PDA

View Full Version : Uitlijnen voor beginners


FastFons
30-11-2003, 15:59
Ik vroeg me af of het mogelijk is je auto uit te lijnen zonder gespecialiseerd en duur materiaal. Het kan dan misshcien wat minder nauwkeurig zijn en wat moeilijker gaan maar het moet toch te doen zijn. Weet iemand hier meer over?

thx

FF

Lemans
30-11-2003, 16:30
Spreek je hier over een algemene uitlijning of spreek je over
het afstellen voor uw sporing ( vooraan en/of achteraan ) ?

FastFons
30-11-2003, 17:19
Vooral de sporing vooraan dan, maar de andere dingen (als dat mogelijk zou zijn tenminste) en als ze instelbaar zijn natuurlijk (bv camber)

FF

thrust ssc
30-11-2003, 17:36
is het voor op een straatauto, of voor op een raceauto, wil je het zelf doen of ga je ermee naar een garage en/of bandencentrale;
laat eens weten welk merk en type van auto dan kijk ik morgen op het werk eens in de computer, ik doe meer dan 1 uitlijning per dag.
als je het persé zelf wil doen, als je velgen perfect recht zijn en je iets weet van wiskunde kan je een auto uitlijnen met een koord en een meetlat voor de sporing en een waterpas voor de camber,
of je nu een toestel met computer hebt van 25000€ of een manueel toestel (van dunlop) het principe van uitlijnen blijft altijd hetzelfde, nl een gradenboog.
je moet wel een vloer hebben die waterpas is , daarom zijn er op sommige circuits speciale boxen met een echte waterpas geijkte vloer, de ander boxen zijn omwille van waterafvoer niet pas.
al eens een uitlijning van een raceauto gezien, zonder hitech gewoon met de hand en niet zoals in de garage met dure computergestuurde machines.
laat eens iets weten

FastFons
30-11-2003, 19:44
Bwa voor mijn straatauto's laat ik dat wel doen in een bandencentrale, dat moet toch niet te dikwijls gebeuren. Maar ik rij ook nog slalom en ik zou wat willen uitproberen zonder hiervoor altijd naar iemand te moeten lopen. Het gaat hier vooral om een vw polo en vw golf 1 (de laatste heeft in ieder geval maar 1 set regelbare spoorstangen) Ook als ik nieuw schokdempers of cardans steek (wat wel regelmatig nekeer gebeurt) zou ik da graag opnieuw kunnen doen.
En ik kan wel wat wiskunde, ik studeer nog voor industrieel ingenieur. Pure wiskunde is nu wel niet mijn sterkste kant maar toegepast valt het wel mee...

FF

Johan & Carina
30-11-2003, 20:44
de camber op mijn clio kan ik stellen doordat een van de schokdemperbouten een sleufgat is en een exentrische ring op de bout gelast die dan weer tegen een stuitnok draait
Verder heb ik een paar plaatjes van verschillende dikte ,daarmee meet ik de afstand tussen de velgrand en de schokbrekerhuls
De afstand moet van het linker en rechterwiel gelijk zijn en dan moet ook de camber links en rechts gelijk zijn
Voor
mij is dit een goedkope en makkelike manier om te doen

krikke
30-11-2003, 22:04
Nog een vraagje van een leek... Ik laat 4 17" velgen met banden plaatsen, en stel vast dat tijdens het rechtdoorrijden het stuur lichtjes naar links afwijkt. De afwijking is te klein om ze op te lossen met het stuur één tandje te herzetten. Kan ( en vooral mag...) er met de toe-instellingen "gespeeld" worden om het stuur terug recht te krijgen (die van ons beweert dat ze géén obstakels geraakt heeft, ik heb dus niet echt een uitleg waarom de boel scheeft komen te staan is. Straffer nog, als ik de originele wielen er op monteer heb ik een identieke situatie...)
Graag eens een deskundige uitleg aub... :D (en ik hou m'n mond over radardetectoren enzo... ;) :) )

Lemans
01-12-2003, 02:19
Eerst over sporing en camber.
Voor de sporing kan je gebruik maken van twee spotgoedkope
waterpassers met laserspots. Deze moet je wel ijken , dwz de
hoekfout van de straal corrigeren. Bij een goedkoop model kan dit
tot 6 cm per 10 m bedragen!! Ik gebruik hiervoor klepstelpastilles.
Deze plak ik dan op velgrandafstand op de lasserpassers en met
enkele stevige elastieken monteer ik deze op de velgen.
Via een op een lat bevestigde rolmeter meet ik eerst een
afstand tussen de stralen zo dicht mogelijk tegen de wagen
( haaks op de aslijn van de wagen ) Nu plaats je je meetlat 1 m
verder en meet de afstand tussen de lasserspots opnieuw
en maak het verschil.Ga nu naar
“http://www.uitlijnen.nl/download/hoeken.pdf” en druk deze tabel af.
vergelijk uw uitkomst in de tabel en je weet hoe je sporing staat.
Na bijregelen deze meting herhalen omdat afstand tegen de
wagen ook iets veranderd .
Camber is met deze methode ook te meten alleen gebruik je een
gewone rechte hoek die je op de grond zet. Je meet dan op een
bepaalde hoogte de afstand tussen deze rechte hoek en je velg
en je vergelijkt opnieuw in de bovenstaande tabel.
Staat je velgdiameter er niet bij of is er nog iets niet duidelijk ,
vragen staat vrij !
PS: rekenmachinewerk: X sin = verschil in m op 1 m
waarin X = uw in te stellen hoek
VB: 0.5 sin =0.0087 m (op 1 m ) of x 1000 = 8,7 mm

Lemans
01-12-2003, 02:22
Vraagje voor Krikke ,
Rijdt uw wagen nog perfect rechtdoor als je je stuur loslaat of bedoel je dat enkel uw stuur niet mooi meer recht staat ?

krikke
01-12-2003, 14:18
Hij rijdt mooi rechtdoor, maar het stuur staat een beetje scheef...

Lemans
01-12-2003, 23:55
Eerst even het volgende nakijken:
Bandendruk links en rechts gelijk?
Geen spelling op stuurstang? ( auto afzonderlijk links en rechts
opkrikken , wiel boven en onder vastnemen en even met de boel
wagellen , voel je nu geen spelling dan is uw wiellager in orde en
kan je hetzelfde doen voor spelling op de stuurstangen maar dan
met je handen ipv boven en onder, links en rechts!)
Als alles OK is kan je verder.
De meeste wagens zijn uitgerust met stuurstangen die zowel links
als rechts kunnen worden bijgesteld .
Vermits uw stuur naar links afwijkt zou ik mijn stuurstang links
1/8 toer korter maken en mijn stuurstang rechts 1/8 toer langer .
Is het resultaat beter maar nog te weinig dan moet je de
handeling herhalen. Staat uw stuur nu in plaats van naar links
naar rechts dan ben je te ver en ga je 1/16 toer terug.
Alvorens te beginnen raad ik wel aan om je beginposities te
markeren. Het is wel zo dat je sporing niet veranderd als je zowel
links als rechts je stang over dezelfde hoek verdraaid maar indien
je na 4 bijstellingen nog niet over een mooi gecentreerd stuur
beschikt ga dan eerst terug naar de beginpositie en start
opnieuw. Je kan natuurlijk je sporing nameten door middel van
reeds eerder beschreven methode.
En verder, zolang je auto mooi rechtdoor rijdt kan je ervan opaan
dat alles nog zit zoals het moet zitten .Die van ons heeft dus
nergens tegenaan gereden.

Lemans
01-12-2003, 23:56
Zoek natuurlijk ook de spelingfouten he !

FastFons
02-12-2003, 16:47
Iedereen alvast bedankt voor de info, nu nog een beetje uitproberen. Iemand suggesties voor wijzigingen die mijn prestaties in de goede richting kunnen beinvloeden? Ik had tot nu toe vrij veel last van onderstuur, de wagen schoof dus heel sterk vooraan en was heel moeilijk uit balans te brengen achteraan (wat soms toch nodig is). Het gaat hier om de polo 2 die op onze site staat, ondertussen zitten er wel andere veren en regelbare koni schokdempers onder.

FF

thrust ssc
02-12-2003, 23:22
als eens met de bandendruk geexperimenteerd ?

heel belangrijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lemans
03-12-2003, 00:44
He fastfons, dat zal een beetje moeilijk zijn zonder de huidige gegevens , denk je niet ?
Om een idee te krijgen van de mogelijke manieren om uw polo
beter te laten insturen moet je mij een pak gegevens doorsturen.
Doe dit wel naar mij persoonlijk, het betreft hier een specifiek geval.
Nog even dit, fabrieksafstellingen qua sporing (toe-in , toe-out )en wielvlucht (camber) werken NOOIT op een racewagen !
Deze afstellingen zijn voor boma en bompa om comfortabel
kilometers te vreten.