Log in

View Full Version : De brandweer, nu ook supersnel

Raceboy
09-12-2003, 13:41
Bietigheim-Bissingen, een plaats in Duitsland die goed te vergelijken is met bijvoorbeeld Wassenaar in Nederland, heeft sinds maandag een nieuwe brandweerauto in gebruik genomen: een vuurrode Porsche Cayenne. De auto, die in de goedkoopste uitvoering zelfs in Duitsland nog bijna 50.000 euro kost, is bedoeld voor verplaatsing van de brandweercommandant.

Deze mobiele versterking geeft de vrijwillige brandweer van het Zuid-Duitse plaatsje nu de mogelijkheid met ruim 210 kilometer per uur uitrukken, zo meldde de Duitse televisie. De speciaal voor z'n taak uitgeruste Porsche zal ongetwijfeld enige jaloerse blikken trekken bij de brandweercommandanten in andere, meer armlastigere Duitse gemeenten. Zo moet de brandweercommandant van de Noord-Duitse stad Hamburg het bijvoorbeeld doen met de veel goedkopere Smart.

bron: fok.nl

yvdp
09-12-2003, 14:07
mjah, een smartje tegenover een porscheken...
toch vind ik het een beetje overdreven hoor
een audi, een mercedes of bmw gaan ook zeker 210km/h en zijn toch iets "goedkoper" dan een porsche.
ok, ze zijn nog duur, maar een porsche is veel duurder

airco
09-12-2003, 15:33
en dan nog ..... een brandweerkazerne opereert binnen een straal van (heel ruim genomen) 15 km .....

Precies of ze gaan op die 15 km veel op topsnelheid kunnen rijden .... Puntje bij paaltje ben je misschien een minuut eerder dan een goedkope middenklasser

Vraag is of die minuut opweegt tegen de kosten .... zou me verbazen dat het zo zou zijn

yvdp
09-12-2003, 15:36
ook een goed punt

dus conclusie: veel geld uitgeven terwijl het niet nodig is :)

Snelle Japie
09-12-2003, 16:41
Dan kan je ook zeggen, als ze op je werk een voorstel doen, een Smart of een Cayenne, hoeveel gaan de Smart kiezen?? :)

Ottooke
09-12-2003, 21:02
Ik zou toch voor de Smart kiezen, echt waar.
Maar wat vinden de pompiers hier van? Vinden ze dat dit moet kunnen?

pompierke
09-12-2003, 21:40
Hier een antwoordje van het pompierke van Hasselt. ;)
Ten eerste graag een foto van die wagen indien mogelijk, lijkt mij leuk die eens te zien.
Ten tweede wij moeten zo vlug mogelijk ter plaatse geraken maar met doordachte rijstijl, veilig voor de andere chauffeurs maar ook voor onze collega's die mee in de wagen zitten, wij zijn geen cowboys hoor. ;)
Tevens met het huidige drukke verkeer kun je met zo'n bom niet veel tijd winnen.
Airco, die 15 minuten is niet te ruim genomen hoor, want voor ons in Hasselt is het verste punt van interventies wel degelijk 15 km en er wordt geteld aan 1 minuut per kilometer.
Wij hebben in Hasselt als eerste uitruk een Dennis staan (Engels merk-270 pk's-ongeveer 135km per uur topsnelheid).
Geweldig snel in acceleratie, korte draaicirkel, baanligging perfect. Dat is echt een zeer mooie en tevens snelle brandweerauto.
Ik zou er graag een foto van willen bijvoegen maar ik weet echt niet hoe ik die hier gepost krijgt (van blussen weet ik redelijk veel maar van computers :fight: jongens daar heb ik niet veel kaas van gegeten hoor. :(

pompierke

Mario
10-12-2003, 09:53
Bij ons in Brussel rijden de directieleden met Kia's rond :D.

sledge
13-12-2003, 14:28
http://bilder.autobild.de/bilder/1/42992.jpg
http://bilder.autobild.de/bilder/1/42990.jpg

flugel
13-12-2003, 15:21
Ne porsche met zwaailichten :D da is het toch nie ze :D

yvdp
13-12-2003, 15:34
op de duur rijden al die reddingsdiensten met van die dure auto's... Dan zie je ook een ambulance rijden met een porsche of weet ik veel wat allemaal... Of een ferrari, maar dan lichtelijk aangepast :s

flugel
13-12-2003, 15:37
Originally posted by yvdp
op de duur rijden al die reddingsdiensten met van die dure auto's... Dan zie je ook een ambulance rijden met een porsche of weet ik veel wat allemaal... Of een ferrari, maar dan lichtelijk aangepast :s

kwestie van de job aantrekkelijk te maken eh ;)

yvdp
13-12-2003, 16:10
mjah, en duur ook waarschijnlijk...

Baron
14-12-2003, 11:45
Originally posted by airco
en dan nog ..... een brandweerkazerne opereert binnen een straal van (heel ruim genomen) 15 km .....

Precies of ze gaan op die 15 km veel op topsnelheid kunnen rijden .... Puntje bij paaltje ben je misschien een minuut eerder dan een goedkope middenklasser

Vraag is of die minuut opweegt tegen de kosten .... zou me verbazen dat het zo zou zijn

Absoluut. Ik denk dat die brandweercommandant het serieus hoog in zijn bolleke heeft zitten.
Een typische geval van Duitse Uebermenschlike grootheidswaanzin. :confused:

flugel
14-12-2003, 12:51
Originally posted by Baron
Absoluut. Ik denk dat die brandweercommandant het serieus hoog in zijn bolleke heeft zitten.
Een typische geval van Duitse Uebermenschlike grootheidswaanzin. :confused:

Is dat der nu nie over? 't Gaat maar over nen auto eh, ik moet hem niet betalen, gij ook niet, dus ik zie geen probleem zenne :)

Ottooke
14-12-2003, 15:58
Ik vind de reactie van Baron er niet over. Flugel, stel u eens voor dat de lokale brandweercommandant ook in een Porsche rijdt. Dan betaal jij het wel. Ga je dit dan ook nog normaal vinden? Ik toch niet hoor.

pompierke
14-12-2003, 22:56
Wat zijt ge nu met ne commandant die zo ne snelle wagen heeft maar die op de brand aankomt enkele minuten voor de brandweerwagens en geen materieel of water bij heeft om de brand te blussen, die pipo zou nogal een mal figuur slaan nie? ;)
pompierke

Snelle Japie
15-12-2003, 00:27
Originally posted by pompierke
Wat zijt ge nu met ne commandant die zo ne snelle wagen heeft maar die op de brand aankomt enkele minuten voor de brandweerwagens en geen materieel of water bij heeft om de brand te blussen, die pipo zou nogal een mal figuur slaan nie? ;)
pompierke

Ik weet het niet he, maar stel dat er iemand door een brand uit een gebouw springt en verkeerd neerkomt (niet van het 10de verdiep ofzo he) en dat de commandant enkele minuten vroeger daar is dan de rest en hierdoor de gewonde kan helpen door stil te laten liggen of de eerste zorgen ofzo te geven, als de gewonde door die enkele minuten dan geen rugletsel of dergelijke heeft opgelopen, is die Porsche wel nuttig, of telt elke minuut niet bij een ongeluk?

Ottooke
15-12-2003, 15:51
Het is al eerder aangehaald dat de extra snelheid van zo'n auto verwaarloosbaar is door het andere verkeer. Die andere auto's gaan echt niet sneller aan de kant staan als ze een Porsche zien afkomen in hun spiegels. En als jij (en andere mensen ook) je burgerplichten nakomt, dan kan jij die persoon ook helpen.

Bart.Vandecavey
15-12-2003, 20:59
Originally posted by flugel
Ne porsche met zwaailichten :D da is het toch nie ze :D

Vroeger had de rijkswacht toch ook een Porsche...

Trouwens bij ons hadden ze vorig jaar een Smart met een blauwe streep en een zwaailicht...

yvdp
15-12-2003, 21:51
een smart? :s
waarom nemen die nu geen gewone auto. Zoals alle politiekorpsen. Opel, Citroën,...
dit lijken mij nog de meestgeschikte auto's hoor voor hulpdiensten.

Bart.Vandecavey
15-12-2003, 21:54
Originally posted by yvdp
een smart? :s
waarom nemen die nu geen gewone auto. Zoals alle politiekorpsen. Opel, Citroën,...
dit lijken mij nog de meestgeschikte auto's hoor voor hulpdiensten.

Omdat ze in de zomer altijd auto's krijgen ter beschikking van garage's. Er staat dan op de achterkant reclame voor de garage...
Die smartjes werden gewoon gebruikt om te patrouilleren. Om in het zomerseizoen te patrouilleren lijken ze me zelfs zeer geschikt.

Ze hadden trouwens ook van die MTB met sirene en zwaailichten...

flugel
15-12-2003, 21:55
Originally posted by Bart.Vandecavey
Vroeger had de rijkswacht toch ook een Porsche...

Trouwens bij ons hadden ze vorig jaar een Smart met een blauwe streep en een zwaailicht...

Ne west flutter verzekers :D :+