PDA

View Full Version : Tips gevraagd.


Superdiesel
03-01-2004, 21:54
Hoi,

Na het lezen van verschillende van deze topics mag ik wel zeggen dat er hier een paar ervaren modelbouwers zijn.

Nu, het onderwerp interresseert mij wel. Ik heb een paar jaar terug eens een bouwdoos gekregen van Revell, maar door omstandigheden ben ik er tot op heden nooit aan begonnen. Ik zou dit echter wel graag doen, maar ik heb 0,0 ervaring in modelbouw. (al ben ik best wel een handige Harry, ik werk ganse dagen met mijn handen).
Daarom had ik graag enkele tips gehad hoe je het best begint met zo'n bouwdoos.

Ik veronderstel dat je het best begint met schilderen. Wat is het beste, met een penseel of met een spuit? Welke verf gebruik je best? En welke lijm?
En waar kan ik dat materiaal best kopen? (en wat kost dat zoal?)


Nu heb ik al begrepen dat Revell niet hoog aangeschreven staat. Toch zou ik dit model graag in elkaar steken (een FW19). De moeilijkheidsgraad is 3 (op 5), en na het bestuderen van de doos zie ik het in elkaar steken wel zitten. (zo handig ben ik wel). Mijn grootste vraag is dus eigenlijk het schilderen.


Ik zou het dus echt appricieren als ik hier wat nuttige tips zou kunnen meekrijgen.



Alvast bedankt!

Guido
03-01-2004, 22:10
Welkom Superdiesel op de 'modelbouw afdeling' van De Paddock.

Ik ben een reeks aan het schrijven met modelbouwtips. Die kan je in dit forum terugvinden ;) maar om je wat zoekwerk te besparen som ik ze graag hier nog eens even op:

Deel 1: Inleiding. (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=4305)

Deel 2: Voorbereiding. (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=4406)

Deel 3: Carosserie, inleiding (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5655)

Deel 4: Carosserie, het eigenlijke werk (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5659)

De reeks is nog verre van compleet, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Neem ook even de moeite om deel 1 & 2 door te nemen, want ook hier staan interessante spullen tussen ;)

Superdiesel
04-01-2004, 13:26
Alvast bedankt.
Ik weet nu toch al wat meer.


Nog een vraagje.
Weet er misschien iemand een winkel in de regio Eeklo-Maldegem waar ik de juist verf ed kan kopen?

En wat bedoel je juist met 'Putty'? (Of kan ik dat gewoon in de winkel vragen?)


;)

vinnie
04-01-2004, 18:11
hallo superdiesel
Ik zelf ben van waardamme maar mijn vriend heeft een winkel in maldegem genaamd "TIPO"in de stationstraat, waar je alle verfpotjes van tamiya en de spuitbussen kan aankopen en verkoopt ook putty maar van revell.Is goed maar ik gebruik liever de rode tubes snelplamuur van POLYFILA ,om de krimping van de plamuur wat tegen te gaan doen sommige leden van onze club er lijm bij van revell ikzelf heb het nog nooit gedaan maar het kan geen kwaad.Ook in eeklo is er een winkel op de markt ik denk BART SMITH maar weet het niet zo goed.Anders kun je alles verkrijgen wat met modelbouw te maken geeft bij verborgh in de kortrijksepoort 250 .Ik ga meestal naar brugge bij MODELBOUWCENTER WEST- VLAANDEREN of bij KIMAR beiden in de zelfde straat namelijk de langestraat dit is de straat aan de Kruispoort.Of ook ga ik naar oostende bij RC MODELCENTER in de voorhavenlaan 63 (OPEX).Hoop u bij deze een beetje geholpen te hebben.En nog iets als je van de streek van Eeklo bent kunt u altijd op 25 januari in het SPARRENHOF,Brugsesteenweg 183 tussen 10u-18u eens komen kijken naar de modelbouwbeurs in gericht door modelbouwclub EEKLO maar onze club is daar ook aanwezig namelijk "ON THE ROAD" en wij maken uitsluitend burgervoertuigen en organiseren zelf ook een beurs op 13-14 maart te Jabbeke zeker de moeite om te komen kijken verschillende exposanten uit gans Europa nemen deel.En een 1000mē tentoonstelling waaronder vele rally wagens en veel meer.Zo ik laat u nu maar en laat me weten als er iets is op de forum want we zijn er om elkaar te helpen nietwaar.Groetjes VINNIE

Superdiesel
04-01-2004, 19:12
Merci, Vinnie.

Ik weet die winkel in de Stationsstraat in Maldegem zijn. Ik moet wel niet veel in die buurt zijn maar ik zal er zeker eens binnenspringen. (Al blijf ik momenteel liever weg uit Maldegem, wegens wegenwerken moet je op dit moment nogal wat omrijden om er te raken).

Bart Smith in Eeklo weet ik ook zijn, bij gelegenheid eens langslopen.


Mucho gracias voor de info. ;)

vinnie
04-01-2004, 20:52
Graag gedaan en je weet als er iets is vraag het gerust.En zeker eens gaan zien op 25 januari echt de moeite er staan zelfs enkele handelaars ok.
vinnie

kevjef
06-01-2004, 18:58
Originally posted by Superdiesel
Bart Smith in Eeklo

Beste Superdiesel,

Er is geen Bart Smith in Eeklo maar je hebt het waarschijnlijk over de Top Toys winkel op de Markt. Trouwens, een lid van de plaatselijke modelbouwclub waar ik secretaris van ben. En ja, hij heeft de verven van Tamiya in stock. + vanaf volgende week staat de vitrine in het teken van de modelbouw (o.a. met enkele modellen van mezelf). Ik neem aan dat je uit de buurt bent dus ... kom op zondag 25 januari naar onze clubbeurs in de zalen van het Sparrenhof aldaar !!! Je kunt natuurlijk ook lid worden, hoe meer modelbouwers hoe meer vreugd.
Verder kan ik nog aanbevelen de nieuwe modelbouwwinkel in de Zwijnaardsesteenweg te Gent, Cornucopia. ALLE verven van Tamiya, Humbrol ...

Alles over onze beurs (en de club) op de site van Modelbouw Eeklo (http://users.compaqnet.be/modelbouw.eeklo/) !!! Kwestie van een beke reclame te maken ... ook bedankt Vinnie en tot dan. Iedereen is trouwens uitgenodigd, ook de mannen van de Kempen want van daar hebben we ook enkele clubs, iedereen kent iedereen in dit wereldje dus ...