PDA

View Full Version : 5 januari - Williams


Finish
01-01-2004, 15:35
De eerste teampresentatie staat voor de deur. Het Williamsteam is er snel bij om hun pronkstuk voor 2004 aan de pers voor te stellen. Ralf Schumacher en JP Montoya zijn er klaar voor, of krijgen we nog een andere line-up ?

(of hoe absurd enkele F1-sites met nieuws omgaan:)

Verstappen und Co. pokern - Jaguar noch im Rennen

Der Niederländer Jos Verstappen könnte dieses Jahr doch noch für Jaguar an der Seite von Christian Klien an den Start gehen.

Im Dezember war Eddie Jordan zum Headquarter von Trust geflogen, um intensiv mit dem Verstappen-Clan für 2004 zu verhandeln. Die Gespräche sollen dabei sehr produktiv verlaufen sein, so dass Verstappen, der auf die Unterstützung von Trust und Muermans beziehungsweise deren Millionen zählen darf, ein ganz heißer Anwärter auf eines der Jordan-Cockpits ist.

Die endgültigen und finalen Gespräche werden jedoch nicht vor der zweiten Januar-Woche geführt, denn für Verstappen könnte sich doch noch die Chance ergeben, für Jaguar zu fahren. Hintergrund ist nach Angaben gut informierter niederländischer Quellen, dass Mark Webber durchaus noch zu BMW-Williams wechseln könnte, um dort Juan Pablo Montoya zu ersetzen, der bereits im November seinen Wechsel zu McLaren-Mercedes für 2005 bekannt gegeben hatte. Der Kolumbianer wiederum könnte dafür schon 2004 bei McLaren fahren.

Aufschluss über die Fahrerfrage bei BMW-Williams wird mit Sicherheit die Präsentation des neuen Rennwagens am 5. Januar im spanischen Valencia geben. Sollte dort Mark Webber an der Seite von Ralf Schumacher stehen, wäre der Weg für Verstappen frei zu Jaguar. Ansonsten werden die Niederländer wohl einen Deal mit Jordan unterzeichnen. bron: f1welt.de


Kleine vertaling: Montoya verkast al dit jaar naar McLaren, waar Coulthard wordt buitengetrapt. Webber vult dan het zitje van Montoya. Het stoeltje dat vrijkomt bij Jaguar is dan voor niemand minder dan Jos Verstappen ! (Jaguar, gecombineerd met Red Bull en Trust. Wat voor een kleurencombinatie moet dat niet vormen).

Gilles
01-01-2004, 16:24
Kan niet gaan ... lijnvlucht naar daar kost 600 euro en dat had ik er niet voor over ... kreeg er wel 1 nacht hotel op kosten van BWM bij :)

yvdp
01-01-2004, 21:15
hetgeen je daar zegt hé finish, gaat al wel geruime tijd mee hoor :)
denk dat ik dat zelfs al een paar keer heb aangehaalt in fora op depaddock :)

Gilles
01-01-2004, 23:40
om een lang verhaal kort te houden, naar mijn weten is dit verhaal in het leven geroepen door Nederlandse media die verblind zijn door de 'Jos Droom' bij Jaguar. Ik geloof er alvast niet in!

yvdp
01-01-2004, 23:42
dat is nieuw aan het verhaal ja :)
normaal zou coulthard daar komen dan :)

Finish
01-01-2004, 23:53
Originally posted by yvdp
hetgeen je daar zegt hé finish, gaat al wel geruime tijd mee hoor :)
denk dat ik dat zelfs al een paar keer heb aangehaalt in fora op depaddock :)

Mjanee, dat weet ik ook wel, maar volgens die leuke site is er weer eens de zoveelste betrouwbare bron die dit beweert. En mijn postje was d'r enkel om iedereen wakker te schudden dat de nieuwe Williams eraan komt :D

Altijd leuk, teampresentaties. Die beloftes van 'dit jaar worden we WK, de wagen is super, de onderlinge relatie tussen de coureurs is perfect, de banden zijn snel, we danken de sponsors en we verwelkomen de nieuwe sponsors die allemaal garant staan voor snelheid en vergevorderde techniek,...blabla :D '

Dé toppers bij teampresentaties zijn meestal Minardi en BAR. Stoddart beweerde vorig jaar de middenmoot te halen, BAR wou positie 4 van Sauber (!) afpakken.

En Coulthard die beweerde WK 2003 te worden.
Nuja, dat doet hij al sinds '98. Maar dit jaar voor de laatste keer ! :D

yvdp
02-01-2004, 01:37
jah, ik kijk dan vooral uit naar de liveries ;)
Bij de toppers niet veel rijderswissels, dus hoop ik op andere kleurtjes :)
hoewel, bij ferrari, McLaren en Renault zal dit wel niet. Williams zal ook wel hetzelfde blijven.

A.J.
02-01-2004, 21:18
Op de Minardi en de Jordan zal wel een plaats gereserveerd zijn voor Bernie Ecclestone want ze krijgen een mooi bedrag vanwege de organisatie (zo'n 12 miljoen $ dacht ik gelezen te hebben)
Thanks Bernie

yvdp
02-01-2004, 22:27
mjah, het is dat of nog maar 16 auto's op de baan hebben...

airco
02-01-2004, 22:43
persoonlijk verwacht ik vrij weinig nieuwe kleurschema's

alle grote fabrieksteams houden de kleuren van hun merk (ferrari = rood, mercedes = grijs, renault blauw-geel; jaguar groen, bmw blauw wit etc)

Finish
02-01-2004, 23:00
...en de Minardi blijft ne lelijke stickerboek ;)

yvdp
02-01-2004, 23:19
hehe
en de Jordan even knalgeel als vorig jaar ;)

Bart.Vandecavey
03-01-2004, 00:14
Tja je kan dan toch niet zeggen dat hij niet opvalt hé...

yvdp
03-01-2004, 00:34
als je afgaat op kleuren valt hij inderdaad op ja.
maar als het gaat over prestaties...

Gilles
03-01-2004, 01:27
vandaag alweer zoiets gelezen over Webber die aangekondigd wordt bij Williams ... maar waar? tuurlijk, op een Nederlandse site ... zijn ze echt zo naief?

A.J.
03-01-2004, 01:47
Originally posted by airco
persoonlijk verwacht ik vrij weinig nieuwe kleurschema's

alle grote fabrieksteams houden de kleuren van hun merk (ferrari = rood, mercedes = grijs , renault blauw-geel; jaguar groen, bmw blauw wit etc)


Zeg nooit grijs tegen zilver hé :D

Bart.Vandecavey
03-01-2004, 02:28
Originally posted by airco
renault blauw-geel

Ik vind het altijd jammer dat Renault met dat idiote blauw moet rijden, hopelijk na 2006 terug geel-zwart-wit!

yvdp
03-01-2004, 15:29
Originally posted by Bart.Vandecavey
Ik vind het altijd jammer dat Renault met dat idiote blauw moet rijden, hopelijk na 2006 terug geel-zwart-wit!

is het bij renault niet geel-grijs-wit?
allé, ik herrinner me toch grijze overals met gele strepen op in de renaultgarage vroeger...

Bart.Vandecavey
03-01-2004, 15:38
http://www.renaultf1.com/en/images/3_14348.jpg bron: renaultF1.com

Ik vind dat toch redelijk zwart...

yvdp
03-01-2004, 15:41
ja, k.... in de f1 heb je gelijk
maar de officiele kleur van renault is toch geel-grijs-wit?
zoals dat bij mercedes zilver is (silver arrow)

X-Treme Racer
03-01-2004, 17:14
Als je de overalls dan bekijkt van de RDD... de Renault Driver Development; zijn dat dan de echte Renault-kleuren?

yvdp
03-01-2004, 17:39
ik zou het niet weten, want ik heb de overalls nog niet gezien ;)

X-Treme Racer
03-01-2004, 23:18
Et voila :)

http://www.renaultf1.com/es/binaries/8_6844.gif

yvdp
03-01-2004, 23:21
hehe
wel het zou kunnen hoor, maar toen ik zo een jaar of 8 was (10jaar geleje) werkten ze echt in grijze overall! Met zo'n logo van renault erop... :)

Finish
03-01-2004, 23:35
Originally posted by yvdp
hehe
wel het zou kunnen hoor, maar toen ik zo een jaar of 8 was (10jaar geleje) werkten ze echt in grijze overall! Met zo'n logo van renault erop... :)

ge bedoelt de garagisten bij Renault ? :D

en we zitten hier echt wel férm off-topic eh !

Scapa
03-01-2004, 23:55
Bij BMW kunnen ze een streepje rood in de livery verwerken (een kleur van BMW Motorsport) én dan kunnen ze Budweiser in het rood erop zetten: zou wel mooi staan denk ik. Er is natuurlijk een reden om het niet te doen: het is rood en ja rood dat is...

yvdp
03-01-2004, 23:57
Originally posted by Finish
ge bedoelt de garagisten bij Renault ? :D

en we zitten hier echt wel férm off-topic eh !

1) ja
2)sorry :(

Guido
04-01-2004, 00:06
Originally posted by stijnconinx
Er is natuurlijk een reden om het niet te doen: het is rood en ja rood dat is...

... èèkes. :+

Ik wist trouwens niet de Williams de eerste waren om hun teampresentatie te doen. Ik dacht de McLaren hun 2004 wagen al lang voorgesteld had (vorig jaar zelfs ;) ) Niet dat ze er een showtje rond verkocht hebben, dat niet, of moet dat om als teamvoorstelling te tellen? ;)

X-Treme Racer
04-01-2004, 00:26
Het chassis & de aerodynamica is grotendeels hetzelfde maar onder de motorkap? Het is vast een totaal andere wagen, aangezien de 18 toch enkele kinderziektes, enz. had

Guido
04-01-2004, 00:33
Ik bedoelde de MP4/19 waarmee ze in december al getest hebben en die ze dit jaar gaan gebruiken. ;)

Bart.Vandecavey
04-01-2004, 02:19
Originally posted by X-Treme Racer
Et voila :)

http://www.renaultf1.com/es/binaries/8_6844.gif

Voila geel/zwart/wit!

X-Treme Racer
04-01-2004, 02:58
Originally posted by Huudo
Ik bedoelde de MP4/19 waarmee ze in december al getest hebben en die ze dit jaar gaan gebruiken. ;)

Dat weet ik wel, maar de 19 is een (logische) doorontwikkeling van de 18... maar ze hebben denk ik toch wel nogal wat aangepast omdat de 18 kinderziektes had ;)

Stefan
05-01-2004, 13:53
Wat een vreselijk lelijk ding, denk alleen we dat hij efficient is, achteraf snap ik eigenlijk niet waarom we dit niet eerder hebben gezien

http://www.formula1.nl/f1crew/2004/presentaties/williams/images/QP001090.jpg

http://www.formula1.nl/f1crew/2004/presentaties/williams/images/QP001089.jpg

Scapa
05-01-2004, 13:58
http://www.drivingitalia.net/forum/html//emoticons/SHOCKED.gif WAT IS ME DAT ???!!! http://www.drivingitalia.net/forum/html//emoticons/SHOCKED.gif

roadrunner
05-01-2004, 14:08
Amaai, dat doet mij zo op het eerste gezicht denken aan een sneeuwruimer :D

Scapa
05-01-2004, 14:13
Originally posted by roadrunner
Amaai, dat doet mij zo op het eerste gezicht denken aan een sneeuwruimer :D

Bij mij aan een walrus :frusty:

roadrunner
05-01-2004, 14:20
Originally posted by stijnconinx
Bij mij aan een walrus :frusty:

Moet ook kunnen zeker :D

Al iemand gelet op de bevestiging van de barge boards, zo schuin!!

Raceboy
05-01-2004, 14:22
Voor Montoya ? Dat "schuift" Schumacher gemakkelijker van de baan ? :D

Megane
05-01-2004, 16:47
Originally posted by roadrunner
Amaai, dat doet mij zo op het eerste gezicht denken aan een sneeuwruimer :D

Het is geen sneeuwruimer maar een gras ruimer voor monty, of misschien een camera ruimer zodat hij er niet meer tegen loop. ( de loempe) :+ :+ :+

Sennake
05-01-2004, 16:48
Doet mij op één of andere manier denken aan de Ferrari 312 B3 "spazzaneve" van 1974...

http://www.barchetta.cc/Common/Images/Scans.Eventi/F50anni.ep/XLarge/312B3.Spazzaneve.009.Roma.001.jpg

"Spazzaneve" betekent sneeuwploeg en net zoals toen vind ik het geen zicht, en dat wil al wat zeggen voor een Williams-fan...

Maar misschien is dit wel de "nieuwe" trent en zijn de wagens er oerend hard door???

De toekomst zal het uitwijzen, en jammer maar helaas voor de puristen worden er geen punten gegeven voor "schoonheid", enkel resultaten tellen...

Guido
05-01-2004, 17:14
IT IS BUTT-UGLY, is wel het minst wat je kan zeggen.

Maar aangezien aerodynamica een erg grote rol speelt, ben ik geneigd een gezegde uit de vliegtuigwereld erbij te halen:

"If it looks good, it flies good, If it doesn't..." :no:

Dit komt wellicht binnen 20 jaar in de category :" What were they thinking?"

Guido
05-01-2004, 17:16
Niet moeilijk dat Montoya nu al getekend heeft bij McLaren. ;)

Maarten
05-01-2004, 17:24
ik kan er in komen dat het meer downforce geeft vooraan ...
ik kan er in komen dat het minder mooi is ...
ik kan er in komen dat het efficiënt is
maar
ik kan er niet in komen dat de neus zo breed is! aerodynamischer lijkt me om van smal naar breed te gaan, nu gaan ze van breed naar smaller om dan terug naar de bredere monocock te gaan!

het kan ook een mediastunt zijn, publicitair gaat die zeker renderen, en daarom moeten ze nog niet met die voorkant rijden in de gp's. Ze kunnen zeggen dat het na enkele tests toch niet echt beter was en dan hebben ze wel hun aandacht gehad.
Tis maar een gedacht ...

Guido
05-01-2004, 18:06
ik denk dat ze voor een stuk het voorophangingsprincipe dat Adrian Newey bij McLaren introduceerde enkele jaren geleden, nu ook gebruikt hebben. Waarschijnlijk zijn ze in de tunnel tot de vaststelling gekomen dat voor hun ontwerp dit de meest optimale vorm van voorvleugel is om de lucht zo efficiënt over de nieuwe ophanging te leiden.

't is ook maar een gedacht. 't wordt uitkijken naar de eerstvolgende tests om te zien hoever ze staan tov de concurrentie - alhoewel we in Australië pas echt uitsluitsel zullen krijgen over hoe goed of slecht dit ontwerp nu wel is.

schumivill
05-01-2004, 18:39
Euhh,bijnamen als "mammoet", of "de slagtand" duiken al op,zeer raar om er de eerste keer naar te kijken,maar vind het nu nie echt lelijk,zal wel wennen.

HHugo
05-01-2004, 18:43
Kheb de foto's net gezien:

eerste indruk: eindelijk eens iets anders
tweede indruk: ik zal bij elke GP aan de konijnetanden van Verhofstadt moeten denken

Oneliner
05-01-2004, 19:12
Mja, tis misschien niet allemaal mooi en dergelijk, maar ik ben blij dat er nog eens een team met iets dergelijks revolutionairs "durft" uitpakken.

Als het nu nog werkt ook, dan zeg ik "Chapeau voor die mannen van Williams"!

schumivill
05-01-2004, 19:16
Originally posted by Oneliner
Mja, tis misschien niet allemaal mooi en dergelijk, maar ik ben blij dat er nog eens een team met iets dergelijks revolutionairs "durft" uitpakken.

Als het nu nog werkt ook, dan zeg ik "Chapeau voor die mannen van Williams"!

En het jaar erop rijd dan ieder team zo rond :D

Finish
05-01-2004, 19:21
jawadde, gedurfde verandering. Ben benieuwd wat het zal opbrengen !

airco
05-01-2004, 19:22
manman ..... deze wagen is voor te bleiten ..... :cry:

geef me dan maar de arrows van in monaco enkele jaren geleden :D

sledge
05-01-2004, 19:28
Wat een gedrocht is me dat :s

JPMontoya
05-01-2004, 19:30
WOEF ! wat een log ding

roadrunner
05-01-2004, 19:33
Originally posted by airco

geef me dan maar de arrows van in monaco enkele jaren geleden :D

Ja idd, je kon daar tenminste een pint bier opzetten! :D

Guido
05-01-2004, 19:34
Weet er iemand of ze er mee door de crash test zijn geraakt?

Mark
05-01-2004, 19:35
Hmmm, volgens mij hebben ze bij Williams "Euraka" geroepen toen men dit bedacht had.

Tis foeilelijk, maar ik denk dat ik de functie wel snap. Zal mijn idee hierover eens ventileren ;)

Zoals bekend zit een groot gedeelte van de downforce aan de onderzijde van een Formule 1 wagen. Wel bekend zijn de Venturibuizen en de bodemplaten die in diffusers eindigen.

Enige jaren terug is daar paal en perk aangesteld, vlakke plaat en een losse diffuser.

Als ik die neus goed bekijk, loopt die aan de onderzijde schuin toe naar achteren toe. Oftewel de lucht moet door een smaller wordend deel, anders gezegd..........tis weer een venturibuis geworden geworden.

Door de ophangpunten in het verlengde van de twee zijkanten te maken heb je ook geen verstoring van de luchtstroom, minder "drag".

Die wagen moet dus plakken aan de weg, aan de voorzijde. Geen onderstuur enzo.

Het zijn zo mijn gedachten op dit concept, benieuwd wat jullie idee qua werking is van deze "unieke vondst".

Of het zal werken? Dat zien we vanzelf ;)

Finish
05-01-2004, 19:38
achja, dat wordt ook wel weer wennen, hé !
Die nieuwe McLaren heeft ook een raar neusje, 't is precies uit de neus dat je het meeste voordeel haalt ofzo :)

Maar je moet maar zo'n gok durven doen, hé ! Net op de moment dat je eigenlijk bijna verwacht wordt om mee in de running te zijn voor WK2004. Als dit verkeerd uitkomt, dan gaan ze hard vloeken.
Als dit snel lijkt, dan zullen de wagens in 2005 ook zo'n neusje hebben :D

Bart.Vandecavey
05-01-2004, 19:42
Doet me een beetje denken aan die brede neus van de Jordan vorig jaar...
http://f1.racing-live.com/photos/2003/team-jordan/diapo_113.jpg

Gilles
05-01-2004, 19:48
Ik vraag me af wat andere teams van dit ontwerp vinden ... verder moeten ze bij Williams gedacht hebben: als ze bij McLaren zo'n lelijke neus moeten ontwerpen moeten wij het ZEKER beter kunnen ... et voila ... tis bewezen :)

yvdp
05-01-2004, 20:24
nu hebben we al 2 tegenovergestelden: williams gaat breed, McLaren doet het dan weer smal :)
ben is curieus

A.J.
05-01-2004, 20:41
Toch wel de lelijkste Williams uit de geschiedenis!

Gilles
05-01-2004, 20:42
Dit is wat Sauber over de nieuwe wagen zegt:

<i>

Dear Mark,

Willy Rampf basically can not say much about the car yet, but he considers the new design as quite different and futuristic. The modified two-keel design is meant for bringing as much air as possible under the car.
It's not possible for him to say more at this stage.

I hope this still helps.

Best regards

Ilka</i>

Ottooke
05-01-2004, 20:45
Ik vind het lelijk, maar het ziet er wel revolutionair uit. Zoals eerder al gezegd: je moet het maar durven om op dit moment te gaan experimenteren en iets radicaal anders te introduceren. Montoya vindt het maar niks als ik zo naar de foto's van de voorstelling kijk :)

Gilles
05-01-2004, 20:54
The FW26 Pokes Its Nose Out

The BMW WilliamsF1 Team launches its 2004 race car Valencia, 5th January 2004. In the bright Spanish sunshine and average temperatures of 15° C, Juan Pablo Montoya and Ralf Schumacher completed the maiden laps of the team’s new challenger for the 2004 Formula One World Championship, the WilliamsF1 BMW FW26. The radical new design of the FW26, especially the snub nose and front wing geometry, attracted widespread commentary.

Juan Pablo Montoya left the garage at 14:40hrs and recorded 14 laps altogether on the 4.005 km circuit, before handing over the car to team-mate, Ralf Schumacher. The German started driving at 16:34hrs and completed a total of 3 laps.

Juan Pablo Montoya: “My first impression of the FW26 is very good. The car doesn’t feel a lot different from last year’s, which is a very god start and I think we have an excellent potential car. I felt comfortable straight away and could push the car from the outset, so thanks us due to the team for having built a very promising car. In spite of the restrictions imposed by the new rules, which give you less drag and make the car more difficult under braking, everything feels just right. The dusty track conditions were not 100% ideal today and we only completed six hard laps, so I don’t want to sound too optimistic, but there isn’t a single area that doesn’t work. I am very, very pleased, I think this car has got a good future.”

Ralf Schumacher: “It is always positive if the first day runs according to plan and I can say that the car feels good, perhaps similar to the FW25. I really have high expectations of the radical approach taken to this new car. Of course the roll out on launch day does not tell us much about the true performance of a new car and I only completed three laps. Basically it is all about installation laps and system checks, so it is far too early to make serious comments about the FW26.”

Bart.Vandecavey
05-01-2004, 20:57
Frank Williams op Motorsport.com
Team boss Frank Williams said despite the previous achievements gained by his team in Formula One, it's painful that it hasn't won a championship for six years and his ambition for 2004 is to win every race. That may be a bit of a tall order but the team has been putting every effort into making sure the FW26, launched at Valencia today, will be fighting fit right from the start. The 2003 car struggled early on and Williams is not about to make the same mistake again.

"The FW25 didn't appear to be a Championship-winning car at the start of the season but the team worked exceptionally hard to develop it into a title challenger," said Williams at the launch of the new car. "Unfortunately we didn't claim a tenth title with it, but we made enough progress to close the gap to Ferrari. Development of the FW26 started in March of last year, so we will hopefully go into this season with a competitive car from the outset."

Engine supplier BMW has certainly contributed to Williams' progress in the last couple of years and 2003 was the team's most successful season with the German engine manufacturer. "BMW is a truly dedicated engine partner and this provides a considerable advantage," said Williams.

"The contract we signed in June last year reinforces the existing agreement but also takes it to greater levels of integration. BMW brings a substantial pool of resource to the partnership, which combines well with our specialist technical knowledge; I'm confident that the agreement will continue to yield significant dividends."

It's not news that some teams find it difficult to keep up with the financial demands of F1 and sponsors seem to be increasingly difficult to come by. Prost and Arrows disappeared in the last two years and Minardi, Jordan and Sauber constantly struggle with their small budgets. Certainly Williams is a more successful team and more likely to attract sponsors, but Frank also puts it down to knowing when to adapt to changes.

"In my opinion, there are always opportunities to exploit, you just have to look for them and, with Formula One increasing its presence in Asia, a whole new market of potential commercial opportunity is opening up," he commented. "However, in any business these days, one has to adapt to changing economic contexts. The commercial team at WilliamsF1 therefore maintains a flexible approach to new business by ensuring we offer a competitive package for a potential partner's sponsorship spend."

As for the future, Williams is always ready for the challenges of a new season. The last championship victories were in 1997 with Jacques Villeneuve taking the drivers' crown and the team the constructors' and Williams wants that level of success back again.

"Six years have passed since we last won a Championship title and that hurts!" He remarked. "However, I love the anticipation that comes with each new season. Neither Patrick (Head, technical director) nor myself have ever been one of those people that live in the past."

"Each day brings new challenges and, for me, those challenges are whether our car crosses the finish line in front of everyone else's. So that is my ambition for the forthcoming season, to win every race, steal Ferrari's crown and add another Championship title to the record."

airco
05-01-2004, 21:12
bwa .... PR-talk gelijk al de rest .... Natuurlijk zegt elke teambaas op de presentatie dat hij er vertrouwen in heeft, en dat ze een sterke vooruitgang zullen boeken.

Vorig jaar was er veel ophef over de Ferrari .... Daar vielen al straffe uitspraken te noteren ....
Dit daarentegen is *zonder woorden* (in de negatieve zin dan wel

HHugo
05-01-2004, 21:24
Op de Engelstalige fora kom ik al de term 'Walrus-neus' tegen...

The Leader
05-01-2004, 21:25
Een verassing van formaat maar....niet de mooiste.Benieuw wat de chrono hiervan gaat zeggen,,,

Finish
05-01-2004, 22:18
Originally posted by airco
bwa .... PR-talk gelijk al de rest .... Natuurlijk zegt elke teambaas op de presentatie dat hij er vertrouwen in heeft, en dat ze een sterke vooruitgang zullen boeken.

Vorig jaar was er veel ophef over de Ferrari .... Daar vielen al straffe uitspraken te noteren ....
Dit daarentegen is *zonder woorden* (in de negatieve zin dan wel

klopt. De nieuwe McLaren ziet er trouwes ook supercompetitief uit, en de jongens bij Ferrari blijven echt niet stilzitten, hoor !

Ik denk dat 2004 een verdomd spannend seizoen zal worden.

en on-topic: hoe meer ik er naar kijk, hoe minder 'erg' ik het vind. Wennen !

Scapa
05-01-2004, 22:20
Originally posted by HHugo
Op de Engelstalige fora kom ik al de term 'Walrus-neus' tegen...

Daar heb ik een patent, zie pagina 3 van deze thread :D

HHugo
05-01-2004, 22:29
Originally posted by stijnconinx
Daar heb ik een patent, zie pagina 3 van deze thread :D

Inderdaad; op itv spreken ze van een hamerkop-haai, maar ik vind toch ook dat die walrus meer gelijkend is ;)

Guido
05-01-2004, 22:34
ik vind Marshal's uitleg meer dan behoorlijk klinken. En dat JPM en Ralf het promising, right from the start good, vinden, is ook niet meer dan normaal. 'k zou eens willen zien wat FW zou zeggen moest JPM vertellen: This is the most crappy car I've ever driven and besides it looks as bad as it drives... dat zou pas lachen zijn. :+

Hebben ze die rondjes gechronometreerd, om die uitspraken te bevestigen? Of moeten we echt nog wachten?

AlainH
05-01-2004, 22:46
Ik ben precies de enige die het een mooie wagen vind... Echt knap gedaan dacht ik bij de foto's... En dan lees ik iedereen zijn commentaar en dan blijkt bijna iedereen het oerlelijk te vinden ? Smaken verschillen gelukkig :D

Superdiesel
05-01-2004, 23:12
Wat mij vooral opvalt is dat McLaren net het tegenovergestelde doet dan Williams. Williams gaat van een 'normale' voorvleugel naar een extreem brede. McLaren gaat van een 'normale' naar een extreem smalle.

http://f1.racing-live.com/photos/2003/suzuka/diapoa_392.jpg
De 'normale' Williams FW25


http://f1.racing-live.com/photos/2003/indianapolis/diapo_370.jpg
De 'normale' McLaren MP4/17D


http://f1.racing-live.com/photos/2003/team-mclaren/diapo_112.jpg
De extreem smalle McLaren MP4/18


http://f1.racing-live.com/photos/2003/tests19/diapo_105.jpg
Dezelfde smalle neus op de McLaren MP4/19 (wat eigenlijk in de lijn der verwachtingen lag)



http://f1.racing-live.com/photos/2004/team-williams/diapo_103.jpg
En dan dit : De Williams FW26. Wat een verschil.


Duidelijk verschillende filosofieën bij Williams en McLaren.

marcel
06-01-2004, 01:28
ik heb ook al op andere fora rondgeneusd, en één reactie was ongeveer zo:

"iedereen klaagt elk jaar dat de moderne F1-bolides zo fel op elkaar lijken, maar als er een team eens iets radicaals probeert, vindt iedereen het lelijk"

en ik sluit mij daar bij aan. ik vind het trouwens zelf een geweldig design

Jan
06-01-2004, 10:19
Wat mij betreft verdient hij meteen een plaats in de thread over de vreemde/lelijke eendjes..........en als je er de F1 geschiedenis op naslaat dan waren die vreemde/lelijke eendjes haast nooit de meest efficiënte. Anderszijds heeft iedere doorgaans succesvolle constructeur wel eens recht op een vergissing: niet alle Lotussen en Ferrari's waren winners. In één opzet zijn ze bij Williams alvast geslaagd: opvallen zullen ze, en de resultaten zien we over enkele maanden wel. Als het een schot in de roos blijkt, dan rijden de circuits volgend jaar vol walrussen (behalve Minardi :D ).
Begin er al maar aan te wennen ;)

jan

Sennake
06-01-2004, 10:32
Originally posted by jan
..........en als je er de F1 geschiedenis op naslaat dan waren die vreemde/lelijke eendjes haast nooit de meest efficiënte.

Met uitzondering van... de Ferrari 312 T4, die volgens Enzo Ferrari de lelijkste Ferrari ooit was en die toch wereldkampioen werd met Scheckter in 1979...

A.J.
06-01-2004, 11:02
ALs je met zo'n neus een kleine aanrijding hebt dan zal het wel iets meer schade kunnen veroorzaken. De laatste tijd zag je wel vaker een "neuswissel" maar als je een ronde moet rijden terwijl zo'n stuk onder de wagen hangt dan betekent dat veel brokstukken op de baan en ook kans dat er meer kapot gaat dan enkel de neus...

Scapa
06-01-2004, 11:12
Wallie rijdt al http://www.depaddock.eu/forum/images/icons/icon10.gif

http://www.drivingitalia.net/img_resize.php?orig=montoya fw26.jpg&val=800&dir=/news/img/

roadrunner
06-01-2004, 15:28
Zo eigenaardig is het ook niet dat er nu zo'n extreme vormen van neusen zijn. De laatste jaren zijn er weinig regelmentsveranderingen geweest op vlak van de afmetingen van de wagen. Daardoor moet men het altijd maar verder en extremer zoeken, waardoor je deze resultaten krijgt.

Nu maar wachten wat het bij de andere teams word!

roadrunner
07-01-2004, 20:25
Vandaag heeft Montoya in Jerez gereden en hij was 4tienden sneller dan de snelste tijd van een Williams van vorig jaar, dus een goed begin!

airco
07-01-2004, 23:38
4 tiende is eigenlijk niet zo extreem veel sneller .....

Bij alle teams gaat er ieder jaar +- een seconde af .... Op de grote circuit's zelfs meer .....

maw hetzelfde liedje als ieder jaar omtrend deze tijd. We zullen onze conclusies wel trekken bij de GP van Australië ;)

Sennake
07-01-2004, 23:45
Originally posted by airco
We zullen onze conclusies wel trekken bij de GP van Australië ;)

En dan nog...

yvdp
07-01-2004, 23:54
buiten over minardi, daar zijn we toch steeds weer juist mee ;)

Superdiesel
07-01-2004, 23:58
Of Montoya 4 tiende sneller was dan de snelste tijd van een Williams weet ik niet zeker. Maar ik heb weinig redenen om daar aan te twijfelen.

Maar wat ik wel zeker weet is dat de tijd van Montoya vandaag (1:16.630) 4 tienden trager is dan de snelste tijd op Valencia. Dat ronderecord staat op naam van de MP4/19, gereden door Pedro de La Rosa vorige maand. Zijn tijd was 1:16.203.

airco
08-01-2004, 00:26
mja ook daar kan je geen conclusies uit trekken he superdiesel .....

Het is maar de 2e (?) dag dat ze testen met de walrus ..... Ik meen te mogen aannemen dat ze er nog wel wat meer zullen uitkietelen .....

Bovendien waren de omstandigheden een maand terug niet gegarandeerd dezelfde als nu (temperatuur, al dan niet zonnig, baan iets properder, ...)

Je kan een degelijke conclusie trekken als ze head to head tegen elkaar uitkomen als er iets op het spel staat (maw een GP).
De eerste is dus in Australië ...... En dan moet ik Sennake nog bijtreden dat hij daar nog een voorbehoud bij plaatst ....

Zie bv maar naar de Williams vorig seizoen ... In het begin van het seizoen konden ze langs geen kanten McLaren of Ferrari volgen ..... Enkele GP's later reden ze de concurrentie op hun sloffen verloren ...

Superdiesel
08-01-2004, 00:38
Net wat ik wilde aantonen Airco.

Testtijden moet je relativeren. Daar kun je niet echt op voortgaan. Dat weet ik nu ondertussen al.
Zoals enkele jaren terug, toen Prost tijdens de wintermaanden enkele snelle tijden liet optekenen. In kwalificatietrim en met een quasi lege tank. Gewoon om de sponsor in imponeren en over de streep te halen. Want dat seizoen bakte Prost er bitter weinig van.


De eerste echte test is, zoals reeds hier meerdere malen aangehaald, Australië.
Nog 59 dagen geduld. :rolleyes:

Guido
08-01-2004, 01:20
Wat veel relevanter is tijdens testen is, denk ik, hoeveel rondes ze aan 1 stuk kunnen draaien zonder problemen. Als er race afstanden worden afgelegd is dat al heel veel waard denk ik, zeker in dit stadium.

Gilles
08-01-2004, 12:05
de omstandigheden om snelle rondes te draaien met een F1 wagen zijn nu optimaal ... verder is de allersnelste ronde enkel maar een momentopname, vb zachte banden met kwalif-afstelling. daarom moeten we zulke tijden relativeren want we weten toch (bijna) nooit wat de teams doen en met welke onderdelen ze rijden ...

A.J.
08-01-2004, 13:12
Een truck die sommige teams ook toepassen in de winter is het rijden met een te lichte wagen. De meeste wagens zitten 10 tot 50 kg onder het minimum gewicht dat dan omhoog gebracht wordt met het plaatsen van lood op strategisch goede plaatsen. Door dit niet te plaatsen wordt er zand gestrooid in de ogen van de concurentie.

Sennake
08-01-2004, 16:00
Bedenk bij al die tests het volgende :

als we tijdens de kwalifs van een GP niet eens weten wat de onderlinge verschillen qua tijden waard zijn gezien de verschillende setups, hoe kunnen we dan in hemelsnaam conclusies trekken uit testresultaten op verschillende tijdstippen, omstandigheden, circuits en wat weet ik meer?

Persoonlijk denk ik zelfs dat we na Australië nog altijd niet gaan kunnen zeggen van : "die of die zal dit jaar veruit de snelste zijn". Soms wordt er nog een oud chassis ingezet, soms komt het nieuwe er zelfs nooit. En ook tussen 2 races wordt niet stilgezeten. Wat trouwens de spanning ten goede komt : zoals de verhoudingen vorig jaar evolueerden was het perfect en hadden we een seizoen lang spanning. Wat wil je nog meer? (Hier kan ik wel een antwoord op verzinnen vanwege de niet-Schumi-fans maar dat ga ik strategisch achterwege laten :D )

sledge
08-01-2004, 19:20
Montoya's gezicht bij het aanschouwen van zijn nieuwe bolide :D

http://users.belgacom.net/gc362701/montoya.jpg

Scapa
08-01-2004, 23:15
Budweiser is afgekort tot Bud. Voor de rest niet direct verschillen met vorig jaar precies...

DJ Scorpio
14-01-2004, 16:04
De nieuwe neus van de Williams FW26 laat ook Ferrari niet onverschillig. Een woordvoerder van het team gaf toe dat de Scuderia de komende weken het effect van de zogenaamde 'tusks' zal bestuderen. Indien blijkt dat deze inderdaad een voordeel bieden zou ook het team met een gelijkaardige neus durven uitpakken.

"We hebben enkele jaren geleden al een gelijkaardig concept bestudeerd, maar toen leek dat niet echt een voordeel te bieden. Misschien moeten we het nu toch nog maar eens herbekijken," aldus een woordvoerder van het team in News of the World.

Eerder gaf ook Renault al te kennen het Williams-design te zullen bestuderen. Sceptici blijven intussen volhouden dat de 'tusks' geen voordeel bieden en dat Williams de nieuwe neus enkel zou gebruiken om de andere teams nieuwsgierig te maken en hen kostbare tijd te doen verliezen in de windtunnel.

Bron: F1-racing.nl (http://www.f1racing.nl/news.php?ID=67310)

Scapa
22-01-2004, 11:41
:D

http://www.sniffpetrol.com/FW26.jpghttp://www.sniffpetrol.com/Walrus.jpg