PDA

View Full Version : Technische Babbel: verlichten van vliegwiel en krukas


GM RACING
15-11-2003, 13:40
Kan iemand mij de voordelen en nadelen zeggen i.v.m. verlichten van vliegwiel en krukas (ook scherper zetten van de tegengewichten van krukas?) Ik heb gehoord dat dit meer nadelen zou opleveren dan positieve resultaten.....????? Wie helpt me hieruit?
Doei
Luc :confused:

GM RACING
15-11-2003, 14:02
Ik veronderstel dat elkeen flink gaat knutselen aan z'n wagen om deze (nog) sneller en beter te maken.
Elk jaar zien we de rondetijden naar beneden gaan, terloops gesproken heb ik een oud filmke gezien van de Tc in het prille begin en daar werden pitborden getoont van 2'15" .....
De bedoeling van het opstarten van deze thread is om iets bij te leren inzake ingrepen in mechaniek en chassis.
Dus iedereen met technische vragen, maar ook vooral antwoorden, welkom!!!!
Doei
Luc :)

A.J.
15-11-2003, 14:05
Ik denk dat hiervoor reeds een rubriek bestaat : zie TECHNISCH HOEKJE

/MOD: idd Andy.

GM RACING
15-11-2003, 14:12
Beste Aj,
Ja dat klopt maar deze thread is afgesloten vermoed ik want ik geraakte er niet meer op met m'n vraagje.
Ik heb er uiteraard niets op tegen om te verhuizen naar die thread indien gewenst door de verantwoordelijken van dit forum.
Groeten
Luc :)

laurent
16-11-2003, 18:32
verlichten van vliegwiel : motor gaat sneller in toeren.(minder massa om in beweging te krijgen)

Krukas : ongeveer t zelfde principe.

motor gaat wel iets lastiger stationair draaien. (de hikups zogenaamd)

Lemans
16-11-2003, 23:08
Voordelen: In dit voorbeeld gebruiken we een wagen van 1360 kg met een vermogen van 215 pk
- haal 5 kg van wagen af en je krijgt een equivalent van dezelfde auto met 216 pk
-haal 5 kg van de rotterende massa "wielsnelheid" en je krijgt een auto met een equivalent van 218 pk.
-haal 5 kg van de rotterende massa "motorsnelheid " en je krijgt een auto met een equivalent van 231 pk.
Uw 5 kg van uw krukas/vliegwiel/koppeling brengt dus 16 pk op
Is dit voordeel genoeg?
Het nadeel is dat zelfs na uitbalanseren van bovengenoemde onderdelen de traagloop van de motor moet worden verhoogd tot deze weer regelmatig draait zelfs als dit een "ralenti" van 1400 tr/min met zich meebrengt.
Verder zijn er bij mijn weten geen nadelen.

NGT Racing
17-11-2003, 00:02
Een klein nadeel kan zijn dat sneller in toeren helaas ook telt bij het terugschakelen ...

GM RACING
18-11-2003, 14:08
Bedankt iedereen voor de toelichtingen, weet al iets inzake voordelen.
Nu nog in praktijk zien te brengen :)
Doei
Luc
GM RACING

JJoris
19-11-2003, 13:34
Door het vliegwiel en de krukas te verlichten, win je inderdaad vermogen :) , maar wat vele mensen vergeten is dat je dan het koppel van de motor verlaagd :( . Vermogen is belangrijk op snelle omlopen (Spa), maar koppel is belanrijk op trage omlopen (Zolder). Dus testen is de boodschap :confused: .

:frusty:

bobcat
19-11-2003, 16:31
Volgens mij kan je door een vliegwiel geen koppel ontwikkelen. Wat er veel mensen over het hoofd zien is dat je zonder vliegwiel sneller kan schakelen, een massa moet langer uitbollen, dus de motor zakt minder snel in toeren, dus meer tijd nodig om de tandwielen syncroon te laten draaien. Een vliegwiel is er alleen maar om de slagen van de motor op te vangen bij elke arbeidslag en de dode punten van de motor. Maar is er ook om gemakkelijk te kunnen vertrekken met de wagen (vandaar dat een motorfiets makkelijker stilvalt). Een krukas van een gewone motor bevat maar 4 tegen gewichten bij een snel draaiende motor zijn dit er steeds 8 (voor een 4 cilinder), hogere zuigersnelheid = meer tegengewicht.

Lemans
19-11-2003, 22:22
Back to basics : De formule om het koppel van een motor te berekenen is de volgende :
Koppel=gemiddelde werkdruk x slagvolume x K (konstante)
Ik zie hier nergens een verwijzing naar het gewicht van het draaiend gedeelte . Ik ben geneigd om bovenstaande formule voor waar aan te nemen ! Sorry mannen , koppel en gewicht hebben niets met mekaar gemeen.
De waarschijnlijke oorzaak van deze misopvatting zit in het feit dat het overgrote deel van lichtergemaakte motoren tegelijk worden uitgerust met snellere nokkenassen die inderdaad een lager koppel laten optekenen . Dit (kleinere) max. koppel situeert zich dan wel op een aanzienlijk hoger toerental zodat het uiteindelijke vermogen toch flink stijgt .
Voor bobcat, perfect, alleen denk ik dat je ver moet zoeken om nog een krukas te vinden met maar 4 tegengewichten .
De enige motor die ik ooit ben tegengekomen was een Triumph die ook maar 3x gelagerd was. Dat was pas goed materiaal :D

BODI
20-11-2003, 00:32
interessant leesvoer:

http://www.pumaracing.co.uk/ :D

Lemans
20-11-2003, 01:46
Inderdeed, inderdeed !

Mechanic
20-11-2003, 12:09
Niet vergeten bij het verlichten van het vliegwiel, dat dit onderdeel ook de koppelingsdrager is. maw het vliegwiel is de verbinding tussen krukas en versnellingsbak. Het zou de eerste niet zijn die zijn vliegwiel uit het motorcompartiment ziet opstijgen als gevolg van nog lichter te maken dan eigelijk goed is.

Jo Smets
21-11-2003, 09:07
Dag iedereen,

denk er ook aan dat je bij het verlichten van de krukas moet rekening houden met het gewicht van de drijfstangen en zuigers.

Dit hoort namelijk goed uitgerekend te worden anders krijg je onnodige resonanties (trillingen) in het motorblok. En dat is zeker nergens goed voor. Dus let erop dat je het nut van je contragewichten niet om zeep helpt.

mvg,
Jo Smets