PDA

View Full Version : Persmailing Circuit Zolder/race Promotion Night


P De Sonville
10-11-2003, 01:43
Zolder touring Cup
Race Promotion Night

Winst voor AD Sport-trio Maes/Menten/Van Roey, maar...

Broodcooren/De Coster kampioen!

Het lag een beetje in de lijn van de verwachtingen. Philippe Broodcooren en Michel De Coster zijn gisteren met de BMW Compact van Belgium Racing gekroond tot de nieuwe Touring Cup-kampioenen. Na het ganse jaar het klassement van de Touring Cup te hebben aangevoerd, zijn zij terecht de waardige opvolgers van de familie Geerinckx.
Ze wonnen voordien vijf maal hun klasse en waren nooit uit de top6 algemeen weg te slaan. Daar waar anderen hier en daar een steek lieten vallen, bleven zij steeds overeind. En de cumul van de bijeengesprokkelde punten bracht hen in een zetel en met een voorsprong van 31 punten op de Porsche van RTM naar de laatste rechte lijn op Circuit Zolder. Nl de Race Promotion Night over 10 uren. En het dubbele puntensysteem, verdeeld na 3, 6 en 10 uren wedstrijd, zorgde bij de titelpretendenten voor allerlei rekenwerk en inschattingen.
En zoals steeds zijn er tijdens deze traditionele seizoensafsluiter een pak guests aanwezig wat het startveld deed stijgen tot 56 deelnemers.
Eén van die guests, Bert Longin, stuurde zijn ex-Difiro-Porsche naar de pole voor de Gastines/Goossens (RTM) en de AD Sport-bolide.
Weinigen zouden tijdens deze slopende race gespaard blijven van pech.
RTM was de eerste die de boeken mocht sluiten en hun titelambities opbergen.
Daarmee verloren Broodcooren/De Coster een lastige klant, maar ook hun race verliep niet bepaald over rozen. De BMW kende achterbrugproblemen en stond méérmaals stil in de box. Daardoor kon na de eerste uren de concurrentie (US Carworld, First) stilaan dichterbij sluipen. Zelfs de VW Golf van Van Rompuy/Buytaert kwam op kousenvoeten aansluiten bij de top in de tussenstand.
Maar ook zij zouden hun deel van de pechkoek krijgen
Eerst kreeg de US Carworld-Porsche 996 GT3 van Dubois/Wijnen voor de zoveelste maal dit seizoen af te rekenen met remproblemen en verloor kostbare ronden. Ondertussen fietste de AD Sport-Porsche dapper aan de leiding en hoopte men bij First Motorsport, 2de op dat moment, stilletjes op de pech van Belgium Racing om zodoende nog de algemene titel te pakken. Maar een defect roulement, na een aanrijding met een op hol geslagen BMW, sloeg de hoop van Diver/Kersten/Bruynoghe aan diggelen. Het feit dat in klasse 2 het peloton ondertussen was uitgedund tot amper 7 wagens bleek voor Broodcooren/De Coster voldoende om reeds na acht uren wedstrijd zeker te zijn van de titel.
Ondanks een uitstap van Jos Menten in de kattebak en met een benzinetank van amper 80 liter dook de AD Sport-Porsche (Menten/Maes/Van Roey) na een schitterende wedstrijd als eerste onder de geblokte vlag met 9 ronden voorsprong op Pino-Porsche van guests Mathieu/Voets en het US Carworld-exemplaar van Dubois/Wijnen. De strategie van Albert Vanierschot om, ondanks een kleinere tankinhoud, zodoende met een lichtere bolide te rijden heeft eens te meer zijn vruchten afgeworpen, al hebben zijn youngsters Menten/Maes/Van Roey er van meet af serieus de pees opgelegd.
Porsche-rijders Dubois/Wijnen en Diver/Kersten mochten naast de BMW van Broodcooren/De Coster het algemeen Zolder Touring Cup-podium vervolledigen.

In de GT-klasse werd naast voormelde Porschisten RTM nog voorbijgefietst door Kurris/Vetters voor de derde plaats op het ereschavot.

De overwinnning in klasse 2 ging naar Brinkmann/Bartlick/Kolczewski voor Raymaekers/Meys en Jeuris/Werckx. De top 3 werd door de laatste wedstrijd niet meer door elkaar gehaald, maar de schitterende 5de plaats algemeen van BMW-rijders Brinkmann/Bartlick/Kolczewski bracht hen van de 10de naar de 4de plaats in het algemeen klassement.

In klasse 3 was een derde plaats voor de Carlier-jongens Dohet/Walckiers/Pasteels ruim voldoende om de titel te pakken. Vooral omdat enige opponenten Sluys/Petroons/Vanzeebroeck reeds vroeg mochten inpakken.
Dagwinnaars werden Grouwels/Grouwels (Clio) voor Vankerckhoven/Oeyen en de bende van André Carlier.


Klasse 4, de spannnendste klasse van het kampioenschap, verloor met Schmook/Ubeda (remproblemen) reeds vroeg één van zijn smaakmakers.
Na drie uur wedstrijd hadden Van Rompuy/Buytaert hun verschil in de tussenstand met Voet/Heyman reeds weggegomd, en toen even later de ophanging van de Clio afbrak, stond niets nog de Dehaye-Golf in de weg naar de titel in de klasse en een podium algemeen. Tot de versnellingsbak stukging en het Golf-duo ver werd achteruitgeslagen. Ze werden uiteindelijk nog vierde na Fryns/Essers, Kerckhof/Wille en De Lannoy/Adriaenssens. Maar dat bleek toch nog net voldoende om de titel in klasse 4 binnen te rijven voor Fryns/Essers en Voet/Heyman.

Een schitterende 10de plaats algemeen van de Honda Civic van Kerckhof/Wille en de tegenvallende prestatie van de Toyota Yaris van Liard/Van De Plas zorgde ervoor dat laatstgenoemden bij de eindafrekening maar 1 punt voorbleven in de eindestand van klasse 5.

En de beker voor de grootste pechvogels van het seizoen gaat ongetwijfeld naar het GM-team van Van De Casteele/Lievens/Claerhout die, ondanks zware inspanningen, onnoemelijk véél tegenslagen te verwerken kregen afgelopen seizoen.