PDA

View Full Version : 1 mei 1994

Jan
03-12-2003, 18:50
De meeste Paddockers weten waarschijnlijk waar deze datum voor staat. Voor de anderen: vanavond op National Geographic om 21 uur een reportage van 30 minuten over het tragische ongeval van Ayrton Senna.

jan

Oneliner
03-12-2003, 19:19
Ok, da worden weer mindere examens morgen :)

B.V.S.
03-12-2003, 22:33
schitterende reportage...
de theorie van de gebroken stuurstang is knap weerlegd.

Ongeval veroorzaakt door het plots wegvallen van de downforce, door de extreem lage afstelling, in combinatie met de gedaalde bandendruk na SC...
geweldig uitgelegd in deze reportage vind ik..

Oneliner
03-12-2003, 22:42
heeft iemand ze opgenomen?
Ons ma was nen dvd van céline dion aant zien, wat natuurlijk zoveel x belangrijker is...

sledge
03-12-2003, 22:53
Ik heb niet gekeken, maar veronderstel dat het de serie seconds to death ofzo is.
Ik vond ze wel goed, maar helemaal overtuigd van hun uitleg was ik toch niet.
Ik heb het mischien nog op video, moet ik eens aan mijn broer vragen...

yvdp
04-12-2003, 11:23
die is toch een hele tijd geleden ook op tv gekomen hé? niet?

Kurtrapid-DJ
04-12-2003, 13:21
Ja da was schoon uitgewerkt in 3D, amaai!

Nu weet ik waarom hij ook gestorven is, dat heb ik jaren niet geweten.

Allemaal omdat nen band vast zat tussen zijn bolide en de muur en die band heeft zijn helm stevig geraakt.

Spijtig dat ze dat niet nog uitgewerkt hebben om te zien of de helm barst verschijnselen had.

Ja als die band er niet was leefde hij nog!!!

spijtig he

redje
04-12-2003, 13:28
GVd, miljaarde. Weeral vergeten. Ik zat toen op mn kamer een artikel over Piccinini te lezen. Verdomme toch.

Guido
04-12-2003, 13:49
Originally posted by Kurtrapid-DJ
Ja da was schoon uitgewerkt in 3D, amaai!

Nu weet ik waarom hij ook gestorven is, dat heb ik jaren niet geweten.

Allemaal omdat nen band vast zat tussen zijn bolide en de muur en die band heeft zijn helm stevig geraakt.

Spijtig dat ze dat niet nog uitgewerkt hebben om te zien of de helm barst verschijnselen had.

Ja als die band er niet was leefde hij nog!!!

spijtig he

Ik had altijd gedacht dat een stuk van de ophanging door zijn helm gegaan was. En dat hij aan die verwondingen was overleden. :confused:

The Interceptor
04-12-2003, 15:57
Originally posted by Huudo
Ik had altijd gedacht dat een stuk van de ophanging door zijn helm gegaan was. En dat hij aan die verwondingen was overleden. :confused:

dat hebben ze mij ook altijd wijsgemaakt ja, en heb ik nog een reportage over gezien ook denk enkele jaren geleden!

Sennake
04-12-2003, 18:12
Originally posted by Huudo

Dat is ook zo : de band die tussen de wagen en de muur geklemd zat was in feite eerder de volledige ophanging met wiel en ophangingsstangen en al, en daar is een stuk van in zijn helm gedrongen (in zijn vizier dan nog, de helm zelf zou nog niet fataal geweest zijn). Of dat stuk nu nog aan de ophanging vast zat of niet, daar ben ik niet van op de hoogte. Feit is dat Senna nog zou leven indien er bandenstapels tegen de betonnen muur gestaan hadden...

Guido
04-12-2003, 18:37
Originally posted by Sennake
Dat is ook zo : de band die tussen de wagen en de muur geklemd zat was in feite eerder de volledige ophanging met wiel en ophangingsstangen en al, en daar is een stuk van in zijn helm gedrongen (in zijn vizier dan nog, de helm zelf zou nog niet fataal geweest zijn). Of dat stuk nu nog aan de ophanging vast zat of niet, daar ben ik niet van op de hoogte. Feit is dat Senna nog zou leven indien er bandenstapels tegen de betonnen muur gestaan hadden...

Ja inderdaad, toch wel. OK, 'k begon hier al even ongemakkelijk te worden. Stel u voor, jaren met verkeerde info hierover rondgelopen te hebben. Dat het zo is gelopen, daar heb ik ondertussen wel al vrede mee kunnen nemen. Met indien en zou... enfin, dat weten we allemaal. ;)

Gilles forever!
06-12-2003, 19:16
Originally posted by B.V.S.
schitterende reportage...
de theorie van de gebroken stuurstang is knap weerlegd.

Ongeval veroorzaakt door het plots wegvallen van de downforce, door de extreem lage afstelling, in combinatie met de gedaalde bandendruk na SC...
geweldig uitgelegd in deze reportage vind ik..

Nee, toch niet. Ik ben verre van overtuigd van hun theorie en blijf toch bij de stuurstang theorie. Straks zal ik eens mijn visie uit de doeken doen (zal wsl lang bericht worde en moet nu eten).

En ja die reportage is een maand of 2 geleden (kan ook langer geleden zen) al eens op tv geweest ;)

Gilles :+
________
LIVE SEX (http://livesexwebshows.com/)

B.V.S.
06-12-2003, 20:25
Originally posted by Gilles forever!
Nee, toch niet. Ik ben verre van overtuigd van hun theorie en blijf toch bij de stuurstang theorie. Straks zal ik eens mijn visie uit de doeken doen (zal wsl lang bericht worde en moet nu eten).

zou kunnen, wacht vol spanning op de uitleg... :D

maar ze hebben toch uitgelegd dat ze de druk van de
stuurbekrachtiging hebben kunnen meten over de stuurstang...
en deze was tot op de impact stabiel...?? Als de stuurstang gebroken zou zijn, had deze druk volledig moeten wegvallen...

Mario
07-12-2003, 09:05
Originally posted by Gilles forever!

En ja die reportage is een maand of 2 geleden (kan ook langer geleden zen) al eens op tv geweest ;)

Gilles :+

Ben ook niet compleet overtuigd, maar de uitleg klonk wel plausibel.

Gilles forever!
07-12-2003, 14:35
Uitleg zal wat later volgen (dinsdag), heb het voor de moment nogal druk met de exaams :mad:

groetjes :)
________
hot girls Webcam (http://www.girlcamfriend.com/webcam/babes/)

Jan
07-12-2003, 17:08
'k Dacht dat je nog steeds aan 't eten was :D

jan

Mario
08-12-2003, 11:22
Kan interessant zijn voor de fans : http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/3296923.stm

Gilles forever!
09-12-2003, 15:18
Originally posted by jan
'k Dacht dat je nog steeds aan 't eten was :D

jan

loool :D All? we gaan er eens aan beginnen :)

Eerst en vooral, het is al een maand of 2 geleden dat ik de uitzending van NGC gezien heb (heb de herhaling vorige week gemist). Ik weet dus niet meer 100% de argumenten enz....

The Evidence?

2.15pm: The Williams pit radioed to Senna that the safety car was about to pull off. Senna acknowledged the information. It was the last contact. When the race began again, Senna and Schumacher quickly opened a gap on the rest of the field.

2.17pm: Taking the Tamburello Curve for the second time after the restart, Senna's Williams veered off the track just after the apex of the bend at a speed of 190mph and slammed into an unprotected concrete retaining wall.

Er wordt dus gezegd dat door de lage bandenspanning (veroorzaakt door SC-periode) en de lage afstelling van Senna's wagen, het aerodynamisch effect (lucht onder de wagen die sneller stroomt enz. drukt de wagen als het ware tegen de baan enz....) op de wagen wegviel. Dat ZOU dus de oorzaak van de crash zijn :confused:

Wel dan stel ik mij de vraag waarom Senna geen enkel probleem ondervond tijdens de 1e! ronde vlak na de SC. We kunnen met zekerheid stellen dat:
1) de bandenspanning in de 1e ronde na de SC-periode, nog lager was dan in de fatale ronde (logisch, als je al een ronde hebt gereden zal de spanning ondertussen al wat hebben toegenomen)
2) de rijhoogte van een wagen niet spontaan verandert (duh)
3) Senna op exact dezelfde wijze de Tamburello benaderde (Senna is ook niet bepaald Jan met de pet)

Dus in de ronde voor het ongeluk zou er nog minder a?rodynamische grip moeten geweest zijn en toch liep toen alles perfect!!! Senna rijdt op dat moment trouwens een zeer sterke chrono, hij realiseert namelijk een tijd van 1.24.887 en dat met een volle tank. Deze tijd wordt enkel nog door Hill en Schumacher verbeterd, dit wel tegen het einde van de race!!

Allemaal z??r vreemd, denk ik dan zo.

Deze theorie houdt dus geen steek.

Het falen van de (gebrekkige) stuurinrichting is de enige reden!!

1) De tamburello is d? bocht bij uitstek waar dergelijke mechanische failures plaatsvinden. Destijds (de bocht is nu aangepast natuurlijk) werd deze bocht tegen zeer hoge snelheid genomen (flat out zeker?) en er moest ook gedurende zeer lange vol tijd ingestuurd worden. De hogere snelheid zorgt er voor dat de krachten die op de stuurinrichting inwerken groter zijn, reken daarbij de (relatief) langdurige maximale belasting en we weten genoeg. We zouden het accident in de Tamburello kunnen omschrijven als de druppel die de emmer doet overlopen!!

Zie hier volgend filmpje:

crash Senna onboard (http://http://www.f1experts.tomsk.ru/seasons/1994/f1-94/03.rsmgp(1.05.94)/RSM%20GP%2094%20Ayrton%20Senna%201.mpeg)

Conclusie: aanvankelijk, dus bij het aansnijden van de Tamburello, werkt de stuurkolom zoals het moet. De stuurbewegingen worden beantwoordt door de wagen!! MAAR net voorbij de apex wordt de wagen plots stuurloos!! Senna's handelingen aan het stuurtje hebben geen effect meer; doordat de (gebrekkige) stuurkolom het uiteindelijk niet meer kan houden en doorbreekt. Het is geen toeval dat net na de apex de mechaniek faalt. De belasting op de stuurkolom is maximaal aan de apex!! (logisch; want bij het aansnijden of het uitkomen vd bocht wordt er niet (of gedurende een kortere achteropeenvolgende periode) vol gestuurd.)

2) Gebrekkige stuurkolom??

!eerst wat info!

*1*The steering columns on the Williams-Renaults of Hill and Senna were altered two months previously, in the SAME way on the SAME day.

And continues: Newey's defence lawyer Luigi Stortoni, confirmed the same work had been done on both Williams cars. He said:

"Work was done on the steering rod. The same work was done on Hill's car. The diameters of the two pieces of pole were different. But to demonstrate that the job was done well, it has to be shown how Damon Hill had no trouble with his car."

"We are convinced that the welding was not the cause. The work was done in March, and both Hill and Senna had raced two Grand Prix with the modified cars and there wasn't any problem." "On the third, Senna crashed.

.
*2*The News of the World article quotes Professor Adolpho Melchionda, a mechanical engineer, and member of the court's investigative team, as saying:
"When you saw through an essential part of the machinery, you are altering the crystalline structure of the metal involved. This can work, on the other hand, may not work. To say that it was a job well done, because Hill had no problems, is short-sighted."
"We believe that the evidence will show that he was driving a potential death trap and was lucky nothing happened to him. The cause of Senna's crash was the work done on the rod.

*3*"The steering column had been cut and a new element - which was not of the same quality of metal or of the same diameter, being 18mm instead of 22mm - was welded in. And it was where the new element had been welded in that the column broke."

Beide wagens waren dus potenti?le moordwapens. Dat Hills wagen geen problemen ondervond is toeval (heeft met chemie e.d. te maken, het doorzagen v/e metaal kan aanleiding geven tot het uiteenvallen van de structuur maar soms is dit ook niet het geval, zie uitleg professor Adolpho Melchionda)
Conclusie: indien aanpassingen aan bv de stuurkolom niet zorgvuldig gebeuren werkt dit materiaalmoeheid in de hand. Dit is dan ook de oorzaak.

Dat materiaalmoeheid een mogelijke oorzaak is wordt zelfs door de experts van Williams GP zelf erkent!!

?Attempting to press Williams further Passarini brought up the fact that his (Williams) team's own experts had discovered over 40 percent metal fatigue in Senna's steering column.
Williams added: "But I'm certain that the plane I arrived in yesterday had cracks in it."

?pover weerwerk van Franky dus?

Nog een belangrijk tegenargument!! In de reportage word telemetrie getoond waaruit zou blijken dat de stuurkolom nog intact is tot voor de impact zelf.

Andermaal quote ik even een expert!

Williams have stated that Ayrton Senna's steering was working until impact with the wall at the Tamburello curve. As a Physicist and Master of Science, in Instrumentation and Dynamic Signal Analysis, I believe that the Williams team cannot be sure whether the steering system was working before impact or not, based only on telemetry data.
Firstly, the steering angle is measured by a potentiometer placed on top of the steering column, just behind the dashboard, close to the steering wheel and above the break point. Any steering wheel movement would be registered by the sensor but the steering rods would not be responding properly due to failure of the steering column.
Secondly, a pressure sensor mounted on the hydraulic steering system would inform that the oil pressure was O.K. but this does NOT mean the whole steering system was operational. This sensor only indicates problems in case of oil leakage and is used only as a safety indicator against steering power loss.
Therefore I feel that the Williams affirmative lacks 'cause-effect' relationship.

Hier ga ik het voorlopig bij houden :) Eventuele aanvullingen en extra bewijsmateriaal volgen mss later. Bijna alle quotes e.d. komen van de Senna s-files ;)

benieuwd wat jullie ervan denken! :cool:
________
California Medical Marijuana (http://california.dispensaries.org/)