PDA

View Full Version : Vraagbaak voor beginners...


Pages : 1 [2] 3 4

Sennake
09-09-2005, 16:36
Niet met Tamiya Spraycans alleszins. Die verf is zodanig dun dat de laagopbouw zeer miniem is. Maar ook daarom zou ik zeker nooit rood over zwart, maar wel zwart over rood spuiten.

En ook de 3 vernislagen vlakken eventuele laagopbouwen uit natuurlijk. Sommige modelbouwers plegen wel eens aan kleur-overgangen extra te polishen, maar dat vind ik overbodig en eigenlijk nogal gevaarlijk ook. Wat ik wel doe is eventuele overgangen die niet mooi recht zijn, te polishen waar de 2e verfkleur een beetje over de eerste gesijpeld is. Dikwijls neemt de polish dan wel die overtollige verf weg terwijl de rechte lijn onaangeroerd blijft (als je niet overdrijft met polishen natuurlijk).

Om mijn antwoord kracht bij te zetten eindig ik met een foto van mijn Loix-Celica, die ook uit 2 kleuren spuitwerk bestaat (rood over wit) en waar de overgangen absoluut niet storend werken...

http://www.sennake.be/moca_celica/celica_05.jpg

MFahrer
10-09-2005, 13:26
Guy, prachtig model toon je hier terug...

De auto's zijn nog niet gespoten... geen tijd meer gehad... enkel om ze vet- en gietnadenvrij klaar te zetten voor het spuiten.

Ik ga ze morgenvoormiddag spuiten volgens jouw principe! Volledig in't wit... en dan het donkere kleur erover!

Bedankt hé!

Ik toon de verloop van het werk wel in een nieuwe thread.

Groeten


Gunther

Loeten
18-09-2005, 20:59
Hallo collega modelbouwers...

Iemand ervaring met het merk "Aoshima" ?? Bij domino gaan deze aan € 35 terwijl ik er ene op de kop kan tikken voor om en bij de € 10 ...

Tips? Bevindingen??

Nismo
18-09-2005, 22:28
Kopen die doos,zou ik zeggen.Aoshima is niet makkelijk te krijgen maar ze maken wel mooie modellen.De kwaliteit is zeer goed,de onderdelen passen ook goed.Je kan deze bouwdozen gerust in het rijtje van Tamiya-Hasegawa-Fujimi plaatsen.

Grtzzzzzzz Nismo

Loeten
19-09-2005, 19:49
okey thanks, ik weet wat doen, zometeen...

Nismo
20-09-2005, 01:17
@ Loeten:Een vraagje uit nieuwsgierigheid;Welke bouwdoos is het?????????????

Grtzzzzzzz Nismo

Loeten
20-09-2005, 21:52
Een oude Toyota Celica 1600 GT...

En aangezien ik een collectie wil gaan aanleggen van allerlei Toyota-modellen, leek me dit een interessante koop. Hopelijk kan ik em op de kop tikken...

Groeten

http://i6.ebayimg.com/01/i/04/f5/11/21_1_b.JPG

Loeten
06-10-2005, 21:14
Heb dus naast die toyota gegrepen omdat mijn lieftallige neef niet thuis was. Ik had met hem afgesproken om via zijn pc de koop te sluiten. Maar meneer was er niet. Waarvoor hebben we dan allemaal een gsm??? Tsss

Ondertussen wel nieuwe reeks aangekocht op ebay (zie to-do stockpile)

Nieuw vraagje voor de pro's hier. Ik ben nu bezig aan mijn Stratos 1975. die is wit en groen van kleur. Ik mis eigenlijk die schaduwlijnen aan de deuren. Hoe plaatsen jullie die daarop? Een fijn stiftje? Welk dan?? Ik zou eens het effect bekijken. Als het super is, dan pas ik mijn 9 oude modellen ook aan...

kristofgtv6
07-10-2005, 09:22
[QUOTE=Loeten]Een oude Toyota Celica 1600 GT...

En aangezien ik een collectie wil gaan aanleggen van allerlei Toyota-modellen, leek me dit een interessante koop. Hopelijk kan ik em op de kop tikken...

Toyota? Hier wat leuke rallysnuisterijtjes (bij domino): voor die oudere celica ('74, 75...) zijn er twee transkits beschikbaar van Studio 27 en Narton, voor het model eind jaren '70 heeft studio 27 er ook ene (Therier), ben ik toevallig aan bezig. Dan is er nog een tk voor de Levin (colt-decoratie) en de kit van de celica 's 4WD van snijers en sainz (Narton). Voor de recentere modellen zijn er 10tallen versies mogelijk. Zo zijn je winteravonden nu al gevuld!

Loeten
07-10-2005, 09:39
Toyota? Hier wat leuke rallysnuisterijtjes (bij domino): voor die oudere celica ('74, 75...) zijn er twee transkits beschikbaar van Studio 27 en Narton, voor het model eind jaren '70 heeft studio 27 er ook ene (Therier), ben ik toevallig aan bezig. Dan is er nog een tk voor de Levin (colt-decoratie) en de kit van de celica 's 4WD van snijers en sainz (Narton). Voor de recentere modellen zijn er 10tallen versies mogelijk. Zo zijn je winteravonden nu al gevuld!


Ja ik denk het ook... Herfst en winter en lente ook... Maar ik wil het vooral op rally-modellen houden. Geen straatversies, F1 of crosswagens... Voorlopig toch niet. Want mijn budget is niet zooooo groot. Ik volg immers ook nog steeds alle wedstrijden van Club Brugge. En daar gaat ook heel wat tijd, energie en geld in...

Bovendien heb ik onlangs heel wat oude modellen aangeschaft zoals een audi quattro, een peugeot 205, een mini cooper en een alpine... De Toyota-reeks moet dus effe geduld hebben. Hoewel er ook nog drie celica's en een corolla op het programma staan. Binnenkort meer hierover...

Sennake
07-10-2005, 10:23
Maar ik wil het vooral op rally-modellen houden. Geen straatversies, F1 of crosswagens...

Dat lijkt me zeer verstandig. Hou je aan een bepaald thema, want als je begint zoals ik destijds met als thema "alles wat ik mooi vind" zit je binnen de kortste keren met een paar honderd kits in huis. Resultaat : ik heb er weer een paar honderd moeten verkopen want ik word nooit oud genoeg om dat allemaal te bouwen...

Sennake
07-10-2005, 10:32
Nieuw vraagje voor de pro's hier. Ik ben nu bezig aan mijn Stratos 1975. die is wit en groen van kleur. Ik mis eigenlijk die schaduwlijnen aan de deuren. Hoe plaatsen jullie die daarop? Een fijn stiftje? Welk dan?? Ik zou eens het effect bekijken.

Op de laatste modelbouw meeting is hierover gesproken en werd als gemakkelijkste methode idd de stift-methode naar voor geschoven. Nismo was zo vriendelijk om mij zijn eigen stift te verkopen omdat ik niet goed wist waar ik eraan kon geraken. Het betreft een "Artline Drawing system 0.1" en dat gaat prima. Zwarte inkt dus die je erg gemakkelijk kan aanbrengen door de punt van de stift door de paneellijnen te laten lopen, en als je per ongeluk even de paneellijn verlaat kan je erg gemakkelijk de inkt weer wegvegen met een doekje. Op voorwaarde dat je laklaag en decals geseald zijn met vernis natuurlijk. Doe je dit niet, kan het zijn dat de inkt zich niet zo makkelijk meer laat wegvegen.

Er zijn natuurlijk tal van andere manieren, maar dit lijkt me de handigste. Ik geloof dat de stift 3,5 euro kost (maar Nismo heeft maar 3 euro gerekend omdat hij al gebruikt was).

En als je wil zien hoe een model eruit ziet dat op die manier bewerkt is, kan ik je deze foto tonen van een oudere 1/20 Tamiya Porsche 928 die ik deze week "verbeterd" heb door deze stift-methode eens uit te testen.

http://www.sennake.be/moca_928/928_05.jpg

Nismo
07-10-2005, 18:21
Waauw , zo'n stift moet ik ook hebben :D

Sennake, wat is je reactie ivm deze stift ????

Grtzzzzzzz Nismo :cool:

Sennake
07-10-2005, 18:40
Sennake, wat is je reactie ivm deze stift ????

Gewoonweg de perfecte oplossing! Thanks ;)

Loeten
08-10-2005, 08:56
Thanks Sennake voor je uitleg. Nu is de vraag natuurlijk: hoe ziet die stift er uit en waar kun je hem op de kop tikken?? Of toch aankopen, want enkel erop tikken heeft weinig zin...

Sennake
08-10-2005, 10:02
Thanks Sennake voor je uitleg. Nu is de vraag natuurlijk: hoe ziet die stift er uit en waar kun je hem op de kop tikken?? Of toch aankopen, want enkel erop tikken heeft weinig zin...

Wat mij betreft : bij Nismo dus ;)

Ik denk dat Nismo je zelf beter kan vertellen waar hij te koop is, maar ik denk bij de betere drukker en/of tekengerief-winkel.

Hier (http://www.pmr-online.be/rightclick.cfm?id=1275273&product_id=1285119) kan je er zelfs online bestellen en ze zijn nog goedkoop ook...

Wild Goose
08-10-2005, 10:46
Yep in de betere schoolgerief en tekengerief winkels geraak je daar makkelijk aan.

Tevens ook in de Fun en Dreamland, zeker nu met de schoolmaand achter de rug.

Nismo
09-10-2005, 00:32
Voila,ik heb hier niets meer aan toe te voegen tenzij dit nog,de prijs schommelt zowat rond de 3 euro.

Grtzzzzzzz Nismo ;)

Nismo
09-10-2005, 00:34
[QUOTE=Nismo]Voila,ik heb hier niets meer aan toe te voegen tenzij dit nog,de prijs schommelt zowat rond de 3 euro.
Misschien kan Sennake nog ne foto laten zien van deze stift (tekenpen)

Grtzzzzzzz Nismo ;)

stanger
09-10-2005, 14:27
hello,

ik heb ook nog een beginnersvraagje:
ik heb me eens een tank aangeschaft van trumpeter, maar ik vind nergens een lijstje terug met de gebruikte kleuren in de handleiding.
hier en daar zie ik in de tekeningen wel eens een gebruikte kleur vermeld staan, maar er zijn zoveel stukken waar niks bij staat, hoe zit het daarmee dan?

Loeten
09-10-2005, 16:09
Heb een oplossing gevonden voor het pennenprobleem:

Gisteren in de fun twee stiften aangekocht:

- Staedler drawing & writing pigment liner 0.1
- Staedler drawing & writing pigment liner 0.05

Fijner hadden ze niet (bij die laatste dan) maar het effect is wel heel goed. Ook goed uitwisbaar bij fouten. Je hebt verdorie wel een vaste hand nodig en liefst ook diepe lijnen in je body (van de auto)

Ik post binnenkort de resultaten van de Stratos. Ook de andere auto's ga ik nu bewerken en nadien eens een overzicht posten.

Volgende vraag, die ik al elders plaatste (per ongeluk)

Hoe zit dat nu met het plaatsen van de riemen? Uit welk materiaal komen die?? En dan bedoel ik vooral het stoffen gedeelte...

Thanks again van uw leerling... :worship:

kristofgtv6
09-10-2005, 20:28
Wat die gordels betreft: Creatief zijn! Ik ken er die ze maken van 't lood rond de kurk van een (goeie) fles wijn, plooit goed en ziet er erg realistisch uit, anderen doen 't met papier van 150g, en heb er nog gezien in echt stof, van een ouwe rugzak of zo... 't moet dan wel polyester zijn, want dat rafelt niet uit... Test maar uit!

Nismo
09-10-2005, 21:28
Ik gebruik hypoallergene sparadrap van GB (carrefour) voor het verlengen van mijn gordels.Je kunt het mooi op maat snijden en verven in de gewenste kleur en het rafelt niet. Kost bijna niks voor 5 meter.

Grtzzzzzzz Nismo ;)

Sennake
09-10-2005, 22:32
Idd is creativiteit hier the key word. Ik gebruik zelf meestal overschotjes van gordelmateriaal van Hasegawa kits, die altijd meer leveren dan nodig, of het lood van wijnflessen. In elk geval is echte stof zowat het enige wat niet geschikt is omdat het uitrafelt en de structuur ook veel te grof is voor 1/24 of 1/20.

Loeten
10-10-2005, 18:01
Okey thanks !! Vanaf nu wekelijks een flesje goeie wijn kraken... :D :D :D :applaus:

kristofgtv6
11-10-2005, 10:52
Okey thanks !! Vanaf nu wekelijks een flesje goeie wijn kraken... :D :D :D :applaus:

Daar zat ik op te wachten!!! Maar je hebt nu een goeie reden hé, bovendien is fruitsap zéér gezond :D

illuzion
11-10-2005, 17:54
Beste paddock'ers,

Ik ben nieuw op het forum, en val meteen met de deur in huis;

Vroeger ( 10 à 11 jr) heb ik al enkele modelbouwkits gemaakt ( vliegtuigen).

Nu kreeg ik er plots terug zin in (na tiental jaar), en heb ik mij meteen een beginnerskitje van revell aangeschaft (mitsu lancer evo VI).

Nu heb ik mij wat verfjes van revell en tevens een flesje verdunner van revell aangeschaft.

maar hoe verdun ik nu het best mijn verf ? in een potje, op een schaaltje ? heb hier ergens gelezen dat iemand 50% verf en 50% verdunner gebruikt, maar hoe meet je die hoeveelheden af ?

'k Heb hier ook ergens gelezen dat men voor donkere kleuren best eerst een lichte (witte ) primer spuit, maar als ik nu een primer rood, en dan nog eens rood spuit, kan dat kwaad ? of moet het echt een lichter kleur zijn ?

Kan men ook spuitbussen uit de brico gebruiken om de carroserie te spuiten ? ( airbrush vind ik te duur)

Sorry voor de misschien domme vragen, ik heb de search functie gebruikt, maar vond niet echt hetgeen ik wou.

-----

crap, ik zie net dat er een thread was met beginnersvragen, mssch kan een mod het nog verplaatsen ? excuses


Mvg, illu

Sennake
11-10-2005, 22:37
crap, ik zie net dat er een thread was met beginnersvragen, mssch kan een mod het nog verplaatsen ? excuses

Bij deze gebeurd.

Kevin
13-10-2005, 15:39
Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en weet me nog niet direct hoe ik me hier moet moven. Kan er mij iemand helpen? Ik ben namelijk op zoek naar het merk van verf waar trumpeter mee werkt. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en die me hierbij kan helpen? Thanks, Grtz

206WRC-ke
29-10-2005, 11:02
Vraagje: Worden hier op het forum soms oudere topics gewist??? De topic van mezelf vorig jaar waar ik mijn 206 en Subaru in bouwde vind ik niet meer terug... Vorig jaar had ook iemand de Lancer E5 gebouwd dacht ik en die topic vind ik ook niet meer... Wou es kijken hoe het daar verliep....

Spijtig dat je dat niet meer kan opnieuw raadplegen...

Guido
29-10-2005, 21:24
Ge bedoelt deze? ;)

Peugeot 206 (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9703) by 206WRC-ke

Subaru (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9833) by 206WRC-ke

Voor eigen threads is het makkelijk. Klik op de link onder je pseudo en klik dan op View Profile. Daar kan je alle threads vinden die je zelf bent gestart.

Voor de Lancer heb ik gewoon "Lancer" onder search ingetikt en enkel zoeken in modelbouw aangeduid. Werkt als een tierelier. Wissen doen we hier niks!

Lancer EVO5 (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9701&highlight=Mitsubishi) by Dragonfly

Bookmarken van interessante threads helpt natuurlijk ook. ;)

206WRC-ke
30-10-2005, 21:05
Ah merci huudo. Toch raar dat die threads dan niet gewoon op de indexpagina staan?.... of kijk ik ernaast :S

Loeten
15-11-2005, 20:47
Een nieuw probleempje voor de ervaren bouwers::

Zoals als elders gezegd, heb ik dus van mijn neef twee kits gekregen die reeds gebouwd zijn. Jammer genoeg zijn die niet geschilderd, maar gewoon in elkaar gestoken. Of net niet jammer, want zoooo handig is mijn neef nu ook niet

Anyway, ik ga daar de komende weken mijn tijd in stoppen (zie tread rons WK's). Alleen zit ik dus met deze vragen:

1/ Hoe maak je de kits weer los? Ze zijn met gewone plasticlijm ineen gezet... Niet dat alle stukken eruit moeten want ik heb geen plannetjes meer, maar ik wil er mijn werk van maken...

2/ Wat met de decals? De body is niet geverfd, dus prachtige vlammen van het gieten erin... Kan ik de decals redden door ze eraf te halen met veel water of zo en ze voorlopig op een andere wagen of stuk plastic te plaatsen? Bovendien zit ik hier met het probleem dat lief neefje het niet al te nauw nam met de bestuurder en zijn nummer...

Sennake
15-11-2005, 21:57
1/ Hoe maak je de kits weer los?

2/ Wat met de decals?

Kits losmaken die met plasticlijm gekleefd zijn, zonder beschadigingen : vergeet het. Plasticlijm heeft de eigenschap om het plastic van beide te verlijmen delen aan elkaar te smelten. Je kan ze dus niet meer scheiden zonder beschadigingen aan te brengen. Wat je wel kan doen ik ze van elkaar afsnijden en de ontbrekende stukken weer scratchbuilden.

Decals die niet met Sol geplaatst zijn gaan er wel terug af als je het model in warm water legt. Niet té warm want dan vervormt het plastic, maar ook niet te koud want dan kan je dààgen wachten. Eens ze beginnen los te zitten kan je het proces versnellen door er voorzichtig met een penseeltje onder te beginnen peuteren en losschuiven.

Succes!

jurgen
15-11-2005, 22:09
voor de decals kun je misschien eens een oproep doen aan degenen die die wagen hebben gebouwd, maar dan met een transkit : die zouden nog een decalvelletje moeten overhebben, en indien je het mooi vraagt misschien ook eentje missen...

Loeten
16-11-2005, 00:12
@ sennake

Ja heb al ondervonden dat dit breekbaar is :fight: Maar heb me kunnen beheersen. Ik ga het wel op een andere manier proberen... Ik zie wel...

Die decals zal ik ergens proberen te plaatsen, ze zijn niet met sol gedaan, dus dat is mogelijk.

@ Jurgen

Dat was idd mijn tweede idee. Zo heb ik voor mijn eigen wat verwaarloosde Toyota celica een tweede gekocht om andere decals te geven. mijn oorspronkelijke krijgt dan een nieuw kleedje...

Ik zal dus binnenkort wel mijn oproepje plaatsen...

Thanks voor beide

Guido
16-11-2005, 00:24
toch vind ik het een lastige hoor. Heb onlangs een Corolla van ebay afgeplukt voor een prikkie omdat die al begonnen was. Nu ja goed, dacht ik, ik zie wel. De kit was zeker nog niet zover gevorderd als jou 2 exemplaren (decals nog niet gebruikt enz.) maar toen ik de doos open deed en alles eens goed bekeek, vroeg ik me af "waarom heb ik dat nu weer gekocht?" :D

Om maar te zeggen dat ik er niet aan ga beginnen en de losse onderdelen gewoon in de scrapbox geflikkerd heb. De decals komen ook nog wel eens van pas. Tenzij je veel tijd hebt natuurlijk - maar 'k meen dat dat niet zo was ;) - zou ik er niet aan beginnen. Tegen dat je alles van 1 model iets of wat op de rit zitten hebt, heb je al 2 andere en mooie Toyota's gebouwd! ;)

Niet dat ik je wil ontmoedigen of zo, maar geef maar mee wat ik zou doen in zo'n geval. ;)

ac.cobra427
16-11-2005, 02:25
Kan je het onderstel er niet gewoon uitklikken ? Ik plak dat nooit vast. Dan kan je de body en de binnenkant misschien nog mooi verven, en er toch nog iets van maken.

Die decals, ik zou het maar vergeten, en een nieuw velletje kopen, of anders er een straatversie van maken

Loeten
16-11-2005, 20:37
@ Huudo en AC

Het is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan... Ik heb me al voogenomen om niet te ver te gaan in mijn werk. De nadruk zal liggen op de body. Deze is helemaal niet gespoten en nergens hangt verf. Hopelijk lukt het om de niet te verven delen af te plakken... Waarschijnlijk zal dat iets zijn voor in de kerstvakantie. Tijd is inderdaad schaars tijdens schoolweken...

Ik denk er sterk aan om een oproepje te doen en na te vragen of iemand nog deze decals heeft liggen. Iemand die een transkit of een andere decal voor deze modellen gebruikt heeft, zal die misschien nog liggen hebben...

Of met wat geluk haal ik dezelfde kits nog eens binnen via ebay en plaats ik op deze twee een andere decal. Ik zie wel. Eerst dus de body verven... Of beter, eerst de oude decals verwijderen... Ze zijn jammer genoeg net iets te veel beschadigd om mooi te zijn...

Thanks voor de hulp en de commentaren

Luigi
19-11-2005, 13:09
Vraagje: mag je een metalen kit waxen met tamiya modeling wax?

Guido
19-11-2005, 16:16
Vraagje: mag je een metalen kit waxen met tamiya modeling wax?

ja. ;)

Luigi
19-11-2005, 19:25
Thx Huudo

206WRC-ke
25-11-2005, 00:22
Niet echt een vraag maar een toffe link: http://ansmodelisme.topcities.com/SECOND/cars/cars.html

Vond de topic niet waar die in past... Vele knappe modellen op die site, zowel rally als circuit met zelfs enkele exclusieve modellen van Bernard Munster z'n wagen(s)! :)

206WRC-ke
27-11-2005, 00:39
Overzichtje: http://www.rez.nl/specials/tam_24000_rally.html

manu
27-11-2005, 20:37
Aangezien de model-winkels waar ik regelmatig langskom, meestal dezelfde modellen verkopen, ben ik op ebay eens naar iets anders op zoek geweest. Nu ben ik daar op een serie gevallen van Heller, genaamd "HISTORIC RACING CARS".

Tot dusver ben ik 5 modellen tegengekomen en waarvan er drie zijn die ik mij graag zou willen aanschaffen. Mijn probleem is dat ik al een paar keer een model van een fabrikant heb gekocht die ik niet echt ken en dat ze soms serieus tegenvallen.
Heeft er iemand ervaring met deze kits?
Enkele foto's van de dozen:

Bedankt

Loeten
27-11-2005, 21:08
Aangezien de model-winkels waar ik regelmatig langskom, meestal dezelfde modellen verkopen, ben ik op ebay eens naar iets anders op zoek geweest. Nu ben ik daar op een serie gevallen van Heller, genaamd "HISTORIC RACING CARS".

Tot dusver ben ik 5 modellen tegengekomen en waarvan er drie zijn die ik mij graag zou willen aanschaffen. Mijn probleem is dat ik al een paar keer een model van een fabrikant heb gekocht die ik niet echt ken en dat ze soms serieus tegenvallen.
Heeft er iemand ervaring met deze kits?
Enkele foto's van de dozen:

Bedankt


Heller had vroeger nogal de naam van niet al te super te zijn. Ik heb er nog nooit gemaakt, maar dit forum leerde me dat oude heller-hits extra werk verschaffen. Maw je moet hier en daar wat bijwerken. Je kan het vergelijken als volgt: Heller is de Fiat waar Tamiya een Mersedes of zo is...

Maar de topbouwers komen hier zeker op terug met meer info, he Sennake en Huudo en anderen ??:D :+

MFahrer
05-12-2005, 09:15
Vraagje ivm Chromé!

Ik vraag me af welke verf volgens jullie het dichtst aanleunt bij Chromé... je vind van tamiya en humbrol wel grijs-chroom-achtige verfjes... maar echt blinken doet dat toch nie echt hé!

Groeten

G.

Dominique
05-12-2005, 09:27
Metaalkleuren kan je het best met Alclad II spuiten (MOET gespoten worden). Kijk eens op http://www.alclad2.com/alclad-home.html
Testors metalizers zou een alternatief kunnen zijn.

Sennake
05-12-2005, 11:54
Vraagje ivm Chromé!

Ik vraag me af welke verf volgens jullie het dichtst aanleunt bij Chromé... je vind van tamiya en humbrol wel grijs-chroom-achtige verfjes... maar echt blinken doet dat toch nie echt hé!

Groeten

G.

Bare-metal foil kan ook een oplossing zijn natuurlijk.

vanni
05-12-2005, 11:59
Vraagje: Kun je een metalen kit deftig spuiten met Tamiya-spuitbussen ??

Sennake
05-12-2005, 12:00
Metaalkleuren kan je het best met Alclad II spuiten (MOET gespoten worden).

Nu heb ik eens een vraag zie : ik weet dat Alclad het best werkt op een glanzend zwarte "basislaag". Die hecht op haar beurt het best op een gewone primer. Dus moet de originele chroomlaag verwijderd worden op onderdelen die reeds op voorhand "verchroomd" zijn.

En dan nu de vraag : wordt chroom verwijderd op dezelfde manier als andere verflagen, ttz met afgelaten remolie en/of overreiniger, of is er een totaal andere werkwijze voor nodig??

MFahrer
05-12-2005, 12:24
Metaalkleuren kan je het best met Alclad II spuiten (MOET gespoten worden). Kijk eens op http://www.alclad2.com/alclad-home.html
Testors metalizers zou een alternatief kunnen zijn.

MOET gespoten worden? Dan moet ik bv een ganse auto afplakken en mijn BMW niertjes uitsnijden? Dat zou toch al te gek zijn... niet?

Guido
05-12-2005, 12:38
Nu heb ik eens een vraag zie : ik weet dat Alclad het best werkt op een glanzend zwarte "basislaag". Die hecht op haar beurt het best op een gewone primer. Dus moet de originele chroomlaag verwijderd worden op onderdelen die reeds op voorhand "verchroomd" zijn.

En dan nu de vraag : wordt chroom verwijderd op dezelfde manier als andere verflagen, ttz met afgelaten remolie en/of overreiniger, of is er een totaal andere werkwijze voor nodig??

Als je verchroomde onderdelen wil "alcladden" dien je ze eerst idd te strippen.

Werkwijze:

Strippen:
Strippen doe je best in ovenreiniger. In remolie heb ik het nog niet geprobeerd, maar in overnreiniger zie je de chroom er bij wijze van spreken, zo vanaf springen. Om maar te zeggen, het is geen al te lang durend proces en de onderdelen zijn eenvoudiger te reinigen tov remolie.

Grondlaag Alclad Chroom:
Als grondlaag gebruik je blinkend zwart in enamel. Enamel is hier verplicht! en een gewone primer is verboden! Waarom geen standaard primer? Omdat uwen alclad zich in de zwarte enamel vastbijt om zo het nodige effect te krijgen. Een fijn laagje zwart is dan ook niet voldoende. Er moet voldoende glans inzitten en het oppervlak moet quasi egaal perfect zijn. De'n Alclad moet dus voldoende diepte hebben om te kunnen bijten. Als er nog eens een grondlaag onder zit zou die zich kunnen gaan vermengen (heb het nooit geprobeerd, maar het lijkt me logisch)

Alclad Chroom zelf:
Dat de zwarte laag wat dikker is maakt niets uit, de alclad is zo dun als wat. Je kan in verschillende gradaties opbouwen. Eens aangebracht kan je safely erover vernissen. Mengen is niet nodig, maar schud je flesje wel goed op. Reinigen achteraf met celullose thinner.

;)

Guido
05-12-2005, 12:44
MOET gespoten worden? Dan moet ik bv een ganse auto afplakken en mijn BMW niertjes uitsnijden? Dat zou toch al te gek zijn... niet?

Als de niertjes meegegoten zitten in de carosserrie zou je dat moeten doen dan ja. Ik denk niet dat je de volledige auto moet afplakken - spuiten dien je alclad met een airbrush te doen. Maar...

't is om te racen en niet om te showen en dan vind ik al die moeite idd misschien wat te gek. Sneller en zeker niet minder slecht zou zijn als je Humbrol N°11 gebruikt -> Silver enamel. Kan je zelfs met een fijn penseeltje aanbrengen. Als dat dan goed droog is na 24 uur of zo, kan je evt. wat polieren, rechtstreeks op de verf met een wattenstokje waardoor je wat extra glans krijgt. Achteraf gewoon vernissen 'comme d'habitude'.

Bare Metal Foil kan ook een alternatief zijn, maar 'k weet niet wat de houdbaarheid gaat zijn van de folie in race-omstandigheden.

MFahrer
05-12-2005, 12:50
Zoals ik het nu doe dus... enkel nog es proberen polieren!

Vind het wel super zoals je "race-omstandigheden" zegt! :gas: Ik zou graag eens door jullie ogen naar het 1/24 slotten kijken!

G.

Sennake
05-12-2005, 12:59
Als je verchroomde onderdelen wil "alcladden" dien je ze eerst idd te strippen.

Werkwijze:

Strippen:
Strippen doe je best in ovenreiniger. In remolie heb ik het nog niet geprobeerd, maar in overnreiniger zie je de chroom er bij wijze van spreken, zo vanaf springen. Om maar te zeggen, het is geen al te lang durend proces en de onderdelen zijn eenvoudiger te reinigen tov remolie.

Grondlaag Alclad Chroom:
Als grondlaag gebruik je blinkend zwart in enamel. Enamel is hier verplicht! en een gewone primer is verboden! Waarom geen standaard primer? Omdat uwen alclad zich in de zwarte enamel vastbijt om zo het nodige effect te krijgen. Een fijn laagje zwart is dan ook niet voldoende. Er moet voldoende glans inzitten en het oppervlak moet quasi egaal perfect zijn. De'n Alclad moet dus voldoende diepte hebben om te kunnen bijten. Als er nog eens een grondlaag onder zit zou die zich kunnen gaan vermengen (heb het nooit geprobeerd, maar het lijkt me logisch)

Alclad Chroom zelf:
Dat de zwarte laag wat dikker is maakt niets uit, de alclad is zo dun als wat. Je kan in verschillende gradaties opbouwen. Eens aangebracht kan je safely erover vernissen. Mengen is niet nodig, maar schud je flesje wel goed op. Reinigen achteraf met celullose thinner.

;)

Thanks mate! Ik ga dit zeker toepassen op mijn volgende project, dat op stapel staat nadat de Toleman afgewerkt zal zijn (en ik begin er nu toch een gat in te zien) :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moto_06/16031m.jpg

Dit ding is dus bijna helegans verchroomd maar de bevestigingspunten aan de gietramen zijn zodanig slecht gekozen dat ik dat allemaal opnieuw ga moeten verchromen :fight:

Bart.Vandecavey
05-12-2005, 14:47
Nu heb ik eens een vraag zie : ik weet dat Alclad het best werkt op een glanzend zwarte "basislaag". Die hecht op haar beurt het best op een gewone primer. Dus moet de originele chroomlaag verwijderd worden op onderdelen die reeds op voorhand "verchroomd" zijn.

En dan nu de vraag : wordt chroom verwijderd op dezelfde manier als andere verflagen, ttz met afgelaten remolie en/of overreiniger, of is er een totaal andere werkwijze voor nodig??


Uit mijn beperkte ervaring... Revell-modelbouwlijm weekt dat goed los... :)

Guido
05-12-2005, 15:35
Zoals ik het nu doe dus... enkel nog es proberen polieren!

Vind het wel super zoals je "race-omstandigheden" zegt! :gas: Ik zou graag eens door jullie ogen naar het 1/24 slotten kijken!

G.

Ben wel niet van plan om mijn ogen eens ne keer uit te lenen zunne! :D :+

Ik denk dat ik al redelijk aangestoken ben. :D Zie een duidelijk verschil tss bouwen om te racen en bouwen om te showen. Bouwen om te racen gaat me wel liggen denk ik, omdat je bepaalde short-cuts kan nemen, waarmee je met een showmodel niet weg komt. (iets wat af en toe eens goed kan doen - super detaillers zullen me wel snappen.) Maar ook hier geldt het gezegde "if it looks right, it is right". Waarmee ik wil zeggen dat als je - zoals in dit geval - een goeie representatie hebt, die er goed uitziet in een race als de auto voorbij zoeft, het voldoende is. Terwijl je met zo'n oplossing, op een showmodel, geen schijn van kans zou maken. ;) Ik zal dus ook niet snel in een toestand terecht komen waarin dat het model zo perfect is gebouwd, dat je er niet meer zou durven racen. Zo ken ik een RC Stuka jachtbommerwerper die door een modelbouwer was gebouwd, maar dit op zo'n gedetailleerde manier gedaan had, dat ie er nooit heeft mee durven vliegen. ;)

MFahrer
05-12-2005, 15:45
Hehe... ik snap wat je bedoelt...

MAAAAAAAR... ik probeer ze toch altijd zo goed mogelijk te maken hoor, enkel ben ik lang niet zo goed als jullie! En ik verwacht van jullie dan ook pareltjes aan de start! Daar ben ik dan vooral het benieuwdst naar... om de bouw van jullie projectjes te zien en hier op het forum te volgen(hoe jullie oplossingen zoeken voor het interieurschaaltje en zo, hoe en waar jullie de lichten zullen inbouwen!)

(offtopic mode: Vanavond worden bij ons teams gekozen-geloot. Ik hoop dat mijn kansen om met mijn team vooraan te eindigen niet meteen de grond in geboord worden, want daar is wel een redelijke kans in)

(back on topic)

Trouwens... als je echt goeie lijm gebruikt... en je rijdt zelf niet als een demolition man... komen de wagens er wel redelijk uit hoor... Op mijn 635 (eerstgebouwde) staan er enkel wat verfstrepen op de bumpers van andere bumpers... een goeie laag vernis doet echt wonderen!


G.

Guido
05-12-2005, 16:09
Hehe... ik snap wat je bedoelt...

MAAAAAAAR... ik probeer ze toch altijd zo goed mogelijk te maken hoor, enkel ben ik lang niet zo goed als jullie! En ik verwacht van jullie dan ook pareltjes aan de start! Daar ben ik dan vooral het benieuwdst naar... om de bouw van jullie projectjes te zien en hier op het forum te volgen(hoe jullie oplossingen zoeken voor het interieurschaaltje en zo, hoe en waar jullie de lichten zullen inbouwen!)

Uiteraard. Aan de foto's van je wagens zie je duidelijk dat het een en ander niet zo maar rap, rap in elkaar geflanst is. Maar ik vermoed dat er ergens een tussenweg is. Vergis u niet echter niet. Ik ben vooral goed in het piekfijn afwerken van bestaande modellen en niet zozeer de specialist die vanalles "bij-scratcht", zoals Sennake en Dominique dat doen. Dat komt mede ook door het gebrek aan bouwtijd enz. Dus het is voor mij ook een echte uitdaging om de rest van het interieur (schaaltje, lichten ed) goed te doen.


Trouwens... als je echt goeie lijm gebruikt... en je rijdt zelf niet als een demolition man... komen de wagens er wel redelijk uit hoor... Op mijn 635 (eerstgebouwde) staan er enkel wat verfstrepen op de bumpers van andere bumpers... een goeie laag vernis doet echt wonderen!
G.

Opnieuw uiteraard. Net zoals in de echte racerij. Je hebt kerels die heel vaak schade rijden en andere die er met 'littekens' vanaf komen. ;)

Dominique
06-12-2005, 00:01
En dan nu de vraag : wordt chroom verwijderd op dezelfde manier als andere verflagen, ttz met afgelaten remolie en/of overreiniger, of is er een totaal andere werkwijze voor nodig??
Een aantal Alclad lakken (vooral de hoogglanzende) moeten inderdaad op een PERFECTE gloss zwarte enamel laag komen. Alle oneffenheden in die onderlaag worden onmiddelllijk en poeplelijk zichtbaar in je hoogglanslaag.

Wat betreft het verwijderen van de chroom op onderdelen in je kit: javelwater. Gewoon ordinair javelwater. Je onderdeel is in een kwestie van seconden proper, en je houdt een zwart glanzend onderdeel over.

Dominique
06-12-2005, 00:07
Ik ben vooral goed in het piekfijn afwerken van bestaande modellen en niet zozeer de specialist die vanalles "bij-scratcht", zoals Sennake en Dominique dat doen. Dat komt mede ook door het gebrek aan bouwtijd enz.

Niet overdrijven hierin. Ik bouw ook niet alle dagen. Een uurtje of 10 per week schat ik zo.

stanger
11-12-2005, 12:32
ik heb ook nog een vraagje, ik ben bezig aan een kit van revell, nu vind ik niet alle kleuren bij tamiya, ik zou dan de kleuren die ik bij tamiya vind willen gebruiken en diegene die ik niet vind zal ik dan van revell moeten nemen, maar gaat dit wel samen?
gaat dit geen moeilijkheden geven als ik verf gebruik van twee verschillende merken?

Guido
11-12-2005, 21:39
ik heb ook nog een vraagje, ik ben bezig aan een kit van revell, nu vind ik niet alle kleuren bij tamiya, ik zou dan de kleuren die ik bij tamiya vind willen gebruiken en diegene die ik niet vind zal ik dan van revell moeten nemen, maar gaat dit wel samen?
gaat dit geen moeilijkheden geven als ik verf gebruik van twee verschillende merken?

Merken van verf onder elkaar mengen is niet de hoofdbekommernis.
Type van verf is wat belangrijk is, enamel, acryllic, lak enz.

Loeten
11-12-2005, 22:10
Ik gebruik enkel Tamiya. Maar heb onlangs pas ontdekt dat er hier ook een verschil is. heb potjes van enamel staan, maar ook acrylic... Toch nog nooit miserie mee gehad. Tenzij dan bij het uitwassen van de borstels... Maar nu is dat opgelost.

Sennake
29-12-2005, 16:35
Wat betreft het verwijderen van de chroom op onderdelen in je kit: javelwater. Gewoon ordinair javelwater. Je onderdeel is in een kwestie van seconden proper, en je houdt een zwart glanzend onderdeel over.

Hangt ervan af wat je onder "seconden" verstaat natuurlijk. Mijn verchroomde Tamiya-onderdelen zitten er nu toch al zo'n 900 seconden in en ik zie nog niets gebeuren eigenlijk...

Haalt het iets uit van ze daar nog uren laten in te zitten of schakel ik over naar de "ovenreiniger-methode"?

Nismo
29-12-2005, 22:54
Hangt ervan af wat je onder "seconden" verstaat natuurlijk. Mijn verchroomde Tamiya-onderdelen zitten er nu toch al zo'n 900 seconden in en ik zie nog niets gebeuren eigenlijk...

Haalt het iets uit van ze daar nog uren laten in te zitten of schakel ik over naar de "ovenreiniger-methode"?

Probeer eens met airbrushcleaner van Revell.
Om verf te verwijderen van onderdelen giet ik een beetje cleaner in een potje en met een oud penseel was ik mijn onderdeel in een paar minuutjes tijd mooi proper. Werkt normaal gezien ook op chroomonderdelen maar gaat iets moeilijker.

Grtzzzzzzz Nismo ;)

Dominique
30-12-2005, 01:35
Hangt ervan af wat je onder "seconden" verstaat natuurlijk. Mijn verchroomde Tamiya-onderdelen zitten er nu toch al zo'n 900 seconden in en ik zie nog niets gebeuren eigenlijk...

Haalt het iets uit van ze daar nog uren laten in te zitten of schakel ik over naar de "ovenreiniger-methode"?
Works for me!
Met een paar seconden bedoel ik: een paar seconden. Onderdelen die ik er in heb gesmeten waren proper in laten we zeggen 10 à 30 seconden. Ik moet wel toegeven dat het om een oude kit ging (de driewieler). Misschien dat moderne kits een betere kwaliteit verchroming hebben? Alhoewel het ik ook zo had begrepen in een artikeltje in de eerste editie van MAutomobile.com
Kijk daar maar op pagina 18 onderaan.

Desmodromic2001
30-12-2005, 13:11
Ik gebruik om te dechromeren nagellakreiniger van Kruidvat. Werkt goed, en is goedkoop

Sennake
02-01-2006, 13:26
Works for me!
Met een paar seconden bedoel ik: een paar seconden. Onderdelen die ik er in heb gesmeten waren proper in laten we zeggen 10 à 30 seconden. Ik moet wel toegeven dat het om een oude kit ging (de driewieler). Misschien dat moderne kits een betere kwaliteit verchroming hebben?

Het werkt hoor. Alleen is de kwaliteit van het chroom bij Tamiya duidelijk superieur aan je driewieler-kit, want nu pas begint de blinkende zijde van het chroom kleine "roestplekjes" te vertonen waar het chroom (op)gelost is. Ik zal dus mijn Porsche 911 GT1 helemaal kunnen voltooiien vooraleer ik verder kan doen met de "Gorilla", maar dat maakt niets uit. Belangrijkste is dat het werkt. En ik heb meer tijd dan geld ;)

Dominique
02-01-2006, 13:47
Het werkt hoor. Alleen is de kwaliteit van het chroom bij Tamiya duidelijk superieur aan je driewieler-kit, want nu pas begint de blinkende zijde van het chroom kleine "roestplekjes" te vertonen waar het chroom (op)gelost is. Ik zal dus mijn Porsche 911 GT1 helemaal kunnen voltooiien vooraleer ik verder kan doen met de "Gorilla", maar dat maakt niets uit. Belangrijkste is dat het werkt. En ik heb meer tijd dan geld ;)
Zou ik u iets durven wijsmaken misschien? ;)

scoobyfreak
05-01-2006, 16:01
Heb een vraagje, als je een auto in grondlaag hebt gespoten moet je dat dan terug beetjs glad schuuren? en goe kuisen jullie uw wagens?

Guido
05-01-2006, 16:49
Heb een vraagje, als je een auto in grondlaag hebt gespoten moet je dat dan terug beetjs glad schuuren? en hoe kuisen jullie uw wagens?

Als ik mijn model in grondlaag heb gezet, kunnen er 2 dingen gebeuren.

1. Er zijn nog imperfecties: model opschuren tot alles ok is, 2de grondlaag nodig
2. Body is ok om in eindkleur gespoten te worden: heel lichtjes opschuren opdat ie netjes glad is, oppassen om niet door de naden te schuren, anders opnieuw 2de laag.

Je kan best fijn schuurpapier (1000 of hoger) gebruiken dat ook geschikt is om met water te schuren. Werkt fijner en sneller.
Dit is trouwens niet alleen van toepassing op de grondlagen, maar ook voor de laklagen.

--------

Wat het 2de deel van je vraag betreft, ben ik niet zeker wat je bedoelt, toch maar even het volgende. Tussen iedere laag - dus voor de grondlaag, tussen 2 grondlagen in, tussen grondlaag en kleurlaag, tussen 2 kleurlagen in - reinig ik het model altijd. Ik was het af met een oude tandenborstel waar een beetje Dreft, Per of ander afwasmiddel opgedaan is. Dus een beetje vloeibare zeep rechtstreeks op de tandenborstel en dan zactjes schrobben in lauw-warm water. Geen heet water gebruiken hiervoor. ;)

scoobyfreak
05-01-2006, 17:05
Bedankt voor de tips :applaus:

mijn 2 de vraag is voor je de auto spuit,goe kuis je dat?

Guido
05-01-2006, 18:02
Bedankt voor de tips :applaus:

mijn 2 de vraag is voor je de auto spuit, goe kuis je dat?

Zoals ik al uitlegde in mijn vorige reply...

Met een tandenborstel en wat zeepsop.

Button@
26-01-2006, 19:54
Een vraagje :

Ik zit met een idee in m'n hoofd om eens een truck te bouwen van Italeri maar twijfel nog een beetje. Zijn er hier mensen die me kunnen overtuigen om hieraan te beginnen want zou het een beetje zonde vinden van het vele geld voor zo'n model,als het niet echt de moeite is. Geef jullie commentaar maar :)

Greetz

vinnie
26-01-2006, 20:53
Een vraagje :

Ik zit met een idee in m'n hoofd om eens een truck te bouwen van Italeri maar twijfel nog een beetje. Zijn er hier mensen die me kunnen overtuigen om hieraan te beginnen want zou het een beetje zonde vinden van het vele geld voor zo'n model,als het niet echt de moeite is. Geef jullie commentaar maar :)

Greetz
@Button zou zeggen kom af naar onze modelbouwbeurs ON THE ROAD in Maart en je kunt het dan vragen aan de vele standhouders van verschillende landen, het hoe en waarom van vrachtwagens te bouwen.
Greeeetzzzz Vinnie
:gas:

Button@
26-01-2006, 22:21
@ vinnie

ja,zou wel willen komen ma jabbeke is nogal ver voor mij vrees ik :s
Als er een beurs is die wa dichter is,dan ga'k zeker eens langskomen

greetz

kristofgtv6
28-01-2006, 22:25
Mijn ervaring met trucks is matig positief. Veel pasproblemen (zeker italeri), zeer veel plakwerk, en die dingen pakken verdomd veel plaats in je vitrine. Maar 't is eens iets anders natuurlijk

B. the builder
01-02-2006, 18:46
Na in de thread over de afgewerkte Subaru WRC de 2004 versie van Sennake gezien te hebben, besloot ik om ook een decalvel met carbonvezel-afbeelding te kopen. 1 Probleem: niet te vinden in mijn buurt, evenmin als Micro Sol / Set om het deftig aan te brengen op de nogal onregelmatig gevormde achterspoiler...:frusty:

Dus dacht ik aan de Domino, een winkel die hier nogal geappreci?erd lijkt te worden. Als ik bij de zoekfunctie als trefwoord 'carbon' ingeef, krijg ik 8 producten 'aangeboden', maar uiteraard heb ik er maar 1 nodig. Aangezien ik zelf niet veel weet over carbon of decals vraag ik nu aan jullie: welk decalvel heb ik nodig (op het zicht zou ik zeggen : "RE.KC |Decal Kevlar-Carbon")?

Ook vroeg ik mij af of ik aan Micro Sol genoeg heb om decals zich te laten vastzetten, of ik best ook Set gebruik (voor alle decals, welteverstaan, niet alleen die voor de achterspoiler dus).
________
Avandia settlement info (http://www.classactionsettlements.org/lawsuit/avandia/)

MFahrer
05-02-2006, 22:25
Snel vraagje

hoe krijg je sol-vlekken van decals? Kwestie van te vernissen zonder vlekken onder de vernislaag...

Graag snel antwoord... zou graag de wagen vanavond nog vernissen...

G.

Sennake
05-02-2006, 22:30
Snel vraagje

hoe krijg je sol-vlekken van decals? Kwestie van te vernissen zonder vlekken onder de vernislaag...

Graag snel antwoord... zou graag de wagen vanavond nog vernissen...

G.

Omdat je snel een antwoord verwacht gezien de omstandigheden wil ik wel snel antwoorden : door te polishen met Tamiya-polish compound.

Maar het staat hier op De Paddock echt wel een paar keer te lezen hoor.

MFahrer
05-02-2006, 22:32
ok sorry...

En wat als je geen tamiya polish hebt?

Dominique
05-02-2006, 22:45
Ik gebruik gewone car-polish van in de Auto5: Norauto heet dat. Ik veronderstel dat iedere andere auto-polish wel zal lukken, maar om zeker te zijn zou ik toch niks direct uitproberen op het model. altijd eens een test doen!

MFahrer
05-02-2006, 22:48
Ik had er al aan gedacht om met Mer polish te proberen

G.

MFahrer
05-02-2006, 23:13
met die polish gaat het grootste deel wel weg... maar niet de hardnekkige randjes van de vlekken...

nog gedachten?

MFahrer
06-02-2006, 11:59
Niet weggekregen met de Mer Polish... en dus uiteraard niet vernist...

Gebeld naar de lokale modelbouw shop en de tamiya polish hebben ze niet, maar Gunze polish heeft hij wel binnen... zal ook wel goed zijn hé!

G.

Sennake
06-02-2006, 12:01
Niet weggekregen met de Mer Polish... en dus uiteraard niet vernist...

Gebeld naar de lokale modelbouw shop en de tamiya polish, maar Gunze polish heeft hij wel binnen... zal ook wel goed zijn hé!

G.

Ik heb hem nog niet getest, maar ik veronderstel van wel.

MFahrer
06-02-2006, 13:56
ik heb deze Super fine genomen:

http://images.google.be/url?q=http://www.1999hobbysearch.com/dbimages/user/hobby/itsmall/10031867s.jpg

Die vlekken staan op de decals hé... niet op de verf... zou er toch ook moeten afgaan hé?

G.

Guido
06-02-2006, 14:21
normaal wel.

David V
26-02-2006, 18:43
Ik weet nu niet of dit al eens eerder aan bod kwam, maar ik vraag me af wat ik het best gebruik om een rolkooi te maken op 1/43. Ik gebruik(te) tandenstokers, maar er werd me hier op gewezen dat dit net ietsje te dik is voor 1/43.
Het uitrekken van de plasticframes is een mogelijkheid, maar het lukt me 'nog' niet om telkens de juiste dikte te krijgen.
Toen kwam ik op het idee om spagettistokjes te gebruiken, maar het lukt me nu niet om deze te lijmen.
alle tips zijn dus welkom...!!

Dominique
26-02-2006, 22:54
Ik weet nu niet of dit al eens eerder aan bod kwam, maar ik vraag me af wat ik het best gebruik om een rolkooi te maken op 1/43. Ik gebruik(te) tandenstokers, maar er werd me hier op gewezen dat dit net ietsje te dik is voor 1/43.
Het uitrekken van de plasticframes is een mogelijkheid, maar het lukt me 'nog' niet om telkens de juiste dikte te krijgen.
Toen kwam ik op het idee om spagettistokjes te gebruiken, maar het lukt me nu niet om deze te lijmen.
alle tips zijn dus welkom...!!
Ik zou eens proberen met wat soldeertin: makkelijk te bewerken en goedkoop. Een rolletje soldeerdraad kost bijna niets, en je komt er een heel eind mee. Ze zijn ook verkrijgbaar in verschillende diktes. Ga eens in de electronicawinkel of de doe-het-zelf zaak in je buurt rondneuzen. Je zal zien dat er daar een hoop materiaal ligt dat uitermate bruikbaar is.

Loeten
27-02-2006, 18:19
Hallo,

Misschien een beetje een vreemde vraag. Is er eigenlijk een groot verschil als je een model in 1/24 bouwt of ene in 1/20. Ik bedoel dan in grootte en zo. Kun je dat opmerken als er twee modellen naast elkaar staan?

Ik twijfel immers om eens een wagen in 1/20 te maken (zo'n fiat abarth) maar als dat teveel scheelt, dan lijkt dat nergens op...

Tussen een 1/25 en1/24 is er niet zoveel verschil... Of toch niet dat het opvalt (mijn Corvette tov mijn rallywagens bvb)

Thanksssss

Sennake
27-02-2006, 19:23
Misschien een beetje een vreemde vraag...

Dat is het minste wat je kan zeggen ja :cool:

Maar voor onze trouwe klanten doen we alles natuurlijk. Niet zo evident, want er zijn niet zoveel modellen die zowel op 1/20 als 1/24 uitgebracht zijn (identieke modellen bieden de beste vergelijkingsmogelijkheden) en er lopen al helemaal niet zoveel zotten rond die van hetzelfde model beide schalen in huis gehaald hebben :cool:

Maar hier heb je dus het geluk van zo ne zot getroffen te hebben. Ik ben dus in mijn "to do" stockpile gedoken, heb er beide versies van de Tamiya Toyota Celica LB Turbo Gr.5 uitgehaald en de bodies naast elkaar gezet voor de foto...

Ik zou zeggen : oordeel zelf :

Loeten
27-02-2006, 21:02
Ewel zot (mijn vrouw zei dak zotteke moest typen, maar dat klinkt nogal, je weet wel) een dikke merci.

Het oordeel is nogal makkelijk te stellen. Geen 1/20 binnenhalen dus. Ik had net een oude Mitsu op ebay zien staan op die schaal, maar neen, ik bedank er nu voor. Toch wat teveel verschil. Ik had ook al wat rekenwerk verricht en het scheelde toch wel meer dan ik dacht...

vb: Als de auto in 1/1 zo'n 4,80 meter is dan...
- in 1/24 wordt dat: 20 cm
- in 1/20 wordt dat: 24 cm

Groot verschil dus... Hé een leuke vraag voor in klas... We zijn net over schaal bezig, LOL.

Thanks Sennake !

Dragonfly
02-03-2006, 20:33
Wou gewoon ff vragen aan de heren die in het bezit zijn van de befaamde punch and die sets waar ze deze gehaald hebben of waar je deze kunt krijgen :)

Dominique
02-03-2006, 22:53
Wou gewoon ff vragen aan de heren die in het bezit zijn van de befaamde punch and die sets waar ze deze gehaald hebben of waar je deze kunt krijgen :)
Wij (dwz Sennake en ikzelf) hebben die gekocht op de IPMS Nationals te Nieuwegein (NL) in november vorig jaar. Er was een nederlandse verkoper die de setjes had liggen. Vraag me nu niet meer naar de naam van de verkoper, want die zou ik me van mijn leven niet meer herinneren. Sennake misschien wel nog?

vinnie
03-03-2006, 18:25
Wou gewoon ff vragen aan de heren die in het bezit zijn van de befaamde punch and die sets waar ze deze gehaald hebben of waar je deze kunt krijgen :)
Misschien eens proberen bij "De Grenadiers" in Roeselare die heeft verschillende van die dingen liggen en stuurt alles zonder problemen op.
Het adres: De Grenadiers
Hof van 't Henneken 71
8800 Roeselare
Tel/Fax :051/25 05 56 - 051/25 05 76
Veel succes ermee.:bye:

Sennake
03-03-2006, 18:46
Vraag me nu niet meer naar de naam van de verkoper, want die zou ik me van mijn leven niet meer herinneren. Sennake misschien wel nog?

Absoluut : Mol Plastic Modelbouw (http://www.plasticmodelbouw.nl/?page=85069)

Dominique
03-03-2006, 21:38
Absoluut : Mol Plastic Modelbouw (http://www.plasticmodelbouw.nl/?page=85069)
Kijk eens aan: wat een hegeuhen :applaus:

Dragonfly
04-03-2006, 17:20
Absoluut : Mol Plastic Modelbouw (http://www.plasticmodelbouw.nl/?page=85069)
merci voor de link hé :)
alleen nog e stom vraagje, op de site staat "Rivet Punch & Die set Round Punch and Die set " voor de prijs van 59.95€ wil da dan zegge da da zowel voor ronde als voor hexagonale is of alleen voor die ronde ??

Sennake
05-03-2006, 01:48
merci voor de link hé :)
alleen nog e stom vraagje, op de site staat "Rivet Punch & Die set Round Punch and Die set " voor de prijs van 59.95€ wil da dan zegge da da zowel voor ronde als voor hexagonale is of alleen voor die ronde ??

Dat is de prijs voor de ronde. De hexagonale kosten hetzelfde. Tip : op de beurs hebben wij de setjes mogen kopen voor 50 euro...

MFahrer
13-03-2006, 16:19
Na een search op het woordje "lijmresten" en tal van afgeleiden en na het doorlopen van 24 bladzijden "Vraagbaak voor beginners... " ga'k mijn vraag toch nog eens stellen... met het risico dat jullie het nog es moeten hertypen. Heb wel eerst m'n best gedaan om te zoeken hoor...

Ik heb eergisteren een modelletje gekocht van een BMW 320 E36 STW van Revell. Er hangen stickers op de body. Revell levert blijkbaar stickers ipv decals voor de easykits. Het was zowiezo de bedoeling om de wagen te herspuiten (geheel of gedeeltelijk).

Nu heeft Rally (die voor de nieuwe decals zorgt voor het zustermodelletje) me verteld dat ik de lijmresten van de stickers best met verdunde disolvant kan verwijderen. Ik moet zeggen dat dat maar met matig succes lukt. Heeft er iemand betere ideeen? Thinner? Wasbenzine?

Een van de twee modellen zou ik graag de witte kleur houden... de andere wordt waarschijnlijk helemaal oranje...

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/jabbeke072.jpg

Echt stickers dus... zelden gezien...
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/jabbeke075.jpg

G.

Sennake
13-03-2006, 17:15
Oeioei, daar komen de meeste "plekkers" niet dikwijls mee in contact vrees ik. Maar ik denk dat je met white spirit een heel eind komt, zeker als je de laklaag niet wil beschadigen. Als alles eraf moet kan je natuurlijk de boel best afbijten met Decapan.

Gulfie
15-03-2006, 11:38
Neem een stuk sterke kleefband en 'dip' met de kleefzijde op de kleefresten. Zal een tijdje duren, maar de resten worden zo ook verwijderd.

Desmodromic2001
15-03-2006, 12:00
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een Revell Porsche GT 1 waar er STP stickers bij zaten. Ik heb die stickers vervangen door een decalset van Studio 27 (die trouwens totaal NIET correct is, er ontbreken decals, of de kleuren zijn verkeerd, en bij Studio 27 zijn die decals ALTIJD te groot). De lijmresten heb ik voorzichtig verwijderd met pure alcohol, te verkrijgen bij uw apotheker. Wel eerst voorzichtjes proberen!

MFahrer
17-03-2006, 12:07
Ik probeer jullie verschillende technieken uit dit weekend...

Nog een vraagje ivm die voorgeschilderde BMW's.. Hoe zouden jullie de nieuwe verflaag aanbrengen? De huidige laag gewoon opschuren? Zou dat voldoende zijn? En dan de nieuwe laag erover spuiten?

Groeten

G.

Nismo
17-03-2006, 16:13
Ik probeer jullie verschillende technieken uit dit weekend...

Nog een vraagje ivm die voorgeschilderde BMW's.. Hoe zouden jullie de nieuwe verflaag aanbrengen? De huidige laag gewoon opschuren? Zou dat voldoende zijn? En dan de nieuwe laag erover spuiten?

Groeten

G.

Ik zou na het schuren toch voor alle zekerheid eerst een laagje primer spuiten, voor een betere hechting van de laklaag.

Grtzzzzzzz Nismo ;)

MFahrer
17-03-2006, 20:40
Mag zo'n laagje primer over een geschuurde laklaag?

Ik heb primer al rare dingen zien doen hoor...

G.

Nismo
18-03-2006, 01:28
Mag zo'n laagje primer over een geschuurde laklaag?

Ik heb primer al rare dingen zien doen hoor...

G.

Eerst schuren, daarna ontvetten en daarna een laag primer.
Het nadeel is dat je op vvorhand niet weet of de primer "gekke dingen" gaat doen.

Grtzzzzzzz Nismo ;)

MFahrer
18-03-2006, 11:18
Inderdaad... daarom vraag ik het liever eerst eens hier! :)

G.

MFahrer
22-03-2006, 09:23
Nog es ivm die voorgelakte en bestickerde BMW...

Ik heb vanalles geprobeerd om de lijm weg te krijgen met producten, maar uiteindelijk heb ik hem volledig afgeschuurd om de lijmresten en de lak weg te krijgen. Eerst met ruwer schuurpapier en dan met waterschuurpapier die we gebruiken voor ons oldtimers op te schuren (2500). De body staat dus mooi blank en er gaat binnenkort een laag primer op.

Maar nu zit ik nog met de ruiten waar die zonnebanden ophingen. Daar is de stickerlijm dus nog niet van af... daar kan ik mijn schuurtechniek uiteraard niet op gebruiken. Ik ga dus daarop nog eens proberen met verschillende producten.

Is er iets dat jullie weten wat ik zeker niet mag gebruiken op de ruiten (kwestie van het wit uitslaan en zo te vermijden)?

Sennake
22-03-2006, 09:30
Is er iets dat jullie weten wat ik zeker niet mag gebruiken op de ruiten (kwestie van het wit uitslaan en zo te vermijden)?

Zeker NIET gebruiken : aceton.

Guido
22-03-2006, 14:49
...

Maar nu zit ik nog met de ruiten waar die zonnebanden ophingen. Daar is de stickerlijm dus nog niet van af... daar kan ik mijn schuurtechniek uiteraard niet op gebruiken.

...



Dat is iets wat gij zegt. Je kan daar de schuurtechniek zeker op gebruiken. Je dient dan wel te starten met 2500 en dient te eindigen met 8000 à 12000 grid papier. Met 2500 ga je schuren en tegen dat je aan de 8000 of 12000 begint, ben je eigenlijk al aan het polieren, waardoor dat er niets van krassen overblijft. ;)

MFahrer
23-03-2006, 09:04
Das misschien wel waar... maar ik ben er toch niet gerust als IK dat moet doen... zo op een ruitje schuren... voor't zelfde geld is die voorruit ondoorzichtig...

Andere tips?

Gunther

Morgan
23-03-2006, 11:09
Eerst schuren, daarna ontvetten en daarna een laag primer.
Het nadeel is dat je op vvorhand niet weet of de primer "gekke dingen" gaat doen.

Grtzzzzzzz Nismo ;)

Al eens geprobeerd met witte petroleum ?

Morgan
23-03-2006, 11:16
Das misschien wel waar... maar ik ben er toch niet gerust als IK dat moet doen... zo op een ruitje schuren... voor't zelfde geld is die voorruit ondoorzichtig...

Andere tips?

Gunther

Sorry vorige reply was met de verkeerde 'quote'

Dus , al eens met witte petroleum geprobeerd ?

Guido
23-03-2006, 11:24
Das misschien wel waar... maar ik ben er toch niet gerust als IK dat moet doen... zo op een ruitje schuren... voor't zelfde geld is die voorruit ondoorzichtig...

Andere tips?

Gunther

Als je start met 2400 is dat natuurlijk zo ondoorzichtig als iets. Daarom ook dat je dan de diverse stadia van 3200, 3600, 4000, 6000, 8000 en tenslotte 12000 door moet. Dan wordt alles weer mooi doorschijnend. Is ook de enige manier om krassen ed. uit ruitjes te krijgen. ;)

Gèrre
27-03-2006, 15:11
mijn vraagje : zo van die carbon decals moet die op dezelfde manier aan brengen als de normale decals ?

Dominique
27-03-2006, 17:13
Yep, dat is gewone decal, net zoals al die andere.

Gèrre
27-03-2006, 20:16
ok bedankt :)
ja ik ben bezig aan een tamiya kit die van de Williams - BMW FW24
en kzou graag die verbindingen naar de wielen en de sitepods en beetje van de motor in carbon decal doen

MFahrer
28-03-2006, 08:24
Dus , al eens met witte petroleum geprobeerd ?

Nope... nog niet geprobeerd... Heb jij er al ervaring mee?

---

Ander vraagje... Ik ben gewoon om met een eenvoudige airbrush m'n slotcars te spuiten... maar ik heb nu eens een tamiya spuitbusje gekocht. (omdat ik nergens het gepaste kleur vind voor m'n project, behalve in een tamiya busje). Ik dacht... als andere mensen dat kunnen, moet ik dat toch ook met een busje kunnen...

Quicktips voor spuitbusgebruik? Naast goed schudden en zo natuurlijk...

G.

Dominique
28-03-2006, 12:47
Quicktips voor spuitbusgebruik? Naast goed schudden en zo natuurlijk...
G.

Busje verwarmen vooraleer je gaat spuiten. Wanneer verf warm is zal hij beter vernevelen, en dan wordt de nevel ook veel regelmatiger.
Wat je natuurlijk ook kan doen is de verf decanteren, en dan met je airbrush verder werken. It's up to you.

Morgan
29-03-2006, 15:30
Nope... nog niet geprobeerd... Heb jij er al ervaring mee?

---

Ander vraagje... Ik ben gewoon om met een eenvoudige airbrush m'n slotcars te spuiten... maar ik heb nu eens een tamiya spuitbusje gekocht. (omdat ik nergens het gepaste kleur vind voor m'n project, behalve in een tamiya busje). Ik dacht... als andere mensen dat kunnen, moet ik dat toch ook met een busje kunnen...

Quicktips voor spuitbusgebruik? Naast goed schudden en zo natuurlijk...

G.
Ik heb al met witte petroleum op plexiglas gewerkt (om een hardnekkige klever
eraf te krijgen),lijm komt los zonder de plexi mat te maken.
Klever af halen en resterende lijm met witte petroleum ,op een zacht doekje ,
afwrijven.
Voor alle zekerheid eens proberen op een stukje doorschijnende plastiek, dat niet aan de buienkant zichtbaar is.

MFahrer
29-03-2006, 15:33
Ok bedankt dat probeer ik... kan je dat gewoon in brico en zo krijgen?

G.

Gèrre
29-03-2006, 19:54
kheb een belangrijke vraag, kheb in leuven en hasselt zitten zoeken naar die carbon decals maar nergens hadden ze die. Persoonlijk heb ik geen auto dus kan ik ook niet gaan rondrijden. Nu is mijn vraag vooral aan de helpende mensen hier :) kan iemand mij die bevoorbeeld opsturen en dat ik dan geld op hun rekening stort want ik wil mijn Williams BMW echt op en top maken :$ Ik weet dat het misschien niet zo'n vriendelijke vraag is maar ik weet niet meer wat ik moet doen :(

Dominique
29-03-2006, 20:02
Je kan ook gewoon bestellen in een winkel zoals Domino. Die sturen je pakje gewoon naar je thuisadres. Niets is makkelijker.

Pat
29-03-2006, 20:06
Gèrre,

Als je een Visakaart hebt, ligt de wereld aan je voeten !

(soms lig je er voor dezelfde reden ook wel eens bij ...:o )

Ga eens kijken bij de links. Je vindt er wel ergens wat je zoekt.

Guido
29-03-2006, 20:33
Je kan ook gewoon bestellen in een winkel zoals Domino. Die sturen je pakje gewoon naar je thuisadres. Niets is makkelijker.

en je hebt er geen visakaart voor nodig. Betalen kan je er immers dmv een gewone overschrijving. Wanneer zij de betaling binnen hebben, sturen ze je bestelling onmiddellijk op. Werkt als een tierelier. ;)

Gèrre
30-03-2006, 10:36
Aah ok dan zalk dat eens doen, met een overschrijving dan wel want visa heb ik niet :) allesinds zeer bedankt voor de tips :)

Morgan
30-03-2006, 11:46
Ok bedankt dat probeer ik... kan je dat gewoon in brico en zo krijgen?

G.
Ik weet niet of je dit in Brico kan vinden.Ik had nog petroleum staan voor
zo'n petroleum vuurtje Zibro Kamin vandaar.

Gèrre
30-03-2006, 16:22
en je hebt er geen visakaart voor nodig. Betalen kan je er immers dmv een gewone overschrijving. Wanneer zij de betaling binnen hebben, sturen ze je bestelling onmiddellijk op. Werkt als een tierelier. ;)
ik heb het besteld zal volgende week waarschijnlijk de overschrijving krijgen

Loeten
01-04-2006, 12:39
Heel even een vraagje omdat ik het toch zeker wil weten.

Zetten jullie alle onderdelen van de modellen in de primer? Dan bedoel ik niet alleen de grote stukken, maar ook bvb de hele ramen waar de onderdelen aan vast zitten... Natuurlijk niet de ruiten en doorzichtige delen...

Ik dacht hieraan omdat ik bij mijn Trabantje problemen had met de zetels (ze stonden niet in de primer)

Ik zou in het vervolg die onderdelenramen ook telkens een laagje (of 2) primer meegeven...

Thanks...

Guido
01-04-2006, 14:05
Heel even een vraagje omdat ik het toch zeker wil weten.

Zetten jullie alle onderdelen van de modellen in de primer? Dan bedoel ik niet alleen de grote stukken, maar ook bvb de hele ramen waar de onderdelen aan vast zitten... Natuurlijk niet de ruiten en doorzichtige delen...

Ik dacht hieraan omdat ik bij mijn Trabantje problemen had met de zetels (ze stonden niet in de primer)

Ik zou in het vervolg die onderdelenramen ook telkens een laagje (of 2) primer meegeven...

Thanks...

Niet per definitie. Als er bijvoorbeeld een lichte kleur (rood, geel, groen, blauw) op een donkere ondergrond moet, dan wel ja, maar indien het gaat om bruin, zwart, zilver, alu enz. dan gebruik ik nooit primer voor de kleinere onderdelen. Zonde van de primer eigenlijk. Tevens ben ik ook afgestapt van het schilderen van de onderdelen terwijl ze nog aan het raampje vastzitten. Je moete immers nog knippen en bijvijlen/-schuren, dat je dan toch weer moet bijretoucheren. Dus ik verwijder eerst de onderdelen, schuur deze bij waar nodig en verf dan in 1 keer. Heb ik geleerd bij het maken van resinkits, aangezien daar gewoon geen raampjes zijn. ;)

Loeten
01-04-2006, 15:59
Tevens ben ik ook afgestapt van het schilderen van de onderdelen terwijl ze nog aan het raampje vastzitten. Je moet immers nog knippen en bijvijlen/-schuren, dat je dan toch weer moet bijretoucheren. Dus ik verwijder eerst de onderdelen, schuur deze bij waar nodig en verf dan in 1 keer. Heb ik geleerd bij het maken van resinkits, aangezien daar gewoon geen raampjes zijn. ;)


Okey Thanks Huudo. Ik schilder altijd nadat ik de stukjes heb losgemaakt, net omdat je anders moet bijwerken na het schuren en vijlen.

Groetjes !!:gas:

MFahrer
12-04-2006, 13:59
Een vraagje ivm bodies in de remolie leggen...

Ik ben bezig aan een paar pre-painted bmw's die in een ander kleurtje moeten. De eerste heb ik de stickers (ja echt stickers) afgeschuurd en zo... de lak opgeschuurd, weer primer erover, en twee lagen lak... met als gevolgd dat de verf er redelijk dit opligt.

Een van de slotters heeft sinds gisteren ook voor het eerst gebruik gemaakt van afgedraaide remolie om een een lak- en primerlaag te verwijderen van een mislukt gespoten body.

Mijn vraag is nu... zou ik die klaargelakte BMW met restjes van stickers en al in die olie zwieren? Dan hoef ik niet te schuren en kan ik echt van scratch beginnen. Gaan die vernislaag en die restjes van stickers ook van de body gaan?

Gunther

manta
15-04-2006, 11:22
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik moet toegeven dat ik hier al een paar hele mooie dingen gezien heb.Vooral het detailleren van het interieur vind ik fantastisch.Maar als beginnend modelbouwer heb ik enkele vraagjes:
-wat is drybushen?
-hoe maak je die "curly cables" die bijvoorbeeld van het stuur naar het dashboard lopen?of zijn die te verkrijgen in de winkel?
-wat is de beste manier om de kuipzetels er zo realistisch mogelijk te laten uitzien?
Ik ben er zeker van dat er mij hier iemand kan helpen want d'er zitten hier toch een aantal pro's op het forum waar ik al een aantal zaken van geleerd heb.

manta
18-04-2006, 13:11
blijkbaar n moeilijke vraag...
of is iedereen hier zijnen mp3 afgepakt...:confused:

Sennake
18-04-2006, 14:04
Beste Manta,

alle vragen worden hier ter hunner tijd beantwoord, en als het niet snel genoeg gaat naar je mening, wees dan maar gerust dat de mensen die er een antwoord kunnen/willen op geven en dat nog niet gedaan hebben, hier een goede reden voor hebben, wat niet betekent dat je vraag onbeantwoord blijft. Het terug naar boven gooien van een post door middel van het herhalen van de vraag is echter iets wat tegen onze etiquette-regels zondigt, dus in het vervolg even wat meer geduld oefenen en alles komt in orde.

Dit gezegd zijnde, no hard feelings hoor, ik zie dat je nieuw bent hier dus heb je in elk geval krediet genoeg om je geen zorgen te hoeven maken ;)

En dan nu to the point :

Eerst en vooral wil ik je toch wel zeggen dat de hieronder beschreven methode mijn werkmethodes zijn, en dat dat niet het Evangelie is. Iedereen werkt een beetje anders, maar grosso modo komt het hier wel op neer. Hier gaan we dus :

-wat is drybushen?

Drybrushen is, zoals de naam het zelf zegt, het schilderen met een zo goed als droog penseel. De bedoeling is dat donkere onderdelen beter benadrukt worden bij je model, of om ze een meer verweerd uiterlijk te geven. Het geeft het onderdeel wat meer diepte en ook de details komen beter tot hun recht.

Hoe ga je tewerk? Wel, je neemt het onderdeel (dat al in de juiste basiskleur geschilderd werd) ter hand en je doet een heel weinig verf aan je penseel van een kleur die nauw aanleunt bij de besiskleur, maar enkele tinten lichter is. Bv bij zwarte onderdelen gebruik je grijs, bij blauwe onderdelen lichtblauw, bij gun metal onderdelen gebruik je zilver, enz...

Nu, zelfs met dat heel klein beetje verf aan je penseel heb je nog veel te veel verf dus ga je dat penseel in een vod beginnen droogwrijven, tot er zo goed als geen verf meer aanhangt. Dat is het moment waarop je kan beginnen drybrushen : je gaat meermaals en heel lichtjes over het onderdeel en langzaam zal je zien dat de details beter zichtbaar worden. Héél subtiel tewerk gaan, want voor je het weet ben je te ver gegaan en moet je weer herbeginnen.

Succes!

-hoe maak je die "curly cables" die bijvoorbeeld van het stuur naar het dashboard lopen?of zijn die te verkrijgen in de winkel?

Ik maak die zelf van ijzerdraad die ik op een staafje oprol tot de gewenste lengte bereikt is. De diameter van het staafje moet de gewenste binnendiameter bezitten van je curly cable natuurlijk. Bij 1/43 modellen kan dat dus een kopspeld zijn, bij 1/24 modellen bv een dun nageltje of iets dergelijks. Je fantasie gebruiken is zoals altijd in modelbouw, erg belangrijk.

Daarna kan je de kabel over je staafje wegschuiven en na schilderen ziet het het echt uit als een curly cable.

-wat is de beste manier om de kuipzetels er zo realistisch mogelijk te laten uitzien?

Eerst dient de achterzijde bekleed te worden met decal, die het materiaal van je kuipzetel nabootst. Er bestaan decals met van die lichtgele koolstofvezel-structuur (jaren '70en '80), of modernere decals die een donkere koolstofvezel-structuur vertonen. Afgekort noemen we dat CF-decals (carbon-fibre) dus als je dat ergens leest weet je nu wat ze bedoelen.

Eens de achterzijde mooi bekleed is komt er een vernislaag overheen omdat die CF altijd glanst.

Goed laten drogen, en daarna de voorzijde schilderen (of afplakken en spuiten) met de gewenste matte kleur, zoals zwart, blauw of rood. Meestal is het wel één van die kleuren. Als dat goed droog is komen er (eventueel) nog decals overheen (Sparco of weet ik welk merk), en daarna ga je over tot het hierboven uitgelegde drybrushen. Vergeet ook niet de openingen van de gordels uit te boren (dat doe je vooraf natuurlijk) zodat de veiligheidsgordels er door kunnen gevoerd worden.

Dat is het zo'n beetje. Succes ermee!

MFahrer
19-04-2006, 07:48
Nog es ivm die voorgelakte en bestickerde BMW...

Ik heb vanalles geprobeerd om de lijm weg te krijgen met producten, maar uiteindelijk heb ik hem volledig afgeschuurd om de lijmresten en de lak weg te krijgen. Maar nu zit ik nog met de ruiten waar die zonnebanden ophingen. Daar is de stickerlijm dus nog niet van af... daar kan ik mijn schuurtechniek uiteraard niet op gebruiken. Ik ga dus daarop nog eens proberen met verschillende producten.

Is er iets dat jullie weten wat ik zeker niet mag gebruiken op de ruiten (kwestie van het wit uitslaan en zo te vermijden)?

Al eens geprobeerd met witte petroleum ?

Even feedback geven op de gekregen tip! Kwestie van dat andere mensen er misschien ook gebruik kunnen van maken!

Gisteren ben ik de ruit te lijf gegaan met de witte petrolium zoals hier door Morgan aangeraden en het effect was echt goed. De lijm verdween snel en de ruit bleef onaangetast!

Bedankt voor de uitstekende tip!

G.

jurgen
28-04-2006, 12:43
om de 'escort' topic van huudo niet te bezwaren met teveel vragen: in het opgegeven lijstje met acties wordt na de decals tamiya compound gebruikt. Is dit een ander product dan tamiya rubbing compound. Ik moet eerlijk bekennen dat ik sol resten heb proberen te verwijderen met rubbing compounden toen zijn mijn decals beschadigd geraakt, waardoor nu wel een model zonder solresten maar met beschadigde decals:frusty:.

weliswaar zijn ze niet erg beschadigd, maar genoeg reden voor mij om dit niet meer te doen, vandaar mijn vraag...

Lester
29-04-2006, 11:47
Ik had ook nog een vraagje in verband met die lijst van 20 punten van werkwijze van het spuiten: ik heb die Compound in huis gehaald en wilde nu weten als tussen de 2 de vernis laag en die compound iets moet gebeuren, spuit je direct op die compound of moet je die ook eerst ontvetten?
Die compound kruipt tussen de naden en lucht happers, moet je die dan afwassen zo ja met wat dan? Kan er dan niets gebeuren met de decals?
Welke stof van doek gebruik je voor die compound?
Een beetje veel vragen in één keer hé, maar als je er niks van weet, en ik wil mijn modellen zo goed mogelijk afwerken en geen verloren werk doen.
Heb trouwens al één mogen in de remolie steken.

Groeten Johan

Guido
30-04-2006, 12:49
De 20-punten ter herinnering:

Even de volgorde en werkwijze van het spuitwerk nog meegeven. De schuurpassages worden altijd nat geschuurd:

1. grondlaag (Tamiya white primer - spuitbus)
2. schuren (2400 grid)
3. 2de laag primer
4. lichtjes opschuren (2400 grid)
5. kleurlaag, dunne laag (Revell enamel verdund met Revell enamel thinner - airbrush 0,8 bar)
6. schuren (2400 grid)
7. 2de kleurlaag
8. lichtjes opschuren (4000 grid)
9. 3de kleurlaag, "wet coat"
10. lichtjes opschuren (6000 grid)
11. Vernis laag, dunne laag (Gunze Mister Hobby Clear Coat - spuitbus)
12. Decals
13. Tamiya Compound (verwijderen van Sol resten)
14. 2de vernis laag
15. Opschuren (4000, dan 6000)
16. 3de vernis laag "wet coat"
17. Opschuren (6000, dan 8000)
18. Tamiya rubbing compound
19. Tamiya wax
20. Done!

Guido
30-04-2006, 12:58
Ik had ook nog een vraagje in verband met die lijst van 20 punten van werkwijze van het spuiten: ik heb die Compound in huis gehaald en wilde nu weten als tussen de 2 de vernis laag en die compound iets moet gebeuren, spuit je direct op die compound of moet je die ook eerst ontvetten?


Je dient de compound niet te ontvetten. Mr.Hobby vernis in spuitbussen van Gunze heeft daar geen moeite mee. Kan zonder enig probleem.


Die compound kruipt tussen de naden en lucht happers, moet je die dan afwassen zo ja met wat dan?

Ik probeer dat een beetje te verwijderen door erg plaatselijk te werken zodanig dat er geen resten in naden enz. komen te zitten. Gebeurd het dan toch eens een keertje, dan gebruik ik een tandenstoker om die te verwijderen, en daarna weer even goed opwrijven zodat alles echt weg is.

Kan er dan niets gebeuren met de decals?

In principe niet. Voorwaarde is wel dat de decals perfect zitten en de vorm van het model voor 100% aangenomen hebben. Short-cuts in dit stadium worden afgestraft met beschadigde decals. Dus vooraleer je aan de slag gaat met de rubbing compound, steeds alles goed inspecteren. Voorzichtigheid is wel geboden natuurlijk net zoals secuur te werk gaan en niet te veel druk uitoefenen. Je kan het beter een keertje meer doen, dan alles in 1 keer proberen weg te krijgen.


Welke stof van doek gebruik je voor die compound?

Er zijn speciale doekjes voor in de handel, maar ik gebruik oude witte t-shirts. Wat ook belangrijk is, is dat je de compound op het doekje aanbrengt, inwrijft en weer opblinkt met een ander oppervlak van het doekje. Ook nooit meer dan 1 keer compound aanbrengen op dezelfde plaats van het doekje. Compound neemt immers een microscopisch laagje van je model en als je de compound op dezelfde plaats blijft aanbrengen om in te wrijven, ga je meer kwaad dan goed doen.

Lester
30-04-2006, 19:04
Awel Huudo merci voor je uitleg, ik ben dus al een stuk verder dan gisteren en met jou tips scheelt het dag en nacht.

Groeten Johan

IlPrincipal
02-05-2006, 14:10
Hallo specialisten...
miss. staat er op de voorgaande 21 blz reeds een antwoord op mijn vraag. Welke vernis in spuitbussen raden jullie aan? Heeft er iemand ervaring met decals van Pattos place...bij mij werken ze op dat het geen naam heeft.Wel motip vernis gebruikt...
En waar vind je die vernis...hier in Leuven is het voor modelbouw huilen met de pet op. Tamiya vernis is alles wat er te vinden is...
Bedankt voor de moeite

Dominique
02-05-2006, 20:19
miss. staat er op de voorgaande 21 blz reeds een antwoord op mijn vraag. Welke vernis in spuitbussen raden jullie aan?

Zoals je inderdaad (;) ) op verschillende plaatsen op dit forum via een zoekopdracht kan vinden: Gunze is hetgeen je moet hebben. Die is safe voor de decals, en goed van kwaliteit. Zolang je niet over decals moet spuiten (zoals bij straatwagens of zo) kan je Tamiya gebruiken. Maar van zodra je decals wil overdekken met een clearcoat moet je Gunze gebruiken.
Het is zelfs zo dat ook Smoke van Tamiya (TS71) niet helemaal veilig is. Ik trek die conclusie dus door tot alle Tamiya TS-spuitbussen tot het tegendeel bewezen is.
Gunze clear is verkrijgbaar als mat, semi-gloss en gloss.
De modelbouwwinkels die zichzelf een beetje respecteren hebben die Gunze allemaal wel in huis.

Nismo
27-05-2006, 19:05
Ik heb 2 sets velgen liggen die als kleur gun-metal moeten hebben. Nu heb ik als proefje een stukje met gun-metal geverfd en een stukje met de donkere metal-coat van Humbrol. Nu lijken deze 2 kleuren wel wat op elkaar, maar het resultaat is niet echt wat ik wil. Ik wil die velgen wel een donker metaalkleurtje geven en mijn vraag is nu de volgende;
Welke kleur kan nog in aanmerking komen om een mooie donkere metaalkleur te verkrijgen ????

Gèrre
12-06-2006, 20:18
Ik wil ooit eens een Porsche 911 gt3 maken, maar ik vind die wagen niet zoals ik wil in de doos qua uitvoering , moet ik dan een normale Porsche 911 kopen en dan daarbij een transkit voor een GT3 ?

MFahrer
13-06-2006, 08:59
@ Gerre: Bedoel je de GT3R? Ik heb het pakket ook zo liggen:

Tamiya 996 GT3 met de Scale Production transkit.
http://www.doktorslot.de/umbau003.jpg

G.

IlPrincipal
13-06-2006, 09:08
Hallo Gerre,
Op volgende link kan je een carosserie, interieur (voor slotracen) en vensters kopen.
Ik heb al dingen besteld en de verzendkosten zijn zeer laag. de kit is wel 75 euro...
http://www.werkshomepage.de/shop/show_product.php?cPath=65_66&products_id=429
Ik heb thuis een gebruikte tamya kit met de transkit erop staan. Moet hem wel opnieuw schilderen en afwerken...Voor het slotten welzeker.

Gèrre
13-06-2006, 10:23
@ MFahrer : ik heb nog niets van die Porsche, maar kwas gisteren op de site van dominomodel aan het zoeken. En daar stond zo'n porsche 911gt3 uit de 24h van spa dacht zo die witte met zwarte voorbumper met van die haaientanden op. Maar die kit was een transkit. Dus als ik die Tamiya kit van u vind en ik koop die transkit er bij kan ik die Porsche maken ? of heb ik dat verkeerd begrepen :(

Gèrre
13-06-2006, 10:24
Hallo Gerre,
Op volgende link kan je een carosserie, interieur (voor slotracen) en vensters kopen.
Ik heb al dingen besteld en de verzendkosten zijn zeer laag. de kit is wel 75 euro...
http://www.werkshomepage.de/shop/show_product.php?cPath=65_66&products_id=429
Ik heb thuis een gebruikte tamya kit met de transkit erop staan. Moet hem wel opnieuw schilderen en afwerken...Voor het slotten welzeker.

Mja ma ik ben niet van plan om te gaan slotten of zo maar tis wel een zeer goed link alvast bedankt

Lester
13-06-2006, 10:54
Prachtig kit Gunther, als ik jou was zou ik er vlug aan beginnen. Het is ook één op mijn verlanglijstje, en al een tijdje. :drewl: Maar doordat ik nu andere modellen 'moet' maken die eerder af moeten zijn ...
Zoals jij altijd zegt bouwen "die handel" :)

Groeten Johan

MFahrer
14-06-2006, 07:52
@ Gerre: Dat is inderdaad wat ik bedoel...

Je kan met die kit perfect de Freisinger (de haaitanden) maken... ik wil er deze Seikel Porsche mee maken... mijn ultime droom GT3:
79-burgess-collin-buttiero.jpg


@ Johan... eigenlijk had ik met deze Seikel de FIA GT wedstrijden willen rijden, maar ik durf er voorlopig niet aan beginnen... te weinig ervaring...

G.

Gèrre
14-06-2006, 10:15
@ Gerre: Dat is inderdaad wat ik bedoel...

Je kan met die kit perfect de Freisinger (de haaitanden) maken... ik wil er deze Seikel Porsche mee maken... mijn ultime droom GT3:
79-burgess-collin-buttiero.jpg


@ Johan... eigenlijk had ik met deze Seikel de FIA GT wedstrijden willen rijden, maar ik durf er voorlopig niet aan beginnen... te weinig ervaring...

G.
zeer mooie porsche ik hoop voor u dat het een topmodel wordt :)

Lester
14-06-2006, 12:18
Gunther, ik heb eens de GT2 bestudeerd en veel zal die wel niet verschillen van de GT3. Juist de kit van Renaissance zal een beetje aandacht vragen. Als je denkt dat ik je kan helpen dan roep je maar. Of ik kijk voor een goede prijs aan een GT3 te geraken en bouw hem. Dan kan ik je vertellen hoe het werkt.
Wat denk je?
Groetje Johan
ps. heb je al dat adres voor in Duinkerque?

MFahrer
14-06-2006, 12:30
Ik heb alles maar dan ook alles (decalsets voor 3 versies, uitbreidingsset, de tamiya doos, het lexan interieur en evt Sakatsu velgen voor eronder) liggen om deze wagen te bouwen... ik durf er gewoon nog niet aan beginnen... ook al zou ik hem hééééééél graag hebben. Da's een van mijn eerste bouwdozen geweest da'k gekocht heb sinds we 1/24 slotten...

De Resin opzet stukken maken me echt bang om er aan te beginnen... Een GT2 is in dat opzicht veel makkelijker te maken hoor, mijn gebouwde GT2:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/gt2chereau036.jpg

G.

Mario
01-08-2006, 21:27
Hallo,
ik maak af en toe ook eens een model, maar tot nu toe waren dat vooral oorlogstuigen. Nu ben ik bezig met een moto en ben ook van plan om de carrosserie zo deftig mogelijk (naar mijn normen) te maken.

Ik heb thuis een tube rubbing compound van Tamiya. Maar hoe gebruik ik dat ? (ik heb eens gezocht op de term en wel wat onderwerpen gevonden waar hij in voorkomt, maar hoe je het product exact moet gebruiken heb ik niet direct gezien en hier moet ik 28 blz. doorspitten...). Is het wat product op een doekje doen en dat cirkelgewijs op de carrosserie aanbrengen ?

Sennake
01-08-2006, 21:47
Is het wat product op een doekje doen en dat cirkelgewijs op de carrosserie aanbrengen ?

Dat is het inderdaad. Op gelakte delen liefst, en bij voorkeur minstens een week gedroogd. Dan polish je als het ware net zoals je een echte auto zou "simoniseren". ;)

Dominique
01-08-2006, 22:12
Dat is het inderdaad. Op gelakte delen liefst, en bij voorkeur minstens een week gedroogd. Dan polish je als het ware net zoals je een echte auto zou "simoniseren". ;)
Zo is dat. Zorg er ook voor dat de decals goed tegen het oppervlak zitten. Dat bereik je door die na het aanbrengen te "sollen". (Daar is ook genoeg over te vinden hier op het forum). Best is dat je daarna 1 of meerdere laklagen aanbrengt (Gunze klaarlak gebruiken, GEEN Tamiya). Die laklaag beschemt de decals en de onderliggende verflaag. Dan kan je beginnen met voorzichtig te "simoniseren".
Succes!

Loeten
13-08-2006, 15:31
Best is dat je daarna 1 of meerdere laklagen aanbrengt (Gunze klaarlak gebruiken, GEEN Tamiya). Die laklaag beschemt de decals en de onderliggende verflaag

In hoeverre moeten je decals perfect liggen? Ik heb al enkele malen gelezen van modelbouwers die problemen hadden met hun vernislaag. De decals vertoonden blaasjes of vervormingen doordat ze niet perfect aansloten, vooral tussen de groeven.

Ik ben dus van plan om Gunze vernis te gebruiken op mijn BMW M1. Ik weet al dat dit de beste vernis is voor decals. Enkele decals krijg ik evenwel niet perfect in de groeven en er is dus een mogelijkheid dat er vernis onder kruipt. De decals kan ik niet meer bijwerken. Heb al grote hoeveelheden SOL gebruikt en sommigen beginnen lichtjes te scheuren in die groeven...

Vandaar de vraag: Neem ik een groot risico als ik gunze vernis gebruik??

THANKS !

Mario
13-09-2006, 09:43
Telkens als ik met een spuitbus aan de slag ga, is het bang afwachten of het zal lukken.

Wat gebeurt er namelijk vaak ? Eens ik gespoten heb verschijnen er op het te verven oppervlak 'bubbeltjes', zodat ik opnieuw kan beginnen en voor een simpel model soms meer dan 1 spuitbus nodig heb. Het is telkens weer wegschuren, herspuiten en zien of het resultaat aanvaardbaar is.

Als je dan de foto's bekijkt die hier gepost worden met vlekkeloze carrosserieën, raak je op den duur wel gefrustreerd. :(

Guido
13-09-2006, 10:19
Telkens als ik met een spuitbus aan de slag ga, is het bang afwachten of het zal lukken.

Wat gebeurt er namelijk vaak ? Eens ik gespoten heb verschijnen er op het te verven oppervlak 'bubbeltjes', zodat ik opnieuw kan beginnen en voor een simpel model soms meer dan 1 spuitbus nodig heb. Het is telkens weer wegschuren, herspuiten en zien of het resultaat aanvaardbaar is.

Als je dan de foto's bekijkt die hier gepost worden met vlekkeloze carrosserieën, raak je op den duur wel gefrustreerd. :(

Misschien ligt het wel aan puntje 2 van het stappenplan ;) uit deze thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=13943), nl. ontvetten of grondig reinigen v/h oppervlak vooraf.

Deze vraag zette mij ertoe aan om een aparte verf thread te starten. ;)

Mario
13-09-2006, 10:33
Ah, dank u.
Ik ontvet wel degelijk, maar mogelijk niet grondig genoeg. :)

Guido
13-09-2006, 17:38
Ah, dank u.
Ik ontvet wel degelijk, maar mogelijk niet grondig genoeg. :)

Dan kan het probleem misschien nog liggen aan het feit dat er verschillende soorten verf gebruikt worden, maw dat de kleurlaag bijv. niet compatibel is met de grondlaag en of er al dan voor de grondlaag nog een hechtingslaag gebruikt wordt.

Extra info omtrent merk en type van verf kan misschien wat makkelijker zijn om uitsluitsel te geven over wat er mis gaat. ;)

Sennake
13-09-2006, 18:35
Ah, dank u.
Ik ontvet wel degelijk, maar mogelijk niet grondig genoeg. :)

Wat ook mogelijk is, is dat je spuit van te dichtbij. Een afstand van minstens 30 à 40 cm is een minimum. Ik weet het, dan spuit je veel verf naast je model en gaat er dus een deel verloren, wat ook mij soms in de verleiding brengt om de spuitbus wat dichterbij te houden. Maar dan is de spuitdruk te groot en worden er in je natte verf luchtbelletjes gevormd met het gekende nefaste resultaat...

Mario
14-09-2006, 08:31
Extra info omtrent merk en type van verf kan misschien wat makkelijker zijn om uitsluitsel te geven over wat er mis gaat. ;)
Grondlaag en verf zijn beide van Tamiya.

Ik vermoed echter dat Sennake de nagel op de kop heeft : ik spuit doorgaans op een afstand van 10 tot 20 cm. Zal in het vervolg meer afstand in acht nemen en eens zien of het lukt. Uiteindelijk zal me dat ook minder kosten aan verf denk ik.

Bedankt alvast. :)

Guido
14-09-2006, 09:50
Grondlaag en verf zijn beide van Tamiya.

Ik vermoed echter dat Sennake de nagel op de kop heeft : ik spuit doorgaans op een afstand van 10 tot 20 cm. Zal in het vervolg meer afstand in acht nemen en eens zien of het lukt. Uiteindelijk zal me dat ook minder kosten aan verf denk ik.

Bedankt alvast. :)

ik ben er quasi zeker van dat het dat gaat zijn. Heb het in het begin, toen ik met spuitbusjes begon, ook al eens voorgehad. :o Maar het was niet bij me opgekomen. Veel succes alvast en laat maar weten of het gelukt is. ;)

CarRerA
17-11-2006, 16:19
Ik ga een dezer aan een vrachtwagen beginnen. Ik zit met het idee om echt werkende voor- en achterlichten te maken, maar heb geen enkel idee hoe ik dit zou doen. Mijn kennis van elektriciteit beperkt zich voornamelijk tot het in en uitdraaien van een lampje...
Ik weet ook niet of al die plastiek, lijm en verf tegen de warmte kan van zo een lampjes. Warmte en plastiek is meestal geen goede combinatie...
Iemand die raad kan geven?

snowybjorn
19-11-2006, 16:20
ik heb het zelf nog niet gedaan maar wel bij een vriend van mij gezien op zijn RC wagen. Hij heeft met witte LED's vooraan en rode achteraan gewerkt. Het voordeel van LED is dat deze niet warm komen en een laag energie verbruik hebben.

Dominique
19-11-2006, 21:08
Ik ga een dezer aan een vrachtwagen beginnen. Ik zit met het idee om echt werkende voor- en achterlichten te maken, maar heb geen enkel idee hoe ik dit zou doen. Mijn kennis van elektriciteit beperkt zich voornamelijk tot het in en uitdraaien van een lampje...
Ik weet ook niet of al die plastiek, lijm en verf tegen de warmte kan van zo een lampjes. Warmte en plastiek is meestal geen goede combinatie...
Iemand die raad kan geven?

Je kan misschien ook eens kijken tussen de threads over de slotcars. Die mannen gebruiken altijd leds in hun modellen. Voor zover ik kan nagaan heb ik ze toch nooit horen zeggen dat iemand er problemen mee heeft gehad.
Er zijn ook setjes met voor- en achterlichtjes te koop voor slotcars. Die kan je zo inbouwen.

tommeke_B
25-11-2006, 00:20
Ik zou voor mijn vader een Fiat 131 abarth van Italeri (zie domino.be) willen maken, iemand ervaring mee? Goed? Slecht ?

Juha
03-01-2007, 02:06
Ik ben daarnet een probleem tegengekomen toen ik 4 koplampen in een gril moest zetten. Ik had één kant van de gril gelijmd en toen ik de eerste koplamp probeerde, schoof die weg. Nu is dat ding alles behalve doorzichtig en echt proper is dat niet. Nu is mijn vraag: hoe krijg ik dat eraf?
En omdat een ongeluk nooit alleen komt, ging tijdens de twee poging alles wél goed, tot die lampen scheef draaiden. Nu zitten die erin, scheef, en vol lijm natuurlijk.
Er is er uiteidelijk eentje gelukt, die steekt er kaarsrecht en proper in. Het ergste van al... die zit moervast zonder de minste vorm van lijm, dus mijn geknoei was niet eens nodig.:frusty:

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.http://rp003.free.fr/images/smiley_065.gif

De koplampen die eruit moeten staan links in beeld, de enige gelukte staat rechts.

Dominique
03-01-2007, 02:14
zit die lijmresten aan de binnenkant, of aan de buitenkant van die lenzen?

Juha
03-01-2007, 02:16
Aan de binnenkant.

Nismo
03-01-2007, 02:27
Welke lijm heb je gebruikt ???
Als je witte houtlijm of cristal clear hebt gebruikt dan kan je de lijmresten afwassen met water, anders weet ik het ook niet.

Dominique
03-01-2007, 02:28
Mmm. Dit wordt een moeilijke. Als ze echt niet meer loskomen is er maar 1 manier volgens mij.
Wat ik zou proberen is langs achteren die lampspiegels uit te frezen. Zorg dat je de lenzen niet raakt! Dan moet je de contouren van de spiegels (waarop je waarschijnlijk de lijm hebt op aangebracht) voorzichtig proberen weg te snijden met een exacto. Op een bepaald moment zullen de lenzen wel loskomen.
Daarna de binnenkant van de lenzen proper krijgen. Ik herinner mij dat Nismo ergens een tip heeft gepost om lijmresten van clearparts te verwijderen. Als ik het goed voorheb was dat met airbrush cleaner van Revell? best eerst even checken voor je dat doet.
Indien dat niet werkt: glad schuren langs binnen en met een exacto opnieuw lichtbreekstreepjes trekken met een exacto. Dat wordt echt priegelwerk!
Last but not least: nieuwe spiegels maken (scratchbuilden), in zilver (beter is chroom) spuiten en alles terug monteren.

Op een week of 2 gefikst :D

Nismo
03-01-2007, 02:42
Mmm. Dit wordt een moeilijke. Als ze echt niet meer loskomen is er maar 1 manier volgens mij.
Wat ik zou proberen is langs achteren die lampspiegels uit te frezen. Zorg dat je de lenzen niet raakt! Dan moet je de contouren van de spiegels (waarop je waarschijnlijk de lijm hebt op aangebracht) voorzichtig proberen weg te snijden met een exacto. Op een bepaald moment zullen de lenzen wel loskomen.
Daarna de binnenkant van de lenzen proper krijgen. Ik herinner mij dat Nismo ergens een tip heeft gepost om lijmresten van clearparts te verwijderen. Als ik het goed voorheb was dat met airbrush cleaner van Revell? best eerst even checken voor je dat doet.
Indien dat niet werkt: glad schuren langs binnen en met een exacto opnieuw lichtbreekstreepjes trekken met een exacto. Dat wordt echt priegelwerk!
Last but not least: nieuwe spiegels maken (scratchbuilden), in zilver (beter is chroom) spuiten en alles terug monteren.

Op een week of 2 gefikst :D

Je kan clearparts perfect proper krijgen met airbrush-cleaner van Revell,zonder dat het mat/dof wordt.Niet laten weken maar met een vod gedrenkt in cleaner de clearparts afvegen. Ook sommige lijmen zijn ermee te verwijderen. Het hangt allemaal af welke lijm je gebruikt hebt.

Juha
03-01-2007, 02:43
Welke lijm heb je gebruikt ???
Als je witte houtlijm of cristal clear hebt gebruikt dan kan je de lijmresten afwassen met water, anders weet ik het ook niet.
Nee, Revell lijm. Afwassen met water heb ik al geprobeerd en dat hielp niet echt.

Mmm. Dit wordt een moeilijke. Als ze echt niet meer loskomen is er maar 1 manier volgens mij.
Wat ik zou proberen is langs achteren die lampspiegels uit te frezen. Zorg dat je de lenzen niet raakt! Dan moet je de contouren van de spiegels (waarop je waarschijnlijk de lijm hebt op aangebracht) voorzichtig proberen weg te snijden met een exacto. Op een bepaald moment zullen de lenzen wel loskomen.
Daarna de binnenkant van de lenzen proper krijgen. Ik herinner mij dat Nismo ergens een tip heeft gepost om lijmresten van clearparts te verwijderen. Als ik het goed voorheb was dat met airbrush cleaner van Revell? best eerst even checken voor je dat doet.


Ik merk het al, hopeloos.:+
Dat was ongeveer hetzelfde als wat ik van plan was maar die achterkant precies uitfrezen lijmt me onmogelijk. Dan laat ik het liever zo en probeer ik de gril zelf goed af te werken.

Zou het ook lukken met penseel cleaner van revell ipv. airbrush cleaner?

Dominique
03-01-2007, 02:49
Zou het ook lukken met penseel cleaner van revell ipv. airbrush cleaner?
Geen idee. Probeer het eens uit op een stuk van die clear sprue.

Nismo
03-01-2007, 03:00
Nee, Revell lijm. ..........................
.................................................. ............................
Zou het ook lukken met penseel cleaner van revell ipv. airbrush cleaner?

Volgende keer je clearparts niet meer lijmen met modelbouw lijm, maar ofwel met witte houtlijm of eventueel met cristal clear. Deze laatste is vergelijkbaar met witte houtlijm maar kost eens zoveel.
Het voordeel van deze 2 lijmsoorten is dat ze eenmaal opgedroogd zijn, je niks meer ziet van de lijm,hij droogt transparant op en ze zijn beide afwasbaar met water, voor het geval dat je teveel lijm hebt gebruikt.

Wat betreft die penseel cleaner sluit ik me aan bij Dominique, probeer het op een afval stukje, als het niet mat/dof uitslaat is het ok.

Juha
03-01-2007, 03:16
Ik heb wat lijm gesmeerd op een stuk sprue, morgen zien of ik het eraf krijg met die penseelreiniger.

Die houtlijm heb ik ondertussen ook geprobeerd op een andere lamp (die in de doos zit maar er niet op moet), hopelijk gaat dat goed.

snowybjorn
03-01-2007, 13:48
voor doorzichtige stukken zoals vensters gebruik ik Tamiya craft bond lijm.
http://www.tamiya.com/english/news/news0503/news1.htm .Het is een witte lijm die tijdens het drogen doorzichtig wordt zoals houtlijm.

Dominique
03-01-2007, 21:32
voor doorzichtige stukken zoals vensters gebruik ik Tamiya craft bond lijm.
http://www.tamiya.com/english/news/news0503/news1.htm .Het is een witte lijm die tijdens het drogen doorzichtig wordt zoals houtlijm.

Al die witte lijmen zijn in feite vergelijkbaar. Ik vind het nadeel van houtlijm dat je er wat meer van dient te gebruiken om een goeie hechting te krijgen. Sinds kort gebruik ik epoxy 2-componenten lijm daarvoor. Werkt goed!

Red-arrow
05-01-2007, 15:58
hallo iedereen,na deze forum is doorbladerd te hebben, zou ik mijn modelbouw kunnen toch willen bijschaven. ik knutsel al enkele jaren, maar ik ben nog altijd niet tevreden van de glans van mijn miniaturen. ik spuit voornamelijk met tamiya en mijn wagentjes blinken wel, maar ik krijg toch de glans dat een echte auto heeft niet.

wat kan ik hier aan doen

alvast bedankt

Loeten
05-01-2007, 16:44
hallo iedereen,na deze forum is doorbladerd te hebben, zou ik mijn modelbouw kunnen toch willen bijschaven. ik knutsel al enkele jaren, maar ik ben nog altijd niet tevreden van de glans van mijn miniaturen. ik spuit voornamelijk met tamiya en mijn wagentjes blinken wel, maar ik krijg toch de glans dat een echte auto heeft niet.

wat kan ik hier aan doen

alvast bedankt

Hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9009) kun je al veel tips halen...

Veel lees- en leerplezier !!

Dominique
05-01-2007, 22:58
hallo iedereen,na deze forum is doorbladerd te hebben, zou ik mijn modelbouw kunnen toch willen bijschaven. ik knutsel al enkele jaren, maar ik ben nog altijd niet tevreden van de glans van mijn miniaturen. ik spuit voornamelijk met tamiya en mijn wagentjes blinken wel, maar ik krijg toch de glans dat een echte auto heeft niet.

wat kan ik hier aan doen

alvast bedankt

Welkom trouwens! :bye:

Red-arrow
06-01-2007, 17:00
ik heb nog een vraag aan senna of hugo, hoe kan ik mij inschrijven bij jullie?
wanneer komen julie bij elkaar om ideen uit te wisselen en waar komen jullie dan bij elkaar?

EvilDevil10en
16-01-2007, 02:29
hoi, ben pas beginnend in de modelbouw
aan de foto's te zien van sommige bouwers kunnen jullie vrij perfect de ruitrubbers en de randen rond de vensters painten
kan iemand me zegge hoe ik dit het beste doe, word dit me de penseel gedaan of word het ook gespoten?

mvg mario

Sennake
16-01-2007, 09:25
ik heb nog een vraag aan senna of hugo, hoe kan ik mij inschrijven bij jullie?
wanneer komen julie bij elkaar om ideen uit te wisselen en waar komen jullie dan bij elkaar?

Je wordt clublid door 15 euro lidgeld te betalen voor een gans jaar. De details hieromtrent vind je HIER (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=3108).

Wat je hier allemaal voor terugkrijgt, en meer bepaald in 2007 vind je dan weer HIER (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14744).

Wij komen in principe in het seizoen elke maand bijeen in ons clublokaal in themacafé Wheels op het circuit van Zolder. Het seizoen loopt van september tot pakweg maart/april, zodat de zomermaanden vrij blijven voor andere activiteiten. Maar vorig jaar kriebelde het blijkbaar zo erg dat onze modelbouwers elke maand van de zomer ook naar een maandelijkse bijeenkomst gevraagd hebben, waarop we uiteraard ingegaan zijn.
Op onze meetings is het altijd een vrolijke boel, worden er altijd demonstraties gegeven en worden altijd de modellen meegebracht en besproken die zopas afgewerkt werden. En de nodige pinten gedronken natuurlijk.

De data met de meetings van 2007 zullen we vastleggen op onze eerste vergadering van dit jaar, nu vrijdag de 19e januari in Wheels te Zolder, maar er staan er al 2 vast die je hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14644) kan vinden. In dezelfde thread zullen ook de data van de andere maanden verschijnen.

Enne... welkom in de club!

Sennake
16-01-2007, 09:34
hoi, ben pas beginnend in de modelbouw
aan de foto's te zien van sommige bouwers kunnen jullie vrij perfect de ruitrubbers en de randen rond de vensters painten
kan iemand me zegge hoe ik dit het beste doe, word dit me de penseel gedaan of word het ook gespoten?

mvg mario

Om ruitrubbers te schilderen zijn er meerdere mogelijkheden. Als je gezegend bent met een vaste hand kan je ze manueel schilderen, met een penseeltje, of je kan ze afplakken en spuiten met een airbrush. In beide gevallen raad ik je sterk aan om je model vooraf te voorzien van enkele lagen vernis. Waarom? Om in het eerste geval zonder problemen een mislukt stukje schilderwerk te kunnen wegvegen met wat white spirit, waarbij de vernis je onderliggende laklaag (en eventuele decals) perfect beschermt, en in het tweede geval om gemakkelijk de ruitrubbers te kunnen afplakken met wat masking tape, waarna je ze spuit met de airbrush. Vervolgens kan je zonder gevaar de masking tape voorzichtig verwijderen zonder schrik te moeten hebben dat je decals aan de tape blijven plakken, op voorwaarde dat je voldoende vernislagen gezet hebt en de boel lang genoeg laten drogen hebt, want ik heb zelf al tot mijn schade en schande aan den lijve ondervonden dat één vernislaag niet voldoende is...

Ikzelf gebruik dan ook voornamelijk en liefst de eerste methode omdat ik een nogal vrij vaste hand heb.

Guido
16-01-2007, 11:42
ik heb nog een vraag aan senna of hugo, hoe kan ik mij inschrijven bij jullie?
wanneer komen julie bij elkaar om ideen uit te wisselen en waar komen jullie dan bij elkaar?

Om de één of andere reden is ook deze vraag me ontgaan... :o

Nu goed, je bedoelde wellicht Sennake of Huudo. :) Sennake heeft alles al prima uitgelegd. Ook van mijn kant: W E L K O M!!

EvilDevil10en
16-01-2007, 21:12
ng een klein vraagje als beginner
als ik op de site van domino aant kijken ben naar decals en transkits zie ik verscheidene keren staan grade-up
maar waarvoor dient een grade up?

mvg mario

scoobyfreak
17-01-2007, 02:01
edit :o

EvilDevil10en
17-01-2007, 20:34
hoi, kan iemand mij helpen
ik heb raad nodig over hoe ik een spuit cabine kan bouwen, het is alleen voor rallyauto's schaal 1:24
heb totaal geen idee hoe daar aan te beginne?

Red-arrow
17-01-2007, 21:26
alvast bedankt voor de uitleg, ik zal probren om vrijdag langs te komen, om hoe laat is het eigenlijk?

Red-arrow
17-01-2007, 21:27
is het nu op verplaatsing of in de wheels

BSmodels
18-01-2007, 17:25
is het nu op verplaatsing of in de wheels

ik neem aan dat je de modelbouwmeeting bedoelt.

kijk eens hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14673) . ;)

Het is dus in de wheels.

Loeten
29-01-2007, 01:34
Ik heb een vraagje over "wielmoeren"...

Momenteel schilder ik die altijd met een tandenstokertje. Eigenlijk aanstippen dus, maar dan is altijd alleen de bovenzijde van de moer bvb zwart. Hoe maak je eigenlijk heel de moer zwart???

Thanks...

scoobyfreak
29-01-2007, 01:58
Ik schilder de zijkanten van de moeren meestal ook.En gebruik daar een borsteltje voor met niet veel haartjes op, de haartjes moegen ook niet te soepel of zacht zijn anders zou het ook niet lukken denk ik.

scoobyfreak
29-01-2007, 02:01
Bestaat er iets goed om decals in alle groeven van de auto's te laaten trekken? Ik gebruik nu altijd micro sol (met de roode letters) maar de decals zouden durven weer lichtjes uit de groeven te komen (vooral bij dikke decals zoals dat geel van een subaru)

vanni
29-01-2007, 15:19
Bestaat er een methode om de rubberbandjes terug "rekbaar" te maken.
Deze vd 1/43 Delta 4WD zijn keihard & als je ze over de velg wilt trekken, breken ze in 2.
Iemand?? :)

Sennake
29-01-2007, 15:36
Bestaat er een methode om de rubberbandjes terug "rekbaar" te maken.
Deze vd 1/43 Delta 4WD zijn keihard & als je ze over de velg wilt trekken, breken ze in 2.
Iemand?? :)

Kijk hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=10458) eens.

EvilDevil10en
29-01-2007, 20:53
kan ik airbrushen met de revell acryl paintaqua color (vierkante potjes acryl verf) ?
luc sturm zegt van wel, maar moet dit dan puur of moet ik ik het verdunnen?
en met wat? en in welke hoeveelheid??

Diccy
31-01-2007, 21:59
Hallo iedereen,

na enkele jaren stil gelegen te hebben ben ik nu een goeie maand of 4 terug de draad aan het oppikken maar toen ik voor m'n rustperiode nog dacht dat ik het niet al te slecht deed, heeft het aanschaffen van internet me wel op totaal andere gedachten gebracht.
Zo kende ik niet eens dingen zoals sol, P/E sets, Alclad2, online winkels enz..

en dus de laatste maanden zijn vooral experimenten geweest van deze producten en véél gluren en lezen/leren op forums maar ik hou er toch nog enkele vraagjes op na.

1; ik las dat er toch ook vele zijn die hun decals mee vernissen, en dat die hun sol resten verwijderen met polierpasta of zelfs met wax, maar terugdenkend aan m'n opleiding carrosserieherstelling meen ik te herrineren dat verf (dus ook vernis) beter hecht op iets ruwere ondergrond en silicone en waxresten zeker af te raden zijn; dus m'n vraag is of dit geen problemen geeft op één of andere manier??

2; als je 'white metal parts' wil bekleden met laagje carbon fibre, moet deze dan ook best eerst een laag primer gekregen hebben?? en geld hetzelfde antwoord voor resin parts te bekleden ook??

3; en na veel zoeken vind ik maar weinig of geen informatie rond de termen "wash" , "wheatering" en "dry brush" ; kan iemand me hier wat meer over vertellen wat en hoe ??

M.v.g. Diccy

Dominique
01-02-2007, 00:16
Hallo iedereen,

na enkele jaren stil gelegen te hebben ben ik nu een goeie maand of 4 terug de draad aan het oppikken maar toen ik voor m'n rustperiode nog dacht dat ik het niet al te slecht deed, heeft het aanschaffen van internet me wel op totaal andere gedachten gebracht.
Zo kende ik niet eens dingen zoals sol, P/E sets, Alclad2, online winkels enz..

en dus de laatste maanden zijn vooral experimenten geweest van deze producten en véél gluren en lezen/leren op forums maar ik hou er toch nog enkele vraagjes op na.

1; ik las dat er toch ook vele zijn die hun decals mee vernissen, en dat die hun sol resten verwijderen met polierpasta of zelfs met wax, maar terugdenkend aan m'n opleiding carrosserieherstelling meen ik te herrineren dat verf (dus ook vernis) beter hecht op iets ruwere ondergrond en silicone en waxresten zeker af te raden zijn; dus m'n vraag is of dit geen problemen geeft op één of andere manier??

Haaaaa!! Nog ene die niet van de modellekes kan afblijven. Welkom hier bij deze bende "over het paard getilde" -maar prettig- gestoorden. ;)
Om op je vragen te antwoorden: het is inderdaad zo dat je best op een iets ruwere ondergrond werkt wanneer je extra lagen lak / vernis wilt zetten, omwille van de aanhechting. Maar: sol heb je nodig wanneer je decals op een niet-vlakke ondergrond moet aanbrengen. Eigenlijk kan je bijna niet zonder dat spul. Het gaat de decal als het ware versmelten tegen die ondergrond. Probleem is echter dat dat product ook resten achterlaat, en die blijven zichtbaar als je vernis gaat aanbrengen. Die resten moet je "weggommen" met die polierpasta of wax (ikzelf gebruik wax). Het is een beetje een contradictio in terminis: langs de ene kant wil je een iets ruwere ondergrond, langs de andere kant moet je onvolkomenheden wegpolieren.
Het is nu wel zo dat een model niet wordt blootgesteld aan de omstandigheden waaraan autolakken onderhevig zijn. Het samenspel van invretend vuil en climatologische veranderingen, daar hoeven wij geen rekening mee te houden. Daarom stelt het zetten van een laklaag op een vlakke ondergrond voor onze modellen geen probleem.



2; als je 'white metal parts' wil bekleden met laagje carbon fibre, moet deze dan ook best eerst een laag primer gekregen hebben?? en geld hetzelfde antwoord voor resin parts te bekleden ook??

Ik zou white metal en resin op dezelfde manier behandelen als plastic. In deze context wil dat zeggen: primen, lakken en dan bekleden. Wanneer je onderdeel volledig met carbon fiber moet worden bekleed zou je kunnen volstaan met een primerlaag, maar persoonlijk zou ik er dan een laagje matzwart of zo over zetten, pas dan de decal. Je kan met de laag verf ook nog heel minieme onvolmaaktheden in het onderdeel zelf camoufleren (door te polijsten bv.).
Het is misschien wel aangewezen om voor wit metaal en voor resin aangepaste primers te gebruiken. Gunze heeft primers die speciaal voor resin zijn ontwikkeld. Die geven een betere aanhechting dan de primers voor plastic en ze zijn minder aggressief voor de resin.


3; en na veel zoeken vind ik maar weinig of geen informatie rond de termen "wash" , "wheatering" en "dry brush" ; kan iemand me hier wat meer over vertellen wat en hoe ??
M.v.g. Diccy

Wheatering: het nabootsen van vuil, stof, veroudering, slijtage, etc dmv voornamelijk verftechnieken.
Wash: het geverfde onderdeel met een donkere, maar sterk verdunde tint overschilderen, en het teveel aan verf wegvegen met een vodje vooraleer hij de kans krijgt te drogen. Je krijgt dan het effect dat dieper liggende delen donkerder geaccentueerd zijn, wat meer diepte geeft aan het onderdeel.
Drybrushing: dat is eigenlijk net het tegenovergestelde van washen. Je gaat met een (doorgaans) lichtere tint het onderdeel bewerken. Hierbij gebruik je een dikke verf op een bijna droge penseel, zodat je met heel kleine en bijna droge verfrestjes werkt. Zo bouw je laagje voor laagje op. Het is de bedoeling om hoger liggende (uitstekende) delen met een lichtere kleur te accentueren, zodat je ook weer een diepte-effect krijgt.

Voor meer info over die technieken kan ik je eigenlijk maar aanraden om eens de sites te bezoeken van bouwers van militaria. Die mannen zijn daar echte cracken in. Voor de rest: proberen, proberen, en nog eens honderd keer proberen voor je het onder de knie hebt.

Als je nog iets wilt weten: vuur maar af!

Pat
01-02-2007, 02:54
@Diccy

Welkom bij De Plekkers ! :applaus:

Guido
01-02-2007, 12:47
Ik zou white metal en resin op dezelfde manier behandelen als plastic. In deze context wil dat zeggen: primen, lakken en dan bekleden. Wanneer je onderdeel volledig met carbon fiber moet worden bekleed zou je kunnen volstaan met een primerlaag, maar persoonlijk zou ik er dan een laagje matzwart of zo over zetten, pas dan de decal. Je kan met de laag verf ook nog heel minieme onvolmaaktheden in het onderdeel zelf camoufleren (door te polijsten bv.).
Het is misschien wel aangewezen om voor wit metaal en voor resin aangepaste primers te gebruiken. Gunze heeft primers die speciaal voor resin zijn ontwikkeld. Die geven een betere aanhechting dan de primers voor plastic en ze zijn minder aggressief voor de resin.


Decals, eender welke, hecten enkel goed als de onderlaag blinkende verf is. Een laagje blinkend zwart zal dus beter werken, denk ik.

@ Diccy,

W E L K O M!!!

Diccy
01-02-2007, 22:03
ach zo,

al een héél stuk wijzer rond de voorbereiding van vernissen en resin/white metal

en voor die wheatering en wash ga ik ZEKER wat opzoekingen doen bij de forums over militaria wat zijn toch dingen die me sterk intresseren en ik echt ook wil onder de knie krijgen.

@ Pat, hier sie , nog een kopvleesvretter :D ;)


Allemaal bedankt voor de reactie's en raad :D :worship:
greetz Diccy

Dominique
01-02-2007, 23:18
ach zo,
@ Pat, hier sie , nog een kopvleesvretter :D ;)

Mmmmpfffffhihihihi :+ :p

Pat
03-02-2007, 15:53
ach zo,

al een héél stuk wijzer rond de voorbereiding van vernissen en resin/white metal

en voor die wheatering en wash ga ik ZEKER wat opzoekingen doen bij de forums over militaria wat zijn toch dingen die me sterk intresseren en ik echt ook wil onder de knie krijgen.

@ Pat, hier sie , nog een kopvleesvretter :D ;)


Allemaal bedankt voor de reactie's en raad :D :worship:
greetz Diccy

Ik zie Buggenhout en ik lees 'nog ne kopvleesvretter' ... dat ruikt naar een "deserteur" !

Sorry gasten, effe off-topic.
Er zijn er al niet al te veel uit de buurt, dus even profiteren.

Diccy
05-02-2007, 00:07
Ik zie Buggenhout en ik lees 'nog ne kopvleesvretter' ... dat ruikt naar een "deserteur" !

ja:o dat is eigenlijk wel waar :o
sinds 2,5 jaar is het buggenhout, ervoor woonde ik in St-Gillis schuinover cinema Albert.;)

Terug even ontopic dan maar hé;

is er voor resin en white metal speciale primer nodig of is de grijze Tamiya primer ook voldoende??

Dominique
11-02-2007, 14:23
ja:o dat is eigenlijk wel waar :o
sinds 2,5 jaar is het buggenhout, ervoor woonde ik in St-Gillis schuinover cinema Albert.;)

Terug even ontopic dan maar hé;

is er voor resin en white metal speciale primer nodig of is de grijze Tamiya primer ook voldoende??

De Tamiya primer kan hiervoor worden gebruikt, maar ik zou voor resin toch een speciale primer gebruiken. Gunze heeft resin primer in assortiment.

Diccy
11-02-2007, 14:58
Haa, ca va, dan zal ik eens die van Gunze aanschaffen :cool:

nogmaal thanks

MFahrer
21-02-2007, 22:52
Verfvraagje:

Als je een wagen moet spuiten in geel en grijs metallic, wat spuit je dan eerst? Geel of grijs?

Bij blauw-geel, ljkt me het best om eerst geel te spuiten!

Hoeft geel een witte onderlaag?

G.

Dominique
22-02-2007, 00:17
Ik zou denken dat je eerst het geel spuit, dan grijs.

Voor je vraag over primer: wat voor geel wil je eigenlijk hebben? Helgeel (witte primer) of eerder een donkere / doffere tint (grijze primer)?
Om zeker te zijn of het resultaat voldoet aan de verwachtingen zou ik zeggen: testen voor je iets definitief doet.

MFahrer
22-02-2007, 12:40
Wel... euhm... tis voor dit wagentje:

http://ikandeez.net/av-blink/renaultmegane/megane_001.jpg

Ik moet eerlijk zijn dat ik hem niet precies zo ga bouwen, omdat het een straatversie is die de "plekkers" van een spaanse rallywagen heeft gekregen... een soort promowagentje dus.

Bij mij moet ie dienen om een koers te rijden die de 24u van Spa nabootst tussen '94 en '98! :gas: Jammer dat er geen Peugeot 306 bestaat op 1/24. De Maxi bestaat wel in resin... Die 306sen hebben wel redelijk wat gepresteerd in die jaren!

Ondertussen zit de wagen z'n de primerlagen en ben ik deze morgen héél vroeg opgestaan om hem nog in de eerste laklaag te zetten. Het is dus grijs als hoofdkleur geworden.

G.

scoobyfreak
11-03-2007, 02:07
Even een vraagje, ik heb gunze lak besteld bij domino om over decals te spuiten. maar is dat wel de juiste?
Want ik was hier wat aan het bij lezen en je hebt blijkbaar verschillen, en het ene is niet goed voor decals.

deze heb ik besteld, de juiste of niet?
http://img157.imageshack.us/img157/2562/getpicbx9.jpg (http://imageshack.us)

Loeten
11-03-2007, 02:19
Het is de juiste !!

Wild Goose
11-03-2007, 02:27
De 501 zou de juiste zijn.

scoobyfreak
11-03-2007, 02:52
Oef !:D

Thx voor de rappe antwoorden ;)

Loeten
02-04-2007, 07:47
Voor Luigi moet ik BMF aan de zijstrips over de body aanbrengen. Doe ik dat voor of na de vernislaag (met Gunze deze keer)?

Thanks

Nismo
02-04-2007, 10:26
Voor Luigi moet ik BMF aan de zijstrips over de body aanbrengen. Doe ik dat voor of na de vernislaag (met Gunze deze keer)?

Thanks

Dat maakt eigenlijk niet uit, maar uit ondervinding weet ik dat je zonder problemen BMF met Gunze-vernis kan overspuiten.

Bij de karrosserie van mijne Calsonic-Skyline heb ik ook BMF aangebracht rond de opening van de uitlaat en daarna overspoten met Gunze-vernis.

Loeten
24-04-2007, 19:36
Een vraagje rond mijn Lancer van Pyck. Ik ben dus nu bezig om de kleurlagen te spuiten, ook het blauw. Nu ben ik klaar met het spuiten van de rode delen. Het afplakken ging goed en het grijs loste helemaal niet. Toch hebben je handen steeds een "grijsgloed" na het bepotelen van de kas. De rode laag is heel goed gelukt maar ik heb het gevoel dat ze heel teer is. Dat ze dus wel eens zou kunnen meekomen bij het weghalen van de tape, na het afplakken voor het blauw.

Nu is mijn vraag: zou ik de body nu al een paar laagjes blanke lak geven? Dus tussen de rode en blauwe laag in? Kwestie van te voorkomen dat de laklagen loslaten. Of zal dat niks helpen??

Thanks !!

PS: de deadline haal ik niet en die is verschoven naar de RS Monteberg half mei...

vanni
07-05-2007, 12:06
Bestaat er een remedie om lijmdampen weg te werken?? Toen ik gisteren mijn ramen gekleefd had was er nix van te merken. Nu echter zijn er op de meeste ramen dampen te zien. :o
Enig idee om dit geheel of gedeeltelijk weg te werken??

Guido
07-05-2007, 14:53
Bestaat er een remedie om lijmdampen weg te werken?? Toen ik gisteren mijn ramen gekleefd had was er nix van te merken. Nu echter zijn er op de meeste ramen dampen te zien. :o
Enig idee om dit geheel of gedeeltelijk weg te werken??

Ik vrees ervoor. Lijmdampen zijn meer dan slechts dampen. Ze tasten immers de plastiek aan. Plasticlijm heeft de eigenschap dat hij plastic onderdelen aan elkaar smelt als het ware. De "uitwaaiers" beslaan dan op de plastic. Als het gelukt hebt, is slechts de bovenlaag aangetast en kan je evt. met compound eens kijken of er verbetering optreedt. Indien niet, ben je "kàt", oftewel eraan voor de moeite.

Maar moet het nog gezegd zijn, ramen, glaasjes en ander doorzichtig spul NOOIT met plastic- of secondenlijm bevestigen, NOOIT! Houtlijm, Cristal Clear of 2 componentenlijm of -epoxy, zijn dé middelen om dit te doen. ;)

CarRerA
10-05-2007, 08:29
Ik heb gisterenavond mijn Citroën een vernislaag gegeven. Ik heb dit buiten gedaan, op een overdekt plaats (het was aan het motregenen).
Toen ik hem terug binnenhaalde (half uurtje later) waren er rare plekken op de hele auto (zie foto's). Iemand enig idee hoe dit komt?
Zouden er toch regendruppels op de auto gevallen zijn, of ligt dit aan de hoge vochtigheid van de lucht?
Vernis is de bekende Gunze B501, ik heb mijn auto 10 dagen geleden een eerste mistlaag gegeven, gevolgd door een eerste natte laag. Gisteren wou ik er dan een 2e natte laag op leggen, maar blijkbaar is deze mislukt...
Heeft er hier iemand ervaringen mee, hoe kan dit eventueel opgelost worden?
Alvast bedankt!

http://img187.imageshack.us/img187/8120/dscf0187800jl9.th.jpg (http://img187.imageshack.us/my.php?image=dscf0187800jl9.jpg)

http://img187.imageshack.us/img187/8030/dscf0188800jk6.th.jpg (http://img187.imageshack.us/my.php?image=dscf0188800jk6.jpg)

ps: gelieve niet te veel op de details te letten, ik ben maar een kleine amateur als het over modelbouw gaat.

Dominique
10-05-2007, 18:11
Als er al geen druppels op gevallen zijn, dan is het wel duidelijk vocht. Probeer het in een afgsloten, maar droge plaats met een minstens een goeie verluchting (best een afzuiginstallatie). En niet te koud: ongeveer 15 graden zou je toch zeker moeten hebben.
Dat is mijn ervaring met zulke zaken.

CarRerA
11-05-2007, 12:38
Als er al geen druppels op gevallen zijn, dan is het wel duidelijk vocht. Probeer het in een afgsloten, maar droge plaats met een minstens een goeie verluchting (best een afzuiginstallatie). En niet te koud: ongeveer 15 graden zou je toch zeker moeten hebben.
Dat is mijn ervaring met zulke zaken.

Ik heb er eens voorzichtig met de Tamiya Compound over gegaan, op het eerste zicht verdwijnen die vlekken wel, maar na een half uurtje komen ze terug tevoorschijn.
Die 'vlekken' zijn zowel op de 'gladde' carrosserie van de auto als op de decals, en ze voelen ruw aan. Als ik er met mijn nagels over krab, dan kan ik de vlekken een beetje afschilferen.
Ik heb op diezelfde plaats al verschillende modellen gespoten (zowel bij 30° als bij 0°) en dit is de eerste keer dat ik dit tegen kom...
Iemand een idee hoe ik mijn Citroën kan redden?

Guido
11-05-2007, 13:35
Ik heb er eens voorzichtig met de Tamiya Compound over gegaan, op het eerste zicht verdwijnen die vlekken wel, maar na een half uurtje komen ze terug tevoorschijn.
Die 'vlekken' zijn zowel op de 'gladde' carrosserie van de auto als op de decals, en ze voelen ruw aan. Als ik er met mijn nagels over krab, dan kan ik de vlekken een beetje afschilferen.
Ik heb op diezelfde plaats al verschillende modellen gespoten (zowel bij 30° als bij 0°) en dit is de eerste keer dat ik dit tegen kom...
Iemand een idee hoe ik mijn Citroën kan redden?


Duidelijk een geval van een veel te hoge vochtigheidsgraad (+100%, gezien het regende). Temperatuur kan belangrijk zijn, maar hoeft niet per definitie. Vochtigheid is een killer. Aan de ruitenwissers te zien is de vernis gewoon afgebladerd. 1 geluk lijk je me te hebben en dat is dat er al 1 mistlaag en 1 "wetcoat" onder zitten. Als die het gehouden hebben, en ik zou niet weten waarom niet, dan kan je alles opschuren. Wel voorzichtig te werk gaan, dat je niet door de onderste laag heengaat. Compound heeft effect, maar niet blijvend. Dat komt omdat compound hetzelfde doet als schuren maar dan in veel lichtere mate.

Als je gaat schuren, moet je er wel voor zorgen dat je van fijn naar zeer fijn schuurt. Dus pakweg met 2000 grid beginnen en zo verder werken met 3000, 4000, 6000 enz. Daarna kan je met compound alles weer perfect op glans brengen. Indien goed gedaan, zal je model nog harder en dieper glanzen dan met enkele onbewerkte vernislagen.

Moest het dan uiteindelijk toch in de soep draaien, is je Xsara nog niet per se naar de vaantjes of om weg te gooien. Je kan dan de vernis, met decals en verf eraf strippen met remolie bijvoorbeeld. Het enige wat je dan moet doen is je een nieuwe set decals aanschaffen van bijv. Renaissance.

Good luck! ;)

CarRerA
12-05-2007, 09:04
Bedankt Huudo!
Nu weet ik weer iets waar ik mij dit weekend mee kan bezighouden.

Futse
28-05-2007, 20:31
K heb een vraagje waar ik hier voorlopig nog geen antwoord op gevonden heb (t kan zijn dat ik er over gekeken heb, als mijn vraag al aan bod gekomen is, mijn excuses daarvoor...)

K ben bezig om een Jaguar S-Type V8STAR van Dickie tot een zo deftig mogelijk model om te vormen. Dit houdt oa in dat 2 gaten in het dak moeten opgevuld worden. Ik heb dit gedaan met Mr White Putty van Mr Hobby. Alles mooi laten drogen (+- 24u), mooi afgeschuurd - k was echt content van mezelf;)... Tot ik de volgende dag m'n model nog es bekeek, en die twee gaten (die vlakgeschuurd waren) weer 'ingevallen' bleken te zijn. Ligt dit aan mij? Of aan de putty? Of aan iets anders?

Bram

Guido
28-05-2007, 21:04
K heb een vraagje waar ik hier voorlopig nog geen antwoord op gevonden heb (t kan zijn dat ik er over gekeken heb, als mijn vraag al aan bod gekomen is, mijn excuses daarvoor...)

K ben bezig om een Jaguar S-Type V8STAR van Dickie tot een zo deftig mogelijk model om te vormen. Dit houdt oa in dat 2 gaten in het dak moeten opgevuld worden. Ik heb dit gedaan met Mr White Putty van Mr Hobby. Alles mooi laten drogen (+- 24u), mooi afgeschuurd - k was echt content van mezelf;)... Tot ik de volgende dag m'n model nog es bekeek, en die twee gaten (die vlakgeschuurd waren) weer 'ingevallen' bleken te zijn. Ligt dit aan mij? Of aan de putty? Of aan iets anders?

Bram

't ligt aan de putty. Putty is hier niet voor geschikt. Putty is eigenlijk enkel en alleen maar om krassen ed. mee weg te werken, maar niet zoals bijvoorbeeld "mastik". Wat kan je dan wel gebruiken? Ik heb goede ervaringen met 2 componentenlijm van de Brico. Die breng je aan langs de binnenkant met een tandenstokertje bijvoorbeeld en je zal zien dat die dan aan de buitenkant quasi perfect het gaatje opvult. Eventuele kleine spleetjes met putty opvullen en alles opschuren. Wel eerst de reeds aangebrachte putty er weer uitboren. ;)

Futse
29-05-2007, 11:21
T zijn wel gaten van 0.5 op 0.5 cm ongeveer. Zou dit ook lukken met die tweecomponentenlijm? ZOu die er niet doorlopen? K weet niet hoe vloeibaar dat is hoor...

Bram

Guido
29-05-2007, 12:31
T zijn wel gaten van 0.5 op 0.5 cm ongeveer. Zou dit ook lukken met die tweecomponentenlijm? ZOu die er niet doorlopen? K weet niet hoe vloeibaar dat is hoor...

Bram

2 complijm is niet vloeibaar, eerder gel achtig eens vermengd. Hard ook redelijk snel uit. Als ik straks even tijd heb, zal ik een foto posten van hoe het eruit ziet. ;)

Gulfie
29-05-2007, 14:07
T zijn wel gaten van 0.5 op 0.5 cm ongeveer. Zou dit ook lukken met die tweecomponentenlijm? ZOu die er niet doorlopen? K weet niet hoe vloeibaar dat is hoor...

Bram

Als je hem lichtjes verwarmd wordt hij wel vloeibaarder. Drupje op de plek en even verwarmen met de haardorger.
Maar, als je dan toch in de Brico bent voor de epoxy lijm kan je evengoed een pot fijnplamuur meebrengen, dan heb je dadelijk het juiste materiaal.

Futse
29-05-2007, 19:08
Allright, alleszins al bedankt voor de tips. Morgen een dagje vrij, dus ik weet al waar naartoe:D

Bram

Diccy
29-05-2007, 20:09
ook nog een snel vraagje, met hier op op deze pagina 2 onderwerpen vlak na elkaar te lezen vroeg ik met plots iets af,
Hoe reageert putty eigenlijk als je de verlagen erboven wil verwijderen met bv remolie of ovenreiniger?

Guido
29-05-2007, 21:03
Hier de beloofde foto's.

Langs de onderkant ziet het er nogal redelijk onorthodox uit. Hoeft ook niet verfijnd te worden, want je ziet er achteraf niets meer van.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6314&d=1180465390

Aan de bovenkant ziet het er dan zo uit. Netjes zonder geknoei. Het enige wat hier nog moet gebeuren is opschuren. Moesten er nog randjes inzitten, kunnen die dan met putty bijgevuld worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6313&d=1180465379

Futse
30-05-2007, 06:36
Ok, dat gaan we dus eens proberen. Bedankt Guido!

Bram

Nismo
30-05-2007, 09:51
Ik heb ook een vraagje betreffende een volgend project waarin ik wat meer detail zou willen aanbrengen. Ik wil een Nissan Primera gaan bouwen die in '94 heeft deelgenomen aan het Britse toerwagenkampioenschap (BTCC). Mijn vraag is nu:
Werd er in '94 al gebruik gemaakt van carbon ??? (binnendeurbekeding, dashboard, luchthappers, e.d.)

MFahrer
05-06-2007, 13:30
Nog een vraagje...

Gisteren avond een body gespoten en heb in de eerste laklaag een lopertje. De bus verf kreeg kuren, ze sputterde ineens (ondanks zeer goed geschud te hebben en lichtjes verwarmd te zijn). Hoe lang wacht ik best om dit weer weg te schuren?

G.

Guido
05-06-2007, 13:55
Nog een vraagje...

Gisteren avond een body gespoten en heb in de eerste laklaag een lopertje. De bus verf kreeg kuren, ze sputterde ineens (ondanks zeer goed geschud te hebben en lichtjes verwarmd te zijn). Hoe lang wacht ik best om dit weer weg te schuren?

G.

Totdat het droog is. :+

24 u zouden voldoende moeten zijn. Als het om een niet metallic kleur gaat, kan het, indien je voorzichtig schuurt, voldoende zijn om alles netjes vlak te schuren, zonder dat je moet gaan bijverven. Als er nog een 2de laag op moet, maakt dat natuurlijk niet zo heel veel uit.

MFahrer
05-06-2007, 14:16
Er moet zeker nog een tweede laag op!!! Is gewoon een dun laagje TS26 waar door het gesputter het lopertje inzit...

Dus morgen mag ik dan al zachtjes schuren! Goed nieuws! Een hint voor een korrel om dat mee te doen?

G.

MFahrer
07-06-2007, 07:59
Voila... lopertjes weggeschuurd...

Maaaaar... door de onhandige vorm van de achtervleugel -lopertje moest weg tussen achterste wielkas en vleugel- heb ik bij het terug afschuren constant tegen de achterbumper geschuurd... waardoor ook daar de lak én de grondlaag wat weggeschuurd was. Bij het opnieuw lakken valt die plek nu natuurlijk op.

Mijn vraag is nu... zou het helpen met nog eens een laagje lak over dat stukje te spuiten? De rest van de body is naar mijn normen echt zeeeeeeer goed gespoten (mss morgen fotootjes). De 935 zit echt strak in de lak... behalve dat stukje achterbumper natuurlijk.

Ik heb schrik om met dat hoekje te herdoen gans de rest misschien ga om zeep helpen. Moest ik de standaard decals gebruiken zou het kleine kleurverschil niet opvallen... mits een miniem beetje verschuiven van een decal zou de plek niet meer opvallen. Nu ik vervangdecals ga gebruiken, gaat er geen vergeling in de decals zitten en gaat het misschien wel een beetje opvallen... tenzij die vervangdecals iets groter zijn natuurlijk! ;)

Enige raad met dit lakprobleempje?

G.

MFahrer
07-06-2007, 12:14
Zou dat eventueel lukken door de rest van de wagen af te schermen zodat er alleen verf kan komen op de plaats waar het nodig is? Niet afplakken hé, gewoon de rest afdekken met een stuk hard plastic ervoor het houden? Zo is de directe omgeving van de plaats toch wat uitgeneveld? Niet? Afplakken zou naden geven denk ik...

Dit klinkt misschien zeer amateuristisch, maar ik heb echt schrik om de rest van de wagen te verklooien.

G.

Loeten
09-06-2007, 21:03
Ben wel geen beginnertje maar heb toch vraagje...

De pechelak voor de Lancer van pyck is niet geheel "effen" gespoten; als je erover wrijft, dan is het wat ruw en niet zo glad als de rest.

Hoe kan ik best te werk gana om het beter te doen want hier moeten decals over, dus kan het handig zijn dat het lekker vlak is.

Heb al wat nagezocht op de site, ik las over compound, polijsten, ... Maar ik geraak er geen wijs uit... Pls help me....

Grtzzzz

MFahrer
11-06-2007, 08:50
Nog een opvulvraagje: op vorige pagina staan enkele tips om gaten of putjes op de vullen in bodies...

Wel nu... in mijn komende project, zit effenaf een PUT! Het is een Heller Porsche 934 RSR Turbo. Kweet het... goeikope kit, ouwe overgekochte malle, slechte kwaliteit... maar ge moet er iets mee doen hé! Kheb geen zin om mega veel geld te geven aan een authentieke Tamiya 934 RSR Turbo.
http://ikandeez.net/av-blink/porsche934rsrvasek/935_21.jpg

Ik ben op zoek gegaan naar de fijnplamuur zoals gezegd, maar heb er geen enkele gevonden die op kunsstof van toepassing was. Hout, steen, ... maar geen plastiek! Is dit nog te doen voor putty? Of is dit al te groot? Ik heb wel een tube allesvuller meegebracht uit den Brico (stond op voor dat het ook voor polyester ging, maar weet toch niet of ik het voor dit putje zou gebruiken.

G.

Guido
11-06-2007, 09:47
Een typisch voorbeeld waar ik 2-componenten epoxy putty van Tamiya voor zou gebruiken. Wat je ook kan doen is het gaatje vullen met 2-componenten lijm van de Brico. Vullen tot ie vol is, daarna opschuren en als er dan nog oneffenheden zijn kan je die afwerken met standaard modelbouwputty.