J. .. ken jij niemand die een F.Rnault 1600 verhuurd voor een halve dag ... ik wel er wil eentje testen ...

Kan er iemand mij helpen met info over een Formel Köning ??
die hebben een 1400 Polo motor met 120PK erin en zien er echt ferm uit ... zo eentje wil ik ook gaan testen ...

Volgend jaar ga ik 3 races meerijden in de 750MC ... Lydden Hill - Silverstone - TBA .. A.J. heb jij enkele tips voor mij om op een goeie start te kunnen trainen .. thx

neem eens contact op met Andre Vanhoof. Kost 1500€ geloof ik voor een halve dag. speedlover@skynet.be

een goede start oefenen kan je gewoon op één van onze open circuit dagen. Bij het uitrijden van de pits kan je het doen. Hou de motor op 4000 of 5000 toeren en laat dan de koppeling schieten maar ook weer niet te snel want anders krijg je veel wheelspin. Het ideale is om een start te oefenen in de regen. Als dat lukt dan gaat het op een droge baan nog gemakkelijker lukken.

FormulaV-JH495
29-11-2003, 05:31
den André Vanhoof ... mijn schoonpa heeft nog tegen hem geraced .. Formule Ford(jes) in de jaren 70 - 80 ...

Mark
29-11-2003, 14:17
Originally posted by FormulaV-JH495
AKan er iemand mij helpen met info over een Formel Köning ??
die hebben een 1400 Polo motor met 120PK erin en zien er echt ferm uit ... zo eentje wil ik ook gaan testen ...


Enkele weken terug heb ik ergens op een duitse site gelezen dat de Formel König geen deel meer uitmaakt van de Beru Top 10 weekends. Ze hobbelen nu mee in de GTP-weekends. Zou dus betekenen dat je dit jaar een keertje kunt racen op Spa ;) In datzelfde stukje was te lezen dat één volledig seizoen op zo'n 40.000 euro uitkwam.

FormulaV-JH495
29-11-2003, 23:54
Marshal ... Thx 4 the info en het mailtje :)

A.J.
05-12-2003, 02:25
volgende week donderdag vinden op circuit zolder testen met de Clio's en FR1600 plaats.
De jonge belofte Niels Cox zal er gaan rijden gedurende de namiddag. Na zijn toch wel opvallende prestatie tijdens de Rookie test mogen we wel wat verwachten van hem. Ik ben er zeker van dat deze jongeman vooraan kan meestrijden moest hij het budget rond krijgen volgend jaar. Al ziet het er op dit moment meer naar uit dat er eerst nog een jaartje karting gaat gereden worden.

FastFons
06-12-2003, 01:02
Ja da budget is meestal een groter probleem dan beetje (veel) aan een stuur kunnen draaien...

FF, die niet zo goed aan een stuur kan draaien en toch al blij is dat hij slalom kan rijden...

Kurtrapid-DJ
06-12-2003, 15:33
Ja spijtig dat ik niets op voorand wist van deze testen,
anders had ik me ook wel ingeschreven voor een ritje te maken!

Maar ja nu zullen we maar op een volgende voorstel wachten he?

Ik had me wel eens willen meten met de ervaren piloten
;)

kartboyke
06-12-2003, 15:59
Maar ik vrees dat jij niet mocht meedoen.
Aangezien je voor 84 geboren moest zijn dacht ik.
Alleszins was 19 jaar het maximum en aangezien ik van 84 ben en al bijna 20 wordt zal dit voor u ook niet gelukt zijn.
Spijtig hé, ik was dit ook van plan maar bleek te oude te zijn. :(

FormulaV-JH495
07-12-2003, 16:53
wat kost een valse identiteitskaart ??? ik wil toch volgend jaar ook meedoen ... awel 13 jaar jonger uitzien zal ook geen probleem zijn :)

Speesman
07-12-2003, 18:51
Das een goei idee, dat ik daar niet eerder heb aan gedacht. Ik zeg dat ik er gewoon een beetje oud uitzie voor mijn leeftijd :)

Kurtrapid-DJ
08-12-2003, 15:31
ach ja dat was de reden ja ! ben te oud :(