PDA

View Full Version : Verfvraagje


Lambo
28-12-2003, 15:03
Zoals jullie misschien weten ben ik bezig aan een Astra V8 Coupé uit 2000.

Nu is mijn vraag hoe je het best manueel schildert? Ik bedoel: een eerste lichte laag, en daarna dan nog een tweede dekkende laag? En is het aangewezen om tussendoor eventueel nog bij te schuren? Heb nu gisteren enkele onderdelen geschilderd, vooral onderdelen die toch niet direct zichtbaar zijn (vb de binnenkant van de bodemplaat) om eens te checken.

Ik ga niet zeggen dat ik ontevreden ben, maar ik heb het gevoel dat het beter kan (heb namelijk gigantisch veel ervaring met gewoon schilderen ;) ). Het is natuurlijk nog maar een eerste laag. Dus kan het kwaad om bij te schuren? Zijn verschillende lagen aangewezen? En wat is de beste manier van verdunnen (gebruik Tamiya Acrylic paint)? En wat is dan de verdunningsverhouding verf- verdunner?

Kweetet, veel vragen, maar het is ook maar mijn eerste kit. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dak het niet serieus wil aanpakken, da ligt niet in mijnen aard :)

jos
28-12-2003, 15:47
misschien een 2de dunne laag aanbrengen

Guido
28-12-2003, 19:23
Tamiya acryl kan je verdunnen met of water of brandalcohol als ik me niet vergis. Verhoudingsgewijs, wel dat moet je een beetje zelf zien. Eerst een testen, bijvoorbeeld aan de binnenkant.

Bedoel je dat je het model met de borstel zal verven? Dat kan, maar dan moet je ervoor zorgen dat je steeds in 1 vloeiende beweging in 1 richting per oppervlakte werkt. Je kan best eerst een laag aanbrengen en dan zien hoe het uitdroogt. Als je oppervlakte dan een beetje "hobbelig" eruit ziet kan je dat best wat schuren. Opgelet, net niet een grof schuurpapier maar liefst 1500 of een hogere waarde én met water. Dat schuurt het fijnste. Als je na de tweede of evt. een derde laag nog wat oneffenheden hebt, kan je deze opnieuw wegschuren. Als je dan nergens door de verf heen bent gegaan kan je alles weer mooi opblinken met wat Tamiya compound of Tamiya wax. Vernissen is dan niet nodig.

;)

vinnie
29-12-2003, 00:34
De Tamiya verf moet je verdunnen met ACRYL THINNER te koop bij de betere modelbouw winkels maar zeker niet met water.En ja tussen de lagen verf mag je gerust even opschuren met metaalkleur komen de metaal deeltjes beter uit.Opschuren doe ik met carroserie schuurpapier 10micron met water.Alle veel succes en tot hoors.

Lambo
29-12-2003, 15:18
"Bedoel je dat je het model met de borstel zal verven? "

Ja. Allé, alles behalve de carrosserie. Die heb ik met spuitbussen gedaan. Eenvoudig en snel.

"De Tamiya verf moet je verdunnen met ACRYL THINNER te koop bij de betere modelbouw winkels maar zeker niet met water."

Waarom niet? Acrylverf is toch op basis van water? Heb ik trouwens wel meer gehoord dat je dat met water kan verdunnen. Nadeel zou zijn dat het wat trager droogt (gevaar op stof).

Kzal nog eens uitproberen en dan zien.
Bedankt voor de reactiesin ieder geval