Log in

View Full Version : rijden op waterstof

bobcat
17-12-2003, 19:54
Rijden op waterstof: proefproject in Washington
Over alternatief gesproken. Over een jaar of 15 is het waarschijnlijk allemaal waterstof wat de brandstofklok tikt. Waterstof is namelijk niet alleen gemakkelijk en vrijwel overal te produceren, het levert bovendien alleen water op als uitstoot. In Stapel op Auto’s kijken we alvast in deze toekomst, want in Washington is een omvangrijk ‘rijden op waterstof’-project van start gegaan.

Lambo
17-12-2003, 20:11
Heu? Er is al een BMW 7-serie V12 te verkrijgen op waterstof hoor. Wel voor een niet onaardige som van ongeveer 500.000 Euro :s

Bart.Vandecavey
17-12-2003, 20:56
Mercedes heeft daar toch al veel experimenten mee gedaan...

AlainH
17-12-2003, 21:35
BMW is hier al 30 jaar mee bezig...
Er is zelfs een Mini Hydrogen !

http://www.bmwworld.com/images/cars/mini/hydrogen.gif

BMW Hydrogen cars (http://www.bmwworld.com/hydrogen/)

Bart.Vandecavey
17-12-2003, 22:17
Dat heeft natuurlijk ook veel te maken met Duitse geschiedenis. In de tweede wereldoorlog dacht ik gebruikten ze koolzaad...

ieperling
18-12-2003, 15:34
auto's op waterstof bestaan al lang, maar men produceert ze nog niet omdat men veel meer kan verdienen met olie en benzine!!!

Lambo
18-12-2003, 20:12
Ja dat die proto's er al lang zijn, weet ik ook wel (ook een Zafira bijvoorbeeld). Maar die 7-serie is bij mijn weten de enige die ook al effectief verkocht wordt. Maar zoals in mijn eerdere post al vermeld, voor een redelijk hoog bedrag ;)

Guido
18-12-2003, 20:28
Er loopt ook een project in Oslo en Amsterdam als ik me niet vergis. Echter, las onlangs in een wetenschappelijk tijdschrift dat de waterstof toekomst nog veel verder af is dan de meest optimistische schattingen doen vermoeden. Er is immers een gigantisch distributieprobleem. Wie gaat er nu een compleet waterstof-tankinstallatie-netwerk uit de grond trekken om dat in 15 jaar tijd te laten gebeuren, en wie gaat die rekening betalen? De markt, wij dus, is daar nog lang niet klaar voor. Hun verwachting was dat er ten vroegste in 50 jaar echt iets wezenlijks zou kunnen veranderen.

Afwachten maar.

FastFons
19-12-2003, 14:24
De enige die ik in staat zie om zoiets te doen is de petroleumindustrie, maar die gaan dit niet doen zolang ze olie kunnen oppompen. Als de olie echter uitgeput geraakt zouden ze in zoiets wel eens hun geld kunnen investeren (zeeeeeeeeer verre toekomst natuurlijk), op die manier behouden ze dan natuurlijk hun machtspositie...

FF

Mark
20-12-2003, 11:31
Originally posted by FastFons
Als de olie echter uitgeput geraakt zouden ze in zoiets wel eens hun geld kunnen investeren (zeeeeeeeeer verre toekomst natuurlijk), op die manier behouden ze dan natuurlijk hun machtspositie...

Nou die toekomst is heel dichtbij, lees maar eens in het jaarverslag van Koninklijke Shell hoeveel budget zij besteden aan alternatieve energiebronnen. Zolang de olie op rendabele manier gewonnen kan worden, zullen waterstof, brandstofcellen e.d. een ondergeschoven kindje zijn.

De verwachting is dat men nog een jaar of 30 op een rendabele manier olie kan winnen. Daarna zullen andere energievormen sterk opkomen.

Leuk om te volgen is de economie van IJsland, de regering heeft daar als doel gesteld om de eerste "Waterstof economie" te worden. Men is nu volop bezig om de vissersvloot om te bouwen naar "waterstof-vloot" ;)

In Amsterdam loopt een project met bussen die op waterstof rijden. Het grote probleem (nu nog) is de opslag van waterstof........tis een beetje explosief :)

Het bovenstaande verhaal was enkele maanden terug te zien in een uitgebreide documentaire op nederland 3.

FastFons
20-12-2003, 13:30
Originally posted by Marshal

In Amsterdam loopt een project met bussen die op waterstof rijden. Het grote probleem (nu nog) is de opslag van waterstof........tis een beetje explosief :)

Als ik mij niet vergis hadden de duitsers een tijdje geleden ook een waterstofproject, maar ook beetje te explosief gebleken (remember hindenburg) :D

FF