View Full Version : Nut sportluchtfilter?
Ik zou graag willen weten of het iets afdoet van in een standaardauto zo een sportluchtfilter genre K&N of Green te steken...
Daalt het verbruik werkelijk? Doet em dat zoveel in prestaties?
Of is het gewoon dure afzetterij?
Mensen met ervaringen hierbij (Yaris-cuppers...?), let me know... :)
FastFons
15-11-2003, 14:10
Wij hebben op onze Seat TDI een kelk en remus zitten, bepaalde mensen zeggen dat dit tot 10 pk extra levert maar ik geloof daar niet veel van. Het enige wat een beetje veranderd is het geluid (het welke ge op een TDI normaal helemaal niet hebt) Nu hoort ge bij volgas de motor stevig zuigen door de luchtfilter :) En ja, het oog wil ook wat!
FF
Het bewijs is dit jaar te zien geweest in de Touring Cup. Alle wagens moesten met een normale luchtfilter rijden en ik heb niemand gezien die langzamer is beginnen te rijden
FastFons
15-11-2003, 14:28
Mochten die dan nog met bv een inlegfilter van K&N (originele behuizing) rijden of moest dat echt een originele filter zijn?
FF
in princip moest het een echt originele filter zijn want er is zelfs stevig gepalaverd over luchtfilters van fram, wat iedereen koopt en veel merken zelfs standaart inbouwen. Maar volgens sommingen op de technische kontrole was dit niet origineel want er stond niet "renault" op.
bart VDB
15-11-2003, 15:06
Originally posted by A.J.
Het bewijs is dit jaar te zien geweest in de Touring Cup. Alle wagens moesten met een normale luchtfilter rijden en ik heb niemand gezien die langzamer is beginnen te rijden
Dat klopt volledig Andy.
Wij hebben de test gedaan met onze R 19 motor (1800cc) op de testbank.
De test werd gedaan met een K&N luchtfilter en met de originele wegens het reglement in de TC.
Met de sportluchtfilter krijg je wel dat zuigend gehooreffect, maar geen PK's meer (op de graffic scheelde dit slechts 0.8 PK) en zeker geen koppel meer. Dus voor ons gaf dit geen enkel verschil.
Wat natuurlijk wel een serieus verschil geeft zijn trottel bodies. Dit is weer een ander verhaal.Maar dit konden we niet doen omwille van het reglement en ook omwille van het geluid.(dit geeft een verschil van 11 PK op onze motor van momenteel 162 PK)
Dus meer PK's met een sportluchtfilter alleen: no way!
ik heb een sportluchtfilter gestoken op mijn patrol.
Veel verschil maakt het niet, alleen heeft hij minder moeite nodig en reageerd hij sneller op m'n gaspedaal.
Ik moet er wel bij vertellen dat mijn oude luchtfilter pot dicht zat van de modder en hij dus geen lucht meer door liet.
Door enkel die luchtfilter te vervangen gaat het geluid ook niet drastich veranderen. denk dat dat enkel in het kopje zit.
ik heb me zo eentje aangeschaft omdat je hem kan uitkuisen, wat wel een gemak is voor te gaan offroaden. Anders kan je om de 2x een nieuwe filter steken.
Posted by A.J.
Het bewijs is dit jaar te zien geweest in de Touring Cup. Alle wagens moesten met een normale luchtfilter rijden en ik heb niemand gezien die langzamer is beginnen te rijden
De eerste race tijdens de briefing bleek uiteindelijk dat het dan weer niet meer verplicht was om met de originele luchtfilter te rijden, zolang de dB-norm werd gerespecteerd... Of dus tijdens het seizoen iedereen met een originele filter is blijven rijden, is niet zeker.
Bij ons gaf een originele filter daarentegen meer vermogen dan een kelk ( volgens mij enkel en alleen doordat de klek minder lucht kreeg ). We spreken hier wel van 2 pk op de 206...
altijd grote discussie hierrond nietwaar?
feit is da je daar blijkbaar geen lijn in kan trekken....
Volkswagen ben je beter af met luchtbox, behalve op de 1.6 die vroeger in jetta en golf zat...
Honda 1.5 of de 1.6 VTec, luchtfilter + buis (type akimoto of simota) geeft gevoelige stijging in koppel en reactiesnelheid.
Op diesels merk je dan weer dat hij precies vermogen verliest. Maar ik herinner me da weer van de lessen mechanica op school, dat een diesel best wat weerstand ondervindt bij het aanzuigen van lucht...
De luchtfilter/achterste demper histories is denk k vooral voor de johnny's heel belangrijk. "Ik heb een kenn en een remus gestoken, en k heb 15 pK gewonnen" (op een 90pk tdi).
Iemand dat het op dit gebied serieus meent, die werkt een deftig programma uit met noikkenassen, uitlaatspruitstuk, etc...
Het belangrijkste aan de inlaatzijde/luchtfilter is dat deze moet KOUDE lucht aanzuigen. Indien uw auto is uitgerust met een luchtfilter die de lucht gaat aanzuigen net achter de kalender of bumper kan je er zeker van zijn dat je met de montage van een sportfilter in het motorcompartiment vermogen VERLIEST.
Bij Turbomotoren heeft een temperatuursstijging van 10 graden
inlaatlucht een turbodrukverlies van 100 gram tot gevolg.
Reden genoeg om interkoelers te plaatsen.
Bij nomaal aangezogen motoren geld dit evenzeer.
Dus, sportfilters of niet, het is de temperatuur van de aangezogen lucht dat het em doet.
't is de HOEVEELHEID lucht die het hem maakt... wat volledig klopt is dat een bepaald volume koele lucht meer lucht bevat dan een bepaald volume warme lucht... ( mss slecht uigedrukt ) hoe koeler de lucht hoe beter, maar dit komt dus omdat de motor dan meer lucht krijgt...
De hoeveelheid aangezogen lucht of volume wordt bepaald door de karakteristieken van uw motor. De discutie gaat hier over het al dan niet vervangen van een luchtfilter door een sportluchtfilter. Geen goed idee om 1% te winnen door de betere filter en dan 7% te verliezen door 20 graden warmere aangezogen lucht in het motorcompartiment. Het is niet voor niets dat men geen HOEVEELHEID lucht meer meet maar de luchtMASSA , omdat de TEMPERATUUR de aangezogen lucht te veel beinvloed !
NGT Racing
17-11-2003, 22:00
Ik dacht dat het iets was in de zin van hoe kouder en hoe vochtiger, hoemeer zuurstof in het zelfde volume, meer , vandaar ook het gebruik van een luchtmassameter
Jamaar jongens, als jullie d'er echt zo diep op in willen gaan moeten we echt terug naar de basisformules van de thermodynamica . Een benzinnemengsel (1kg lucht +1/15 kg benzinne) heeft een stookwaarde van 2900kJ/kg . Het enige belangrijke voor ons is het feit dat de hoeveelheid brandstof wordt uitgedrukt in kilogram.Dus: hoe zwaarder het mengsel, hoe meer vermogen . Hier komen we dan terug bij onze koude lucht en zeker flat6 , vochtige lucht maakt ons mengsel ook zwaarder. Er is nog een voordeel bij onze vochtig mengsel,
een hogere klopvastheid . We zijn nu niet ver meer van onze waterinjecties he !!
Het gaat toch om het aantal kg zuurstof.
Als je de lucht zwaarder maakt door vocht (water) gaat dit volgens mij niet verbeteren.
De waterinjectie gaat het detoneren tegen maar niet door de klopvastheid te verhogen.
Het extra water zorgt voor koeling en maakt het mengsel minder 'explosief'.
Zuiver water bestaat scheikundig gezien uit 2 atomen waterstof (H) en 1 atoom zuurstof (0).
Een molecule water schrijven we dus als H20.
Water (geen "vocht") toevoegen betekend dus toevoegen van
zowel zuurstof als waterstof in verbonden toestand.
Wat is de definitie van "klopvastheid verhogen" ?
Rrubinio
20-01-2004, 23:59
Originally posted by laurent
altijd grote discussie hierrond nietwaar?
Vroeger heb ik daar ook eens navraag naar gedaan en wat bleek, dat het verschil gewoon tussen uw oren zit en in de portemonnee van de verkopers.
Als het ZO eenvoudig zou zijn om 10 pk te winnen dan zouden alle auto bouwers standaard zo een sportluchtfilter (?) monteren en ogenblikkelijk enkele ingenieurs de laan uitsturen.
Idem voor andere als wondermiddel verkochte dingen.
Laats op ZDF nog een test gezien van olie en benzine (diesel) additieven.
Ook nopens, wel een dure slogan “minder verbruik, minder slijtage, minder vervuiling en hogere prestaties ” maar niets van dat alles. Als er dan al eens winst was dan was die echt minimaal en te verwaarlozen.
Deze test werd uitgevoerd door ADAC en Dekra, toch geen gewone jongens zou ik zeggen.
De 10pKs winnen door simpel een sportfilter te steken is inderdaad een groot ?
Toch moet er iets positief zijn aan een motor die vrij kan ademen.
die wondermiddeltjes, daar geloof k niks van, maar de technische toestanden zoals luchtfilters en zo, die moeten toch een positieve invloed hebben. De reden waarom autobouwers dat niet doen, ligt hem waarschijnlijk in het feit dat de motor lawaaierig word en dergelijke, en dit is niet echt wat de merendeel van de kopers (de originele kopers) willen.
Zelfs dat vrijer ademen is niet altijd possitief , hier zijn ook makkelijk voorbeelden van te vinden.
Vrij veel wagens hebben een venturi (vernauwing) in de aanzuigbuis van de luchtfilter zitten en dit om een negatieve pulswerking tegen te gaan, men gaat dus de aanvoer van lucht een regelmatigere (lees betere) stroming geven.
Een ander op het eerste zicht onlogische ontwikkeling is het verkleinen van de kleppen. BMW heeft in de jaren de diameters van zijn kleppen verkleint , een duidelijk voorbeeld is de 1800 cc
- 8 klepper die het in een later stadium moest doen met kleppen die 2 mm kleiner in diameter waren. Nochtans gaat hij veel zuiniger en zelfs krachtiger door het leven.
Het opvoeren van motoren is dankzij de resonantietechnieken er toch wel iets anders gaan uitzien.
FastFons
22-01-2004, 14:11
De kleppen zijn dan misschien verkleind maar hoe zit het met de lift (zelfde gebleven of meer)?
FF
De kleplifthoogte doet hier in eerste instantie weinig ter zake.
Momenteel is in eerste instantie de lengte van de inlaatkelk van belang, afhankelijk van van uw wens aangaande het toerental van uw max. koppel en van het aantal krukasgraden dat uw inlaatklep open staat . Daarna gaat men het volume van uw inlaatkelk afstemmen op uw cylinderinhoud en dan gaat men een vorm bepalen die resulteerd in een zekere inlaatklepdiameter.
Uit een vrij eenvoudige formule bepaald men ten laatste de lifthoogte zodat een ideale gassnelheid wordt bekomen.
Dit gewoon ter illustratie dat simpele logica niet altijd juist is.
Sportluchtfilters monteren voor het zicht en voor een mooi geluid dat vindt ik OK ,maar vermogenwinst beloven kan ik moeilijk goedkeuren ,er zitten te veel addertjes onder het gras.
FastFons
23-01-2004, 02:20
Even verder redeneren dan: De lengte van de inlaat zorgt er waarschijnlijk voor dat de terugkerende drukgolf net aan de klep is op het moment dat deze openstaat (verbeter me als ik verkeerd ben). Dit maakt natuurlijk dat je een toerental moet kiezen waarop je een optimaal resultaat wilt bekomen (golflengte afhankelijk van toerental). Verder kan ik niet volledig meer volgen. Waarmee wordt er voornamelijk rekening gehouden bij het kiezen van een vorm en waarom (ik zie het verband niet tussen vorm en diameter) (en hoe?) wordt dit dan omgezet naar de klepdiameter?
FF, niet nieuwsgierig maar weet graag veel (zeker alst over auto's gaat) en hoe meer ge kunt bijleren hoe beter eh :D
Het is niet de vorm van de dwarsdoorsnede die van belang is maar de vorm van uw inlaatkelk in de langsdoorsnede.
Maar ge zit nu al wel te wroeten in mijn stof van een toekomstige cursus ! Misopvattingen wil ik wel de wereld uithelpen maar uren werk zomaar prijsgeven is nog wat anders he!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.